Näytä tavallinen näkymä : Ranteesta sykkeen mittaavat GPS urheilukellot
Onko toimivia rannesykemittauksia muka jo? Suunnon spartan näyttää useimmiten ihan mitä sattuu. Ei väliä asettaako löysälle vai kireälle tai ylemmäs tai alemmas ranteeseen. Joskus näyttää ehkä ihan ok oikein.
Kyllä mulla m430 on toiminu paremmin ku hihna mittaus. Ei ole ku muutaman kerran epäonnistunu mittaus parivuoden aikana eikä ole ollu epätavallisia lukuja kertaakaan. Hihna oli tosi herkkä kaikille häiriöille. Staattiselle sähkölle yms.
Eihän tuo varmasti niin tarkka ole mutta säästää hermoja
Itsellä Instinct, ja vaikka supertarkkaa mittausta en kaipaakaan, tuntuu että kello suodattaa tai muuten vain reagoi aika hitaasti sykkeen muutoksiin. Eniten tuon huomaa kuntosalilla jossa pulssi nousee ja laskee nopeasti. Pyöräillessä ja kävellessä se tuntuu seuraavan pulssia paremmin, joskaan absoluuttista tarkkuutta on hankala sanoa. Mahdollista tietysti on että salilla käsien liikkeet vääntävät optisen sensorin välillä huonoon asentoon ja mittauksia jää välistä, vaikka pidän ranneketta melko kireällä ja ylhäällä ranteessa.
Noin muuten olen ollut melko tyytyväinen Instinctiin. Se on kello jota olen pidempään jo etsiskellyt, eli perustoiminnot tarjoava urheilukello jonka painotus on kuitenkin enemmän ulkoilu-ja vaellushommissa. Pikkuisen olen pettynyt UltraTrac -virransäästömoodiin eli siihen joka ottaa GPS-sijainteja kerran minuutissa. Avoimellakin maastolla reitti on melkoista siksakkia, ja peitteisemmässä metsässä kuljettu matka yliarvioidaan aika rankasti.
Instinct on myös kevyt ja pienikokoinen, verrattuna esim. möhkälemäisiin Fenixeihin.
Mulla on Fenix 5X ja en suosittelis rannesykkeenmittausta, jos oikeasti on tarkoitus kehittää itseään. Leposykettä mittaa ihan hyvin, mutta pyöräilyssä näyttää mitä sattuu. Sekä maantiellä, että maastossa. Suunto Spartan oli ihan yhtä surkea. Saattoi PK-lenkillä näyttää, että ajoin 10 min 170 pbm keskisykkeillä, vaikka koko ajan menin PK-vauhtia. Kumpikin mittari näytti rannesykettä käyttäessä mitä sattuu, vaikka wattimittaria katsoessani tiesin ettei voi olla totta. Nykyään käytän aina treenilenkeillä sykevyötä.
^ Itsellä sama homma Fenix 5:n kanssa fillarilenkeillä. Juostessa (ja kävellessä tai muuten touhutessa) taas tuntuu näyttävän ihan hyvin sykkeet. Tullut pidettyä itsekin sykevyötä treenilenkeillä tämän takia.
hämeenhitain
18.05.2019, 11.22
Olen myönteisesti yllättynyt, että Garminin rannesykemittaus on kuitenkin joissain malleissa (vai laiteyksilöissä?) selvästi toisia parempi.
Vaihdoin Forerunner 735XT:stä FR 935:een. Eihän tuokaan sykkeen nopeaan nousuun niin ripeästi reagoi kuin sykevyötä käyttäessä, mutta suuruusluokka on veikeän lähellä sykevyön lukemia, kun katsoo esim. keskisykettä pitkällä vakireitillä ja sykekäyriä. Arkikäytössä se on ollut ihan OK. Vähän toimivampi rannemittaus on kätevä silloin kun sykevyö alkaa satuilla että syke olisi rauhallisesti kulkiessa koko ajan 180, Garminin lähetinhän on kai aika herkkä ottamaan häiriötä teknisen paidan hankauksesta.
Kävellessä ja juostessa 935 ei ”tartu kadenssiin” rannemittauksen aikana niin helposti kuin 735XT. Juostessa 935:n rannemittaus antaa ehkä viitisen lyöntiä korkeamman keskisykkeen pitkillä lenkeillä kuin sykevyö. Leposykkeen mittauksessa ranteesta en huomaa eroa.
Reiska79
18.05.2019, 16.11
Löytyykö tuon Instinctin haastajaksi mitään muutta mittaria, ei sillä etteikö tuokin voisi sopiva olla. Mielellään kuitenkin parista vaihtoehdosta katsoisi sopivan. Onko noita stressin/palautumisen mittaavia vehkeitä samaan hintaluokkaan olemassa. Työkaveri ainakin taannoin kehui että Suunnolla oli näitä mittareita. Vai onko tuo Garminin Instinct se selkeästi järkevin noilla yllä mainituilla spekseillä? Nimenomaan tuon "järkevä" stressin/rasituksen tason mittaus olis itselleni ihan poikaa. Onko muuten tuon hintaluokan mittareissa VO2maxia ollenkaan? Ei ole mulle mikään välttämättömyys, mutta päätin nyt kysyä kuitenkin.
hämeenhitain
18.05.2019, 18.34
Onko muuten tuon hintaluokan mittareissa VO2maxia ollenkaan? Ei ole mulle mikään välttämättömyys, mutta päätin nyt kysyä kuitenkin.
Ainakin 735 XT:ssä on VO2max, laitteen saa nykyisin alle kolmellasadalla. Se laskee training effectin kaikille suorituksille mutta ei arvioi yleistä stressitasoa, kuten kalliimmat mallit. Palautumisohjaus on (antaa palautumisaika-arvion).
Reiska79
18.05.2019, 19.59
Ainakin 735 XT:ssä on VO2max, laitteen saa nykyisin alle kolmellasadalla. Se laskee training effectin kaikille suorituksille mutta ei arvioi yleistä stressitasoa, kuten kalliimmat mallit. Palautumisohjaus on (antaa palautumisaika-arvion).
Jeps. Saisi löytyä nimenomaan lähes tärkeimpänä ominaisuutena se yleisen stressitason arvio, koska vaihtelevasti nukkuvana ja vaihtelevan stressitason ja "muun kuorman" omaavana ihmisenä kaipaisin nimenomaan vehjettä, joka kertoisi päivän stressitasosta, että kannattaako jättää treeniä väliin tai keventää. Vaiston varassa jollain treenirungolla aina treenannut, mutta oman kropan tuntemus ei välttämättä omia vahvuuksia. Varsinkin nousukunnossa vetää hyvin helposti yli treenit, kun tunne on vain että "kulkee" ja velatkin tuntuu saatavilta, samoin taudin jälkeen tms. joko ahnehtii, tai sitten lepäilee oletettavasti liikaakin. Ja ehkä parhaassa tapauksessa tuollainen vehje voisi vähän antaa osviittaa piilevästä flunssasta tms., olettaisin. Ei ole koskaan riittänyt kiinnostus tehdä omatoimisesti manuaalisia stressejä päivän stressitasosta, vaikka niitäkin löytyy - ja vaikka muuten on parhaillaan hyvin orjallisesti (ainakin muita lajeja) treenaillut.
Polarilla on ainaki 24/7 sykemittaus joissaki malleissa esim tässä m430. Siinäpä näkyy varmaan stressitki sitte jotka se laskee palautumiseen. Syke ku on erinlainen stressitilassa
mulla on ollut forerunner 235 nyt pari vuotta ranteessa. Leposykkeestä kyllä näkee hyvin onko stressi tai tauti iskemässä. Tässä on töissä nyt hieman ollut liikaa kiirettä koko alkuvuosi. Kun huhtikuun lopussa pidin talviloman + saldovapaita 2 viikkoa, niin leposyke tipahti ~7 lyöntiä vaikka samaan aikaan tuplasin vuoden pyöräilykilometrit. Saman olen huomannut muittenkin lomien aikoihin, viikonloppunakin tippuu lyönnin pari. Taudin tulemisen näkee kun normistressissä alkaa leposyke nousemaan.
Tuon kanssa pitää tietty olla valmiiksi jokin käsitys leposykkeestä että pääsee kärryille. Eikä tietenkään päivittäistä stressiä näytä, se pitää ite tietää.
Tuoltahan noita laitteita/ominaisuuksia pääsee selailemaan, joissa Firstbeatin teknologiaa sisällä https://www.firstbeat.com/en/consumer-products/products/
Polarilla omat tekniikat sitten..
Suunto 3 fitness on myös tuollainen edullisempi vaihtoehto ja siitä löytyy Firstbeatin bodybattery ominaisuus joka näyttää levon ja kuormituksen/stressin mukaisesti paljonko on ”patteria” jäljellä ja kuinka saat ladattua sitä levossa. Ehkä enemmän suunnattu tuonne fitness maailmaan, mutta siihen saa kyllä paritettua samat laitteet kuin muihinkin kalliimpiin laitteisiin. Sitä myydään karvan alta 200€ hinnalla tällä hetkellä.
hämeenhitain
18.05.2019, 23.44
Jos arvio yleisestä stressitasosta on erityisen tärkeä ominaisuus, kannattaa yrittää selvittää etukäteen, mikä on arvion laskentaperuste. Yllätyin nääs kun kalliimpien Garminien stressilukema näyttikin olevan vain laskelma siitä, miten aika on päivän mittaan jakautunut lepoon vs. tekemiseen eri intensiteeteillä. Jos leposyke tai sykevälivaihtelu tuohon lukemaan vaikuttaa, se ei omassa käytössäni ole ilmennyt. Saan stressilukeman putoamaan esim. 80:stä 20:een vain sillä että luen jonkun aikaa kirjaa tai hommailen kevyitä kotihommia, ihan normaalielämää, ei mitään vuodelepoa.
Koko vrk:n sykemittaus ja yöllä mitattu leposyke on se, joka nopeasti paljastaa, jos jokin on pielessä. Valitettavasti tuolla kalliimman hintaluokan laitteen yleinen stressitaso -lukemalla en ole tehnyt mitään. Muunmerkkisten laitteiden käyttäjiltä varmaan löytyy tietoa, mihin niiden stressiarviot perustuvat ja miten hyvin ovat toimineet. Mielestäni käyttökelpoisinta ”stressidataa” ovat Garminin hilavitkuttimilla:
1. leposyke
2. suorituksen keskisyke, jos voi vertailla samaa reittiä eri päivinä samalla nopeudella kuljettuna (suhteutettava tietty lämpötilaan, tuuleen jne.), parhaimmillaan paljastaa huonot yöunet ja muut palautumisen häiritsijät aika selvästi.
Nuinhan sen stressilukeman pitääkin laskea, saman vaikutuksen näki kun teki Firstbeatin 3vrk:n hyvinvointi analyysin. Esim. Juurikin kirjan luku näkyi sykevälivaihtelussa palauttavana hetkenä. Tokikin totta tuo mitä sanoit sykkeestä ja sen mittauksesta.
Reiska79
19.05.2019, 08.44
Juuri tuollaista "analyysiä" perustuen sykevälin vaihteluun olisin ollut vailla, kun olettamus ollut että siinä voi si jotain perää olla. Mutta en tosiaan kaipaa mitään vehjettä joka kertoo paljonko olen päivän aikana rehkinyt tai levännyt, kun päivän/kauden kunto vaihtelee melkoisesti. Varmasti tuollainen jatkuvatoiminen sykemittarikin mulla asian ajaisi jo hyvin. Kyllähän se näppituntuma sykkeeseen ja sen seuraamiseen tulee aika nopeasti. Ja toki esim. lenkille lähtiessä tähänkin asti on noteerannut, että kun pyörää käpistellessä seisten syke alkaa 6:lla, tai edes 7:lla, niin päivän kunto on ns. "normaali" - ja kun syke alkaa samoissa toimissa 8:lla, tai pahimmillaan 9:llä, niin siinä kohtaa aina jo hälytyskellot vähän soi. Tuon hälytyksen kuitenkin mieluummin ottaisi ennen kuin on treeniin pukemalla vartin valmistautunut - ja pitkin päivää ruokaillen ja muuten ruuhkavuosina päivää organisoiden.
Summa summarum: jatkuvatoiminen sykemittari varmaan ajaa asiansa - ja lisäarvoa, jos siinä joku sykevälin vaihtelun analyysiä, oletuksella että se jokseenkin luotettava on. Kun olis vielä aikaa noita guuglettaa paremmin. No, ehkäpä Instinct voisi olla ihan käypä peli omiin touhuihin ja sen kylkeen ilmeisesti Edget voi liittää siten, että näkyy samassa käyttöliittymässä treenit ja aktiviteetit.
Reiska79
21.05.2019, 16.37
Tuossa tuli hieman omaa tutkimusta tehtyä Firstbeatin sivujen kautta, kun sieltä pääsi kätevästi käsiksi noihin FB-ominaisuuksiin mitä eri laitteista löytyy. Sitä kautta ja jonkunlaisen vertailun jälkeen omaan silmään pisti Garminin FR 245, jossa reilusti FB-ominaisuuksia kehon tarkkailuun ja harjoittelun "ohjaamiseen", sekä muutenkin hyvä nippu ominaisuuksia. Onko olemass ajotain syytä miksi tätä vehjettä ei kannattaisi hankkia? Pisti omaan silmään hinta per ominaisuudet kantilta aika potentiaalisena.
Reiska79
21.05.2019, 16.44
Koska editillä olen muutaman postini pyyhkinyt tahtomattani, niin heitetäämpä vielä nykyään halvemmasta luokasta vielä tuo FR 735 XT. Tässä olisi nopea "stressitesti", kun taas FR 245ssä vastaavasti koko päivän "stressiseuranta". Muuten ominaisuudet menee hieman ristiin. 245:ssä enemmän FB-ominaisuuksia, mutta 735 XT olisi liitettävissä useampaan sensoriin jne - ja halvempi. Onko tuo 735 XT jo "outdated" - ja onko kokemuksia miten nämä keskimäärin pelittävät? Lähtökohtaisesti tuo 245 kiinnostaisi tässä vaiheessa. Ja kun ainakin osan ajasta sykettä mielellään vyöllä seuraisi, niin mikä onko näihin Garminin omat vyöt ainoita järkeviä partnereita?
Reiska79
15.06.2019, 11.58
Päädyin lopulta Forerunner 645een. Pieni takaisku heti alkuun, kun "alas"-näppäin ei eilen saapuneessa kellossa toimi ollenkaan. Muuten ihan soivan oloinen peli ensinäkemältä - ja ennen kaikkea kevyt pitää, mikä oli yksi kriteereistä itselläni. Tämä yhdessä Firstbeat-ominaisuuksien kanssa ratkaisikin pelin Garminin hyväksi. Muuten olisin saattanut vielä Vantage V:lle antaa mahdollisuuden. Toivotaan, että saa nyt tuon näppäimen toimimaan, vaikka eipä tuo juuri vaikuta kellon käyttöön muuten kuin selaamisen osalta, ei taida muita funtioita juuri tuosta napista tulla, mkun valitsin musiikittoman version.
Pikkuisen olen pettynyt UltraTrac -virransäästömoodiin eli siihen joka ottaa GPS-sijainteja kerran minuutissa. Avoimellakin maastolla reitti on melkoista siksakkia, ja peitteisemmässä metsässä kuljettu matka yliarvioidaan aika rankasti.
Korjataan ettei jää kummittelemaan. Siksakit taisivat olla kiinni enemmän alueesta jossa kuljin, ja niiden heikommasta satelliittipeitteestä. Suomessa Ultratrak näyttää toimivan ööh, fiiliksen pohjalta niinkuin vanhemmissakin garmineissa. Eli heitteleväthän pisteet silloin tällöin, kuten kerran minuutissa hätäisesti sijainnin mittaavalta moodilta voi odottaakin, mutta ei niin paljon että siitä tulisi ihan holtiton virhe esim. kokonaismatkaan.
Tää uusi Polar Ignite on nimetty fittnes-kelloksi mutta vaikuttais 200 euron hinnallaan hyvinkin pätevältä ja myös ihan hyvin pyöräilyyn sopivalta. Ymärtääkseni on yhteensopiva myös bt sensorien kanssa. Ainakin sykkeen sais siis halutessaan myös sykevyöstä (jos mittarin laittaa vaikka ohjaustankoon) mutta saiskohan matkan, nopeuden ja kadenssinkin pyötän bt-anturista. Pitää vielä tutkia.
https://www.polar.com/fi/ignite
Ah, Vantage otsikon alla olikin myös juttua Ignitesta ja tankoon sitä ei oikein voikaan sitten laittaa, kun näyttö sammuu ellei kello ole ranteessa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59039-Polar-Vantage/page19
maalinni
29.06.2019, 13.27
Ignitessä saa treenin ajaksi näytön koko ajan päälle.
Polarin sivujen vertailu -toiminto mielestäni viittaa siihen ettei lisäsensoreita saisi kiinni BT:llä Igniteen? Ehkäpä tuohonkin tulee varmuus vähän myöhemmin.
https://kuluttaja.fi/testit/urheilukellot/
Aika masentavaa luettavaa mittaustulosten laadun osalta.
Mä näin tuosta testistä vain lukon kuvia.
Oikeestaan pitäiskin poiketa kirjastossa hakemassa lomalukemista niin vois samalla tuota lehteä paperisena vilkaista.
Voisitkoa kertoa tuloksia ku maksaville asiakkaille vain näyttää. Eritoten polarit kiinnostaa
Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla
Jomppanen
01.07.2019, 12.50
4€ maksaa jos ostaa vain tuon testin, minä säästin noin 250€ kun ostin testin enkä tilannutkaan kelloa.
Garminit voitti, sitten Polarit ja Suunnot viimeisenä.
Vantage M Polarilta mittaustulosten mukaan sopisi pyöräilijälle ja GPS on tarkka, mutta kalorikulutuksessa esim juostessa näyttää mitä sattuu.
Ne unenlaatuhommat taitaa olla arvauksia. Se olisi kiinnostanut kun nyt sitä saa tekstiilirannekkeellakin.
Yhteenvedossa oli että Applen iKello ei ollut tässä testissä kun siinä oli vaan ns sporttikelloja mutta Apple olisi ollut testin ykkönen voittaen niukasti.
Älykellojutuissa, some-päivityksissä ym missä sitä älykelloa voi käyttää Apple olis sit varmaan selkeesti parempi. Ilmeisesti ovat testanneet sen sitten jossain muussa yhteydessä.
Mulle riitti tiedoksi että kännykkä + sykevyö kelpaa edelleen.
Jos älykello mittaa matkan hyvin (no ei kaikki mutta jotkut), kalorit huonommin, sykkeen sinnepäin ja arvaa että nukutko niin eipä se varmaan kovin tarkkaa arviota esitä palautumisajoista.
Kannattaa maksaa tuo testin hinta jos on ostamassa kelloa, mittaustuloksia voi vertailla kun saa taulukon arvot näkyville ja valkata itselle sopiva malli. (eli kännykkä ja sykevyö)
Ostin testin. Mikähän siinä on kun ainakaan Chromella ei saa noita eri kelloja vertailtua rinta-rinnan.
Mulle ei kyllä joku askelmittaus ole mikään deal-breaker, enemmän syke ja gps. Ja hieman uskallan olla eri mieltä siitä mitä saivat Suunnon tulokseksi. Ainakin jos itse katson kartalta että minkälaista viivaa piirtää. Mutta ainahan se näin on, että jos ei "oma" pärjää, niin väärin mitattu.
maalinni
01.07.2019, 16.53
4€ maksaa jos ostaa vain tuon testin, minä säästin noin 250€ kun ostin testin enkä tilannutkaan kelloa.
Garminit voitti, sitten Polarit ja Suunnot viimeisenä.
Vantage M Polarilta mittaustulosten mukaan sopisi pyöräilijälle ja GPS on tarkka, mutta kalorikulutuksessa esim juostessa näyttää mitä sattuu.
Ne unenlaatuhommat taitaa olla arvauksia. Se olisi kiinnostanut kun nyt sitä saa tekstiilirannekkeellakin.
Yhteenvedossa oli että Applen iKello ei ollut tässä testissä kun siinä oli vaan ns sporttikelloja mutta Apple olisi ollut testin ykkönen voittaen niukasti.
Älykellojutuissa, some-päivityksissä ym missä sitä älykelloa voi käyttää Apple olis sit varmaan selkeesti parempi. Ilmeisesti ovat testanneet sen sitten jossain muussa yhteydessä.
Mulle riitti tiedoksi että kännykkä + sykevyö kelpaa edelleen.
Jos älykello mittaa matkan hyvin (no ei kaikki mutta jotkut), kalorit huonommin, sykkeen sinnepäin ja arvaa että nukutko niin eipä se varmaan kovin tarkkaa arviota esitä palautumisajoista.
Kannattaa maksaa tuo testin hinta jos on ostamassa kelloa, mittaustuloksia voi vertailla kun saa taulukon arvot näkyville ja valkata itselle sopiva malli. (eli kännykkä ja sykevyö)
Minulla on Garminin edge 25 pyörämittari, Polar Vantage M ja vaimo käyttää Spartan Sporttia. Yleensä lenkit on Garminilla ja Suunnolla kymmenien metrien sisällä. Suunto näyttää yleensä pari kymmentä metriä enemmän/vähemmän. Tämä siis n. 40-80km lenkeillä. Joten kaikkien gps tarkkuus on mielestäni riittävä.
Nojoo askelmittauksien ja kalorien kulutuksien takia en kyllä vantage V:tä ostanu mutta huomasin kyllä saman ilmiön ku laskee kiviautoajelusta askelia ja ihan liian kovat kalorit tulee päivälle. Melekeen samat ku 100km pyöräreissusta :D.
Mutta mielestäni se ei kyllä aktiivitavotteeseen vaikuta mittään. Saman päivän aikana ku käy 45min juokseen niin saa tavotteet täyteen niiinku myös vapaaviikolla jollon en aja kiviautoa
Niin näyttää tehneen myös m430 ja hokasin sen vasta nyt ku en niitä ole tuijotellu.
Polareissa on myös se että se mukautuu käyttäjänsä mukaan että vaatii kauempaa testausta ennenku alkaa oikeita asioita kello näyttämään
Se on selvä, että ranteessa kiinni oleva askelmittari ei voi olla 100% tarkka. Yllättävää, että ovat edes niin tarkkoja kuin ovat. Jos haluaa kunnollista aseklmittausta, niin hankkii sellaisen foot-pod:in. Jos niitä enää on olemassa.
Sama juttu kuin sykkeen mittaus ranteesta: se joko toimii tai sitten ei. Mulla on toiminut aika tarkasti, mutta joillakin näyttää ihan päin seiniä. Veikkaan, että paljon riippuu ranteen mitoista, muodosta, ihonväristä ja verisuonten sijainnista mittauskohdassa.
Jomppanen
01.07.2019, 21.19
Joku tai jokin noista testin kelloista näytti 5km kävelylenkille matkaa 7km. Taisi mitata matkan kiihtyvyysanturilla tms.
Mutta: Kännykkä on ja siinä GPS sekä joku urheilusovellus ja sykevyö. Sillä paketilla saa tarkan sykkeen, matkan, kartan ja poltetut kalorit. Kalorien kulutuksen tarkkuutta en tiedä.
Mitä lisäarvoa saa tuolla kellolla? Epätarkemman analyysin sykkeestä ja sitä kautta huonomman arvion kaloreista, palautumisesta jne?
Unen laadun nuo kellot arvaa joten siitä ei saa lisäarvoa. Sit on eri asia jos ei treenaa kännykän kanssa mutta mulla se on aina mukana paristakin eri syystä.
maalinni
01.07.2019, 22.09
Ite en ainakaan jaksa pitää puhelinta mukana juoksulenkillä. Varsinkaan kesällä juoksukamoissa ei ole taskuja. Enkä muutenkaan haluasi sitä taskuun heilumaan. Lisäarvoa tulee siis keveydestä, helposta käytettävyydestä eli helpompi katsoa ranteesta kuin kaivaa kännykkää taskusta.
hphuhtin
02.07.2019, 08.36
Äpple Watssin kanssahan saa jo puhelimenkin pelkällä kellolla mukaan kuten taitaa saada jollain Samsunginkin mallilla, joskin vaadittu e-SIM aiheuttaa operaattorirajoituksia (Telia).
Sellainen varoituksen sananen, että vaikka muuten on hyödyllinen ja aikaa säästävä vimpain, kannattaa kiertää vanhemmat omenakellomallit kaukaa jos GPS-jäljen tarkkuudella on yhtään väliä. Oma Apple Watch 2 on uskomattoman epätarkka, GPS jälki on sinnepäin vaikka välillä kyllä arvaa ihan oikein. 3. ja 4. sukupolvi on huomattavasti tarkempia. Vaihdan varmaan AW5:een syksyllä kunhan se julkaistaan. Haluaako joku omenakellon sitten halvalla :)
Joku vei eri AW-mallit 400m radalle ja uskon ainakin AW2 tulokseen oman kokemuksen perusteella: https://www.cultofmac.com/571769/apple-watch-route-maps-accuracy/
Äpple Watssin kanssahan saa jo puhelimenkin pelkällä kellolla mukaan kuten taitaa saada jollain Samsunginkin mallilla, joskin vaadittu e-SIM aiheuttaa operaattorirajoituksia (Telia).
Sellainen varoituksen sananen, että vaikka muuten on hyödyllinen ja aikaa säästävä vimpain, kannattaa kiertää vanhemmat omenakellomallit kaukaa jos GPS-jäljen tarkkuudella on yhtään väliä. Oma Apple Watch 2 on uskomattoman epätarkka, GPS jälki on sinnepäin vaikka välillä kyllä arvaa ihan oikein. 3. ja 4. sukupolvi on huomattavasti tarkempia. Vaihdan varmaan AW5:een syksyllä kunhan se julkaistaan. Haluaako joku omenakellon sitten halvalla :)
Joku vei eri AW-mallit 400m radalle ja uskon ainakin AW2 tulokseen oman kokemuksen perusteella: https://www.cultofmac.com/571769/apple-watch-route-maps-accuracy/
Onhan myös Elisalla ja DNA:lla eSIM saatavilla. Tietysti pitää olla sellainen puhelin, että se tukee sitä.
Joku tai jokin noista testin kelloista näytti 5km kävelylenkille matkaa 7km. Taisi mitata matkan kiihtyvyysanturilla tms.
Mutta: Kännykkä on ja siinä GPS sekä joku urheilusovellus ja sykevyö. Sillä paketilla saa tarkan sykkeen, matkan, kartan ja poltetut kalorit. Kalorien kulutuksen tarkkuutta en tiedä.
Samalla tavalla sen kellon saa mittaamaan matkan gps:llä. Näissä oli nyt ilmeisesti gps kytketty pois, jonka järkeä en nyt oikein pysty ymmärtämään.
Mitä lisäarvoa saa tuolla kellolla? Epätarkemman analyysin sykkeestä ja sitä kautta huonomman arvion kaloreista, palautumisesta jne?
Aikanaan tullut lähdettyä Suunnon kelkkaan joskus 10+ vuotta sitten ja se on jäänyt päälle. Vasta ehkä pari vuotta ollut sellainen känny jota olisi voinut käyttää kellon sijasta. Mitä siihen asti olisi pitänyt tehdä? Ensimmäinen sykemittari mulla on ollut hankittuna joskus -90 -luvulla.
Mun on aika vaikea uskoa sykemittauksen epätarkkuuteen vain tämän kuluttajalehden testin perusteella, kun näitä polareita ja suuntoja käytetään ihan ammattiurheilussakin.
Känny mulla on mukana just-in-case, jos pitää apua hälyttää, mutta metsässä se on visusti repussa, tai se on lenkki ja känny. Lisäksi känny ei ole koko aikaa päällä, joten sykkeen nähdäkseen pitää painella nappeja ja näytellä sormenjälkiä, joka ei metsässä hanskat kädessä välttämättä ole kovin yksinkertaista. Lisäksi ranteesta känny taitaa mitata aika heikosti. Kaikille (höntsä)lenkeille ei viitsi laittaa sykevyötä, vaan rannemittaus on ihan riittävä.
Toisaalta jos känny täyttää tarpeen, niin ei tosiaan ole mitään syytä tai järkeä ostaa erillistä sykemittaria.
Vertti83
02.07.2019, 18.08
Minkälainen muuten mahtaa olla Aple watsin akunkesto käytännössä jos vertaa näihin "oikeisiin urheilukelloihin"?
Ilmeisesti ominaisuuksiltaan varsin pätevä, mutta itselle on kyllä diilbreikkeri jos pitäisi kovinmontaa kertaa viikossa latailla, sikäli kun kelloa tahtoo esmes unen seurantaan käyttää. Jos kellon ottaa aina yöksi pois niin sittenhän se on verrattain laittaa laturiinkin yöksi...
Oliko tuossa testissä muuten vertailtu kännykkä äppien toimintaa?
Tuo on aika merkittävä osa toimintaa jos harjoituksia sellaisen kautta synkkailee intternetseihin ja analysoi moisen kautta. Itsellä on Garminin FR935 ja puolisolla Suunnon Trainer WHR, ja tuo suunnon synkkaus tuntuu olevan kyllä melkoisen takkuileva ja hidas, etenkin jos tuohon garminin omaan vertaa. Onko jollakin toisenlaisia kokemuksia suunnon äpistä, ja toimiiko tuo Polarin äppisysteemi miten hyvin..?
maalinni
02.07.2019, 18.46
Polar toimii nopeasti ja suunto on todella hidas. Suunnolla ei voi kännykällä muokata urheiluprofiileita ilman, että ensin synkkaa kellon. Sitten pitää tietysti uudestaan synkata se muokattu profiili. Muutenkin tuntuu, että se synkkaa aina ne samat treenit edes takaisin.
^Mun mielestä nykyään Suunnon synkkaus on toiminut ihan ok ja kohtuu nopeasti. Sitten muuten sen softan toiminta on kuin täi tervassa. Urheiluprofiileita en ole vielä kännysoftalla muokannut, vaan pitäydyn edelleen Movescountissa niin kauan kuin se on.
hphuhtin
02.07.2019, 23.34
Minkälainen muuten mahtaa olla Apple watsin akunkesto käytännössä jos vertaa näihin "oikeisiin urheilukelloihin"?
Ainakin AW2 kohdalla akunkesto on surkea jos vertaa ”oikeisiin”. Lataan joka yö, joka toinen ehkä riittäisi riippuen siitä kuinka pitkään GPS ja jatkuva HR-mittaus on päällä kumpanakin päivänä (1h/päivä jaksaa ainakin). Riittäisi kyllä ladata joka aamu, joskus käytän unen seurantaan ja silloin pakosta teen niin. Toisaalta AW on outoa kyllä mielestäni edullinen, n. 439€ listahinta ja se on muutakin kuin träkkeri. Jotain Garmineita katselin niin aika äkkiä oli joku ~800€ malli mielessä. Niissäkin on toki jo muutakin ominaisuutta kuin vain träkkäys.
Vertti83
02.07.2019, 23.40
Ainakin AW2 kohdalla akunkesto on surkea jos vertaa ”oikeisiin”. Lataan joka yö, joka toinen ehkä riittäisi riippuen siitä kuinka pitkään GPS ja jatkuva HR-mittaus on päällä kumpanakin päivänä (1h/päivä jaksaa ainakin). Riittäisi kyllä ladata joka aamu, joskus käytän unen seurantaan ja silloin pakosta teen niin. Toisaalta AW on outoa kyllä mielestäni edullinen, n. 439€ listahinta ja se on muutakin kuin träkkeri. Jotain Garmineita katselin niin aika äkkiä oli joku ~800€ malli mielessä. Niissäkin on toki jo muutakin ominaisuutta kuin vain träkkäys.
Kuinka kauan tuo kestää yhtäjaksoisesti träkätä GPS+sykettä, riittääkö 6...8h pyörä/hiihtoretken träkkäämiseen vai rupeaako moisessa jo juissi loppumaan..?
Polar Vantage M ostin maastopyöräily käyttöön pari kk sitten ja hyvin on toiminut. Avustettu GPS löytää signaalin nopeasti ja ei ole vielä kertaakaan pätkinyt kesken ajelujen. Toimii jopa sisä tiloissa GPS. Akkua tarvitsee ladata maks. 2 kertaa viikossa, kun kello ranteessa 24/7 sykeseuranta päällä + harjoituksia monta tuntia/viikko.
Polar Flow appsi toimii kuin sveitsiläinen kello tai tässä tapauksessa kuin Polar. Ei sit minkäänlaisia ongelmia ole ollut muokata urheilulajeja tai synkronoida kelloa puhelimen kanssa jne. Ja appsista saa kyylätä kavereidenkin harjoituksia ja kommentoida.
hphuhtin
03.07.2019, 20.53
Kuinka kauan tuo kestää yhtäjaksoisesti träkätä GPS+sykettä, riittääkö 6...8h pyörä/hiihtoretken träkkäämiseen vai rupeaako moisessa jo juissi loppumaan..?
Sanoisin että 6h olisi aika yläraja, testasin tänään huvikseni Stravan kelloappilla, pistin aamupäivällä päälle ja joku 5h 50min ehdin nähdä ruudulla, seuraavan kerran kun vilkaisin oli akku loppu. Tämä nyt koskettaa tätä tällä hetkellä kaksi sukupolvea vanhaa laitetta, jota on käytetty kaksi vuotta, ja siis Strava-appi+ muuta normikäyttöä samalla. Applen oma appi kestää vähän paremmin, ja tietysti on joku hitaammin träkkäyspisteitä ottava moodi, mutta en käytä sitä ikinä. Uudemmat mallit voivat olla virtapihempiä, mutta minkä verran.. ehkä ne siihen 8h voisi päästä.
AW3 kestää sykemittarin kanssa ainakin 5 tunnin lenkin + vuorokauden käyttöä.
Kellon oma mittaus kuluttaa selkeästi enemmän, ja reagoi huomattavan hitaasti sykevaihteluihin vaikka keskimäärin aika oikealla hehtaarilla onkin.
Ei näillä oikeiden urheilukellojen akkukestoihin pääse, mutta vastineeksi sitten on muita ominaisuuksia, kuten puheluihin vastaaminen ilman puhelimen kaivelua repusta/taskusta ilman e-simmiäkin.
Latauskin on suht nopea, eli aamutoimien aikana saa ladattua päivän virrat jos on päässyt vähiin.
Ite käyttänyt aika paljon Applen omaa appia pyöräillessä, se synkkaa harjoituksen myös sportstrackeriin (muista en tiedä) jota muuten tulee enemmän käytettyä.
hphuhtin
06.07.2019, 21.31
Juniorin Apple Watch 3-testin perusteella kestää paremmin kuin oma AW2. 6h gps+hr mittaus ja oli 25% akkua jäljellä. Eli se 8h vaikuttaisi nipin napin mahdolliselta, kesällä..
Juniorin Apple Watch 3-testin perusteella kestää paremmin kuin oma AW2. 6h gps+hr mittaus ja oli 25% akkua jäljellä. Eli se 8h vaikuttaisi nipin napin mahdolliselta, kesällä..
Piti itsekin testata. 2 päivän ajelut sykevyöllä yht. 5h, latauksesta 26h ja akkua jäljellä 60%.
On siis synkassa IPhonen kansaa eikä mittaa ranteesta. Näin kestää kyllä akku pidemmänkin ajelut, ilman vyötä ja puhelinta on varmaan tuo 8h aika lähellä totuutta.
Puoliso ettii otsikon mukaista kelloa ~200e hintaluokassa. Nyt kiikarissa garmin vivo3 ja Polar ignite/Vantage m. Suunnot tippu heikon akun takia pois. Mikähän noista olis pätevin/laadukkain vaiko joku muu?
maalinni
08.07.2019, 11.56
En suosittele igniteä, vaimo ei tykkää kun näyttö ei mene peruskäytössä päälle jokaisella ranteen heilautuksella. Polarin Vantage M:ää saa monesta paikasta 200 pintaan mm. Powerin ja Gigantin outlet kannattaa tsekata.
Ohiampuja
09.07.2019, 08.15
Mites Garmin Forerunner 45?
Onko jollakin toisenlaisia kokemuksia suunnon äpistä, ja toimiiko tuo Polarin äppisysteemi miten hyvin..?
Suunto Movescount toimii iPhonessa hyvin.
Suunto Movescount toimii iPhonessa hyvin.
Toimii jos ei räplää puhelinta kesken lenkin. iOS 12 sulkee appin aika herkästi jos ei ole päällimmäisenä.
Toimii jos ei räplää puhelinta kesken lenkin. iOS 12 sulkee appin aika herkästi jos ei ole päällimmäisenä.
Oma kokemus rajoittuu synkronointiin ja liikuntapäiväkirjaan.
maalinni
09.07.2019, 19.36
Miksi lenkillä pitäisi käyttää movescounttia? Tosin eikö suunto jo ole siirtynyt movescountista siihen omaan suunto äppiin?
Miksi lenkillä pitäisi käyttää movescounttia? Tosin eikö suunto jo ole siirtynyt movescountista siihen omaan suunto äppiin?
Jos vaikka olis sattunut kello unohtumaan matkasta ja haluaisi silti lenkin reitit talteen.
Siirto Movescountin ja Suunto Äpin välillä käynnissä mutta ei auta minua koska käytössä on vielä kaapelisynkkaava vanhus.
Suostuuko polar ignite tai/ ja vantage m yhtestyöhön suunto smart beltin kanssa? Vyö siis bt smart tekniikkaa joten pitäisi toimia, mutta tiedä näistä. Alkaa loppumaan kärsivällisyys suunnon ”loistaviin” puhelin sovelluksiin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Paksupolkija
23.07.2019, 14.30
Kelloja on ihan perkuleellinen määrä tarjolla, enkä ymmärtä näistä juurikaan. Onhan tässä ketjussa kyselty, mutta kysyn silti (×=voin joustaa,+=en jousta):
× max 300e (vyön hinnan jousto)
+ rannemittaus
+ vyömahdollisuus
+ akun kesto hyvä
+ gps
+ kartta tai vähintään reitin näyttö maastopyöräilyyn. Tähän tarvii sykevyön.
+ unianalyysit jne kunnon ylläpitojutut
× lisälaitemahdollisuus
+ reitti stravaan
+ oltava hyvä synkkaus tietokoneelle ja puhelimeen
+ reitin esisuunnittelu ja näyttö ruudulla
Onko garminilla paras gps? Kotimaisuus myös plussaa, mutta gps ja akukesto tärkeämpiä.
Vaimolla Polar M430 ja mulla Garmin fenix 5s plus.
Yhtenvetona. Rannesykkeellä ei varsinaisissa suorituksissa tee mitään. Reagoi hitaasti muutoksiin, usein näyttää aivan muuta kun miltä tuntuu, eli pääsääntöisesti "ei lähde mukaan" voi päästä myöhemmin juonesta kiinni mutta ei voi luottaa. Samat havainnot molemmista laitteista. Sykevyö kiinni jos haluaa sykkeet talteen.
Uniseurannat yms. höpöhöpöä.
Leposykkeen seuranta on aika hyvä indikaatti onko keho kunnossa, siihen tuo jatkuva mittaus ranteesta on ok.
Tähän kommentti että unijuttuja tekee muutkin valmistajat mutta kellovalmistajat ei tuo sitä tietoa omaan ekosysteemiinsä vaikka se oliskin saatavilla. Toisaalta Polarin Ignite taitaa olla tällä hetkellä pisimmällä unen huomioinnissa suhteessa suunniteltuun treeniin.
Jos nukkuu enimmäkseen kotona niin patjan alle laitettava anturi on oman kokemukseni mukaan kätevämpi kuin puettava anturi, esim. Withingsin matto on usein tarjouksessa.
Appsista näkee unen määrän, sykkeen ja sitten analyysia unen syvyydestä ja unialueista. Näiden tarkkuutta voi varmasti arvioida kriittisesti ja unen osalta mittaukset eri laitteiden / ekosysteemien välillä ei ole edes vertailukelpoisia.
Vaimolla Polar M430 ja mulla Garmin fenix 5s plus.
Yhtenvetona. Rannesykkeellä ei varsinaisissa suorituksissa tee mitään. Reagoi hitaasti muutoksiin, usein näyttää aivan muuta kun miltä tuntuu, eli pääsääntöisesti "ei lähde mukaan" voi päästä myöhemmin juonesta kiinni mutta ei voi luottaa. Samat havainnot molemmista laitteista. Sykevyö kiinni jos haluaa sykkeet talteen.
Tuosta olen eri mieltä. Ihan samat loppu tulokset tulee vaikka ei samalla sekunnilla näytäkkää samaa. Turha sitä kelloa on lenkillä vahata.
Ainaki polarilla
Results may vary..
Meillä on nuo molemmat todettu huonoiksi, varsinkin lajeissa jossa pidetään käsin kiinni. Hiihto, pyöräily ja vaikkapa soutu, yleensä on jo puuskuttanut kauan ja kello näyttää pk sykkeitä. 15 - 20 minuuttia ja sitten voi saada kiinni sykkeestä.
Samat kokemukset Garmin forerunnerista, näyttää mitä sattuu lenkeillä. Leposyke sentään vähän sinnepäin.
Paksupolkija
23.07.2019, 22.09
Joo tarkoitus käyttää sykevyötä urheilussa. Rannemittaus nohin leposykkeisiin yms. Gps ja reitin seurattavuus lienee huono noissa 200 ja alle vehkeissä?
Itse GPS siru rupeaa olemaan kaikissa sama, kun polarikin siirtyi Vantagessa käyttämään Sonyn piiriä samoin kuin Garmin tänä vuonna julkaistuissa malleissa. Eroja ei taida hirveästi olla ja ne mitä on, tulee sitten softasta ja kuinka antennit on saatu paketoitua. Ei taida tosiaan olla vielä tuossa hintaluokassa mahdollisuutta seurata reittiä.
Results may vary..
Meillä on nuo molemmat todettu huonoiksi, varsinkin lajeissa jossa pidetään käsin kiinni. Hiihto, pyöräily ja vaikkapa soutu, yleensä on jo puuskuttanut kauan ja kello näyttää pk sykkeitä. 15 - 20 minuuttia ja sitten voi saada kiinni sykkeestä.
Liekö hlö-kohtaisia juttuja. Mulla Garmin Fenix3 ja sen rannemittaus pitää hyvin kutinsa. Ei tosin reaaliaikaisena vs sykevyö.
Eli sykevyö riippuu tuolla pukkarin naulassa. Paitti...retkiluistelussa antaa reilusti sykevyötä alempia arvoja. Liekö luinen ranne ja kylmyys. Tosin limikengillä mennessä taas pelittää.
^Itse olen tullut siihen tulokseen, että näiden rannevehkeiden tarkkuus riippuu hyvin paljon ranteen mudosta ja paksuudesta.
Ihokarvoista, toisilla suonet enemmän pinnassa, kylmä supistaa verisuonia, ihon väristä jne... nuo polar mainitsee itsekkin. Kyllä siinä haastetta vielä riittää, että se saadaan toimimaan varmemmin entistä useammalla. Ne joilla tuo muuten toimii jää oikeastaan ongelmaksi tuo kylmä ilma mikäli ei voi pitää takin alla ja puristamista vaativat lajit sekä hitaus verrattuna vyöhön.
Ja sen remmin pitää oikeasti olla tiukalla, ettei kello pääse liikkumaan. Ei nyt niin, että veri lakkaa kiertämästä, mutta sinnepäin.
Niin pitää ja oikealla korkeudella. Tuolta ”pue se” kohdassa hyvin selitetty.
https://support.polar.com/fi/support/wear-and-care-instructions-for-polar-devices-with-continuous-heart-rate?product_id=96370&category=heart_rate_measurement# (https://support.polar.com/fi/support/wear-and-care-instructions-for-polar-devices-with-continuous-heart-rate?product_id=96370&category=heart_rate_measurement#)
Ja sen remmin pitää oikeasti oli tiukalla, ettei kello pääse liikkumaan. Ei nyt niin, että veri lakkaa kiertämästä, mutta sinnepäin.
Mulla on sillai, että ranteessa on kolme pistettä kun kellon ottaa irti. Ja juurkin noin kuin Polarilla on neuvottu. Muutenkin jos sitä pitää alempana, hanska ottaa siihen kiinni.
Ja sen remmin pitää oikeasti olla tiukalla, ettei kello pääse liikkumaan. Ei nyt niin, että veri lakkaa kiertämästä, mutta sinnepäin.En suosittele kokeilemaan vantage v:tä ja hiihtoa tolla metodilla. Solki hiertää ranteet auki. Pitää olla tosi löyhällä. Mittaus Onnistuu. Hanska estää ei nouse ranneluun päälle
Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla
Ei semmosta ohjetta taida ollakaan, joka jokaisella toimis. Ihmiset vaan on erilaisia. Jollain toimii rannemittaus parhaiten, kun remmi suorastaan puristaa kättä. Toisilla, kuten itselläni, pelaa ihan hyvin, kun remmi on niin löysällä, että kello liikkuu noin parin tuuman matkalla kättä pitkin.
Rannemittaushan on siitä huono, että se ei mittaa sykettä. Se mittaa vain pintaverenkierron pulsseja, mistä saadaan arvattua syke. Kuulostaa ehkä typerältä ja samalta asialta, mutkun just siinä on se kauhea ero. Sykevyö pystyy mittaamaan suoraan sykettä ja sen takia sen tarkkuus on nykyään oikeinkin hyvä. Verenkierron mittaus jonkun raajan päästä on vähän niin ja näin. Siinä on aika paljon suodatusta, keskiarvoistusta ja muuta softalaskua, minkä takia nää toimii miten toimii. Yleensä paremmin, ku syke ei vaihtele nopeasti ja huonommin, jos syke tekee nopeita muutoksia.
Jos näitten kanssa tuntuu olevan keskimäärästä enemmän ongelmaa, ni sitä voi koittaa ratkoa miettimällä miten veri mahtaa kiertää just sillon ku on ongelmaa. Puristaako joku vaate/remmi kättä? Onko asento tai lämpötila semmonen, että se vois rajottaa verenkiertoa?
Hiton hankalaa heittää mitään jokasella toimivaa yleispätevää vinkkiä, mut uskon, että jokanen voi omalla kohallaan saada hommaa toimimaan paremmin, jos jaksaa pelata näitten kanssa. Nimimerkillä erään valmistajan kehityksessä mukana ollut.
Ei semmosta ohjetta taida ollakaan, joka jokaisella toimis. Ihmiset vaan on erilaisia. Jollain toimii rannemittaus parhaiten, kun remmi suorastaan puristaa kättä. Toisilla, kuten itselläni, pelaa ihan hyvin, kun remmi on niin löysällä, että kello liikkuu noin parin tuuman matkalla kättä pitkin.
Rannemittaushan on siitä huono, että se ei mittaa sykettä. Se mittaa vain pintaverenkierron pulsseja, mistä saadaan arvattua syke. Kuulostaa ehkä typerältä ja samalta asialta, mutkun just siinä on se kauhea ero. Sykevyö pystyy mittaamaan suoraan sykettä ja sen takia sen tarkkuus on nykyään oikeinkin hyvä. Verenkierron mittaus jonkun raajan päästä on vähän niin ja näin. Siinä on aika paljon suodatusta, keskiarvoistusta ja muuta softalaskua, minkä takia nää toimii miten toimii. Yleensä paremmin, ku syke ei vaihtele nopeasti ja huonommin, jos syke tekee nopeita muutoksia.
Jos näitten kanssa tuntuu olevan keskimäärästä enemmän ongelmaa, ni sitä voi koittaa ratkoa miettimällä miten veri mahtaa kiertää just sillon ku on ongelmaa. Puristaako joku vaate/remmi kättä? Onko asento tai lämpötila semmonen, että se vois rajottaa verenkiertoa?
Hiton hankalaa heittää mitään jokasella toimivaa yleispätevää vinkkiä, mut uskon, että jokanen voi omalla kohallaan saada hommaa toimimaan paremmin, jos jaksaa pelata näitten kanssa. Nimimerkillä erään valmistajan kehityksessä mukana ollut.
Mites ne sairaalassa sormeen laitettettavat onko se nimeltään pulssioksimetri, käsittääkseni mittaa tarkasti sykkeen ja happitasoa veressä. Eli systeemi on olemassa. Mutta miten se toimisi ranteesta mittaavia laiteiden kanssa?
maalinni
26.07.2019, 12.17
^ Sairaalassa ne potilaat makaa yleensä paikallaan, mikä saattaa parantaa tarkkuutta(?).
tempokisu
26.07.2019, 12.23
Mites ne sairaalassa sormeen laitettettavat onko se nimeltään pulssioksimetri, käsittääkseni mittaa tarkasti sykkeen ja happitasoa veressä. Eli systeemi on olemassa. Mutta miten se toimisi ranteesta mittaavia laiteiden kanssa?
Potilas voi myös ottaa sen välillä pois sormesta tjsp :D tippaputelin virtaustakin voi vähän säätää tarvittaessa...
nimimerkillä ...been there, done that
Ja näytteenotto taajuus merkkaa aika paljon, että onko se kerran sekunttiin vaiko 100 kertaa. Tuosta kun softalla suodatetaan huonot pois niin äkkiä sitä dataa ei olekaan niin hirmuisesti käytettävissä.
Marsusram
26.07.2019, 15.45
Sormen päähän laitettavassa anturissa valo menee sormen läpi, ranteessa läpivalaisu on vaikeampi toteuttaa paksuuden takia.
Varmaan parannettavaa on algoritmeissäkin, oma Polar M430 ainakin aloittaa sykkeen arpomisen 80bpm paikkeilta ja yrittää sovittaa käyrää siihen. Kestää välillä yli minuutin ennen kuin lukemat ovat oikealla tasolla.
"Jatkuva" mittaus tuntuu tekevän mittauksia harvakseltaan, eikä aina ehdi löytää oikeaa sykettä.
Pedalatleten
28.07.2019, 23.55
Oma M430 mittaa ranteesta ihan mitä sattuu. Esim. tasaisilla pk-sykkeillä näyttää yleensä pari- kolmekymmentä lyöntiä liikaa, ja ihan sama onko remmi löysällä vai tiukalla. En odottanutkaan rannemittauksen toimivan erityisen hyvin, mutta olisi ollut mukava lisä jos olisi ollut edes lähellä oikeita sykkeitä niin ei aina olisi tarvetta laittaa remmiä.
Onko kellään kokemuksia Garminin Instinct mallista? Rouva haluaisi tällaisen rannekojeen mutta esim Vivot ei kiinnosta ku niissä on kellon viisarit vakiona näytöllä. Juu kysyin oikein pariin kertaan mitä tarkoittaa ni tokas että mulla on normaali kelloja jos haluan niitä viisareita katsella... Garmin hakusessa jotta pysyttäis yhdessä merkissä ettei mee nuppi sekaisin kun noita käyttää. Ja tuo Instinct olisi vielä alle 300 ni pysyis taas tämäkin shoppailu jollain tapaa järjellisenä.
maalinni
10.08.2019, 15.27
Onko kellään kokemuksia Garminin Instinct mallista? Rouva haluaisi tällaisen rannekojeen mutta esim Vivot ei kiinnosta ku niissä on kellon viisarit vakiona näytöllä. Juu kysyin oikein pariin kertaan mitä tarkoittaa ni tokas että mulla on normaali kelloja jos haluan niitä viisareita katsella... Garmin hakusessa jotta pysyttäis yhdessä merkissä ettei mee nuppi sekaisin kun noita käyttää. Ja tuo Instinct olisi vielä alle 300 ni pysyis taas tämäkin shoppailu jollain tapaa järjellisenä.
Fenix 5:sta on saanut hyvin lähelle 300 euroa sieltä sun täältä
https://www.power.fi/puhelimet-ja-tarvikkeet/alykellot-ja-puettavat-laitteet/urheilukellot-ja-sykevyot/garmin-fenix-5s-musta/p-966364/?q=Garmin%20fenix
https://www.power.fi/product/p-715567/
Minulla ollut nyt ranteessa reilun viikon Garmin Vivosport, jossa kellotaulun mallia saa vaihdettua mieleisekseen asetuksista. Yllättynyt positiivisesti, rannemittaus tuntuu näyttävän suurinpiirtein oikein (vertasin tuloksia yhden pyörälenkin verran Edge 530 kanssa), ja koukuttavinta on aktiivisuus/stressimittaus. Tuli minulle Edgen kaveriksi muille kuin pyörälenkeille ja tuo aktiivisuushömppä on plussaa. HIntakin hyvinkin maltillinen. Ja tykkään siitä, ettei ole iso kello, joten sitä voi pitääkin ranteessa. Todella kevyt. Onhan niitä nätempiäkin kelloja, mutta tämä on mielestäni miellyttävän huomaamaton.
Ensimmäinen laite oli tosin DOA, ei synkannut kaikkea dataa puhelimeen eikä koneelle, mutta sain uuden liikkeestä ranteeseen samantien ja tämä on toiminut kuten pitääkin.
Tuli minulle Edgen kaveriksi muille kuin pyörälenkeille ja tuo aktiivisuushömppä on plussaa.
Hyvin samanlaiset tarpeet olisi itselläkin: Roamin tilalle muihin kuin pyöräilyyn ja aktiivisuus/uni/palautumisen seuranta kiinnostaisi
Vaatimuksena olisi lisäksi rannekellomaisempi ulkonäkö ja mahdollisuus metallirannekkeeseen: onko suosituksia mikä olisi hyvä?
Polarin Ignite on omalla listalla melko korkealla
Lähetetty minun SM-A605FN laitteesta Tapatalkilla
Tuo ignite vaikutti kyllä aivan lelulta hypistellessä, kuten myös tuo vantage m minkä puoliso nyt hommas. Osittain varmaan höyhenen kevyen painon takia, mikä varmaa plussaa käytössä, mutta ei ainakaan minusta ole tulossa urheilukellojen käyttäjä vielä, pysyttelen seikoissa ja g-shockeissa :D Garminin tekeleet tosin vaikutti jo ulkoisesti paremmilta. Rannekkeitahan noihin saa mitä vaan, normaali tappi kiinnitys, metallisissa rannekkeissa tosin päätypalat vaikuttaa sopimiseen.
Iglumies
10.08.2019, 23.21
Hyvin toimii ja esimerkiksi tuolta (https://www.facebook.com/EHTarvikeTmi) tulee nopeasti alle 300
Nyt rupeaa olemaan akunkesto jo kohdillaan.
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/679335/pn/010-02293-09
Miten Gaminien omistajilla ovat laitteet pelanneet. Asteikolla 4-10 annan omistamistani laitteista arvosanan 6, niin paljon on ollut ongelmia. Käytössäni on forerunnereita ja edgejä.
^No itse annan Fenix 6X:lle 9,5 ja Edge 130:lle 8,5 ja Edge 830:lle 7. Verrokkina Fenixiin Suunnon tuotanto Spartaniin asti ja Edge 830:n verrokkina Wahoo ELEMNT ROAM, jolle antaisin ehkä 8 tai 8,5.
Tänään kiertelin Hangossa rantoja ennaltasuunnitellun reitin pohjalta ja laitteena Edge 830. Se vaan on koko ajan myöhässä käännöksissä. Tämä korostuu etenkin kun ajaa täysin uusissa maisemissa, mistä ei ole mitään valtakunnan ennakkokäsitystä, että mikä se oikea polku nyt sitten mahtaa ollakaan.
Mut ehkä tämän pitäisi olla Garmin-ketjussa, kun Edget ei juuri ranteesta mittaile.
Fenix 3 sapphiren kanssa ei ollut mitään ongelmia ja toimii kaverilla edelleen (ei rannesykettä). Arvosanaks 9. Fenix 5X kesti vajaa vuoden, kun barometri hajosi. Takuuna sain uuden laitteen. Arvosanaksi ominaisuuksien takia 9.
Edge laitteista, että 1000 en tykännyt kosketusnäytöstä ja siksi arvosanaksi 7. 520 toimi ihan hyvin ilman karttoja. Arvosanaksi 8. 530 ennakkotilasin sen heti, kun oli tilattavissa ja ei ole ollut ongelmia yhtään. Näppäimet voisi olla vähän laadukkaammat ja siksi arvosanaksi 9,5.
Nyt ennakkotilasin Garmin Instinct Solar kellon ns. älykelloksi. Jos ilman aurinkoakin akku oikeasti kestää 24 päivää älykellona ja auringon kanssa paljon pitempään, niin silloin olen enemmän kuin tyytyväinen.
Vertti83
18.07.2020, 00.15
Forerunner 935, arvosanaksi tasan 9.
Sisältää suunnilleen kaikki itselle tarpeelliset toiminnot ja erinäisiä aspekteja pystyy kustomoida verrattain hyvin. Akkukesto erinomainen ja mittaukset riittävän tarkkoja(optinen ei pysy intervallitreeneissä mukana, mutta muuten OK). Koko ominaisuuksiin nähden erinomainen ja ulkonäkökin OK, vähän ehkä jonkun mielestä muovisen näköinen(vrt. Fenix), mutta kuitenkin tukeva ja kestävä rakenteeltaan. Jos jotakin miinustakin, niin vähän turhan insinöörimäinen käyttöliittymä jossa joitain ärsyttävyyksiä mitä ei pysty muokata, näyttö on myös ehkä joissain kilpailevissa tuotteissa hieman krispimpi väreiltään...
Minulla on ollut joulusta 2015 asti käytössä Garminin forerunner 235. Ei mikään täydellinen laite mutta ollut kyllä hintansa väärti. Ei tietenkään mitään hienouksia kun vanha laite kyseessä mutta riittänyt omiin mtb ajoihin. Jossain firmiksissä oli haasteita gps:n kanssa ja välillä lenkin alussa näyttää sykkeet n. 5min ihan miten sattuu mutta muuten ollut hyvä laite, ilman ongelmia. Akku jaksaa edelleen 4-5 päivää ilman 24/7 sykemittausta sisältäen 2-4h urheilua sykkeenmittauksella ja gps:llä. Uutena akku jaksoi 6-7 päivää. Ihme juttu että edelleen tulee laitteeseen päivityksiä, tosin harvemmin kuin aiemmin. Vaimolla on puolestaa muutaman vuoden vanha Garminin vivoactive minkä kanssa on todella usein ongelmia.
"Miten Gaminien omistajilla ovat laitteet pelanneet."
Hei, ittellä on Edge 1000 ja onko se jo viisi vuotta vanha, uutena ostin sillä kaudella, kun se tuli. Hyvin pelaa edellensä, akku on kuin uutena, ei mitään vikoja. Softapäivityksiä onneksi ei ole tullut niin tihiään mitä aluksi, pari päivitystä dellasi kaikki tallennetut reittipisteetkin. Ei ole mitään valitettavaa ja Edge 1030 Plussan uudet jutut ovat sielä liikunnallisuus ja tehon mittaus toiminnoissa mitä ymmärsin niin ei ole tarvetta päivittää. Muuten on Suunto Spartan Ultra ranteesa ja välillä Apple Watch 4.
70€:n Huawei band 4 Pro ranteessa. Sisältää GPS:n ja rannesykemittauksen. Muuta en tarvitse.
Garmin Forerunner 945 ja aika buginen värkki alkaa olemaan. Huomaa ettei ole enää kärkipäässä ylläpidossa. Treenien jälkeiset suorituksen kohdistukset näyttäneet tyhjää tai puuta heinää jo useamman kuukauden (monessa päivityksessä olisi pitänyt korjaantua mutta ei). Nykyisellään rannesykemittaus alkaa olemaan enemmän huvittava. Kyllä se joistain kevyistä suorituksista saa sinne päin lukemia. Mutta normaali 24/7 aivan jotain muuta kuin pitäisi. Yleensä +20bpm. Varsinkin suoritusten jälkeen syke laahailee omissa lukemissa kauan. Ei tarvi kummoista liikettä käsillä kun mittaus on aivan pihalla.
Garmin Forerunner 945 ja aika buginen värkki alkaa olemaan. Huomaa ettei ole enää kärkipäässä ylläpidossa. Treenien jälkeiset suorituksen kohdistukset näyttäneet tyhjää tai puuta heinää jo useamman kuukauden (monessa päivityksessä olisi pitänyt korjaantua mutta ei). Nykyisellään rannesykemittaus alkaa olemaan enemmän huvittava. Kyllä se joistain kevyistä suorituksista saa sinne päin lukemia. Mutta normaali 24/7 aivan jotain muuta kuin pitäisi. Yleensä +20bpm. Varsinkin suoritusten jälkeen syke laahailee omissa lukemissa kauan. Ei tarvi kummoista liikettä käsillä kun mittaus on aivan pihalla.
Tuollaisia ne uudetkin kai on. Tai ainakin oma venu 2s. Jos laitat kevytuntuvatakin päälle ja kävelet, niin syke huitelee tuon 20-30 pinnaa liian korkealle. Heittää muulloinkin.
Hmm, ei kai noi nyt ihan noin huonoja ole?
Mulla Polarin Gritti näyttää ihan järjellisiä lukuja kävellessä rannemittauksella. Kävelyjen keskisyke pyörii kesät talvet ihan samoissa. Eli oli takkia taikka vaan t-paitaa päällä.
^Itsellä Grit ihan uskottavia kävellessä ainakin, nyt Suunto 9 Peak käytössä ja en sen kummemmin testaillut, pitäis laittaa kummatkin ranteeseen ja verrata.
Polarin rannemittarit näyttää sykkeen pahasti alakanttiin, ainakin kylmällä kelillä. Kolmas Polar jo menossa ja kaikissa samaa vikaa enemmän tai vähemmän. Sen verran epätarkkaa ettei noilla lukemilla ole kuin viihdearvoa. Harjoitteluun ihan hyödytöntä. No, kesällä melkein toimineetkin oikein.
Toinen viihteellinen lukema minkä Polar laskee on ilmeisesti leposykkeestä laskettu MaxVO2. Ihan jaksa uskoa että 65 on hyväkuntoisellekaan keski-ikäiselle mahdollinen. Vähintään 30% liikaa tuossa.
Hätäilet vaan. Pulssi näkyy ranteessa viiveellä verrattuna sykkeeseen.
Jos realiaikasta tietoa tarvii niin häätty mitata suoraa sydämmestä sykevyöllä
Niin, en ole itsekkään kokenut tuota ongelmaksi. Ainoastaan tuo untuvatakin häiriö vähän häiritsee. Ei noita rannemittauksia käytetä urheilussa. Sykevyöt ovat sitä varten.
Vaikka tietysti noita kalliita kelloja haluttaisin kovasti myydä sykevyön korvaajaksi lökäpöksyille, kun se vyö painaa ilkeästi mun napaa ja on hankala laittaa paikalleen :)
F. Kotlerburg
18.12.2022, 10.53
Niin ja useimmiten se tarkkuus riittää hyvin lökäpöksylle kun ei mikään paikka kiristä. Ei sykevyö, ei spandex eikä nahkapipo kypärän alla :)
Mut joo, sykemittauksen tarkkuus on paitsi laitteesta niin myös fysiologisista tekijöistä kiinni. Joillakin ei toimi mikään, joillakin toimii kaikki. Itsellä tuntuu nyt tuo Vantage V2 antavan ranteesta ihan järkeviä lukemia vrt. 6v vanha Suunto. Eihän se toki vyölle pärjää tarkkuudessa, mutta kyllä tuolla kävelylenkit ja punttihöntsät ihan ok on mitata.
Käytössä ollut fillarilenkillä yhtäaikaa Polar pacer pro rannemittauksella ja sykevyö yhdistettynä Wahoo Boltiin.
Ihan sama sykkeet molemmissa kaiken aikaa.
Korkeintaan +- kahden beatin ero jossain kohtaa. Mutta ehkä tämä on ratkaiseva heikkous oikealle spandexurheilijalle?
F. Kotlerburg
18.12.2022, 11.41
Tasaisella rasituksella tuollaisen tarkkuus tosiaan riittää monissa tapauksissa aivan hyvin. Muutoksiin se reagoi hitaammin kuin vyö. Eilen kiskoin trainerilla intervalleja niin rannesykkeen ero vyöhön maksimissa oli 8 lyöntiä mutta sykekäyrän piikkien muoto huomattavasti loivempi. Kun tuli vielä työmatkoja fillarilla ajettua niin en useinkaan vyötä jaksanut laittaa, kun oli muutenkin riittävästi aamuisin säätöä niin aivan uskottavia lukemia Polar antoi. Suunnolla oli (vanha kello) paljon isompia ongelmia ja välillä syke saattoi sen mukaan olla pitkiä aikoja 50-60, vaikka 30km/h ajettiin reppu selässä enkä ihan niin kovassa kunnossa ollut silloinkaan.
Käytössä ollut fillarilenkillä yhtäaikaa Polar pacer pro rannemittauksella ja sykevyö yhdistettynä Wahoo Boltiin.
Ihan sama sykkeet molemmissa kaiken aikaa.
Korkeintaan +- kahden beatin ero jossain kohtaa. Mutta ehkä tämä on ratkaiseva heikkous oikealle spandexurheilijalle?
Sykkeen muutoksen nopeus/hitaus suhteessa tehoon kertoo tosi paljon kropan toiminnasta. Kun tottuu seuraamaan kroppaa, niin ei vaan pysty käyttämään noita laitteita jotka toimivat viiveellä.
Toinen juttu on tuo epävarmuus. Rannesyke sekoilee satunnaisesti riippuen käsien asennosta ja tangon puristuksesta. Jos jo sekoilevat watit ahdistaa, niin en oikein tajua miksi pitäisi tyyytyä sekoilevaan sydämmen sykkeeseen, kun tuon ongelman voi korjata muutaman kympin sykevyöllä.
Se ranteesta mittauksessa on henkilökohtaisia eroja. Itsellä polarit ja garminit näyttää järkevää tulosta ainoastaan kävellessä ja sohvalla istuessa. Pyörällä tai hiihdossa näyttää mitä sattuu. Tai lähinnä paljon alakanttiin.
Juu ei urheilusuorituksissa ranteesta mittailla sykettä vaan silloin on aina vyö käytössä. Ja varmasti on suuria henkilökohtaisia eroja miten mittaus ranteesta toimii. Omat ranteet luuta ja nahkaa joten ei varmasti helpoimmasta päästä.
Käytän optista ainoastaan 24/7 mittaukseen sekä työmatkapyöräilyssä. Jälkimmäisessä antaa yleensä oikealle hehtaarille lukemia. Tosin kylmä keli vaikuttaa ja jos sattuu olemaan aivan liian ohuesti vaatetta käsissä voi käydä helposti niin, että optinen mittaus reagoi vasta pitkällä viivellä. Eli voi olla useamman minuutin lepotasolla ja sitten hyppää suoraan +40bpm.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=xQwjQjzUew4BF1GYcusE59
https://atlaske-content.garmin.com/%2Fasset%2Fimages%2FGC_heart_rate_Time163035418567 3.png
Sulkapallossa joskus koittanut käyttää optista ja aivan onneton vaikka mittaus ei ole mailakädestä. Näyttää huomattavasti alakanttiin eikä reagoi nopeisiin muutoksiin. Myös arkikävely ilman startattua suoritusta ottaa yleensä kiinni jostain muusta kuin sykkeestä. Voi olla helpostikin 20-30bpm yläkanttiin. Jo mainittu pukeutuminen ja yleensäkin jokin käsien liikuttelu nostaa kellon mukaan sykettä huomattavasti. Välillä näissä tilanteissa lätkäissyt testiksi vyön kiinni ja syke tippuu samantien järkevälle tasolle.
Se on tuo ei suorituksen aikainen 24/7 mittaus joka on aivan pihalla nykyisellä softaversiolla F945 kellolla. On toiminut paremmin. Varsinkin tuo "laahaaminen" on tullut hiljattain tämän syksyn päivityksissä. Työmatkapyöräilyn jälkeen syke saattaa välillä huidella vartinkin jossain 100-120bpm lukemissa vaikka on istunut löhöömässä sohvalla.
Täsmälleen samoja kokemuksia kuin TMH:lla. Minusta sykettä on ihan turha seurailla, jos tuollainen kellon tarkkuus piisaa. Siinä kohtaa tuntee kyllä erot itsekkin.
Olen itse tottunut katselemaan palautumista ja kunnon nousua sykkeestä. Sen takia vähän ottaa päähän, kun rannesykemittaus ei voi olla aina edes kävellessä tarkka.
Täsmälleen samoja kokemuksia kuin TMH:lla. Minusta sykettä on ihan turha seurailla, jos tuollainen kellon tarkkuus piisaa. Siinä kohtaa tuntee kyllä erot itsekkin.
Olen itse tottunut katselemaan palautumista ja kunnon nousua sykkeestä. Sen takia vähän ottaa päähän, kun rannesykemittaus ei voi olla aina edes kävellessä tarkka.Olen löytänyt omasta ranteestani paikan ja sopivan rannekkeen tiukkuuden jolla Suunto 5 antaa sykevyöhön verrattuna hyvin vastaavaa lukemaa. Lajit joissa vertailua olen tehnyt vyö- vs rannemittaus, ovat juoksu, hiihto ja pyöräily. Minuutin keskisykkeessä näkyy +/- 1-2 yksikön eroja. Minulle käytännössä merkityksetön ero. Huippusykkeet samoin, ei tuon suurempaa eroa. Suurin ero on siinä että vaikka sekä vyö että ranneke joskus ottavat huonon kontaktin ja hukkaavat sykkeen, on rannemittaus herkempi sille että kello on oikeassa kohdassa ja oikealla kireydellä.
Ohiampuja
11.10.2023, 19.09
Nyt pitäisi kaverille hommata EKG:n mittaava kello. Onko kokemuksia Samsungin 4 tai 5 malleista?
Ainakin niitä malleja on paljon erilaisia…
Nyt pitäisi kaverille hommata EKG:n mittaava kello. Onko kokemuksia Samsungin 4 tai 5 malleista?
Ainakin niitä malleja on paljon erilaisia…
EKG:n mittaavia kelloja myy myös Withings, Apple, Garmin ja vissin tuo uusi Polar Vantage 3. Vähän riippuu muusta kalustosta ja teknisestä perehtyneisyydestä mitä voisi suositella.
Ei ole mitään järkeä hankkia omenakelloa, ei toimi hyvin kylmässä. Myöskään hinta ja laatu eivät vastaa toisiaan. Kannattaa ottaa Samsung, laatu on siellä parempi ja sensorit luotettavampia.
Onko kenelläkään Garminin Epix 2:sta urheilukellona fillarikäytössä? Nythän näissä uudemmissa on jo akunkesto siellä missä sen pitää ollakin, mutta miten tuo kestää pakkasta? Ja millaisia käyttöaikoja yhdellä latauksella voi odottaa? Fenix 7X kestää pari viikkoa hieman suoritusmääristä riippuen.
Villep81
12.10.2023, 16.03
Itselläni on ollut monen merkkisiä ja laisia kelloja, nyt on Suunto peak pro 9 joka on kyllä hyvä ja tarkka kello. Ominaisuuksia on enemmän kuin tarpeeksi ja akunkesto niomenomaan pro-mallissa on todella hyvä
Ei ole mitään järkeä hankkia omenakelloa, ei toimi hyvin kylmässä. Myöskään hinta ja laatu eivät vastaa toisiaan. Kannattaa ottaa Samsung, laatu on siellä parempi ja sensorit luotettavampia.
Höpö höpö, Apple watch ultra toiminut ihan hemmetin hyvin. Luovuin Fenix 6X ja vaihdoin tuohon. Vahva suositus.
Sent from my iPhone using Tapatalk
maalinni
18.10.2023, 17.44
En ole kyllä mistään lukenut muuta kuin hyvää applen sensoreista. Mutta pelkästään kosketusnäytöllistä kelloa en ottaisi, jos tarkoitus on harrastaa urheilua.
Löytyy Garmin epix2 ja on ollut jos minkälaista urheilukelloa niin onhan tämä Garmin omaa luokkaansa. Kytkeytyy mm. suoraan sähköpyörän kanssa ja antaa tietoa avustustasosta, akun tilasta, avustustasosta jne.. eli eri sovelluksia löytyy hengestyttävä määrä ja kaikki toimii kiitettävän täsmällisesti, GPS löytyy odottelematta heti ja myös pysyy yhteydessä, tässä on kakki ja vähän vielä lisää mitä vain voi toivoa. Akun kesto on loistava 14 vuorokautta menee helposti vaikka urheilee joka toinen päivä tunnin verran jolloin GPS on käytössä, lisäksi amoled näyttö on loistavan hyvä, en vaihtaisi MIP näytöön mistään hinnasta niin paljon näyttävämpi ja näkyvämpi näyttö on, ei tarvii tihrusta missään tilanteessa. Ainut on se että onhan tämä arvokas kello vaikka laatuhan maksaa ei sille mitään voi.
maalinni
18.10.2023, 20.33
^ Epix2:stakin saa kyllä jo 500€ pintaan, joo kallis on mutta se on varmaan tämän hetken kokonaisvaltaisin paketti.
Joo niin saa mutta ei titanium versiota joka on huomattavasti lujempaa tekoa mm. naarmuuntumista vastaan. Safirilasi, dc pinnoitettu titanium runko kun tuossa halvemmassa versiossa teräsrunko ja gorilla lasi eli huomattavasti herkempi naarmuuntumisille ja nopeasti ikävän näköiseksi päätyvä normaalissakin käytössä, titanium versio kestää käyttöä niin kuin urheilukellon kuuluukin, teit mitä teit eli hinnalle löytyy katetta.
Tuossa se halvin versio epix2:sta:https://www.verkkokauppa.com/fi/product/755773/Garmin-Epix-2-AMOLED-urheilukello-tummanharmaa-teras?utm_source=hintaseuranta.fi&utm_medium=pricecomparison_paid&utm_campaign=Hintaseuranta.fi-feed_20213005_o_b2c_prosp_na&utm_content=siirry-kauppaan_feed_ProductCategory-58a-Kellot_Productname-Garmin-Epix-2--AMOLED-urheilukello--Tummanharmaa/ter%c3?s_pid-755773
Aika mielenkiintoinen asia että epix pro2 on halvempi kuin vanhempimalli:https://www.keskisenkello.fi/alykellot/garmin-epix-2/?gclid=Cj0KCQjwhL6pBhDjARIsAGx8D5_47u-tL51H_0_6v2wqbVLbPoTPszrNN9A9RlVp3d1mPsmPVlvtHpEaA uG3EALw_wcB
En mä kyllä omalla epix (gen 2) prööllä varmaan kahta viikkoa saa, vaikken käytä urheilutilaa kuin ehkä 2 krt/vko. 10 päivää saattaa kestää. Mutta mulla on tässä näyttö koko ajan päällä (paitsi yöllä) ja kaikki mittaukset käytössä. Voishan tuon happisaturaation ehkä kytkeä pois, kun sen saa Ourastakin.
Mutta yllättävän hyvä akunkesto tässä on, se täytyy sanoa. Varmaan samaa luokkaa, kun aiemmin oli 6X:ssä. Seiska X sitten kesti sen kaksi viikkoa.
Mitenhän akunkesto talvella? Ja toimiiko näyttö talvella ok?
Niin ja siis mulla on nyt ollut tämä viikon päivät.
Fillarijeti
21.10.2023, 21.36
Garminin Fenix 5 Plus on pelittänyt viitisen vuotta ihan hyvin. Tänään navigoinnissa oli hieman ongelmia, kun määränpää tuli vastaan 700 metriä liian aikaisin. Olen vaihtanut kelloon maanmittaushallituksen maastokartat, joten syy saattaa olla siinä. Hetken pähkäiltyäni vaihdoin reitin käänteiseksi ja ajoin vastapalloon. :rolleyes: Sykemittaus ranteesta ei ole ehkä luotettavin tapa, sen verran erikoisia lenkkisykkeet joskus ovat. :seko: Luja kellohan tuo on ollut - safiiriin ei ole naarmuja tullut.
Olen vaihtanut kelloon maanmittaushallituksen maastokartat ...
Historia
Maanmittauslaitoksen (vuoteen 1994 Maanmittaushallitus[10] (https://fi.wikipedia.org/wiki/Maanmittauslaitos#cite_note-10))
Fillarijeti
22.10.2023, 06.31
Hiukan huvitti hiihtäjien iltapäivälehtiin päätynyt ihmettely edellisten suurkisojen jälkeen alimittaisesta 50 kilometrin radasta. :D Järjestäjät saivat raskaita syytteitä niskaansa. Ilmeisesti toinen kellomerkki oikoi ja lyhensi rataa vielä enemmän kuin toinen. Ja radalla oli paljon mutkia ja katveita. Jätän kellomerkit mainitsematta, vaikka minulla aika hyvä arvaus onkin.
Ohiampuja
09.11.2023, 14.20
Olen tässä pohdiskellut seuraajaa Vantage M mallille, ja Garminiin olin menossa kunnes törmäsin tähän Suuntoon. Kovasti sitä kehutaan, mutta millaiset kokemukset teillä on Suunnosta? Asiakastuen, takuuvikojen yms juttujen osalta.
https://www.dcrainmaker.com/2023/10/suunto-race-hands-on-everything.html
^ Reiskalta ei ole tullut vielä oikeaa arvostelua Suunto Racesta mutta Vantage V3 -arvostelussa oli yhtenä verrokkina Race ja näytti (muistelen näin) että GPS -jälki on tarkka mutta optinen sykemittaus verrokkeja huonompi.
Edit: 3 min sitten tuli arvio Racesta youtubeen ja tekstiversiokin on valmiina: https://www.dcrainmaker.com/2023/11/suunto-race-amoled-in-depth-review.html
Mulla on nyt viikon ollu V3, ja sykkeen seuranta tuntuu toimivan V2:sta paremmin. En oo vasta kuin yhden lenkin ton kanssa ajanut, mutta lataus on nyt kestänyt reilun viikon jatkuvalla sykkeenmittauksella ja akkua on jäljellä noin 40%. Ominaisuuksia on tullut lisää, mutta saa nyt nähdä tuleeko niitä käytettyä. Syy pysyä polarissa on ehkä ensisijaan kotimaisuus ja sitten flown melko pitkäaikainen historia.
Onko Garminin kilpailija uudelle Vantagelle heidän 965 malli? Ei ole Garminit tuttuja mutta siltä merkiltä tullee seuraava laitteeni jos en Polarissa pysy. Nyt mennään vielä Gritillä.
maalinni
10.11.2023, 10.41
Onko Garminin kilpailija uudelle Vantagelle heidän 965 malli? Ei ole Garminit tuttuja mutta siltä merkiltä tullee seuraava laitteeni jos en Polarissa pysy. Nyt mennään vielä Gritillä.
Se se varmaan on. Itsekin tässä vähän arvon näiden välillä + suunto race.
maalinni
10.11.2023, 10.44
^ Reiskalta ei ole tullut vielä oikeaa arvostelua Suunto Racesta mutta Vantage V3 -arvostelussa oli yhtenä verrokkina Race ja näytti (muistelen näin) että GPS -jälki on tarkka mutta optinen sykemittaus verrokkeja huonompi.
Edit: 3 min sitten tuli arvio Racesta youtubeen ja tekstiversiokin on valmiina: https://www.dcrainmaker.com/2023/11/suunto-race-amoled-in-depth-review.html
Itseä tuo huono optinen mittaus ei haittaa, jos se olisi vaan johdonmukainen. Muuten se HRV ei oikein toimi, jos välillä mittaa miten sattuu. Absoluuttinen lukemahan siinä ei ole merkityksellinen vaan pelkästään vaihtelut. Urheillessa on kuiteskin aina sykevyö.
Garminin etu on kyllä edelleen tallentava sykevyö, jonka voi startata kellolla. Muilla ei vastaavaa ole. Kuntonyrkkeilyssä ei voi kelloa pitää.
Garminin etu on kyllä edelleen tallentava sykevyö, jonka voi startata kellolla. Muilla ei vastaavaa ole. Kuntonyrkkeilyssä ei voi kelloa pitää.
Polarin H10 -vyössä on myös muisti mutta pitikös se startata puhelimella?
Steve Baggy
10.11.2023, 11.17
Polarin H10 -vyössä on myös muisti mutta pitikös se startata puhelimella?
Miksi Polarin sivut sitten sanoo ettei ole tallennustilaa?
https://www.polar.com/fi/sensors/h10-heart-rate-sensor
Miksi Polarin sivut sitten sanoo ettei ole tallennustilaa?
https://www.polar.com/fi/sensors/h10-heart-rate-sensor
En minä tiedä. Ohje Polarin sivulla sanoo näin:
Polar H10:ssä on sisäinen muisti, johon mahtuu yksi treeni. Voit siis synkronoida treenin Polar Beatiin jälkikäteen.
https://support.polar.com/e_manuals/h10-heart-rate-sensor/polar-h10-user-manual-suomi/introduction.htm
Ohiampuja
10.11.2023, 12.28
Minä tykkään siitä kun Garminilla on Suomenkielinen puhelin aspa, kun Suunnolla on vaan osoite mihin voi kirjallisesti ottaa yhteyttä.
Onko noiden kolmen merkin asiakaspalvelussa tai takuuasioiden hoidossa merkittäviä eroja? Puoleen tai toiseen.
Kalle salonen
10.11.2023, 14.41
Itsellä viimeisen 5 vuoden sisään ollut Suunto 9 Baro, Polar Grit X ja nyt tällä hetkellä Garminin Fenix 6 Pro solar ja jos näiden perusteella pitäisi tällä hetkellä ostaa kello niin päätyisin Garminin uudestaan. Sille on selkeästi syynsä miksi on markkinajohtaja. Toki myös itse kellon ovh on huomattavasti korkeampi kuin näiden verrokkien.
Ketjussa käsiteltyihin aiheisiin pari kommenttia:
- suunnolla oli ainakin ensimmäisen sukopolven 9:ssä toiminto mikä synkkasi treenin lopuksi sykevyöstä datan kelloon (toimi myös polarin h10:n kanssa), polarin kellolla tätä mahdollisuutta ei ollut, garminilla on. Hyvä esim avovesiuinnissa märkäpuvun hihan hankaloittaessa mittausta
- garminilla on ainakin tosiaan hyvä ja suomenkielinen aspa, olen sieltä saanut apuja (ja varaosia tilattua) kun parin muun laitteen kanssa on ollut ongelmia
- Suunnolla sykevöiden laatu oli ainakin muutama vuosi sitten aivan täyttä kuraa, en voi suositella jos tilanne ei ole muuttunut. Eivät kestäneet käytössä ja näyttivät monesti aivan mitä sattuu
- Suunnon it puoli meni vituralleen kun lopettivat vanhan movescountin, kun itse siirryin polariin niin niillä oli käytössä ainoastaan puhelinsovellus, en tiedä onko tilanne muuttunut sittemmin
Kaikenkaikkiaan yleisfiilis mikä noiden kellojen käytöstä jäi oli se että molemmat oli jotkut (useimmiten eri) asiat tehny hyvin ja jotkut huonosti, ja jos olis ite päässyt valkkaamaan ominaisuudet niistä yhteen laitteeseen niin olis saanu tosi toimivan vehkeen. Garminilla ei ole mielestäni sellaisia kauhean selkeitä isoja miinuksia, pienempänä ehkä sellainen yleinen valikkojen ja asetusten löytämisen sekavuus, se täytyy sanoa kotimaisten eduksi että olivat minusta selkeämpiä. Vastapainona tälle sitten toki Garminin aivan huomattavasti suurempi mukautettavuus oman näköiseksi
Nämä kokemukset tosiaan pohjautuvat täysin ja ainoastaan noiden kolmen kellon käyttöön ja on myönnettävä että tuon Suunnon ja nykyisen Garminin välillä alkaa olla jo jokunen vuosi tuotekehitystäkin, eli ei voi täysin tuomita nykyisiä malleja sen perusteella. Mutta edelleen ostaisin Garminin näiden kahden ohi minä päivänä tahansa
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
maalinni
10.11.2023, 15.57
Joo H10 oli ennen käytössä nyrkkeillessä, mutta se kännykäynnistys eri softalla kuin polarin flowlla oli jotenkin hankala.
En minä tiedä. Ohje Polarin sivulla sanoo näin:
Polar H10:ssä on sisäinen muisti, johon mahtuu yksi treeni. Voit siis synkronoida treenin Polar Beatiin jälkikäteen.
https://support.polar.com/e_manuals/h10-heart-rate-sensor/polar-h10-user-manual-suomi/introduction.htm
Tätä olen käyttänyt silloin tällöin. Tallentaa suorituksen Beatila. Ennen ennen suorituksen käynnistämistä valitsee valikosta mittaus sensorilla tms ja sitten vaan käyntiin. Ja lopetan sen itse Beatista vaikka vissiin loppuu itsestäänkin vyön irroittamisella.
maalinni
10.11.2023, 15.59
- suunnolla oli ainakin ensimmäisen sukopolven 9:ssä toiminto mikä synkkasi treenin lopuksi sykevyöstä datan kelloon (toimi myös polarin h10:n kanssa)
Miten se mitään synkkaa, jos vyössä ei ole muistia?
Miten se mitään synkkaa, jos vyössä ei ole muistia?H10 on muisti.
maalinni
10.11.2023, 16.52
H10 on muisti.
No siinä on joo, mutta Kalle salonen sanoi, että MYÖS h10:n kanssa. Minkä muiden vöiden kanssa se toimii? Ihmettelen vaan ettei edes Polarin omat kellot osaa hyödyntää H10:n muistia ja Suunto osaisi?
Kalle salonen
10.11.2023, 18.28
No siinä on joo, mutta Kalle salonen sanoi, että MYÖS h10:n kanssa. Minkä muiden vöiden kanssa se toimii? Ihmettelen vaan ettei edes Polarin omat kellot osaa hyödyntää H10:n muistia ja Suunto osaisi?Suunnon vöissä oli kyllä siihen aikaan muisti, ainakin niissä mitä itselläni oli. Ilmeisesti paremmissa tuo lienee ollut jo jonkin aikaa itsestään selvyys, mutta sitten laitteesta kiinni onnistuuko jälkikäteen lataus
Mutta nuo suunnon vyöt oli ainakin tuohon aikaan muuten sellaista kuraa ettei voi mitenkään käsittää että moisia päästettiin markkinoille
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Polar - kelpo valinta sportissa ja juustossa
maalinni
10.11.2023, 19.28
^^ Ok, itellä tuo on mennyt täysin ohi.
Polar ->Suunto Ambit ->Suunto Ambit 3 ->Polar Vantage 2 ->Garmin Epix 2
Garmin käyttökokemusta nyt reilut 12 kk takana. Ei mitään ongelmaa koko aikana ja HRM Pro-sykevyö on aivan huippu. En ole jäänyt kaipaamaan Polarista yhtään ominaisuutta. Kaiken mitä Polar tekee, niin Garmin tekee paremmin. Garminissa ei ole ollut bugeja, ei huoltotarpeita, ei yhdistämisongelmia jne. Turhaan tein muutoksen Suunnosta Polariin, takkuinen 2 vuotta ja en koskaan osta yhtään tuotetta Polarilta. Aivan turhaan ajattelin sinivalkoisten linssien läpi ja ”tuin” kotimaista tuotetta. Parasta Polarissa oli nopea huolto, mitä sai käyttää aivan liian usein.
^hassua kun kokemukset näin vaihtelee. Itsellä Polareiden kanssa ei ongelmia, mutta vaimokullan Garmin oli aivan paska vehje. Ja se buginen valikkohelvetti, aargh.
Pääasia tietty, että loppupeleissä jokaiselle löytyisi mieluinen kampe.
Tympein ominaisuus Polareissa on ettei sen näyttöä voi muokata täysin vapaasti ja rajoitus on 4 kenttää. En ymmärrä miten Garminissa vain mielikuvitus on rajana muokattavuudelle ja Polar ei edes kuuntele asiakkaita muokattavuuden suhteen. Polarissa tietysti se on täysin ymmärrettävää kun tajuaa omistuksen taustat.
Polarin appi on melkoisen ankea kokemus ja sen käytettävyys lähes nolla. Suunnossa oli ongelmana tuo ulkoisten antureiden liitettävyys ja vain yksi per laji. Se on melko rajoittavaa useamman pyörän ja wattimittarin omistavalle.
maalinni
10.11.2023, 20.20
^ Minusta taas Polar Flow on äppinä näistä kolmesta paras. Sopivan simppeli. Nyt minulla on Garmin (viimeiset 2v) ja se äppi vasta sekava onkin.
Garminia puoltaa minulla myös ekosysteemi, kun fillarissa on edge. Niin kokonaiskuormitus synkkautuu yhteen äppiin.
Ostin itseni vapaaksi ekosysteemeistä hankkimalla TrainingPeaksin maksullisen version. Seuraavan kellon merkistä ei ole mitään tietoa mutta tuonnehan se data sitten sujahtaa, Suunnot ja Polarit on sinne menneet jo monelta vuodelta. TP:ssä ei ole kaikki ominaisuudet yhtä hyviä kuin valmistajien omissa palveluissa mutta pärjään nykyisilläkin.
Polar ->Suunto Ambit ->Suunto Ambit 3 ->Polar Vantage 2 ->Garmin Epix 2
Garmin käyttökokemusta nyt reilut 12 kk takana. Ei mitään ongelmaa koko aikana ja HRM Pro-sykevyö on aivan huippu. En ole jäänyt kaipaamaan Polarista yhtään ominaisuutta. Kaiken mitä Polar tekee, niin Garmin tekee paremmin. Garminissa ei ole ollut bugeja, ei huoltotarpeita, ei yhdistämisongelmia jne. Turhaan tein muutoksen Suunnosta Polariin, takkuinen 2 vuotta ja en koskaan osta yhtään tuotetta Polarilta. Aivan turhaan ajattelin sinivalkoisten linssien läpi ja ”tuin” kotimaista tuotetta. Parasta Polarissa oli nopea huolto, mitä sai käyttää aivan liian usein.Mulla meni kanssa pari vuotta ennen kuin sain toimivan Polarin tuotteen kolmannesta yksilöstä. Nyt sitten on toiminut ongelmitta. Ja huolto on kyllä toiminut rivakasti ja asiakasystävällisesti. Mutta joo, mieluummin toimiva tuote alusta alkaen.
Ostaisinko vielä Polarin? Jaa-a, en osaa sanoa. Edgen käyttäjänä Garmin kyllä houkuttelee.
Steve Baggy
10.11.2023, 21.40
Mulla meni kanssa pari vuotta ennen kuin sain toimivan Polarin tuotteen kolmannesta yksilöstä. Nyt sitten on toiminut ongelmitta. Ja huolto on kyllä toiminut rivakasti ja asiakasystävällisesti. Mutta joo, mieluummin toimiva tuote alusta alkaen.
Nii-in. Minun Polari on ollut toimiva ihan alusta ja siitä ensimmäisestä yksilöstä alkaen...
Suunnosta siirryin takaisin Polariin ja eihän siinä muita syitä ollut kuin persaukisuus, kun nuo Garminit maksaa hunajaa...
^ Ehkä mulla ja Pumafilla oli sitten ne vialliset Polarit... Paitsi että tuskin, kun viimeisellä käynnillä, jolloin sain täysin tehdasuuden edellisten korjattujen tai refurbished-yksilöiden sijaan, huolto varoitteli, että nyt kestää ruuhkan takia. Mun oli tällöinkin nopea keikka. Ma postiin, to/pe uusi yksilö ranteessa.
Mutta sääli, olis kiva käyttää suomalaista tuotetta. Mutta seinään ei kannata päätänsä hakata.
Kaksi reissua kävi miullakin gritti korjauksessa, näytön pikselöinnin takia ja jumittavien nappuloiden. Sitten sain kokonaan uuden laitteen ja toiminut hyvin jo pitkään.
maalinni
11.11.2023, 11.05
Kyllä minullekin huolto lähetti uuden v800 kaksi kertaa. Huolto oli nopea ja no questions asked tyyppinen. Mutta Vantage V jäi hyvät muistot. Vaihdoin sen Garminiin ilman hyvää syytä. Nyt tekis vaan mieli kokeilla taas kotimaista.
Vähän aiheen ohi, mutta eihän sitä kelloa ole pakko ranteessa pitää, voihan se olla taskussa, stongassa tai vaikka penkillä vieressä.
^ Öö, fillarissa penkillä vieressä
maalinni
11.11.2023, 13.49
Vähän aiheen ohi, mutta eihän sitä kelloa ole pakko ranteessa pitää, voihan se olla taskussa, stongassa tai vaikka penkillä vieressä.
Katoinkohan H10:n manuaalista, että range kelloon on n. 3m eli ainakaan riitä minulle. Taskussa pidin vuoden ajan treeneissä, mutta jossain liikkeessä se oli aina tiellä.
Katoinkohan H10:n manuaalista, että range kelloon on n. 3m eli ainakaan riitä minulle. Taskussa pidin vuoden ajan treeneissä, mutta jossain liikkeessä se oli aina tiellä.
Onko mahdollista käynnistää ja lopettaa treeni Beatilla?
maalinni
11.11.2023, 14.40
On mahdollista ja sitä aikani teinkin, mutta sit ei voi kesken treenin ottaa kelloa käteen ja jatkaa sillä. On se Garmin tässä vaan ylivoimainen.
Itsellä Polarin Grit X ja pyörässä Wahoo bolt. Harmittaa että tuli ostettua eri merkkiset koska en ole löytänyt hyvää tapaa konsolidoida kaikkea dataa. Strava on käytössä mutta sinne menee vaan treenit. Wahoon kellot on kuulemma ihan täyttä kuraa ja Polarin pyörätietokonetta ei ole päivitetty aikoihin. Varmaan tämän takia pitänee jossain vaiheessa siirtyä Garminiin. Idealitilanne itsellä olisi että saisi näihin vielä kiinni tuon Abbottin Libren kun on tarvetta seurailla verensokereita urheillessa.
^ Öö, fillarissa penkillä vieressä
Joskus kun vielä hakkasin säkkiä, piti ottaa kello pois ranteesta ja laittaa se penkille. Sama kahvakuulien kanssa, mutta muuten on kaikki kulkenut kädessä. Ffwd oli näppärästi käsivarressa siinä kohdassa, missä muilla on hauis.
Tympein ominaisuus Polareissa on ettei sen näyttöä voi muokata täysin vapaasti ja rajoitus on 4 kenttää. En ymmärrä miten Garminissa vain mielikuvitus on rajana muokattavuudelle ja Polar ei edes kuuntele asiakkaita muokattavuuden suhteen. Polarissa tietysti se on täysin ymmärrettävää kun tajuaa omistuksen taustat.
Mikä on siis Polarin omistuksen taustat?
Ohiampuja
11.11.2023, 18.17
Keksijä tai hänen sukunsa omistaa lafkan, mutta miten se vaikuttaa? Lääkäri ei halua antaa liikaa valtaa potilaalle, eikun asiakkaalle sählätä laitteen kanssa?
Steve Baggy
11.11.2023, 18.29
Keksijä tai hänen sukunsa omistaa lafkan, mutta miten se vaikuttaa? Lääkäri ei halua antaa liikaa valtaa potilaalle, eikun asiakkaalle sählätä laitteen kanssa?
Seppo Säynäjäkangas ei omista enää mitään.
Ohiampuja
11.11.2023, 19.02
Eikös hänen perheensä firman kuitenkin omista? Kun Pumafi kerran viittasi yrityksen taustoihin.
Ps. Eihän Seppo lääkäritaustainen ollutkaan, muistin ihan väärin. :)
Steve Baggy
11.11.2023, 19.39
Sepon lapset kai sen omistaa. Kuolemaa tekevä firmahan tuo valitettavasti on. Ihan täysin autotallipaja johonkin Garminiin verrattuna ja ei ole resursseja tehdä jokaisen asiakkaan haluamia featureita ja juuri ja juuri saadaan yksi tuoteprogrammi per vuosi ajettua läpi. Osaltaan siksikin nuo featuret ei ole ihan muiden tasolla. Ei vaan ole resursseja tehdä.
Saa nähdä milloin luovuttavat ja myyvät Kiinaan sen mitä jäljellä. Suuntohan näyttää nyt tekevän hyvää jälkeä ja uutta tulemista. Kiinalaisella rahalla.
Polar Grit Pro X ollut reilun vuoden ranteessa, 841h tallentanut erilaisia harjoituksia, toimii kuten pitääkin, ei minkäänlaista bugia, jumia tai muuta ongelmaa.
Ohiampuja
16.11.2023, 16.28
Kyselin Suunnolta tietoja uuden Race -mallin nukkumisen sykerajahälytyksistä ja vastauksena tuli google-kääntäjän aika kapulakielinen vastaus. (sellaisia ei siis ole) Ja viesti että jos haluat lisätietoja niin kysy sähköpostilla ja englanniksi.
Mun Suunto kiinnostus loppui siihen paikkaan. Minä haluan asiakaspalvelua ja tuotetukea Suomeksi. Ainakin vielä Garminilta se onnistuu. :)
^Kiinnostava kysymys, hakusessa kello joka hälyttää kun syke on epätasainen, syke tai happipitoisuus laskee unen aikana?
Apple Watchissa taisi olla ja siitä arvellen muissakin enemmän älykellomaisissa laitteissa voisi olla tuollaisia: Apple: https://support.apple.com/fi-fi/HT208931 ja Garmin: https://support.garmin.com/en-US/?faq=GMKI3wym8p3TlgLhEw5toA
Kyselin Suunnolta tietoja uuden Race -mallin nukkumisen sykerajahälytyksistä ja vastauksena tuli google-kääntäjän aika kapulakielinen vastaus. (sellaisia ei siis ole) Ja viesti että jos haluat lisätietoja niin kysy sähköpostilla ja englanniksi.
Mun Suunto kiinnostus loppui siihen paikkaan. Minä haluan asiakaspalvelua ja tuotetukea Suomeksi. Ainakin vielä Garminilta se onnistuu. :)
Saanko ottaa kopin tästä ja laittaa tiedoksi Suunnon UX-porukoille? (Ollaan Kajsan kanssa oltu Verticalin ja Racen tuotekehityskoekaniineja.)
Jos on ok, niin mitä kautta kyselit? Niillä pitäisi toimia suomenkielinen asiakaspalvelu osoitteessa support-fi@suunto.com
Ohiampuja
16.11.2023, 19.11
Juu, tuonne pistin kysymyksen ja vastaus tuli tällaisella avauksella.
"Jotta voimme vastata kaikille asiakkaillemme mahdollisimman nopeasti, alla olevan vuorovaikutuksen hoitaa englanninkielinen tukihenkilö automaattisten käännösten avulla."
Näiden aparaattien vikojen tai muiden toiveiden kirjoittaminen on äidinkielelläkin välillä vaikea, niin että vastaanottaja varmaan ymmärtää mitä yrittää kysyä. :)
Peukku ja kiitos :) Palaan vaikka yv:n muodossa jossain välissä.
Kuminauha
17.11.2023, 15.15
^Kiinnostava kysymys, hakusessa kello joka hälyttää kun syke on epätasainen, syke tai happipitoisuus laskee unen aikana?
Apple Watchissa taisi olla ja siitä arvellen muissakin enemmän älykellomaisissa laitteissa voisi olla tuollaisia: Apple: https://support.apple.com/fi-fi/HT208931 ja Garmin: https://support.garmin.com/en-US/?faq=GMKI3wym8p3TlgLhEw5toA
Garmin tosiaan osaa hälyttää jos levossa syke on epätavallisen korkea/matala. Muista asioista ei taida hälytyksiä tulla.
maalinni
17.11.2023, 16.05
Miten tuo osaa hälyttää, jos nukkuu käden päällä tms? Se vaikuttanee happisaturaatioon ja havaittuun pulssiin. Vai kannattaisiko käyttää sykevyötä?
Polar Grit Pro X ollut reilun vuoden ranteessa, 841h tallentanut erilaisia harjoituksia, toimii kuten pitääkin, ei minkäänlaista bugia, jumia tai muuta ongelmaa.
Kuulostaa hyvältä laitteelta, kun vertaa ostamiini garmineihin, joita on pitänyt palauttaa toimimattomuuden takia. Halvin eli forerunner 35 on toiminut moitteetta ja tuossa akunkestokin on tosi hyvä. Käytän tuota sekä juostessa että pyöräillessä. Edge 130 ja forerunner 45 on vaihdettu takuuseen, edge muistaakseni 2 kertaa. Molemmat toimivat muuten hyvin, mutta akunkesto on surkea ja tuo edge ei toimi kylmemmällä ilmalla kuin vähän aikaa. Sykettä en noilla mittaile, kun ko toimintoa en harjoittelussa enkä muutenkaan tarvitse.
Nyt olis epix 2 hyvässä tarjouksessa 449. Vähän tekis mieli päivittää nykyinen vivoactive 4 tuollaseen, mutta uudemmassa olis seuraavan sukupolven sensorit ja taskulamppu. 300€ ei noista viitsi maksaa, mutta pärjäiskö tällä nykyisellä vielä vuoden... :rolleyes:
maalinni
21.11.2023, 07.50
Nyt olis epix 2 hyvässä tarjouksessa 449. Vähän tekis mieli päivittää nykyinen vivoactive 4 tuollaseen, mutta uudemmassa olis seuraavan sukupolven sensorit ja taskulamppu. 300€ ei noista viitsi maksaa, mutta pärjäiskö tällä nykyisellä vielä vuoden... :rolleyes:
Itse sorruin tähän eilen.
Oho, kakkos-epixiä sai alle 400:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/755773/Garmin-Epix-2-AMOLED-urheilukello-tummanharmaa-teras
Mutta eihän 449 sekään ole paha hinta. Päinvastoin.
xc-pyöräilijä
21.11.2023, 17.57
Itse sorruin tähän eilen.
Sama homma, kerkesin tuohon verkkiksen 399.. 6X Pro kyllä toimi edelleen moitteettomasti mutta mutta
Ite huomasin tuon verkkiksen vähän myöhässä ...
Garmin Epix 2 hinta oli Black Fridayn jälkeen 30 pv korkealla, mutta nyt on taas pudonnut. Näyttäis olevan 429€ mm. Elisalla. Ei paha, Ei kuitenkaan ihan niin hyvä kuin tää mun verkkokaupan blackfriday 399€ löytö :-)
Sotanorsu666
02.01.2024, 20.06
Garmin Epix 2 hinta oli Black Fridayn jälkeen 30 pv korkealla, mutta nyt on taas pudonnut. Näyttäis olevan 429€ mm. Elisalla. Ei paha, Ei kuitenkaan ihan niin hyvä kuin tää mun verkkokaupan blackfriday 399€ löytö :-)
Prismassa myös 429€ ja mobiiliedulla pk-seudulla saa tuosta vielä -10% ja tietty bonukset päälle. Varasin itselleni viimeisen Kaaren Prismasta löytyneen kappaleen. Nyt vain mietin vielä, että tarvitsenko tuon varmasti.
Oletteko black fridaysta tai muusta tarjouksesta ostaneet olleet tyytyväisiä? Minkälaisessa käytössä ollut ja miten akku on kestänyt? Aikaisemmissa fenixeissä ollut safiirilasi, niin vähän mietin tuota näytön kestävyyttä ja tarviiko siihen joku suojus laittaa estämään naarmuuntumista.
xc-pyöräilijä
02.01.2024, 20.19
Verkkiksestä Epix 2 Fenix 6x Pron tilalle. Koko pieneni hieman, en huomannut, rannekkeen vaihdoin suoraan metalliseen, vakio tuntui hieman halvemmalta kuin fenixin silikoni. Näyttö on hyvä, nyt valaistuksesta riippumatta näkee paremmin. Olen tyytyväinen mutta oliko tarpeellinen, no ei ainakaan pakollinen. Akkukesto ok, entiseen verrattuna varmaankin hieman huonompi. Ostaisin uudestaan.
Laitoin suojakalvon, asennus meni vituiksi joten oon nyt viikon ollut ilman. Laitan kyllä uuden, fenixin lasi meni pitkässä käytössä naarmuille ja ärsytti kyllä.
Sotanorsu666
03.01.2024, 07.44
Laitoin suojakalvon, asennus meni vituiksi joten oon nyt viikon ollut ilman. Laitan kyllä uuden, fenixin lasi meni pitkässä käytössä naarmuille ja ärsytti kyllä.
Mitenköhän tuollainen suojakalvo pysyy näytössä, kun itse tottunut pitämään kellon aina kädessä, myös suihkussa ja avannossa jne.
maalinni
03.01.2024, 09.11
Itellä nuo kalvot ja suojalasit ei ole kyllä pysyneet paikoillaan ja pitkässä käytössä ei itsellä pienet naarmut haittaa käyttökellossa. Ostin epixin bf:na ja onhan tämä näyttö hieno fenixiin verrattuna. En pidä näyttöä koko ajan päällä joten akkukesto on sama kuin fenix 6:ssa.
Mitenköhän tuollainen suojakalvo pysyy näytössä, kun itse tottunut pitämään kellon aina kädessä, myös suihkussa ja avannossa jne.
Laitoin Coros Apex Prohon suojakalvon heti uutena (joku halpa kiinasta tilattu viiden kalvon setti). Parin vuoden jälkeen kalvossa pari halkeamaa, joten uusi tilalle. Kalvon alla näyttö on kuin uusi. Kello ranteessa 24/7, kalvo pysynyt paikoillaan niin saunoessa kuin uidessakin.
Itellä ollut jouluaatosta ranteessa ja ilmoitettu käyttöaika näyttää pitävän hyvin kutinsa. Mulla aod käytössä pl. yötila 23:30-6:30.
Vanhaan vivoactive neloseen verrattuna paljon ominaisuuksia joista on iloa. Näyttö ei edellisessäkään ollut safiiria ja siinä oli muutama naarmu, joista pahimmat tuli kun 3v lapsi "lainasi" kelloa ja pienemmät kun kaaduin maastossa. En oo laittanu mitään kalvoja tähän.
Sotanorsu666
03.01.2024, 18.41
Hain nyt tuon epixin tänään 386.1€ ja s-bonukset päälle. Tilasin ebaysta suojalasin tuohon ja otan käyttöön, kun tuo suojalasi tuolta saapuu 15.1 mennessä. Onpahan aikaa viritellä valikot ja muut rauhassa kotona.
Kuminauha
04.01.2024, 09.24
Itellä ollu suojalasi Fenix 6s solarissa, pysynyt hyvin paikoillaan eikä sitä juuri edes erota kellon päältä, keskisen kellossa nämä maksaa sen 9,90€, suosittelen.
ttimonen
04.01.2024, 16.03
Kuinka pieni fontti Epixissä, näkeekö esim. viestejä jos ikänäkö vaivaa senverran että +1.5 yleensä käytössä ?
Tällä hetkellä Forerunner 235 käytössä ja pitäis pikkuhiljaa alkaa kelloa päivittämään. Koko vaan taitaa kasvaa aika huimasti nykyisestä.
maalinni
04.01.2024, 17.37
Kuinka pieni fontti Epixissä, näkeekö esim. viestejä jos ikänäkö vaivaa senverran että +1.5 yleensä käytössä ?
Tällä hetkellä Forerunner 235 käytössä ja pitäis pikkuhiljaa alkaa kelloa päivittämään. Koko vaan taitaa kasvaa aika huimasti nykyisestä.
Hyvin näkee ja amoled näytön kontrasti kyllä parantaa luettavuutta
Sotanorsu666
12.01.2024, 18.20
Tänään tuli panssarilasi epixin näyttöön ja otin kellon käteen käyttöön. Muuten ihan kiva laitos, mutta rannesykemittaus ei löydä sykettä kädestäni. Valot kyllä vilkkuu siellä ja kaikkea, mutta sykettä ei kello näytä. Ottaa pois ranteesta ja laittaa vaikka sormen pään sensorille, niin sieltä löytyy syke ja kämmenselästä, mutta ei ranteesta mistä fenix 5 plus löysi sen kyllä. Melko outoa. Kädessä on karvoja ja tatuointeja, mutta ei ne ole ennenkään haitannut mitään. On myös käynnistelty uudestaan, kiristetty hihnaa ja löystetty, mutta ei auta.
Edit.. Googlessa muillakin samoja ongelmia, jos on tatuointeja. Epixin sensorit on tarkemmat kuin fenix 5 plussassa ja tämän takia reagoivat musteeseen herkemmin. No tulipahan tämäkin selväksi. Kaikki uudet hienot bodybatteryt ja hrv ominaisuudet jäävät nyt sitten todella epätarkoiksi. Kannatti vaihtaa kelloa.
^ Onko toisessa kädessä vastaava karva/tatuointitilanne? Testiksi vaan... Tai kaverille, puolisolle tms. testiin, että vaan näkee, että toimii muiden ranteessa.
maalinni
12.01.2024, 19.37
Eikös se kysynyt ihonväriä? Kokeile laittaa tummempi vaihtoehto.
edit: vai sekoitinko nyt johonkin toiseen merkkiin.
Sotanorsu666
12.01.2024, 21.09
^ Onko toisessa kädessä vastaava karva/tatuointitilanne? Testiksi vaan... Tai kaverille, puolisolle tms. testiin, että vaan näkee, että toimii muiden ranteessa.
Toimii omassa ranteessa ns. taktisessa asennossa eli kellotaulu ranteen sisäpuolella, kun siellä on vaaleampaa mustetta ja paljasta ihoa.
Eikös se kysynyt ihonväriä? Kokeile laittaa tummempi vaihtoehto.
edit: vai sekoitinko nyt johonkin toiseen merkkiin.
Ei tämä muistaakseni kysynyt ihonväriä missään. Voin toki muistaa väärinkin..
Ei kysy ei. Harmi ettei toimi, garminilta tuskin löytyy mitään toimivaa tuossa tapauksessa. :/
Sotanorsu666
13.01.2024, 08.27
Ei kysy ei. Harmi ettei toimi, garminilta tuskin löytyy mitään toimivaa tuossa tapauksessa. :/
Laitoin tuonne tukeen viestiä, jos sieltä löytyisi kikkapussista jotain temppuja. Pitää vähän googletella lisää paremmalla ajalla.
Joo, näköjään Garminin elevate gen 4 sensorit eivät tykkää tatskoista. Mitenhän gen 5?
Jos on Garmin ranteessa, ja jos vain pyöräilykäyttöä ajatellaan, niin mitä enempi saa käyttämällä Garminin Edgeä vs. nyt vaikka Epix2?
Mulla on Edge 530 ja mietin että jos vaihtaisin rannehärvelin Polarista Garminiin niin tarttisko Edgeä enää mihinkään?
tchegge_
13.01.2024, 13.16
Laitoin tuonne tukeen viestiä, jos sieltä löytyisi kikkapussista jotain temppuja. Pitää vähän googletella lisää paremmalla ajalla.Laserilla sopivasti musteet pois, teet vaikka pyöreän laikun ranteeseen mihin kello tulisi.
Joo sori, en voinut vastustaa kiusausta... [emoji1]
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Sotanorsu666
17.01.2024, 10.55
Laitoin tuonne tukeen viestiä, jos sieltä löytyisi kikkapussista jotain temppuja. Pitää vähän googletella lisää paremmalla ajalla.
Garminilta sain seuraavan vastauksen:
Kiitos yhteydenotostasi Garmin-tukeen.
Kyllä, valitettavasti tatuoinnit vaikuttavat merkittävästi rannesykemittauksen tarkkuuteen, voit lukea lisää tästä artikkelista: Laitteeni optinen sykemittari vaikuttaa epätarkalta (https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=xQwjQjzUew4BF1GYcusE59&identifier=74N067647&searchQuery=tattoos&tab=topics). Itse olen kokenut välillä asiaan auttavan, kun suorituksen aikana huomaa että sykelukemat pomppaavat selkeästi vääriksi -> tehdä soft resetin pitämällä pohjassa kellon vasenta yläpainiketta n. 15sekuntia, jolloin laite sammuu ja voit käynnistää sen uudelleen. Sama suoritus jatkuu automaattisesti, mutta tämä käynnistää sykesensorin uudestaan. Tämäkin on kuitenkin vain välillä asiaan auttava keino, ja paras kiertotapa tälle olisi selvästi sykevyön käyttäminen suoritusten aikana. Mikäli olet kiinnostunut sykevyön hankkimisesta, voin mielelläni tarkistaa olisiko minun mahdollista tehdä sinulle tarjous sinua kiinnostavasta sykevyöstä:
Itsekin olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt Garminin Epixiä. Tässä kaikki ne asiat, jotka tavalla tai toisella hiertivät Grit X:ssä ovat kunnossa:
- Rannesykemittaus toimii mun tasavauhtisessa juoksulenkkeilyssä käytännössä yhtä tarkasti kuin Grit + H10. Katsotaan mitä mieltä tarkkuudesta huomisen jälkeen, kun kello pääsee vähän tiukempaan kyytiin.
- Korkeusmittaus toimii. Nyt kerrankin lähdön ja samaan paikkaan tapahtuvan paluun välillä ei ole korkeuseroa. Polarilla korkeusmittaus toimi uudessa yksilössä alkuun hienosti mutta sitten se alkoi taas kusemaan, niin kuin kahdessa edellisessä yksilössäkin.
- Epix näyttää ilmanpaineen, mitä perus-Gritti ei näyttänyt. Tykkään.
- Amoled-näyttö. Onhan se ihan kiva mutta en tiedä onko se kuitenkaan dealbreaker.
Miinusta on runsaiden ominaisuuksien tuoma sekavuus. Polarin maailma on simppeli, Garmin on datakaaos. Kello on jonkinmoinen valikkohelvetti, samoin Connect. Selainversio Connectista on jotenkin ankean näköinen, mobiiliappi onneksi selkeämpi. Mutta ei tuomita enempää, hankitaan ensin käyttökokemuksia.
Pari kysymystä:
- Saako Garmin Payn kiinni Nordean korttiin ilman, että tarttee soitella Nordean aspaan?
- Pystyykö Polarin kadenssianturia käyttämään Garminien kanssa?
MUOKS: Kortin sai vahvistettua verkkopankissa, kortin takana asetuksissa, tietysti.
- Rannesykemittaus toimii mun tasavauhtisessa juoksulenkkeilyssä käytännössä yhtä tarkasti kuin Grit + H10. Katsotaan mitä mieltä tarkkuudesta huomisen jälkeen, kun kello pääsee vähän tiukempaan kyytiin.
Nyt on testattu rannesykemittausta kovemmassa kyydissä. Ei ihan sykevyön veroinen mutta hyvin liki sitä, varsinkin Gritin rannemittaukseen verrattuna. Sykekäyrän yleiskuva on hyvin samankaltainen vyön kanssa, graafi Connectissa kyllä piirtyy terävämmän näköisenä kuin Flow:ssa. Huiput jäävät 2-4 yksilöä alemmaksi vyöhön verrattuna mutta Gritin sekoiluja tai muita epäloogisuuksia ei tullut ollenkaan. Ihan on käyttökelpoinen jopa mailapeleissä ja huomattavasti toimivampi kuin Gritissä.
Pojalle ajattelin hankkia ensimmäisen urheilukellon. Hiihtää, pyöräilee, ui ja pelaa futista, mutta siellä taitaa olla kellon käyttö kielletty. Perusominaisuudet riittää, matkan, ajan ja sykkeen mittaus, korkeusmittaus plussaa. Pitää olla helppokäyttöinen ja näyttö selkeälukuinen. Mitä suosittelette?
Itsellä kokemusta Garmineista, mutta muutkin käy.
Polarin kellot taitaa vieläkin olla helppokäyttöisimpiä. Vantage M2 ja Pacer Pro tulevat mieleen vaikka kummastakaan ole kokemusta (pelkästään Vantage M ja Grit X:stä).
Jos haluaa sykettä mitata ranteesta, niin unohtaisin Polarit. Tämä toki vain oman ranteen kokemuksella.
Kuminauha
05.03.2024, 11.11
Garmin Forerunner 255/255 music voisi olla suhteellisen edullinen ehdokas. Tässä myös barometrinen korkeusmittaus. Myös älykello ominaisuudet lähimaksuineen.
Garminin pro plus sykevyöllä voi sitten futiksessa tallentaa suorituksen ilman kelloa jos niitäkin reippailuja haluaa tallentaa.
Täällä pojalla instinct 2s. Vähemmän ois riittäny mut tuli "outlet" kappale halvalla vastaan...
En tiedä miten tarkkoja ovat junnufutiksessa, mut ikämiestasolla on riittänyt että kellon peittää hikinauhalla tms. Sykevyö tietty toimii tollasessa intervallilajissa paremmin eikä oo tiellä.
E: Tuo instinct ei kyllä oo helppokäyttöinen eikä -lukuinen. Vaikka nappulakäyttöliittymä sinänsä helppo onkin, on Garminin valikkorakenne pienellä mustavalkoisella näytöllä melkoinen viidakko. Toisaalta ei sinne tarvitse juniorin sukeltaa koskaan. Poikahan tykkää että näytössä on kaikkea mahdollista dataa, joten helppolukuisuus ei oo ongelma :D
Privileged
13.03.2024, 11.13
https://elisa.fi/kauppa/tuote/garmin-fenix-7?paymentOption=1&deviceTypeId=5443&deviceVariant=Fenix%207%20Hopea-Grafiitti Elisalla Fenix 7 hyvään hintaan 379e. Muitakin Garmineja alennuksessa.
Tuntsan Palo
13.03.2024, 16.24
Kiitos vinkistä. Fenix 7 lähti tilaukseen.
Fenix 7 pro (sapphire) ollut nyt alkuvuodesta käytössä ja ei aivan vakuuta.
- Boottailee satunnaisesti välillä useitakin kertoja lenkillä. Vain maastolenkeillä mikä aika outoa. Ei kuitenkaan ihan jokaisella maastolenkillä.
- Sapphire ja solar ei ole optimaalinen kombinaatio kun kelloa haluaa pitää pyörässä tankotelineessä. Näyttö heijastelee aika paljon.
- Optinen sykemittaus suorituksien aikana ehkä aavistuksen loogisempi kuin esimerkiksi F945 mutta edelleen käyttökelpoinen harvassa lajissa.
- Optista sykemittausta vaivaa oudot ominaisuudet. Esimerkiksi kello täytyy ottaa ranteesta käytännössä jokaisen suorituksen jälkeen missä optinen mittaus ollut käytössä muuten se ei kovinkaan helpolla palaudu normaalille tasolle. Voi siis jäädä pitkäksikin aikaa jonnekin 120-130bpm tietämille varsinkin jos jatkaa liikkumista. Kello pois ja heti takaisin ranteeseen, niin palautuu järkevämmälle (70-80bpm) tasolle. Optinen "mittaa" jopa Garminin muovisesta pyörätelineestä sykettä. Eli kello pyörätelineeseen ja kun havaitsee liikettä ilmestyy syke ja lukema jopa vaihtelee. Heitän kellon joskus työmatkapyöräilyn päätteeksi paitamytyn päälle vaatteita vaihtaessa, niin löytää se siitäkin sykkeen. Eli kovinkaan kovaa luottoa optiseen mittaukseen ei ole.
- F945 ja Edge 830 toimi hyvin yhdessä. Nyt kun tuli F7:n mukana uusi versio "harjoittelun tilasta" näyttää vanhat laitteet yleensä eri tilaa vs. F7. Ihan ymmärrettävää, että se arpoo tuota hieman eri tavalla mutta en käsitä miksi tuota tilaa ei voi Physio Trueupilla välittää vanhempiin laitteisiin.
- Taskulamppu on kätevä. Eli jotain hyvää.
Tuo on kyllä hämmentävää miten tuo sykkeen mittaus vaihtelee. Mulla toimii pääsääntöisesti uskottavasti. Intervallitreeneissä tulee jäljessä ja välillä tuntuu että jää hetkeksi roikkumaan alas tai ylös, mutta tarkkuus riittää hyvin mun käyttöön. Toki mulla ei-pro epix ja siis gen 4 sensori.
Username.
19.03.2024, 23.32
Ranteesta se on kai pitkälti kiinni, minulla ei ole yksikään Garmin näyttänyt edes auttavasti oikein rannesykettä.
Fillarijeti
20.03.2024, 07.05
Olen käyttänyt vitosta 5 vuotta, eikä pulssimittaus vakuuta. En käytä yleensä suoritustilaa, vaan annan laitteen mittailla itsekseen. Eilen oli hauska tilanne ennen lenkille lähtöä, kun mittailin erillisellä oksimetrillä keskisormen tilaa ennen lenkille lähtöä. Oksimetri mittasi ensin hapelle 71 ja sykkeelle 114, vitonen sykkeelle 70. Ainoastaan viimeinen arvo oli jollain tavalla uskottava. Kolmas oksimetrimittaus antoi hapelle 98 ja sykkeelle 45, vitonen sykkeelle 55. Sitten annoin hanaa!
WarElephantSixSixSix
20.03.2024, 07.43
Olen käyttänyt vitosta 5 vuotta, eikä pulssimittaus vakuuta. En käytä yleensä suoritustilaa, vaan annan laitteen mittailla itsekseen. Eilen oli hauska tilanne ennen lenkille lähtöä, kun mittailin erillisellä oksimetrillä keskisormen tilaa ennen lenkille lähtöä. Oksimetri mittasi ensin hapelle 71 ja sykkeelle 114, vitonen sykkeelle 70. Ainoastaan viimeinen arvo oli jollain tavalla uskottava. Kolmas oksimetrimittaus antoi hapelle 98 ja sykkeelle 45, vitonen sykkeelle 55. Sitten annoin hanaa!
Vaihdoin 5 plus mallista epixiin tammikuussa. Näissä uusissa on kyllä tarkempi mittaustulos. Epix antaa ihan realistiset luvut. Toki vyöhön verrattuna tulee vähän viiveellä. Käytän rannemittausta voimailuharjoitteissa ja juostessa. Pyöräillessä laitan aina vyön, kun en jaksa räpeltää noita käsisyketietoja edgeen, kun siellä on vyöt valmiina jo.
Itse vaihdoin ekosysteemiä Polarista Garminiin. Ignite vaihtui Instinct 2 solariin ja V650 Edge 1030 plussaan. Toistaiseksi en keksi muuta valittamista kuin Edgen huonon pakkasenkeston: -15 alkaa olla sellainen lukema, että laite on käyttökelvoton. Polarissa oli koko ajan jotain ongelmaa datan siirrossa, sykevyön yhdistämisessä tms. Garminilla kaikki on toiminut tosi hienosti. Instinctissä on aika mahtava akunkesto.
E: Tuo instinct ei kyllä oo helppokäyttöinen eikä -lukuinen. Vaikka nappulakäyttöliittymä sinänsä helppo onkin, on Garminin valikkorakenne pienellä mustavalkoisella näytöllä melkoinen viidakko. Toisaalta ei sinne tarvitse juniorin sukeltaa koskaan. Poikahan tykkää että näytössä on kaikkea mahdollista dataa, joten helppolukuisuus ei oo ongelma :D
On kyllä todella kryptinen valikkorakenne ja nappuloiden toimintalogiikka (mistä napista mennään takaisinpäin jne.) aivan randomi, mutta opittavissa. Teksti niin pientä, että ikänäön edetessä tulee käyttö menemään hankalaksi.
Niin ja kaikki garminin data perustuu sykkeeseen. Ei sinne vaan kannata laittaa fillaroidessa mitään hidasta ja epätarkkaa rannesykettä.
Entä jos fillarointi on hidasta ja epätarkkaa? :p
Polarissa kaipailin juuri tuota ominaisuutta, että voisi ottaa ajotietokoneelle sykkeen kellosta. Sykevyö alkaa koko päivän reissuilla, tai ehkä paremminkin retkillä, ahistaa, eikä sellaisilla sykedatan tarkkuus niin oleellista olekaan. Työmatkoilla olen tuota käyttänyt ja yllättävänkin nopeasti tuo mielestäni reagoi sykkeen vaihteluun.
Polarissa kaipailin juuri tuota ominaisuutta, että voisi ottaa ajotietokoneelle sykkeen kellosta. Sykevyö alkaa koko päivän reissuilla, tai ehkä paremminkin retkillä, ahistaa, eikä sellaisilla sykedatan tarkkuus niin oleellista olekaan. Työmatkoilla olen tuota käyttänyt ja yllättävänkin nopeasti tuo mielestäni reagoi sykkeen vaihteluun.
Sykkeen lähetys muille laitteille rannesykkeestä BT:n yli tuli Polar Grit X:ään päivityksessä, löytynee muistakin laitteista.
Hyvä että löytyy nykyään Polaristakin. Minulla molemmat laitteet tilttasivat lopullisesti, niin jouduin vaihtamaan joka tapauksessa. Kello ei enää suostunut lataamaan ja tietokone ei vain siirtänyt dataa enää.
No tuosta ominaisuudesta löytyikin sitten ensimmäinen bugi Instinctiin. Sykkeen lähetys kyllä toimii hienosti, mutta tahtoo ajon jälkeen mennä satunnaisesti päälle itsestään, kunnes laitteen buuttaa.
Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla
Fenix 7 pro (sapphire) ollut nyt alkuvuodesta käytössä ja ei aivan vakuuta.
- Boottailee satunnaisesti välillä useitakin kertoja lenkillä. Vain maastolenkeillä mikä aika outoa. Ei kuitenkaan ihan jokaisella maastolenkillä.
- Sapphire ja solar ei ole optimaalinen kombinaatio kun kelloa haluaa pitää pyörässä tankotelineessä. Näyttö heijastelee aika paljon.
- Optinen sykemittaus suorituksien aikana ehkä aavistuksen loogisempi kuin esimerkiksi F945 mutta edelleen käyttökelpoinen harvassa lajissa.
- Optista sykemittausta vaivaa oudot ominaisuudet. Esimerkiksi kello täytyy ottaa ranteesta käytännössä jokaisen suorituksen jälkeen missä optinen mittaus ollut käytössä muuten se ei kovinkaan helpolla palaudu normaalille tasolle. Voi siis jäädä pitkäksikin aikaa jonnekin 120-130bpm tietämille varsinkin jos jatkaa liikkumista. Kello pois ja heti takaisin ranteeseen, niin palautuu järkevämmälle (70-80bpm) tasolle. Optinen "mittaa" jopa Garminin muovisesta pyörätelineestä sykettä. Eli kello pyörätelineeseen ja kun havaitsee liikettä ilmestyy syke ja lukema jopa vaihtelee. Heitän kellon joskus työmatkapyöräilyn päätteeksi paitamytyn päälle vaatteita vaihtaessa, niin löytää se siitäkin sykkeen. Eli kovinkaan kovaa luottoa optiseen mittaukseen ei ole.
- F945 ja Edge 830 toimi hyvin yhdessä. Nyt kun tuli F7:n mukana uusi versio "harjoittelun tilasta" näyttää vanhat laitteet yleensä eri tilaa vs. F7. Ihan ymmärrettävää, että se arpoo tuota hieman eri tavalla mutta en käsitä miksi tuota tilaa ei voi Physio Trueupilla välittää vanhempiin laitteisiin.
- Taskulamppu on kätevä. Eli jotain hyvää.
Lisätään vielä:
- Solar ei näköjään lataile kylmällä kelillä akkua koska päiväkohtaisissa tiedoissa näkyy vain "akku kylmä" eikä tietoa aurinkotehosta lenkin ajalta. Tämä siis jo lenkeillä joissa lämmöt pyörineet jossain -5...nollan tuntumassa ja aurinko posottanut kirkkaalta taivaalta.
Gary oin'
23.03.2024, 17.27
^Tämä on ihan normaalia litiumakuille, harvaa kennoa saa ollenkaan ladata alle nollan lämpötilassa ja akullisen laitteen turvallisuutta tutkiessa syynätään tarkkaan että akkukennoa käsitellään sen speksin mukaisesti. Harmi toki jos oletus on ollut muuta ostaessa
Ohiampuja
23.03.2024, 17.49
Minulla on ranteessa ekan polven Polar Vantage M. Alunperin kolme viikkoa kestänyt akku alkaa olemaan n 1.5 viikossa latauskunnossa.
Niin onkos muissa Polareissa sama hölmöys että auto-pause tilassa ei pysty selaamaan näyttöä? Silloin pysähtyneenähän se olisi turvallisin sitä kelloa räplätä.
Gary oin'
23.03.2024, 17.53
Polar Grit X:ssä oon manaillut samaa, liikennevaloissa tai kahvipöydässä olisi juuri sopiva hetki tutkia mitä tuli ajettua mutta pausen aikaan kertoo vain ajan, matkan ja senhetkisen sykkeen
WarElephantSixSixSix
23.03.2024, 18.01
^Tämä on ihan normaalia litiumakuille, harvaa kennoa saa ollenkaan ladata alle nollan lämpötilassa ja akullisen laitteen turvallisuutta tutkiessa syynätään tarkkaan että akkukennoa käsitellään sen speksin mukaisesti. Harmi toki jos oletus on ollut muuta ostaessa
Mä en kyllä ihan mukisematta niele tätä väitettä, koska moottoripyöräenduron puolella käytetään nykyään todella usein litiumakkuja, koska ovat keveitä ja endurossa kilpailuja myös talvella. Edellinen oma pyörä(Beta 350 vm.2020) latasi litiumakkua ihan normaalisti ympäri vuoden. Nykyisessä, vähän vanhemmassa pyörässä ei ole litiumakkua. Myös kaikki kuulokkeet, puhelimet yms latautuu talvella ulkona, joten mielestäni on poikkeavaa, että tuo garmin ei lataa pakkasella, vaikka kello on lämmin.
Gary oin'
23.03.2024, 18.27
En tosiaan sano ettei ollenkaan löytyisi kennoja jotka sallii lataamisen pakkasella, ja eri valmistajilla voi olla omat moraalinsa siinä kuinka tarkkaan määräyksiä noudatetaan ja kuinka paljon jätetään varmuudeksi marginaalia. Erilaisia kannettavia laitteita suunnitellessa tuo nollan asteen alin lämpötila on ollut jokaisessa käyttämässäni kennossa, ja Garminin kertoma "akku kylmä'" täsmää tähän niin hyvin että en pidä ollenkaan kummallisena havaintona. Valitettavasti ei siis ole tähän väliin tiukkaa kemiallista faktaa, vaan ammattikokemus tämän väitteen taustalla.
Ihmettelin tässä vieläpä Fenix 7S manuaalia (https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-C001C335-A8EC-4A41-AB0E-BAC434259F92/FI-FI/GUID-CCDB6B12-010D-47E6-B9ED-A66CE22527F1.html), joka antaa USB-lataukselle hyvin yleisen skaalan 0 - 45C, mutta aurinkolataukselle -20 - +80C, mikä ylittää jopa käyttö- ja varastointilämpötilan. Tuon on oltava virhe
Moottoripyörän akut menee vähän eri kaliiperiin kuin näiden kannettavien laitteiden hituvirta-akut, myönnän että niistä en tiedä yhtään mitään
WarElephantSixSixSix
23.03.2024, 20.30
En tosiaan sano ettei ollenkaan löytyisi kennoja jotka sallii lataamisen pakkasella, ja eri valmistajilla voi olla omat moraalinsa siinä kuinka tarkkaan määräyksiä noudatetaan ja kuinka paljon jätetään varmuudeksi marginaalia. Erilaisia kannettavia laitteita suunnitellessa tuo nollan asteen alin lämpötila on ollut jokaisessa käyttämässäni kennossa, ja Garminin kertoma "akku kylmä'" täsmää tähän niin hyvin että en pidä ollenkaan kummallisena havaintona. Valitettavasti ei siis ole tähän väliin tiukkaa kemiallista faktaa, vaan ammattikokemus tämän väitteen taustalla.
Ihmettelin tässä vieläpä Fenix 7S manuaalia (https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-C001C335-A8EC-4A41-AB0E-BAC434259F92/FI-FI/GUID-CCDB6B12-010D-47E6-B9ED-A66CE22527F1.html), joka antaa USB-lataukselle hyvin yleisen skaalan 0 - 45C, mutta aurinkolataukselle -20 - +80C, mikä ylittää jopa käyttö- ja varastointilämpötilan. Tuon on oltava virhe
Moottoripyörän akut menee vähän eri kaliiperiin kuin näiden kannettavien laitteiden hituvirta-akut, myönnän että niistä en tiedä yhtään mitään
Sen enempää asiasta väittelemättä, niin kirjoitat kuitenkin aiemmassa viestissäsi "harvaa kennoa saa ollenkaan ladata alle nollan lämpötilassa", joten söitkö juuri sanasi ;) No joo. Itse jatkan latailua niissä olosuhteissa missä olen. Nykyajan puhelimet esimerkiksi ovat niin paskoja, että päivitykset niihin yleensä loppuu ennen kuin akku on kokonaan kuollut, vaikka sitä lataisi kuussa auringon energiasta.
Gary oin'
24.03.2024, 00.06
Sori, sitten oli kyllä huonosti muotoiltu. Tarkoitukseni oli kyllä jättää mahdollisuus poikkeavalle vaihtoehdolle jo ekassa viestissä ja varmasti sen takia hieman kummastelin haastoa.
Minullakaan ei ole tarvetta kummemmin vääntää, virtaa sisään vaan tarpeen mukaan jos laite sen vastaan ottaa
Kuminauha
24.03.2024, 09.42
Normaaleja lithium-ion kemian akkuja ei voi latadata nollan alapuolella tai syntyy vauriota. Jos jossain on tälläisen kemian akkuja latauksessa nollan alapuolella, niin niissä on joko lämmitys tai sitten ne pysyvät lämpimänä käyttötilanteessa (purku/lataus).
LiFePO4 kemian akkuja voi ladata nollan alapuolellakin ja näitä on käytössä joissain polttomoottori soveluksissa.
Toi Garminin aurinkolautaus on muutenkin enemmänkin akun kulutuksen hidastaminen, ei se prosentteja nosta.
Toi Garminin aurinkolautaus on muutenkin enemmänkin akun kulutuksen hidastaminen, ei se prosentteja nosta.
Näin minäkin olen asian sisäistänyt. Vielä kun kello on suurimman osan ajasta hihan alla, kesälläkään harvoin suoraan auringonpaisteessa, niin päädyin solarittomaan malliin.
mountainsnake
30.03.2024, 11.21
epix pro gen2 51mm käytössä, pyöräilyssä käytän aina vyötä, mutta ainakin vanhempi fenix toimi juoksussa hyvin ranteeta mitattuna. Lätkässä nyt ei mikään rannemittari pääse lähellekään vyön antamia sykkeitä. Riippuu varmasti myös käsien asennosta, miten missäkin lajissa toimii. JA matkaa rullaluistellessa, kädet seläntakana staattisesti, niin ei antanut ranteesta oikein kummoisia sykkeitä, poikkeuksetta alempia, mitä vyöllä mitattuna.
Mutta hölkkähommassa epix ja fenix on toiminut hyvin
Tuntsan Palo
04.04.2024, 20.50
Kiitos vinkistä. Fenix 7 lähti tilaukseen.
ja pistin Garminin samantien kiertoon. Hieno , toki vähän sekava laite, mutta näyttö/ikänäkö-yhdistelmä oli turhan haastava. Amoled vissiin korjaa ongelman kun ei vielä ajolaseille vahvuuksilla ole tarvetta.
Suunto Racessa taitaa olla niissä paras hinta/laatu suhde?
JohnnyBuzz
05.04.2024, 22.58
Just tänään saapui Suunto Race ja ensivaikutelma on hyvä. Täytyy vielä vähän testailla, mikä näytön tila olisi itselle paras. Saikohan tästä Raise to Waken pois päältä siten, että se riisutumpi kellonäkymä näkyisi koko ajan? Jäi sellainen kuva, että kun laittaa Raise to Waken pois, niin näyttö on koko ajan päällä. Suunto 9:ssä oli toisinpäin. No, pitää tutkailla.
Onkos arvon palstalaisilla kokemusta tuosta Garmin forerunner 965 kellosta. Mietin vaan oisko aika vaihtaa fenix 5 tuohon. https://www.garmin.com/fi-FI/p/886725/pn/010-02809-12?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwt-OwBhBnEiwAgwzrUi2b8EveGI_IYmGV2a3qTdRPYb3lp0clYTXd p3IWBpL0YqK8qVdOrhoCo28QAvD_BwE
JohnnyBuzz
14.04.2024, 01.11
Nyt reilu viikko takana Suunto Racen kanssa ja pakko sanoa, että parannus aiemmasta käytössä olleesta 9:stä on iso. Diggaan käyttiksestä ja sen ulkonäöstä kovasti. Tyylikäs, toimiva ja Suunnon laitteita pitkään käyttäneelle intuitiivinen.
Myös akunkesto tuntuisi erinomaiselta. Ekan latauksen jälkeen ollut kuusi tuntia treeniä tarkimmalla GPS:llä ja kolme tuntia treeniä ilman. 24/7 aktiivisuusseuranta ja ilmoitukset päällä. Näyttö raise to wake -tilassa ja päällä low -tilassa muulloin. Tämän käytön jälkeen toinen lataus, kun akkua oli vielä 16 % jäljellä. Tod. näk. huominen puolentoista tunnin maastopyörälenkki olisi mennyt vielä tällä latauksella, mutta ei viitsi riskeerata, että loppuisi kesken.
Oikeastaan ainoa miinus tähän mennessä on se, että wifiin yhdistäminen ei ole onnistunut. Näin ollen karttoja en ole onnistunut vielä lataamaan kelloon. Muilta osin erittäin hyvältä vaikuttaa ja ehdottomasti paras Suunnon kello, mikä on ollut käytössä.
maalinni
17.04.2024, 19.22
^ wifi saattaa vaatia 2,5Ghz taajuuden. Ainakin Garminin vehkeille piti tehdä tämä, kun oletuksena oli modeemissa 5Ghz.
^yleisimmin toimiva langattoman verkon taajuus on 2.4 GHz (etenkin legacy-laitteissa).
^yleisimmin toimiva langattoman verkon taajuus on 2.4 GHz (etenkin legacy-laitteissa).
Jep, ittellä Applen Airport Capsulessa verkko, joka on justiinsa 2,4 GHz ja autentikointi menee WPA2 Personalilla. Hyvin toimii Suunto Vertical toki se karttasynkka on hidas, mutta onnistuu. Auttaa, kun Suunto ja tukari ovat muutaman metrin etäisyydellä ja tietenkin häiriö tai oikeammin wifi- ja muu radiosaaste mitä on kohteessa niin vaikuttaa.
Kotona omakotitalossa päällekkäisiä verkkoja ei juuri ole, kun naapurien verkot ovat heikompina kaukana, mutta sivukämpällä on päällekkäin jopa 30 verkkoa per pääkanava alue oliko ne 1, 6 ja 11. Sitten ovat yleistyneet nämät mesh verkot, jotkut jättää ne kaiuttaan hidasta nopeuta, mutta hups samalla varataan kaikki taajuudet, siinähän ei ole mitään järkeä. Vaik’ konffis olisi säädetty nopealle nopeudelle niin väitän ettei suurin osa käyttötapauksesista edellytä parin Gigan langattoman verkon vauhteja mitään varten.
Sanonu tutuille ja kavereille, että suosikaa langallista Ethernetiä paikallaan olevissa laitteissa justiinsa urbaaneissa kohteissa, saatta laadukkaamman lähiverkon ja netin. Mittausohjelmia löytyy käyttöjärjestelmille erilaisia maksuttomia ja maksullisia, itte käyttänyt näitä vuosia konffisten tarkistamiseen ja optimointiin.
Garmin Fenix 7 Pro ja ei edelleenkään vakuuta. Uusi firmis tuli joku aika sitten ja sen vakuuteltiin parantavan tilannetta. Mutta bugit vain lisääntyivät. Garminin omalla foorumilla tuosta 16.22 versiosta onkin aika paljon puhetta.
JohnnyBuzz
19.04.2024, 22.23
Joo, ei onnaa wlaniin yhdistäminen. Modeemissa on käsittääkseni niin 5Ghz ja 2,4Ghz vaihtoehto. Näistä Suunnon appissä näkyy jälkimmäinen. Täytyy kokeilla vaikka toisen puhelimen hot spotin kautta. Puhelin, jossa on Suunnon app ei voi hyödyntää tähän tarkoitukseen hot spotia, joka olisi ollut hyvä vaihtis.
Joo, ei onnaa wlaniin yhdistäminen. Modeemissa on käsittääkseni niin 5Ghz ja 2,4Ghz vaihtoehto. Näistä Suunnon appissä näkyy jälkimmäinen. Täytyy kokeilla vaikka toisen puhelimen hot spotin kautta. Puhelin, jossa on Suunnon app ei voi hyödyntää tähän tarkoitukseen hot spotia, joka olisi ollut hyvä vaihtis.
Tässä on mahdollisia perinteisiä WLAN vinkkejä ihan vain kokeilla jos toimisi.
Eriytä 2,4 GHz verkko eri nimelle jos ei ole.
Vaihda kanava toiseksi.
Vaihda verkon salasana ettei se se sisällä ääkkösiä ja ainakaan ei ala ja pääty erikoismerkillä ja erikoismerkit voisi olla vain tavuviivoja. Aikoinaan kaksoispiste tuotti paljon ongelmia.
Olisko siinä apua.
JohnnyBuzz
23.04.2024, 23.21
Täytyy kyllä vielä kehua Suunto Racen akun kestoa. Nyt kesti akku 10 päivää yhdellä latauksella kuorman ollessa seuraavanlainen: 24/7 aktiivisuus jne. seuranta, uniseuranta ja yhteensä 10,5 tuntia treeniä, joista 6 tuntia tarkimmalla GPS-mittauksella. Näyttö raise to wake toiminnolla siten, että kellonaika näkyy koko ajan (poislukien yö). Lisäksi ilmoitukset ja värinä päällä. Ei oo missään Suunnossa ollut itsellä näin hyvää akunkestoa ja heidän tuotteita on tullut käytettyä yli 10 vuotta. Tämä on ehkä 6.-7. kello heiltä. Käyttiksestä tykkään edelleen tosi paljon ja designista muutenkin.
Mulla Epixissä 5-6 päivää vastaavalla käytöllä. Amoled koko ajan päällä öitä lukuunottamatta.
Tuntsan Palo
14.05.2024, 12.05
ja pistin Garminin samantien kiertoon. Hieno , toki vähän sekava laite, mutta näyttö/ikänäkö-yhdistelmä oli turhan haastava. Amoled vissiin korjaa ongelman kun ei vielä ajolaseille vahvuuksilla ole tarvetta.
Suunto Racessa taitaa olla niissä paras hinta/laatu suhde?
Lopetin arpomisen hankkimalla Epix 2:n. Laite on hieno urheilukello, mutta käytettävyys pyöräillessä yksesitteisesti synkkää mustaa paskaa. Tankoon asennettuna tällä ei voi navigoida - kartta menee asetuksista riippumatta himmmeäksi viimeistään 15 sekunnin jälkeen. Periaatteessa sen pitäisi aktivoitua taas hälytyksestä eli käännöksestä, mutta ainakin mtb-hommissa käännöksen ja mutkan erottaminen on vehkeelle mahdotonta.
Verrokkina vaikka 2019 Vantage v1 jossa ko. ongelmaa ei ole, vaan näyttö pysyy koko ajan päällä.
WarElephantSixSixSix
14.05.2024, 13.32
Lopetin arpomisen hankkimalla Epix 2:n. Laite on hieno urheilukello, mutta käytettävyys pyöräillessä yksesitteisesti synkkää mustaa paskaa. Tankoon asennettuna tällä ei voi navigoida - kartta menee asetuksista riippumatta himmmeäksi viimeistään 15 sekunnin jälkeen. Periaatteessa sen pitäisi aktivoitua taas hälytyksestä eli käännöksestä, mutta ainakin mtb-hommissa käännöksen ja mutkan erottaminen on vehkeelle mahdotonta.
Verrokkina vaikka 2019 Vantage v1 jossa ko. ongelmaa ei ole, vaan näyttö pysyy koko ajan päällä.
Ehkä vähän asetuksia säätämällä saat tuon asian kuntoon. Ei minulla ole ainakaan kellon kanssa ollut vastaavia ongelmia. Kellon vaihtamisen kanssa on aina ongelmia, kun vituttaa käydä ne kaikki asetukset läpi ja en ole mikään atk-nero. Silti olen tullut siihen tulokseen, että vähiten siihen menee aikaa, kun tekee sen kerralla kunnolla valmiiksi.
Tuntsan Palo
14.05.2024, 16.37
Kiitos kommentista. Kyseessä on kuitenkin Garminin tuen kirjallisesti vahvistama ominaisuus jonka virallinen syy on virransäästö, toki rivien välistä ymmärrettynä ei haluta kannibalisoida Edgen myyntiä.
Se on amoled... Ei sitä voi pitää jatkuvasti päällä.
Ohiampuja
14.05.2024, 18.50
Silti olen tullut siihen tulokseen, että vähiten siihen menee aikaa, kun tekee sen kerralla kunnolla valmiiksi.
Sitten tulee joku päivitys / huoltokeikka mikä nollaa kaiken. Se on kyllä tympeää hommaa.
Ohiampuja
14.05.2024, 18.56
Vantage ketju on aika hiljainen, niin kysytään tässä.
Kun Vantagessa on auto pause päällä, ja tauolla haluaa katsoa kellosta jotain, niin pitää käsin käynnistää tallennus. Sitten kun haluttu tieto on saatu ja laittaa pausen taas uudelleen päälle, niin se pirukas ei osakkaan käynnistyä enää itsestään automaattisesti.
Tai näin päättelen kun lenkkidata on nyt pari kertaa päättynyt sinne kahvilan pöytään. :(
Onko muilla parempaa tietoa?
Eikö se ole ihan loogista, että jos laitat pausen itse päälle, niin sitten tallennus pitää myös uudelleenkäynnistää käsin?
Nyt on testattu rannesykemittausta kovemmassa kyydissä. Ei ihan sykevyön veroinen mutta hyvin liki sitä, varsinkin Gritin rannemittaukseen verrattuna. Sykekäyrän yleiskuva on hyvin samankaltainen vyön kanssa, graafi Connectissa kyllä piirtyy terävämmän näköisenä kuin Flow:ssa. Huiput jäävät 2-4 yksilöä alemmaksi vyöhön verrattuna mutta Gritin sekoiluja tai muita epäloogisuuksia ei tullut ollenkaan. Ihan on käyttökelpoinen jopa mailapeleissä ja huomattavasti toimivampi kuin Gritissä.
Muttamutta, nyt kesä koittaa, lämpötilat nousee ja hiki virtaa enemmän, niin ei tämä Garminin (Epix2) rannemittaus ole enää sykevyön veroinen. Muutamalla juoksulenkillä olen ihmetellyt, että kun kellon mukaan sykkeet eivät nouse vaikka fiilis muuta sanoo. Tänään sitten vertasin Epixiä Grittiin sykevyöllä ja kyllähän se Epixi jättää sykkeitä nostamatta. Pahimmillaan laahasi 10 yksikköä sykevyötä perässä. Varmaan tuo ei tykkää mun hiestä.
Pah. Täytyy kiristellä kelloa tiukemmalle, josko se auttaisi.
Ohiampuja
14.05.2024, 20.45
Eikö se ole ihan loogista, että jos laitat pausen itse päälle, niin sitten tallennus pitää myös uudelleenkäynnistää käsin?
Varmaan joo, mutta halvatun tyhmää. Kaikkihan johtuu siitä kun mokoma kello menee tauolla koomaan. Kaikki tietonäytöt pitää selata ajaessa. Olisi ihan liian loogista ja turvallista katsella niitä pysähtyneenä paikalleen.
navajokoira
14.05.2024, 21.23
Kiitos kommentista. Kyseessä on kuitenkin Garminin tuen kirjallisesti vahvistama ominaisuus jonka virallinen syy on virransäästö, toki rivien välistä ymmärrettynä ei haluta kannibalisoida Edgen myyntiä.
Rivien välistä voi aina löytyä kaikenlaista, mutta esim. Fenix ei himmenny automaattisesti. Tuskinpa edellisen sukupolven Forerunnerit tai muutkaan MIP-näytöllä varustetut.
Mut rakentavana ehdotuksena, sä voisit koittaa hälytyksiä. Eli laitat käyttämäsi pyöräilyaktiviteetin asetuksista päälle vaikka 15s välein tapahtuvan hälytyksen. Ja sit järjestelmäasetuksista todennäköisesti haluat hälytysten äänet ja värinän pois päältä. Tässä joudut silti kattelemaan sitä turhaa hälytysnäyttöä pari sekuntia jos se tulee juuri silloin kun halusit katsoa karttaa.
Ja tietty myös nihkeää jos käytät kelloa joihinkin oikeisiin hälytyksiin joskus…
Toinen vaihtoehto olisi koittaa kelloa ranteessa, jos sen saisi jollain ei-vaarallisella ranteenkääntöliikkeellä heräämään.
Sivustakatsoja
15.05.2024, 09.12
Varmaan joo, mutta halvatun tyhmää. Kaikkihan johtuu siitä kun mokoma kello menee tauolla koomaan. Kaikki tietonäytöt pitää selata ajaessa. Olisi ihan liian loogista ja turvallista katsella niitä pysähtyneenä paikalleen.
Eikö autopausea saa pois päältä? Mulla on kaikki tallentavat laitteet syystä ilman moista kiusaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.