Näytä tavallinen näkymä : Bell Super 2R -kokemuksia?
pturunen
11.08.2015, 17.22
Kiinnostaa ao. potta, mutta toimiiko tuo aidosti full face -kypäränä? Jonkun verran on tullut luettua kitinää tuon ja esim Oakley-lasien mahtumisen vaikeudesta, mutta onko tästä kokemusta? Sovitusmahdollisuutta ei ole eli pitäisi tilata sokkona.
https://www.bellhelmets.com/en_eu/cycling/helmets/super-2r-8682
Edit. Korjailin puhelimen typoja...
Minulla on ainakin nuo normi ajolasit mahtuneet, en ole vielä hommannut siihen goggeligöggeleitä, mutta varmasti löytyy sopivat siihenkin. Kai jokaisen fullarin kanssa joutuu varmistamaan, että lasit sopii, kandee ehkä ostaa lasit fullarin mukaan, nehän on kuitenkin halvemmat kuin ff. Tuo yläosa toimii mainiosti normikypäränä, pidän usein sitä jos menen portaisiin tms.
Pitääkö jengi laseja kypärän alla, siis gogleseja? Minä ajattelin omani laittaa päälle ja sillä tavalla olen sovittanutkin niitä kun olen HI5 jotain kokeillut, tavallisia tietysti alla pidän ja ne mahtuukin. Jossakin testissäkin taidettiin mainita, ettei ollut ongelmia saada gogleseja istumaan ff kanssa, joten lienee lasien mallista kiinni. Kyllä kai yleisesti ff:seissa helpommin kuin avokypärissä voi jumittaa joidenkin mallien kanssa.
Gogleseja jep. Ajolaseja, ja näitä monenmoisia on. Tarkentaisitko etkä keksisi omia nimiä näille?
Kiinnostaa ao. potta, mutta toimiiko tuo aidosti full face -kypäränä? Jonkun verran on tullut luettua kitinää tuon ja esim Oakley-lasien mahtumisen vaikeudesta, mutta onko tästä kokemusta? Sovitusmahdollisuutta ei ole eli pitäisi tilata sokkona.
https://www.bellhelmets.com/en_eu/cycling/helmets/super-2r-8682
Edit. Korjailin puhelimen typoja...
Ridemore Konalassa myy tuota kypärää hintaan 239 euroa. Varmaan siellä kannattaa käydä kokeilemassa ja ehkä jopa suosia kivijalkaa...
pturunen
12.08.2015, 00.31
Jep, sieltä vastattiin s-postiin 5 min. Kivijalkaa tuetaan aina kun niiltä löytyy tavaraa, sopiessaan tuetaan tässäkin tapauksessa. Lasit mukaan ja testaamaan.
Miten niin keksi omia nimiä Juipp4? Minähän sanoin, ettei minulla gogleseja vielä ole, joten en voi merkkiä ja mallia ilmoittaa vielä niistä.
Tarkennan laseja: Uvexit käy (paketissa ei mainintaa mallista, mutta joku XXLn malleista)
Rossignolit käyvät myös, sekä Limarit, kaikki XXLstä, eikä missään lue mallia. Onpa muuten outoa, ettei edes paketissa ole mallimerkintää.
Tähän voi toki kypärän sisällä vaikuttaa hieman myös pään muoto, miten kireä se kypärä on yms, joten ehdotonta lupausta joka lasin sopivuudesta joka kypärän sisään tuskin voinee antaa.
Testasin nyt vielä fullfacen kanssa näitä ja ehdottomasti parhaiten istui Rossignol ja Uvex, ihan makuasia kumman valitsee, hyvin mahtuvat sisään, pysyvät paikallaan ja peittävät myös suht hyvin ja suojaavat siten kasvoja.
Niin ja Uvex on muuten ostettu Verkkokaupasta, se on sellainen malli, jossa ainakin yhdet linssit oli semmoista moniväristä heijastavaa peililasia, mielestäni muissa ei ollut. Sangat on musta-punaiset ja Rosignolia on mielestäni taas XXLssä vain yhtä mallia, eli pitäisi oikea tulla jos sieltä ostaa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13708/frtkq/Uvex-Blaze-III-urheilu-ja-pyorailylasi-musta-punainen-peili
tämä pitäisi olla turvallinen valinta, samoin XXLn Rossignol. Rossignol ehkä aavistuksen gogglesmaisempi neliömäisempine linsseineen, vaikka sopii silti yhtä hyvin avokypäräajoonkin, normilasithan ne on. molemmat ovat ihan tyylikkäitä ja punaista sisältävinä sopivat tohon kypärään. Rossignol IMO vielä paremmin ulkonäöltään, mutta se lienee makuasia.
Toi Limar ottaa itselläkin vähän kiinni kypärän reunoihin, mutta saan sen työnnettyä perille asti, mutta sitä ei varmaan kannata ostaa ainakaan kokeilematta ff kanssa, sillä voi olla, että vähänkään ahtaammassa pää-kypärä-yhdistelmässä sitä ei saa kunnolla kypärän sisään.
Toimii fullarina ja ilman leukasuojaa. Leukasuojan kiinnittäminen on tehty niin ettei pottaa tartte ottaa ees pois päästä, 15sek penkissä istuen.
Testi-otbt tehty ja leukasuoja sen verran suojaava ja tukeva et taitaa niskatuen käyttö olla isompi kysymys kun tuon toimivuus.
Ihan samalla lailla tuota arvaan käyttää kun pocin cortexia.
Nuo Superit on sit kaikki ihan erilaisia sekä sisämuotoilun että lasien mahtumisen puolesta. Alkuperäinen Super istu mulla päähän, mut ajolaseista
kaikki Oakleyt vaati ohimoilta styroxin koverrusta et sopivat, Oakleyn googlet (a-frame tms.) sopi ahtaasti.
Super 2R:stä mips-versio ei istunu päähän ollenkaan, sen sijaan ei-mips paremmin vielä kun orkkis-super.
Tuohon ei-mipsiin istuu kaikki normiajolasit mitä mullon ilman ongelmaa tai viritystarvetta ja myös oakleyn googlet passelisti.
Lipan kun tönää yläasentoon, jää sen alle sen verran tilaa et gogglet kestää siinä myös ajaessa, orkkis-superin kanssa röykyissä ei oikein kestäny.
Minulla on siis juurikin tuo Mips-versio ja nuo mainitsemani lasit sopivat sen kanssa mainiosti.
Muutenkin siinä testissä, minkä luin sanoivat, ettei sitä Mipsiä tuntenut lainkaan siihen malliin kuin olisivat kuvitelleet, että kypärät tuntuivat samalta sen kanssa ja ilman, joten ei ainakaan lasien takia kannata Mipsiä jättää pois.
pturunen
12.08.2015, 14.43
Oakleyt ovat laseina mullakin ja kypärä ostetaan niiden mukaan - ei toisin päin.
Super 2Rn kaltasia fullareita ei ole muita ja jos sellasen haluaa, sovittaa tietysti gogglesit ja lasit siihen sopiviksi. Sen verta hyvä kypärä, et IMHO kannattaa.
Mutta jos potta ei sovi olemassaolevien lasien kanssa, niin sitten katsotaan toista pottaa. Paskat lasit voisi vaihtaakin, hyviä ei.
Toki osan mielestä näin, itse priorisoin tuon ff kun ei muissa ole samoja ominaisuuksia ja pidän siitä tosi paljon, niin monipuolinen vrt muihin. Siksi etsisin mieluummin toiset hyvät lasit kuin luopuisin siitä.
Timppa H
12.08.2015, 17.40
Leukasuojallinen mips tuli otettua, kun oli vaan 20€ kalliimpi kuin ilman. Mun päähän potta sopii hyvin, aavistuksen paremmin kuin poc. Leukasuojaa pääsen toivottavasti käyttämään jossain vuorilla ;) nyt olen sitä vain vähäñ koeajanut. Tommoset (https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=oakley+racing+jacket&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCIDblaHRo8cCFaXrcgodcbMMLg&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fpin%2F485685 141039481124%2F&ei=DEjLVYClMaXXywPx5rLwAg&bvm=bv.99804247,d.bGQ&psig=AFQjCNFVVaJxbTHyRTG7Rm-U91RShbubfw&ust=1439471987368633) vanhat racingjaketit sopii hyvin mulla.
Mulla ei ole mitn kokemusta oikeista ff kypäristä, mutta hieman hämmästyin 2r:n hengitettävyydestä èli suun kautta läähätyksestä, aiemmin mulla oli vanha Parachute ja siinä heppoinen leukasuoja tuntui häiritsevän hengitystä enemmän.
Kokeilin myös vanhoja isoja laskettelugokkeleita, jotka on varalla kovia pakkasia varten ja kyllä tuohon menivät.
Jostain olin lukevinani, että 2r olisi läpäissyt myös ff sertifikaatit :?
pturunen
12.08.2015, 18.09
Samaten poljeskelin kaupasta kotiin superi päässä. Jämäkänoloinen kypärä, katsellaan lopullista sopivuutta ajan kanssa. Leukasuojusta en kyllä trailille laita, sen verran oli posket lommolla.
Onpa vaikeaa nyt kirjautua sisään.
Minäkin muistelen, että tämä olis läpäissyt jopa ff testin, en ole varma. Se on toki selvä, että umpinainen ff on aina suojaavin jos oikein kovaa tulee iskua, mutta sitä ei taas tule käytettyä kuin äärimmäisen harvoin ja tämä ehkäisee varmasti hammaskaluston ja leukaluiden keräilyt alamäissä ja dropeissa ja ehkäisee siten hyvinkin kalliit hammashoitokulut + mahd. kosmeettiset haitat ja suojaa tosi paljon paremmin kuin avokypärä kaikenlaisilta iskuilta ja hengittävyys on ihan eri kuin normi ff:lla. Bellille pojot tämän kehittämisestä, toivottavasti muut seuraavat perässä ja saamme tulevaisuudessa useammannäköisiä- ja muotoisia 2-toimikypäriä.
pturunen
12.08.2015, 19.14
Kysymys tuosta GoPro -kiinnityksestä:
Mitä kaikkea tarvitaan, että Lupine Wilman saa siihen kiinni? Lupinen sivulla GoPro-adapteri Wilmalle on tällainen:
http://www.lupine.de/img/resized/block/335x223/145_Wilma_GoPro_1-1.jpg
Missä (=mistä?) on siis se ruuvi, jolla tuo kiinniterään Superin vastakappaleeseen? Kypärän mukana sitä ei tullut.
Minä olen vasta ostamassa Go Prota, joten odotan myös mielenkiinnolla tietoa kuinka se kiinnitetään. Minulla on Superissa valmiina tarroilla joku kiinnityssysteemi, kuvittelin, että se on jo tuon Go Pron kiinnitin, mutta ilmeisesti se sitten tarvitsee jotain muutakin osaa. Ruuveja tuossa ei ole, ainoastaan tarrat, olen kyllä kuullut, että ihmisillä on ollut myös omia vahvistuskiinnityksiä SPR 2Rn oman lisäksi kovemmassa menossa.
pturunen
12.08.2015, 20.39
GroProta en siis ole ostamassa, haluan lampun kiinni tuohon kypärän GoPro-adapteriin.
Jos se kypärän mountti on mallia GoPro, niin tarvitset siihen silloin pultin ja mutterin. En nyt äkkiseltään pysty mittaamaan kokoa, mutta voin sen huomenna katsoa. GoPron omissa mounteissa on pultille kanta ja kamera tulee sillä paketissa tulleella sormiruuvi-pultilla kiinni.
edit: niin tosiaan, mitkä oakleyt sulla on ja mites niiden istuvuus potan kanssa? Pitäisi itsekin löytää uusi kypärä ja super 2r olisi yksi "varmaan ihan ok" vaihtoehto. Varsinkin jos kestäisi käytössä saman mitä edellinen.
GoPron mukana tulee käsin pyöritettävä pultii isolla muovikannalla. Minä korvasi tuon ja mutterin sopivan pituisella M5 pultilla ja normi mutterilla. On oikeaa kokoa ja toimii. Ainakin GoPro pysyy hyvin aloillaan, talveksi kiinnostaisi samaan tapaan lamppu samaan kiinnitykseen.
Eipä muuten ole Bell läpäisyyt Fullface testiä, vaan uusi Met Parachute. http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/bell-super-2r-vs-met-parachute-helmets-44178/
Kuten sanoin aiemmin Bell Spr2Rn ei ole tarkoituskaan kilpailla umpinaisten ff-kypärien kanssa suojaavuudessa, mutta se yltää paljon lähemmäs niitä kuin avokypärät.
Olen täysin eri mieltä tuosta leukaosan viileyden paremmuudesta, sillä leukaosan saa irti ja kiinni helposti, sen voi irroittaa nousuihin, mutta viilentääksesi Metissä kiehuvia aivojasi sinun pitää riisua koko kypärä tai pitää toisella kädellä viileää leukaosaa leuallasi kun ajat.
Minun mielestäni on järkevämpää irroittaa leukaosa tarvittaessa ja jatkaa matkaa kypärä päässä ja siksi minun valintani on selkeästi Bell SPR 2R Mips.
En myöskään pidä Metin leukahihnan lukituksesta. Joka kypärässä voisi olla pikalukitus.
Minusta tämäntyyppisen kypärän, jonka olisi tarkoitus lisätä ff-version käyttöä olemalla mukavampi pitää kuin tavallinen ff, pitäisi olla mahdollisimman hyvin ilmastoitu ja jos jossain kohtaa suojaavuus vaatii vähemmän reikää, mieluiten juuri leukaosassa, sillä sen voi poistaa nopeasti. Esim Metin kanssa voi käydä niin, että jos se on kovin kuuma pitää, sitä ei käytännössä tule avokypäränäkään pidettyä, Belliä taas voi helposti pitää avonakin ja etenkin silloin arvostaa pikalukitusta, sillä about kaikissa avoissa on pikalukitus.
Lis. Mutta se on kaikenkaikkiaan ainoastaan positiivinen asia, että näitä tulee lisää, sillä mitä enemmän on valinnanvaraa, sitä paremmin jokainen löytää juuri itselleen sopivan kypärän.
Makuasioita ja rippuu mihin kypärää käyttää. Kaverilla Bell ja mulla MET. Italian reissussa serpentiiniylämäkiä polkiessa ei kyllä ois ees avopottaa tehnyt mieli pitää päässä ja kyllä me molemmat ihan suosiolla kypärät reppuun kiinnitettiinkin. Itse ostin METin isojen vuorien pyöräilyyn keski- ja Etelä-Euroopassa (ei hissiavusteisesti). Tulipa sitä käytettyä Himoksen enskakisoissakin jo. Eipä siellä ylöspolkiessa paljon kypäriä päässä näkynyt :)
Eli MET on hyvä potta tollaiseen alamäkihommaan, jossa satunnaisesti pitää ajaa tasamaata ja ihan hetkellisesti ylämäkeä.
Ja pikalukitus ois ihan kiva, mutta kun tohon pujoteltavaan tottuu, kyse on makuasiasta. Kuitenkin tollainen MET:in malli on kuitenkin varmempi ja pitää kypärän varmemmin päässä, kun se pitää joka kertaa vetää oikeaan tiukkuuteen. Pikasolki on helposti liian löysällä...
Ei Bellissä mitään vikaa ole. Itsekin sellaisen tilasin, mutta kun sain Metin Belliä n. 80e halvemmalla, peruin Bellin tilauksen, kun mulla jo hyvä avopotta on.
Joo sehän pitää valita kypärä käytön mukaan. Jos oikeita alamäkihommia tai muuta vastaavaa olisi tarkoitus harrastaa, en lähtisi tällä. Itellä oli uuden avopotan tarvetta, mutta satunnaisesti olisi mukava olla myös pientä lisäsuojaa, jos sattuu vaikka tapahtumaan jotakin. Siihen tuo Bell on juuri täydellinen, suojaa tarvittaessa kuitenkin paljon enemmän, kuin pelkkä avopotta. Ja valmis GoPro kiinnike on silkkaa bonusta!
Jep, potta käyttötarkoituksen mukaan.
Itse toivoisin enemmän noita tupla-d lukituksia kypäriin nimenomaan sen takia että se on aina oikealla kireydellä. Nuo muoviset soljet joissa ei ole kuin kiinni ja auki asento jäävät monesti liian löysälle. Moottoripyöräkypärissä oli aina tupla-d:t niin siihen on sormet niin tottuneet.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
pturunen
13.08.2015, 17.39
edit: niin tosiaan, mitkä oakleyt sulla on ja mites niiden istuvuus potan kanssa? Pitäisi itsekin löytää uusi kypärä ja super 2r olisi yksi "varmaan ihan ok" vaihtoehto. Varsinkin jos kestäisi käytössä saman mitä edellinen.
Straight jacketit löytyvät wanhalla ja uudella pokalla. Goggelit ovat Crowbar ja vanha O-frame (molemman alun perin laskemiseen hankittu). Uudempi Straight mahtuu paremmin sisään, vanhemman kanssa vähän ahdasta. Kumpikaan ei tunnin testilenkillä painanut häiritsevästi. Maskeja en ole kokeillut Superin leukasuojan kera.
Joo sehän pitää valita kypärä käytön mukaan. Jos oikeita alamäkihommia tai muuta vastaavaa olisi tarkoitus harrastaa, en lähtisi tällä. Itellä oli uuden avopotan tarvetta, mutta satunnaisesti olisi mukava olla myös pientä lisäsuojaa, jos sattuu vaikka tapahtumaan jotakin. Siihen tuo Bell on juuri täydellinen, suojaa tarvittaessa kuitenkin paljon enemmän, kuin pelkkä avopotta. Ja valmis GoPro kiinnike on silkkaa bonusta!
Totta. Mutta ajapa esim. heinä- elokuussa Etelä/Keski-Euroopassa traileja fullfacen kanssa ja saatat tulla toisiin ajatuksiin. Varsinkin, jos kyse ei ole pelkästä hissipyöräilystä. Lämpöä 25-35 astetta ja trailien kestot 30- minuuttia, välillä tasamaata ja ylämäkeäkin polkien... Normifullfacessa pää sulaa kypärän sisään... Kyllä jossain Sappeella sen muutaman minuutin ajaa kypärällä kuin kypärällä vaikka missä säässä. On mullakin Urgen Down-O-Matic alamäkihommiin, mutta en ottaisi sitä enää noihin kuumiin päiviin pitkille traileille.
Totta. Mutta ajapa esim. heinä- elokuussa Etelä/Keski-Euroopassa traileja fullfacen kanssa ja saatat tulla toisiin ajatuksiin. Varsinkin, jos kyse ei ole pelkästä hissipyöräilystä. Lämpöä 25-35 astetta ja trailien kestot 30- minuuttia, välillä tasamaata ja ylämäkeäkin polkien... Normifullfacessa pää sulaa kypärän sisään... Kyllä jossain Sappeella sen muutaman minuutin ajaa kypärällä kuin kypärällä vaikka missä säässä. On mullakin Urgen Down-O-Matic alamäkihommiin, mutta en ottaisi sitä enää noihin kuumiin päiviin pitkille traileille.
No en nyt tiedä, kuinka kommenttisi liittyy minun kirjoitukseen, koska kirjoitin ihan vain omasta tarpeesta ja omasta käyttökokemusta. Mikä minun ajatuksessa tarvitsisi muuttua? Saattaisin joo keksiä monenkinlaisia ajatuksia, jos ajaisin tuollaisessa ympäristössä tuollaisia reissuja. Mutta kun en aja. Enkä siis osaa edes kuvitella millainen tarve niillä reissuilla on. Kuten totesin, jokainen valitsee oman päähineen käytön ja tarpeen mukaan.
No en nyt tiedä, kuinka kommenttisi liittyy minun kirjoitukseen, koska kirjoitin ihan vain omasta tarpeesta ja omasta käyttökokemusta. Mikä minun ajatuksessa tarvitsisi muuttua? Saattaisin joo keksiä monenkinlaisia ajatuksia, jos ajaisin tuollaisessa ympäristössä tuollaisia reissuja. Mutta kun en aja. Enkä siis osaa edes kuvitella millainen tarve niillä reissuilla on. Kuten totesin, jokainen valitsee oman päähineen käytön ja tarpeen mukaan.
Lähinnä siihen kommentoin, että jos ajaa "oikeita alamäkihommia tai muuta vastaava, et käyttäisi kevyttä fullfacea". Sitäkin on monenlaista. Jossain hissikeskuksessa vuorillakin kunnon fullface puolustaa paikkaansa, mutta kyllä nämä kevytmallitkin soveltuvat oikeaan alamäkiajoon, silloin kun ei ole hissiä tarjolla ja välillä joutuu kunnolla polkemaankin...
Tottakai jokainen valitsee kypärän tarpeiden ja mieltymystensä mukaan. Ei ollut tarkoitus mitenkään provota tai arvostella. Halusin vain tuoda oman näkökantani esille.
pturunen
16.08.2015, 14.58
^eiköhän tuo Superin riittäminen hissiajoon ole vauhtisidonnainen asia. Aloittelevalle hissiajajalle riittänee hiljaisempien vauhtien myötä tuollainen 2-in-1 -ratkaisu.
Oikein pätevän oloinen kypärä näppituntumalla mutta kovin pieni ilmoitettuun kokoon nähden ja muodoltaan sopinee parhaiten pyöreäpäisille kuskeille.
alteregoni
09.09.2015, 00.25
Oikein pätevän oloinen kypärä näppituntumalla mutta kovin pieni ilmoitettuun kokoon nähden ja muodoltaan sopinee parhaiten pyöreäpäisille kuskeille.
No niin vaikuttaa. Kuulan ympärysmitan mukaan otin S-koon, ja sivuilta ohimon kohdalta otti kiinni ennenaikojaan. Pannassa olisi kyllä säätövarat riittänyt. Noh uutta matoo koukkuun M-koolla. Niin ja en tiedä pienetääkö tuo MIPS minkä verran verratuna "mipsittömään". Palaan aiheeseen jahka saan isomman koon.
Tämä taitaa olla pään muodosta kiinni, koska minulle tuo Super2R Mipsin pienin koko tuntui selvästi väljemmältä kuin esim Bluegrassin ja parin muun vastaavat joita sovittelin. Tässä minulla ei tule ahtaanpaikankammo, parissa muussa mietin ensin onko koko tosiaan liian pieni.
alteregoni
09.09.2015, 06.05
^ Niinpä. Mulla on jokin välimallin pääkoppa, kun tuntuu että oon aina eri kokojen välissä. Nyky potankin Fox Flux:in kanssa kävi niin, että ompelin (äiti ompeli) kahdet toppaukset päällekkäin, muuten olisi ollut iso. Nokian metsässä kun asustelee, niin hankala käydä päätään työntämässä eri kypäriin, joten tilailla täytyy...ja halvimmasta tietenniin. Täytyy toivolla (https://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_Kuula) heittää tuota M-kokoa kohtaan ettei mene palautus hommiksi taas.
alteregoni
14.09.2015, 16.19
^ Kyllä M-koko sopi täydellisesti. Alkukokemusten perusteella mulle ja mun ajoihin se THE kypärä. Laadukas vaikutelma tulee. Tavalliset ajolasitkin sopii hyvin vaikka leukasuoja on paikallaan ainakin Adidaksen Evileyet, niin miksi ei muutkin. Paljon on oikeasti mietitty tuota säädettävyyttäkin. "Poskipaloistakin" saa tämmönen läskiposki säädettyä itselleen sopivat kun on tätäkin ajateltu kavennus mahdollisuudella.
Kaikenkaikkiaan tulee fiilis, että ei ole rahastukseen (pelkästään) tehty tuote vaan haluttu oikeasti tehdä hyvä ja laadukas potta.
Miettinyt itsekin kyseisen kypärän hankkimista. Mikään liike ei vain taida Jyväskylässä kypärää myydä ja kiva olisi ensiksi kokeilla. Löytyykö foorumilaisista ketään jyväskyläläistä, jolla kypärä sattuisi olemaan koossa S tai M?
Kiinnostais hommata tuo 3R versio tästä kypärästä. Mahtaakohan olla esillä GoExpo messuilla Bellin tuotteita, vai joutuuko tilaamaan netistä "sokkona" ?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.