Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden paineista
nakamura10
11.08.2015, 13.32
Minkälaisella rengaskoolla ajat? Pidätkö paineet kuin lähellä maksimia? Lisäätkö käsipumpulla, kompuralla vai huoltamolla? Kuin usein lisäät?
Miellyttävällä. En pidä. Tornipumpulla. Kun se on tarpeellista.
Minkälaisella rengaskoolla ajat?
29", 26" ja 700c.
Pidätkö paineet kuin lähellä maksimia?
Eikun kaukana.
Lisäätkö käsipumpulla, kompuralla vai huoltamolla?
Tornipumpulla, joskus akuutissa tilanteessa käsipumpulla.
Kuin usein lisäät?
Tarpeen mukaan.
perttime
11.08.2015, 13.45
26" - maastopyörässä nyt 2,4" leveä. Takarengas kylkeensä merkatussa minimissä. Eturengas vähän sen alle.
Käsipumpulla kun on tarpeen. Yksi käsipumppu on vähän lattiapumpun mallinen.
3.8
0,5
Käsipumppu.
Kerta viikkoon.
brilleaux
11.08.2015, 14.10
4.8
3,5-6Psi
KäsipuNppu
Kerran parissa viikossa. JOS tarttee.
Rengaskoot ja tyypilliset paineet eturengas / takarengas:
4,6" : 0,5 bar /0,7 bar
2,25" : 1,4 bar / 1,7 bar
32 mm : 3,5 bar / 4,5 bar
25 mm : 6 bar / 7 bar
Kuski 80 kg...
Kun pitää möyriä (krossarilla), painetta niin vähän kuin uskaltaa.
Maantiellä, kun pitää päästä kovaa, painetta niin paljon ettei mukavuus kärsi liikaa.
Lateksisisuri vaatii täyttöä aina ennen lähtöä, butyylisisuriin ilmaa tilanteen ja ajo-olojen mukaan. Maantierenkaaseen tornipumpulla, krossariin yleensä käsipumpulla.
29" maasturissa ~2bar litkutettuna .. Paineitten tarkistusta sormin ja täyttöä tarpeen mukaan
Maantiepyörässä 20mm Contit ja ensilenkillä oli 7/8bar .. Lateksisisurit ja paineitten lisäystä aina ennen lenkkiä
700c
Yleisesti 28 mm takarenkaassa 6.5 bar ja 25 mm eturenkaassa 6.5 bar. Jos pitää päästä "kovaa" niin joku 7 bar
Ennen jokaista lenkkiä tarkistus Bilteman pumpulla http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Pumput/Kasipumppu-jossa-painemittari-2000018124/ . Bilteman pumpun mittari riittää nykyisin paineen tarkistukseen, koska näyttää samaa kuin Topeak SmartGauge d2 http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/pumps-puncture-repair/topeak-smartgauge-d2-pressure-gauge
Cyclossa maantiekumeissa (23 tai 25mm) pidän noin 6 baria painetta, takarenkaassa aavistus enemmän kuin edessä, koska siellä enemmän painoa.
Maasturissa pidän hyvin matalia paineita, vaikka käytän siinäkin sisureita, sillä painan 46-47kg eikä kumi ota vanteelle vaikka paineita on alimmillaan 1.6bar edessä ja 1.7 tai 1.8 takana. Jos painaisin enemmän nostaisin vastaavasti sisureilla paineita hieman 2 barin päälle, mutten kuitenkaan kolmeen bariin, ellei painoa reilusti enemmän ja elleivät renkaat sitä vaadi.
Maastokumeissa on hyvä yrittää löytää omalle painolle sopiva paine ilman, että töyssyissä lyö vanteelle, kokeile siis ja tarkkaile muljuuko rengas, jos muljuu nosta paineita, jos ei ole tyytyväinen ja pysy niissä paineissa. Asfaltilla ajaessasi voit rullaavuutta lisätäkseni nostaa hieman paineita jos haluat.
Maantievehkeissä 22-24mm tuubeissa 8-9bar.
Maasturissa 2.0-2.1" litkutetuissa edessä 1.8bar ja takana 2.0bar. Keväisin/syksyisin tai muuten takuumärällä saatan tiputtaa 0.2bar per pää.
Ennen joka lenkkiä tarkistus mutta joskus peräkkäisinä päivinä saattaa unohtua. Kaikki renkaat on sen verran tiiviit ettei ne kaipaa aivan akuuttia täydennystä. Lisäys pääsääntöisesti tornipumpulla. Kuskin paino lienee varusteineen 78-80kg.
Jami2003
11.08.2015, 16.37
Voiko litkutettuna tiputtaa 29er:n paineet lähelle 1 bar:ia. 2 barillahan ne on ihan järkyttävän pomput, pidän jossain 1,4-1,6 bar mutta vielä tuostakin tiputtaisi mielellään. Painoa vähä vajaa 80kg.
Oatmeal Stout
11.08.2015, 16.48
Eikun kaukana.
Ylä- vai alapuolella?
Lisäyksenä, että jos pitää mennä kovaa niin lisään itsekin vähän yli 6 baria molempiin kumeihin cyclossa, olen minä ajellut lähempänä 7 bareillakin, mutta se on mun painoiselle turhan paljon.
^^ Minähän en litkutuksista mitään tiedä, joten tämän voi ottaa silleen kun huvittaa, mutta hyvin lähelle 1 barin paineet 80kg painoisella kuulostaa hieman liian alhaisilta jopa litkujen kera. Kai se snakebite litkuillakin on mahdollinen jos ihan liian alas mennään suhteessa painoon, mutta voihan aina varovasti koittaa hieman alempia paineita ja seurata miten rengas käyttäytyy, alkaako se muljua tms, jolloin pitää paineita lisätä.
26" paineet alustan mukaan ja mittarillisella jalkapumpulla tarvittaessa.
Ketjureaktio
11.08.2015, 18.08
Melko kovia paineita osalla, toisaalta osalla melko matalia. Mikään maastokumi ei liene tehty toimimaan reilun barin paineilla vaikka se tuurilla saattaa vanteella pysyäkin. yli 6 barin paineet cyclossa ei tuone mitään etua, ellei kuski ole hulvattoman painava ja rengas kapea.
http://www.biketinker.com/wp-content/uploads/2010/08/BQ_berto_inflationgraph_2.jpg
Jaa ne omat paineet?
29 peräjäykkä: 1.6-1.8 bar edessä (Maxxis Ardent 29*2.4 TR EXO), takana 1.8-2.0 bar (sama tai Ikon 2.35). Vanteen sisäleveys 23mm
Cyclo: 5.5 bar (Vittoria Rubino Pro 700x28), napppulakumeissa 4-5 bar väliin soratiekruisailussa. Vanteen sisäleveys 19mm
27.5 enduro: 2 barin kulmilla, edessä liukkaalla jopa ~1.7 bar. Parkkiajossa huomaa heti jos renkaissa on liian vähän ilmaa, lötkyvät sinne tänne. Vanteen sisäleveys 25mm
En minäkään ole huomannut etua lähempänä 7 baria olevilla paineilla, mutta kyllä maantiekumeissa kannattaa pitää isompia kuin cyclokumeissa. maastokumeissa, jos painoa on tosi vähän, voi paineetkin olla alhaisemmat, mutta kyllä ihan 1 barin tuntumassa kuulostaa jo liioittelulta ja voinee aiheuttaa kumin vanteelle lyömistä jo kevyemmälläkin kuskilla.
Ei mulla paljoa yli yhden ole maasturissa. Välillä joku 0,8 ja silloin menee jo välillä vanteellekin kai. Varmaan vaikuttaa kun ajan fläteillä. Semmosilla lukkopolkimilla ajaa suurin osa ja niillä mennään kai vaan kovaa.
Jokaisesta renkaasta olisi löydettävä se sweet spot, jossa rengas sekä pitää, että rullaa hyvin, enkä oikein usko, että millään kumilla se löytyy 1 barin tuntumasta. Todennäköisesti silloin kärsii jompikumpi liikaa.
Kyllä omassa ajossa edessä 1 bar tai vähän reilut riittää, massaa hieman alle 80kg. Takana sitten vähän enemmän 1.25-1.5. Hyvin rullaa ja ei vanteille kolise. Litkuilla 29er jäykkäperä. Ajotapa, maasto, pyörä yms tuohon vaikuttaa mikä kullekin sopii.
Ei sillä tosiaan rullaukseen ole kauheaa merkitystä, tietysti sitä optimia voi hakea vaikka kuinka kauan mutta keli on joka kerta melkein erilainen kuten myös ajofiilis niin ei ainakaan itsellä ole mitään tarkkaa lukemaa. Pääasia ettei pauku vanteelle. Tämä siis maastossa.
Edessä ~1.5 bar ja takana 1.8 bar, 2.25" 29 smart sami, jäykkäperämaasturi. Tänään viimeksi metässä sekä hiekkatiellä rymistelin eikä mene liian lyttyyn. Kuskin paino 61 kg.
Kerran vuodessa katton paineet, yleensä heti sen lenkin jälkeen kun mukassa alkaa näkyä renkaan kylki vanteen sivulla sisäkaarteen puolella.. 26" täpärissä tuo paine on tuossa vaiheessa kilon kieppeillä, maantiepyörässä saattoi olla kaksikin.. Siinä siis tulee katsottua joka ajokerralla, eli kerran vuodessa.
Jotkut renkaat, kuten osa Conteista, on aika tarkkoja missä se sweet spot on ja toisilla ei ihan niin tarkkaa ole, mutta lähinnä ihmettelin sitä, että jos about kaikilla on se sweet spot lähes joka renkaalla siellä lähempänä 2 baria ja useimmilla miespuolisilla suhteellisen samantyyppiset painoluokat joitain poikkeuksia lukuunottamatta, niin miten sitten joillakin voi olla sweet spot samoilla renkailla lähes barin alempana? Ei sen pitäisi olla mahdollista, jonkunverran voi vaihtelua olla, mutta 0.7-0.8kin baria on jo paljon ja silloin kaiken järjen mukaan jommassa kummassa pitäisi alkaa jommankumman ominaisuuden (rullaavuus/pito) kärsiä.
Eipä siinä, jos ne hyvältä tuntuu, eivätkä mulju tai hajoile niin saahan niitä pienemmilläkin paineilla halutessaan pitää.
Minäkin lienen pakotettu joku kerta kokeilemaan tubelessia ihan mielenkiinnosta jos sellaisen pyörän hommaan (esim X-Caliber) missä vanteet valmiiksi tubeless readyt.
En tosin usko tubelessin olevan minulle paras vaihtoehto, sillä tykkään vaihdella renkaita vähän fiiliksen, treenien, sään ja maaston mukaan ja onhan siinä enemmän hommaa tubelessina kun pitää puhdistaa vanhat.
tekkanine
15.08.2015, 20.19
Minkälaisella rengaskoolla ajat? 27.5"
Pidätkö paineet kuin lähellä maksimia? En tiedä kun ei ole mittaria
Lisäätkö käsipumpulla, kompuralla vai huoltamolla? Käsipumpulla
Kuin usein lisäät? Silloin kun lyö vanteelle tai rullaa huonosti
26x2.2, 3-4bar riippuen kelistä (kaukana neuvolapainoista), tornipumppulla ja parin viikon välein täyttelen.
26" ja 2,35"-2,5" renkailla ajelen.
Edessä sopiva on 1-1,3 bar ja takana 1,2-1,5 bar. Jos tietää menevänsä droppailemaan enemmänkin, saatan laittaa enempi paineita.
Leveä vanne mahdollistaa kyllä vähän paremmin tota pienillä paineilla ajamista. Kapeilla vanteilla näillä paineilla regas vaan muljahtelee.
On tosiaan vähän eri asia ajaa hienoa neulaspolkua tasamaalla, kuin kivikkoryskytystä suurilla korkeuseroilla.
Täyttö hoidetaan aina kun puristustestillä rengas vaikuttaa liian löysältä.
En omista paine mittaria ja pumpujen painemittarit näyttää mitä näyttää, en ota paineista paineita painamalla sormella koitan onko sopivasti painetta...
"29" maastorenkaat
Läskimasa
21.08.2015, 23.24
Jokaisesta renkaasta olisi löydettävä se sweet spot, jossa rengas sekä pitää, että rullaa hyvin, enkä oikein usko, että millään kumilla se löytyy 1 barin tuntumasta. Todennäköisesti silloin kärsii jompikumpi liikaa.
Älä Nana unohda meitä läskillä ajavia. :) 1 bar on jo ihan liikaa. 0.5 barin molemmin puolin löytyy sopiva paine 4.8" kumeille.
23mm maantiepyörän avorenkaissa lateksisisureilla 8 / 9bar. Min 8 max 10. Täyttö ennen joka lenkkiä bilteman tornipumpulla. Kuski n 82kg. Sopii näihin röpöliäisiin maanteihin.
Läskimasa
22.08.2015, 19.56
23mm maantiepyörän avorenkaissa
Min 8 max 10. Sopii näihin röpöliäisiin maanteihin.
Kukin tyylillään, velipojan kivikovarenkaisella maantiepyörällä kokeillut muutamaan kertaan, ei vaan oo mun laji mokoma tärryytys.
Just pumppusin läskiin vähä lisää ilmaa ja kokeilin piruuttain mittarilla kun alko tuntua riittävältä. Ei värähtänykkään vielä. :) Laitoin vähä lisää, nyt 0.25 bar edessä ja 0.4 bar takana. Ja mittari pitää kyl kutiaan.
Mullahan on nyt cityspedeilyjä varten hurjat paineet, edessä 2-2.1 baria,( 30 PSIn tietämillä) ja takana jopa 2.25 baria.
Tai itseasiassa varsinaisia spedeilyjä ja kikkailuja varten, ainakin portaissa, lasken hieman paineita, mutta asfaltilla ajellessa saatan pitää jopa vielä lähempänä 3 baria. Maastossa taas alhaisemmat.
Liian pienet paineet maastopyörässä asfaltilla tekee helposti sen, että etukiekon sisä- ja ulkokumi pääsevät liikkumaan jarrutusten johdosta ja venttiili menee vinoon.
Varmasti tekee oikeastaan missä vaan, mutta noilla paineilla minun painoiseni alla ei kumi jousta mihinkään suuntaan, ainakaan liikaa, joku 3 baria olisi minun painoiselleni jo ihan överi useimmissa tilanteissa asfaltillakin.
Täytyy muistaa, että paineisiin ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä painoeroa voi kuskeilla olla helposti kymmeniä kiloja ja sen on pakko vaikuttaa siihen miten isoja paineita kannattaa käyttää. Minä painan siis 46kg, varusteineni noin 48-49kg.
Edessä 2.4 Ardentti about 1.7 bar. Takana kanssa Ardent 2.25 koossa ja joutunu työntämään sen 2.1 baria ettei hakkaa perus juurekset vanteelle. Muistan ajaneeni edellisellä jäykkäperällä pienemmillä paineilla ilman ongelmaa. 29" koon renkaat litkuilla ja semmonen 73kg painoa. Sanoisin että kokeilenpa jotain muuta rengasta taakse.
Joskus mulla oli keventelypyörässä 2.1" Schwalben RR ja NN renkaat kapeilla Alpine vanteilla. Oli pakko pudotella paineita alemmas ja alemmas, sillä eihän niillä mitään kunnon mäkiä päässyt ylös. Lopulta kun menin asfaltin kautta ja mutkassa rengas muljahti kunnolla mutkassa, tajusin paineita olevan aivan liian vähän yhtään mihinkään ajeluun. Varmaan alle 1 barin.
Sen jälkeen olen käyttänyt vain 2,35" tai leveämpiä renkaita leveällä vanteella. Pito on parempi ja paineita voi laskea enemmänkin renkaan muljumatta.
29" renkailla paineita ei tarvitse laskea ihan yhtä paljon, kun kontaktipintaa on enemmän ja pitoa löytyy helpommin.
Cyclo opetti, että renkaiden paineet pitää etsiä joka pyörään ja käyttötarkoitukseensa sekä ajotapaansa sopiviksi. Pari oikeiden ilmanpaineiden etsintälenkkiä auttaa löytämään ja hienosäätämäön paineet, jotka kirjatan ylös. Digimittari on tarpeen tarkkaan tulokseen. Ennen lenkkiä tarkastan paineet oli alle tulossa maantie, cyclo tai täpäri litkuilla.... On auttanut kisoissakin, kun on sitten paineet kohdillaan, eikä tarvii kesken kisojen lisätä tai vähentää... Jos alkaa joskus tuntua, että nyt nypyttää uudella polulla, on referenssiarvo josta voi alkaa hakea muutosta muuttuneisiin olosuhteisiin. Sama pedanttius on mulla iskarinpaineisiin täpärissä...
Kun molemmat paineet on kohdillaan, pyörän käytös on ennakoitavissa ja kulkee todella hyvin.
Minusta riittää kun on toimiva painemittari, oli se sitten jalkapumpussa tai digitaalisessa mittarissa. Oma Lezyne Alloy Floor Drive tuntuu yllättävän hyvin mittaavan paineet myös maasturin renkaista. Olen pariin kertaan tarkastuttanut lukemia kaverin digitaalisella ja samaa näytti sekin ja itse myös aina pumpatessa lisäksi kokeilen käsin (vaikka käsi huono mittari onkin) lähinnä oppiakseni paremmin tuntemaan erot myös näin, sillä aina ei jalkapumppua ole käytettävissä.
Varmasti vaikuttaa paitsi kuskin paino, rengasvalinta, ajettava maasto ja myös sääolot ja kuskin mieltymykset. Itse en kyllä kirjaa ylös, kun vain yhdellä pyörällä ajelee paineet pysyy mielessä.
22 milliset tuubit yleensä alla. 11 baria painetta. Jalkapumpulla. Huoltamolla poistetaan tarvittaessa vain paineet.
Miten alhaisia uskaltaa Racing Ralpheilla sisureiden kanssa takana kokeilla 46kg kuski maastoina esim kypäräkamera ketjussa olevien kallioiden tapaista, juurakkopolkuja ja portaita?
Aloitin 1.9 barilla sateen jälkeen, mutta varmaan voi tuosta vielä himpun laskea.
Älä Nana unohda meitä läskillä ajavia. :) 1 bar on jo ihan liikaa. 0.5 barin molemmin puolin löytyy sopiva paine 4.8" kumeille.
Joo, läskillä ajavat on erikseen. :D Niiden paineista minulla ei ole pienintäkään hajua, mutta aika alhaisia taitavat joo olla. Mutta niilläkin lienee jonkinlainen sweet spotti.
Eikä pidä unohtaa kuskin preferenssejä, jotka eivät aina sweet spotteja mukaile. Jokainenhan saa laittaa omiin renkaisiinsa miten paljon tai vähän tahansa. Joku voi preferoida mukavuuden ohi rullaavuuden ja pitää keskimääräistä alhaisempia eikä siinä ole mitään väärää, kuten ei myöskään hieman normaalia korkeammissa paineissa. Paineet on yleensä hyvät sillon kun kuskilla on niiden kanssa luottavainen ja varma olo.
Paineet on yleensä hyvät sillon kun kuskilla on niiden kanssa luottavainen ja varma olo.
Tää on hyvä.
Ite oon koittanut pitää maastossa mahd. vähän ilmaa. Jos lyö liikaa vanteelle niin sitten lisää ilmaa, ei siinä oikein mittarilla tee mitään. Hitaassa möyrinnässä vähemmän ilmaa ja alamäkipainotteisessa ajelussa sitten taas enemmän. Yleensähän tuo tarkoittaa ainakin omilla lenkkipoluilla kompromissia johonkin suuntaan.
Jep, itse katson mitä paineita yleisesti suositellaan/käytetään ja kevyenä aloitan asteikon suht alapäästä, ei kuitenkaan ihan alimmista pikkuhiljaa laskien, kokeilemaan mitkä paineet tuntuvat toimivan parhaiten milläkin renkaalla.
Mielenkiintoista nähdä miten alas voin paineet laskea, kun nyt on eturengas (Ground Control 2.3) litkutettuna.
Gargamel
03.09.2015, 12.26
Mielestäni vastaus on aina tapauskohtainen, mutta kun kerran kysytään:
29x2.3 tjsp. sisureilla, takana 1,00bar on ollut omaan makuuni hyvä. 0,85 paikkeilla alkaa paukuttaa juurissa vanteelle. Kuormaa on 66kg. Jos ajatellaan paineen siirtävän jotain kompromissia välillä rullaavuus <-> pito, valitsen äärimmäisen pidon.
Edessä on hieman enemmän. En ole kiinnittänyt siihen niin tarkkaa huomiota. 1-1,2bar tjsp. Tarkistan paineet joka lenkille lähtiessä, yleensä on täyttämisen varaa.
Olen kyllä huomannut eräänlaisen kapean sweet spotin ihanan pumpulimaisen pehmeyden ja läpipaukuttamisen välillä olevan mahdollinen, joten pitänee kokeilla sisäkumien poistoa, jos siten voi vapautuneemmin paukutella menemään vanteilla. Nyt jokainen läpilyönti pelottaa että tuliko flätti, ja joutuu keventelemään ajoa tai pumppaamaan kesken lenkin. Pidemmälle katsottaessa vaihtanen läskiin.
Tarkkuutta tyypit. Ei tuo poika kysynyt kuinka paljon te pidätte paineita renkaissa vaan:
....Pidätkö paineet kuin lähellä maksimia?
Kertokaa myös se maksimi jos numeroita alatte luetella. Muuten ei saada kunnon vastauksia :)
Teme X-2
03.09.2015, 14.39
Itse en mittaile rengaspaineita. Kompuralla täräytän niin paljon, että kumi nousee vanteella. Sitten jotain "teräävää" kiveä tai juurtavasten pudotan paineet niin alas, että omalla painolla saa juuri ja juuri vanteen kolahtamaan reunaan. Jos tiedän että tulee reitille nopeita juurakko tai kivikko laskuja jätän pikkusen enemmän painetta. Pyöränä 29" jäykkäperä ja kuskilla painoa n.100kg ajo varusteissa. Toistaiseksi on toiminut hyvänä kompromissina keston ja pidon suhteen. Parit käärmeen purasut on tälle kesää tullut, kun on nopeassa laskussa kivi jäänyt huomaamatta. Joka ajoreisulla tuntee, että juuret hipovat vanteet kantteja, mutta yleensä renkaat on kestäny. Tämä lähinnä takarenkaan kanssa, etunen kestää hyvin vaikka vähän matalemmillakin paineilla.
^^
Hyvä huomio. Minulla Ground Controlissa minimipaineet 1.7 ja maksimit 3.4baria ja litkutetussa eturenkaassa voi hieman vähemmänkin pitää, ainakin kevyempi kuski.
sisureilla näissä pidän yleensä edessä 1.8 ja takana 1.9.
litkutettuna edessä 1.5-1.6bar.
Suositelkaas mulle paineita porraslaskuun ja kiipeilyyn näihin. Laitoin hieman enemmän kun asfaltilla ja portaissa ajelin ja ihan hyvältähän noi tuntui.
No täytyy kokeilla ensi kerralla hieman eri paineilla ja tunnustella onko eroa ja mihin suuntaan. Kylkien puolesta lähinnä pelkään kun ei ole nappuloitakaan suojaamassa terävissä portaissa.
usko juntunen
06.09.2015, 18.57
Itse en mittaile rengaspaineita. Kompuralla täräytän niin paljon, että kumi nousee vanteella. Sitten jotain "teräävää" kiveä tai juurtavasten pudotan paineet niin alas, että omalla painolla saa juuri ja juuri vanteen kolahtamaan reunaan. Jos tiedän että tulee reitille nopeita juurakko tai kivikko laskuja jätän pikkusen enemmän painetta. Pyöränä 29" jäykkäperä ja kuskilla painoa n.100kg ajo varusteissa. Toistaiseksi on toiminut hyvänä kompromissina keston ja pidon suhteen. Parit käärmeen purasut on tälle kesää tullut, kun on nopeassa laskussa kivi jäänyt huomaamatta. Joka ajoreisulla tuntee, että juuret hipovat vanteet kantteja, mutta yleensä renkaat on kestäny. Tämä lähinnä takarenkaan kanssa, etunen kestää hyvin vaikka vähän matalemmillakin paineilla.
Minusta tuossa ylläolevassa lainauksessa on ehkä tämän topicin paras "rengaspainemittari" Ei niitä painesuosituksia pysty numeroina antamaan johtuen pumppujen, kuskien,
renkaiden, ajotavan, kuun asennon yms. vaikutuksista. Sama pätee myös pyörän alustan säätöihin. Se pers&näppituntuma on paras mittari molemmissa.
Esim. Syöte-mtb:ssä märällä kelillä laskin etusen paineet niin alas, et peukalo tapas vanteeseen semikovaa painettaessa. Sama juttu keulassa, semikovalla rytkäytyksellä keula pohjas kun oli puristusvaimennus auki. Niin oli pidot kuin kuivalla asfaltilla. Jopa Pärjän Rantapulevardilla :D:D
e: kisan jälkeen muuan minua lujanäppisempi jamppa paineli rengasta todeten " rengas puhki, tälläkö ajoit?" Niin se näppitestikin kovin venyvä käsite. lienee jo tarpeeksi savolainen postaus?;)
Minä en kyllä laittaisi itselle noin alhaisia paineita ainakaan portaisiin/terävään kivikkoon, kun samalla tavallahan ne kivet ja portaat sinne vanteelle kolisisi.
Minä tykkään, että on sen verran painetta ettei vanteelle kolise missään, mutta joustaa kuitenkin ja pitoa löytyy.
Litkutetun kanssa vähän vielä hakemista, kun vasta ekaa kertaa sellaisella ajelen. Kyllä portaissa, kun tarpeeksi pitkään paukuttaa menemään ylös-alas niin kosteita kohtia näkyy renkaassa, mutta mistään ei tule enempää litkua, kuin se pistemäinen tai pieni kostea kohta, eikä mitään silmillä havaittavia nirhaumia/reikiä tms ole tullut. Eikä myöskään ilmaa tunnu ulos tulevan. Kokeilin vaahtoa vähän johonkin kohtaan, mutta ei siinä mikään kuplinut.
Mulla ei Ralliranessa (joka sisurilla) takana sivunappulat kuluneet oikein lainkaan, kun en uskaltanut riittävästi laskea paineita, enkä siten kevyenä kai saanut kantatessakaan niitä käyttööni, vaikka mielestäni kallistelin kunnolla. Nyt kun kokeilin riskillä sisurilliseen 1.6-1.7 niin huomasin lenkin jälkeen, että Ranen sivunappuloista on karvat silenneet, eli kyllä näköjään nekin saa paremmin käyttöön kun paineet riittävän alhaalla.
Juurikaan koskaan en ole paineita mitannut, mutta nyt koitin halpis digimittarilla. Eli 29x2.35 HD 30mm leveellä muovi-vanteella edessä 1.3 ja takana 1.4 (renkaan max 3.5).
Kuskilla painoa 85 kiloa ilman ajokamoja ja ei ainakaan toistaiseksi ole lyönyt läpi perus kivikkojumpassa, vaikka paiskottu aika säälimättä. Tietty jos harrastaisi jotain droppeja tai ilmoja, niin pitäis olla enemmän... ☺
MacKonte
13.09.2015, 13.28
Maasturina täysjäykkä 26"x2.25 Ralli-Raneilla ja paineina 2bar.
Maantiekiitäjissä 700x23C paineina 6.5-7bar.
Cyclossa 700x32C paineina 4-5bar.
Paineet mittarillisella jalkapumpulla.
Maasturiin ja cycloon näppituntumalla tarvittaessa, maantiekiitäjiin tarkistan ennen jokaista lenkkiä.
Nyt on tuo Schwalben Airmax Pro-painemittari niin olen voinut tarkistaa jalkapumpun näyttämät paineet lisäksi sillä. kyllä näyttävät aika tarkasti samoja lukemia. Painemittari ei aina meinaa mitata jos ei ole täysin kohdallaan ja näyttää silloin omiaan, mutta kun sen kunnolla painaa pohjaan alkaa lukemaa tulla.
Jos mittarit ovat eri mieltä se on aina niinpäin, että jalkapumppu näyttää aavistuksen isompaa lukemaa, joten ainakaan ei ole pelkoa, että sillä liikaa laittaisi paineita. Aika hyvin kyllä samaa näyttävät yleensä.
Läskimasa
05.10.2015, 22.57
0.15-0.2 bar tuntuis aika mukavalta 26x5.05" kumiin eturenkaana. Taakse tuplat.
gnothi seauton
02.06.2016, 11.14
Maantiepyörässäni paineet on 7 barin tietämissä, maastopyöräilyn osalta on vielä opettelua. Arkiajelussa 1.8-2.0 baria mutta ne kisapaineet... Esimerkiksi Korso MTB:ssä ajoin noin 1.9 barin paineilla ja juurakko/kivikko-pätkillä tuntui liian kovilta.
Muutama linkki
http://mountainbike.about.com/od/tipsandtechniques/f/tire_pressure.htm
"Start with a higher pressure somewhere around 40-50 psi (3-3.5 bar)for for 2.2-2.3 inch tires. For tubeless systems, start much lower, 30 to 40 psi. The heavier you are or the smaller your tires, the higher pressure you should start with. Ride with this pressure for a while and get a feel for how the tires hook up in corners and on loose dirt.Now, drop the pressure by 5 psi (0.35 bar) in each tire. Once again get a feel for how this new setup rides and compare it to the previous setting. You should feel some improvement in tire hookup with the ground and a little more stability. If you don't notice any difference drop the pressure by another 5 psi (0.35 bar).
What you want to find is the lowest pressure you can ride without sacrificing pinch flat resistance. You get a pinch flat when your tire rolls over an object and compresses to the point where the tire and tube literally get pinched between the object and the rim of the wheel. This commonly results in a snake bite or double puncture in the tube.
Continue to reduce tire pressure by 3-5 psi (0.1-0.3 bar) until you feel the tires are hooking up well. If you go too far, you will start getting pinch flats, (http://bicycling.about.com/od/glossarydefinitions/g/pinch_flat.htm) so stop dropping pressure in your tires as soon as you feel you have good control (http://motorcycles.about.com/od/motorcycleglossary/g/controls.htm) or you no longer notice any improvement between pressure drops."
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/trail-tech-mountain-bike-tyre-pressure-all-you-need-to-know-36626/
"Six things to consider when finding your perfect tyre pressure
1 Rider weight: How a tyre performs at a given pressure is relative to the rider’s weight. For example, a 145lb (66kg) rider might find that 35psi in a 26x2.25in tyre feels too hard and lacks traction. Conversely, a 250lb (113kg) rider could find that pressure too low, resulting in tyre squirm or even pinch flats.
2 Tyre volume: Tyre volume and pressure go hand in hand. A tyre’s volume will determine how a given pressure 'feels'. For example, 35psi in a 700x25mm tyre will feel almost flat, while 35psi in a 26x3.8in model will feel rock solid to the touch – the wheel (http://www.bikeradar.com/gear/category/components/wheel-sets/) will bounce off, rather than absorb, a trail's irregularities.
3 Terain: What are your local trails like? Fast and flowy? Or a series of chunky rock gardens? If the latter, consider bumping up your pressure to combat pinch flats and sidewall damage.
4 Riding style: How you ride is as important as where you ride. The more aggressive your style, the more likely it is that you'll need to run a bit more pressure. Or are you a finesse type – do you ride 'light; on the bike? Do you try to pick the cleanest line through a rock garden, or do you prefer to charge ahead with reckless abandon? Do you keep your wheels on the ground, or do you enjoy hucking off jumps and drops?
5 Rim width: This plays a critical role in determining how low you can go without sacrificing performance. A wide rim does a better job of supporting a tyre than a narrow one. For a given tyre size, a wider rim will allow you to run a lower pressure without the tyre squirming and folding underneath you.
6 Tyre construction: The way a tyre's casing is made will impact how it feels at a given pressure in much the same way as your weight does. Tyres with high TPI (threads per inch) casings are generally more supple than those with low TPI counts."
700c, 25mm, 6.5 / 7.0 bar, lattiapumpulla, n. 2vk välein paineiden tarkastus.
700c, 25mm, 6.5 / 7.0 bar, lattiapumpulla, n. 2vk välein paineiden tarkastus.
Valtaosa ajosta tulee tuolla systeemillä ajettua alipaineilla. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa aina treenilenkille lähtiessä.
Schwalbe Rocket Ron 29x2.25" Snakeskin / light 19A sisuri, jäykkäperä mankeli etu 1.6 ja taka 1.85bar suht rauhallisessa polku/juurakko/kivikko ajossa 19mm kehällä, kun kokonaispainoa 90kg.
25mm GP4000, edessä 7,5 ja takana 7,8-8,2 . . yleensä voi ajaa vielä seuraavana päivänä samoilla ilmoilla, mutta yleensä tulee siitä huolimatta tuutattua samat luvut lasiin ennen lenkille lähtöä kun pumppu on oven vieressä. Marathon plus 35c ja kerran viikossa, parissa viikossa paineet takaisin 5,5 bar. Kauppakasseissa renkaat vaihtelee, 37c kendat joutuu puhaltelemaan maksimeihin kerran kuukaudessa ja 23/25c maantierenkaat kesäisin parin viikon välein.
Aloittelijan kysymys: Tykkään ajella kovilla renkailla ja nyt ensimmäistä kertaa laitoin uutukaisen pyöräni kumeihin ilmaa. Laitoin ilmaa painemittarista katsomani sopivan määrän suhteessa maksimipaineeseen. Ilmaletkua pois ottaessani kuuluu pamaus. Kuuluuko tämä pamaus asiaan ja poistuukon tuolloin paljon ilmaa?
Olen siis aloittelija pyörähommissa joten yksinkertaiset kysymyksetkin sallittaneen :)
Aloittelijan kysymys: Tykkään ajella kovilla renkailla ja nyt ensimmäistä kertaa laitoin uutukaisen pyöräni kumeihin ilmaa. Laitoin ilmaa painemittarista katsomani sopivan määrän suhteessa maksimipaineeseen. Ilmaletkua pois ottaessani kuuluu pamaus. Kuuluuko tämä pamaus asiaan ja poistuukon tuolloin paljon ilmaa?
Olen siis aloittelija pyörähommissa joten yksinkertaiset kysymyksetkin sallittaneen :)
Punpun letku siinä vain tyhjeni äänen saattelemana, no worries..
Punpun letku siinä vain tyhjeni äänen saattelemana, no worries..
Thänks :)
Juha Lehtinen
14.07.2016, 19.24
Continental Grand Prix 4000S II 23mm avorengas. Edessä 7-7,5bar ja takana 0,5bar enemmän. Renkaan suositus max paine on 8,5bar. Lezynen jalkapumpulla paineet. Tarkistus käsituntumalta joka päivä ja lisäys joka toinen päivä.
Kugelschreiber
16.07.2016, 10.51
Panaracer Gravel King 700x32c: 2,6 / 3 bar
Panaracer Gravel King SK 700x40C: 2 bar / 2,2 bar
Maxxis Ardent 2.4" 1,2 / 1,4 bar
Nää toki sans tubes ja ikäänkuin suunnilleen. Aina ei jaksa ottaa mittarilukemia niin kun vähän kädellä koettaa niin kyllä suunnilleen tietää paineet :D
Esim tossa pari viikkoo sitten olin ollul pyöräretkeilemässä ja totesin kotio palattuani että Gravel kingeissä oli ollut ehkä 1,8 baria paineita, hyvin rullas vaikka pyörä painoi lasteineen 23-25 kg + minä vajaa 80 vaatteet päällä. Mut Jan Heinekin on muistaakseni sanonut rengapaineista että "when in doubt, let out some air."
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.