Näytä tavallinen näkymä : TRP Spyke -molemmilta puolilta puristavat mekaaniset levyjarrut läskäriin
Pakko oli tilata kun ei enää uni tullut.
http://fat-bike.com/wp-content/uploads/2014/08/trp-spyke-mechanical-brake-308.jpg
Hyvin suojatut palat, talven sietäminen, säädön helppous ja yksinkertaisuus veivät mukanaan.
http://fat-bike.com/2014/08/first-look-trp-spyke-mechanical-disc-brakes/
http://singletrackworld.com/reviews/trp-spyke-mechanical-disc-brake/
http://www.bikerumor.com/2014/02/26/frostbike-first-look-trps-new-spyke-mountain-dual-piston-mechanical-disc-brake/
Toivottavasti tuntuu yhtä hyvältä vielä ajamisen jälkeen...
Onkos kokemuksia ja vinkkejä?
Mitähän tuo nyt niin kummasti muista mekaanisista poikkeaa?
kolistelija
06.08.2015, 08.34
Mitähän tuo nyt niin kummasti muista mekaanisista poikkeaa?
Puristaa molemmilta puolilta?
Hmm... Hyvältä vaikuttaa
"Obviously as prototypes weights are subject to change, but the caliper came in at 169g with pads which is only 10g heavier than Avid’s BB7 SL brake (http://www.bikerumor.com/2013/02/05/review-lightweight-avid-bb7-sl-mechanical-disc-brake-calipers/) with pads."
Ainut vaan että epäilen ettei toimi maantiekahvojen kanssa vetosuhteen puolesta. Eli krossariin noita ei varmaan saa (?)
kolistelija
06.08.2015, 09.17
Yhessä jutussa luki, että maastomalli on syntynyt toiveesta saada samaa maastoon, mitä jo saa krossiin...
Ainut vaan että epäilen ettei toimi maantiekahvojen kanssa vetosuhteen puolesta. Eli krossariin noita ei varmaan saa (?)
Mallistosta löytyy omat mallinsa crossareihin.. Omassa cyclossa spyre-mallit ja kyllä nuo tasasemman ja tehokkaamman jarrutuksen antaa verrattuna perinteiseen ratkaisuun ja säätäminen on helppoa kun vaijeria kiristämällä kumpikin pala säätyy niin ei tarvii työkalulla satulasta säätää..
Toi on Spyke. Maantiekahvoille Spyre. Kyllä mä meinasin Spyret laittaa tulevaan crossarigrainderiin. Merlin ja Shop4cross myy niitä kohtuu edukkaasti.
No voihan huh-huh!! Tämäpä oli hieno juttu :D Kunhan wifeltä joskus salaa onnistun tilaamaan niin BB7:t vaihtuu Spyereihin
https://www.trpbrakes.com/category.php?productid=1199&catid=206
Hmm... Hyvältä vaikuttaa
"Obviously as prototypes weights are subject to change, but the caliper came in at 169g with pads which is only 10g heavier than Avid’s BB7 SL brake (http://www.bikerumor.com/2013/02/05/review-lightweight-avid-bb7-sl-mechanical-disc-brake-calipers/) with pads."
Krossariin on oma mallinsa Spyre, jossa erona juuri tuo vetosuhde.
-Juha
No voihan huh-huh!! Tämäpä oli hieno juttu :D Kunhan wifeltä joskus salaa onnistun tilaamaan niin BB7:t vaihtuu Spyereihin
Lisäksi Spyre SLC on kevyempi eikä juurikaan kalliimpi. Kummallisesti Shop4cross myy tuota kevyempää halvemmalla.
noniinno
06.08.2015, 11.05
Kokemuksia sekä Avideista että Spyreistä, ja näillä eväillä ottaisin Spyret ilman muuta. Vaikka Avidit ovatkin ihan ok, on se toispuoleinen palojen säätely pitkän päälle raivostuttavaa. Tilaan, jossa ollaan levyn hankaamisen (hankaamattomuuden), jarrutehon ja järkevän kahvan liikkeen kompromississa, on huomattavasti helpompi päästä Spyrellä. Lisäksi säätöihin ei tarvitse kajota satulan päässä ollenkaan. Kyllähän Avidit kuivalla tiellä toimivat hyvin, säätelyrulijanssiin voi varautua kuluneemmilla paloilla rapakelissä. Spyrestä minulla ei talvikokemusta ole, eikä ehkä tule, kun crossariajelut ovat jääneet jäykkäperäkaksysin varjoon.
supertele
06.08.2015, 11.16
Toi on Spyke. Maantiekahvoille Spyre. Kyllä mä meinasin Spyret laittaa tulevaan crossarigrainderiin. Merlin ja Shop4cross myy niitä kohtuu edukkaasti.
Perusmalli B-C:llä vielä halvemmalla.
Nää menee kyllä emännän krossariin kunhan saan aikaiseksi.
Kiitokset käyttökokemuksista ylle.
-Noin sitä itsekin pähkäilin päässäni + Spykessä vielä erinomainen tuo suoja, joka estää varsinkin takasatulan päällä olevan pashakakun valumisen levyn ja palojen väliin.
Spyreä saa monesta paikkasta, Spykeä niukemmin tarjolla.
Ite tilasi Bike24sta Spyket (180 &160mm)
-Juha
Voi Ziiiiiisus mitkä jarrut nää Spyket on!
Eipä ollut iso homma perussäätöihin laittamisessa ja puree jo nyt rotan lailla levyä hellästi ja voimaakin säätelee tosi tunnokkaasti mekaaniseksi.
Mitähän nää mahtaa ollakaan kun on kunnolla sisäänajetut ja hienosäädetyt?
Eipä mennyt rahat hukkaan [emoji3]
Prkl nyt ei tuu uni ku ei pääse heti metsään möyrimään.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/10/e7100f87f81794000465907e7ac9befe.jpg
-Juha
arctic biker
11.08.2015, 15.08
Pojan Feltcyclossa on nuo Spyret , en ikäväkseni kerennyt ajamaan kuin pari kilsaa mutta toki satulan keskitys ja palojen säätö muun jarrujen sielunelämään kanssa tuli tutkittua. Vuosituhannen alusta vastaavia on aika ajoin ollut ihan oikeasti käytössäni. Ovat Spyret minusta ainoat oikeat vaijerivetoiset levyjarrut. Jarrupalojen saatavuus ja valikoima on myös minusta erinomaista.
Nyt on kokeiltu kurassa ja toimii kyllä. Eipä kuulunut krohinaa lätäkön jälkeen.
Erittäin hyvä tuntuma jarruvoimaaan.
-Juha
Tyhmänä kysyn että miksi noi Spyret? Siis jos B-C hintavertailun tekee niin TRP HY/RD 119€ vs Spyret 86€, ei se hinnanero noihin semihydraulisiin kovin iso ole?
toi alkuperäisen topicin Spyke sitten eri stoori...
supertele
08.09.2015, 09.42
Yhtä tyhmänä kysyn, että jos Spyret on niin hyvät, kuin miksi tässä ketjussa on kehuttu, miksi hankkia HY/RD?
Tyhmänä kysyn että miksi noi Spyret? Siis jos B-C hintavertailun tekee niin TRP HY/RD 119€ vs Spyret 86€, ei se hinnanero noihin semihydraulisiin kovin iso ole?
...
Kaikki hinnanlisäys on hinnanlisäystä. Jos noi HY/RD:t maksaa 238€/pari (+pari satkua mekaanisiin kahvoihin) niin kannattaako? Jos vaikka Shimpan M685 hydrauliset maksaa 419€ kahvoineen. Srammilla hiukan kalliimpi setti.
Toki jos ne kahvat on jo olemassa niin sittenhän joutuu miettimään siltä pohjalta. Ja Shimpan hydraulisten kanssa joutuu sitoutumaan 11-speed voimansiirtoon.
Yhtä tyhmänä kysyn, että jos Spyret on niin hyvät, kuin miksi tässä ketjussa on kehuttu, miksi hankkia HY/RD?
Hydraulisissa jarruissa palojen etäisyys jarrulevyyn säätyy itsestään palojen kuluessa. Mekaanisissa joutuu säätöhommiin aina silloin tällöin kun teho hiipuu.
Kaikki hinnanlisäys on hinnanlisäystä. Jos noi HY/RD:t maksaa 238€/pari (+pari satkua mekaanisiin kahvoihin) niin kannattaako?
Hydraulisissa jarruissa palojen etäisyys jarrulevyyn säätyy itsestään palojen kuluessa. Mekaanisissa joutuu säätöhommiin aina silloin tällöin kun teho hiipuu.
Niin tuota just mietin että kannattaako? Spyret 172€ pari ja HY/RD 238€ joten hintaeroa on 60+€ eli onko ne hydrauliset sen väärtit? Siis kahvat olemassa jo.
Niin tuota just mietin että kannattaako? Spyret 172€ pari ja HY/RD 238€ joten hintaeroa on 60+€ eli onko ne hydrauliset sen väärtit? Siis kahvat olemassa jo.
Mä pikaisesti koitin HY/RD:a ja oli minusta mainion tuntuiset... jos ens viikonlopun kauppalistaa ei joudu tuon kuudenkympin takia miettimään uusiksi niin melkeinpä laittaisin koriin. Mitäs jarrupaloja HY/RD muuten imee? Spyreen menee Shimanon M525 ja tarvikepaloja sitä on ainakin helposti saatavilla. HY/RD:sta oli omakin topicci (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52237-TRP-HY-RD-jarrut), oliskohan siellä jotain pahaa sanottavaa?
Itsellä kun on "puhdas pöytä" niin joutuu miettimään miks laittais mekaaniset (tai HY/RD:t) kun hydrauliset saa melkein samaan rahaan. En välttämättä haluaisi 11-speediä. Kymppikamaa saisi nyt melko edullisesti maailmalta. Oli noi Spyret kyllä jo päätetty jarruiksi, mutta... vaikeaa, vaikeaa...
Voi kyllä. Toisessa topsussa luovuin kahvojen uusimisesta ja pohdiskelin että mihinhän rahat sitten työntäis. No näihin.
palikka86
08.09.2015, 13.56
Mä olen ajellut nyt vuoden ajan noilla trp hy/rd jarruilla. En voi suositella jarruja kenellekään. Jarru palat kuluu tosi nopeasti. Vesisateessa jälkeen jarru palat täytyy puhdistaa. Muuten jarru ravista ihan pirusti. Toinen satula heitti jo kerran jarrunesteet pihalle.
noniinno
08.09.2015, 15.40
Tuohan se juuri talvikäytössä kun nesteet jäykistyy ja vaijerit sekä vipusysteemit jäätyy. Double trouble. Itse en koskisi, mutta enpä kelpaa esimerkiksi kenellekään missään muussakaan. Paitsi ehkä varoittavaksi sellaiseksi.
arctic biker
08.09.2015, 17.06
Tuossa vaijerivetoisessa nestejarrussahan saa molempien huonot puolet samaan kauppaan.
arctic biker
08.09.2015, 17.10
Tuohan se juuri talvikäytössä kun nesteet jäykistyy ja vaijerit sekä vipusysteemit jäätyy. Double trouble. Itse en koskisi, mutta enpä kelpaa esimerkiksi kenellekään missään muussakaan. Paitsi ehkä varoittavaksi sellaiseksi.
En oikeen suostu uskomaan että jarruneste niin Dot kuin mineraalikaan pakkasella jähmettyisi.
Meinasin Spyket laittaa projektiin, mutta kun yksi pää maksaa saman verran kuin hyvät hydrot molempiin päihin niin olkoot.
En oikeen suostu uskomaan että jarruneste niin Dot kuin mineraalikaan pakkasella jähmettyisi.
Kyllähän se mineraaliöljy nimeomaan jähmettyy, ts. kahvan tuntuma muuttuu pakkasen kiristyessä varsin radikaalisti. -20c pakkasella tuntuu ihan kuin joku squashpallo olisi kahvan ja tangon välissä. Jarruteho pysyy kyllä ihan normaalina, enkä kyllä vaihtaisi pois, aikoinaan halvimmat shimanot on kestäny 5 vuotta kesät talvet täysin huoltovapaasti (no taakse vaihdoin palat viime vuonna).
Notkeammat öljyt vaihtamalla tuo tuntuma olisi myös pakkasella parempi.
Itte olen ostanut kokeeksi yhden Hy/RDin taakse kilpuri nojapyörään jossa oli aiemmin BB7 road. Tuntuma ei ole ihan niin hyvä kuin BB7 tuoreeltaan säätämisen jälkeen, mutta BB7 menettää tuntumaansa eteenkin sateella kovin nopeasti ja Hy/RD ei. Sekin menettää lopulta tuntumaa ja tuntuu kaipaavan aina vaijerin kiristystä ja säätelyä palojen kuluessa josta en oikein pidä. Pitäis varmaan avaa ja tarkistaa että nesteitä on tarpeeksi jarrussa ettei tuo tuntuman häviäminen johdu siitä, mutta kun on niin laiska.. Hintaansa nähden ei ole mun mielestä ollut kannattava ostos.
Pistin just spyken tilaukseen. Tämä tulee läskiin taakse joten voin kohta antaa siitä vertailevaa arvioita miten sen tuntuma on BB7 vertautuu. Veikkaan että jarrutus tuntuma on suht sama kuin BB7 ja Hy/RD. Odotukset tämän osalta on että palat kestää paremmin sateella ja loskapaskassa kuin BB7, eli yhden työmatkan jälkeen ei tarvii olla heti säätämässä paloja lähemmäs jotta jarrut toimii toivotusti.
arctic biker
12.09.2015, 19.53
Kyllähän se mineraaliöljy nimeomaan jähmettyy, ts. kahvan tuntuma muuttuu pakkasen kiristyessä varsin radikaalisti. -20c pakkasella tuntuu ihan kuin joku squashpallo olisi kahvan ja tangon välissä. Jarruteho pysyy kyllä ihan normaalina, enkä kyllä vaihtaisi pois, aikoinaan halvimmat shimanot on kestäny 5 vuotta kesät talvet täysin huoltovapaasti (no taakse vaihdoin palat viime vuonna).
Notkeammat öljyt vaihtamalla tuo tuntuma olisi myös pakkasella parempi.
Jaa taas hopusti hölisin varsinkaan kunnei ole ittellä mineraaliöljyisistä kokemusta. Dotin en usko pakkasesta riesaantuvan , kun tuo autoihin kelpaa. Sen verran näillä mekaanisillakin olen ajanut että Spyre ideana on minusta edelleenkin hyvä. Talven mittaan, toivottavasti CrossCheckini päivittyy uudella keulalla ja Spyrejarrulla.
Mulla on ja kohta oli nuo HYRDit. CX-pyörässä. Palat kuluu sadepäivänä yhden lenkin aikana loppuun. Sietämätön ominaisuus. Kehotan välttämään hankintaa.
Jos laittais paremmat palat originaalien tilalle jos ne oli burmalaista uudenvuodentinaa?
Mulla on Spyret rospuuttokelin pyörässä. Ensiasennus palat kului loppuun n.400km matkalla, ja märällä kelillä ajoin vain vajaa 100km. Nyt on toivottavasti paremmat palat alla, meni takuuseen tms. en kuitenkaan maksanut vaihdosta mitään.
Mulla on ja kohta oli nuo HYRDit. CX-pyörässä. Palat kuluu sadepäivänä yhden lenkin aikana loppuun. Sietämätön ominaisuus. Kehotan välttämään hankintaa.
Mitä alppimäkeä ajat alas? Minulla on olleet HYRDit vakiopaloilla viimeiset 1tkm Cyclossa (en tosin aja mitään CX-kisaa) eivätkä ole vaihtokunnossa.
kuovipolku
20.11.2015, 13.52
Onhan meillä täyttömäkiä...
En ala vähättelemään kenenkään cyclocrosslenkkejä tai arvioimaan kenenkään jarrunkäyttötapoja, mutta nimenomaan cyclocrossailussa voi olla aivan järkytttävän suuret erot sen suhteen minkälaiseen käyttöön jarrut joutuvat eli minkälaisissa keleissä ajetaan ja kuinka paljon ja miten jarrutetaan.
Mä olen toistaiseksi pelkkä cantileverjarrukuski joten tämä on silkkaa arvausta, mutta koska en aja sadekelillä hiekassa ja kurassa, koska en aja lajinmukaisesti enkä lajinomaisilla radoilla (enkä myöskään esim työmaatempoa katuhiekoitussohjossa), mulla eivät jarrupalat kovin äkkiä kulu - eivätkä varmaan kuluisi juuri sen nopeammin jos vaihtaisin levyjarruihin (mitä olen harkinnut aivan muista syistä kuin jarrupalojen kuluminen).
Nettikommenteissa ja foorumeilla on kyllä haukuttu HyRdien vakiopaloja nopeasta kulumisesta. Mutta ymmärtääkseni jarrujen valinta palojen perusteella olisi vähän kuin pyörän valitseminen alla olevien renkaiden perusteella.
Sama täällä, miten te oikein ajatte? Ostin käytetyt Spyret ja myyjä antoi kuluneet originaalipalat mukaan. Olen nyt ajellut varmaan 1500km niillä ja vielä on pintaa reilusti jäljellä.
Näillä on ajettu 1 krossikisa, krossitreeniä ja päälle joka kelin työmatka-ajoa jossa joutuu jarruttelemaan kovaa ja hiljaa todella tiheään joten en pysty ymmärtämään miten palat voi saada 400km puhki.
En pysty minäkään ymmärtämään miten ne kului loppuun, ei myöskään kauppias. Jarrut ei kuitenkaan laahannut missään vaiheessa ajaessa.
Nyt on kokemusta Spykeistä myös pakkasilla ajosta ja alkuperäiset toiveet lunastuivat myös näiltä osin.
Rahoille tuli vastinetta ja sain juurikin sitä mitä näiltä oletinkin saavani.
Sama pätee myös Jagwire vaijereihin, jotka hommasin samalla.
😀😀😀😀
-Juha
Onko näitä saatavilla suomalaisesta kivijalasta?
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Kahvupaussi
24.05.2016, 11.23
Onko suosituksia jarrupaloista orkkikset menee jossain vaiheessa vaihtoon ( > 3 tkm ajettu) ja mistä kantsii tilata?
Enpä tiedä voiko tätä suosituksena pitää, kun ei ole vielä kokemusta:
Swisstop Disc 15 Disc E tulee mulle seuraaviksi paloiksi fatbikeen.
http://www.swissstop.ch/DiscBrakes/Disc15/Disce/
ja enempi tosta sähköpyörille tarkoitetusta materiaalista.
http://www.swissstop.ch/tech/compounds/disc-e/
Näyttäisi noiden ominaisuuksien painotus olevan semmoinen kuin luulen tarvitsevani fatbikeen.
Pistin piruuttani Swisstopille kysymyksiä, joissa haeskelin itselleni sopivampia sintrattujen ja sähköpyörään tarkoitettujen välillä.
-》Vastasivat, että E sopii mun läskeily tarpeisiini.
Vähän harmittaa, kun mulla noi TRPn orkkispalat kestää ja kestää.
-2kkm ajettu eikä lähelläkään loppua vielä.
-oon kai ajanut väärin, kun en saa kulumaan...
-Juha
Tuolla on vertailu Spykeä ja XTR hydraulista..
http://singletrackworld.com/reviews/trp-spyke-mechanical-disc-brake/
-Juha
brilleaux
26.10.2016, 15.37
Päädyin laittamaan nämä uuteen läskiin, josko viikonlopun aikaan pääsis testaamaan.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/spyre.JPG
brilleaux
28.10.2016, 20.06
Vielä sisäänajossa, mutta tänpäiväisen parituntisen sadelenkin perusteella varsin lupaavan oloiset jarruttimet.
Pitoa ja tuntoa jo nyt melko kivasti. Luulen että en tule kaipaamaan nestejarruja. (y)
heikki53
28.10.2016, 20.45
Ollu HyRD puolitoista vuotta, n 15tkm kaikenlaisessa säässä, ihan oikeita alamäkiä ja jonkin verran hiekkaa, neljännet palat menossa. Shimanon halvimmat palat, kun on halvempaa vaihtaa paloja kuin levyjä (Sh Ice-tech).
^cyclossa nämä ymmärrän jos ei ole hydraulisia kahvoja tai kun niitä ei vielä pari vuotta sitten ollut edes markkinoilla, mutta miksi näitä laitettaisiin maastovehkeisiin mihin kuitenkin ihan kunnon hydrauliset jarrut saa alta 150€ koko kierros??
Sent from my iPhone using Tapatalk
Läskimasa
28.10.2016, 23.39
Mulla BB7:t ja kyllähän noissa on parempi teho ja modulaatio kuin monissa hydraulisissa mitä oon kokeillu, etenkin noilla 200 mm levyillä saa jo yhdelläkin sormella isonkin (2XL) renkaan piirtämään. Paremmalta tuntui kuin Hopen 4-mäntäiset. Yksinkertaisuus viehättää, ei tartte ihmetellä/läträillä nesteiden kanssa.
Pientä lisäystä, paloina on Swissstopin vihreet ja kahvoina Avidin SpeedDial7:t. Tosi tarkat säädettävät (kiinnitys runkoon/haarukkaan) vaan noi BB:t, jos ei oo just, niin levy notkuu, jarrut hipsuu tai kahvan liike liian pitkä. Miinuksena toispuolisuus mikä vähän kalvaa pikku perfektionistin mieltä. :)
...miksi näitä laitettaisiin maastovehkeisiin ...
Läskipyörillä voi mennä naparetkelle ja mekaaniset on helpompi korjata ääriolosuhteissa.
Läskipyörillä voi mennä naparetkelle ja mekaaniset on helpompi korjata ääriolosuhteissa.
Joitakin saattaa myös himoittaa mekaanisuus. Ja joillekin on voinut pirskahtaa dottiöljyä silmään ja ei ole enää silmää ja on tullut traumoja. Ja jotkut sairastavat harvinaista keskivaikeaa bremssofobiaa ja ajavat kokonaan ilman jarruja
Ok, ääriryhmiä löytyy koka lähtöön :)
brilleaux
29.10.2016, 09.41
mutta miksi näitä laitettaisiin maastovehkeisiin mihin kuitenkin ihan kunnon hydrauliset jarrut saa alta 150€ koko kierros??
TMo; miksi pitäisi ostaa hydrauliset, jos samalla rahalla saa ihan kunnon mekaaniset? Kysymyksen voi esittää myös näin?
Mitä "kunnollisempaa" on nestejarruissa? :)
Ja on ollu nestejarruja; Sainttia, Avidia, SLX:ää, viimeisimpänä Sramin db5. Jne.
Jos näillä pääsee samaan/Jos ei parempaan suorityskykyyn(pl ehkä Saint), miksi ostaa nestejarrut;
Tapella letkujen katkomisen kanssa, ilmata, molempien palojen etäisyyttä levystä ei voi säätää, ihmetellä pakkasilla kun vapaaliike häviää, jne. :)
Yksinkertaisuus on valttia pyörässä jolla ajetaan ympäri vuoden, kaikki ajot.
Linkatusta testistä:
As someone who has experienced the vagaries of hydraulic brakes failing over the years – whether through overheating and melting piston seals, sucking in air despite multiple re-bleeds or failing in extreme cold – a set of mechanical brakes that work as well as the Spykes is a gold-plated good thing. For the moment at least, the XTR Trails will be remaining in the parts box.
Edit: näillä siis sisäänajamattomanakin omilla paloillaan saa 180mm laikalla 2XL:n lukkoon helposti. Yhdellä sormella. Modulaatiota on.
Myönnettäköön että olin itsekin skeptinen jarruja hommattaessa, mutta päätin kokeilla. Ei kaduta. :)
Kugelschreiber
29.10.2016, 11.24
TMo; miksi pitäisi ostaa hydrauliset, jos samalla rahalla saa ihan kunnon mekaaniset? Kysymyksen voi esittää myös näin?
Tapella letkujen katkomisen kanssa, ilmata, molempien palojen etäisyyttä levystä ei voi säätää, ihmetellä pakkasilla kun vapaaliike häviää, jne. :)
Mä en oo kokenut mitään näistä ongelmista.
Tai noh, shimanon letkut oon lyhentänyt ja väitän, että operaatio ei ollut yhtään sen monimutkaisempi tai aikaavievempi kuin vaijerien ja niiden kuorien lyhentäminen. Dotit oon kyl saanut näpeilleni ja lattialle jonka jälkeen päätin ulkoistaa mahdolliset hydrojen kanssa leikkimiset kivijalkaan. Tosin sitäkään ei oo tarvinnut tehdä koska, noh, ei oo tarvinnut ilmata. Itse asiassa oon alkanut ihmetellä että mikä mun vanhoissa elixir yseissä oikein on kun ne ei oo kaivanneet mitään huoltoa vuoden 2014 jälkeen. Paitsi jarrupalat. Pakkasellakin ovat toimineet ihan hienosti - ja mitä tohon talvikelien huolettomuuteen tulee niin onko teille koskaan käynyt niin että jarruvaijerit on jumittaneet kun kuoriin on päässyt kosteutta joka on sit jäätynyt? Mulle on. Ja jos ei pyörä pääse kuivaan ja lämpimään niin sama ongelma saattaa toistua.
Kunnon mekaanisista mulla ei tietenkään oo kokemuksia kun oon kurjuuttanut bb7:lla mutta niidenkin kanssa oon elo on ollut suurimmaksi osaksi huoletonta. oon varmaan aika vähään tyytyväinen :o
Muutaman kerran jäätyi takajarrun vaijeri edellisessä pyörässä mekaanisten Tektrojen kanssa, eikä ollut kyllä kivaa.
Syyksi pähkäilin Kona Won 2014 vaijerin reitityksen, joka kulkee BBn alta.
Sinne alimpaan kohtaan vesi kertyi ja jäätyi niin, ettei kahva liikkunut milliäkään.
Nyt Kona Wo 2015 käytössä ja siinä vaijerin reititys yläputken kautta, joten ei tee notkoa.
Spykessä on lisäksi suojattu vaijerin pää haitarikumilla ja jarrupalojen päällä on muovinen suoja, joka estää mutapaakkujen pääsyn jäätymään palojen väliin.
5000 km Spykeillä ajettu, eikä valittamisiin ole aihetta löytynyt.
Enkä myöskään menetä yöuniani, jos toiset pitävät hydraulisia parempana ☺
-Juha
Brilleaux: onko nuo TRPn kahvat olleet hintansa väärtit?
-Juha
brilleaux
29.10.2016, 13.14
^En osaa sanoa, kun en ole muita mekaanisia kokeillut vuosikymmeniin. :)
Ihan hyvin ne käteen sopii , vois olla kyllä pienemmätkin. Kun ei tarve ole kuin yhdelle sormelle.
Laatikon pohjalla on jossain Avidin sd7:t, niitäkin vois joskus kokeilla.
Mutta hyvin noi TRP:t tosiaan sopii omaan käyttöön. Hinta kyllä vois olla maltillisempikin.
Edit: Ja kyllähän joku SLX on nestejarruna aivan lyömätön, noin hinta-laatusuhteeltaankin. En mä siihen väitä vastaan.
Tällä kertaa vaan haluttiin kokeilla näitä. Tuleva talvi näyttää ajellaanko näillä auringonlaskuun. :)
brilleaux
09.11.2016, 15.58
Kyllä nää Spyket taitaa olla ihan oikeat jarrut. Muutamat fiilistelyajot takana(myös pakkasessa) ja kolmatta viikkoa työmatkaa.
Ei mitään negatiivista sanottavaa.
Itseasiassa ajossa noiden olemassaoloa ei edes noteeraa, se kertonee tarpeellisen.
brilleaux
16.12.2016, 10.27
Päivitystä; nyt vajaa tonni takana kaikenmoista ajoa. Palat vaihdoin EBC:n vihreisiin, originaalit kitis hiukan.
Ei Spyket häpeä nestejarruille yhtään. Ainakaan niille mistä mulla on kokemusta. Ja toimintavarmuus ollut tähän asti 100%.
180mm laikoilla siis omat. Pitoa ja modulaatiota on aivan siinä missä hyvillä nestejarruillakin. Ynnätään tähän vielä se että mulla 2XL:t renkaina.
Pyörivää massaa siis on riittämiin. :)
Ohiampuja
25.09.2017, 12.50
Täällä on sisäinen paini menossa CC-projektin jarrujen osalta. Vastakkain on tämä Spyre Apexin kahvoilla. Tai sitten kokonaan hydraulinen Apex. Noin 70 euroa säästäisi tällä Spyrellä.
Arkipyörässä on yhdeltä puolelta puristavat Promaxit ja sellaisia toisia en halua. Tai ehkä Avidin BB 7, jonka molempia paloja pystyy helposti säätämään. Käsittääkseni...
Mutta mitä arvon raati kommentoi...
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=225128;menu=1000,4,320,322 ;pgc%5B11876%5D=11878;orderby=2
TheMiklu
25.09.2017, 13.25
BB7:t oli aiemmin. Useammassa pyörässä. Nyt vaihdoin Apex 1:n hydroilla tilalle. Pikkasen on semmonen hemmoteltu olo pyörän selässä nyt :D
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Täällä on sisäinen paini menossa CC-projektin jarrujen osalta. Vastakkain on tämä Spyre Apexin kahvoilla. Tai sitten kokonaan hydraulinen Apex. Noin 70 euroa säästäisi tällä Spyrellä.
Arkipyörässä on yhdeltä puolelta puristavat Promaxit ja sellaisia toisia en halua. Tai ehkä Avidin BB 7, jonka molempia paloja pystyy helposti säätämään. Käsittääkseni...
Mutta mitä arvon raati kommentoi...
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=225128;menu=1000,4,320,322 ;pgc%5B11876%5D=11878;orderby=2
Spyret ovat pulleaposkiset, joten ainakin edessä kontakti pinnoihin on mahdollinen jollakin yhdistelmällä. Näin on cyclossa itselläni laita, joten hankintalistalla on yksiin vanteisiin jarrulevyn alle spaceri.
Ohiampuja
26.09.2017, 14.57
Onko TRP lisäksi muita kahdelta puolelta puristavia jarruja?
Äkkiseltään löytyi tollaiset ;https://www.bikerumor.com/2015/05/26/unboxed-weighed-rever-mcx1-dual-pull-mechanical-disc-brakes-plus-first-ride-impressions/
Haettu ;dual action mechanical disc brakes lauseella
Saatavilla aineski tuolta ;https://www.bike24.com/p2163944.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.