PDA

Näytä tavallinen näkymä : Salsa Vaya 2016 projekti?



yedi
05.08.2015, 22.49
Maantiepyörää on tehnyt hiukan mieli jo useamman vuoden, mutta asia on jäänyt muiden "kiireiden" vuoksi. Salsan Vaya on tuntunut sopivalta, kun en ole oikein "himo" maantieajaja ja olisi hyvä jos fillari sopisi myös retki- ja talvipyöräilyyn. Pari-kolme sitten teräs Vayaa oli mustana, mutta sitten taas oli värejä, joita ei voinut ajatellakaan meikäläiselle. Nyt 2016 malleissa olisi tarjolla kelta/musta titaaninen versio ja sininen teräs versio: http://salsacycles.com/culture/vaya_updated_for_2016 Noidenkin vuoksi asia taas nousi pintaan...

Titaani versio olisi mukana tulevalla hiilikuitu haarukalla noin kilon kevyempi kuin teräs versio. Retkeilyä varten Ti runkoon pitäisi hankkia lisäksi teräs etuhaarukka, kun vain siinä on kiinnitysmahdollisuuksia lokasuojille ja tavaratelineelle. Ajatus on laittaa hydrauliset levyjarrut ja kaiketi SRAM:lta kun maastopuolella Sram:n vaihteista on Shimanoa parempia kokemuksia.

Onko titaani/teräs välillä jotakin mikä voisi vaikuttaa valitaaan(hinnan lisäksi :D)?

Vaya:ja on kaiketi joku/muutama harrastaja rakentanut. Olisi kiva kuulla oliko projektissa jotakin haasteita tai asioita joita kannattaisi huomioida?

Tietysti tarvitsen pari kiekkosarjaa; toinen kevyempi kapeilla renkailla "maantieajoon" ja toinen leveämmillä renkailla retki/cyclocross/talvi/jne ajoon. :p

nure
06.08.2015, 22.34
Mitä sitä turhaan miettimään, titaani on titaania ja kyllä joka haarukkaan saa lokasuojat. Eikä tuo ollut edes pahanhintainen XO:n osillakaan.

cuppis
07.08.2015, 09.17
Vaya Travel olisi myös erittäin kiinnostava Alternator dropoutien ja ruostumattoman teräksen vuoksi. Muklukissa olen tykännyt Alternatoreista.

yedi
07.08.2015, 10.01
Tosiaan titaani on titaania, hintaa taitaa titaani versiolla olla 4-5 kertaa teräsversioon verrattuna. XO osia Ti XO:ssa on vain takavaihtaja. Eli ovat Salsalla sortuneet Polkupyörätukku-tyyliseen mallinimi kikkailuun :seko::D : http://salsacycles.com/bikes/vaya/2016_vaya_ti_xo/build_kit/

Eihän tosiaan lokasuojien kiinni laittaminen ole mikään ongelma, mutta etulaukkujen teline on kivempi laittaa kiinni valmiisiin kierteellisiin kiinnitysreikiin. Teräshaarukka maksaa reilun satasen, joten se ei kaukeasti kustannuksia lisää. Tietysti joitakin ohjainlaakerin osiakin joutuu hankkimaan. Toisaalta ehkä voisi hankkia kaksi ohjeinlaakeria, joista teräshaarukasta yli jääneet osat jää varaosiksi.

SS-versiokin olisi kiinnostavan näköinen, mutta runkoputkien liitokset taitaa olla vähän turhia kun ei taida olla tarvetta pätkiä pyörää. SS-version runko taitaa painaa noin 300 gr enemmän kuin teräsversion:(.

Kiekkoja voisi talven aikana kasailla jo valmiiksi ja katselin niihin sopivia osia. DT Swiss:n 350 napoja näköjään saa sopivina erilaisina versioina, joten ehkä ne voisi olla sopiva valinta. DT:n 240 navat on vain jokusen kymmenen grammaa kevyemmät, mutta hintaa niillä näyttää olevan reilummin kuin noilla 350:llä. 28 pinnaiset olisi varmaan sopivat "maantie" kiekkosarjaan ja 32 pinnaiset yleis/retkikiekkoihin. 36 pinnainen voisi olla hyvä retkikiekkojen takakiekkoon, mutta tuota 350:stä ei näytä saavan 36 pinnaisena.

yedi
10.08.2015, 13.41
Näköjään hiilikuituhaarukassa on myös kiinnityspisteet lokasuojia varten, mutta niitä ei kuvista huomaa:

Vaya Carbon Fork

1-1/8 to 1-¼" tapered steerer for stiffness and ideal ride qualities over rough, uneven surfaces, and a 15mm thru-axle for confidence inspired tracking. Hidden fender mounts for a clean look.

Hebe
10.08.2015, 14.52
Tuoko etuhaarukan läpiakseli talvi/retkikäyttöpyörässä merkittävää etua? Normi pikalinkullisen kanssa en ole viellä osannut kaivata jäykempääkään pyörää.

yedi
10.08.2015, 22.32
Tuoko etuhaarukan läpiakseli talvi/retkikäyttöpyörässä merkittävää etua? Normi pikalinkullisen kanssa en ole viellä osannut kaivata jäykempääkään pyörää.

En usko että tuo läpiakseli takaa autuaan pyöräilykokemuksen. Tuo haarukka vaan tulee Ti-rungon mukana vakiona, niin sen kanssa joutuu elämään jos päätyy valitsemaan Ti-rungon. Itsellä oli ajatus hankkia teräshaarukka yleisajoon jos päädyn tuohon Ti-runkoon. Hiilikuituhaarukka jäisi kevyemmän kiekon kanssa maantieajoon.

IlkkaT
11.08.2015, 02.01
Askartelin alla olevan kapistuksen yleispööräksi keväällä 2014. Erittäin tyytyväinen olen ollut, ja kasaaminen meni ihan sukkana. Eteen vaihdoin myöhemmin 180 mm jarrulevyn, mistä hieman lisää tehoa. Suosittelen kyllä runkoa ja uusi vuoden 2016 sininen väri varsin kiva!

Pääkomponentit:
Salsa Vaya 54
Shimano 105
Stan's No Tubes Alpha 340 Disc -kiekot
Avid BB7 -jarrut
Tubus Fly Evo -tarakka

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16422

cuppis
11.08.2015, 15.38
^Hieno kokonaisuus ja varmasti monikäyttöinen. Uskallatko kertoa paljonko tuli hintaa? Mikä tanko tuossa on, On Onen Midge vai joku Salsan Chipperi?

tchegge_
12.08.2015, 14.33
Itse kanssa rakentelin 2014 oman Vayani, työmatkailuun tehty. Menee hiekkatietkin siinä ohessa. Avidin jarruja en saanut oikein ikinä pelittämään kuten haluaisin, liekö syynä verrokkina olevat maasturin hydyjarrut 180mm laikoilla...

Oman projektin hintojen laskemisen lopetin jossain vaiheessa, ei missään määrin rahallisesti kannattavaa touhua vaikka sainkin aika paljon vanhoja osia uudelleen käyttöön. :)



https://dl.dropboxusercontent.com/u/11791273/tarakka.jpg

IlkkaT
12.08.2015, 23.50
Jep, muutaman hillon (~2k) tuohon sai uppoamaan, varsinkin kun tuoreita komponentteja. Tanko on Salsa Cowbell 2. Jarrut ei tuossa pääse lähellekään maastofillarin hydraulisten tasoa, mutta kyllä noillakin pysähtyy.

yedi
13.08.2015, 11.16
Kiitokset IlkkaT:lle ja tchegge_:lle kuvista ja kokemuksista!

Tosiaan ei tuollaisen rakentaminen ole oikein mitenkään rahallisesti kannattavaa, jos vertaa kokonaisen/valmiin pyörän kaupasta ostohintaan. Alustavasti laskeskelin, että teräsrungolla hinnaksi tulisi noin 2,5 keur ja Ti-rungolla noin 4-4,5 keur sisältäen kahdet kiekot(DT:n 350 navoilla) ja hydrauliset jarrusysteemit (Ti-runkoon vielä teräshaarukka ja toinen ohjainlaakeri kun eri haarukoissa on erilaiset ohjainlaakerit).

Retki/yleisajoon sentään löytyy valmiiksi 80/90-lukujen vaihteesta perinteinen ja legendaarinen Blackburn:n EX-1 tavarateline, niin sitä ei tarvitse ostaa enää. :p

Harmillisesti mikään valmistaja ei tarjoa maantiekahvoja kolmelle eturattaalle hydraulisilla jarruilla.:mad: Eli varmaan vaihdettaessa maantieajosta ja retkiajoon voi joutua vaihtelemaan eturattaita, varsinkin jos retkiajoseutu on kovin mäkistä aluetta.