PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polvikipu, sisäpuolella

Ishtor
04.08.2015, 20.40
Näitä topicceja on foorumi pullollaan mutta en millään jaksa selata kaikkia läpi, kun suurimmaksi osaksi niissä tunnutaan puhuvan polven etu- tai takapuolen ongelmista. Minulla on suhteellisen tuoreen "pyöräilyuran" jäljiltä polven sisäpuolella alkanut tuntumaan yltyessään käytännössä polkemisen estävää kipua. Ensin ilmeni n. 45km jälkeen, mutta oireilun alku on aikaistunut koko ajan, ja eilen huomasin saman jo alle 15km jälkeen. Eli huonompaan suuntaan mennään. En tiedä uskaltaako tässä ajaa enää ollenkaan. Juuri ostin uuden pyörän, joka ole edes vielä tullut kotiin, kun meinaa jo harrastus tyrehtyä alkuunsa. :seko:

Se ilmenee siis polven sisäpuolella, lumpion ja itse nivelen puolivälissä suunnilleen, ja ei ihan pinnassa (lihaksessa) mutta ei se toisaalta ihan luussa astikaan vaikuttaisi tuntuvan. Vaikea paikallistaa... Se alkaa sellaisena jännänä "nyppivänä" tunteena poljinta alaspäin painaessa, ihan kuin pyöräilyhousu ikäänkuin palautuisi venyneestä tilasta kun jalka suoristuu, ja puristaisi palautuessaan ihoa kevyesti kasaan. Tätä jatkuu viitisen kilometriä ja sen jälkeen se vähitellen muuttuu kuormituksessa sellaiseksi pistäväksi voimakkaammaksi kivuksi joka käytännössä estää jalan kuormittamisen. Kotimatka pitääkin sitten ajaa toisella kädellä jalkaa alaspäin painaen.

Jännää tuossa on, että missään muussa normaalissa toiminnassa en ole huomannut tuota kipua lainkaan, ikinä aikaisemmin. Ja kun pistää pyörän parkkiin ja kävelee ympäriinsä, istuu, hyppii jne... niin ei mitään pistoa! Tosin nyt kun se on valmiiksi kipeänä, niin sellainen aavistuksellinen puutuneisuuden tunne siinä kipupaikassa on koko ajan, mutta ei sitä kivuksi voi oikein sanoa. Ei haittaa normaalia elämää, ainoastaan pyöräilyä. :(

Olen tähän asti polkenut ilman lukkopolkimia ja päivittäistä ajoa (tosin lyhyttä työmatka-ajoa) on jo puolentoista vuoden ajalta (kesät-talvet). Eli en mikään 20 vuoden sohvaperunana olon jälkeen pyöräilyyn herännyt koe olevani, mikä voisi selittää että olen aloittanut harrastuksen liian kovaa ja liian pitkillä lenkeillä. En tietenkään sulje pois sitä mahdollisuutta etteikö näinkin voisi olla. Kieltämättä alkukesä meni aika vauhdikkaasti lenkkimatkaa lisäten. Lihakset on kuitenkin omasta mielestäni kunnossa eikä esim sellainen reilu 5-kympin rykäisy tunnu missään, seuraavana päivänä on olo kuin ei olisi tehnyt edellisenä päivänä mitään sen erityisempää. Että tuskin se lihasten huonoutta on... Oire on ainoastaan oikeassa jalassa, ja olen oikeakätinen, eli luulisi että lihakset ovat oikeassa jalassa nimenomaan paremmassa kunnossa kuin vasemmassa.

Onko jollain samanlaisia kokemuksia ja voisiko oireita jotenkin lievittää? Voisi tietysti rauhoittaa ja lyhentää lenkkejä, mutta jos jo 15km jälkeen alkaa tulla kipeäksi, niin vähän liiankin lyhyeksi menee... Ei sitä voi oikein edes polkupyöräilyksi sanoa jos pitää alle 10 kilometrin rykäisyihin siirtyä... Tai ainakaan ei kehtaa pyöräilyvarusteita tuon takia pukea. :D Uusi maantiepyörä tulossa, ja lukkopolkimet ja kengät odottaa asennusta, mutta vaikea sanoa ratkaisevatko nuo ongelmia. Toiveissa olisi että jokin muuttuisi. Onko ajotekniikassa jotain mihin pitäisi uudella pyörällä keskittyä? Ainakaan nykyisellä pyörälläni mielestäni polveni eivät tee ylimääräistä sivusuuntaista liikettä polkiessa, ja satula, ja polvikulmat on myös oikein säädetty.

zenix
04.08.2015, 21.03
Oliskohan kiereät lihakset, eli venyttelyn puute. Samalla penkin korkeus on hyvä tarkistaa, koska esim. Hamstring saattaa jumittaa ja aiheuttaa kipuna polveen. Googlaappa myös juoksijan polvi. Alkuun 3-5x päivässä venyttelyt parin viikon ajan. Kylmägeeliä eka viikko. Olen itse juoksusta ja fillarista kuntouttanut tuolla konstilla.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk

harmis
04.08.2015, 21.10
Ylirasitusta sanoisin. Itselläni esiintyy myös toisinaan samassa kohdassa. Koitas pyöritellä kevyemmällä vastuksella ja vähän lyhempiä lenkkejä.

ellmeri
04.08.2015, 21.31
Voi olla bikerin-syndrooma jos sisäsivulla oireilee.

gts/R
20.08.2015, 12.01
Minulla jäi heinäkuussa käytännössä pyörälenkit ajamatta kun alkukesän maastokisoissa alkoi polvien sisäsyrjässä (etenkin vasemman polven) tuntui pistävää kipua. Asiaa pähkäillessä sitten lopulta huomasin, että polvet pääsivät kääntymään sisäänpäin ajon aikana. Ilmeisesti tähän vaikutti ratkaisevasti se, että ajokengissä olleet footbalance-tukipohjalliset olivat ajan myötä menettäneet tukensa täysin ja siten nilkka ja polvet pääsivät kääntymään sisään aivan huomamatta. Nyt kun ajon aikana kiinnittää huomion siihen, että jalat pysyvät suorassa, ei mitään kipuja ole enää ollut. Hain myös Speciaizedin BG -tukipohjalliset, jotka helpottavat jalkojen pysymistä oikeassa asennossa.

JohannesP
20.08.2015, 13.06
Kuulostaa tutulta. Itselläni on lähtenyt hieronnalla vaiva pois. Itselläni polvi pääsee kääntymään hieman sisäänpäin, joten tuossa gts/R:n viestissä voisi olla ratkaisu omaankin ongelmaan. Kipeytyminen on kuitenkin aivan satunnaista niin en ole aikaisemin miettinyt, että tuo voisi olla syy. Olen pitänyt aina kireiden lihasten syynä.

Mara I
20.08.2015, 13.11
Onko foorumisteilla kokemuksia lämpömuokattavista pyöräilykengistä, esimerkiksi Bont Rioteista?

gts/R
20.08.2015, 16.15
Kuulostaa tutulta. Itselläni on lähtenyt hieronnalla vaiva pois. Itselläni polvi pääsee kääntymään hieman sisäänpäin, joten tuossa gts/R:n viestissä voisi olla ratkaisu omaankin ongelmaan. Kipeytyminen on kuitenkin aivan satunnaista niin en ole aikaisemin miettinyt, että tuo voisi olla syy. Olen pitänyt aina kireiden lihasten syynä.

Kun polvikipujen syy alkoi selvitä, niin kävin itsekin urheiluhierojalla, joka aukaisi sisäreidet. Hierojan mukaan ne kuormittuvat aika kovasti jos polvi taittuu sisäänpäin, kuten itselläni oli käynyt. Ajoin kyllä jo ennen hierontaakin kivuttoman lenkin, kunhan pidin polvet suorassa, eli syy oli ajoasennossa eikä niinkään jumiutuneissa lihaksissa.

leppikallio
20.08.2015, 16.53
Ääni pohjallisille ensialkuun jotka jeesaavat polvea pysymään linjassa. Satulan korkeuskin vaikuttanee. Tohon vahvempi jalka asiaan sen verran että oletko kiinnittänyt huomiota kummalla jalalla hengailet kun seisot paikallaan hiukan pidempään? Oikea kätinen on helposti vasen jalkainen jne. Mutta liekö tällä sinänsä merkitystä ainakaan ongelman korjaamiseen / poistamiseen. Polvet ei vaan saisi taittua sisään tai ulospäin polkiessa vaan kulkea samassa pystysuorassa linjassa.

Ishtor
25.08.2015, 00.59
Postaan viestin jonka jo naamakirjaan laitoin polveeni liittyen. Taustana sen verran että olen nyt pari viikkoa ajanut lukkopolkimilla, mutta pidemmille lenkeille en ole vielä uskaltautunut. 40km on maksimi mitä olen ajanut.

Päivitys 1: Taas samassa kohdassa vähän ennen Aholan asvalttiasemaa alkoi polvi oikutella, mutta teinkin eri lailla kuin normaalisti, päinvastoin kiihdytin vauhtia! Runttasin ylämäkiä kolmeakymppiä ylös seisaaltaan ajaen kuin mikäkin kilpapyöräilijä, niin ihme ja kumma, se outo kipua edeltävä tunne ei yltynytkään kivuksi asti ja lenkki sujui ihan mallikkaaksi loppuun asti. Nyt tarvittaisi ammattilaisen analyysi miksi näin tapahtui? Eli jos paikat renaa, niin pitää vaan painaa entistä kovempaa? Sitä maallikkona luulisi että se on ihan toisinpäin...

Päivitys 2: 40km lenkillä eilen tein samalla tavalla, eli jatkoin ja poljin entistä enemmän seisaaltani ja entistä kovempaa. Jokainen lyhytkin seisaaltaan poljettu mäki antoi parin kilometrin lisämatkan, ennenkuin polvessa alkoi taas tuntumaan tuntemuksia. Näin kikkaillen ajoin käytännössä 20:sta 40 kilometriin ja se varsinainen pistävä kipu jäi tulematta! Sellainen jännä puutuva tunne tuli ainoastaan, sama tunne mikä aiemmin alkoi 5 km ennen varsinaisen kivun alkamista.

Voi siis olla että lukkopolkimet ovat auttaneet, mutta voi olla että suurin syy on siinä, että olen jättänyt pidemmät lenkit kokonaan ajamatta. Ja kuten yllä kerrottu, kyllä se kipu siellä kulman takana odottelee koko ajan, vaikka pitäisi viikonkin täydellistä ajotaukoa. Kun saan uuden stemmin, säädän vielä satulan etäisyyden oikeaksi niin pääsen analysoimaan mikä oikeasti on tilanne.

sledgehammer
25.08.2015, 08.18
Satula liian korkealla ehkä?

klemola
25.08.2015, 10.24
Andy Pruitt:n kirjassa, polven sisäsivulla oleva kipu voi olla Plica medialis. Googlaamalla lisäinfoa.

jplmk
25.08.2015, 12.47
Tuttu kiputila parin vuoden takaa, mikä itsellä johtui juurikin polvilinjasta, eli ajaessa reidet/polvet olivat sisäänpäin kääntyneet (polvet lähellä runkoa), aiheuttaen tuonkaltaista kipua polven sisäsyrjässä. Tietoisesti aloin seuraamaan jalkojen asentoa, ja korjaamalla sen vaiva poistui. Satulan korkeutta tai esim. klossin paikkaa en muuttanut.

Ishtor
25.08.2015, 20.31
Andy Pruitt:n kirjassa, polven sisäsivulla oleva kipu voi olla Plica medialis. Googlaamalla lisäinfoa.

Aika hyvä selostus, in finnish:
http://heikkilaatikainen.blogspot.fi/2013/04/mediaalinen-plica-vamma-vamman.html

Tuo voisi hyvinkin olla syynä, kun kuitenkin suhteellisen tuoreesta harrastuksesta on kyse.

Ishtor
25.08.2015, 20.33
Tuttu kiputila parin vuoden takaa, mikä itsellä johtui juurikin polvilinjasta, eli ajaessa reidet/polvet olivat sisäänpäin kääntyneet (polvet lähellä runkoa), aiheuttaen tuonkaltaista kipua polven sisäsyrjässä. Tietoisesti aloin seuraamaan jalkojen asentoa, ja korjaamalla sen vaiva poistui. Satulan korkeutta tai esim. klossin paikkaa en muuttanut.

Olen kyllä tuota koittanut katsoa jo alunperinkin ennenkuin mitään kipuja oli, että jalkatekniikka olisi kunnossa. Mielestäni se (itse ylhäältä päin katsottuna) on linjassa, mutta olisi kiva nähdä se esim edestäpäin. Tuntuu että jos levitän polvia nykyistä enemmän niin sitten mennään jo polvet jalkalinjan ulkopuolella.

sledgehammer
25.08.2015, 21.08
Mulla noi sisäsyrjän vaivat tuli, kun kengät vaihtuivat toisiin (jotka olivat matalammat) ja sitä kautta satula olikin liian korkealla. En sitä ensin tajunnut, mutta päätin ajaa vanhoilla kengillä kokeeksi ja silloin tunsin, että satula tuntui matalammalta. Samalla koeajolla kivut jäivät mystisesti ilmaantumatta. Nää oli ekan tai tokan pyöräilykesän havaintoja ja silloin tuli kyllä monen muun aloittelijan tapaan ajettua satula ihan liian korkealla. Mä kokeilisin laskea satulaa vaikka 3-5mm ja testaisin, mitä polvet sanovat. Ei oo iso homma ja saa yhden mahdollisen tekijän rajattua ehkä pois.

Ishtor
25.08.2015, 22.39
Joo pitää testata, kun joka tapauksessa pitää pyörää säädellä uuden stemmin myötä.

Karimix
26.10.2015, 10.15
Samaa vaivaa. Yritin ensin korjata polvilinjaa ulospäin, auttoi hiukan. Sitten nostin satulaa, auttoi taas hiukan. Nostin satulaa vielä ylemmäs ja kipu poistui lähes kokonaan. Auttoi myös polvien naksumiseen.

juseh
27.10.2015, 02.09
Satulaa nostamalla sain minäkin polven nakutuksen loppumaan. Polvien sisäpuolet kipeentyy itsellä voimakkaassa kuormituksessa, esmex spinmingissä isoilla vastuksilla. Tähän paras lääke on ollut salaa venyttely.