Näytä tavallinen näkymä : Takapakan kesto ja vaihtotekniikka (MTB)
AnttiHar
04.08.2015, 12.51
Pahoittelut uuden ketjun avaamisesta, mutku tuo vituttaa ketju ei taida antaa mulle vastauksia :-)
Viime perjantaina siis tiukassa maastonousussa (perse penkissä kuitenkin) päätin vaihtaa vaihdetta ja takapakan toiseksi pienin (suurin?) ratas päätti antaa periksi ihan kunnolla niputtaen pari vierestäkin. Poljin veti tyhjää ja ukko kyljelleen. Työnsin ylös ja yritin lähteä jatkamaan, mutta kun löi tyhjää niin piti ruveta kattelee damagea ja tämä sattu silmään.
http://anttih.kuvat.fi/kuvat/tsygy/IMG_2157.jpg?img=smaller
Se oli sitten siinä. Nyt mikä mua näin nyyppänä mietityttää, että mikä meni vikaan? Eikö mäessä saa vaihtaa jos ei saa kevenettyä => miten nousussa kevennetään? Pitääkö nousu ennakoida ja jos valitulla vaihteella ei pääse ylös niin loput työnnetään? Vai pitäskö vehkeiden kestää? Pyörä on siis ~800km ajettu jäykkäperä Grand Canyon ja Shimanon Deore pakka. Edessä oltiin keskimmäisellä rattaalla. Lähinnä haluais jatkossa välttää tämmösen. Jotenkin vaan tuntu, että aika pehmeesti tää meni ihan solmuun, tietty kun lähtee menemään niin meneehän se sitte. Mitään ongelmaa ei vaihtajien kanssa ole ollut ja jopa itselleni poikkeuksellisen säntillisesti pidetty puhtaana ja rasvattuna.
Tossa suoraan takaa:
http://anttih.kuvat.fi/kuvat/tsygy/IMG_2158.jpg?img=smaller
kuovipolku
04.08.2015, 13.15
Onkohan tuossa itse ratas vai se "spider" pettänyt?
FWIW tämmöistäkin on käynyt:
https://www.youtube.com/watch?v=E-SQla-pZk8
Pitää vaihteiston vaihtamista kestää. Koskaan en oo vartavasten keventänyt vaihtaessa, eikä koskaan mitään ropleemia. Laadukkaampaa palikkaa vaan alle. Shimanon XT pakat on kestänyt ok (noin vuoden). Sram pakalla (X01) 3-eturatas menossa, eikä vieläkään suurempaa kulumista havaittavissa,
Saa vaihtaa tuommosessa tilanteessa ja ei pitäs hajota MUTTA voi hajota varsinkin tuollaisessa tilanteessa.
Mulla yleensä menee ketju.
Lyhyesti vois sanoa että huono säkä.
Osta uus pakka ja ketju. Jos vanha ei oo hirveesti venyny voi toimia uudessakin pakassa mutta itse laittaisin molemmat uudet.
No sitten voi tetenki myös käydä niin että joudut etuhampaatkin vaihtaan mutta kokeiles nyt aluksi noin.
Pakan voit tietennii viedä kivijalkaan ja näyttää että miten näin tai lähettää Canyonille kehuen muuten hienoa pyörää toivoen että saisit uuden pakan sieltä.
Hyvin oot treenannu reisiä, jatka samaa rataa :)
Ai niin ja joo, pitäs ajotekniikkaa kans sillee parantaa että jos tiedät mitä on tulossa niin valmistaudu oikealla vaihteella :)
AnttiHar
04.08.2015, 13.41
Juu olin Canyoniin yhteyksissä hetimiten, en takuumielessä vaan ihan vaan, että onko näitä sattunut ja muistin jopa kehua tsygyä muuten :-). Sainkin hyvät ohjeet viedä paikalliselle pajalle kun tunsi omistajan. Sattumoisin olikin huolto varattu samaiseen pajaan ensi perjantaille. Vein fillarin perjantaina sinne ja aiko kysästä mahdollista takuuta kun saa purettua tuon, että näkee tarkemmin esim. voisko tuo "spider" olla se pettänyt osa. Tosin oli hieman skeptinen ja viittas kans huonoon tsägään. Ehdotti kyllä kans parempaan pakkaan siirtymistä ja en voinut olla eri mieltä :-)
Tosiaan tuli sitten vaan mieleen, että kun on tuommonen kunnon maastorunttaus uutta niin pitäskö miettiä sitäkin mitä oikeasti tekee vastaavissa tilanteissa.
Ei kait Deore-pakassa ole spideriä vaan rattaat on niitattu suoraan yhteen.
AnttiHar
04.08.2015, 13.49
Ei kait Deore-pakassa ole spideriä vaan rattaat on niitattu suoraan yhteen.
No sitten se tuskin on menny :-) eli enhän minä noista (vielä) mitään tiedä
Silloin siis niitit on pettänyt, ei sen kummempaa. Rikki on kuitenki. Hyvinhän homma etenee!
Tsemppiä ja nää osat on kulutustavaraa muutenkin :)
XT 10 Ei ole tae kestoon 4 kaks hajonnut spiderin murruttua suorasta vedosta niittien kohdalta. Toinen ekoilla ketjuilla toisella toinen ketju oli menossa. Takuuseen saatu uudet toisella menossa toinen ketju ja toinen liki uusi. Toivottavasti XT 11 kestää...
SaamiBoy
04.08.2015, 15.51
Tääläkö on muitaki joilla on toi XT:n kymppipakka hajonnu. Kaverilla murtu spideri, 3-4-5 rattaatko siinä alemmassa spiderissä nyt on. Mulla taas niitit löysty 3. ja 4. rattaiden välistä, ihmettelin ko vaihto epäonnistuu. Vittuillessani kyselin että miten yleistä tuo nyt on noissa XT-pakoissa, mitään eivät Shimanolta myöntäneet, vaikka näyttää nyt olevan jonkun asteisia valmistus-/suunnitteluteknisiä ongelmia. Nämä siis elinkaaren hyvässä vaiheessa olevista pakoista.
Ja kyllä tuo keventäminen pitää tapahtua reisituntumalta, ei vaan voi runtata ja vaihtaa yhtäaikaa. Tai riippuu toki reisistä.Mutta mie en halua lenkkiä tai kisaa keskeyttää tekniseen sen takia että omalla töhöilyllään voimansiirron hajottaa. Ei ne kuiten mitään valurautaa ole.
AnttiHar
04.08.2015, 16.12
Tääläkö on muitaki joilla on toi XT:n kymppipakka hajonnu. Kaverilla murtu spideri, 3-4-5 rattaatko siinä alemmassa spiderissä nyt on. Mulla taas niitit löysty 3. ja 4. rattaiden välistä, ihmettelin ko vaihto epäonnistuu. Vittuillessani kyselin että miten yleistä tuo nyt on noissa XT-pakoissa, mitään eivät Shimanolta myöntäneet, vaikka näyttää nyt olevan jonkun asteisia valmistus-/suunnitteluteknisiä ongelmia. Nämä siis elinkaaren hyvässä vaiheessa olevista pakoista.
Ja kyllä tuo keventäminen pitää tapahtua reisituntumalta, ei vaan voi runtata ja vaihtaa yhtäaikaa. Tai riippuu toki reisistä.Mutta mie en halua lenkkiä tai kisaa keskeyttää tekniseen sen takia että omalla töhöilyllään voimansiirron hajottaa. Ei ne kuiten mitään valurautaa ole.
Juu pitänee ruveta opettelemaan ja ennakoimaan noita nousuja. Oon siis varmasti turhan huolimattomasti luottanu vehkeisiin kun oon runtannu vaihteita sisään. Luonto kun ei anna periksi jättää nousua keskeen :-). Hirveet poltot olis ajamaan ja kelitkin just parani...prkl
PuffySticker
04.08.2015, 19.41
Vaihtaminen pienemmälle muuttuu rumaksi siinä kohtaa kun vauhti pääsee hidastuu lähelle nollaa. Äkkiähän oppii silmämääräisesti arvioimaan ylämäet niin ettei normi tilanteissa tule yllätyksenä se vaihtamisen tarve vaan nopeuden saa pysymään riittävänä. Jos nousussa tulee yllättäen paha paikka tai tekee virheen, niin kyllä luovutan mieluummin kuin alan melkein paikoiltani laskemaan pienemmälle rattaalle.
Multaa, havua, nirhamia.
One+1/Tapatalk.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.