PDA

Näytä tavallinen näkymä : Toisen polven jomotus vain maantiefillarilla

EsaJ
04.08.2015, 11.47
Kesäkuun alusta treenimäärien lisääntyminen n. 9-14 tuntia viikossa on kaivanut esiin vain vasemman polven lumpion alaosaan sisäsyrjälle jomotusta ja vain maantiefillarilla, jossa Look Keo polkimet. Jomotusta on lenkin jälkeen hetken aikaa, mutta häviää itsestään. Jomotus tulee joka maantielenkillä, kun on ajanut about 1.5 tuntia. Sama jomotus ei tule cyclolla, eikä maasturilla, joissa on mtb polkimet, vaikka olen niilläkin ajanut maantielenkkejä. Mulla on kaikkien kenkien pohjallisien alle laitettu korotusta sisäsyrjälle, jotta hieman länkisäärisen polvien sivuttaiskulma pysyy neutraalina. Jos niitä ei olisi, polvikivut olisi joka pyörällä. Olen niitäkin hienosäätänyt maantiekengän kanssa ja mielestäni eivät eroa ollenkaan maastokenkien kanssa. Olen tehnyt testilenkkejä maantiefillarilla eri klossin sijainneilla. Klossit on kengissä siten, että kenkä on mahd kaukana kammista ja tällä hetkellä kenkä mahd edessä polkimissa. Klossin kulmaa kengänpohjassa olen säätänyt myös, mutta ei vaikutusta. Sivuttaisliikettähän on joitain asteita ja kenkä ei lepää stopparia vasten. Satulaa oon siirtänyt edes takas myös. Satulan korkeus on siten, että polvi ei mene suoraksi. Kantapää polkimella menee melkein suoraksi.

Eilen kävin ajamassa 40km lenkin mtb polkimilla ja kengillä maantiefillarilla (onneksi ei tullut vastaan muotipoliisia). Kipuja ei tullut.... Mitäs tästä pitäisi päätellä???? Satasen lenkkiä pitäisi päästä polkemaan, mieluiten maantiepolkimilla....

Esa

efut
04.08.2015, 13.07
Oletko ajatellut käydä pyörän sovitus palvelussa? Niissä kaiken muun lisäksi tutkitaan myös jalkojen asentoja. Itsekin sain tuolla pohjalliset jotka kääntävät jalkapöytää hieman ulospäin.
Ongelma varmaan ilmenee maantiepolkimilla kun niissä on vähemmän vapaa liikettä.

Lähetetty minun XT1039 laitteesta Tapatalkilla

marco1
04.08.2015, 13.11
Kännyn päässä en pääse tarkistamaan mitkä ne värit on mutta Keoon saa kolmea vapaaliikkeeltään erilaista klossia ja paketissa taisi tulla keskimmäinen malli.
Kokeilisin sitä väljempää mallia ensin, minulla on vähän saman kuuloista ongelmaa näennäisesti oikeista säädöistä huolimatta ja liikkuvampi klossi auttaa.

hannupulkkinen
04.08.2015, 13.33
Minulla tulee ihan sama juttu uusilla kengillä ja klosseilla vaikka niissä on vapaaliikeettä samoin kuin vanhoissakin. Säädin klossit täsmälleen samalla lailla kuin vahoissakin kengissä. Kenkä on samanmerkkinen ja samankokoinen kuin aikaisemmatkin. Melko mystistä. Ajan vahoilla pitkät ja totuttelen uusiin vähitellen. Ehkä se siitä.

Ski
04.08.2015, 14.12
Käännä kipusen jalan kantapäätä sisemmäs

supertele
04.08.2015, 15.07
Vaikka ergonomia ei olekaan joukko yksittäisiä tekijöitä vaan monen tekijän summa, koittaisin sulkea tekijöitä pois:
maantiepyörään maastopolkimet ja kengät, satula samaan kohtaan keskiöön nähden ja yhtä korkealle kuin cyclossa ja sitten sellainen lenkki, jolla tähän mennessä on kipeytynyt.
Sanoit, että yleensä kipeytyy noin 90 min jälkeen ja nyt testilenkki oli 40 km, joten pidempi testilenkki lienee paikallaan.

Jos tuolla kipeytyy tai ei kipeydy, voisi vastaavasti tehdä krossarilla, maantiepolkimilla ja -kengillä vastaavan lenkin. Luulisi noiden jälkeen olevan vähän fiksumpi.

Jos mahdollista, pyydä joku katsomaan ajaessa takaapäin polven liikerataa maantie-setupilla ja krossarilla.

Ohiampuja
04.08.2015, 15.49
Täällä oli taannoin vähän samankaltaisia ongelmia. Minä en kivuille oikein muuta syytä keksinyt kuin lajien vaihtelevuus erot.
Maantiellä hinkataan liki samalla cadensilla pitkät pätkät, kun taas maastossa cadenssi ja ajoasennot vaihtelet ihan kokoajan.

Minulla on vasemmassa polvessa chondromalasia joka tuon kipuilun aiheuttaa.

EsaJ
04.08.2015, 17.38
Kiitos vinkeistä. Nyt kokeilussa punaiset klossit, jotka kävin ostamassa. Tänään oli mäkitempopäivä, joka ei oikein testilenkistä mennyt uusien klossien kanssa. Paljon elävämmät jalat polkimilla. Jos jalat kantaa, niin huomenna testaan, mitä polvi sanoo kera pidemmän lenkin.

Jacq
05.08.2015, 11.10
Speedplay:llä on zero polkimet jolla liikkeen saa vapaasti saadettyä 15 asteeseen muolempiin suuntiin, muuten on vapaata liikettä stoppariin asti.

http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.zero

EsaJ
07.08.2015, 16.51
Riittävä liike näissä punaisissa. 1.5 tunnin kohdalla taas tuntua, vaan ei niin paljoa. Nostin siinä kohden satulaa 3mm ja joteaki tuntui paremmalle. Mini jomotuksen kanssa kotiin poljin. Ei se siitä pahentunut loppumatkalla.

Sen huomasin, että jos polven pistää suoraksi ääriasentoon, joku muljahtaa ja alkaa naksua kun aikansa tekee jossain polvitaipeen puolella tai jossain siellä sisällä....

kojak
11.08.2015, 16.59
Minulla oli aivan samoja ongelmia polven kanssa ja parhaimmillaan (pahimmillaan) piti ottaa 800 burana lenkin puolessa välissä, että pääsi kotio. Polvessa välillä tuntui kuin olisi puukkoa isketty sisään, mutta kun hyppäsi pyörän päältä pois, ei mitään. Alkoi yleensä 1.5-2 tunnin kohdalla ja sen jälkeen sitten mentiin aika tuskalla loppuun.

Ensin kokeilin ajoasennon säätöjä, mutta vaiva välillä oli poissa, mutta seuraavalla lenkillä saattoi tulla taas kunnolla, joten googlailin asiaa lisää ja konsultoin lääkärikavereita, kunnes tuli vastaan juoksijan polvi:

http://www.juoksija-lehti.fi/Harjoittelu/Terveysjavammat/Juoksijanpolvi.aspx

Itselläni kivun pääasiallista paikkaa oli vaikea hahmottaa, mutta välillä tuntui kuin olisi piikkiä polveen isketty ja sitä siellä pyöritelty.

Ja sitten aloin tehdä yksinkertaisia venytyksiä ja vaiva jäi taakse. Hyvin venytyksiä löytyy Googlen kuvahaulla runners knee stretch.

Itse tykästyin versioon, jossa vaikka illalla kirjaa sängyllä lukiessa ollaan sängyn reunalla kyljellään ja sitten ylinta jalkaa roikotetaan sängyn reunan yli taakse ja painovoima tekee tehtävänsä ja välillä vaan käännetään kylkeä, jotta toinenkin sama alue saa venytystä, vaikka itselläni vain toinen polvi kipuili.

Aloitin venytykset taas keväällä ennen pyöräkauden alkua ja edes pientä oiretta ei ole tämän kesän lenkeillä ollut, vaikka lenkit on olleet välillä neljäänkin tuntiin ja sama pyörä, samat kengät ja samat klossit ajoasentoineen kuin kipuillessa.

Ohiampuja
12.08.2015, 21.21
Kävin juuri kuntosalilla fillarilla. Matkaa 15 minsaa suuntaansa ja keli +21 pilvinen, mutta ei sadetta.

Lähdin testimielessä shortseilla liikenteeseen, niin hetihän se polvi alkoi kevyesti kipuilla. Salilla kiipesin spinning-pyörän päälle ja ajoin jalat kunnolla lämpöiseksi niin ei mitään oireita. Eli minulla näissä polvijutuissa on tärkeätä tuo lämpö. Minä en shortseilla pärjää alle 25 lämpötiloissa, pakko se on myöntää.

Pietu
13.08.2015, 13.27
Minulla kanssa välillä sisäsyrjän jomotusta etenkin maantielenkillä, ja etenkin jos on paljon ajettu penkistä lujaa. Veikkasin heti, että sisempi reisilihas tai takareisi ja mitä niitä jänteitä siinä onkaan, ärtyvät pitkäaikaisesta rasituksesta. Kokeilin kaikenlaisia venytyksiä, ja ratkaisuksi auttoi sellainen venytys, missä kipuileva jalka nostetaan sivuttain pöydän päälle ja sitten venytetään sisäreunan jänteitä reittä painamalla alaspäin varovasti. Sen voi toki tehdä myös lattialla, toinen polvi maahan ja toinen jalka sivulle. Suomen voimisteluliiton sivuilla on sivuspagaatin liikkuvuusharjoite, josta löytyy vähän äärimmäisempiä asentoja... Myös karatesta tutun mawashi geri potkun loppuasento muistuttaa tuota venytystä melko paljon.