PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarruihin tehoa



Trutter
03.08.2015, 19.51
Keväällä tuli ostettua canyonin grand canyon al 6.9 missä shimanon br-m447 jarrut. Heti uutena jarrut olivat todella tehottomat ilmasin muutaman kerran mutta ei tuntut auttavan. Ajattelin että vaativat vain sisäänajoa tms. Nyt kuin pyörällä ajettu muutama kuukausi jarrut edelleen tehottomat ja pitävät vieläkin aivan järkyttävää ääntä. Jarruja ilmailtu jo kymmenkunta kertaa ja uudet jarrupalat vaihdettu eikä mitään vaikutusta. Tänään kävin näyttämässä pyörää paikallisella fillari korjaamolla joka myös koitti ilmata jarruja samalla lopputuloksella kuin itsekkin parempaa neuvoa ei osannut antaa. Siispä olisiko täällä joku viisas joka osaisi antaa vinkkiä ongelaman hoitoon?

Sambe
04.08.2015, 15.55
Ettei vain olisi tyypillinen shimanon vika, että männät vuotaa nesteitä levyille tai kahvan pääsylinteri on sökö. Omissa XT.ssä oli kummatkin.

Jukahia
04.08.2015, 17.02
Onko sinulla nämä levyt...

http://www.bikepartsplace.com/images/med/31434420.jpg

Lisäksi jos satuloissa on alkuperäiset kovat semi... metallic palat jotka on tehty kestämään koko pyörän käyttöikä niin aika kevyt on pysäytys voima...

Itse aloittaisin näin;
Palat irti ja karhenna ne 60-100 hiekkapaperilla.
puhdista jarrulevyt brake tms. cleanerilla
tarkasta satulat sisältä... onko vuotoa.
painuuko kahvat ihan pohjaan --> jos juu, niin ilmaa on vieläkin. Satulat irti pyörästä ja uusi ilmaus satuloita+kahvoja käännellen -> loputkin ilmat pois...

Jos ei vieläkään pelaa, niin koita toista avarampaa jarrulevyä.
Vaihda organic palat (pehmeet, kuluvat nopeammin, mutta hiljaiset ja pysäyttää paremmin.)

Trutter
04.08.2015, 19.28
on juurikin samannäköiset levyt. Palat vaihdettu muutamapäivä sitten ja myös kertaalleen hiottu. Puhdistettu on myös monesti levyt palat ja satula. Kahvaa painuu minusta ehkä turhanki kevyesti pohjaan. 2 sormella kun jarruttaa niin joutuu kyllä pohjaan asti kahvan vetämään että saa mitään tehoa. Pitää vielä kertaalleen koittaa ilmata ja tarkistaa vuotaisko jostain mäntien välistä. Jos ei näillä asetu nii kai se on vaan ostettava koko jarru paketti uusiks. Niin ja sama vika tosiaan sekä etu että takajarrussa

perttime
04.08.2015, 19.43
Kunnossa olevilla levyjarruilla pitäisi saada yhdellä sormella aikaan tiukka jarrutus.
Takuuseen?

Trutter
04.08.2015, 19.53
Täytyypä laittaa canyonille kyselyä asiasta. Joo niin luulis mutta ei mene renkaat lukkoon edes hiekalla

Jukahia
04.08.2015, 20.41
Sitten on ilmaa... Satuloita ja kahvoja saa käännellä aika lailla että saa kaikki ilmat pois... Lisäksi kun suljet ilmausruuvit tulee nestettä olla ilmausruuvin reijän yli ettei mene ilmaa ... Ilmaa myös ihan kunnon ruiskullinen satulasta kohti kahvaa, siis luokkaa 30 ml että varmasti tulee neste ja ilma koko matkalta läpi. ja lopuksi ilmaat vaan ruiskulla kahvan päästä, jolloin vedät aluksi ruiskulla kovan alipaineen kahvaan ja odotat, sit nesteet takas.... Toista kolmesti ja odota joka kerta väh pari minuuttia kuplien nousua kun alipaine kahvaan/ruiskuun on vedettynä. Tuos ks. Ilmaamista...
https://m.youtube.com/watch?v=AljHARI65sI

t3mppu
10.08.2015, 13.00
Oletko ajanut jarrut sisään?

Enpä itsekään aikaisemmin tuollaisesta tiennyt tai osannut ymmärtää sen vaikutusta:
Vaihdoin eteen Maguran MT2:n ZEE:hen paremman tehon vuoksi, mutta lopputulos olikin hieman pettymys.
Kokeilin pari kertaa ilmata ja silläkään ei ollut juurikaan vaikutusta.

Sitten päätin kokeilla kunnolla tuota sisäänajoa.

Ensin palojen ja levyjen putsaus (kuten Juhahia:kin neuvoi)
1) palat irti
2) palojen pesu bräkleenillä
3) paloihin uusi pinta hiomalla hiekkapaperia vasten
4) uudelleen pesu bräkleenillä
5) levyn pesu bräkleenillä
6) jarru takaisin kasaan ja itse sisäänajon pariin.

Sisäänajosta löysin tällaisen artikkelin ja suoritin sitä noudattaen http://blog.performancebike.com/2010/03/23/spin-doc-tech-tip-breaking-in-disc-brakes/ (http://blog.performancebike.com/2010/03/23/spin-doc-tech-tip-breaking-in-disc-brakes/)
Eli lyhyt kiihdytys, jarrutus lähes pysähdyksiin, uusi kiihdtys ja jarrutus, jne.

Noin kymmenen toiston jälkeen alkoi huomaamaan selkeän muutoksen jarrutehossa ja loppujen lopulta ajoin 300m tienpätkää muutaman kerran edestakaisin ja toistoja taisi tulla 20-30. Myös sykkeet nousivat melko tehokkaasti ;)

Tuon prosessin jälkeen jarrut ovat toimineet erinomaisesti.