Näytä tavallinen näkymä : Levyjarrulliset kiekot cyclokrossiin
Olen pari vuotta ajanut Konan Jake The Snakea jossa on 700x33c renkaat. Tämä on ollut ihan hyvä ja miellyttävä eri alustoilla, mutta hiekkatieajojen rinnalle on tullut pidempiä maantielenkkejä ja nyt olisi kiva kokeilla hieman rullaavampaa rengasta kovemmalla alustalla. Halvimmalla selviäisi jos nykyisiin pyörän mukana tulleisiin kiekkoihin vaihtaisi toiset kumit, mutta en jaksa näitä alkaa aina erikseen vaihtamaan joten toiset kiekot olisi järkevin vaihtoehto (joku ehdottaa kuitenkin että hanki erillinen maantiepyörä). Onko jollain ehdottaa levyjarrullisia kiekkoja johon saisi ainakin 25-28 leveän renkaan.
Tuossa nykyinen ajopeli http://2014.konaworld.com/jake_the_snake.cfm, ite en hirveästi kiekoista ymmärrä.
Marcolli
02.08.2015, 12.33
Itselläni maantiekiekkoina Cyclossa Rodi Stylus Race, ei pahaa sanottavaa. Takana tosin vasta pari tuhatta kilsaa. 13 millisenä sopii käyttötarkoitukseesi ja hinta on aika kuvin linjassa Jaken kanssa. Maantielevyjarrukiekkojen tarjonta paranee päivä päivältä. Ensimmäiset vielä muutama vuosi sitten jouduin kasaamaan itse ja vastaavaan laatuun pääseminen vaati tuplamäärän tuohta.
Munarello
02.08.2015, 12.38
Et siis 'jaksa' vaihtaa renkaita vanteille, mutta 'jaksaisit' kuitenkin tilata kiekot, jarrulevyt, takapakan ja maantierenkaat. Ruuvailla palikat kiinni, asentaa renkaat vanteille ja kun kiekkoja pyörään asentaessasi huomaat, ettei jarrulevyt osu millilleen kohdalleen niin säätää jarruja. :) Itse laitoin krossariin suht hyvin rullaavat semisliksit, joilla ajelee sekä maantiellä että soralla. Jos kuitenkin päädyt toiseen kiekkopariin niin tarvitset siis sopivien kiekkojen lisäksi jarrulevyt, takapakan ja renkaat. Konan speksin mukaan jarrulevyt on (kuusipulttiset?) 140mm ja 160mm. Hintatasosta ei ollut mainintaa joten kohtuuhintaisista esim Mavicin Aksium ykkösistä voi lähteä katsomaan vaihtoehtoja. Parempia saa kun laittaa lisää rahaa tiskiin.
http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-aksium-one-disc-intl-m11-wheelset-252307/wg_id-216
arctic biker
02.08.2015, 13.07
Munarello nyt pikkasen väärässä, sitten kun nuo toiset kiekot on ajovalmiina niin paljon nopeampi laittaa alle kuin ainokaisiin vaihtaa renkaita.
Mahdollista on ettei jarrulevyt aivan samoin istu, niitten levyjen keskitykseen löytyy shimmejä, 6pulttisiin helposti, CLkiinnityksellä hieman kinkkisempi homma. Ittellä ny löytyy vaikkei yhtään centerlockia ole käytössä. Takavaihtajaa voi joutua säätämään, se on yleensä korkeintaan varttikierros suuntaan tai toiseen. Helppo oppia muistamaan.
Nimimerkillä maasturissa kolmet levyjarrukiekot joista kaksien jarrulevyt piti shimmata. Kolmelle kippuratankoisille yhteensä 5 kiekkosettiä, toki vannejarrullisia...
Arctic biker hoksasi mistä kyse. Kyllä minä kumit jaksan vaihtaa kun sen tarve on, mutta alappa vaihtaa töiden jälkeen kun olisi juuri aikaa vain noin 1,5h lenkille. Eli huomattavasti nopeampi vaihtaa toiset valmiit kiekot alle kuin alkaa rassaamaan rengasrautojen kanssa uusia kumeja. Tuota shimmitys ja vaihdesäätöä en ollut hoksannut edes miettiä. Mitään hipo-osaa ei tartte, tuo Munarellon linkittämä Mavic setti vaikuttaa ihan hyvälle, kiitos linkistä.
Kannattaa laittaa speksilistalle se että vanteet on leveämmät kuin kuin aksiumit. Itse kasaamalla esmes Pacentin SL25:sista saa aika soivat pelit, jos vaan löytää kyseiset vanteet jostain kun "sattumalta" ne on suht kiven alla.
Hah... mulla etukiekkojen kanssa on tuota jarrusäätöä luvassa aina jos vaihtaa kiekon. Ja varaosapakissa on noita shimmejä lojunut tyhjän panttina. Että sitä osaa olla tyhmä.
No... tyhmyydestä kärsin siinäkin, että eilen putos sadetakki Ouluun. Kallis ja uusi. Jostakin syystä pidin sitä pullotelineeseen puskettuna. Ollaan sitten ilman.
arctic biker
03.08.2015, 17.50
Shit happens, sori takin vuoksi. Esikoiselle annoin varuiksi hitsaamani pidemmän kuuskoloavaimen, Spyrejarruihinsa, jos tarvii palojen etäisyyttä säätää riittää mittaa myös oikealta puolen pinnojen läpi homma hoitaa. Itse kuuskolot tuolta 70luvulta MadeInGermanybyGWB eli luullakseni varsin hyvin mitoillaan.
Olen tässä pohtinut maantipyörän hommaamista cyclon rinnalle tai kevyemmän kiekkosetin hommaamista kahdesta syystä:
1. Meinaan ruveta käymään cyclolla töissä johon nykyiset kiekot ja vähän pistosuojatummat ja raskaammat renkaat soveltuu passelisti
2. Maantieajoa tulee suhteessa aika reilusti hiekkatie/polkuajoon verrattuna
Cyclona minulla on Trek Crockett 5 Disc joka on varsin passeli peli.
Ihan mukavasti tuokin liikkuu maantiellä 28mm Duranoilla, mutta toki kevyemmät kiekot nopeammilla renkailla liikkuisi vielä paremmin / kevyemmin ja voisi kiekkosetin valita aina kätevästi käyttötarkoituksen mukaan.
Onko kenelläkään kokemuksia Huntin kiekoista?
Esim. Tämä HUNT Aero Light Disc Road Wheelset (1469g | 28Deep 22Wide | £459) vaikuttaa varsin hyvän hinta/laatu-suhteen setiltä:
http://www.huntbikewheels.com/collections/wheels/products/aero-light-disc-road-wheelset-1449g-28deep-22wide
Noihin laittaisi vaikka Schwalben Onet tubeleksena niin eiköhän Crockett liitäisi maantiellä aika mukavasti.
Jos päätyy toisen kiekkosetin hommaamaan niin sitten täytyy toki hommata myös toinen takapakka sekä jarrulevyt.
Tyhmä kysymys: Käykö Avid BB5 levyjarrujen kanssa myös muut jarrulevyt kuin "originellit"? (Kunhan kiinnitystapa on centerlock ja jarrylevyt ovat 160 mm)
Laskeskelin nopeasti, että nuo kiekot + renkaat + takapakka + jarrulevyt tulisi maksamaan n. 800€ mikä olisi suhteellisen vähän verrattuna hyvään maantiepyörään.
Käy.
Tosin mun BB5 tuli orkkiksena 6-pulttikiinnityksellä ja 160mm levyllä mut ei se jarrutin siitä välitä kunhan on oikeassa kohtaa laikkaan nähden.
Ashiman kevytlevyjä en käytä enää ikinä - levyä kohti jos pieraisee niin jo se on mutkalla.
Kommuutteri
22.03.2016, 20.51
^^ Huntin 4seasoneista kokemusta muutama lenkki. Erittäin tyylikkäät ja mukavat kiekot. Hintaansa nähden laadukkaan oloiset.
Ei kait levyn kiinnityksellä ole sopivuusmerkitystä jarruihin, kunhan sopii napaan, suoraan tai adapterilla ja on jarrulle oikea koko.
Sent from my iPad using Tapatalk
^^ Huntin 4seasoneista kokemusta muutama lenkki. Erittäin tyylikkäät ja mukavat kiekot. Hintaansa nähden laadukkaan oloiset.
Ei kait levyn kiinnityksellä ole sopivuusmerkitystä jarruihin, kunhan sopii napaan, suoraan tai adapterilla ja on jarrulle oikea koko
Kiitos kokemuksista! Olen noita 4seasoneitakin katsellut sillä silmällä, mutta Aero Lightit houkuttelevat enemmän kun ovat yli 100g kevyemmät.
seppo_taalasmaa
06.04.2016, 22.10
GT:n stockki kiekot painoivat vannenauhoilla ja 160mm roottoreilla 2400g ilman roottoreita noin 2200g :O Ei paljon tunnu nuo 400g 32mm vittorian hyperit :D
Pitäisi hankkia uudet kiekot fillariin http://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-pro-rednblack-2016/ kun tuli hieman kolhittua auton kanssa ja etukiekko sen seurauksena solmuun. Paikallinen liike oikoi nykyisen kiekon, mutta suositteli uuden/uusien hankkimista. Ajot koostuu lähinnä työmatkoista ja satunnaisesta lenkkeilystä sekalaisilla alustoilla. Suosituksia siis kyselisin, kun ei ole kauheasti kokemusta asiasta. Mitään keveimpiä kiekkoja maantielle en ole etsimässä, mutta pieni päivitys olisi mielessä.
205e hinnalla saa seuraavat osat: deore xt navat, dt swiss levarikehät ja dt:n aeropinnat. Kiekkojen painoksi laskin noin 1800g. Tarkemmat speksit saat hos pyydät yv:llä huomenna
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.