PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virtalähde pidemmällä reissulla - aurinkovoima?

idlari
30.07.2015, 21.43
Olen taas vaihteeksi lähdössä jonkunlaiselle pyöräreissulle ensi viikolla ja kuten tavallista alan arpoa parannuksia aika loppumetreillä. Olen tähän asti saanut laitteet ladattua lähinnä yöpymällä jossain B&Bssä välillä, jossa on ollut sähkönkäyttömahdollisuus, tai jollain leirintä-alueella josta on tuurilla löytynyt töpseli jostain tilasta. Olen alkanut kuitenkin leikkiä ajatuksella jostain aurinkopaneelivirityksestä; joten..

Onko kenelläkään suosituksia jostain (mielellään Suomesta saatavasta) aurinkopaneelista joka on ~pyöräilykäyttöä kestävä? Minulla on wanha Solar Mio, mutta sen <2W paneelilla ei oikeasti tee mitään (pyöräillessä usein väärä kulma yms -> tuurilla muutamassa päivässä sai ladattua sen oman surkean pienen akun jolla ei saanut edes puhelinta täyteen). Joten nyt olisi kiikareissa joku ~10W paneeli; tällä hetkellä houkuttelevia malleja on mm.

- Voltaic Arc 8 (ei maahantuojaa; en tiedä onko saatavilla edes jostain)
- Voltaic Fuse 10 (-//-)
- Anker 8W/14W mallit (amazon.de saatavilla, aika edullisia mutta raskaita)
.. ja kasa muita.

Päätavoite olisi saada virtaa GPSään, toissijaisesti puhelin/tabletti mutta käytän niitä vähän. GPS on päällä koko ajoajan joten se syö pari ladattavaa patteria parissa päivässä.

plr
30.07.2015, 22.32
Eikö 10 watin aurinkopaneeli ole jo aika iso? Napadynamo olisi helpompi ja toimii aina ajaessa?

Mattia
30.07.2015, 22.40
Minulla käytössä Garminin systeemi ja tykkään.

idlari
30.07.2015, 22.52
Tarakalla on aika paljon tilaa (vaikkakaan ei mielellään laita mitään hirveän raskasta kovin korkealle). Nuo 10W paneelit painavat n. ~300-500g, eli eivät toivottoman raskaita, vaikkakin 'isoja'.

idlari
30.07.2015, 22.55
Onko Garminilla oma aurinkosysteemi? Löysin erinäisiä (pieniä) thirdparty-virityksiä, mutta en varsinaisesti niitten omaa. Esim. https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-accessories/batteries/external-power-pack/prod86599.html on Garminin myymä, mutta se aurinkopaneeli on aika nuhainen (15 tuntia ~10Wh akun lataamiseen).

Mattia
30.07.2015, 23.37
^Just tuo linkin paketti minulla on. Ei mopolla mahdottomia. Pienihän tuo tietysti on teholtaan, niinkun kooltaankin. Käytän sitä just samaan kuin sinäkin meinasit. Vielä ei ole tullut tilannetta, ettei Edge 800 olisi pysynyt hengissä tuolla systeemillä. Vara-akusta yöllä Edge täyteen ja aamusta taas paneeli lataamaan vara-akkua :)

Smo
31.07.2015, 00.03
Mites pari 10 000mah virtapankkia?

tempoilija
31.07.2015, 01.06
Mites pari 10 000mah virtapankkia?
Tämä. Itse olen käyttänyt 16 Ah Ankeria, painaa huimat 300 g ja lataa minkä tahansa vehkeen hyvin rivakasti. Jos pääsee pari kertaa viikossa sähköverkon ääreen, niin tällä pärjää väliajat.

nure
31.07.2015, 09.22
Ehkä olisi myös mahdollista vähentää tuota elektroniikan määrää edes lomaillessa?

Jukkis
31.07.2015, 10.35
Ehkä olisi myös mahdollista vähentää tuota elektroniikan määrää edes lomaillessa?

Ajoista täytyy saada tarkat gepsi trackit; eihän sitä muuten kukaan usko, että on oltu reissussa :)

Ohiampuja
31.07.2015, 10.48
Tämä. Itse olen käyttänyt 16 Ah Ankeria, painaa huimat 300 g ja lataa minkä tahansa vehkeen hyvin rivakasti...
Tätäkö tarkoitat?
http://www.ianker.com/product/A1213011

Itse olen kokeilut paria halpaa virtapankkia jotka ostin Verkkokaupasta kokeeksi, mutta en ole niihin kovin tyytyväinen. Lataaminen on pirun hidasta ja muutenkin rakenne ei ole mikään luottamusta herättävä...

nure
31.07.2015, 12.12
Niinpä, Jukkis, kukas sitä lomalla enää viitsii rentoutua ja kartanlukutaitokin suurimmalta osalta unohtunut...

Veivaaja
31.07.2015, 12.13
Hei! Yksi mahdollisuus on virran ulosotto napadynamosta, ja sen jakaminen laitteelle todennäköisesti muuntajan kautta. Olen viritellyt systeemiä, mutta en ole ehtinyt kunnolla testaamaan. Käytössä Shimanon dynamonapa, Busch-ja-Mullerin E-werk ja siihen puskuriakku.

Markku Liitiä
31.07.2015, 12.31
Tuolta löytyy kätsyt rakennusohjeet, luulisin. Jäsen Skela on näissä asioissa ekspertti. Meikäläiselle silkkaa hepreaa:

http://www.ktverkko.fi/~msmakela/electronics/dynamo5v/switching/

tempoilija
31.07.2015, 12.38
Tätäkö tarkoitat?
http://www.ianker.com/product/A1213011.
Eikäkö Astro E5 (http://www.ianker.com/product/A1208011), maksaa tällä hetkellä Amazon UK:ssa huimat 20 GBP. Ankerin IQ-sarjan vehkeet on siitä hauskoja, että lataavat myös sellaiset laitteet, jotka vaativat, että USB-piuhan datalinjalla on elämää. Ei o muita latureita tarvinnut käyttää sen jälkeen kun hommasin sekä verkkovirta-Ankerin että tuon E5:n. Kaiken olen ladannut sykemittarista iPadiin noilla.

Pieni epäilys mulla on, että verkkovirta-Anker tappoi multa yhden GoPro-akun, mutta vannomaan ei pysty. Joka tapauksessa Ankerilla on niin innokas jälkimarkkinointi, että vaihtavat kyselemättä tuoreeseen, jos vehkeen kanssa on mitään ongelmia.

Jouko_T
31.07.2015, 23.05
Minulla on nämä:
http://www.e-ville.com/fi/3145-powerbankit/13690-varavirtalahde-20000mah-95mm-ohut.html
http://www.e-ville.com/fi/3145-powerbankit/12802-varavirtalahde-16000mah.html
Enempi tykkään tuosta 16 Ah virtapankista, sillä se näyttää varaustilansa.
(Perskele, kun lykkää kaikki samalle riville. Rivinvaihdot ei auta!)
(html tag auttoi. Pistin itse br komennon < ja > sulkujen sisään.)

Ihanpihalla
02.08.2015, 22.25
Minulla on Apinoita matkassa:

https://www.powertraveller.com/en/shop/portable-chargers/outdoor-adventure/powermonkey-extreme-12v/

eli tuon alkuperäisversio. Hyvin on Powermonkey pelittänyt ne harvat kerrat, kun sitä olen tarvinnut. 3 W lataustehokin on riittänyt ja paneelin saa mukavasti viritellyksi hyvään asentoon. Painaa vajaat 500 g, se on paljon tai vähän. Minä olen sen kanssa hyvin toimeen tullut.

BONK
02.08.2015, 23.15
^ itsellä on tuo Powermonkey Explorer (Garminin tuotteena), mutta siitä aurinkopaneelista ei mitään ylistyslauluja voi laulaa. Hätävarana on osoittanut toimivuutensa ja sen saa kyllä näppärästi reppuun kiinni.

Poku
03.08.2015, 00.19
Mulla oli Nepalissa vuorilla tuo Anker 14W paneeli. Toimii kuin junan vessa, mutta en silti ottais sitä fillarireissulle mukaan.
Ankerin 15000 mAh varavirtalähde on hyvä, siinä on 2 usb ulostuloa, joten sillä lataa yöllä akut kuntoon. Samaan aikaan voi ladata
varavirtalähdettä. Jos ajelee sellaisella alueella, missä sähköä ei ole saatavilla, niin sit ehdottomasti aurinkokennolaturi.

idlari
03.08.2015, 00.25
Tuo Anker näyttää suositulta; tilapäisratkaisuna hankin jonkun Microsoftin 9Ah pankin nyt (ensi viikolla alkavaa) matkaa varten verkkokauppa.com'ista (suht kallis mutta oli hyllyssä); pitää tilata isompi Anker jossain vaiheessa amazon.de'stä.

Aurinkopaneeli-sektorilla https://www.kickstarter.com/projects/1398120161/solar-paper-the-worlds-thinnest-and-lightest-solar?ref=users on aika lupaava, otan siihen ehkä osaa ja käytän sitten ensi kesän pyöräilyreissulla leiriytyessä :) (tuskin kestää pyöräilyn rasitusta kun on 'kevyt' eikä mielestäni niinkään 'kestävä' design)

Juha_H
03.08.2015, 08.34
Niinpä, Jukkis, kukas sitä lomalla enää viitsii rentoutua ja kartanlukutaitokin suurimmalta osalta unohtunut...
Kyllä siitä gepsistä paljon iloa on, ennalta suunniteltua reittiä ei tarvitse noudattaa orjallisesti, mutta maisemista on helpompi nauttia kun näkee yhdellä vilkaisulla kartalla olevan reitin oman sijainnin siihen nähden ja kulkusuunnan. Isoin apu on kuitenkin illalla kun gepsistä voi laittaa lähistön yöpymispaikat hakuun ja suunnistaa sen jälkeen sopivimpaan.

mulla on ollu reissuilla kaikenlaisia virityksiä ja nykyisin olen päätynyt noihin varavirtalähteisiin, sen verran vaivattomia käyttää ja sähköä riittää pitkäksi aikaa. Yhtenä vinkkinä nokian ca-146C virta-adapterissa on sisäänrakennettuna kohtuu laadukas dc-dc adapteri jolla saa muutettua helposti esim 7,4v jännitteen "usb-virraksi". Tuon kaveriksi kun hankkii li-ioni kennoille sopivan kotelon, kasan kennoja ja viettää illan kolvaillen saa suht monikäyttöisen laturin, etenkin jos li-ioni kennojen rinnalle juottaa paristokotelon jolloin hätätapauksessa virtaa saa kaupastakin.

kettukolo
04.08.2015, 22.22
Mulla oli muutama vuosi sitten 7 w rullatava paneli matkassa. Oli takapaksin päällä päivän auki ja latasi jotain laitetta. Lopputulos oli että tauolla kun suunnattiiin paneli aurinkoon niin saatiin kännykällä yhteyksiä. Ongelma oli siinä että paneli oli koko päivän väärin suunnattu ja sitten kun pääsi leiriin niin aurinko jo laski. Ei toiminut kolme vuotta sitten. Pari vuotta on tyydytty virtapankkiin joka jossain vaiheessa loppuu ja lopulta varastetaan leirintöalueen vessan seinästä. Napadynamo ja muutama virtapankki on ensi kesän listalla. Tottahan aurinkopanelit kehittyy ja varmaan kohta löytyy jo paketti jota malttaa rahaata mukana. Kyllä auringossa on tulevaisuus.

Nasku
05.08.2015, 21.14
Minä olen kokeillut muutamia aurinkokennolla varaavia lisäakkuja. Toimivat jotenkin aurinkoisella säällä, kunhan muistat huolehtia niiden suuntauksesta päivän aikana. Tämä on turha vaiva joka ei tuo lisänautintoa fillarointiin. Lisäksi sadepäivinä lataus on olematonta. Kokemuksen perusteella suosittelen elektroniikan minimoimista. Muutaman sopivan kokoisen varavirtalähteen ja laturin mukana kantaminen on se varmin tapa. GPS on hyvä jos siihen sopii AA tai AAA paristot. Ainakin Montana toimii muutaman päivän fillarikäytössä kun sitä käyttää säästeliäästi.

idlari
05.08.2015, 21.50
Minulla on Garminin eTrex 30 pidempien reissujen käytössä (pyöräily ja vaellus) ; AA patterit, ~20 tuntia per ladattava pari (eli 2 pitkää päivää tai 3-4 lyhyempää). Huomenna alkavalle reissulle otan 2 vara-paria pattereita mukaan + USB-AA laturin + yllä mainitun virtapankin + pienen USB laturin (+ kameran + puhelimen + pienen tabletin + Kindlen). Liikaa rojua kenties, mutta en käytännössä käytä puhelinta tai tablettia kuin lähdemateriaalina joten niissä ei yleensä hirveästi kulu virtaa (lentokone-tilassa), ja Kindlen/kameran patteri kanssa kestää yleensä käytössäni viikkoja. Joten eiköhän tästä selviä ;) En suunnittele kuin viikon-parin reissua tällä kertaa, mutta saa nähdä karkaako mopo käsistä ja-tai luovutan aiottua aiemmin. Reilun kolmen viikon päästä pitäisi palata töihin :p

artzi
05.08.2015, 22.47
Aurinkopaneeli on ainakin meidän oloissa vähän vitsi, mullakin on yksi.

Minä olen yrittänyt minimoida härvelien määrää, vaikka ne kivoja ovatkin. Ajovalon laadukkaat irtomalli 18650 akut lataan hyvällä laturilla joka on samalla myös muitakin härveleitä lataava usb-laturi, kaksi 18650:tä lataa kännyn kaksi kertaa. Kiinalaisilla p-akuilla kuolee melkein heti...

Ongelma on känny joka ei enää toimi kuin muutaman tunnin alkup. 7-8 tunnin sijasta. Ja kyllä, on tehty monetkin tehdaspalautukset jne, on uusi alkup. akku... ei vaan jaksa, vanha pxxxx.

PS
Mistä saisi edullisimmat (3400) Panasonic/muu hyvä 18650?

Janos86
06.08.2015, 10.54
Www.akkula.fi olen omat 18650 akut ostanut, mielestäni suht edullisia mutta laatu on ainakin täysi 10

Ihanpihalla
06.08.2015, 12.55
Omaa Powermonkeytä olen käyttänyt oikeastaan vain alhaisemmilla leveysasteilla. Kokeilut Suomessa ovat olleet tuloksiltaa tosiaankin lähinnä huvittavia/ säälittäviä. Alppien etäpuolella kun laittaa tankolaukun päälle, lataa ihan OK 3W:lläkin.

gzmi
31.05.2016, 02.20
Kiitokset kaikille - sen enempää arpomatta löytyi Anker PowerPort Solar Lite https://www.anker.com/products/A2422011 eBaystä toimitettuna Englannista kahdeksalla kympillä. Meikä lähtee tienpäälle Jussin jälkeen, kun ei ole sade viikko päällä, terveenä ja emännän voi jättää hoitaan lapsia. Nurmijärvi-Keitele-Kalajoki 733 km ja talvesta asti olen miettinyt sähkönsaantia, Nokia dynamokin tuli hankittua, johon tarttisi laittaa USB johto, mutta kerta nämät paneelit ovat näin hyviä niin mitäpä sitä arpomaan yhtään enempää kiitos foorumilaisten! Kiitos. Tony Arnold Tuominen - kerron reissun jälkeen miten paneeli pelitti käytännössä.

Smo
31.05.2016, 13.37
Nythän noita olis tulossa Lidlitykseenkin näemmä http://www.lidl.fi/fi/tarjoukset.htm?id=1013 mulla on pari 5000mAh ja yksi tuollainen 10000mAh http://www.gearbest.com/power-banks/pp_187685.html + Partioaitta Outletin poistolaarista löytynyt pikkuaurinkokennovirtapankki .. vähän spekuloin vieläkö jotain ens kesän melontaretkille

gzmi
08.06.2016, 23.01
Saatu tämä paneeli Anker PowerPort Solar Lite https://www.anker.com/products/A2422011 tänään. Täällä Nurmijärvellä laitoin testiin 18:30 suoraan auringonpaisteeseen ladaten suoraan Lumia 925:sta. Akku latautui tyhjästä täyteen noin 2 h 10 min. On mielestäni hyvä suoritus. Seuraavaksi testaan saman puhelimen epäsuorassa valossa, katsotaan nyt lähipäivinä millaisia säitä on. Aikomuksena on myös kokeilla pienen ja ison virtapankin kanssa, että miten latautuu. Ensi vaikutelma on äärimmäisen iloinen, tämähän hönkii sähköä ja nopeaa tahtia. En mä odottanut, että puhelimen akku latautuu näin nopeasti. iPhone 6S Plus niin en odota sen latautuvan noin nopeasti, mutta hiha-arvio on, että kyllä senkin tulisi latautua 3-4 h aikana tai sinne päin. Tietenkin tienpäällä kun välillä on varjoa ja muuten niin on parempi, että paneeli on koko ajan peräkärryn päällä ja lataa sitten vaikka niitä virtapankkeja vuorollansa mistä saa sitten ladattua pienemmät laitteet yöllä teltassa nukkuessa. Koko on todella näppärä ja paketti on kevyt, ei haittaa reissussa millään lailla. Käyttöä tulee olemaan laajemminkin jatkossa. Hyvä Anker - kannatti!

gzmi
09.08.2016, 01.31
Reissu onnistui ja paneeli latasi hyvin. Oli hyvä ostos ja on odottamassa uusia reissuja. Kannatti, suosittelen, 10+ vehje.

Mika_koo
09.08.2016, 08.31
Reissu onnistui ja paneeli latasi hyvin. Oli hyvä ostos ja on odottamassa uusia reissuja. Kannatti, suosittelen, 10+ vehje.

Latasitko siis ajaessa vai vasta pysähdyksissä? Jos ajaessa, missä pidit?

Sent from my iPad using Tapatalk