Näytä tavallinen näkymä : Fatbike 4.0 vaiko 4.8 (tai mitä näitä nyt on lähes 5 tuumaisia)
Moi
Olen hankkimassa läskipyörää ja yksi olennainen ero eri pyörissä on vakiorenkaiden leveys. Kokeilemissani (maastossa) pyörissä on ollut levempi rengastus ja olen tykännyt niistä, koska kosteiden paikkojen ylitys on ollut niin helppoa. Kysymys oikeastaan kuuluukin, riittääkö tuo 4 tuumainen?
Pakkeli
Mulle 3.8 riittää kesällä.
Talvella keulassa 4.7.
Takana 4.0 tai 4.7.
4.0 isommilla nappuloilla niin puree lumisessa mäessä ja kovalla lumella.
4.7 tuo hieman kantavuutta lisää, mutta ilmeisesti 5+ vielä enempi.
Se on sitten eri asia missä sellaista ajat ja kuinka kauan. Kilometrejä vai kuukausia.
Sanoisin että 4 riittää jos haluaa.
Toisille taas ei riitä mikään :)
Ehkä se olennainen juttu on se, että paksua valitessaan huomioi sen, että haarukoissa on tilaa siirtyä halutessaan käyttämään jatkossa vakiorengastusta leveämpää kumia.
brilleaux
28.07.2015, 10.21
^Tämä oli mulla juuri yksi kriteeri kun läskiä ostin. Mutta kun en silti saanu sitä ICT:tä. :(
J.Kottenberg
28.07.2015, 10.25
Skillä oli hyviä pointteja. Sanoisin että kysyjän kannattaisi hankkia joku kohtuuhintainen, vaikka käytetty läski, ja ajella yksi vuosi niin löytyy ne omat ajomaastot ja oma käyttötarkoitus. Joku retkiläski leveillä vanteilla ja kaikin mahdollisin kiinnikkein kontra joku sporttimalli ovat niin erilaisia että ei niillä samoja ajoja oikein ajella, tai ei ajella samalla tavalla ainakaan.
Jep, kiitoksia kommenteista!
Tosiaan tuo on totta, että pääasia kunhan leveämpikin sinne mahtuu. Ja ilmeisesti niin, että vanne on 80mm. Joitakin pyöriä näkyy olevan myös 65mm vanteilla.
Pyörän käyttötarkoitus on sinänsä aika selvä: talviajo ja kesällä helppoja maastolenkkejä.
Liikuva shikaani
28.07.2015, 23.18
Varmaan jonnin verran vaikuttaa myös minkä kokoinen/painoinen olet, kevyelle kuskille oletettavasti riittää kaposempikin kumi kelillä kuin kelillä. Itse noin 85kg ajokamoissa ja hienosti on täällä etelässä pärjännyt 4.0" kumeilla muiden mukana, veikkaisin että aika harvassa on ne kelit jolloin leveämmästä on selkeästi hyötyä mutta mukavuus saattaa parantua entisestään.
mutanaama
29.07.2015, 02.10
Suuri osa ajokavereista, joita nyt on kuitenkin melkoinen määrä, pitää 4" rengasta täysin riittävänä. Osa, minä mukaanlukien haluaa taakse vähän tuhdimpaa ja kantavampaa talvisaikaan pehmeillä poluilla. Tänään ajelin juurakossa omaan tottumukseen liian pienillä painoilla, ehkä 0,5 bar 4"hodagilla ja kivaa oli. Rengas imi juuret ja pystyi tykittämään sen mitä jaloista lähti, mikä ei nyt paljoa ole, mutta isommasta renkaasta en olisi kokenut saavani mitään hyötyä. Samaten kantavuus olemattomilla poluilla ja mudassa oli täysin riittävä, enkä kaivannut yhtään muhkumpaa alle. Kuskin paino ajokamoineen +90kg, ajomaastot lähinnä juurakkoa ja kivikkoa.
Ski sen tuossa jo puki sanoiksi :)
Espoo?
Tuolla on käsittääkseni runsaasti polkuja ja käyttäjiä.Pohjat kovettuu nopeasti joten tuskin talvella tarvitsee äärimmäistä kantavuutta ellei halua olla polunavaaja lumimyräkän jälkeen.
Kesäkelillä helpot lenkit ajaa ihan millä vaan.Keposammalla yhdistelmällä kauemmas tai halutessa vauhdikaammin.Fatbikellä reviiri laajenee kun tekee mieli käydä tsekaamassa
kaikki edes jollainlailla polulta näyttävät kulkureitit kun on kalusto jolla sen voi tehdä paljon paremmin kuin normimaastopyörällä.
Kosteikko,suo tms?Hmmm,noilla ajaminen on tuurista kiinni ,ratkaisevaa on minkä ajolinjan sattuu ottamaan jota pitkin pääsee ajamalla eteenpäin.
Pelkästään rengaskokoon ei kannata tuijottaa ja luulla että sillä leveämmällä menee helpommin tai että kapeella sitten rullailaan polkematta.
1.Osta pyörä joka tuntuu ihan parkkipaikka pyörittelyssä omalta .Ammattitaitoinen myyjä osaa auttaa
säätämään fillaria sopivammaksi.
2.Tsekaa kehien sopivuus tubeless käyttöön ja rengastus.Halppispyörään saataa tulla useamman satasen päivitystarve.
3.Kampisetti ja varsinkin takanapa ovat komponentit joissa valmistajat tekevät suurimmat rimanalitukset muuten asiallisissa pyörissä.
brilleaux
29.07.2015, 07.11
Leveämmässä renkaassa on etuna myös halkaisijan kasvaminen? Kaiken muun lisäksi. :P
Muhkumpi on paree. IMO.
Jotkut kuulemma jopa väittää että ero on huima 27.5"ja 29" välillä normimaasturissa. ;)
markettipyörämies
29.07.2015, 10.50
Omasta ja vain omasta puolesta, kun mulla ei ole ajokavereita tai muitakaan kavereita ja optimivanneleveys/rengastus on jo päätetty isojen poikien keskuudessa, suosittelen kuitenkin 100mm-vannetta ja mahdollisimman leveätä kumea kaikkiin olosuhteisiin. 4" ei riitä. Jos arvostaa mukavuutta ja hyvää pitoa/kantavuutta kosteissa paikoissa on mielestäni 100mm vanne ja iso kumi paras valinta.
brilleaux
29.07.2015, 10.55
Hear, hear.
Pelkästään rengaskokoon ei kannata tuijottaa ja luulla että sillä leveämmällä menee helpommin tai että kapeella sitten rullailaan polkematta.
Markkinoilla on runsaasti vaihtoehtoja ja varmasti löytyy se sopiva rengaskoko sen jälkeen aloitetaan passelin renkastyypin etsiminen.
Nana voisi ostaa fatbiken niin saataisiin uutta ja informatiivista näkökantaa päivittäin kelien ja kellonaikojen mukaan.
No offense.
On tietty olemassa niinkin muhkuja renkaita ettei mahdu edes spesiaali leveässä läskissä pyörimään niin ettei osu ketjuun kiinni.
Sorry oli ihan pakko.
brilleaux
29.07.2015, 11.40
^En mä vaivaudu moiseen. :D
Alla oli ostettaessa sysipaskat reNkaat, vaihdoin kerran ja en mä muita ala puljaamaan.
Nää sopii mulle. Käytän ajan ajamiseen. :D
EDIT: sainko sitten tuurilla omaan makuun sopivat kerralla, en tiedä. Vai onko nää renkaat vaan niin perhanan hyvät. ;)
brilleaux
29.07.2015, 11.53
On tietty olemassa niinkin muhkuja renkaita ettei mahdu edes spesiaali leveässä läskissä pyörimään niin ettei osu ketjuun kiinni.
Sorry oli ihan pakko.
Jos tää oli mulle niin pakko puolustautua. ;)
Ketjuun kiinni ottaminenhan ei johdu renkaasta tai pyörästä mun tapauksessa.
Uuden Direct mount-rattaan chainline on jostain syystä perin outo, oisko tehty leveämmälle keskiölle. Mä näistä mitään ymmärrä.
Jos takana on 11t käytössä(harvemmin), ketjulinja on aivan vinksallaan. Ratas on varmaan 5mm liian sisässä, pitäis oikein mittailla kun sais aikaiseksi.
Rallinaaman 30t-rattaalla no problemo.
Taisi olla about vuosi sitten kun joku papparainen hehkutti Budin puolesta etusena niin että veti melkein herneen nenään kun
fillarin setupin toimivuutta "kyseenalaistetiin".
Samaten sille naureskeltiin kun se laittoi sellasen mummopyörämallisen juuri markkinoille tulleen kuitustongan fillariin.Vuosi oli ???
Mä luulen että sulla on ei ainostaan hyvät vaan parhaat renkaat koska ei ole tarvetta päivittää.
Pitäisi varmaan ajaa enemmän kun renkaat ei kulu tänä kesänä samaanmalliin kuin ennen.
Ride on.
Läskimasa
29.07.2015, 12.30
Leveämmässä renkaassa on etuna myös halkaisijan kasvaminen? Kaiken muun lisäksi. :P
Muhkumpi on paree. IMO.
Kyl näi o. Boonuksena - tai ei ehkä vähäpätöisimpänä seikkana, "muhkumpi" näyttää maastokamppeessa aina paremmalta, olipa kyseessä läskipyörä tai maasturi.
Polun tukko
29.07.2015, 12.34
Ajomaastojen ja tottumuksien mukaan valitsisin. Vauhdikkaampaan ajoon hodag tai joku muu max 4" on hyvä. Mönkimiseen ja ryömimiseen sitten isompaa.
Väittäisin myös että talvellakin pärjää kapeammalla jos ei umpihangessa aja.
brilleaux
29.07.2015, 12.44
No kuka noita jaksaa vaihdella? Mä ainakaan en. :D
Samoilla kumeilla kaikki ajot, ei tartte säätää. ;)
EDIT: eiliseen fiilistelyynkin sisältyi kaikkea mahdollista; asfalttia, hiekkatietä, suota, mutaa, kivikkoa, alamäkee, mönkimistä, tykittelyä jne...
Kyllä hyvä allrounderi alla on lyömätön. IMO. Koska mulla ei ole kuin läski. ;)
mutanaama
29.07.2015, 13.59
No niinku vaikka minä, vaihto kestää muutaman minuutin, ja taas saa uutta perspektiiviä :)
brilleaux
29.07.2015, 14.14
Onko Mutis muuten millon vaihtanu viimeksi "takaisin paksuun"?
Tai leveisiin kiekkoihin?
Kokemuksia läski vs. laihempi?
Ja mulla nyt ei vaan satu olemaan varallisuutta eikä tiloja useille kiekoille.
Jos olis, ne hyödyntäisin nastakumeille. Tuskin muuten. :)
Kumien vaihto taas ei mene muutamassa minuutissa. Multa.
Shimaani
29.07.2015, 14.21
Suuri osa ajokavereista, joita nyt on kuitenkin melkoinen määrä, pitää 4" rengasta täysin riittävänä. Osa, minä mukaanlukien haluaa taakse vähän tuhdimpaa ja kantavampaa talvisaikaan pehmeillä poluilla. ... Haluais ehkäjuu muttakun ei *piip* mahdu. Enkä ala raamia jonku *piip* takanakkeron takia päivittää.
Jos tuo joskus jää rekan tahi junan alle niin sit on pakko mut siihen asti ei yhtään hävetä tunkkaa...
Tosin, onhan mulla kokeiltuna (http://ep1.pinkbike.org/p5pb9538157/p5pb9538157.jpg)se Nuppu 80mm kehällä.... Hmm, nytkun ei oo enää etuvimputinta niin vois taas häröillä....
Ajamaan? Pfffht.:cool:
Tässäpä olis Halpahallistahttp://images.tapatalk-cdn.com/15/07/29/9de3f6c0ae3b0f68278dc0190e67dfab.jpg
^ Nyt se löytyi !!
Kun kerran suoriteltu käyttäjän pituus on n.140 cm ja siitä ylöspäin niin tollahan pärjää koripallomaajoukkueen kunditkin ;)
Ja kysyntä on läskeillä nyt niin kova, että tuon hintaa on ollut vara jopa korottaa siinä kun äksäksäksälläkin sortuu kaikennäköisiin ennakkotilaajan halvennuskampanjoihin ja muihin vastaaviin jallituksiin,,,
Kuntoilija
29.07.2015, 15.31
Kokeilin moista (S)tokmanissa ja hyvä oli, että nostaa jaksoin.
Ja renkaista, muhkumpi on musta myös kesällä parempi. Itse en ymmärrä kapean vanteen ja muhku kumin yhdistelmään. Paremmassa läskissä mulla 80 mm vanne ja laiha 4,8" gummi ja se parempi musta polulla kuin huonomman 70 mm vanne ja 4" gummi.
4,8" mulle kiitos, vauhtia kun ei ole ja meno muutenkin epävakaata.
Fatboyssa Bud ja Lou ja nallevassussa BFL:t ,kyllä paljon mieluummin FB:llä ajan vaikka aika samanlaisia pyöriä kumpikin.
Laitoin nallevassuun BFL:t koska se on perheen käytössä ja isommat ei mahdu taakse, noilla renkailla paljon rullaavampi ja sitä kautta keveämpi ajaa.
@Kuntoilija ,Voisitko laittaa myös kuvan molemmista pyöristä,niissä saattaa olla muitakin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia eroavaisuuksia kuin pelkkä rengaskoko.
Ja jos viitseliäisyyttä löytyy sanojen lisäksi niin käyttäisitkö puntarilla molempien kiekot sellaisinaan eli suoraan alta vaaalle.Fair play hengessä.
Kapee vanne muhkumpi rengas?Ymmärrä?Tarkoitatko ettet ole kokeillut moista yhdistelmää vai että se näyttää hölmöltä tms?
Nyt sun on pakko tulla meidän poluille eli laitetaan joku päivä sun ononeen mun takakiekko ja heitetään testilenkki,sitten kerrot onko järkeä kapea vs leveä kehä.
Höh.Etusta ei saa muutettua rds:ksi .Tietty rullailet myös verrokiksi meitsi dieettiTrekillä,enkä pahastu arvioista.Jos ajanut niin pystyy myös oikeasti perustelemaan eikä
ainoastaan mutuilemaan.Senverran usein olen joutunut kääntämään takkini koeajojen jälkeen niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä että kuvien,kommenttien ym ei kokemukseen perustuvilla seikoilla ei merkitystä.
Hommaan heti vaikka tälläsen uberläskirenkailla varustetun jos on hintansa verran parempi kuin nykyinen,joka haen takkini?:D
Kuvassa oikealla oleva 4.8" mikään iso ole ensi syksynä vaikka kyllähän hullun norjalaisen projektin kaikki tietää.
http://i937.photobucket.com/albums/ad218/Espenwethe/WP_20150322_022_zpsw3edkror.jpg
Sivuprofiili
http://i937.photobucket.com/albums/ad218/Espenwethe/WP_20150322_082_zpsiels0yti.jpg
J.Kottenberg
30.07.2015, 10.15
Tota samaa kuvaa, siis alempaa joissa nojaavat seinään, olen jossain topikissa ihmetellyt ja kun mittaa viivottimella ihan vaan vanteita näytössä niin ton isomman vanne on selvästi isompi halkaisijaltaan. Kai ne 26 on molemmat.
Voi olla tietty että jokin vääristää mutta kyllä jonkunnäköinen kuvankäsittely kävi kanssa ajatuksissa. Ei silti, ihan varmasti kunnioitettavan kokoinen kumi.
Vaikkei kokemusta paljon vielä olekaan niin en mäkään oikein usko tuommoisten superheviduty kumien ylivoimaisuuteen. Tottakai jossain erikoistilanteessa, hankikanto tai kelkanjälki jollain kelillä yms, jossa ollaan kantavuudessa ihan rajoilla, voi olla hyväkin mutta ei missään yleiskäytössä. Semmoiset erikoistapaukset on aina niin lyhytaikaisia ettei taida kannattaa hankkia kalustoa semmoiseen. Ja iso nyt vaan on aina painavaa ja ei se hyödyksi ole. Ainakaan mulla.
[QUOTE=J.Kottenberg;2410931Vaikkei kokemusta paljon vielä olekaan niin en mäkään oikein usko tuommoisten superheviduty kumien ylivoimaisuuteen. Tottakai jossain erikoistilanteessa, hankikanto tai kelkanjälki jollain kelillä yms, jossa ollaan kantavuudessa ihan rajoilla, voi olla hyväkin mutta ei missään yleiskäytössä. Semmoiset erikoistapaukset on aina niin lyhytaikaisia ettei taida kannattaa hankkia kalustoa semmoiseen. Ja iso nyt vaan on aina painavaa ja ei se hyödyksi ole. Ainakaan mulla.[/QUOTE]
Samoilla argumenteilla perustelin etten osta fatbikea kun kokeilin Shimun ostamaa Pugsleytä heti messujen jälkeen.(Oisko ollut toka fatbike siihen aikaanSuomessa)Vuosi oli ????
Niin joo olihan ne hemmetin erikoisia muutenkin .Eksotiikaa lisäsi offset puolaus,rengasvalikoima,vanteet ja mielestäni käsittämättömän kova hinta täysjäykäksi Surlyn teräspyöräksi.
Salsalta tuli Muklukin ja OnOnen sai aikaan fattisbuumin economymallilla.Minäkin sorruin läskipyöriin totaalisesti kun gen2 Mukluk tuli markkinoille kohtuuhintaan.Oli rengasta,170mm perää,kampisettiä jne.Wow vähänkö upeeta ja mahtavaa.
Tod.näk melkoinen qfactori 5"+Rungoissa vai jos niilä on joku boost148 tapainen kikka saada ketjulle,renkaalle tilaa ilman tosi leveetä kampiseetiä.
Shimu tai Zarni voisi kuvauttaa Pugin orkkiskunnossa jonkun tämänpäivän hipokuitupelin vieressä,photshoppaus hyväksytään.
Shimaani
30.07.2015, 11.25
Puksua ei saa enää orkkiskuntoon kun ne huikeanleveät (ja käsinkiillotetut) LargeMarge kehät meni Toikalle yhteen rojektiin (Middleburnin navat on vielä ajossa) mut aika likelle pääsis ku laittasis alle RD:t, Endo/Larry kumit ja orkkiskeulan. Mahtais tulla melkoinen nostalgiapläjäys (http://ep1.pinkbike.org/p4pb4641596/p4pb4641596.jpg)...... Olikohan se 2010?
Tank Driver
30.07.2015, 11.30
Retroläski! Alkaa huutaa omaa ketjua.
Shimaani
30.07.2015, 11.42
Se jäis melko lyhkäseks ku osallistujat olis Greenmän ja mää. Päästäis sit tosi vikkelästi offariin :)
Tai kalialle
[emoji106][emoji106][emoji106][emoji106][emoji106][emoji106]
... // Kapee vanne muhkumpi rengas?Ymmärrä?Tarkoitatko ettet ole kokeillut moista yhdistelmää vai että se näyttää hölmöltä tms?
Kapee kehä ja muhkumpi kumi on ihampaska yhdistelmä. Määkin luulin muuta ennenkun luin totuuden foorumilta.
Ja eiku kehä vaihtoon, 65mm vaihtu 52mm:een.
https://lh3.googleusercontent.com/-6hS5E8CLtIg/VYGWLF3O9dI/AAAAAAAACGk/pk5bj-bLAs0/s912-Ic42/JunboJim.jpg
J.Kottenberg
30.07.2015, 12.37
No tosta PaH:n kiekosta ei ainakaan painoa ole enää helppo vähentää tai sit pitää ajaa paljaalla vanteella. Ja toi kumikin on varmaan 4.0" ?
Kun ehdit niin kerro vähän miten muuttuu ajotuntuma 65->52 kehään.
(älä tietenkään sano vanteen merkkiä tai mistä hankit ku sehän on salakavalaa sissimarkkinointia)
No tosta PaH:n kiekosta ei ainakaan painoa ole enää helppo vähentää tai sit pitää ajaa paljaalla vanteella. Ja toi kumikin on varmaan 4.0" ?
Kun ehdit niin kerro vähän miten muuttuu ajotuntuma 65->52 kehään.
(älä tietenkään sano vanteen merkkiä tai mistä hankit ku sehän on salakavalaa sissimarkkinointia)
Ei toi oo mikään kevennyskiekko - Hadley/Fatback- napa jne. Kehä on kiinankuitua, mcarbon tms.
Kumi on 4.8 junpojimi, se liteskin-versio. En oo ajanu tolla kumilla leveemmillä kehillä kun pari lenkkiä,
mut BFL:ää ja Budia enempi molemmilla, samoin kun vielä leveemmillä kehillä.
Mun ajoissa kapeempi on huolettomampi - louhuissakin kestää kehä ehjempänä kun sitä on vähemmän ulkona.
Ajelin toista vuotta 45mm velocity dually kehillä aika monilla kumeilla enkä koskaan oo kärsiny kehän kapeudesta.
Kantavuuden niksi on olla uppoomatta.
Kuntoilija
30.07.2015, 13.25
Zippo, mä en mitään kuvia saa aikaiseksi, vaakaa ei ole maalla ja läskit on eri kunnissa. Ajofiilikseen voi vaikuttaa se, että päässä laskien ja arvuutellen Duden takakiekko/gummi on oikein reilun kilon ja etunen oikein reilun puoli kilo vähemmän kuin Fattyn vastaavat.
Puksua ei saa enää orkkiskuntoon kun ne huikeanleveät (ja käsinkiillotetut) LargeMarge kehät meni Toikalle yhteen rojektiin (Middleburnin navat on vielä ajossa) mut aika likelle pääsis ku laittasis alle RD:t, Endo/Larry kumit ja orkkiskeulan. Mahtais tulla melkoinen nostalgiapläjäys (http://ep1.pinkbike.org/p4pb4641596/p4pb4641596.jpg)...... Olikohan se 2010?
Oih, silloin oli vielä luntakin talvella :)
Minusta oikea renkaan leveys on se, mikä tuntuu itsestä hyvältä. Useimmille, muttei kaikille, se on yks makkara kapeempi tai leveämpi. Itseltä löytyy nyt 3,4 ja 5 tuumaista, joten puhuin itseni pussiin.
mutanaama
30.07.2015, 18.31
Mitenköhän nuo 2,1" renkaat toimis, kun ovat niin kapeat. Uppoavat varmasti asfalttiinkin. :)
Läskimasa
30.07.2015, 19.26
Taitaa ensimmäiset Snowshoe 2XL:t olla markkinoilla eli nää 26x5.05 -kokoiset, jotka mitattu jopa 5.6-kokoisiksi. Mtbr:n foorumilaisista yks oli tilannu tollasen. 👍😎😋
Jos näitä oikeesti aletaan myymään, mun läski vaihtuu hyvin joutuin tuon kumin nielevään versioon. Eipä taida vaan olla käypäisiä runkoja markkinoilla?
Taitaa ensimmäiset Snowshoe 2XL:t olla markkinoilla eli nää 26x5.05 -kokoiset, jotka mitattu jopa 5.6-kokoisiksi. Mtbr:n foorumilaisista yks oli tilannu tollasen.
Jos näitä oikeesti aletaan myymään, mun läski vaihtuu hyvin joutuin tuon kumin nielevään versioon. Eipä taida vaan olla käypäisiä runkoja markkinoilla?
Konassa taitaisi mahtua eteen, mutta ei taakse.
^ Noista edessä muhku ja takana jotain muuta tulee kerrassaan koomisen näköisiä virityksiä. Mulla Fat1 Prossa kun ei mee taakse 4" leveempi, niin oli kyllä tosi tyhmän näköinen kapistus kun takana oli viime talvena Nate ja edessä Lou.
Ei oo kyllä enää tulevana talvena,,,
Läskimasa
30.07.2015, 21.22
^ Joo, ei missään nimessä eteen isompaa. Vammasta. Takana muutenkin se suurin paino.
^ Joo, ei missään nimessä eteen isompaa. Vammasta. Takana muutenkin se suurin paino.
Kappas naapurikylässä löytyy pro meininkiä,mitens jos käytäisiin ajelemassa sellanen rengasmatka tässä lähipoluilla?
EDIT:Katottaisiin sitä mahdollista vammaisuutta ehkä uudesta näkökulmasta.Myös koomiikot tervetulleita pitämään hauskaa.
tyhmännäköisen pyörän perässä.Periaattena:Jos mä ajan tosta niin sä tuut perässä.OK?
Starttipaikka: Teollisuustien ja Korpikyläntien risteys.Pvä:? Klo:?
J.Kottenberg
30.07.2015, 22.25
Onpas hyvä ettei kukaan nähnyt kun ymppäsin kokeilun haluisena Felttiin Budin eteen ja takana oli orkkis 4.0" jumbojimi. Kokoero oli melkoinen, mutta hyvähän se oli ajella. Ei toi isompi edessä ole minusta mitenkään poissuljettu vaihtoehto.
Nytkin on edessä Bud ja takana Bulldozer eli edelleen "vammaista menoa". Mutta tuntuu ihan toimivalta.
Voi muuten olla mielenkiintoinen lenkki tarjolla Läskimasalle.
Onko se sitten niin että leveämmällä kärsii olla ainakin isommat paineet ja kapeemmalla renkaalla joutuu enemmän värkkäämään paineiden kanssa?
Mulla on 4,7" ja talven ajoin jollain 0,5-0,6bar. Nyt kevään ja kesän 0,7bar. On toiminut sekä maastossa että asfaltilla. Painoa mulla 73kg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Joo, ei missään nimessä eteen isompaa. Vammasta. Takana muutenkin se suurin paino.
Höpö höpö. Ainakin kesällä. Tänään ajettiin kaverin kanssa Bud edessä 80mm vanteet molemmilla. Takana mulla 4" Mammoth paine 0.55bar ja kaverilla Lou 0.42 bar. Kumpikaan ei huomannu kivikko juurakossa mitään suurta eroa. Lou pudotettiin 0.35 bariin pehmeni selkeästi ja ei lyönyt läpi, mutta en minä ainakaan, sen enempi viittinyt keventämättä perus penkissä ajaa. Mammothin olis painetta voinut vielä pudottaa, mutta jäi tekemättä.
Talvella pehmeillä ja sileillä baanoilla takapään kantavuus on eri juttu.
Edessä ajoin kokeeksi Mammothia ja Budi tuli aika äkkiä takas jouston takia. Näyttäköön tyhmälle pää-asia, että on hyvä ajaa.
Onpas muuten Felt ja Mukluk eri tuntuisia ajaa. Molemmat M kokoa ja stemmit 60mm. Paremmuus ei selvinnyt, kun molemmat selvisi pois metsästä;).
^Isompaa voi ajaa pienemmillä paineilla, ja silti sen runko kantaa samanlailla, kuin kaposempi isommilla. Mutta paineilla on rengaskohtaisia eroja paljon jo samassa kokoluokassakin riippuen renkaan rungosta.
Shimaani
31.07.2015, 06.55
Mitenköhän nuo 2,1" renkaat toimis, kun ovat niin kapeat. Uppoavat varmasti asfalttiinkin. :)Kyllä tuon (http://ep1.pinkbike.org/p5pb11583362/p5pb11583362.jpg)kanssa välillä perä vähän lipsahteli vaikka onkin p1rusti piikkejä.
markettipyörämies
31.07.2015, 09.45
Oikean talvirenkaan pitää olla kaponen ja siinä saa olla nastat. Oman Jopon etunen vuodelta 2004.
https://lh3.googleusercontent.com/-PtqrkMvykJc/VbsY7zecU8I/AAAAAAAAR88/Pt_0lWrKs3A/s512-Ic42/Spiidvei2004-50Resized.jpg
J.Kottenberg
31.07.2015, 10.08
Itsellä ihan samanlaisia havaintoja kuin Antzalla. Isompi edessä toimii oikein hyvin. Bud edessä antoi hyvän iskunvaimennuksen ja keväällä kun alle laitoin ja poluilla oli melkoisia mutaspotteja niin pystyi keskittymään polkemiseen (Jumbojimillä sudittamiseen) kun etupää ei luistellut sivulle eikä tarvinnut jalkautua nilkan syvyiseen.
Tekisi mieli sanoa että paljon muita etukumeja ei tarvi kun Bud mutta en kuitenkaan sano. Varmaan on muitakin kumeja jotka tarjoaa mukavan vaimennuksen ja on paljon taitavampia kuskeja jotka osaa ajaa kivien ja juurien yli smootisti muillakin renkailla. Mutta tämmöiselle vähemmän taitavalle hyvä vähän joka paikassa.
Renkaiden ulkonäköä ei ole koskaan tullut tuumittua. Mustia isoja pyöreitä on kaikki.
Markettipyörämiehellä hieno ruuvirengas. Ei varmaan paljon luistellut.
Läskimasa
01.08.2015, 23.47
Kappas naapurikylässä löytyy pro meininkiä
Pro kaukana, kotinettimuotipoliisina tuo kommentti. Vammasta, siis nimenomaan ulkonäön suhteen, eihän kukaan laita mopoonkaan leveempää kumia eteen kuin taakse. :) Käytännössä toimii varmasti hyvin, en sitä kiistä. Meikäläinen pikku perfektionistina ei vaan teoriassakaan vois noin päin laittaa vaikka kuinka hyvä olis ajella.
Kiitoksia "rengasmatka"tarjouksesta, olis kiva käydä polkemassa uusia polkuja, sama sit millä kumeilla ja miten päin sijoitettuna. Perässä varmasti tulisin, en vaan tiedä kuinka kauas jäisin ja kuinka paljon olis tunkkaamista zipon ajamista paikoista.
^Jos mopotkin olis täysjäykkiä niissäkin olis isompi eessä tai molemmissa päissä;).
Pää-asia, että käyttää kumia ;)
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/bigger-tire-front-back-630961.html
Tapatalkista iKälättimellä
J.Kottenberg
02.08.2015, 08.54
Pää-asia, että käyttää kumia ;)
Pieni off-topic...
Tuosta muistuu mieleen kahden herrasmiehen keskustelu toisessa topikissa:
Toinen arvioi suunnilleen eräästä renkaasta: "Kait se just paljaan vanteen voittaa".
Johon toinen:"Tosimies vetäis paljaalla".
J.Kottenberg
02.08.2015, 09.16
Ei toi oo mikään kevennyskiekko - Hadley/Fatback- napa jne. Kehä on kiinankuitua, mcarbon tms.
Kumi on 4.8 junpojimi, se liteskin-versio. En oo ajanu tolla kumilla leveemmillä kehillä kun pari lenkkiä,
mut BFL:ää ja Budia enempi molemmilla, samoin kun vielä leveemmillä kehillä.
Mun ajoissa kapeempi on huolettomampi - louhuissakin kestää kehä ehjempänä kun sitä on vähemmän ulkona.
Ajelin toista vuotta 45mm velocity dually kehillä aika monilla kumeilla enkä koskaan oo kärsiny kehän kapeudesta.
Kantavuuden niksi on olla uppoomatta.
Toi kehien parempi suoja on tietenkin ihan järkeenkäypä juttu, ja kivisissä paikoissa varmaan hyvä.
Mutta minkäköhänlainen muutos tapahtuu ajotuntumassa kun mennään leveistä kehistä noin, voisi varmaan sanoa jo, superkapeisiin?
Kumi on ainakin ihan eri muotoinen ja reunanappulat on ulompana reilusti. Ei ole iso Jumbojimi ton näköinen 80mm vanteella. Sekin on kivikoissa varmaan hyvä.
Mielenkiintoisia variaatioita.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.