Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : SRAM XX 2x10 -> 1x11 (tai 1x10)

hippiäinen
25.07.2015, 14.16
Disclaimer: yritin ennen uuden topicin aloittamista löytää sopivaa vastausta olemassaolevasta 1x10 -topicista, mutta en ainakaan näin suoralta kädeltä löytänyt. Joten älkää lynkatko.

Eli siis: tulin ostaneeksi muutama viikko sitten Haibiken Heet RX:n (http://www.fun-corner.de/index.php/de/Haibike-Heet-RX-26-Greed-Team-26-20-G-XX-carbon-teamblue-matt/c-WG001003/a-A019122) toissavuoden mallin Saksasta. Pyörässä on täysi SRAM XX:n osasarja, eli siis edessä 39-26 direct-mount -rataspari ja takana 11-36 -kasetti. Jo pyörästä lukemissani arvioissa XX:ää pidettiin enska-/trailityyppiselle pyörälle melko omituisena speksinä. Ehkä olen antanut ehdollistaa itseni muiden mielipiteille, mutta ainakin näin parin viikon tiheän testaamisen jälkeen tuntuu, että 1x11 olisi tosiaan kaikin puolin toimivampi ratkaisu. Ainakin poluilla ajaessa tuntuu, että isosta eturattaasta ei ole mitään hyötyä; sitä tulee käytettyä korkeintaan tiesiirtymillä, jos silloinkaan.

Helpointa olisi ostaa pyörään suoraan XX1:n osasarja, mutta en niin kallista investointia viitsisi näin pian pyörän hankkimisen jälkeen tehdä, varsinkin, kun tuo XX on myös suht. korkealaatuista kamaa. Joten mietin, josko XX:stä saisi pienellä (ja lompakkoystävällisellä) modaamisella XX1:stä vastaavan systeemin, tai ainakin jonkin toimivan 1x10 -ratkaisun. Tarkemmin ottaen haluaisin kysellä asiaan perehtyneiltä seuraavaa:

- Kumpaa ylipäätään suosittelisitte, 1x11 vai 1x10? Kuinka luotettavia kotikutoiset 1x10 -ratkaisut ovat olleet; tippuvatko ketjut ilman ohjureita?

- Riittäisikö toimivaan 1x10:een pelkkä eturattaan vaihto, esim. tämänhetkisten 39-26 tilalle 28T? Riittäisivätkö takapakan välitykset tehokkaaseen kiipeämiseen ja maltilliseen alamäkiajoon, vai jäisikö pyörä jollain sektorilla kehitysvammaiseksi? Jos kasetti pitää uusia, mitä suosittelisitte tilalle?

- Jos päädyn päivittämään 1x11:ään, tulee minun päivittää eturattaan ja kasetin lisäksi myös takavaihtaja ja sen vipu (eikö niin?), mutta entäs kammet? En ainakaan itse keksi mitään syytä, miksi XX:n kammet eivät menisi XX1:n (tai vastaavaan) rattaaseen kiinni, mutta toisaalta on aina parempi kysyä kuin katua.

- Onko jotain muuta, mitä minun tulisi ottaa huomioon yksirattaiseen päivittäessäni?

Kiitoksia etukäteen kaikista asiallisista vastauksista!

LJL
25.07.2015, 14.28
XX-kammet ovat hienot mutta jokseenkin ongelmalliset 1x-käyttöä ajatellen. Näin siksi, että kampiin ei saa 38t pienempää limppua kiinni 120mm eli ison rieskan paikalle. Sen sijaan 80mm eli pikkurieskan paikalle saat vaikka sen 28t, mutta vastaavasti ison rieskan paikka jää tällöin "kuhnuriksi". Yksi esteettisesti/tarkoituksenmukaisuusnäkökohdat kestävä vaihtoehto voisi olla bashring 120mm paikalle..? Muuten kannattanee investoida XX1/X01/X0/X9 tai vastaaviin kampiin, joihin saa ns. direct mount -rieskan. Kustannus ei liene kohtuuton kun myy nykyiset kammet.

jame1967
26.07.2015, 12.34
Komppaan edellistä , juuri äskettäin hankin torilta pari käytettyä kampisatsia . Innoissani en huomannut ton xx:n 120 pulttijakoa ja lisäksi Q-factor liian pieni 156 , otti kammet melkein kiinni
takahaarukkaan .
Onneksi toiset kammet oli en nyt muista tarkkaa mallia mutta sram ja direct mount , eli otin spiderin pois ja tilasin direct mount rattaan 32. Kuvittelin näin säästäväni rutkasti painoa
verrattuna deoren kampisettiin joka sekin toimi narrovilla moitteettomasti 1x10 ilman ohjureita . No ei siinä tainnut tulla kun joku 50g kevennystä .
Mutta nyt on sitten mahdollista vaikka 1x11 jos joskus tulee tarjous eteen .

Kärrä
27.07.2015, 15.17
En osannut tulkita linkistä pyöran takanapaa, mutta jos haluat Sramin 1x11 vaihteiston, niin kai takanapaan saa ostettua XD-vapaarattaan?

jame1967
27.07.2015, 15.36
Hei , nythän vasta huomasin että hippiäisen xx kammissa oli directmount rataspari . Mulla on tosiaan se xx missä kammet ja spideri samaa puuta .
Tohon vaan suoraan pelkkä ratas kiinni ja ajoa...

LJL
27.07.2015, 15.53
Hei , nythän vasta huomasin että hippiäisen xx kammissa oli directmount rataspari . Mulla on tosiaan se xx missä kammet ja spideri samaa puuta .

Sram ei valmista muunlaisia 2x10 XX-kampia kuin niitä, missä kammet ja spider ovat samaa puuta. Tässä kuvassa on juuri sellaiset kammet

http://www.fun-corner.de/Media/Shop/haibike-heet_rx26.jpg

jame1967
27.07.2015, 23.42
Just tuollaiset kammet mullakin , en tosiaan tiedä kaikkia malleja , uskoin vain kirjoittajan tekstiin .
Tosin joku myi torilla xx rattaita spiderillä .
Ilmeisesti yhden rattaan käytössä ketjulinjakaan ei ole optimaalinen noissa xx kammissa , taidan jättää hyllyyn tai pistän kiertoon .

LJL
28.07.2015, 00.06
Tosin joku myi torilla xx rattaita spiderillä

Mikäänhän ei estä ruuvaamasta XX-rattaita kiinni 120/80 pulttijaolla olevaan spideriin. Mutta tosiaan noita tuon näköisiä XX-kampia ei ole olemassa mitään muuta kuin kiinteää 2x mallia, ja kuten aiemmin todettua ne eivät oikein ole 1x-käyttöön tarkoitetut. Ei se ison rieskan ketjulinja mitenkään mahdoton ole, suunnilleen sama kuin ilman offsettiä varustetussa direct mount -rieskassa. Ongelma on siinä että 120mm rieskoja ei ole olemassa pienempiä kuin 38t.

cool J
28.07.2015, 01.18
- Kumpaa ylipäätään suosittelisitte, 1x11 vai 1x10? Kuinka luotettavia kotikutoiset 1x10 -ratkaisut ovat olleet; tippuvatko ketjut ilman ohjureita?

- Riittäisikö toimivaan 1x10:een pelkkä eturattaan vaihto, esim. tämänhetkisten 39-26 tilalle 28T? Riittäisivätkö takapakan välitykset tehokkaaseen kiipeämiseen ja maltilliseen alamäkiajoon, vai jäisikö pyörä jollain sektorilla kehitysvammaiseksi? Jos kasetti pitää uusia, mitä suosittelisitte tilalle?

1x11 ratkaisuun löytyy helposti wide range pakka.
1x10 ratkaisuun jos haluaa jotain laajempaa rangea kun 11-36 niin joutuu joko
- tilamaan "erikois pakan"
Praxis Works Wide Range Cassette (kuten miku80 vinkkas http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49169-1x10&p=2405658#post2405658)
Sunracelta kans tulossa pakka, jota kuulemma pitäisi olla ihan pian saatavana suomessakin http://www.bikerumor.com/2015/04/14/tpe15-sunrace-adds-wide-range-10-11-speed-mountain-bike-cassettes-derailleurs/
- Tai laittamaan nykyiseen pakkaan jonkun range extenderin (eli pakasta heitetään yksi ratas pois ja sen tilalle laitetaan 40 piikkinen (tai jopa 42t))

Itse olen nyt ajellut ihan vaan 11-36 pakalla, edessä 32t. Hyvin nousee Hämeen mäet, enkä todellakaan ole "kovajalkainen". Jossain muissa maisemissa varmasti kaipaa kevyempää. (Tilasin Praxis Works Wide pakan (tuolta http://www.ubyk.co.uk/), koska ei saatu extenderiä sopimaan, mutta ei ole vielä tullu.)

EDIT: piti vielä sanomani että
- tollasen 11-40 pakan jälkeen, ero 1x11 systeemiin on hyvin pieni
- minulla ei ole ollut mitään ongelmia ketjun tippumisen kanssa, jotain valitteluja olen netistä lukenu, mutta pienen otantani mukaan ne ovat harvinaisia tapauksia. En tiedä miksi osalla on ongelmia. Rajumpi ajo? Huono ketjulinja? Liian pitkä ketju? Heillä jousituksen toiminta vaikuttaa ketjun kireyteen enemmän?