hippiäinen
25.07.2015, 14.16
Disclaimer: yritin ennen uuden topicin aloittamista löytää sopivaa vastausta olemassaolevasta 1x10 -topicista, mutta en ainakaan näin suoralta kädeltä löytänyt. Joten älkää lynkatko.
Eli siis: tulin ostaneeksi muutama viikko sitten Haibiken Heet RX:n (http://www.fun-corner.de/index.php/de/Haibike-Heet-RX-26-Greed-Team-26-20-G-XX-carbon-teamblue-matt/c-WG001003/a-A019122) toissavuoden mallin Saksasta. Pyörässä on täysi SRAM XX:n osasarja, eli siis edessä 39-26 direct-mount -rataspari ja takana 11-36 -kasetti. Jo pyörästä lukemissani arvioissa XX:ää pidettiin enska-/trailityyppiselle pyörälle melko omituisena speksinä. Ehkä olen antanut ehdollistaa itseni muiden mielipiteille, mutta ainakin näin parin viikon tiheän testaamisen jälkeen tuntuu, että 1x11 olisi tosiaan kaikin puolin toimivampi ratkaisu. Ainakin poluilla ajaessa tuntuu, että isosta eturattaasta ei ole mitään hyötyä; sitä tulee käytettyä korkeintaan tiesiirtymillä, jos silloinkaan.
Helpointa olisi ostaa pyörään suoraan XX1:n osasarja, mutta en niin kallista investointia viitsisi näin pian pyörän hankkimisen jälkeen tehdä, varsinkin, kun tuo XX on myös suht. korkealaatuista kamaa. Joten mietin, josko XX:stä saisi pienellä (ja lompakkoystävällisellä) modaamisella XX1:stä vastaavan systeemin, tai ainakin jonkin toimivan 1x10 -ratkaisun. Tarkemmin ottaen haluaisin kysellä asiaan perehtyneiltä seuraavaa:
- Kumpaa ylipäätään suosittelisitte, 1x11 vai 1x10? Kuinka luotettavia kotikutoiset 1x10 -ratkaisut ovat olleet; tippuvatko ketjut ilman ohjureita?
- Riittäisikö toimivaan 1x10:een pelkkä eturattaan vaihto, esim. tämänhetkisten 39-26 tilalle 28T? Riittäisivätkö takapakan välitykset tehokkaaseen kiipeämiseen ja maltilliseen alamäkiajoon, vai jäisikö pyörä jollain sektorilla kehitysvammaiseksi? Jos kasetti pitää uusia, mitä suosittelisitte tilalle?
- Jos päädyn päivittämään 1x11:ään, tulee minun päivittää eturattaan ja kasetin lisäksi myös takavaihtaja ja sen vipu (eikö niin?), mutta entäs kammet? En ainakaan itse keksi mitään syytä, miksi XX:n kammet eivät menisi XX1:n (tai vastaavaan) rattaaseen kiinni, mutta toisaalta on aina parempi kysyä kuin katua.
- Onko jotain muuta, mitä minun tulisi ottaa huomioon yksirattaiseen päivittäessäni?
Kiitoksia etukäteen kaikista asiallisista vastauksista!
Eli siis: tulin ostaneeksi muutama viikko sitten Haibiken Heet RX:n (http://www.fun-corner.de/index.php/de/Haibike-Heet-RX-26-Greed-Team-26-20-G-XX-carbon-teamblue-matt/c-WG001003/a-A019122) toissavuoden mallin Saksasta. Pyörässä on täysi SRAM XX:n osasarja, eli siis edessä 39-26 direct-mount -rataspari ja takana 11-36 -kasetti. Jo pyörästä lukemissani arvioissa XX:ää pidettiin enska-/trailityyppiselle pyörälle melko omituisena speksinä. Ehkä olen antanut ehdollistaa itseni muiden mielipiteille, mutta ainakin näin parin viikon tiheän testaamisen jälkeen tuntuu, että 1x11 olisi tosiaan kaikin puolin toimivampi ratkaisu. Ainakin poluilla ajaessa tuntuu, että isosta eturattaasta ei ole mitään hyötyä; sitä tulee käytettyä korkeintaan tiesiirtymillä, jos silloinkaan.
Helpointa olisi ostaa pyörään suoraan XX1:n osasarja, mutta en niin kallista investointia viitsisi näin pian pyörän hankkimisen jälkeen tehdä, varsinkin, kun tuo XX on myös suht. korkealaatuista kamaa. Joten mietin, josko XX:stä saisi pienellä (ja lompakkoystävällisellä) modaamisella XX1:stä vastaavan systeemin, tai ainakin jonkin toimivan 1x10 -ratkaisun. Tarkemmin ottaen haluaisin kysellä asiaan perehtyneiltä seuraavaa:
- Kumpaa ylipäätään suosittelisitte, 1x11 vai 1x10? Kuinka luotettavia kotikutoiset 1x10 -ratkaisut ovat olleet; tippuvatko ketjut ilman ohjureita?
- Riittäisikö toimivaan 1x10:een pelkkä eturattaan vaihto, esim. tämänhetkisten 39-26 tilalle 28T? Riittäisivätkö takapakan välitykset tehokkaaseen kiipeämiseen ja maltilliseen alamäkiajoon, vai jäisikö pyörä jollain sektorilla kehitysvammaiseksi? Jos kasetti pitää uusia, mitä suosittelisitte tilalle?
- Jos päädyn päivittämään 1x11:ään, tulee minun päivittää eturattaan ja kasetin lisäksi myös takavaihtaja ja sen vipu (eikö niin?), mutta entäs kammet? En ainakaan itse keksi mitään syytä, miksi XX:n kammet eivät menisi XX1:n (tai vastaavaan) rattaaseen kiinni, mutta toisaalta on aina parempi kysyä kuin katua.
- Onko jotain muuta, mitä minun tulisi ottaa huomioon yksirattaiseen päivittäessäni?
Kiitoksia etukäteen kaikista asiallisista vastauksista!