PDA

Näytä tavallinen näkymä : Läskipyörä aloittelijalle

funky_albert
24.07.2015, 11.45
Elikäs ensimmäistä läskipyörää etsimässä ja budjetti olisi siinä 500€ hujakoilla eli myös ulkomailta tilaaminen käy oikein hyvin. Olen katsellut Wigglen sivuilta Verenti Indulgence -mallia, josta kaipaisin mielipiteitä.

http://www.wiggle.co.uk/verenti-indulgence-2015/?referid=affwin&utm_source=affiliate-window&utm_medium=affiliates&utm_campaign=www.polkupyoratulkomailta.com&utm_term=136883&utm_content=0

supertele
24.07.2015, 12.09
Kai tuollaisellakin ajaa, jos ei paremmasta tiedä. 20-kiloisella pyörällä ajaminen tuskin on kuitenkaan kovin kivaa. Tuolla budjetilla paljon parempaa vaan ei taida saada.
Vakavasti suosittelisin laittamaan budjettiin toisen mokoman lisää - vaikka sitten pitäisi jonkin aikaa säästää.

janne kuivakangas
24.07.2015, 12.23
Elikäs ensimmäistä läskipyörää etsimässä ja budjetti olisi siinä 500€ hujakoilla eli myös ulkomailta tilaaminen käy oikein hyvin. Olen katsellut Wigglen sivuilta Verenti Indulgence -mallia, josta kaipaisin mielipiteitä.

http://www.wiggle.co.uk/verenti-indulgence-2015/?referid=affwin&utm_source=affiliate-window&utm_medium=affiliates&utm_campaign=www.polkupyoratulkomailta.com&utm_term=136883&utm_content=0
Mulle kelpais vallan hyvin..✌😎

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Jukkis
24.07.2015, 12.58
Juu ei,,, supertelen suosituksen mukaisesti malta mielesi sen aikaa, että saat vähän enemmän taaloja tuohon. Pilaat vaan mahdollisesti orastavan innostuksen tuollaisella kuralla.
Käytettyjäkin kannattaa aktiivisesti kuikuilla; tosin etenkin halvemman niistä menevät nopeesti kaupaksi eli vaatii todellista aktiivisuutta sellaisenkin saaminen. Ja taitaa niissä One-One ja White-merkkisissäkin olla käytettyinä pyynnit ja toteutuneet hinnat sentään vielä korkeemmalla kuin tuo viissataa jos tuo nyt sitten on oikeesti uhkatiukka yläraja,,,

TuH
24.07.2015, 15.08
Juu ei,,, supertelen suosituksen mukaisesti malta mielesi sen aikaa, että saat vähän enemmän taaloja tuohon. Pilaat vaan mahdollisesti orastavan innostuksen tuollaisella kuralla.

Läskistä voi saada myös sellaisen ahaa-elämyksen, että se on aika turha vehje muuhun kuin (auraamattomissa) lumikinoksissa ajoon.

Jos on yhtään epävarma fatbike-kiinnostuksestaan, niin halpiksella aloittaminen ei ole mitenkään huono idea.

Jos nyt ajatellaan kohtuutasoisen fatbiken tavoitepainoksi vaikka joku 14-15 kg, niin ei tuommoisen Verentin viisi liikakiloa tunnu paljon missään, kun suurin eteenpäin pääsemiseen vaikuttava tekijä on ettei fatbike-renkaat rullaa paljon paskaakaan. Verentissä näkyi sentään olevan teräsrunko, mikä arvaukseni mukaan tekisi siitä himpun verran mukavamman kuin keveämmistä amuliinisista.

Wigglen käyttäjäarviot Verentistä ovat rohkaisevia (niitä toki on vain kaksi).

J.Kottenberg
24.07.2015, 15.33
, kun suurin eteenpäin pääsemiseen vaikuttava tekijä on ettei fatbike-renkaat rullaa paljon paskaakaan.

Rullaaminen on subjektiivinen juttu. Riippuu myös mihin vertaa.

Jos haluaa maantiepyörän renkaiden vierintävastuksen on läski hyvilläkin renkailla väärä valinta.

Mutta jos läskissä on alla hyvät kumit ja sopiva paine, ei eroa vaikkapa 29 maasturiin tai 28 hybridiin, jossa on alla kunnon pistosuojalla olevat renkaat, paljoa kyllä ole.

Ja läskin renkaitakin on sen verran monia ja erilailaisia että yleistyksesi luokitella kaikki samaan nippuun rullaamisen suhteen on todellakin vain yleistämistä.

Huonosta rullaamisesta alkuperäiseen aiheeseen liittyen voidaan kylläkin todeta että tuollaisessa "hinnat alkaen" mallissa on luultavasti alla varsin heikkolaatuiset renkaat jotka voivat olla huonot rullaamaan tai voi esiintyä huomattavaa selfsteeringiä. Muutkaan ominaisuudet ei luultavasti päätä huimaa.

Joten jos tuollaisen halpiksen päättää hommata niin kannataa varautua hankkimaan siihen paremmat renkaat niin on mahdollisuudet saada oikeampi kuva läskipyöräilystä.
Fillaritorilla on ollut myynnissä uusista pyöristä otettuja Jumbo Jimejä kohtuuhinnalla. Ne on yksi hyvä vaihtoehto.
Ja muuten, rullaavatkin kivasti.

Kuntoilija
24.07.2015, 15.43
Ei missään nimessä mitään uutta 20 kilon rohjaketta. Kyllä se on ihan eri peli metsässä 14 kilon läski kuin 20 kilon läski. Kärsivällisesti vaan tutkii käytettyjen palstaa.

Ei minusta nuo läskin kumit mitään ihmeellisiä laahausankkureita ole. Maastopainella välillä ajaanpuutteen vuoksi tullut ajettu 40-50 km lenkkejä asfaltilla 25 km/h keskarilla mitenkään sen ihmeemmin puristamatta. Ei normimaasturi minun alla sen nopeammin kulje asfaltilla samalla teholla. Itse sain sen ahaa elämyksen, että läski on minun ajoihin oiva ympäri vuoden ja muut maastopelit on minulle turhia. Tosin olenkin varovainen ja en enduristi, vaan hidas tasamaan ajaja.

Tuossa esimerkissä on maastoajoon sopimattomat välitykset ellei siten kuski omaa poikkeukselliset koivet.

Läskimasa
24.07.2015, 19.56
Tuossa esimerkissä on maastoajoon sopimattomat välitykset ellei siten kuski omaa poikkeukselliset koivet.
Niin taitaa olla, aivan järkkypitkät aavikkovälit (lyhin 42/32). Tuolla jotain jorinaa tuosta konkelista:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53818-Pakko-saada-L%E4ski&p=2404721#post2404721

Välitysten pituus mun vinkkelistä isompi ongelma kuin muutama liikakilo, heikkolaatuiset osatkin kiloja suurempi ongelma. Eli säästä vielä joku sata ja osta hyvä käytetty.

funky_albert
24.07.2015, 20.17
Kiitos paljon kaikista kommenteista! Suhteellisen yksimielisellä linjalla lähdettiin eli hieman pitäisi vielä säästellä (budjetin tuplaus [jopa triplaus]) ja ahkeraa kyyläämistä torin puolelle.

Kävi tuossa vielä mielessä, onko rungon materiaalilla väliä, ja onko mitään tiettyjä merkkejä/malleja, joita systemaattisesti suositaan/vältellään? Esim. Nishikillä olisi noin 900€ hintainen kulkupeli, josta saisi varmasti pyöräkaupan puolella tingattua vähän pois. http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/fatbike

Jukkis
24.07.2015, 21.54
Kannattais muuten käydä koeajamassa eri läskejä. Huomais ainakin, miten huimasti esim. rengastus vaikuttaa. Edelleen joissakin on ensiasennuskumeina jäykkäkylkiset VeeRubber Missionit tai V8:t jotka pilaavat pyörän kuin pyörän ajettavuuden täysin. Järkyttävä selfsteering ja pompotus siinä kun samoilla paineilla vaikkapa Surlyt etenevät kuin sukkasillaan ja vetelemättä.
Varmaan saisit noita koeajoja sovittua foorumilaistenkin keskenkin ;)

Ja takaan kyllä sen, että ajamatta metriäkään voit kaupassa käymällä ja kylmät tyypit ottamalla todeta, että Prisman Jupiterissa ja vaikkapa Spessun FatBoyssä on oikeesti muutakin eroa kuin hintalappu,,,

Mulla on nyt vähän oma lehmä ojassa kun Whitellä ajan, mutta mitäpäs jos tuuppaisit ennakkotilauksen sisään syksyllä myyntiin tulevasta mallistosta ?
Tarvittaessa siitäkin putiikista järjestyy Klarna tilin avulla maksuaikaa,,,

Tapatalkista iKälättimellä

markettipyörämies
24.07.2015, 21.58
Itse voin suositella Mongoosea Prismasta. Saa varmaan kohta syystarjouksesta halavalla. Päällyskumeja lukuunottamatta ihan laadukkaat osatkin (hintaisekseen). 100h tuollaisella ajelin ja ei mitään suurempaa moitittavaa, kun hinta otetaan huomioon. Aika saman tasoinen tuon Nishikin kanssa.

Eli lopeta miettiminen ja hae joku halvempi peli jolla pääset testaamaan onko läski sun juttu. Ihan turha alkaa heti speksaamaan lopullista ratkaisua.

Jukkis
24.07.2015, 22.03
^ Sellon Prismassa on vaan tuota kauhu-Jupiteria. Kauppakeskus Kaaren Prismassa sitä vastoin näin Mongoosea kun siellä tuossa taannoin harhailin [emoji6]

janne kuivakangas
24.07.2015, 22.09
Kiitos paljon kaikista kommenteista! Suhteellisen yksimielisellä linjalla lähdettiin eli hieman pitäisi vielä säästellä (budjetin tuplaus [jopa triplaus]) ja ahkeraa kyyläämistä torin puolelle.

Kävi tuossa vielä mielessä, onko rungon materiaalilla väliä, ja onko mitään tiettyjä merkkejä/malleja, joita systemaattisesti suositaan/vältellään? Esim. Nishikillä olisi noin 900€ hintainen kulkupeli, josta saisi varmasti pyöräkaupan puolella tingattua vähän pois. http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/fatbike
Tätä kans kuolallu ✌☺🍦

Jukkis
24.07.2015, 22.53
^ Mainitsemani VeeRubberin Missionit tuossakin, voihan rähmä [emoji15]

zipo
24.07.2015, 23.03
Meinaat ihan tosissasi että 900 € fillarissa olisi about 180€ renkaat?

Pexxi
24.07.2015, 23.38
Tosta noin:

https://www.tokmanni.fi/vapaa-aika/future-tt-sport-fatbike-26-1-v-rengaskoko-26-x4-/6430019815045/dp?openGroup=303

Kotimainen eikä oo turhia käsivipstaakeja.

janne kuivakangas
24.07.2015, 23.39
Meinaat ihan tosissasi että 900 € fillarissa olisi about 180€ renkaat?
Jossain pitää tinkiä 😬

Kemizti
25.07.2015, 00.26
Z varmaan tarkotti, että 900€ pyörässä ei varmaankaan ole _kunnollisia 180€ renkaita_ vaan juurikin veerupperit.. ;)

Läskimasa
25.07.2015, 00.40
Tosta noin:

https://www.tokmanni.fi/vapaa-aika/future-tt-sport-fatbike-26-1-v-rengaskoko-26-x4-/6430019815045/dp?openGroup=303

Kotimainen eikä oo turhia käsivipstaakeja.
Älä ny viiti enää, tuo on nähty niin monesti ja monella eri nimellä. 😝

mutanaama
25.07.2015, 02.05
Niin taitaa olla, aivan järkkypitkät aavikkovälit (lyhin 42/32). Tuolla jotain jorinaa tuosta konkelista:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53818-Pakko-saada-L%E4ski&p=2404721#post2404721

Välitysten pituus mun vinkkelistä isompi ongelma kuin muutama liikakilo, heikkolaatuiset osatkin kiloja suurempi ongelma. Eli säästä vielä joku sata ja osta hyvä käytetty.

Jep, 42/32 välityksillä pitää olla melkoiset teräsreidet, että pääsee maastossa liikkumaan. Meikäläisen vasta muutaman vuoden läskikokemuksella jää vieläkin 1:1 välityksellä useampikin jyrkkä mäki ajamatta, tuolla en lähtisi edes kauppamatkalle. (noh, muutama jyrkähkö mäki matkalla)

Polun tukko
25.07.2015, 06.35
^ Sellon Prismassa on vaan tuota kauhu-Jupiteria. Kauppakeskus Kaaren Prismassa sitä vastoin näin Mongoosea kun siellä tuossa taannoin harhailin [emoji6]

On muuten melkonen. Nostelin kuopiossa ja lappu ilmoitti painoksi n. 24kg. Se on paljon se. En ottas vaikka saisin.

Jukkis
25.07.2015, 09.06
^ Joo, en mä sitä tuossa vastauksessani tarkoittanutkaan, etteikö Mongoosekin olis ihan kirjaimellisestikin läski [emoji6]

Jukkis
25.07.2015, 09.46
Minähän unelmoin paksupyörästä jo vuosia, mutta kesti kauan ennenkuin markkinoille tuli järkevästi hinnoiteltuja vaihtoehtoja. Puoltoista tonnia oli mulla kipukynnyksenä, markka-ajan eläneenä viiskymppisenä patuna, joka on ollut kesätöissä vihannesviljelmällä on sekin toki aivan posketon ja mielipuolinen määrä rahaa kun kyseessä on niinkin alkeellinen laite kuin polkupyörä,,,
Budjetti kuitenkin alittui kun XXL:n valikoimista löytyi ihan ovh hintaan ostettuna tasan tonnilla paksu. Jo aiemmin luokattoman huonoiksi totesmani VeeRubber renkaat siinä oli. Rahapulassa kuitenkin niilläkin ajeli. Satanen tai 150 € yhdestä hyväksi havaitusta renkaasta on mulle no go.
Tätä tää elämä nyt vaan on kun ei ole perintöäkään tiedossa [emoji45]
Onneksi on sitten foorumien kautta onnistunut ostamaan käytettynä hyvinkin kohtuuhintaan parikin sarjaa renkaita, joissa karvatkin jäljellä ja on päässyt toteamaan miten huimasti nimenomaan läskissä nuo renkaat ajonautintoon vaikuttavat [emoji3]

seppo_taalasmaa
25.07.2015, 15.18
Toi XXL:n whiten läski irtoo 800euroon. Taitaa olla aika pitkälti parasta mitä sillä rahalla saa.