PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kivijalkaliikkeen tukeminen / kaameat hinnat



Sivut : [1] 2

MTM-78
21.07.2015, 12.52
Ostin n. 2vk sitten paikallisliikkeestä Shcwalbe One renkaan kun edelliset oli tiensä päässä. Hinta oli lapussa 55€ ja hinnaksi jäi vissiin 50€ Jätin tilauksen toisesta samanlaisesta kun vain yksi oli kaupan hyllyssä. Kävin nyt eilen hakemassa renkaan ja pari sisuskumia. Hinta yhteensä 80€. Schwalbe One paketissa luki hintana 69,9€. Jotain se setä selitti kalliista dollarista joka nostaa hintoja.
Taitaa minun rahani mennä saksalaisille verkkokaupoille tästälähin kun hinta on puolet tuosta.
Kivijalkaliikettä olisi ihan kiva tukea mutta joku tolkku siinäkin hommassa täytyy olla.

VesaP
21.07.2015, 12.55
Väärä kivijalka vain. Ei ne kaikki kuseta hinnoiltaankaan tai palveluiltakaan!

mutanaama
21.07.2015, 13.13
Ja taala on vahvistunut euroon nähden melkoisesti viime aikoina. Moni myy vanhan kurssin mukaan varaston tyhjäksi, joten hinnankorotus voi tulla aikamoisella viiveellä. Sitä se setä sulle varmasti yritti selittää.

oem
21.07.2015, 13.58
Schwalben renkaat ja rahdit ehkä maksetaan niiden Indonesialaiselle valmistajalle dollareina.
Tuskin on yli 30% niiden loppuhinnasta, se osa, johon kurssimuutokset vaikuttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=A5cx_72EjnA

mutanaama
21.07.2015, 14.11
Joo, ei sen pitäisi olla kuin 10-25% riippuen hankinta- ajankohdasta

sledgehammer
21.07.2015, 14.50
Sama homma se on tuubeissa. Conti compe kivijalassa 120e, netissä 60-70e. Sprintteri kivijalassa 70e, netistä 35e. Joku raja ryöväämisessäkin pitäis olla. Juttelin asiasta yhden kauppiaan kanssa ja hän totesi, että kauppias ei saa noista p*skaakan ja niiden myyminen on kokolailla turhaa. Silti hyllyssä tarttis olla muutama, että hätätapauksessa semmosen saisi täältä soviet finlandistakin. Periaatteessa ostamalla noita kalliita renkaita ei ostaja edes tue merkittävästi ketään muuta, kuin maahantuojaa. Siksi voin ostaa hyvällä omallatunnolla renkaani netistä. Contit on sentään neulottu Korbachissa, eikä vinkuintiassa.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

CamoN
21.07.2015, 15.52
Justiinsa viikonloppuna kävin omassa luottokivijalassa, joka on tavallaan myös erään ison yhdysvaltalaisen valmistajan merkkiliike. Kauppias valitteli että heille oli tullut hieman yllätyksenä 7% korotus sisäänostohintoihin kun tekivät tilauksia tämän vuoden tavaroista. Viime vuoden kamoja sai vielä vanhaan huokeampaan hintaan, uudet oli sitten selkeästi arvokkaampia. En kysynyt mistä se 7% oli rakentunut, mutta varmaan juurikin dollarin kurssi, yleinen inflaatio yms. ovat keskeiset syyt.

Ei se ole helppoa siellä kivijalassakaan, varsinkaan jos kuluttaja käy hakemassa niitä tyypillisiä kulutustavaroitaan ja hinta onkin yhtäkkiä ihan eri kuin ennen.

oem
21.07.2015, 16.12
Yhdysvaltalaisten ja itämaisten tuotteiden kohdalla tuon kurssivaikutuksen ymmärtää helpommin kuin
saksalaisten kun ollaan samassa valuutassa.

puppy
21.07.2015, 17.17
^toisaalta voihan saksalaiset käydä kauppansa dollareina....

Nana
21.07.2015, 18.08
Minä tuen mielelläni hyviä kivijalkapuoteja, kuten Tony&Tony, Hi5, Bike Company jne., joista saa hyvää palvelua ja myös esim. renkaita järkevään hintaan (esim Bike Companysta Spessun maastokumit alle 40e). Se on kätevää kun on lähellä liikkeitä, joista voi käydä tarvittaessa kysymässä neuvoja tai hakemassa vaikka renkaat.

Mazza
21.07.2015, 20.22
Kalleimmat M324-polkimet Oulussa 71€, kun samaa poljinta saa paikallisesta viihde-elektroniikkaliikkeestä hintaan 29,90€. Tuskin se hankintahinta urheiluliikkeelle kuitenkaan ainakaan paljoa yli tuon on. Mielelläni kantaisin enemmän tuohta alan liikkeeseen, mutta 150% lisää hintaa on liikaa.

Bassopiste
21.07.2015, 22.24
Red Kite Prayer kirjoitti parissakin jutussa melko osuvasti tuosta kivijalkaliikkeiden hinnoittelusta. Tietysti teksti käsittelee pohjoisamerikan mallia, mutta varmaan osa näistä on sovellettavissa tänne pohjolaankin.

Tässä yksi artikkeli pelkästään pyöräkauppoja koskien: http://redkiteprayer.com/2015/07/no-your-bike-shop-is-not-ripping-you-off/

Online vs Kivijalkaliikkeet: http://redkiteprayer.com/2015/07/why-its-so-much-cheaper-online/

Itse pyrin ostamaan pitkäikäiset & mahdollisesti takuuta tai huoltoa vaativat asiat kivijalasta. Netistä tulee tilattua lähinnä vaatteita ja sekalaista pikkusälää jota ei syystä tai toisesta paikallisesta puodista löydy. Hyviä kivijalkaliikkeitä tukee ihan mielellään, mutta tuntuu ettei noillakaan aina hirveän huonosti voi mennä kun melko jäätävää palvelua on muutamasta puljusta tullut.

puppy
21.07.2015, 22.28
Kalleimmat M324-polkimet Oulussa 71€, kun samaa poljinta saa paikallisesta viihde-elektroniikkaliikkeestä hintaan 29,90€. Tuskin se hankintahinta urheiluliikkeelle kuitenkaan ainakaan paljoa yli tuon on. Mielelläni kantaisin enemmän tuohta alan liikkeeseen, mutta 150% lisää hintaa on liikaa.

Kannattaa tietysti muistaa että emme voi tietää kummankaan sopimuksia asian suhteen, oletuksessasi paistaa läpi että samalla sopimuksella ja toinen vetää vain enemmän poveen.
Tuntuu että vähän jokaisella kaupanalalla olisi Anonymoukselle töitä jos julkistaisi mitä esimerkiksi maksaa marketille kalja jne... vois paljastua kaikenlaista....

juusoj
21.07.2015, 22.37
Niin ennenkuin enempää menee puurot ja vellit sekaisin niin siihen ulosmyyntihintaan vaikuttaa se sisäänostohinta ja sisäänostohintaan vaikuttaa eniten ja lähes ainoastaan määrät.

Saksalainen online kauppa ostaa ihan vitusti M324-polkimia ja saa ne ihan törkeän halvalla, koska yksittäisen paketin tuotto tukkurille/valmistajalle yks ja sama kun voittoa tuli määrästä.

Suomalainen market ketju tilaa niitä maahamtuojalta. Tilataan kerralla tarpeeksi niin saadaan vähän alennusta ja maahantuoja ei vedä yksittäisestä tuotteesta taas sitä voittoa vaan määrästä.

Ja sit se Huttusen urheiluliike tilaa niitä sen 10 pakettia hyllyyn, maksaa maahantuojalle kolminkertaisen hinnan vs. Saksalainen online - store ja tuplat siihen mitä marketti maksoi niistä. Ja katteet pitäisi pitää kuitenkin kunnossa.

Niin ja kun saksalaiset tilas niitä niin perkeleesti niin niitä voidaan ihan myydä naurettavan halvalla sisäänvetotuotteena ja yrittää saada ihmiset ostamaan muutakin ilmaisten rahtien muodossa...


Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

juusoj
21.07.2015, 22.41
Ja unohtu ennakkotilaukset jne jne jne...

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

maantienässä
21.07.2015, 23.46
ja joka tapauksessa minun kannattaa ne itse tilata suoraan nettikaupasta kuin yrittää elättää kivijalkakauppiasta

Nana
21.07.2015, 23.52
Yksi hyvä esimerkki on Schwalbe One, jota Verkkokauppa (onneksi) myy edullisesti, 23mm muistaakseni 31.90 tms. He ostavat todennäköisimmin maahantuojan ohi ne ja voivat siksi myydä niitä paljon halvemmalla kuin muut.

IncBuff
22.07.2015, 00.03
Verkkokauppa.com tuo tosiaan itse paljon tavaraa maahan virallisen maahantuojan ohi siksikin hinnat on halvemmat. Onhan se varma, että sopimukset kauppojen välillä vaihtelee, mutta se ei ole kuluttajan ongelma, jos kauppias on paskan sopimuksen tukkurin kanssa tehnyt.

Nana
22.07.2015, 00.23
^
Ei tietenkään ole, mutta tästä on hyvä olla tietoinen, ettei kuvittele, että muut kaupat pyytävät selvästi enemmän vain takoakseen kovempia voittoja kuin vaikka Verkkokauppa, vaan heillä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta saada niitä yhtä halvalla.

Minähän olen niin köyhä, etten voi tukea mitään kauppoja siinä määrin kuin tahtoisin, vaan juoksen usein tarjousten perässä, mutta kun on tuotteita, joita kivijalassa myydään suht samaan hintaan kuin netissäkin suosin ehdottomasti kivijalkaa. Ja kivijalalla on ja tulee olemaan oma paikkansa. Ei muualla voi olla ostaessa varma, että vaikka kengät ovat sopivat, saada hyviä neuvoja kaupanpäälle jne. kuin kivijalassa. Kyllä kannattaa tavaraa ostaessa ainakin tarkastaa myös paikallisten kivijalkojen hinnat ja käydä hakemassa ne renkaat vaikka sieltä sensijaan, että tilaisi ulkomailta.

IncBuff
22.07.2015, 00.30
Kyllä minäkin ostan tavaraa kivijaloista eritoten niistä joista olen saanut kunnon palvelua. Lisäksi teetän joitakin remonttihommia mihin ei omat työkalut tai taidot riitä siinä samassa kivijalassa josta olen saanut kunnon palvelua. Valitettavasti monet perusosat kuten nyt esimerkiksi voimansiirron osat ovat vaan kivijaloissa niin tolkuttoman paljon kalliimpia että pakko ostaa saksalaiselta.

Tiettyjä tuotemerkkejä nyt ei edes voi tai kannata ostaa netistä. Esim. viimeksi ostin kivijalasta Spessun Phenomin niin kivijalan tingattu hinta oli 15 euroa pienempi kuin mitä se olisi ollut netin kautta.

kolistelija
22.07.2015, 01.44
Ei tuota 30€ -> 71€ eroa kyllä pelkkä hankintakanava selitä.

Saa sitä jokin hintaero olla, mutta. :D


Onneksi on hyviäkin kivijalkaliikkeitä, joilla hinnatkin on sopivat.

LJL
22.07.2015, 02.32
Onneksi on hyviäkin kivijalkaliikkeitä, joilla hinnatkin on sopivat.

Naulan kantaan! Kivijalkaa ei pidä liiaksi kategorisoiman.

juusoj
22.07.2015, 06.30
Ei tuota 30€ -> 71€ eroa kyllä pelkkä hankintakanava selitä.

Saa sitä jokin hintaero olla, mutta. :D


Onneksi on hyviäkin kivijalkaliikkeitä, joilla hinnatkin on sopivat.
Joo siis toi mun juttu oli vaan nopea läpileikkaus hinnan koostumuksesta.

Eihän siinä ole mitään järkeä tukea kivijalkaliikettä vain tukemisen ilosta mutta aina ei kannata syyttää ryöstämisestäkään.

Verkkokauppa.com onkin sitten oma tarinansa. Mutta tosiaan toimivat myös maahantuojana.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

latuman
25.07.2015, 13.53
Myönnän tukevani paikallista ja maksavani kaikesta noin viidenneksen enemmän; pyöristä ja tarvikkeista. Pelkään vain takuupalautusruljansseja enemmän kuin pernaruttoa

Velogi
25.07.2015, 20.17
Kyllä minäkin ostan tavaraa kivijaloista eritoten niistä joista olen saanut kunnon palvelua. Lisäksi teetän joitakin remonttihommia mihin ei omat työkalut tai taidot riitä siinä samassa kivijalassa josta olen saanut kunnon palvelua.

Samoilla linjoilla.

maantienässä
25.07.2015, 20.49
entä jos kivijalkakauppias tilaa varaosat samasta saksalaisesta nettikaupasta ja vetää itselleen hyvät välit, kun myy sitten tupla/tripla hintaan ?

Munarello
25.07.2015, 21.03
Aivan pelkkä hyväntahtoinen moikka (aina ei saa edes sitäkään) ei ihan riitä hintaeroa perustelemaan kun esim shimanon m-520 polkimet maksaa gunthereilla verkkokaupassa parikymppiä, mätänetissä 35e ja paikallisessa laadukkaan palvelun kivijalassa reilut 45e.

Nana
25.07.2015, 21.16
Ei ne todellakaan pysty kivijalat vastaamaan aina isojen liikkeiden maahantuojien ohi ostettujen tavaroiden hintoihin. Ei ne pikkuliikkeet saa samanlaisia soppareita tehtyä usein kuin isot. Tokihan voi hyvin olla, että joku kivijalka jossakin pyytää hieman liikaa jostain tuotteesta, mutta pääsääntöisesti nämä selittyvät ihan puhtaasti sillä, että hinta lasketaan sen mukaan, että itsekin pystyy vielä puljua pystyssä pitämään ja palkat maksamaan.
Jos se tuntuu kultakaivokselta niin sellaisenhan voi itsekin pistää pystyyn ja kokeilla kuinka hyvin tuottaa.
Kyllä minun mielestä monissakin kivijaloissa voi saada varsin kilpailukykyiseen hintaan tuotteita, ja vastaavasti ne tuotteet, joita he eivät voi myydä yhtä halvalla, kuin verkkokaupat, kuten Schwalbe One, ovat aika saman hintaisia muuallakin, verkossakin Onea myydään kalliimmalla kuin Verkkokauppa.comissa.
Olen niin tyytyväinen saamaani palveluun esim Bike Companyssa ja Fillarikellarissa, joista olen pyörän ostanut. Kaikessa on autettu mitä on eteen tullut.

IncBuff
25.07.2015, 21.25
entä jos kivijalkakauppias tilaa varaosat samasta saksalaisesta nettikaupasta ja vetää itselleen hyvät välit, kun myy sitten tupla/tripla hintaan ?Ei mitään väliä, jos saan sen osan silloin kun tarvitsen enkä viikon odottamisen jälkeen. Se on vaan bisnestä. Kysynnän ja tarjonnan laki.

PK1
25.07.2015, 21.37
^Ja sitä voi kukin itsenään miettiä montako prosenttia pitäisi saada ns. katetta jos ostaa kolmellakympillä pökäleen (eli sijoittaa siihen rahaa), varastoi sitä vaikkapa kolme kuukautta, ja käyttää maksullista työvoimaa esim 10 minuuttia sen myymiseen. Kivijalalla pitää useimmiten olla sekä myymälä ja myyntihenkilöstö että varasto, nettikaupalla pelkkä varasto ja varastomies/pakkaaja.

En mä sitä sano etteikö välillä olisi posketon hintaero kivijalan ja nettipuljun välillä, mutta tommonen muutamankymmenen prossan hintaero on jo käytännössä ihan perusteltua jos vertaillaan kulurakennetta.
Ja koska nettikauppa myy samaa tavaraa halvemmalla, on sillä myös periaatteessa enemmän asiakkaita, joka taas tuo sisäänostoihin alennuksia joka taas kasvattaa kuilua nettikaupan/kivijalan välillä.
Kivijalka pärjää palvelulla, nettikauppa volyymilla.

Greycap
25.07.2015, 22.37
Varmaan pahin WTF-elämys hinnan puolesta on ollut paikallisessa Intersportissa kun kävin jotain ihan muuta, en edes muista enää mitä, katsomassa ja poikkesin pyöräosaston kautta. Huomasin siinä että myivät Deore-kymppiketjua vaatimattomaan hintaan 51,90€ kun itse olin juuri edellisellä viikolla tilannut sakuilta 13,90€ hintalapulla saman tuotteen. Siis kyllähän minä ymmärrän että pitää katetta vähän saada mutta jotain rajaa.

Sitten taas se paikka josta olen pyöräni ostanut myy usein jopa halvemmalla kuin mitä netistä saa. Ja jos nyt hinnassa on vähän lisää nettikauppaan verrattuna niin se on pieni hinta siitä että voi käydä katselemassa ja ihmettelemässä, puhumattakaan siitä että jokainen sieltä tehty ostos lisää mahdollisuuksia siihen että voin mennä sinne jatkossakin.

Fat Boy
25.07.2015, 23.31
Vaan kuten edellä mainittu, kivijalka voi pärjätä palvelulla, esim. Edellä mainitut polkimet. Moni maksaa sen 25€ extraa, kun saa tuotteen heti ja hyvässä paikassa suoraan asennettuna. Tosin, autopuolella joskus huomaa, että halutessaan kotimaiset puodit voi kilpailla riittävällä tasolla myös hinnoissa. Mutta tuolloin on toki isommasta putkasta kyse. Siksi luulisi, että intersportin kokoinen ketju pystyisi painamaan vaikkapa tuon shimanon ketjun hinnan hieman realistisemmalle tasolle. Toki, jos se myy noinkin niin miksipä hintaa laskisivat.

Nana
26.07.2015, 00.44
ja varsinkin pienikokoisen ihmisen on vaikea löytää tarpeeksi pieniä välineitä ja vaatteita, eikä voi luottaa siihen, että netistä tilatessa xs-kokoinen olisi sopiva. Siksi on hyvä, että voi käydä sovittelemassa suojat, vaatteet ja kengät ja saada samalla ne vinkit mukaan.

Analog Kid
26.07.2015, 11.40
Varmaan pahin WTF-elämys hinnan puolesta on ollut paikallisessa Intersportissa kun kävin jotain ihan muuta, en edes muista enää mitä, katsomassa ja poikkesin pyöräosaston kautta.

Mä nyt Intersportia minään kivijalkakauppana varsinaisesti pidä. Mutta vastaavaa havainnointia täälläkin. Viime vuonna tilasin BD:stä Blackburnin minipumpun hintaan 21,90, ovh tuolle ilmoitettu 24,95. Myöhemmin pyöräilykamoja kierrellessäni Koskikeskuksen liikkeessä huomasin saman pumpun hyllyssä. Ovh 59,90 mutta olisi lähtenyt hyvään alennettuun hintaan 39,90. Ja näytti olevan samat pumput vielä tänäkin vuonna myynnissä samaan alennettuun hintaan. Polkimien hintoja tuli myös ihmeteltyä kyseisessä paikassa. Mutta kai noita pidetään hyllyssä sen takia jos vaikka joku sattuisi joskus ostamaan. Ja jos ei osta niin talveksi varaston puolelle ja sitten seuraavaksi sesongiksi uudestaan hyllyyn tyrkylle.

seppo_taalasmaa
26.07.2015, 12.08
Itse olen myös törmännyt hintatietoisena pariin kertaan täysin käsittämättömään katemuuriin. Paikallisesta pyöräliikkeestä kysyttynä olin uutta rengassettiä hakemassa Contin MK2 olisi lähtenyt sisureilla sopuhintaan 129,90€. Vastaava setti teutooniasta 80€. Toinen esimerkki Mavic:n ajokengät Saksassa 129,90€ ja suomessa ovh 259,90€ mutta nyt erikoistarjouksessa 229€. Ymmärrän, että kyllä sen kivijalan täytyy saada katteensa jostakin. Ja olen ihan ok sen kanssa, että esim pyörä maksaa <20% Suomessa enemmän kuin Saksassa. Vastineeksi toki odotan sitä asiakaspalvelua ja takuu-asioiden hoitoa jne. Mutta ei köyhällä ole niin kiire, että tuollaista erotusta maksaisi. Jos kivijalka ei osaa hinnoitella itseään oikein niin joutaa mennä konkkaan. Tarpeeton ja perusteeton tukeminen ei ole markkinatalouden periaatteiden mukaista. Mielestäni Tampereella on liikaa pyöräliikkeitä ja vähempikin määrä riittäisi, jotta jäljelle jääville riittäisi enemmän asiakkaita. (Nippeli, Emiliasport, Sportax, SUP (2 myymälää), Suomen polkupyörätukku, R-tech, Signature).

Ostin ne renkaat sitten tre:n signaturesta (Putcher/Ground Control) ja nyt on litkut sisässä ja venailen vielä tän päivän asettumista. Renkaille hintaa tuli litkutarpeiden kanssa 110€, joka mielestäni on hyvinkin kohtuullista ja hyvää asiakaspalvelua. +1 Signaturelle ja tulen asioimaan jatkossakin.

perttime
26.07.2015, 12.33
Kotimaastakin löytyy nettikaupalla varustettuja kivijalkoja, joissa valikoima ja monin osin hinnatkin on kohdallaan. Ainakin hi5bikes tulee mieleen.

Mazza
26.07.2015, 12.52
Mielellään alan liikkeeseen maksaa tuotteen hinnasta riippuen sen 15-30% enemmän, tai jopa ylikin. Mutta kun tuota poljin-keissiinkin on tässä monasti jo viitattu, niin kyllähän se liki 150% kalliimpi hinta on aivan järjetön, kun sitä saa sieltä saman kylän toisesta putiikista suoraan hyllystä tuolla halvemmalla hinnalla. Ei tuossa liene muuta selitystä, kuin se, että luotetaan siihen, ettei asiakas tiedä muiden liikkeiden hintoja, tai sitten hinnat on unohtunut päivittää. Tai sitten halutaan kaataa oma liike. On usein halvempaa myydä osa varastosta tappiolla, kuin pitää ylihintaista varastoa pitkään.

IncBuff
26.07.2015, 12.58
Jollekin Intersportille on ihan paskan hailee ostaako joku polkimia sieltä vai ei. Siksi hinnatkin on pilvissä. Tuolta ostaa pyöräilytavaraa lähinnä ne joilla ei muusta tietoa ja muiden asioiden yhteydessä napataan jotain mukaan.

Nana
26.07.2015, 13.34
Voihan siellä olla kalliita osa tuotteista, mutta osa, ainakin ne, mitä itse tulin vilkuilleeksi olivat ihan samaa hintaluokkaa kuin muuallakin. Intersportin eduksi on näin pienikokoisena sanottava, että olen saanut sieltä jo kahdet sopivat pyöräilyhousut edulliseen hintaan, heillä näyttäisi aina olevan myös oikeasti pieniä kokoja, eikä pelkästään vaatteita, joissa lukee S tai XS, vaikka ovatkin M-kokoisia. Tällä alueella lähes kaikilla pyöräliikkeillä on skarpattavaa, sillä pieniä kokoja ei usein ole tarjolla lainkaan ja jos on, ne ovat todellisuudessa isoja.

IncBuff
26.07.2015, 14.47
Toi on varmaan aloitellessa hyvä juttu. Itsellä on nykyään pari suosikkimerkkiä joiden mitoituksen tiedän niin helpompi ostaa suoraan netistä. Olen minä Intersportistakin jotain löytänyt alennuskorista ihan hyvään hintaan. Esim. 35 eurolla Vauden tuulitakki, jonka ovh. 139e.

Needleman
26.07.2015, 16.37
entä jos kivijalkakauppias tilaa varaosat samasta saksalaisesta nettikaupasta ja vetää itselleen hyvät välit, kun myy sitten tupla/tripla hintaan ?

En oo opiskellu pätkääkään kaupallista alaa mutta kai hinta ainakin pitää tuplata. 20€ osasta pyytää 40€ ja kuitenkin joku tulee kyseleen alennuksia "kun netistä saa halvemmalla" niin lopullinen hinta 30€. Siitä jäi taas kauppiaalle 10€ josta maksaa 24% alv ja verot, sen vartin palkan myyjälle mikä on menny kun joku on arponu hintaa sekä liike tilan vuokra. Tappioks menee niin että paukkuu

sledgehammer
26.07.2015, 18.34
Intersport on kyllä monessa kohtaa yllättänyt hinnoillaan niin, ettei sieltä uskala kohta ostaa mitään ilman googlausta realistisista hinnoista. Hyvä esimerkki head challenger 110 vapaalasku/freeride monot. Ständssä hinta 430e ja sit oli -70% alennus, jonka jälkeen hintaa jäi 129e. Hinta verkkokaupoissa n. 150e... Yleensäkin suomalainen alennusmyynti alkaa lähennellä pelkkää vitsiä.

Polun tukko
26.07.2015, 18.43
Kaikki millä ei ole kiire, hommaan ulkomailta. Muut suomesta sitten, mutta pyri säästämään kaiken minkä voin.

mukulakivi
26.07.2015, 19.27
Paikalliset liikkeet pelaavat itsensä ulos näiltä markkinoilta ellei jo ole niin tehneet!!! Ihan turha kuvitella ettei asia hoidu myös postitse, jos hinnat ovat nykytasolla. Ymmärrän hyvin, että on halvat hinnat ja vähän valikoimaa tai korkeat hinnat ja hyvä valikoima - kummassakin on puolensa. Mutta korkeat hinnat ja ei valikoimaa juuri lainkaan on sellainen yhdistelmä, että soronnoo... Pyörään ei voi vaihtaa osaakaan ilman että pitää ostaa pyörä JA osa jne....

Ei ole pilaantuvaa eikä vie paljoa hyllytilaa, mutta minkäs teet.

Jacq
26.07.2015, 19.55
Paikallinen liike myi Prologon satulan samaan hintaan mikä oli Wigglen ale hinta ja crc oli 30€ kalliimpi, seura alennuksella sai vielä reilun 10€ hinnasta pois. paikallista asiantuntevaa liikettä tuen aina kun on mahdollista.

yedi
27.07.2015, 11.59
Myönnän tukevani paikallista ja maksavani kaikesta noin viidenneksen enemmän; pyöristä ja tarvikkeista. Pelkään vain takuupalautusruljansseja enemmän kuin pernaruttoa

Monella liikkeellä ei edes ole takuupalautuksia, ainakaan tarvikkeilla. Laitat jokusen kuvan viallisesta tuotteesta ja sen perusteella liike tekee korvauspäätöksen. Jos tuotteessa on vikaa saat uuden tilalle ja pitää myös vanhan etkä maksa mitään. Vanhalla rikkonaisella tuotteella monikaan liike ei tee yhtään mitään. Aikaahan tuohon tietysti menee, kun odottelee uutta tarviketta saapuvaksi. Toisaalta meneehän aikaa lähikaupassakin käyntiin ja odottamiseen jos korvaavaa tarviketta ei ole hyllyssä.

latuman
27.07.2015, 12.33
Olenhan minä pientä tavaraa postitellut, mutta että kokonaisen pyörän teurastaminen valtavaan pakettiin. Ei. Eieieieieieieiei.

sledgehammer
27.07.2015, 12.41
Ei siinäpaljon teurastusta ollut. Kiekot irti, sarvet linkkuun, hyvät suojaukset pakettiin ja filo matkaan. Eihän sitä voi sitten pyörää ottaa edes ulkomaille mukaan, jos tuo on hankalaa. Mitä omiin takuupalautuskokemuksiin tulee, uskallan väittää, että ne ovat toimineet ulkomaille jopa paremmin, kuin kotimaassa. No on kotimaastakin saatu ihan hyvää palvelua. Eikä kaikkea kannata tilata. Esimerkiksi Spessu ei myy osiaan ulkomailta Suomeen. Se siitä tavaran vapaasta liikkumisesta ;) Bike24:ssä muuttuu hinnat, kun vaihtaa maan. Erikoista sekin...

Kyllä mä haen kaikenlaista tavaraa sen verran muutamasta kivijalasta, että kehtaan siellä asioida. Varmaan yhden fillarin hinnan verran mennyt rahaa niihinkin. Tarkkaan kyllä mietin, mitä mistäkin tilaan. Garminin kello piti hakea gigantista, kun tiesin jo etukäteen, että tartten sitä heti ja että nissä on ollut useita viallisia kappaleita. Niin oli myös munkin Fenix 2, joka sitten vaihtui uuteen toimivaan.

latuman
27.07.2015, 12.55
No enpä aatellut raahata sitä ulkomaillekaan :D. Ei se ole sitä että se olisi "hankalaa", vaan ajalla on joku hinta ja enemmän vastinetta käytetylle ajalle saa kun maksaa vähän enemmän kivijalalle ja käyttää aikansa parempiin asioihin, kuten esimerkiksi ihan mihin vaan. Näin siis meillä.

IncBuff
27.07.2015, 12.56
Bike24:ssä muuttuu hinnat, kun vaihtaa maan. Erikoista sekin...

Ei siinä ole mitään erikoista vaan se johtuu täysin siitä, että EU:ssa tuotteista maksetaan kohdemaan ALV. kun myyntiä on tarpeeksi. Moni saksalainen ottaa tämän tosin omaan piikkiinsä, jolloin hinnat on samat kaikille.

Aakoo
27.07.2015, 16.22
Kaiken pikkusälän voisi kernaasti ostaa paikallisesta puodista, mutta kun hinnat on ihan älyttömät niin ulkomailta tulee tilattua. Esim. fillaria huoltaessani viime vuonna huomasin että shimanon takavaihtajan rissat oli kuluneet. Aivan perusosa, saksassa n.6€/pari, paikallisessa 18€. Koko vaihtaja oli ulkomailta tilattuna halvimmillaan 28€. Sama juttu on ketjujen yms. kanssa, ihan älytöntä touhua. Nykyään teen niin kuin muutkin ja pidän omaa varaosavarastoa. Palautusten ja takuuvaihtojen kanssa ei pääsääntöisesti ole ollut mitään ongelmaa.

Aivan turha selitellä jotain riittävästä katteesta. Pienikin kate toisi enemmän kassavirtaa, kuin ei katetta ollenkaan. Voisin joku 20-30% enemmän maksaa kivijalkaan, mutta 100-200% hintalisät saa katselemaan muuhun suuntaan.

Jami2003
27.07.2015, 16.40
Vois sitä jotain paikallisesta kivijalasta ostaakin mutta yhtään mitään erikoisempaa ei löydy. Sisurit nyt löytyy iteltäkin.

Oatmeal Stout
27.07.2015, 16.41
Kaiken pikkusälän voisi kernaasti ostaa paikallisesta puodista, mutta kun hinnat on ihan älyttömät niin ulkomailta tulee tilattua. Esim. fillaria huoltaessani viime vuonna huomasin että shimanon takavaihtajan rissat oli kuluneet. Aivan perusosa, saksassa n.6€/pari, paikallisessa 18€. Koko vaihtaja oli ulkomailta tilattuna halvimmillaan 28€. Sama juttu on ketjujen yms. kanssa, ihan älytöntä touhua. Nykyään teen niin kuin muutkin ja pidän omaa varaosavarastoa. Palautusten ja takuuvaihtojen kanssa ei pääsääntöisesti ole ollut mitään ongelmaa.

Aivan turha selitellä jotain riittävästä katteesta. Pienikin kate toisi enemmän kassavirtaa, kuin ei katetta ollenkaan. Voisin joku 20-30% enemmän maksaa kivijalkaan, mutta 100-200% hintalisät saa katselemaan muuhun suuntaan.
Pitääkin verrata sisäänostohintoja ja laskea niistä katteet - täällä maahantuojan ulosmyyntihinta pyöräkauppiaalle on usein korkeampi kuin nettikaupan kuluttajahinta. Katelaskenta edellyttänee molempin hintojen (sisäänosto ja ulosmyynti) tietämisen?

sledgehammer
27.07.2015, 17.05
Ei ku just EI tartte. Ei kulurakenne oo asiakkaan päänsärky. Toki sen avulla voi kouttaa selittää tätä älytöntä meininkiä, mutta sen selittelyn jälkeen kaupankäynti kiinnostaa vielä vähemmän. Jos ovat näin käsittämättömän systeemin veivanneet pystyyn, niin kyllä se joutaa kuihtumaan pois. Sitten kuitenkin on niitä kotimaisiakin puoteja, joissa hinnat ovat ok.

Hifi-mestan omistajan kanssa juttelin kerran näistä hintajutuista. Ukko totes, että pakko se on tavaransa hinnoitella suurinpiirtein yleisen eurooppalaisen hintatason mukaan, jos haluaa liikettä pitää ja käydä kauppaa. Sanoi, että voi hän 300€ vahvariin laittaa jonkun kympin katetta sen saksalaisen kaupan hinnan päälle, mutta se on sitten siinä. No se putiikki on ja pysyy vuodesta toiseen. Palvelu 110% asiallista ja homma pelaa. Ihan varmasti samanlaisia pyöräkauppojakin on Suomessa, mutta ei niitä ihan joka oksalla ole. Jollain palvelulla on ihan turha koittaa perustella 150% katetta. Se kuuluu homman luonteeseen vaikka kate olis lähellä nollaa, jos on pelimies. Hyvät tavat ja ystävällinen käytös eivät saisi maksaa mitään tällaisella alalla, sen pitäisi olla jo lähtökohta asiakaspalvelussa.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Oatmeal Stout
27.07.2015, 17.32
Ei ku just EI tartte.
Mutta tarttee haukkua katteita kivijalkaliikkeessä - varsinaista älykköpuuhaa siis.

huotah
27.07.2015, 18.14
Älkää lynkatko kaikkia kivijalkaliikkeitä. Esim. ostin juuri Ultegran polkimet paikallisesta hintaan 99,-. Toisessa paikallisessa liikkeessä samat oli 100,-. Vertailuksi Bike-Discountissa 100,85,- kuluineen ja Wigglessä 101,- sis. kulut. Kotikaupungista siis lähti halvemmalla, ainoa vaan että netistä ei löydy mitään hintoja joten pitää soittaa tai käydä paikan päällä asioimassa.

Tämä on tietysti vaan yksi esimerkki, mutta viimeaikoina olen huomannut samaa kaikissa muissakin haluamissani tuotteissa. Kuluttaja kiittää Suomi-kauppaa.

teräsrunko
27.07.2015, 19.11
Joskus sitä tarvitsee vaikka jonkin varaosan heti, jolloin ei tule kyseeseen alkaa tilailla Saksasta, mitä muuten tulee kyllä harrastettua paljon. Tuossa keväällä tarvitsin Nexus-vaihtajan, ja kävin paikallisesta kysymässä. Löytyi suoraan hyllystä, ja kustansi 28 euroa. Katselin sitten kotona myöhemmin, että Roselta olisi tuon saanut alle yhdeksällä eurolla.. Toki yksittäisen palikan hinnan päälle tulevat toimituskulut, ja normaalisti semmoinen viikon odotus. Eipä tuollaisia hyvin harvoin tarvittavia osia oikein voi ottaa omaan varastoon, kun tekee omia "massahankintojaan". Tietysti tuo hintaero on hirvittävä noin päällisin puolin katsottuna, mutta tässä tapauksessahan on sinänsä kyse pikkurahoista, ja kyllähän jokin arvo on annettava sillekin, että tavaran saa omilta kulmilta itse noutamalla. Itse kyllä mielelläni asioin kivijalkakaupoissa jo pelkan tuoksunkin takia (!), mutta eipä sitä harrastusta kovin usein ole vara toteuttaa noilla hinnoilla. Jonkin verran "ekstraa" voi maksaa, mutta varsinkin huono ja tyly palvelu kyllä pudottaa siihen syyllistyvän kivijalkaliikkeen omista vaihtoehdoista aika nopsaan.

TuH
27.07.2015, 20.23
Älkää lynkatko kaikkia kivijalkaliikkeitä. Esim. ostin juuri Ultegran polkimet paikallisesta hintaan 99,-. Toisessa paikallisessa liikkeessä samat oli 100,-. Vertailuksi Bike-Discountissa 100,85,- kuluineen ja Wigglessä 101,- sis. kulut. Kotikaupungista siis lähti halvemmalla, ainoa vaan että netistä ei löydy mitään hintoja joten pitää soittaa tai käydä paikan päällä asioimassa.

Mitkä liikkeet kyseessä?

huotah
27.07.2015, 23.33
Mitkä liikkeet kyseessä?

Larunpyora.com ja Toni&Toni.

Farina
28.07.2015, 10.12
Pienenä ajatuksena "kivijalkaliikkeistä" (jotka eivät todellakaan ole homogeeninen ryhmä), että siellä kannattaa tingata. Ihmettelen, kun jengi käy katsomassa listahintoja liikkeissä ja sitten purkautuu palstoilla, että on kalliit hinnat. Oma kokemukseni mukaan asiallisella keskustelulla hinnoista saa tuntuaviakin alennuksia, varsinkin jos on käynyt näyttämässä naamansa liikkeessä aiemminkin. Tuntuu monelle olevan ylivoimaista f2f-keskustelu kauppiaan kanssa ja on helpompaa seurailla seurantakoodia netistä ja kirota kun se paketti on jumissa Rovaniemellä, sen sijaan että olisi hakenut osan paikallisesta ja nauttisi tiestä/polusta. Ja kyllä, tilaan itsekin netistä osia, mutta olen huomannut asioivani paikallisissa liikkeissä enemmän ja enemmän, kun haluan mieluummin ajaa kuin kiroilla tracking coden kanssa.

perttime
28.07.2015, 10.17
Pitäiskin tilata hi5:sta pari Race Facen osaa, kun ei näytä maksavan enempää, kuin ulkomaillakaan...

edit: kivijalassa en läheskään aina ole maksanut hintalapun hintaa, vaikka asioin harvoin enkä osaa tinkiä.

maantienässä
28.07.2015, 16.43
kylläpä se tavara euroopasta liikkuu hyvinkin nopeasti ja postikulut ovat huomattavasti halvemmat kuin esim Suomen sisällä.

juakko
29.07.2015, 17.10
Ei ne vähän kalliimmat hinnat mitään, mutta aika usein ei löydy kamaa suoraan hyllystä. Yleensä ehdottavat siinä vaiheessa tilaamista, mutta kuka haluaa mennä kivijalkakauppaan tilaamaan postimyyntitavaroita?

rjrm
29.07.2015, 17.20
Hankalaa sekin että liikkeeseen pitää mennä katsomaan onko tavaraa. Poikkeuksena esim motonet.

Nana
29.07.2015, 17.36
Miten halvalla sieltä Euroopasta sitten saa postit? Kun jos täällä maksaa vaikka 4e jonkun tavaran toimitus, mielestäni maksoin lähes kympin posteja kun tilasin ulkomailta, enemmän kuitenkin.
ja esim Hugbikesta sain tuotteen jo seuraavana päivänä, vaikka se piti maahantuojan varastolta hakea. Ei se minusta pitkään ole. Kyllä täältä on mahdollista todella monet tavarat saada samaan hintaan tai halvemmalla ja päästä vielä kokeilemaan niitä.
P.S. Eilen lähettivät Bikeshopista kypärän. Se on nyt lähipostissa. Mites ulkomailta?

harmis
29.07.2015, 17.38
Jos ne liikkeet vaivautuisi pitämään reaaliaikaista varastokirjanpitoa niin olisi helppo katsoa onko kyseisessä liikkeessä tarvitsemaansa tavaraa jonka voisi käydä hakemassa nopeasti pois ettei turhaan ajele ympäri maakuntaa kyselemässä. Hyvä esimerkki viime viikolta kun tarvitsin pyörääni uuden keskiön. Kulutustavaraa jota pitäisi hyllyssä olla mutta kun liikkeiden nettisivut on luokkaa nimi ja yhteystiedot niin ei sieltä mitään selviä. Onneksi Hi5bikes on asian tajunnut niin näki heti että heillä on tavaraa, ei muutakuin nokka kohti herttoniemeä ja keskiö mukana kotiin. Saman verran olisi maksanut saksalaisessa nettiputiikissa mutta olisi kestänyt vaan pitempään saaminen.

Iglumies
29.07.2015, 18.20
Se reaaliaikaisen nettisivuston ylläpitäminen (pienelle) kivijalalle olisi niin kallista, että hintoja pitäis taas nostaa.

Nana
29.07.2015, 20.20
Itse olen todennut varsin käteväksi keinoksi pirauttaa liikkeeseen etukäteen ja varmistaa, että tuotetta on. Tällöin säästyy turhilta reissuilta, eikä puheluun mene kuin korkeintaan pari minuuttia.

kaakku
30.07.2015, 01.02
Se reaaliaikaisen nettisivuston ylläpitäminen (pienelle) kivijalalle olisi niin kallista, että hintoja pitäis taas nostaa.
Ei välttämättä. Jos varastosaldot laitetaan jo yhteen järjestelmään niin kyllähän ne sieltä saadaan myös intterwebsuun lähestulkoon samalla vaivalla. VAatii toki sen että niistä varastosaldoista pidetään myös huolta senverta että edes jollain tasolla täsmäävät.

Farina
30.07.2015, 10.31
Itse olen todennut varsin käteväksi keinoksi pirauttaa liikkeeseen etukäteen ja varmistaa, että tuotetta on. Tällöin säästyy turhilta reissuilta, eikä puheluun mene kuin korkeintaan pari minuuttia. Näinhän se homma hoituu, jos niitä varastosaldoja ei joka liike saa päivitettyä nettiin. Olen itse tehnyt huomion, että toi puhelimen käyttö sen alkuperäiseen tarkoitukseen tuntuu olevan vaan niin vaikeata some-ihmisille. Jos jotain tietoa ei ole saatavilla netistä 0,1 millisekunnissa, niin elämä on pilalla. Saati että joutuisi kommunikoimaan toisen ihmisen kanssa verbaalisesti, aika extremeä nykyään...

Oatmeal Stout
30.07.2015, 12.49
Ei välttämättä. Jos varastosaldot laitetaan jo yhteen järjestelmään niin kyllähän ne sieltä saadaan myös intterwebsuun lähestulkoon samalla vaivalla. VAatii toki sen että niistä varastosaldoista pidetään myös huolta senverta että edes jollain tasolla täsmäävät.
Miten tuolla systeemillä otetaan huomioon myymälävarkauksien tekemä hävikki? Pääsääntöisesti vähäisen kysynnän tuotteita tilataan kerran vuodessa ja vain vuosi-inventaariossa huomataan yhden ja ainoan kappaleen hävinneen ehkä myytynä hetkellä, jolloin järjestelmä kaatui.

harmis
30.07.2015, 15.23
Miten tuolla systeemillä otetaan huomioon myymälävarkauksien tekemä hävikki? Pääsääntöisesti vähäisen kysynnän tuotteita tilataan kerran vuodessa ja vain vuosi-inventaariossa huomataan yhden ja ainoan kappaleen hävinneen ehkä myytynä hetkellä, jolloin järjestelmä kaatui.
Varkaudet ja muut poikkeavat tilanteet selviää tosiaan viimeistään inventaariossa. Itse kun olen aikaisemmin varastopuolen hommia tehnyt niin voin sanoa että nykyään kaikissa kaupoissa (puhun siis ruokakaupoista nyt) on automaattitilaukset, että kun tavaraa on tietty määrä mennyt kassan läpi niin keskusvarastolle lähtee automaagisesti tilaus. Nykypäivää on myös että on jatkuva inventointi, eikä kerran vuodessa kauppa kiinni jolloin lasketaan kamat. Homma pysyy näin hanskassa paremmin ja ollaan kokoajan selvillä varastotilanteesta. Ei tämä pikku erikoiskaupoillekaan mikään mahdottomuus ole. Tarvii vaan jonkun atk-nörtin tekemään tietokoneohjelma sitä varten. Säästyy myös myyjän kallisarvoista aikaa kun ei tarvi vastata turhiin kyselyihin puhelimessa.

Oatmeal Stout
30.07.2015, 15.33
Itse kun olen aikaisemmin varastopuolen hommia tehnyt niin voin sanoa että nykyään kaikissa kaupoissa (puhun siis ruokakaupoista nyt) on automaattitilaukset, että kun tavaraa on tietty määrä mennyt kassan läpi niin keskusvarastolle lähtee automaagisesti tilaus.
Itsenäisillä lähikaupoilla ei eikä edes kaikilla Tarmo-kauppiailla - lähinnä 1-3 hengen pyöräkauppoihin rinnastettavia.

jeijei
30.07.2015, 15.40
Turussa kivijalan tukeminen on ongelmatonta kiitos foxcompin. Saa palvelua, kunhan osaa pyytää ja hinnoissa ero on niin marginaalinen, ettei kaikkea kannata yrittää edes muualta tilata.
Toimitusaikoihin ja saldoihin saa vastauksen kysymällä muutamassa tunnissa, en ole ikinä ymmärtänyt hirveätä "nyt nyt heti heti" -kiirettä.
Ja jos soittaa saa samantein tiedon...

TuH
30.07.2015, 16.13
Miten halvalla sieltä Euroopasta sitten saa postit?

Se vähän riippuu. Halvimmillaan ilmaiseksi.

Toimitusajat Keski-Euroopasta vaihtelevat alle parista vuorokaudesta (Ranskasta nopeana kuriirilähetyksenä) noin viikkoon. Maaposti UK:sta voi kestää parikin viikkoa.

Hääppönen
30.07.2015, 16.42
Bikeshop.fi eli Ajopyörä taitaa olla Suomen nopein fillariverkkokauppa. Ja lisäksi palvelu paikan päällä samaa tasoa paikallisen Foxcompin kanssa. Ihan hyvin asiat tällä rintamalla. :)

Markku Liitiä
30.07.2015, 16.50
Miten halvalla sieltä Euroopasta sitten saa postit? Kun jos täällä maksaa vaikka 4e jonkun tavaran toimitus, mielestäni maksoin lähes kympin posteja kun tilasin ulkomailta, enemmän kuitenkin.

Netistä tilattavan tavaran ilmoitetut postitus- ja käsittelymaksut voivat olla ihan mitä vain. Yksi firma ilmoittaa postimaksuksi 10 euroa, toinen ilmoittaa toimittavansa ilmaiseksi. Jälkimmäinen vain leipoo postimaksut tuotteiden hintoihin ja asiakas ilahtuu, kun luulee tavaran tulevan hänelle ulkomailta ilmaiseksi.

Yrittäjäkaverini ajoi taannoin postin toimittamia lähetyksiä pakettiautolla asiakkaille. Hän kertoi saavansa palkkiota noin 7 euroa per paketti, joten ainakin tuon verran keskimäärin niiden kuskaus pelkästään Suomen päässä jollekin maksoi.

Pred
30.07.2015, 18.22
Pääsääntöisesti tilannut kaikki kamat ulkomailta kun täällä ei pyöräiliikkeitä pahemmin ole. Lähikaupungissa on mutta jostain syystä en ole siellä palvelua saanut. Nyt tilasin hi5bikesistä renkaita ym pikku sälää kun oli hinnat kohdallaan.

fiber
30.07.2015, 18.29
Maksoin tänään ihan tyynesti 69 € Tammiston V&O:lle Ultegran sähkövaijerin uusimisesta. Kallis piuha+työ, mutta koitan osaltani pitää minua hyvin palvelleen huollon pystyssä.

Paljon tulee kyllä myös ostettua rompetta netistä.

maantienässä
30.07.2015, 21.12
mistä kotimaassa saat 4 € postikuluilla ? Itse tilaan euroopasta 0 €:n postikuluilla eikä se hinnoissa ole mukana, kun silti kokonaishinta on halvin

IncBuff
30.07.2015, 21.25
Bikeshopista esim. ja ihan varmasti ne postikulut on leivottu niihin hintoihin sisään. Ei se eurooppalainenkaan mikään hyväntekijä ole.

PK1
30.07.2015, 22.12
Mä kävin tänään kantamassa rahaa kolmeen kivijalkapyöräkauppaan. Vielä jäi kyllä vähän listaa saksastakin tilattavaksi :D

Läskimasa
06.08.2015, 01.51
Postimyyntikaupan etuna ostajan vinkkelistä on parin viikon palautusoikeus. Joskus tullut hätäpäissään jotain ostettua kivijalkakaupasta ja kotona tarkemmin tutkittuaan huomaa että eihän tää oo oikein mistään kotoisin, eikä voi palauttaa. Joskus voi, joskus saa ostaa samalla summalla jotain muuta. Verkkokauppaan voi aina laittaa käyttämättömän takaisin.

Typeriä kauppiaita jos ostavat tukusta kalliilla tavaraa eivätkä sen takia voi myydä kilpailukykyiseen hintaan enää eteenpäin. Esim. ite ostin taannoin auton renkaat ulkomailta 30% halvemmalla mitä tuttu kauppuri saa ostettua tukusta itelleen. Tilaisivat ulkomailta itekkin, välikädet minimiin niin homma pyörii. Ja nettisivut kuntoon! Pienenkin pitäjän kivijalkakauppias pärjää kun verkostoituu.

maantienässä
06.08.2015, 23.30
pakottako joku taho kivijalkakauppiaan ostamaan tukkurilta tai välikädeltä ?

harmis
07.08.2015, 01.46
pakottako joku taho kivijalkakauppiaan ostamaan tukkurilta tai välikädeltä ?
Valmistaja voi pakottaa. Ei aina mutta usein näin. Voihan se valmistaja jossain tapauksissa myydä suoraan kauppiaalle jos on riittävän iso, kuten gigantti.

Vispe
07.08.2015, 08.46
Noinhan se on kuten harmis kirjoitti. Suuri osa merkeistä toimii maahantuojien tai agentuurien välityksellä, osa taas suoraan lopullisen myyjän kanssa. Riippuu pitkälti siitä millainen organisaatio merkillä on, merkkien kannalta on monelta kantilta huomattavasti helpompaa asioida yhden firman kanssa per maa kuin kymmenien kauppiaiden.

Sitten toisaalta kun raha alkaa puhua sen verran että yksittäinen loppukäyttäjälle myyvä yritys alkaa ostaa saman verran kuin tukkuri niin alkaa välikäsiä tippua pois. Pahimmillaan (vai kuluttajan kannalta parhaimmillaan) tuo johtaa siihen, että yritys jolla on oma pyörämerkki myy täysin eri tavalla hinnoiteltuja oem -tuotteita suoraan kuluttajille alle normaalikaupan sisäänostohinnan. Tästä on melkoisen helppo päätellä hintaero vs. Pihtiputaan Pyörä ja ompelukone Ky. Se että onko tuo kuluttajalle velvoite ostaa kalliimmalla alan rakenteista ja joskus kyseenalaisista toimintatavoista johtuen onkin toinen juttu :) Harvalla yrityksellä kuitenkaan kestää kassa ja etiikka torjua säkillistä rahaa jos joku tahtoo ostaa.

Toisaalta pyöräkaupan rakenteet elävät jatkuvasti ja kyllä kotimaastakin löytyy useampia kauppoja, joista palikkaa ja pyöriä saa kansainvälisesti kilpailukykyiseen hintaan. Kaikki tasoittuu tuhannessa vuodessa, vai mites se sanonta meni.

maantienässä
07.08.2015, 16.01
minä en ajatellut nyt pyörien kannalta vaan muun sälän. Miksi kivijalkakauppias ei voi ostaa varaosat ja sälän saksan nettikaupasta kuten minä yksityisenä kuluttajana. Voisi myydä kuitenkin halvemmalla osat eteenpäin kuin nykytilanteessa ? Kivijalathat esivät siinä mielessä kuuluketjuihin kuten ruokakaupat. Miksi he ovat tukkuriin kytköksissä varaosissa ?

IncBuff
07.08.2015, 16.07
Voisi myydä kuitenkin halvemmalla osat eteenpäin kuin nykytilanteessa ? Kivijalathat esivät siinä mielessä kuuluketjuihin kuten ruokakaupat. Miksi he ovat tukkuriin kytköksissä varaosissa ?
No mitä veikkaisit esim. Saksan nettikaupoissa 50 eurolla myytävän takavaihtajan hinnaksi kivijalassa, jos kivijalkakauppias tilaa sen sieltä nettikaupasta ja myy eteenpäin?

maantienässä
07.08.2015, 17.57
vaikia sanua, mutta alvi kikkailut sun muut ja jos ei ota niin paljon voittoa itselleen kuin nyt, nii halvempi kuin tällä hetkellä.

No jos totta puhutaan, niin riippuu paljollako hän sen tällä hankkii tukkurilta tällä hetkellä. Jos hankkii vaikka 60 €:lla ja on siihen laskenut omat rosenttinsa päälle, niin tässä tapauksessa 10 € halvemmalla, jos malttaa samat rosentit laskea päälle.

Niksi
13.08.2015, 17.02
Kävinpäs pyörähtämässä Pyörämestari Salomaan putiikissa Kotkassa.
Oli parempaa palvelua, kuin missään muussa eri alojen erikoiskaupoissa. Samaan aikaan oli joku perhe lapselle fillaria katselemassa. Kyllä siinäkin etsittiin pojalle useista eri vaihtoehdoista juuri oikeaa pyörää, eikä vain tuputettu tiettyä mallia.

Itse en ostanut kuin erilaista pikkusälää, mutta silti tuli erinomaista palvelua. Hinnatkaan eivät todellakaan päätä huimanneet, jopa halvempaa kuin useissa verkkokaupoissa! Lisäksi myyjä antoi vielä pikaisen alennuksen, vaikken mitään mokomaa tajunnut pyytääkään. Tuli aika tervetullut olo ja varmasti käyn useammankin kerran, kun vain jotain tarvitsee.

Rautaperse
14.08.2015, 00.04
Eilen kesken maantielenkin tuli käytyä Vantaalaisessa pyöräkaupassa, hakemassa sisäkumeja. Sisäkumit eivät olleet asiakkaiden saatavilla vaan piti pyytää erikseen myyjältä. Kassalla maksaessassani hinta alkoi hirvittää. 12 euroa/kappale. Vastaavan saa tilattua 2,5x halvemmalla Saksasta ja 2/3 hinnalla luotto kivijaloista. Ilmeisesti täytyy tulevaisuudessa suosia noita paria luotto kivijalkaa tai tilata netistä.

Ishtor
14.08.2015, 02.05
Minä kun ostin kengät ja pedaalit, niin nimeltä mainitsemattomasta polkupyörä-aiheisesta nettikaupasta olisi maksanut postikuluineen 135€. Piruuttani kysyin paikallisesta Intersportista oikein erityistä tarjousta eli tosi tiukkaa hintaa huomattuani että nuo oli jo olevinaan jonkinlaisessa alennuksessa punaisine hintalappuineen. OVH olisi ollut 200 noille yhteensä, ja jo valmiiksi alennettu hinta muutaman kympin vähemmän. Mutta kun sain tarjouksen, yllätyin melkoisesti koska yhteishinta oli 129€. Ja sai sovittaa jne. Että ei ne kivijalkahinnat aina niin kovia ole mutta näköjään pitää pyytää ihan oikea tarjous. Myyjät vähän turhan herkästi sanovat "tuosta ei enää voi tiputtaa kun on jo alennettu hinta". Olin rehellinen ja ilmoitin tarjousta pyytäessäni että jos ei hinta miellytä ostan netistä. Ja miellytti, ja ostin kivijalasta.

pturunen
14.08.2015, 09.15
Minun politiikka on ollut netti vs. kivijalat -väännössä ostaa netistä esim. komponentit ym. kiinteät tarvikkeet (mikäli hinta ja/tai saatavuus on merkittävästi kivijalkaa parempi, ja sovittamista edellyttävät tarvikkeet (kengät/vaatteet/suojat/pyörät) kivijalasta.

Sopimattomien tuotteiden palauttelu tuottaa ylimääräistä vaivaa, joka on mielestäni muutaman kympin kalliimman hinnan arvoista. Lisäksi kivijalassa on hauska vierailla ja vaihtaa mielipiteitä ammattilaisten kanssa.

kuovipolku
14.08.2015, 09.35
Eilen kesken maantielenkin tuli käytyä Vantaalaisessa pyöräkaupassa, hakemassa sisäkumeja. Sisäkumit eivät olleet asiakkaiden saatavilla vaan piti pyytää erikseen myyjältä. Kassalla maksaessassani hinta alkoi hirvittää. 12 euroa/kappale.

Nyt sä leimaat kaikki vantaalaiset pyöräliikkeet!


Nyt kauppias ilmeisesti sai katteensa kahdentoista euron kaupasta ja menetti samalla potentiaalisen asiakkaan. Valitettavan ja hämmästyttävän yleistä liiketoimintaa alalla ja maassamme. Itse kävelin kadulta sisään erääseen liikkeeseen, tervehdin yrittäjää ja ikäänkuin esittelin itseni uutena maantiepyöräilevänä asiakkaana joka oli kiinnostunut tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Yrittäjä ei kuitenkaan oikein ollut puhetuulella, joten tutustumiskäynti ei muodostunut järin antoisaksi.

Kun en kuitenkaan halunnut olla pelkkä pyörähtäjä, kysyin löytyykö tiettyä ulkorengasta hyllystä. No, löytyi kyllä, hinnaksi kerrottiin 55 euroa. Satuin tietämään että samaa rengasta myydään nikottelematta 40 eurolla (ja että netistä sen voi saada alle 30 eurolla), katsoin parhaaksi valitella ettei kauppalompsassa ollutkaan kuin yksi 50 euron seteli. Alennusta ei tippunut...


Onhan kieltämättä niin että pienyrittäjä on kiven ja kovanpaikan välissä ja että hänen katteelltaan ylläpidetään kaiken muun lisäksi tukkukauppiaan ja/tai maahantuojan elintasoa, mutta luulisi että pikkutilpehöörin kaupassa - jonka sanotaan joka tapauksessa olevan kovin heikosti kannattavaa - voisi ottaa jopa hieman takkiinsa edes silloin kun sillä tavoin on mahdollisuus hankkia vakituinen asiakas joka kantaa rahaa säännöllisesti sisään vuodesta toiseen.

Ehkä se sitten on niin että niitä asiakkaita jotka maksavat nurisematta mutta käyvät vain kerran ja niitä asiakkaita jotka maksavat nurisematta koska eivät tunne hintatasoa riittää sittenkin tarpeeksi?

Oatmeal Stout
14.08.2015, 12.12
Eilen kesken maantielenkin tuli käytyä Vantaalaisessa pyöräkaupassa, hakemassa sisäkumeja. Sisäkumit eivät olleet asiakkaiden saatavilla vaan piti pyytää erikseen myyjältä.
Aika hirvittävää joutua yllättäen puhumaan myyjälle.

Kassalla maksaessassani hinta alkoi hirvittää. 12 euroa/kappale. Vastaavan saa tilattua 2,5x halvemmalla Saksasta ja 2/3 hinnalla luotto kivijaloista.
2,5*12€ = 30€ - ja niin paljon halvemmalla per kappale saa Saksasta vastaavaa, entä samaa tuotetta?

kuovipolku
14.08.2015, 12.54
Aika hirvittävää joutua yllättäen puhumaan myyjälle.

Puhumaan joutuminen tässä tuskin oli ongelmana. Mutta jos tuotetta ei ole hyllyssä esillä, ei asiakas voi nähdä sen hintaakaan (ja tehdä mahdollista ostamattajättämispäätöstä sen perusteella). Toki hän olisi voinut tiedustella hintaa heti eikä vasta kassalla. Samoin hän olisi voinut vielä kassallakin kertoa että kaupasta ei tuolla hinnalla päästä sopimukseen (mutta toisaalta on ymmärrettävä että sellainen ei kaikille ihmisille sosiaalisista syistä luonnistu yhtä helposti).

BTW voidaan myös kysyä oliko sisäkumien ymmärtääkseni yleisestä tavasta poikkeavaan sijoitukseen syynä koettu hävikki vai jokin muu.


2,5*12€ = 30€ - ja niin paljon halvemmalla per kappale saa Saksasta vastaavaa, entä samaa tuotetta?

Puhutun kielen ja matematiikan kielen välillä on tunnetusti eroja. Vain dorka ekee asiasta itselleen ongelman (ja vain trolli tekee siitä ongelman muille).

Oatmeal Stout
14.08.2015, 14.05
Puhutun kielen ja matematiikan kielen välillä on tunnetusti eroja. Vain dorka ekee asiasta itselleen ongelman (ja vain trolli tekee siitä ongelman muille).
Vaikeuksia erottaa sama vastaavasta tuotteesta? 80mm:n ventiilillä latex-sisäkumin hinta on jopa Saksassa eri kuin 35mm:n ventiilillä olevan butyyli-sisäkumin, tietyissä tilanteissa toisiaan vastaavia, mutta ei kuitenkaan samoja.
Puhutussa kielessä ja jopa kirjoitetussa tekstissä voidaan tuoda esiin ei suoraan asiaan kuuluvia seikkoja, mitä puhutussa matematiikassa harvemmin tehdään, edes kirjoitetussa matematiikassa se ei ole yleistä.

maantienässä
19.08.2015, 00.01
on se aika härski hinta tuo 12 e, ulkomaan nettikaupasta 4 gummia samaan hintaan, turha väittää ettei kauppias nettoa noilla hinnoilla.

Nana
19.08.2015, 01.28
Esillelaittoon osassa tavaroista vaikuttaa varmaan ihan hyllytilakin, esim Fillarikellarissa ei varmasti mahtuisi edes hyllyyn suojat ja muut, mutta hyvä, että niitä on silti varastossa.
Sisureiden kohdalla kyse voi olla siitä, että ne on nopea varkaan laittaa taskuun.

Jami2003
19.08.2015, 07.26
Juuri eilen ostin kivijalkaliikkeestä 29er hiilikuitu täpärin. Saksan liikkeitä myöten tongein kun oli tarkasti tiedossa merkki, malli ja koko minkä pyörän haluan mutta niin vaan oli suomalainen kivijalkaliike halvin. Ja eipä tarvi odotella paria viikkoa.

mk
19.08.2015, 09.02
Eilen kivijalkamyymälässä Shimano105 -polkimien (http://images.channelgrabber.com/MTUw/532085925c31e.jpg) hinnasta lähti aika hyvin prosentteja pois pikku tinkaamisella (ja sai heti pyörään kii :) ) ... Tuen mahdollisuuksien mukaan tuota vakipaikkaa, mutta esim. kaikkea kulutusosaa ei vaan pysty listahinnoilla ostamaan , kun persaukisuus vaivaa pienituloista ..:(

jarit
19.08.2015, 09.45
Kotimaisesta kivijalasta olen ostanut viimeisen reilun vuoden aikana melkein kaikki. Saksasta on tilattu ainoastaan jotain pikkutavaraa, jonka löytäminen Suomesta tuntuu olevan vaikeaa ja työlästä.
En usko että kenelläkään kotimaisella fillarikauppialla viime vuodet olisivat olleet erityisen tuottavaa kullan huuhdontaa. Menköön muutama ylimääräinen euro kotimaisen yrittäjyyden tukemiseen, sillä haluan uskoa sen menevän hyvään tarkoitukseen.

Oatmeal Stout
19.08.2015, 11.47
on se aika härski hinta tuo 12 e, ulkomaan nettikaupasta 4 gummia samaan hintaan, turha väittää ettei kauppias nettoa noilla hinnoilla.
Kerro ihmeessä, mistä saa jotain alla olevista 3€ kappale:
Specialized Presta-Valve-Road-Inner-Tube-80mm-700-x-18-25 (http://www.sigmasport.co.uk/item/Specialized/Presta-Valve-Road-Inner-Tube-80mm-700-x-18-25/LMQ?wmp=370)
Continental R28-Supersonic-700x20-25C-Presta-60mm-Valve-Inner-Tube (http://www.sigmasport.co.uk/item/Continental/R28-Supersonic-700x20-25C-Presta-60mm-Valve-Inner-Tube/2V9K?wmp=370)
http://www.sigmasport.co.uk/item/Vredestein/Latex-Inner-Tube-700x18-25-Presta-60mm (http://www.sigmasport.co.uk/item/Vredestein/Latex-Inner-Tube-700x18-25-Presta-60mm/RB3?wmp=370)
ja olen kovin iloinen siitä tiedosta.

RATE
19.08.2015, 22.17
Kerro ihmeessä, mistä saa jotain alla olevista 3€ kappale:
Specialized Presta-Valve-Road-Inner-Tube-80mm-700-x-18-25 (http://www.sigmasport.co.uk/item/Specialized/Presta-Valve-Road-Inner-Tube-80mm-700-x-18-25/LMQ?wmp=370)
Continental R28-Supersonic-700x20-25C-Presta-60mm-Valve-Inner-Tube (http://www.sigmasport.co.uk/item/Continental/R28-Supersonic-700x20-25C-Presta-60mm-Valve-Inner-Tube/2V9K?wmp=370)
http://www.sigmasport.co.uk/item/Vredestein/Latex-Inner-Tube-700x18-25-Presta-60mm (http://www.sigmasport.co.uk/item/Vredestein/Latex-Inner-Tube-700x18-25-Presta-60mm/RB3?wmp=370)
ja olen kovin iloinen siitä tiedosta.

Tyrkytät kait piruuttas kalleimpia mitä netistä löydät, tilaa vaikka b-c:tä saat alle 4eur, ei kait ollut latexista kyse!

fiber
19.08.2015, 22.41
^^ Eilen hain postista b-c:n lähetyksen. Conti 60mm venttiilillä "big pack" (eli 25 pakkausta pahvilaatikossa) 71,95€ eli 2,88 €/kpl.

maantienässä
20.08.2015, 16.02
ja kun tuolla aiemmin valittelit niistä venttiilien pituuksista, meille kuntoilijoille on aivan yks hailee kuinka pitkä venttiili on kunhan se on sopiva j niin kuin tuossa jo muiden suulla todettiin, ei sieltä nettikaupasta kerralla yhtä sisuria tilata vaan useampia kerralla.

Oatmeal Stout
20.08.2015, 17.36
^^ Eilen hain postista b-c:n lähetyksen. Conti 60mm venttiilillä "big pack" (eli 25 pakkausta pahvilaatikossa) 71,95€ eli 2,88 €/kpl.
Huikea alennus, Supersonic yksittäin 9,49€ - minä en löytänyt siitä mitään bic pack vaihtoehtoa.

ja kun tuolla aiemmin valittelit niistä venttiilien pituuksista, meille kuntoilijoille on aivan yks hailee kuinka pitkä venttiili on kunhan se on sopiva j niin kuin tuossa jo muiden suulla todettiin, ei sieltä nettikaupasta kerralla yhtä sisuria tilata vaan useampia kerralla.
Sinulle ei ilmeisesti ole selvinnyt vieläkään samanlaisen ja vastaavan ero :D

maantienässä
20.08.2015, 23.35
viimeksi kun itse hintoja vertailin, niin paikallisessa kivajalassa oli hintalappu 8,50 €/kpl ja kysäisin paljonko tuosta hinta putoaa, vastaus 0 €. vastaavat ostin netistä reilu 3 €/kpl ja kun muutakin tilasin postikulut 0 €, niin hintaero 5 €/kpl eli ei köyhän kannata kivijalkaa subventoida tuossa asiassa.

Rautaperse
21.08.2015, 00.14
Huikea alennus, Supersonic yksittäin 9,49€ - minä en löytänyt siitä mitään bic pack vaihtoehtoa.

Sinulle ei ilmeisesti ole selvinnyt vieläkään samanlaisen ja vastaavan ero :D

Tää sisurikeskustelu lähti liikkeelle, mun kirjoituksesta,jossa vertasin täysin saman tuotteen hintaa eri liikkeissä. Missään vaiheessa en maininnut ko. tuotteen nimeä, mallia tai ostopaikkaa. Jostain syystä sulla tuntuu olevan hirveä tarve tehdä oletuksia toisten ihmisten ajatuksista ja hirveä tarve päteä. Ehkä kannattais välillä keskittyä ajamiseen ja jättää päteminen vähän vähemmälle.

Arskav
21.08.2015, 11.34
Tätä topicia kun lukee, niin tulee huomaamaan yhden seikan! Selvästi kirjoittajien joukossa myös kivijalan edustajia, jotka ei voi millään hyväksyä sitä että ihmiset käyttää nettikauppoja. Jotka ovat luonnollisesti ainakin jossain määrin halvempia!

Lähetetty minun GT-I9195 laitteesta Tapatalkilla

Oatmeal Stout
21.08.2015, 11.53
Vastaavan saa tilattua 2,5x halvemmalla Saksasta ja 2/3 hinnalla luotto kivijaloista.

Tää sisurikeskustelu lähti liikkeelle, mun kirjoituksesta,jossa vertasin täysin saman tuotteen hintaa eri liikkeissä.
Juuri niin kuin kerroit kirjoitit.

Tätä topicia kun lukee, niin tulee huomaamaan yhden seikan! Selvästi kirjoittajien joukossa myös kivijalan edustajia, jotka ei voi millään hyväksyä sitä että ihmiset käyttää nettikauppoja.
Jos minua tarkoitat, niin en ole koskaan työskennellyt kaupanalalla :)

Torpedo Triplex
21.08.2015, 14.44
SPD-klossit Helsingin Forumin Intersportissa 22,90 €, en ostanut. Kävin samana iltana miesten Tiimarissa l. Biltemassa. Klossit 5,99, ostin. Kauppias hoitaa homman.

maalinni
21.08.2015, 15.45
SPD-klossit Helsingin Forumin Intersportissa 22,90 €, en ostanut. Kävin samana iltana miesten Tiimarissa l. Biltemassa. Klossit 5,99, ostin. Kauppias hoitaa homman.

Tolla hinnalla tilaa melkein Saksasta polkimet ja klossit.

Pitts
21.08.2015, 18.04
RaceFace bash-ring Saksan nettikaupoissa >50€, paikallisessa kivijalassa 49€ - ja alennus päälle....

nakamura10
22.08.2015, 03.29
Aika hirvittävää joutua yllättäen puhumaan myyjälle.

2,5*12€ = 30€ - ja niin paljon halvemmalla per kappale saa Saksasta vastaavaa, entä samaa tuotetta?

HIttolainen kerran (100%) halvempi on jo ilmainen.

Olli L
22.08.2015, 09.06
SPD-klossit Helsingin Forumin Intersportissa 22,90 €, en ostanut. Kävin samana iltana miesten Tiimarissa l. Biltemassa. Klossit 5,99, ostin. Kauppias hoitaa homman.

Esimerkiksi Hi5bikes (http://www.hi5bikes.fi/~ACogx0000001/?Y999=PGR&Y174=28) myy Helsingissä 15,- e . Ja onko Intersport Foorum pyöräilyn "kivijalkaliike"?

zeta
22.08.2015, 12.59
..... Ja onko Intersport Foorum pyöräilyn "kivijalkaliike"?

Monikansallinen "halpis"ketju, jolla on jotain 4000 liikettä* maailmanlaajuisesti.. Ihan selkeä "kivijalkaliike" :rolleyes: Ei ole missään tavarassa halpa, IMO.

*http://www.intersport.com/storelocator

IncBuff
28.09.2015, 12.37
Nyt loppui ymmärrys. Tarvitsin esim. b-d nettikaupassa 5.90e maksavaa pisteosaa. Kävin kysymässä kivijalasta, mutta ei ollut hyllyssä ja tukkurin järjestelmässä hinta ko. osalle oli 27.50e. Joku vetää jossain välistä.

pturunen
28.09.2015, 12.41
Rakenteellinen ongelma. Monesti nettikauppojen hinnat ovat allke suomalaisten jälleenmyyjien sisäänostohintojen. Kuviota on vaikea ymmärtää muulla tapaa kuin tarkoituksena siirtää kaikki toiminta nettiin.

IncBuff
28.09.2015, 12.55
No tuohan on monesti tässä topicissa toistettu mutta liki 6x hinta sellainen ettei se oikein selity millään.

Oatmeal Stout
28.09.2015, 13.51
No tuohan on monesti tässä topicissa toistettu mutta liki 6x hinta sellainen ettei se oikein selity millään.
Voi selittyä vaikka tehtaan ulosmyyntihinnoittelulla, ihan kuten autojenkin hinnoittelu, hintataso määräytyy tilausmäärien, kohdemaan ostovoiman yms mukaan. Eikä tuo esimerkkisi 4,7-kertainen hintaero ole edes räikeintä tukkukauppiaan ja nettikaupan hinnoittelua.

jaksu
28.09.2015, 15.02
Joskus vaikuttaa sille, että nuo liikkeiden sisäänostajat on ihan kuutamolla ajoitusten kanssa tai sitten vaan virallisia kanavia pitkin tavaraa ei saada hyllyyn halutusti. Sitten kun vielä tehdas, maahantuoja tai joku on keksinyt ettei ko. merkin tuotteita saa myydä nettikaupoissa maan rajojen ulkopuolelle. Lopputuloksena on ettei merkin tuotteita saa kivijalasta, eikä verkosta. Täytyy siis etsiä muita vaihtoehtoja.

nopsako
28.09.2015, 16.24
SPD-klossit Helsingin Forumin Intersportissa 22,90 €, en ostanut. Kävin samana iltana miesten Tiimarissa l. Biltemassa. Klossit 5,99, ostin. Kauppias hoitaa homman.

Nuo bilteman klossit on ihan paskat!! Ihan eri kokoiset kuin shimanon yms. vaikka kuinka löysällä oli ennestään lukot niin kenkä mutkalla sai repiä jalkaa irti polkimesta. Tästä johtuu varmaan hintakin. Mä voin antaa ilman nuo biltsun klossit.

Tänään kävin Oulun kivijalassa ostamassa lock on gripit. Kiva hinta taso, 25-30€, ku Saksassa 6,90€.. Mutta sain hyvän alennuksen ja tavaran heti mukaan, joten hyvä diili. Myyjän kanssakin keskusteltiin näistä hinnoista niin kuulema he eivät pääse monenkaan tuotteen kohdalla sisäänostossa lähellekkään Saksan ulosmyyntejä.. Tiedä mikä on totuus, mutta jos esim. xt ketjua saa tilaamalla yli puolet halvemmalla niin pakkohan se on tilata. Periaatteessa nytkin olisin saanut pelkkien grippien hinnalla Saksasta gripit ja xt-ketjut. Nyt oli kiire, joten maksoin reilusti.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nana
28.09.2015, 18.34
Joo, ei ole järkevää tuijottaa pelkkää hintalappua. Osa halvimmista tuotteista on täysin susia, esim noista Bilteman klosseista olen kuullut useamman sanovan, ettei niillä tee mitään, kalliimmaksihan ne sitten tulee kun joudut jokatapauksessa hommaamaan toiset, toimivat klossit.

seppo_taalasmaa
29.09.2015, 20.28
Kivijalka on toki tyyris, mutta pyörän hankinnassa kyllä mielellään sen erotuksen maksan jos saan hyvää asiakaspalvelua. RS:n rebasta MC jumissa ja lukitus siis ei toiminut. Vein Cuben R-tech:iin ja pojat hoitivat pyörän kuntoon ja samalla tuli vähän koeajettua uusia vehkeitä. Motion Controllin säätö oli tietty ilmasta. Kiva oli polkea kohti kotia hymyssä suin. Itse kilpailutan opiskelijana kyllä tarkasti, mutta tälläiset asiat saavat kyllä palaamaan kivijalkaan uudestaankin. XXL on noussut aika hyväksi varusteiden hankintapaikaksi. Ei niin laadukasta tavaraa kuin kunnon löfferit ja assokset, mutta esim diodoran hinnat tarjouksessa todella kilpailukykyisiä nettikauppojen kanssa. Esimerkkinä Gore Bike wear Element GT AS Active Gore Tex -takki 120€ ja diodoran talvi Bib:ot 50€.

Kampi1725
06.11.2015, 13.52
Kaikki pyörätarvikkeet yms. kauppa käydään dollareilla. Ja tosiaan suuret yritykset/ pyörävalmistajat saavat tarvikkeensa aivan eri hintaan, kuin Suomalaiset kivijalat.

VesaP
11.11.2015, 12.03
Eilen pyörähdin suomalaisessa kivijalassa ja kyllä täysin kaikkia miellyttävään hintaan tavaraa kannoin autoon. Ei tullut Saksaa ikävä. Kiitti Tonit! :cool:

Edit: Tai valehtelin. En itse kantanut, Toni kantoi. Palvelu pelaa! :p

miku80
11.11.2015, 15.06
Kyllähän ne saksan roippeetki on aina kotiovelle kannettu jonku kuriirin toimesta..

IncBuff
11.11.2015, 15.26
Sisurista 20 euroa. Jäi ostamatta.

kuovipolku
11.11.2015, 17.40
^^^ Kivijalkakaupassa on olemassa listahinnat, tutun asiakkaan hinnat, hyvän asiakkaan hinnat ja vain sinulle VesaP -hinnat. Tai jos ei ole. pitäisi olla.

^ Sisurin merkki ja malli rupesi kiinnostamaan pelkästään kuriositeetin vuoksi. Samoin liike. Oikeastaan voisi pitää kilpailun kuka löytää suurimman hintaeron (prosenteissa, mutta voidaan tehdä myös eurokategoria) kivijalkaliikkeen ja nettikaupan välillä...

IncBuff
11.11.2015, 18.48
Schwalbe SV13J Pyörä-Suvala Oulu.

Puskis
11.11.2015, 23.03
Järkytyin, kun keskiön alle tuleva cable guide maksoi kivijalassa kympin.
B-D:ssä Shimanon cable guide maksaa 0,25€, mutta tuo olikin Gamagoolo. Se maksaa CRC:ssäkin 7€.

litku
11.11.2015, 23.03
Sisurista 20 euroa. Jäi ostamatta.

Köyhälle kallista. Muille samanhintaista.

IncBuff
11.11.2015, 23.19
Köyhälle kallista. Muille samanhintaista.Kukas sitä kalliiksi sanoi?

kuovipolku
12.11.2015, 00.07
Schwalbe SV13J Pyörä-Suvala Oulu.

"Ab 7,95 €" eli kivijalkapreemio on (jos postikuluja ei oteta huomioon, muutenhan tuo menee noin osapuilleen samaan hintaan) pyöreät 150%. Vahva ehdokas palkintopallille!

Aakoo
12.11.2015, 08.00
Vanhan mallinen XT keskiö 35 euroa Helsinkiläisessä kivijalassa. Saksassa 14,50€ monessakin kaupassa, jäi tämäkin kauppaan ja posti kulkee kun ei älytön kiire ole ja muutakin osaa tulee tilattua. Ihan periaatteesta 25 € olisin vielä voinut maksaakin.

Farina
12.11.2015, 09.39
Vanhan mallinen XT keskiö 35 euroa Helsinkiläisessä kivijalassa. Saksassa 14,50€ monessakin kaupassa, jäi tämäkin kauppaan ja posti kulkee kun ei älytön kiire ole ja muutakin osaa tulee tilattua. Ihan periaatteesta 25 € olisin vielä voinut maksaakin. Yrititkö tingata vai tyydyitkö listahintaan?

oem
12.11.2015, 09.42
Nettikaupassa ei tarvi alentua tinkimään.

JackOja
12.11.2015, 09.47
Paitsi Fun-Cornerissa...

Farina
12.11.2015, 10.51
Nettikaupassa ei tarvi alentua tinkimään. Vai että alentua. Tyydytkö listahintaan autoa ostettaessa? Entä talokaupoilla? Maksatko asunnosta heti sen mitä pyydetään, ettei vaan tarvi "alentua"? Ja kerropa mitä alentavaa on keskustella kauppiaan kanssa hinnoista? Kaksi ihmistä keskustelee kasvokkain tavarasta ja sen hinnasta. Täysin normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Joskus keskustelu päättyy positiivisesti, joskus negatiivisesti. Semmoista elämä on.

oem
12.11.2015, 11.53
Ylihintaiset jääkööt ostamatta/myymättä. Taloilla tai asunnoilla ei ole kiinteää hintaa ja niistä pyydetäänkin usein ostotarjousta.

kolistelija
12.11.2015, 11.54
Onhan se suorastaan huvittavaa lähteä tinkaamaan jos hinta josta lähdetään on yli tuplat kilpailijaan nähden. Aika hölmö verrata auto- tai asuntokauppaan... :D

Edit:
Tai miksi ei? Naurahdan ja jatka seuraavaan ilmoitukseen jos näen vantaalaisen yksiön 8000€ neliöhinnalla. :)

Lehisj
12.11.2015, 12.17
Vanhan mallinen XT keskiö 35 euroa Helsinkiläisessä kivijalassa. Saksassa 14,50€ monessakin kaupassa, jäi tämäkin kauppaan ja posti kulkee kun ei älytön kiire ole ja muutakin osaa tulee tilattua. Ihan periaatteesta 25 € olisin vielä voinut maksaakin.

Vanhan mallinen Shimano BB-UN26 "halpiskeskiö" Saksassa 6,90€ Turussa kivijalassa SH 22,00€ ja alennuksen jälkeen 20,00€. Kyllä vähän kirpaisi, mutta ostettiin, kun piti laittaa pyörä kasaan.

Farina
12.11.2015, 12.52
Onhan se suorastaan huvittavaa lähteä tinkaamaan jos hinta josta lähdetään on yli tuplat kilpailijaan nähden. Aika hölmö verrata auto- tai asuntokauppaan... :D

Edit:
Tai miksi ei? Naurahdan ja jatka seuraavaan ilmoitukseen jos näen vantaalaisen yksiön 8000€ neliöhinnalla. :) Yllä mainitussa tapauksessa listahinta oli 35€. Netissä vastaava 14,5€+postituskulut. "Aakoo" olisi ollut valmis maksamaan 25€, joka on n. 30% vähemmän kuin listahinta. Kuinka moni on saanut 20-30% tingattua listahinnasta kivijalassa. Sanoisin, että aika moni. Mitään ei toki saa, jos ei kysy.

kolistelija
12.11.2015, 13.23
Yllä mainitussa tapauksessa listahinta oli 35€. Netissä vastaava 14,5€+postituskulut. "Aakoo" olisi ollut valmis maksamaan 25€, joka on n. 30% vähemmän kuin listahinta. Kuinka moni on saanut 20-30% tingattua listahinnasta kivijalassa. Sanoisin, että aika moni. Mitään ei toki saa, jos ei kysy.
Juu. Ei se minulta ole pois, häviäjä on silti kauppias joka olettaa jokaisen asiakkaan joko tinkivän tai maksavan sikahintaa. Tyhmyydestä sakotetaan, tässä tapauksessa roposet jäävät saamatta ja nettikauppias kiittää.

Edit:
Paikallisilla kivijaloillahan ei varsinaisia listahintoja ole, sillä hintoja ei ole esillä ja kysyttäessä tuntuu tulevan aika tylsä hintaa. Viimeisin oli ketjuvenymämitta jota kysyin. Olihan se parktoolia, mutta 27€ oli vähän liikaa. Hintakyselyn jälkeen kokeilin kepillä jäätä: "Aika jyrkkä, taidan jättää hyllyyn jos ei halpene". Vastaus oli "pyöristän kahteen viiteen". Jep jep...

huotah
12.11.2015, 14.14
Tilaaminen kulttuuri- ja henkilösidonnaista. Vaikka tinginkin aina tarpeen tullen niin mieluummin näkisin sen tingityn hinnan siinä hintalapussa. Basaarimeiningistä jää yleensä vedätyksen maku.

Oatmeal Stout
12.11.2015, 14.22
Kukas sitä kalliiksi sanoi?
Niin, kuka sitä liian halvalla viitsisi ostaa.

Highlander
12.11.2015, 14.26
Kyllähän sitä on välillä valmis maksamaan vähän ylimääräistä, että pääsee jutustelemaan kivijalkakaupan legendan kanssa:cool: Ja vaikea sellaista vanhan ajan pyöräkaupan tunnelmaa on saada ympärilleen kun netissä shoppailee...tietty jos levittäisi pöydälle tuoreita sisäkumeja ja hieroisi lubea sieraimeen..

Viinan ostaminenkin olisi paljon jännittävämpää jos Alkossa olisi edelleen tiski jonka takaa notkuvilta hyllyiltä myyjä keräisi pullot ja käärisi paperiin. Aah..sitä paperin rapinaa...kiiltäviä pulloja hyllyssä vain odottaen sitä hetkeä kun korkki käännetään auki. Kyllä sellaisesta palvelusta olisi valmis maksamaan ylimääräistä. Ei sillä, että viinan juonti kiinnostaisi.

VesaP
12.11.2015, 15.01
Ja vaikea sellaista vanhan ajan pyöräkaupan tunnelmaa

Joo, veemäistä kun marssii LBS:sään ja silti saa vain uuden ajan pyöräkaupan tunnelmaa. Vanhasta fiiliksestä ei hajuakaan. :seko:

IncBuff
12.11.2015, 15.05
Yllä mainitussa tapauksessa listahinta oli 35€. Netissä vastaava 14,5€+postituskulut. "Aakoo" olisi ollut valmis maksamaan 25€, joka on n. 30% vähemmän kuin listahinta. Kuinka moni on saanut 20-30% tingattua listahinnasta kivijalassa. Sanoisin, että aika moni. Mitään ei toki saa, jos ei kysy.
Jotain tuommosta perustarviketta kuten sisuria tai vaikkapa ketjuja ostaessa tinkimisestä tulee semmoinen maku kuin tinkisi maitopurkin hinnasta Prisman kassalla. Se on niin usein ostettavaa kulutustavaraa kuten vaikkapa sukat. Auton tai asunnon ostoon on ihan typerää verrata kun niitä ostellaan muutaman vuoden välein ja asuntoa ei välttämättä kuin kerran pari elämässä.

Petteri Ellilä
12.11.2015, 15.43
Jotain tuommosta perustarviketta kuten sisuria tai vaikkapa ketjuja ostaessa tinkimisestä tulee semmoinen maku kuin tinkisi maitopurkin hinnasta Prisman kassalla. Se on niin usein ostettavaa kulutustavaraa kuten vaikkapa sukat. Auton tai asunnon ostoon on ihan typerää verrata kun niitä ostellaan muutaman vuoden välein ja asuntoa ei välttämättä kuin kerran pari elämässä.
Ai jaa; en sanois vaikkapa XX1 ketjua aivan jokapäiväiseksi kulutustavaraksi. Mielelläni kyllä sitä katsoo mistä sen tilaa (jos tilaa).

IncBuff
12.11.2015, 15.45
Ai jaa; en sanois vaikkapa XX1 ketjua aivan jokapäiväiseksi kulutustavaraksi. Mielelläni kyllä sitä katsoo mistä sen tilaa (jos tilaa).Kuten edellä yksi jäsen tiesi niin mä oon köyhä ja en tiedä tuollaisten ketjujen ostamisesta mitään. Mä ajan niillä parikympin Shimanoilla, jotka on ostettu saksalaisista webbikaupoista. Paikallisessa ne kai maksaa neljäkymppiä, mutta ovatkohan yhtään paremmat.

Farina
12.11.2015, 16.35
Jotain tuommosta perustarviketta kuten sisuria tai vaikkapa ketjuja ostaessa tinkimisestä tulee semmoinen maku kuin tinkisi maitopurkin hinnasta Prisman kassalla. Se on niin usein ostettavaa kulutustavaraa kuten vaikkapa sukat. Auton tai asunnon ostoon on ihan typerää verrata kun niitä ostellaan muutaman vuoden välein ja asuntoa ei välttämättä kuin kerran pari elämässä. Juu. Esimerkki on tarkoituksella kärjistetty, kun jaksoin ihmetellä, että mitä "alentavaa" on tinkauksessa ja hinnoista keskustelussa. Osalle lienee tekemätön paikka nykypäivänä tuo asioista keskusteleminen. Jos kivijalan hinta ei miellytä, niin voihan sitä illan käyttään 10€:n säästön hankkimiseksi. Säästö tosin saattaa olla kyseenalainen, kun ne postimaksut "unohtuu", kun tilasin "vähän" muutakin kuin piti. Ja omalle ajallehan ei kannata/voi laskea mitään hintaa. Mitä nyt jäi yksi lenkki tekemättä/vaimo viihdyttämättä/lasten kanssa leikkimättä yms. Ja kyl ostan itsekin netistä, mutta ei voi olla ihmettelemättä osaa tästä keskustelusta.

IncBuff
12.11.2015, 16.37
Vähemmän aikaa siihen netistä tilaamiseen menee kuin kivijalkaan matkustamiseen, myyjän odotteluun, tinkimiseen ja kotiin paluuseen.

noniinno
12.11.2015, 19.08
No tämähän perustuu siihen, että ollaan myyjän kanssa kaveria, heitellään ylävitosia ja puhutaan p*skaa niinkuin frendit konsanaan. Myyjä antaa sitten alennusta, kun ostaja on niin hemmetin originelli tyyppi ja kova pyörämies. Saa ostaja sitten porukkalenkillä myhäillä, että kato mä ostan vaan senjasen vuorolla kun se myyjä myy mulle tiskin alta ihan omalla hinnastolla. Ja vain mulle kun mää oon piireissä. Hinta jää usein nettikauppojen hintaa huomattavasti kovemmaksi, mutta saapa esittää pro-kuskia vähän aikaa. Tämä korvaa monilla somettamisen ja turhanpäiväisen foorumilla notkumisen. Kumpi on sitten parempi tai pahempi, en tiedä. Tosin itse vasta säälittävä tapaus olenkin, kun samana päivänä yläfemmojen heittelyn ja vitseille hekottelun jälkeen saatan tilata vielä niistä saatanallisista ulkomaan nettikaupoistakin, jotka näivettävät pyöräkaupan Suomessa.

Aakoo
12.11.2015, 19.50
Yllä mainitussa tapauksessa listahinta oli 35€. Netissä vastaava 14,5€+postituskulut. "Aakoo" olisi ollut valmis maksamaan 25€, joka on n. 30% vähemmän kuin listahinta. Kuinka moni on saanut 20-30% tingattua listahinnasta kivijalassa. Sanoisin, että aika moni. Mitään ei toki saa, jos ei kysy.

Olin ostamassa muuta pikkusälää minkä tarvitsin heti ja myöhempään tarpeeseen uutta XT -keskiötä, jota kaupan nettivujen mukaan piti olla tarjolla hintaan 24€. Pitkän etsimisen (melkein puoli tuntia) jälkeen uutta mallia ei löytynyt lainkaan, ja kysyin löytyykö sitä vanhaa sitten. Ajattelin, että myyjä nyt saisi vaivannäöstään vähän edes jotain kouraan. Hinta 35€, ja totesin että aika paljon enemmän kuin uudemman mallin hinta ja jääköön nyt hankkimatta (olin joka tapauksessa tilaamassa Saksasta tavaraa talven tarpeisiin).

En nyt ole minkään sortin kauppias, mutta jos mulla olisi paikan päällä asiakas joka on venannut puoli tuntia turhaan kun etsitään tavaraa joka pitäisi olla suoraan hyllystä saatavilla, niin voi olla että tarjoaisin vastaavaa tuotetta automaattisesti samaan hintaan. Ei todellakaan kiinnostanut jäädä ruikuttamaan alennusta. Olinkin jo unohtanut, miksi en juurikaan asioi kotimaisissa fillarikaupoissa, mutta tulipahan sekin asia taas palautettua mieleen.

jarit
12.11.2015, 20.10
Ostaminen pitää nähdä kokemuksena ja sosiaalisena vuorovaikutus tapahtumana jossa tavara vaihtaa lopulta omistajaan. Nettiostos on niin persoonaton ja hygieeninen tapahtuma että se ei tuo samanlaista iloa kuin kivijalassa käyminen ja p*skan puhuminen tavarasta ja sen vierestä. Näissä kohtaamisissa hinta ei ole se ratkaiseva tekijä enää. Ymmärrän suomalaista sosiaalisesti rajoittunutta miestä jolle tinkaaminen on yhtä kiusallista kuin vonkaaminen. Mutta tähänkin voi oppia pienellä harjoittelulla vaikka itsekseen peilin ääressä ja toistamalla vakuuttavalla äänellä "mä tarjoan tästä satasen". Se eka tinkausreissu voi päättyä huonosti ja huomaakin ostaneensa kahdenkympin sisurit, mutta oppirahat on vaan maksettava. Näin sawolaisena minulle tämä asia on varsin luonnollinen juttu, joten kivijalassa käynti ei ole mikään tabu.
Viimeinen fillarin ostoni päättyi hämmentävään kokemukseen, kun ehdotin myyjälle että " mitä sanoisit puolentoistatonnin tasaraha tarjouksesta? " johon kauppias totesi että "ei käy mutta odotas kun se lasken sinulle hinnan....se on 1490euroa".

Aakoo
12.11.2015, 20.23
Yleensä bisnes toimii siihen suuntaan että myyjä vokottelee asiakasta, mutta ilmeisesti fillariosien suhteen pitää kaveerata kauppiaan kanssa jotta saa tavaransa ostettua edes siedettävään hintaan?

CamoN
12.11.2015, 20.58
Yleensä bisnes toimii siihen suuntaan että myyjä vokottelee asiakasta, mutta ilmeisesti fillariosien suhteen pitää kaveerata kauppiaan kanssa jotta saa tavaransa ostettua edes siedettävään hintaan?

Koska juuri kirjoitit ketjuun, oletan että tämä viesti vastasi käyttäjän jarit edelliseen viestiin. Ostotapahtuma on nimenomaan kokemus ja sosiaalinen tilanne, joka onnistuu yleensä parhaiten kun kumpikin osapuoli on tilanteessa sosiaalisesti aktiivinen.

Ei kai pyöräliikkeessä asiointi eroa kamalasti esim. vaateliikkeessä tai kodinkoneliikkeessä käynnistä. Asiakkaalla on tarve ostaa jokin tuote ja tilanteessa myyjän tehtävänä on pelkän kassakoneen käytön lisäksi varmaankin asiakkaan auttaminen sen sopivimman valikoimasta löytyvän vaihtoehdon etsinnässä.

Sitten ollaankin hankalassa tilanteessa jos asiakas tietää jo etukäteen tasan tarkkaan mitä haluaa, on sosiaalisesti täysin kyvytön tai haluton ja edelleen haluaisi jonkinlaisen alennuksen listahinnasta, muttei kuitenkaan kehtaa kysyä suoraan. "Kaveeraamaanhan" siinä ilmeisesti sitten joutuu, vaikkei sen päivän ohjelmassa ollutkaan ylimääräisiä sosiaalisia tilanteita ventovieraiden kanssa. Yökötys.

Nana
12.11.2015, 21.51
Kaupantekohan on alusta lähtien ollut nimenomaan vuorovaikutusta myyjän ja ostajan välillä. Myyjällä on tarve saada tuote myytyä ja ostajalla tarve saada se ostettua, vuorovaikutuksen kautta, tinkaamalla, neuvottelemalla sitten päästään hinnasta yhteisymmärrykseen, joka on molemmille hyvä.
Me tämän päivän maailmassa olemme jo osin luopuneet tästä vuorovaikutuksesta, siten, että hinnat on kaupoissa jo valmiiksi merkattuna ja kiinteitä. Näin ihmiskammoinen suomalainen voi useimmissa kaupoissa itse käydä hyllystä hinnan tarkistamassa ja maksaa vain tuotteen kassalla. joissain kaupoissa, kuten pyöräliikkeissä, tässäkin on mahdollista halutessaan soveltaa ja yrittää neuvotella hintaa hieman alaspäin, pakollista se ei ole. Meillä on jopa osa kirpputoreista jo valmiilla hinnoilla, joista ei neuvotella. Silti joidenkin mielestä tähän ostotapahtumaan sisältyy liikaa sosiaalista kanssakäymistä. Suosittelen tällöin joko jonkinlaista sosiaalisuuskurssia tai sitten siirtymistä nettikauppoihin, joka on kyllä huonompi vaihtoehto siinä mielessä, että ongelmat sos.kanssakäymisessä eivät parane tilanteita välttelemällä ja joudumme kuitenkin sosiaalisiin tilanteisiin jatkuvasti.

Hääppönen
12.11.2015, 22.29
"Mene suoraan vankilaan"-kortin haltijana sosiaaliseen elämään tungettelijana voin todeta, että sosiaalinen yritys kaupantekoon ei kanna hedelmää esim. Bauhausissa. Vaikka suhde myyjään muotoutuisi toimivaksi, hra Bauhaus ei tinkaa. :(

Aakoo
12.11.2015, 22.36
Koska juuri kirjoitit ketjuun, oletan että tämä viesti vastasi käyttäjän jarit edelliseen viestiin. Ostotapahtuma on nimenomaan kokemus ja sosiaalinen tilanne, joka onnistuu yleensä parhaiten kun kumpikin osapuoli on tilanteessa sosiaalisesti aktiivinen.

Ei kai pyöräliikkeessä asiointi eroa kamalasti esim. vaateliikkeessä tai kodinkoneliikkeessä käynnistä. Asiakkaalla on tarve ostaa jokin tuote ja tilanteessa myyjän tehtävänä on pelkän kassakoneen käytön lisäksi varmaankin asiakkaan auttaminen sen sopivimman valikoimasta löytyvän vaihtoehdon etsinnässä.

Sitten ollaankin hankalassa tilanteessa jos asiakas tietää jo etukäteen tasan tarkkaan mitä haluaa, on sosiaalisesti täysin kyvytön tai haluton ja edelleen haluaisi jonkinlaisen alennuksen listahinnasta, muttei kuitenkaan kehtaa kysyä suoraan. "Kaveeraamaanhan" siinä ilmeisesti sitten joutuu, vaikkei sen päivän ohjelmassa ollutkaan ylimääräisiä sosiaalisia tilanteita ventovieraiden kanssa. Yökötys.

Mitä ihmettä sä oikein selität? Mä olin ollut siellä liikkeessä jo aivan helvetin kauan, ja jutellut kaikesta mahdollisesta toisen myyjän kanssa kun ensimmäinen lähti hamuamaan sitä keskiötä jostain varaston syövereistä. Mä en todellakaan uskonut, että hintaa olisi saanut riittävästi eli 30% alaspäin vaikka kuinka olisin jaksanut asiasta neuvotella. Tämä perustuu kokemukseeni edellisestä keikasta samoilla asioilla, jolloin tinkaamisen jälkeen sain muutaman taalan alennusta, eipä maksa vaivaa ja tuskin kiinnostaa myyjääkään. Eri juttu jos olisin jotain uutta pyörää tms. isompaa ostamassa. Yleensä tinkimällä voi sen 10-15 pinnaa saada hinnasta veke, aina ei sitäkään, mutta 30% jostain bulkkituotteesta? Enpä usko.

Tämän lisäksi, se myyjä ei tuonut mulle mitään lisää siihen "kokemukseen". En ollut vailla mukavaa juttutuokiota tai säkenöivää mielenkiintoista ajatustenvaihtoa. Mä tiesin jo mitä tarvitsin eikä myyjän osaamisella ollut siihen mitään vaikutusta, ainoa mitä olin todellakin vailla oli "rahat sulle ja tavarat mulle". Alun perinkin halusin tuotteen tuolta edullisen hinnan takia, vaikka oli siinäkin nettihintoihin 15% lisä.

noniinno
12.11.2015, 22.37
Ristus että taas ollaan tekemässä jotenkin hyveellistä asiaa siitä, että joutuu pyöränosien hintoja neuvotella. Joku vertasikin tuolla ketjujen ostoa maitokaupassa käyntiin, ei minua huvita ruveta viäntämmään hinnoista jotain mukahauskaa velmuilua, jota kenties savolaispiireissä pidetään jotenkin positiivisena asiana. Jotensakin omituista on myös, jos vuorovaikutustilateita pitää lähteä kaupoista etsimään. Jos löytäisin ihmiskammoisuuden tuntomerkkejä kiinteiden hintojen merkkaamisesta, niin voisin kyllä harkita jonkinlaista vuorovaikutustusta lanttumaakarin kanssa. Sanoinko jo että voi ristus.

YT
12.11.2015, 22.39
Minä en keskustele myyjien kanssa kuin hinnasta ja toimitusajasta. Jos ne haluaa jutella mukavia niin menkööt ***** terapiaan.

Highlander
12.11.2015, 22.40
Sensuroitu

huotah
12.11.2015, 22.44
Nyt ymmärrän, kivijalkaliikkeiden kaksinkertaiset hinnat ovat ongelma vain sosiaalisesti rajoittuneille ja se on niille ihan oikein.

JohannesP
12.11.2015, 23.03
Jos hinnat ovat pilvissä niin eihän sinne nyt toiste tarvi mennä, varsinkin jos tinkaamallakaan ei laske kuin pennejä. Ihan tämän takia itselläni ei ole Tampereen kokoisessa kaupungissa, kuin pari liikettä joihin viitsii edes mennä vilkaisemaan tarjontaa. Varsinkin toisessa kaupassa olen käynyt monta vuotta asiakkaana ja aikaisemmin tinkasin aina, kun jotakin vähänkään suurempaa olin ostamassa. Nykyisin jo kertovat omatoimisesti vähän kaunistellun hinnan niin en ole kehdannut tingata enempää, varsinkin, kun hinta on jo monesti kilpailukykyinen verrattuna ulkomaanliikkeisiin.

Yleensä vaatepuoli on hinnoiteltu aivan pilviin fillariliikkeissä, kiitos suositushintojen. Ja aina sitä samaa ylihintaista Löffleriä/Pearl Izumia. Tämän takia en jaksa edes vilkaista tarjontaa. Tosin ajovaatteet ovat varmaan vaikein myyntiartikkeli kauppiaille, kun joka vuosi tulee uutta mallistoa ja vanhat pitäisi saada pois nurkista. XXL:sta oon viimesen vuoden aikana tainnut ostaa kaikki pyöräilyvaatteeni poistomyynneistä/tarjouspäiviltä. Varsinkin kun myyvät vielä Castellia niin ostaminen on helppoa kun tietää mitä etsiä.

Tomos
12.11.2015, 23.05
Enpä tiennytkään että suomessakin on kaupoissa nykyisin samanlainen meininki kuin jossain turkkilaisessa mattobasaarissa... "for you my friend, special price"!

Itse en ole edes kehdannut ronkua alennuksia mistään kun olen vain olettanut että tinkivara on jo hinnassa mukana, niinkuin tässä maassa on ollut tapana iät ja ajat. Kaupassa on tullut käytyä sillä asenteella että hinta on mitä on ja jos myyjältä alkaa norkoilemaan alennuksia niin saa juosta kirosanojen säestämänä pihalle.

Mazza
12.11.2015, 23.07
Kun itsekin olen toisinaan avautunut tässä ketjussa, niin laitetaas toisenlaistakin kokemusta:



Hain tänään lokasuojat maasturiin. Marssin suoraan Suvalaan, koska Manitoun keula vaatii mitä kummallisimpia virityksiä lokasuojan suhteen. Luottoa oli, että siellä on riittävä valikoima.



Lopulta marssin ulos lokasuojien ja uuden kypärän kanssa, hinta oli yhteensä sama kuin Saksan hinnat + postikulut. 10 Pisteen suoritus.

seppo_taalasmaa
13.11.2015, 01.10
Jos hinnat ovat pilvissä niin eihän sinne nyt toiste tarvi mennä, varsinkin jos tinkaamallakaan ei laske kuin pennejä. Ihan tämän takia itselläni ei ole Tampereen kokoisessa kaupungissa, kuin pari liikettä joihin viitsii edes mennä vilkaisemaan tarjontaa. Varsinkin toisessa kaupassa olen käynyt monta vuotta asiakkaana ja aikaisemmin tinkasin aina, kun jotakin vähänkään suurempaa olin ostamassa. Nykyisin jo kertovat omatoimisesti vähän kaunistellun hinnan niin en ole kehdannut tingata enempää, varsinkin, kun hinta on jo monesti kilpailukykyinen verrattuna ulkomaanliikkeisiin.

Yleensä vaatepuoli on hinnoiteltu aivan pilviin fillariliikkeissä, kiitos suositushintojen. Ja aina sitä samaa ylihintaista Löffleriä/Pearl Izumia. Tämän takia en jaksa edes vilkaista tarjontaa. Tosin ajovaatteet ovat varmaan vaikein myyntiartikkeli kauppiaille, kun joka vuosi tulee uutta mallistoa ja vanhat pitäisi saada pois nurkista. XXL:sta oon viimesen vuoden aikana tainnut ostaa kaikki pyöräilyvaatteeni poistomyynneistä/tarjouspäiviltä. Varsinkin kun myyvät vielä Castellia niin ostaminen on helppoa kun tietää mitä etsiä.

Voin kyllä samaistua tähän. Esimerkiksi kuorihousujen hankinta on suhteellisen haastavaa kun valikoimat ovat pienet ja hinnat kivijaloissa alkaen 180€. Taidan olla mulkku ja odotella, että XXL ottaa jotkut Gore Bike Wearin housut mallistoonsa. Vaatepuoli on ilahduttava ja hinnoiltaan kilpailukykyinen Saksan hintoihin. Esim. GBW Element GT maksoi 120€ tarjouksessa kun sama takki saksassa 180€.

Ulkorengas
13.11.2015, 09.23
Nyt ymmärrän, kivijalkaliikkeiden kaksinkertaiset hinnat ovat ongelma vain sosiaalisesti rajoittuneille ja se on niille ihan oikein.

Ajopyörä/Bikeshop pelaa mielestäni reilua peliä ilmoittamalla kriteerit, joilla hinta tippuu. Toki isommissa ostoissa jotain pientä etua voi saada puhuttua noiden päälle, mutta tuskin minkään tuotteen hinta sosiaalisesti lahjakkaan tapauksessakaan puolittuu.

Monesti Bikeshopin hinnat ovat kilpailukykyiset, mutta poikkeuksiakin löytyy. Esim. Schwalben 24" talvirenkaat maksaa ns. alennuksessa 53,90 € (tuosta tuskin enää saa tingittyä, ovh:ksi on keksitty liki 80 €/kpl ja kilpailuvirastolla onkin selkeä näkemys tuollaisista alennusmyynneistä), kun sama rengas Bike-Componentsissa maksaa 32,95 € (alv 19%). Toimituskulut Suomeen on 9,95 € (alv 19%), joten vaikka tilaisi vain kaksi rengasta eikä muuta, maksaa se 75,85 € (alv 19%). Bikeshopissa käynti maksaa 107,80 € (alv 24%) + matkoihin mahdollisesti kulunut rahamäärä.

Toki Bikeshopista saa 24" Nokian (Suomi Tyres) W144 renkaan suht kilpailukykyiseen hintaan 34,95 € (alv 24%), enkä osaa sanoa, kumpi noista renkaista olisi parempi valinta.

Mutta kun joku ihmetteli tarvetta tinkiä kulutustavaroiden hinnoista, en minäkään 7 euron sisärengasta kivijalkaliikkeestä ostaessani ala tinkiä. Kuitenkin vuositasolla tulee tavaraa hankittua sen verran, että esim. keskimääräisestä 10% alennuksesta muodostuisi jonkinlainen rahasumma. Siksi koitan ennakoida tuollaisten tavaroiden hankintaa ja esim. sopivien tarjousten osuessa kohdalle käyttää tilaisuutta hyväksi. Jollei homma ole valmiiksi mietitty, onnistuneita hankintoja on vain osa kokonaisuudesta.

29er
13.11.2015, 11.22
Vähemmän aikaa siihen netistä tilaamiseen menee kuin kivijalkaan matkustamiseen, myyjän odotteluun, tinkimiseen ja kotiin paluuseen.

Olen tilannut fillarikamaa netistä vain kaksi kertaa. Nettikaupassa kului aikaa liki tunnin verran kun yritin keksiä lisää ostettavaa, jotta sain ilmaisen toimituksen. Myyjää ei tarvinnut odottaa. Molemilla kerroilla jouduin tavarat saadakseni matkustamaan Itellaan (joka on ostoshelvetin syövereissä) ja palaamaan kotiin.

Samassa ajassa olisin käynyt kivijalassa. Toki rahaa olisi mennyt enemmän. Tai jos olisin jättänyt "ylimääräiset" ostamatta, niin vähemmän.

Farina
13.11.2015, 14.03
Olen tilannut fillarikamaa netistä vain kaksi kertaa. Nettikaupassa kului aikaa liki tunnin verran kun yritin keksiä lisää ostettavaa, jotta sain ilmaisen toimituksen. Myyjää ei tarvinnut odottaa. Molemilla kerroilla jouduin tavarat saadakseni matkustamaan Itellaan (joka on ostoshelvetin syövereissä) ja palaamaan kotiin.

Samassa ajassa olisin käynyt kivijalassa. Toki rahaa olisi mennyt enemmän. Tai jos olisin jättänyt "ylimääräiset" ostamatta, niin vähemmän. Näinhän se tahtoo mennä. Saati sitten pakettifirmojen kanssa pelaillessa: soittoa ei kuulu/soittaa+ehdottaa huonoa aikaa/tuo väkisin soittamatta väärään aikaan jne. Sit kun paketti on kourassa parin päivän sovittelujen jälkeen, niin osat on vääriä: omasta syystä/lähettäjän vika, vaatteet ei sovi/puuttuvat lähetyksestä jne. Palauttamaan väärä tavara postiin. Paketti revitty hajalle: teipataan vanha/etsitään uusi/annetaan olla hyllyssä. Tarvii varmasti joskus/maksoi niin vähän... Palautus lähtee, mitään ei kuulu viikkoihin: soitellaan/meilataan/kirotaan... Oikea tavara lähtee, pakettifirma sekoilee. Soittoa ei kuulu jne jne....

Et kyllähän sieltä netistä paljon kivaa saa halvalla, mutta monesti se nimellinen halpa hinta kostautuu muuhun säätämiseen ja ylimääräisiin ostoksiin. Osa nettifirmoista toimii tosin hyvinkin, mutta ongelmat tahtoo kasautuu viimeistään täällä Suomen päässä täysin luokattomiin jakelufirmoihin. Et nopeudella en lähtisi nettiostoksia paljon perusteleen, jos ja kun kivijalasta löytyy tavara hyllystä. Ainahan toki ei löydy.

huotah
13.11.2015, 14.14
Et kyllähän sieltä netistä paljon kivaa saa halvalla, mutta monesti se nimellinen halpa hinta kostautuu muuhun säätämiseen ja ylimääräisiin ostoksiin. Osa nettifirmoista toimii tosin hyvinkin, mutta ongelmat tahtoo kasautuu viimeistään täällä Suomen päässä täysin luokattomiin jakelufirmoihin. Et nopeudella en lähtisi nettiostoksia paljon perusteleen, jos ja kun kivijalasta löytyy tavara hyllystä. Ainahan toki ei löydy.

Totta. Päivätyössä käyvän pitääkin nettikaupasta tilata aina työsoitteeseen ellei halua vaikeuksia. Jos Suomen Paras Posti oppisi joskus toimittamaan myös ulkomaan paketit automaattiin niin se olisi iso parannus palveluun.

noniinno
14.11.2015, 07.59
Näinhän se tahtoo mennä. Saati sitten pakettifirmojen kanssa pelaillessa: soittoa ei kuulu/soittaa+ehdottaa huonoa aikaa/tuo väkisin soittamatta väärään aikaan jne. Sit kun paketti on kourassa parin päivän sovittelujen jälkeen, niin osat on vääriä: omasta syystä/lähettäjän vika, vaatteet ei sovi/puuttuvat lähetyksestä jne. Palauttamaan väärä tavara postiin. Paketti revitty hajalle: teipataan vanha/etsitään uusi/annetaan olla hyllyssä. Tarvii varmasti joskus/maksoi niin vähän... Palautus lähtee, mitään ei kuulu viikkoihin: soitellaan/meilataan/kirotaan... Oikea tavara lähtee, pakettifirma sekoilee. Soittoa ei kuulu jne jne....
Taitaa olla huonoja kokemuksia? Vai onko lasi yleensä puoliksi tyhjä?

Totta on, että isompien pakettien kanssa on joskus säätöä. 98 kertaa sadasta tavara tulee kuitenkin täällä periferiassa postilaatikkoon, tai on noudettavissa kahden kilometrin päästä asiamiespostista vaikka yhdeksältä lauantai-iltana.

Kivijalassa käyminen ottaa sen kaksi tuntia, eikä aina voi tietää, onko tavara hyllyssä. Puhelimella tehtyihin tiedusteluihin vastaaminen kuuluu yllättävän harvoin kivijalkojen palvelukulttuuriin.

SvaR
14.11.2015, 08.47
Kyllä tuo saksa/englanti akseli on pelastus täällä vähänkin syrjemmässä. Harrastus ois varmaan kuollu ilman tuota, nyt se on lähinnä vaan kiihtynyt, kun niin helppoa pitää pyörä kunnossa ja päivitellä mielensä mukaan ja sen minkä piheys antaa myöten.
Lähin kylä reilu 10km: ei mitään.
Kuopio 60km: aika nihkeetä.
Jyväskylä 90km: Ei sielläkään hiphip hurraata huudeta.
Sit hypätäänkin jo tampere/helsinki akselille 250-350km: Tarjontaa jo on, mutta matka pitkä ja harvoin käyn niin vaatteet vaan lähinnä.

Eli saksasta tilaus ja 5-7 päivää niin postikuski tuo ja jättää paketin kotio ja jos oudompi kuski niin se paikallinen (10km) ärrä josta hakee.

CamoN
14.11.2015, 12.36
Jos Suomen Paras Posti oppisi joskus toimittamaan myös ulkomaan paketit automaattiin niin se olisi iso parannus palveluun.

<offtopic>

Hetken aikaa sitten aktivoin Jeesuksen aikaiset käyttäjätunnukseni Postin sähköisiin palveluihin, kun Postin mobiilisovelluksen lähetystenseurantaan tuli uutena ominaisuutena lähetysten ohjaus ja "oma noutopiste". Jotenkin kuvittelin että asettamalla omaksi noutopisteeksi lähimmän automaatin, kaikki minun henkilölleni saapuvat ja automaattiin mahtuvat lähetykset ohjautuisivat suoraan sinne, tai voisin edes mobiilisovellukseen saapuvia lisäämällä ohjata niitä sinne parilla napin painalluksella.

No eihän se ainakaan vielä niin toimi, ei korjaa edes pieniä ohjautusvirheitä. Tällä viikolla eräs yksityinen lähettäjä lähetti paketin automaatilla mutta oli erehtynyt kohdeautomaatista - sen sijaan että paketti olisi saapunut 750 metrin päähän, se saapui 7,5 kilometrin päähän. Edes tuollaisia virheitä järjestelmä ei vielä korjaa, vaikka periaatteessa siihen varmaan olisi tällä hetkellä mahdollisuudet. Ja miksei sama toimisi myös Postin ulkomaan lähetysten saapuvien kanssa, tosin siinä voi olla jotain sopimuspykäliä (lähettäjä tilannut kuriiripalvelun - pakko toimittaa kuriiripalveluna jne.) jotka ahdistaa.

</offtopic>

litku
15.11.2015, 11.00
Kun itsekin olen toisinaan avautunut tässä ketjussa, niin laitetaas toisenlaistakin kokemusta:



Hain tänään lokasuojat maasturiin. Marssin suoraan Suvalaan, koska Manitoun keula vaatii mitä kummallisimpia virityksiä lokasuojan suhteen. Luottoa oli, että siellä on riittävä valikoima.



Lopulta marssin ulos lokasuojien ja uuden kypärän kanssa, hinta oli yhteensä sama kuin Saksan hinnat + postikulut. 10 Pisteen suoritus.

OT: Kävelit vastaan sisääntullessa :D

Mazza
15.11.2015, 11.07
:D Taisin olla niin mielissään uudesta potasta, että jäi ympäristö täysin huomioimatta.

seppo_taalasmaa
15.11.2015, 11.16
Näinhän se tahtoo mennä. Saati sitten pakettifirmojen kanssa pelaillessa: soittoa ei kuulu/soittaa+ehdottaa huonoa aikaa/tuo väkisin soittamatta väärään aikaan jne. Sit kun paketti on kourassa parin päivän sovittelujen jälkeen, niin osat on vääriä: omasta syystä/lähettäjän vika, vaatteet ei sovi/puuttuvat lähetyksestä jne. Palauttamaan väärä tavara postiin. Paketti revitty hajalle: teipataan vanha/etsitään uusi/annetaan olla hyllyssä. Tarvii varmasti joskus/maksoi niin vähän... Palautus lähtee, mitään ei kuulu viikkoihin: soitellaan/meilataan/kirotaan... Oikea tavara lähtee, pakettifirma sekoilee. Soittoa ei kuulu jne jne....

Et kyllähän sieltä netistä paljon kivaa saa halvalla, mutta monesti se nimellinen halpa hinta kostautuu muuhun säätämiseen ja ylimääräisiin ostoksiin. Osa nettifirmoista toimii tosin hyvinkin, mutta ongelmat tahtoo kasautuu viimeistään täällä Suomen päässä täysin luokattomiin jakelufirmoihin. Et nopeudella en lähtisi nettiostoksia paljon perusteleen, jos ja kun kivijalasta löytyy tavara hyllystä. Ainahan toki ei löydy.

Ikävää jos pakettejen kanssa on ollut ongelmia. Itse en kyllä voi tuohon samastua. Tilasin suomesta veloshopista ja saksasta bike-components maanantaina. Bike-componentin paketti oli kädessäni torstaina puolilta päivin ja veloshop perjantaina. Tätä voisi sanoa huvittavaksi. alle 200km päästä tilattava tuote kestää toimittaa kauemmin kuin 1500km päästä tuleva paketti.

Yleisesti voisi tietenkin sanoa, ettei kaikkea kannata ostaa netistä. Varsinkin vaatteiden kanssa käytän mielummin kauppaa kun ei koskaan näytöltä nää miten tuote istuu ja miten se esim housut venyy polkiessa jne.

Jami2003
15.11.2015, 11.35
Joo eihän nuo ole mitään joko/tai juttuja. Vaatteet, kengät ja jotain pikkutavaraa ostan kivijalasta. Sitten jotain muuta yleistarviketta tilaan kivijalasta Suomesta, mutta kun esim kasaan uutta pyörää niin kyllä se sakemanni kaupat on ainut vaihtoehto. On se tarjonnan ja vaihtoehtojen lukumäärä ihan eri.

Ja ostimpa viimeisen pyöränkin kivijalasta. Tiesin mitä haluan ja yllättäen hinta oli tingittynä saksan kauppoja halvempi.

(Ostan jopa ebaysta jotain. Luokkaa 5 eur pyöräpussukan tai lampun vara-akun joka on extremely halpa ja ei oo mitään kiirettä milloin saapuu. Laatu on järestään ollut odotetun kaltainen mutta toimitusaika voi sitten olla mitä tahansa.)

litku
15.11.2015, 20.17
:D Taisin olla niin mielissään uudesta potasta, että jäi ympäristö täysin huomioimatta.
Eikun tulit sisään ja minä olin lähdössä junnujen kans ulos 😄

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Avokid
03.12.2015, 15.16
Haluaisin kovasti tukea suomalaisia kivijalkaliikkeitä, mutta kyllä on vaikeeta. Pitäis varmaan vain kävellä rahat kourassa tiskille ja sanoa, että tällaisen tarvisin heti sen jälkeen kun olen itse tarkistanut, että onko tuotetta saatavilla.
Ymmärrän kyllä, että ei haluta tehdä huonoja kauppoja, mutta jos suoraan kysyn mailissa, että onko hinnoissa keskustelun varaa jos ostaisin kaksi (2) n. 2500e pyörää ja mailissa ei edes vastata siihen kysymykseen niin on se pirun vaikeaa ostaa tuollaisesta kaupasta jos naapurimaasta säästää kahden pyörän tapauksessa melkein tonnin.
Ihan sama kuin kameraliikkeissä, että kun käy kyselemässä hintoja, jotka ovat selvästi huonommat mitä ulkomailta ostaessa niin vastataan, että ne on ne hinnat mitkä on netissä. No sitten minä ostan sen sieltä mistä ne saa varastosta eikä kahden viikon odotusajalla, eli ulkomailta.

Madone 4.9
05.12.2015, 18.08
Itse TODELLAKIN ostan kaiken kivijalkaliikkeestä. Ihan periaatteesta.

Tuen suomen taloutta mielelläni.

Mutta jokainen tyylillä sekä neuvottelutaidoilla.

Itse en ole kertaakaan tinkinyt pyöräliikkeessä. Aina ollut hinta kohdillaan

Ahex
05.12.2015, 20.41
Kivijalkaliikkeet ovat tätänykyä kokeilua varten ja alennusten katselemista varten. Netistä saa haluamansa ja halvemmalla. Kivijalkaliikkeiden (ketjut) myyjien ammattitaito on yleensä melko heikko, ellei ole kyse alan harrastajasta ja pikkuliikkeestä. Harvemmin noissa ketjuliikkeissä löytyy ammattitaitoa ja halua myydä. Yritystä on palvella, mutta asiantuntemusta harvemmin, eikä sitä kunnon myyntisilmää. Aikoinaan ostin Raleighin maastopyörän, Helsingin keskustan pyöräliikkeestä, mutta loppujen lopuksi runkokoko oli hieman liian pieni. Toisen pyörän ostin kotikonnunuilta, kun halusin "Suomalaisen", eli Rossanon Touring päätyi ostoslistalle. Pyörää pääsi koeajamaan ja myyjä oli halukas myymään, mutta ei pakkomyymään, eli osasi vastata ammattimaisesti kyselyihin ja opasti kokoon vaikuttaviin tekijöihin. Tinkimään en varsinaisesti ryhtynyt, kun se ei kuulu tapoihin ja toisaalta olin valmis maksamaan sen hinnan mitä pyydettiin, koska "suomalainen" pyörä, myyjä sen oli suunnitellut ja koonnut ja oli oman kylän pyörä. Nyt asia varmaan olisi toinen, kun liike on myyttanut stadiin.

Intersport on hyvä liike kunhan ostaa poistoista ja tarjouksista, eikä niillä suositushinnoilla. Viime keväänä mukaan tarttui Fischerin sukset, siteet ja sauvat + voitelutilpehööriä. Huvikseni lähdin etsimään omalle painoluokalleni sopivaa suksisettiä ja ensimmäinen liike tarjosi painon kuultuani ei oota. intersportin myyjä ei kysellyt painoa, vaan katseli hyllystä jämäkämpää suksea ja kehoitti kokeilemaan, mitä testi näyttää. Itseasiassa halusi myös itse selvittää, miten jäykkää suksea löytyy. Ja kyllähän se jäykkyys sattui testissä nappiin ja ladulla olivat jopa hieman liian jäykät, kun hiihtotaito on olematon ja kunnon potkua ei löydy. Kun ulkomuoto ei ole urheilullinen, niin kyllä se toisissa myyjissä huomaa, milloin halveksuvat asiakasta. suositushinnoilla paketille hintaa olisi tullut karvan verran alle 900€, mutta lopullinen hinta hieman yli 300€. Tietysti eihän kai kukaan maksa Fischerin kilpasuksista sitä lähes 600 € suositushintaa?

Aikoinaanhan tehtiin tutkimus, että reilut 60 % suomalaisista yritysjohtajista oli sitä mieltä, että nettikauppa lisäisi heidän myyntiää, mutta kuitenkaan eivät jaksaneet panostaa asiaan. Eli ihmettelen, miksi ne suomalaiset firmat eivät saa nettiliikettä aikaiseksi ja myy sitä tavaraa muille paikkakunnille? Monikin kivijalkaliike pitää varastoissaan sellaista, mikä voisi hyvin mennä kaupaksi, jos porukka niistä tietäisi muualla. Esimerkiksi paikallinen kalastus/urheilu/kodinkone/moottorivene/moottoripyöräliike omasi aikoinaan todella hyvän palvelun ja varaston, mutta omistajien ikäännyttyä ja pudottua kehityksestä liike ei ole enää millään tavalla kiinnostava. Kaupanteko oli hidasta ja omistajat eivät ymmärtäneet mitään korttimaksamisesta. Lisäksi kodinkoneet, joiden haluaisi olevan uusia, oliviat ikivanhoja. Ainoastaan vanhemmat kalastusvälineet ja kattava mopo/moottoripyörävaraosien varasto oli se kiinnostava asia. Ja niitä oli reilusti. Juuri niiden takia olisi se nettikauppa kannattanut. Liikkeen vihdoin siirryttyä seuraavan sukupolven hallintaan tuo vanha "romu" hävitettiin ja rakennettiin uusi liike. En tiedä kuka kerää vanhoja jääkaappeja tai kahvinkeittimiä tms., mutta kelojen ja uistimien keräilijöitä on ja myös vanhojen mopojen ja moottoripyörien entisöijiä.

seppo_taalasmaa
05.12.2015, 22.11
Itse TODELLAKIN ostan kaiken kivijalkaliikkeestä. Ihan periaatteesta.

Tuen suomen taloutta mielelläni.

Mutta jokainen tyylillä sekä neuvottelutaidoilla.

Itse en ole kertaakaan tinkinyt pyöräliikkeessä. Aina ollut hinta kohdillaan

Tässä voi todeta, että:
a) lompakkosi on paksu ja muutamalla kympillä ei ole sinulle merkitystä
b) Et osaa / uskalla asioida verkossa, joten turvaudut kivijalkaan ja maksat varmaankin myös käteisellä, koska pankkikortti on paholaisen keksintö.
c) Olet löytänyt ajan myötä hyvän kivijalkakauppiaan, jonka tarjonta sekä hinta on hyvän asiakassuhteen myötä kilpailukykyinen nettikauppoihin.
d) Et vain periaatteessakaan osta netissä, koska tälläisen päätöksen olet muinoin tehnyt.

Itse ostan yllättävän paljon kyllä tuotteita Suomesta. Noin 90% on napattua alennusmyynneistä ja yleensä dealit ovat minulle todella hyviä. Tämä johtuu tietenkin siitä, että olen opiskelijana täysin persaukinen.

Varmasti jos joskus lompakon paksuus on riittävä niin voi laittaa enemmän painoarvoa asiakaspalvelulle ja tuotteiden esteettisyydelle/mittatilaustuotteille.

Ulkorengas
08.12.2015, 02.24
Minusta ei kannata rakentaa mitään henkilökohtaista muuria kivijalan ja nettikaupan välille. Itse asioin molemmissa. Käytännössä kun on kertynyt vähänkin pidempi ostoslista erilaista tarviketta/varustetta/varaosaa, nettikauppa on vaivattomampi. Siellä saa rauhassa tutustua tarjontaan ja tehdä vertailua. Jää aikaa vievä puhelin/sähköpostirumba tai liikkeessä asioiminen pois. Omat riskinsä toki monipuolisessa nettikaupassakin on, kun tarjonta synnyttää kysyntää, eikä pelkästään päinvastoin. Juuri äsken vajaan 300 euron ostoskori paisui satasella.

Kivijalasta harvemmin kaikkea yhdestä paikasta löytää, mutta erityisen miellyttäviä juttuja ovat muutamat suomalaiset kivijalkaliikkeet, joilla on toimiva nettikauppa (esim. Bikeshop ja Bikeservice). Liikkeeseen mennessä on hyvä käsitys valikoimista ja tavaraa toimitetaan myös ilmoitetun valikoiman ulkopuolelta.

SvaR
08.01.2016, 00.33
Oho...vaikea näitä olisi tukea.
Schwalbe ISP evo 27,5; B-C 54,95€ ja Suomenpolkupyörätukku 119€

huotah
08.01.2016, 08.50
^Outo juttu miten renkaiden hinnoissa on vielä näinä päivinäkin hurjat erot vaikka muissa osissa ja tavaroissa hinnat on kivijaloissa usein kohtuullisen lähellä ellei jopa samoissa kuin Saksan ja UK:n nettikaupoissa.

Farina
08.01.2016, 10.04
^Outo juttu miten renkaiden hinnoissa on vielä näinä päivinäkin hurjat erot vaikka muissa osissa ja tavaroissa hinnat on kivijaloissa usein kohtuullisen lähellä ellei jopa samoissa kuin Saksan ja UK:n nettikaupoissa. Suurimmat hintaerot tuntuvat olevan Schwalben renkaissa. Syystä tai toisesta. Jos Spessun, Maxxiksen tms. valikoimista löytyy sopivaa kumia alle, niin ainakin Tampereella kivijalasta saa samaan hintaan kuin nettikaupoista.

miku80
08.01.2016, 10.15
Spessun osalta ei ole mitään maahantuojaa välissä rokottamassa.. Schwalbet on kotimaassa tähtitieteellisissä hinnoissa koska maksavat kaupiaalle likimain saman mitä ulkomailla myyvät nettikaupasta ulos..

Tosin tuo polkupyörätukun hinnoittelu on sinänsä erikoinen jos ottaa huomioon, että polkupyörätukku kuuluu helkama emotor konserniin joka on toinen schwalben maahantuoja tunturin ohella..

Antza44
08.01.2016, 13.27
^Spessun 20" ja 24" GroundControlleja sai Saksasta 4 halvemmalla, kuin Lahden Spessukaupasta 2KPL ja tätä oikeen väänneettiin ja ihmettelin ääneen;).

miku80
08.01.2016, 18.06
Se on sakemannien oma asiansa sitten mikäli haluuvat myydä tuotteitaan nollakatteella.. Bisnis is bisnis juu nou...

Antza44
09.01.2016, 11.51
^Tuossa tapauksessa hauskinta oli se, että keväällä hinta lähikaupassakin oli sama, kuin Saksassa, ei ollut vain molempia kokoja Spessun varastossa, mutta pompsahti kesän aikana odotellessa.
+ vielä 26" 120TPI taittuva GrounControllin olin saanut samaan noin 100€ hintaan lähikaupasta, kuin pikku vaijeri kumit vaikka on pikkasen eri hintaluokan kumi IMO. Tuon mukaan on kyllä Suomi katteet kohdallaan. Tuskin tuo Saksan kauppakaan myy nollakatteella, kun vilasee US hintoja http://www.specialized.com/us/en/ftb/mtb-tires/xc-trail-tires/ground-control-fat
26" 130$ vs noin 110€ Suomi vs 100 Saksa ja 20"/24" 40$ vs 110€ Suomi vs Saksa 50€

miku80
09.01.2016, 13.09
Näköjään on tuon 24" GC:n suositus täällä 109.90€.. Eikä sitä saa edes kauppias tuohon saksan hintaan sisään ilman veroja :) outoa.. Oisko tuolla tilausjärjestelmässä joku virhe kun 26 ja tuo 20/24 on samoin hinnoteltu..

Antza44
09.01.2016, 13.29
^Tätä vaihtoehtoa koitin selittää juurtajaksaen useampaan otteeseen paikallisessa, että joku härö on, mutta järkeä ei tullut. Spessu edustajakin oli vaan todennut, että näin on hinta.

Nana
09.01.2016, 15.00
Onhan monissa kivijaloissa nykyään toimiva nettikauppakin. Esimerkiksi Hugbikeshop Stadissa, Varmaankin Bike Company myös jne.

Jos mietin saamaani apua tässä kesän-syksyn aikana esimerkiksi litkutuksiin, vanteille nostoon, kun jalkapumppuni ei riittänyt ja kaikenmaailman tekniikkaongelmiin, joihin olen Bike Companysta saanut apua aina, niin eihän näistä edes voi puhua samana päivänä (nettikauppa vs kivijalka), ei missään määrin vertailukelpoista, sillä mikään noista ei olisi ollut mahdollista pelkässä nettikaupassa. Samalla, kun käyn muissa asioissa voin myös ostaa vertailukelpoiseen hintaan ne Spessut, jos rupeaa nyppimään kun ei jalkapumppu riitä.
Minulle siis nettikaupat on mukava lisä ja ostan sieltä tiettyjä tuotteita, mutta käyn myös säännöllisesti tutussa kivijalassa ja tiedän, että voin aina luottaa saavani tarvitsemani avun sieltä.

Legsa^
09.01.2016, 15.15
Nettikauppa on varmasti tuonot suuren ahdingon kivijalkaliikkeille, mutta pari muttaa itsellä tässä tuli jotenkin mieleen ihan elävästä elämästä. En siis toki tiedä, että miten tämä pyöräpuolen tavaran vaihtuvuus pyörii.

Edellisessä elämässä tein duunia pienehkössä elintarvikealan firmassa ja ihailin, miten pomo jaksoi haalia "Täältä paljon ja halvalla" henkeen raaka-aineita ja tilata polttoöljyt ja vastaavat uuneihin oikeana hetkenä. Samallalailla, kun täälläkin porukka sanoo saaneensa hyviä diilejä punalappuisena tarjouslaarista. Ei se kivijalkakauppiaan leipä irtoa halvalla, mutta aktiivinen kilpailutus myös sisäänostossa on taitoa. Samassa edellisessä elämässä tuli harrastettua musiikkihommia ja sielläkin tuo Saksan kauppa on ollut kovaa huutoa. Kummasti vaan pitkällä juoksulla alkoi oman kylän musiikkiliikkeistäkin löytymään lähes saksan hintaisia diilejä, kun kävi useasti juttelemassa ja ostamassa milloin mitäkin pikkunippeliä(bassoon kielet saksasta 25 euroa musaliikkeestä 60 euroa). Kait nuo on aika nappikauppaa kivijalkaliikkeille, jos kertaostokset on sitä 20 euroa ja mekaanikko joutuu olemaan pois pajan puolelta tehdäkseen asiakkaalle hintaa "Koska saksasta saa halvemmalla".

Oman pyöräni ostin suomesta koska sain sen mielestäni kohtuulliseen hintaan 15% vähemmän halvalla, kuin Saksan kaupoista olisi irronnut. Syy tähän oli juurikin se, että nöösinä saan pyörän säädettynä ja tarpeen mukaan voin kysyä liikkeestä vinkkiä, jos tulee joku ongelma. Omaksi onnekseni tein valintani ja ostin pyörän suomesta, koska olen joutunut asioimaan takuuasioilla pyöräni kanssa ja ei olisi ollut hirveää intressiä pakata pyörää pakettiin ja lähettää maailmalle. Oheiskrääsää olen kyllä tilaillut ja hakenut mistä milloinkin. Kummasti nuo ketjuliikkeet vaan vetävät puoleensa, koska pystyvät myymään suoralta kädeltä edullisemmin, kuin kinuamalla ja vinkumalla kivijalkaliikkeet.<end>lässytys</end>

VPR
09.01.2016, 19.38
Harkitsin sisärenkaiden ostamista saamallani lahjakortilla mutta tulin toisiin ajatuksiin kun liikkeen omistaja ilmoitti hinnan olevan 2,75 kertaa niin paljon kuin Saksan hinta.

Antza44
09.01.2016, 22.33
Onhan monissa kivijaloissa nykyään toimiva nettikauppakin. Esimerkiksi Hugbikeshop Stadissa, Varmaankin Bike Company myös jne.

Jos mietin saamaani apua tässä kesän-syksyn aikana esimerkiksi litkutuksiin, vanteille nostoon, kun jalkapumppuni ei riittänyt ja kaikenmaailman tekniikkaongelmiin, joihin olen Bike Companysta saanut apua aina, niin eihän näistä edes voi puhua samana päivänä (nettikauppa vs kivijalka), ei missään määrin vertailukelpoista, sillä mikään noista ei olisi ollut mahdollista pelkässä nettikaupassa. Samalla, kun käyn muissa asioissa voin myös ostaa vertailukelpoiseen hintaan ne Spessut, jos rupeaa nyppimään kun ei jalkapumppu riitä.
Minulle siis nettikaupat on mukava lisä ja ostan sieltä tiettyjä tuotteita, mutta käyn myös säännöllisesti tutussa kivijalassa ja tiedän, että voin aina luottaa saavani tarvitsemani avun sieltä.
Tervetuloa myös tutustumaan Lahden mahtavaan kivijalka valikoimaan ja niiden valtaviin tuotevalikoimiin:o.

ilmora
09.01.2016, 22.43
Varmaan sellaiselle, joka on jo kauan harrastanut ja on itse pätevä mekaanikko niin hintavertailu voi ollakin se tärkein seikka valita kauppa. Itse kyllä äänestän kivijalkakauppojen, luottomekaanikkojen sekä kaffeautomaattien puolesta.

No vaatteita tulee tosin tilattua netistä valikoimien vuoksi, mutta tekniikan puoli on kiva pitää ulkoistettuna.

Antza44
09.01.2016, 23.24
^Minusta juuri vaatteita olisi kivempi ostaa kivestä, kun voi sovittaa, mutta se on liki mahdotonta meidän kylästä. Osaakin ostais, jos ne olis hyllyssä ja selviäsi yhdellä käynnillä+ jos hinta on tolkuissaan.

ilmora
09.01.2016, 23.56
Se on hiukan kuin vaatisi Akateemiselta Adlibriksen valikoimaa ja hintatasoa, kun toisella on kiinteä kauppapaikka sekä pieni varasto ja toisella pelkästään iso varasto.

Toisaalta kauppojen valikoimissa näkyy yhä se miten pyöräily on vähän marginaalilaji Suomessa ja kai kyse on myös henkilökemioista. Itselläni on etuna tuttu mekaanikko, joka tietää mitä haluan ilman, että minun tarvitsee sitä aina edes eksaktisti ilmaista. Vaikka Saksasta saisikin halvemmalla niin hittolainen - ammattitaitoa en saisi.

Greycap
10.01.2016, 00.05
26" 130$ vs noin 110€ Suomi vs 100 Saksa ja 20"/24" 40$ vs 110€ Suomi vs Saksa 50€

Jaaaa. Juuri tänään kävin Lahdessa ja en nyt varmaksi sano oliko 20" vai 24" renkuloita laatikoissa läskirivin vieressä, ei "isoja" kuitenkaan mutta 49,90€ hintalappuja niissä oli.

Laerppi
10.01.2016, 00.10
Tänään kivijalasta XT Shadow 10 takavaihtaja 50 € eli sama kuin saksassa tai jopa halvempi

Antza44
10.01.2016, 09.27
Jaaaa. Juuri tänään kävin Lahdessa ja en nyt varmaksi sano oliko 20" vai 24" renkuloita laatikoissa läskirivin vieressä, ei "isoja" kuitenkaan mutta 49,90€ hintalappuja niissä oli.Josko ne jo oli Pyörähuollossa/Spessulla herännyt todellisuuteen näin 6kk jälkeen tiedoksiannosta.

usko juntunen
17.01.2016, 21.14
En oo ite vielä tähän ikkään(56v) mennessä vielä kerennyt tilata mitään pyöräilyyn liittyvää rompetta ulkomaisista nettikaupoista. En myöskään hiihto- tai retkeilyvarusteita
Kotomaan kivijalkakauppiaiden renkaita vain potkiskellut, tahi puhelimitse kiusannut :o

eagle
17.01.2016, 21.39
Se ei vaan houkuttele ostamaan kun paikallisessa xt jarrusetti alennettuun hintaan 250€, kun discount myy 145€

paskalokki
17.01.2016, 21.58
En oo ite vielä tähän ikkään(56v) mennessä vielä kerennyt tilata mitään pyöräilyyn liittyvää rompetta ulkomaisista nettikaupoista. En myöskään hiihto- tai retkeilyvarusteita
Kotomaan kivijalkakauppiaiden renkaita vain potkiskellut, tahi puhelimitse kiusannut :o
Olenkin ihmetellyt minne osa palkastani maksetaan, kun ei ole varaa tehdä Suomessa ostoksia. Nyt tiedän kenelle se menee.

Tuli pari viikkoa sitten ostettua hiilikuitupohjaiset ja custom fit-mallia olevat Shimanon maantiekengät kesäksi paikallisesta, 180 euroa. Sitä ennen isommasta ostoksesta onkin aikaa helvetisti, ja syystä.

usko juntunen
17.01.2016, 22.37
No itellä ehkäpä suurin syy kiusata kivijalkakauppiata on takuujutut. On vain osunut niin monta huonoa tuuria/maanantaikappaletta. Eka kunnollinen(sen ajan mittapuun mukaan) maastopyörä
Tunturi Kayapo; murtunut runko, seuraavana Trek fuel 100 takahaarukka katki, sama vika Jamis Dakar, Trek ex jarrut uusiksi, Spessu S-W 4 takaiskaria, Trek Fuel 2013vm. ex 29" täpäri runko rikki.
Kielitaidottomalle on kullan arvoista, et tällaiset jutut voi hoitaa omalla murteella. Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa takuu toimi ilman ongelmia. Valokuvat sähköpostilla ja homma selvä.
Juuri tämän takia kyselin eräässä vastikään avatussa topicissa kotimaisen toimijan takuun perään, mutta se oli virhe. Noh, ei siitä tässä sen enempää.
Tätä nykyajan Zalando-ilmiötä http://www.kauppalehti.fi/uutiset/zalando-sukupolvelle-stoppi-maksuton-palautus-loppuu/9rTtpp5B ei meikä ymmärrä, ei myöskään sitä, että kivijalassa sovitetaan ja ulkomailta tilataan.

paskalokki
17.01.2016, 22.59
No itellä ehkäpä suurin syy kiusata kivijalkakauppiata on takuujutut. On vain osunut niin monta huonoa tuuria/maanantaikappaletta. Eka kunnollinen(sen ajan mittapuun mukaan) maastopyörä
Tunturi Kayapo; murtunut runko, seuraavana Trek fuel 100 takahaarukka katki, sama vika Jamis Dakar, Trek ex jarrut uusiksi, Spessu S-W 4 takaiskaria, Trek Fuel 2013vm. ex 29" täpäri runko rikki.
Kielitaidottomalle on kullan arvoista, et tällaiset jutut voi hoitaa omalla murteella. Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa takuu toimi ilman ongelmia. Valokuvat sähköpostilla ja homma selvä.
Juuri tämän takia kyselin eräässä vastikään avatussa topicissa kotimaisen toimijan takuun perään, mutta se oli virhe. Noh, ei siitä tässä sen enempää.
Tätä nykyajan Zalando-ilmiötä http://www.kauppalehti.fi/uutiset/zalando-sukupolvelle-stoppi-maksuton-palautus-loppuu/9rTtpp5B ei meikä ymmärrä, ei myöskään sitä, että kivijalassa sovitetaan ja ulkomailta tilataan.
Jos 150 euron tuote on kotimaassa 230 euroa ja ulkomailla sen em. 150 euroa niin testaan hyvillä mielin liikkeessä ja tilaan netistä tuolla erotuksella. Tuo on suhteessa sekä rahassakin jo niin karmea erotus omaksi hyväksi. Ei ole niin paljon rahaa taskussa, että voisi sympatian kanssa ostoksia tehdä pitkin maita ja mantuja.

Ymmärrän hyvin kyllä tuon pointtisi, että kielitaidoton saa omalla kielellä palvelua kasvotusten.

Jakke81
17.01.2016, 23.23
No itellä ehkäpä suurin syy kiusata kivijalkakauppiata on takuujutut. On vain osunut niin monta huonoa tuuria/maanantaikappaletta. Eka kunnollinen(sen ajan mittapuun mukaan) maastopyörä
Tunturi Kayapo; murtunut runko, seuraavana Trek fuel 100 takahaarukka katki, sama vika Jamis Dakar, Trek ex jarrut uusiksi, Spessu S-W 4 takaiskaria, Trek Fuel 2013vm. ex 29" täpäri runko rikki.
Kielitaidottomalle on kullan arvoista, et tällaiset jutut voi hoitaa omalla murteella. Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa takuu toimi ilman ongelmia. Valokuvat sähköpostilla ja homma selvä.
Juuri tämän takia kyselin eräässä vastikään avatussa topicissa kotimaisen toimijan takuun perään, mutta se oli virhe. Noh, ei siitä tässä sen enempää.
Tätä nykyajan Zalando-ilmiötä http://www.kauppalehti.fi/uutiset/zalando-sukupolvelle-stoppi-maksuton-palautus-loppuu/9rTtpp5B ei meikä ymmärrä, ei myöskään sitä, että kivijalassa sovitetaan ja ulkomailta tilataan.

Tähän takuu juttuun voin yhtyä. On asiat helpompi paikallisesti hoitaa kuin ulkomaisen postimyynnin kanssa, tosin eipä ole ollut ongelmia kaiken tuen olen saanut mitä tarvittu.

Varaosien ostoa olen paikalliselle siirtänyt paljon, että viittii mennä myös kun on tosi hätä ja kiire. Paikallisella palvelu on kyllä pelannut ja hommien hoito sulavoituu myyjien tullessa tutuksi.

Asiahan on selvä että lompakko aina vähän kärsii, tosin tällä kotimaan myyjällä on monesti pari välikättä ja ehkö joku kivijalan duunari perheineen osin ns.elätettävä.

usko juntunen
17.01.2016, 23.27
Jos 150 euron tuote on kotimaassa 230 euroa ja ulkomailla sen em. 150 euroa niin testaan hyvillä mielin liikkeessä ja tilaan netistä tuolla erotuksella. Tuo on suhteessa sekä rahassakin jo niin karmea erotus omaksi hyväksi. Ei ole niin paljon rahaa taskussa, että voisi sympatian kanssa ostoksia tehdä pitkin maita ja mantuja.

Ymmärrän hyvin kyllä tuon pointtisi, että kielitaidoton saa omalla kielellä palvelua kasvotusten.
Lisätään vielä kädetön. Tyhmyydestä sakotetaan:D:D

CamoN
17.01.2016, 23.55
Jos 150 euron tuote on kotimaassa 230 euroa ja ulkomailla sen em. 150 euroa niin testaan hyvillä mielin liikkeessä ja tilaan netistä tuolla erotuksella. Tuo on suhteessa sekä rahassakin jo niin karmea erotus omaksi hyväksi. Ei ole niin paljon rahaa taskussa, että voisi sympatian kanssa ostoksia tehdä pitkin maita ja mantuja.


Jos 150 euron tuote on esimerkiksi kenkäpari, asian voi miettiä niinkin että ostaa 80 eurolla tuotteen sovitus- ja neuvontapalveluita siinä kulutushyödykkeen hankinnan yhteydessä. Toimiva verkkokauppa tarjoaa tyypillisesti erinomaisen hyvää palvelua asiakkaalle joka tietää mitä tarvitsee, mutta kaikki tuollainen kokeilu, koeajo ja sovittaminen on nihkeämpää.

Toimivan palvelun puoleen kannattaa mielestäni aina kääntyä. Kun ostin ensimmäiset (ja tällä haavaa ainoat) maantieajokenkäni, tiesin ne jo etukäteen niin arvokkaiksi, potentiaalisesti pitkäikäisiksi ja paljon käyttötunteja näkeviksi, että halusin mennä nimenomaan kivijalkamyymälään päästäkseni sovittamaan, kokeilemaan ja löytämään juuri sen oman koon itselleni. Tottakai se maksaa ekstraa, eihän sellainen hankintaa helpottava palvelu voi olla ilmaista. Vai voiko?

Sitten kivijalkakauppias on heikoilla jos ei pysty tarjoamaan noita yksilöllisiä palveluita - eli riittävää tuotevalikoimaa ei ole hyllyssä, tahi hyllyjen välissä sellaista ammattitaitoa josta voisi olla asiakkaalle aitoa hyötyä tuotteen hankinnassa.

HC Andersen
18.01.2016, 00.08
Itse ostin juuri kengät kotimaisesta kivijalasta 425€ hintaan saksassa samat ois maksanut 520€+postit. Moni tuote on saksassa halvempaa koska myyvät OEM kamaa kun taas suomalaiset kivijalat joutuu ostamaan tukkureilta aftermarket osia.

J.Kottenberg
18.01.2016, 11.11
En koe itseänikään mitenkään erityisen varakkaaksi mutta en silti halua tehdä sellaista että menen johonkin liikkeeseen käyttämään heidän palveluaan, vaikka kenkien sovituksessa, ja sitten jonkun tekosyyn mainiten poistun ostamatta ja menen netin ääreen tilaamaan jostain muualta.

Jos hinta on paikallisessa liikkeessä niin kova että en halua sitä maksaa, en mene sinne.

Tarpeellisen palvelun lisäksi tulee usein ostotilannetta hyödynnettyä muutenkin. Esimerkiksi Shocktherapyssa Toikka omaa asiantuntemusta monestakin asiasta ja siinä kauppaa tehdessä voi vähän kysellä neuvoja. Sen lisäksi että saa varmasti sopivaa tavaraa, saa myös hyvää palvelua ja tulee saatua vielä muutakin hyötyä. Kyllä siitä minusta voi maksaa.

(tämä viesti voi sisältää sissimarkkinointia)

seppo_taalasmaa
18.01.2016, 17.57
En koe itseänikään mitenkään erityisen varakkaaksi mutta en silti halua tehdä sellaista että menen johonkin liikkeeseen käyttämään heidän palveluaan, vaikka kenkien sovituksessa, ja sitten jonkun tekosyyn mainiten poistun ostamatta ja menen netin ääreen tilaamaan jostain muualta.

Jos hinta on paikallisessa liikkeessä niin kova että en halua sitä maksaa, en mene sinne.

Tarpeellisen palvelun lisäksi tulee usein ostotilannetta hyödynnettyä muutenkin. Esimerkiksi Shocktherapyssa Toikka omaa asiantuntemusta monestakin asiasta ja siinä kauppaa tehdessä voi vähän kysellä neuvoja. Sen lisäksi että saa varmasti sopivaa tavaraa, saa myös hyvää palvelua ja tulee saatua vielä muutakin hyötyä. Kyllä siitä minusta voi maksaa.

(tämä viesti voi sisältää sissimarkkinointia)

Halusin vaan tulla tähän avautumaan, että olen rasittanut esim Sportax:a ihan kohtuuttomasti typerillä kysymyksillä ja renkaan potkimisilla ja silti aina saanut hyvää asiakaspalvelua. Siis todella hyvää. Sääli ettei yksikään isompi hankinta ja sportax:n tarjoamat mahdollisuudet eivät ole koskaan kohdanneet. Kävin tuossa taannoin helsinkiläisessä kivijalassa (ve...) ja olin etukäteen päättänyt että 20% on ihan ok hintaero pyörässä, mutta kun hintaero nettikauppaan olikin 35% niin ei sille kyllä köyhä opiskelija mitään voi. Sitten kun olen päivittäisessä työssä ja tulot ovat vakaat lupaan tukea erityisesti sportax:a hankinnoissani.

Mika K
18.01.2016, 18.17
Itse hain vkl yhdet Mavicin valmiskiekot rouvan krossariin paikallisesti kivijalasta eli Pyörä-Suvalasta. Vanhoissa Kiekoissa tuli ikä täyteen vapaarattaan pettäessä ja jarrupintojen ollessa kaputt. Palvelu oli jälleen erinomaista - kolmen vaihtoehdon joukosta mielenkiintoisimman poimittuani ja hintaväännön suorittettuani totesin, ettei taaskaan olisi ollut mitään järkeä tilata jostain ulkomailta. Ja tuskin nopealla aikataululla samaan rahaan olisin saanut juurikaan parempia itse kasattua, kun poalikat oli pitänyt varmaankin metsästää sieltä ja täältä.. :)

mkpaa
18.01.2016, 18.53
Suomen kivijalkaliikkeitä vaivaa äärimmäinen tehottomuus, johon ei sellaista ratkaisua, josta liikkeet itse pitäisivät. Sääli. Tilaan pääasiassa verkkokaupasta, koska palvelu ja valikoimat ovat parempia. Hinnat ovat toki osa kokonaisuutta.

7-spoke
19.01.2016, 00.00
Nettikauppiaat ei pysty kuittailemaan asiakkaan päällä olevien vaatteiden brändistä.

Meinas kiivetä 100e jo maksetut heräteostokset repusta takaisin tiskille ja vähäiset pyöräilytekstiilinihankintani tehnen jatkossa ennemmin pyöräilyvarusteiden Specialerikoisliike Lidlistä kuin vammastenpyörästä. (*)

(*)="kuukletranslaattorin" "sinnepäinkäännös",
tällä viestillä ei ole tarkoitus halventaa fyysisesti tahi henkisesti loukkaantuneita saati kehityshäiriöisiä henkilöitä.

J T K
19.01.2016, 17.42
Koilliskairassa on kateltava kuvaputken kautta maailmalle. Paikalliselta pienkonekauppiaalta haen huoltotarvetta ja sen semmoista ja kun rassaan monien muidenkin kalustoa, niin se vaihtotarvike tulee sieltä. Seuraava oikea pyöräilyn kivijalkakauppa on n.230km päässä ja sieltä haen ajokengät yms. ja olen kyllä saanut kilpailukykyiseen hintaan. Plus kalustoakin on sieltä hommattu. No sitten olen esim. rakennusprojektissani hankkinut kaiken kuvaputken päästä. Mutta siinäkin on sitten kivijalka hyöytynyt isosti, kun tuli esim. runko tilattua netin/puhelimen avulla kotimaiselta maahantuojalta. Osat sitten lähinnä saksanmaalta. Että monta on lähdettä koilliskairan harrastajalla. Mikään ei silti voita kivijalan asiantuntemusta ja esim. sovittamisen mahdollisuutta, joka on tähän asti myös aina johtanut kaupantekoonkin. Plus että on aina se sosiaalinen aspekti myös siinä mukana, pyöräilystä tulee puhuttua päntiönnään kun kulmille eksyy. Meinaa se kaupanteko olla jo sivuroolissa :)

crcm
20.01.2016, 17.35
Onhan monissa kivijaloissa nykyään toimiva nettikauppakin. Esimerkiksi Hugbikeshop Stadissa, Varmaankin Bike Company myös jne.

Jos mietin saamaani apua tässä kesän-syksyn aikana esimerkiksi litkutuksiin, vanteille nostoon, kun jalkapumppuni ei riittänyt ja kaikenmaailman tekniikkaongelmiin, joihin olen Bike Companysta saanut apua aina, niin eihän näistä edes voi puhua samana päivänä (nettikauppa vs kivijalka), ei missään määrin vertailukelpoista, sillä mikään noista ei olisi ollut mahdollista pelkässä nettikaupassa. Samalla, kun käyn muissa asioissa voin myös ostaa vertailukelpoiseen hintaan ne Spessut, jos rupeaa nyppimään kun ei jalkapumppu riitä.
Minulle siis nettikaupat on mukava lisä ja ostan sieltä tiettyjä tuotteita, mutta käyn myös säännöllisesti tutussa kivijalassa ja tiedän, että voin aina luottaa saavani tarvitsemani avun sieltä.

Bike Companysta pistin noin pari vuotta sitten tilaukseen läskin. Alkuun n. kuukauden välein olin yhteydessä että mikä on tilanne. Tiedossa oli heikko saatavuus, mutta missään vaiheessa eivät olleet yhteydessä minuun. Melkein vuoden päivät menivät ja toisessa liikkeessä pyörä oli jo alennuksessa. Hain sieltä. Sekään ei mennyt ongelmitta vaan rupesivat mussuttamaan toista mitä olivat viesteissä luvanneet. Vieläkään tähän päivään mennessä Bike Compnaystä eivät ole ottaneet yheyttä. Vaikeehan sitä Eioota on myydä tietenkin, mutta luulisi yli 2k€ raha kiinnostavan. Nettikaupasta tilaan AINA jos vain mahdollista ja mieluiten ulkomailta. Takuut ja ongelmatkin hoituneet mutkitta.

Ymmärrän toki ihmisiä jotka eivät jaksa kahlaa nettiä ja foorumeita sillä innolla läpi kuin esim. minä ja moni muu. Silloin ollaan suomalaisen palvelun armoilla. Kova hinta ja paha mieli siinä vaan tahtoo tulla.

mkpaa
20.01.2016, 22.47
Toivottavasti ei mene off topiciksi, mutta tietääkö joku mikä siinä katalogin ylläpidossa on niin *vetin vaikeeta? Luulisi olevan firmoille itsellekin helpompaa elämä, jos asia olisi kunnossa. Onko ohjelmat liian huonoja? Eikö niitä osata käyttää? Eikö niitä inkompetenssin takia tajuta käyttää?

crcm
21.01.2016, 00.27
Toivottavasti ei mene off topiciksi, mutta tietääkö joku mikä siinä katalogin ylläpidossa on niin *vetin vaikeeta? Luulisi olevan firmoille itsellekin helpompaa elämä, jos asia olisi kunnossa. Onko ohjelmat liian huonoja? Eikö niitä osata käyttää? Eikö niitä inkompetenssin takia tajuta käyttää?

Mitäänhän en asiasta varsinaisesti tiedä, mutta jos on uskominen Varustelekan pomoon niin eihän ne ohjelmat ole ilmaisia ja usein vaativat vielä muokkausta. Luulisi toki että kohtuullisen simppeli Excelikin pitäisi pienemmän yrityksen kataloogin kurissa. Tossa just 8 myyttiä työssä -sarjassa mainittiin, että suomalaisilta on käytännössä mennyt verkkokauppakin ohi. Eli maailmalla ja naapurissa ovat ottaneet homman haltuun. Meidän oma Postikin on jarruttanut asiaa.

J.Kottenberg
21.01.2016, 01.09
Tossa just 8 myyttiä työssä -sarjassa mainittiin, että suomalaisilta on käytännössä mennyt verkkokauppakin ohi. Eli maailmalla ja naapurissa ovat ottaneet homman haltuun. Meidän oma Postikin on jarruttanut asiaa.

Minulla on edellä esitettyä tukevia havaintoja. Keskustelin mm kerran erään pyörätarvikkeita valmistavan firman myyntipäällikön kanssa ja hän harmitteli kun he eivät ole saaneet luotua oikein toimivaa myyntiverkostoa. Kysyin sitten että miksi he eivät perusta verkkokauppaa. Ostajat ostaa kotoaan käsin ja maksaa visalla tms ja tytöt pakkaa tavaraa ja posti kuljettaa? Mies hämmästeli ja sanoi että sehän se varmaan pitäisi olla. Niin olin minäkin hämmästynyt. En kylläkään siitä kun kauppa ei käy.

Velogi
26.01.2016, 20.03
Listailin kivijalan ja nettikaupan hyötyjä ja haittoja uutta pyörää ostettaessa:
https://www.youtube.com/watch?v=cmZ3ONNNOLA&index=12&list=PLsDJucv3JYFWuPQP7ICgFZ3kA8e4Q_xt1

Blackborow
05.02.2016, 11.43
Silloin ollaan suomalaisen palvelun armoilla. Kova hinta ja paha mieli siinä vaan tahtoo tulla.
Onneksi tilanne ei aina ole näin. Olen ostanut hiljattain pari kappaletta Surlyn fatbike-renkaita paikallisesta kivijalasta ja hinta oli halvempi kuin niissä hehkutetuissa saksalaisissa nettikaupoissa. Lisäksi sai porista taas niitä näitä pyöräilystä myyjien kanssa.

Esimerkkinä niin Surly Bud maksaa parissa suositussa nettikaupassa n. 140 euroa (http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=62348;menu=1000,2,103,104) tai 125 euroa (https://www.bike-components.de/de/Surly/Bud-26-Faltreifen-120tpi-p34535/). Lisäksi viikon odotus ja 10 euron postikulut päälle. Paikallisessa ko. renkaassa oli 119 euron hintalappu.

Avokid
05.02.2016, 13.59
Se on jotenkin hämmästyttävän vaihtelevaa missä kivijalan hinnoittelu menee. Kyselin pyörääni Shimanon M8000-groupsetin osia tuossa reilu kuukausi sitten. Paikallisessa olisi saanut jopa halvemmalla kuin mistään ulkomailta, mutta vipua ei tietty ollut saatavilla mistään. Oli pakko tilata kokonainen upgrade-kit, jotta sai vivunkin. Sitten kuitenkin samasta puljusta kyselin Zee:n jarrujen hintaa, niin siinä sit taas hinta oli 50% enemmän mitä siinä kaupassa mistä tilasin tuon M8000-setin.

VPR
05.02.2016, 14.14
Harkitsin sisärenkaiden ostamista saamallani lahjakortilla mutta tulin toisiin ajatuksiin kun liikkeen omistaja ilmoitti hinnan olevan 2,75 kertaa niin paljon kuin Saksan hinta.
Ostaessani toisesta kivijalasta kerralla 20 sisärengasta niiden kappalehinta oli alle neljännes tämän liikkeen hinnasta.

jarit
05.02.2016, 14.19
Tuossa just menneen viikon aikana ihmettelin kiekko-projektia ja siihen kehiä. Soittelin läpi kotimaan toimijoita ja senkin joka tuo ko.merkkiä maahan. Ei ollut kenelläkään ja maahantuoja totesi että tilattava jenkeistä seuraavan kuorman yhteydessä (laivarahtia). Cyclocross käyttöön tehty vannekehä, a'60 euroa eli ei mistään ihmeellisen vaikeasta osasta ole kyse. Pitkin hampain tilasin nuo sitten briteistä ja tänään kun posti toi sen kotiin, niin huvitti koko tilanne: Postin jannu antoi paketin autostaan ja siinä oli vieressä pari reilumman kokoista Bike-Discountin pakettia vieressä. Kaveri kommentoi että "Fillarin osia tuntuu tulevan aika paljon DHL:n kautta".

VesaP
05.02.2016, 14.41
Postin jannu antoi paketin autostaan...

Mä otin muutama aika sitten kotona ollessani rouvan paketin postin lähetiltä vastaan niin postin jätkä "Tässä on TAAS rouvannimi:lle paketti". Teki mieli vastata että mitä helvettiä valitat, ei olis sulla töitä ilman näitä ja muiden paketteja. :seko: Asenne kohdallaan jannulla oli. :D

Edit: Tai no, eipä pitkään ole töitä tuollakaan, Klaxin posti on muiden lakkautettavien kanssa samalla listalla. Se on varmaan se Siwan teinilikka mikä sit luppoajalla kun ei oo asiakkaita käy toimittamassa 30 000 asukkaan paketit kotia Jopolla tai skootterilla? :seko:

ealex
05.02.2016, 15.48
Onneksi tilanne ei aina ole näin. Olen ostanut hiljattain pari kappaletta Surlyn fatbike-renkaita paikallisesta kivijalasta ja hinta oli halvempi kuin niissä hehkutetuissa saksalaisissa nettikaupoissa. Lisäksi sai porista taas niitä näitä pyöräilystä myyjien kanssa.

Esimerkkinä niin Surly Bud maksaa parissa suositussa nettikaupassa n. 140 euroa (http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=62348;menu=1000,2,103,104) tai 125 euroa (https://www.bike-components.de/de/Surly/Bud-26-Faltreifen-120tpi-p34535/). Lisäksi viikon odotus ja 10 euron postikulut päälle. Paikallisessa ko. renkaassa oli 119 euron hintalappu.
Koska tämä oli? Joskus olen hehkuttanut samaa, että paikallisesta saisi Surlya järkihintaan. Mutta viimeksi syksyllä kun tilasin Surlyn IsoKnardin, niin sen ohjehinta Suomessa on kuulemma 155€! :rolleyes:

Kemizti
05.02.2016, 16.36
Koska tämä oli? Joskus olen hehkuttanut samaa, että paikallisesta saisi Surlya järkihintaan. Mutta viimeksi syksyllä kun tilasin Surlyn IsoKnardin, niin sen ohjehinta Suomessa on kuulemma 155€! :rolleyes:

Eiköhän ovh ja "street price" oo kuitenkin eri, ainakin yleensä ;)

ealex
05.02.2016, 16.41
Eiköhän ovh ja "street price" oo kuitenkin eri, ainakin yleensä ;)
Mutta kun ei ole Surlyn tapauksessa. Maahantuojan alennus OVH-hinnasta kauppiaalle on olematon.

TemMeke
05.02.2016, 16.42
Surlyn fatbike-renkaita paikallisesta kivijalasta ja hinta oli halvempi kuin niissä hehkutetuissa saksalaisissa nettikaupoissa.

Paljasta toki näin hyvä paikallinen, varmasti joku muukin haluaisi moista tukea. :)

pohjola
05.02.2016, 16.44
http://www.ebay.com/itm/surly-26-x-4-7-4-8-Folding-Bead-120tpi-4-0-Fat-Bike-Tire-beach-sonw-tyre-Mountai/172083853284?_trksid=p2047675.c100010.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D2%26 asc%3D33876%26meid%3D973970a099964bb9a4deae57c34cf 484%26pid%3D100010%26rk%3D4%26rkt%3D21%26sd%3D1218 76076247 EUR 26.86 + rahtiEUR 28.65 toimitus aika kyl pitkä ku 2kk.

Kemizti
05.02.2016, 16.50
Mutta kun ei ole Surlyn tapauksessa. Maahantuojan alennus OVH-hinnasta kauppiaalle on olematon.
Mistä tiedät, kuulutko maahantuonti vai jälleenmyynti portaaseen ;) vai uskotko kuulopuheita ?

edit: en ole koskaan maksanut Surly-kumista yli 110€ kivijalkaan, en toki ole IsoKnardia ostanutkaan kivijalasta.. esim.Bud/Lou näyttää olevan suomalaisessa (seinäjokinen) liikkeessä alle 120e..

ealex
05.02.2016, 16.53
Mistä tiedät, kuulutko maahantuonti vai jälleenmyynti portaaseen ;) vai uskotko kuulopuheita ?
Olen vahingossa nähnyt yhden maahantuojan laskun kauppiaalle. :)

Tuosta 155€ OVH hinnasta hirveällä itkemisellä ja väittämällä, ettei siinä ole mitään järkeä, sain alennusta 5€. :rolleyes:

Blackborow
05.02.2016, 18.25
Koska tämä oli? Joskus olen hehkuttanut samaa, että paikallisesta saisi Surlya järkihintaan. Mutta viimeksi syksyllä kun tilasin Surlyn IsoKnardin, niin sen ohjehinta Suomessa on kuulemma 155€! :rolleyes:
Viime viikolla. Ostin myös 4.8" Knardin tuolla 119 eurolla Oulun Pyörä-Suvalasta.

ealex
05.02.2016, 18.31
Viime viikolla. Ostin myös 4.8" Knardin tuolla 119 eurolla Oulun Pyörä-Suvalasta.
Hmm, kiitoksia, hyvä tietää. Budin tapauksessa se olisi voinut olla ”vanha hinta”, mutta ei oikein IsoKnardin tapauksessa… Täytyy varmaan vaihtaa paikallista kauppiasta. :)

HC Andersen
05.02.2016, 18.32
Surlyn renkaiden suomihinat vaihtelee aika paljon riippuen tuleeko ne meriteitse Taiwanista tai lentorahtina Jenkeistä. Rahtihinnay vaihtelee muutamasta eurosta muutamaan kymppiin rengasta kohden.

Blackborow
05.02.2016, 22.19
Hmm, kiitoksia, hyvä tietää. Budin tapauksessa se olisi voinut olla ”vanha hinta”, mutta ei oikein IsoKnardin tapauksessa… Täytyy varmaan vaihtaa paikallista kauppiasta. :)
Jouduin tuota Knardia odottelemaan kuukauden verran eli tuli tilauksesta minulle.

petjala
06.02.2016, 02.14
Suomen kokoisilla markkinoilla erikoisempien kamppeiden hyllyssä olemista hankaloittaa se, että määräänsä enempää tavaraa ei vaan mene. Ei kande ottaa kaikkia värejä Hopen polkimia hyllyyn, koska joku väri voi jäädä kauppaamatta. Jos taas ottaa kymmene paria myyntiin punaisia, niin en mä ainakaan niitä viimesiä osta, koska niitähän on jo joka jätkällä. Eli pienen porukan turailuissa harrastajat ovat itsekin hankaloittamassa tätä Suomesta saatavuutta.

Asiointini kivijalkaliikkeissä perustuu pitkälti neuvon ja tiedon saamiseen. Olen vaikea asiakas, koska pyydän sorvailemaan komponentteja mieleisen näköiseksi ja muutenkin kyselen tyhmiä roikkuen liikkeessä tilantukkona. Kiitoksena palvelusta yritän tukea kauppiaan toimintaa (ainakin kasvattaa liikevaihtoa).

Tää Suomi on edelleenkin ihan pussinperässä ja meitä on täällä ihan älyttömän vähän. Voidaan yrittää parantaa omia olosuhteita, tai sit voidaan yrittää halvalla.

Ohiampuja
19.02.2016, 20.20
Itse koetan käyttää kivijalkaa silloin kun se järkevää, ja onneksi Tampereella se on sitä aika monesti.

Mutta nyt oli yllätys kun lähdin maasturiin uusia jarrupaloja etsimään. Mikäli oikein katsoin niin kivijalassa palat oli noin 15 euron huitteissa, kun netistä niitä saa noin 5 euron hinnalla.

Ymmärrän että jarrupalat ovat kauppiaalle tuskainen nimike. Merkkejä ja malleja on kymmeniä, eikä niitä kaikkia voi millään ottaa hyllyyn.

eagle
19.02.2016, 21.52
^ Oulussa eräässä liikkeessä näytti olevan joku tämmönen tarvikevalmistajan boxi jarrupaloja eri merkin ja mallin jarruille, vaikuttaa ihan kätevältä, isommalla todennäköisyydellä saa palat "harvinaisempaan" malliin. Toki miinuksena tässä se että eivät ole jarruvalmistajan omia paloja..

E-Cruiser
20.02.2016, 14.23
3/32-kierrerattaita eli track sprocketteja on pakko tilata ulkomailta kun Suomesta ei saa. Käytössä kinnerin ketjupyörissä. 1/8-kierrerattaita on, mutta ne eivät käy.
Kauppiaat sanovat että joskus tulee yksi kappale uuden pyörän mukana.

Pasi Ahopelto
20.02.2016, 14.30
Bikeshopissa näyttäisi olevan 3/32-kierrerattaita eli voi tilata Suomestakin, ellei sitten asu paikkakunnalla.

seppo_taalasmaa
20.02.2016, 14.45
Oli tuossa ongelmia jarrujen kanssa, jotka R-tech kyllä korjasi esimerkillisesti ja pisteet heille siitä! Mutta onhan tuo vähän suolasta jos Suomesta pitäisi ostaa uudet jarrut niin Deore:t ovat 160€ parilta ja Saksasta XT parin saa kotiinkannettuna viikossa 140€. Jos jarrujen kanssa tulee uudestaan ongelmaa niin pitääpä arvioida, että onko taloudellisesti järkevämpää ostaa suoran uudet kun viedä vanhoja huoltoon. Lasku on äkkiä noitten 15€ jarrupalojen kanssa +50€.

Parin vuoden aikana on kyllä mielipide vähän yleisesti muuttunut. Tulevat isommat pyörähankinnat tulen kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä tekemään Tampereen kivijaloista, koska hyvä palvelu ja pyörien takuu-asiat ovat viime kauden aikana nousseet useasti esille ja tämä on kivijalkojen vahvuus, josta olen vähän valmis maksamaan pyörän hinnassa.
Myönnän että Canyon tarjoaa uskomatonta hintalaatusuhdetta esim Nerve 7.9:llä. Uusimmat Fox:n DPS/FIT iskarit slx/xt Voimansiirto ja alle 2 tonttua. Vastaava pyörä pienillä parannuksilla voimansiirtoon ja jarruihin maksaa Cubeltakin Suomessa 2700€ (Stereo 120 HPA SL), ja esim spessulta 3300€ ,jotenkin kuitenkin tuo kivijalkaliikkeen helppous alkaa houkuttaa pelkkää hintaa enemmän. R-tech:n kanssa toiminta on aikakin ollut sujuvaa ja myös samanlaista laatua on ollut Sportax:lta saatavissa.

Jussipussi
20.02.2016, 15.42
Ei, kun nääs, semmonen asia tossa oli, että tulee näin talvikaudella kateltua kaikenlaisia pyöränpäivityshommia ja kuolattua uusia fillareita. Täytyy myöntää, että ajatus harhailee ehkä vähän turhaankin varusteissa ja pyörissä, kun ajokilometreja kertyy talven takia vähemmän kuin kesällä. Siinä sitten ollaan vähän väliä lompakko levällään ostelemassa sitä ja tätä ja suunnittelemassa sekä speksaamassa tuota.

Sitä vaan täytyy ihmetellä, että onko nää pyöräkauppiaat tehnyt jonkun salaliiton mun pankin kanssa, etten vaan kuskaisi rahojani kaupan tiskille. Kaupan seinät on väärällään hienoja pyöriä ja kallista erikoistavaraa, mitä nyt oon saanut ikkunoissa olevien kaltereiden ja lukittujen ovien takaa käydä vaklaamassa. Kuka kumma on keksinyt, että sen pyöräkaupan pitää olla auki justiinsa arkisin kello 9 - 17. Kas kummaa, kun sattus oleen jotain harrastustoimintaa haittaavaa askartelua säännöllisesti noihin aikoihin. En tiedä oonko ainoa, ainakin täältä foorumilta saa lueskella joidenkin onnellisten raportteja, että on timanttista kamaa liikkeissä ja palvelu mahtavaa. Pitäskö sitä ottaa ihan lomaa töistä, että pääsis itekin todistaan? Mitä ny oon lehdestä lukenut, ettei lomapäivien määrä jatkossa olis ainakaan lisääntymässä.

Sitten joskus, kun paikan päälle kerkiät ennen sulkemisaikaa, niin ovet on vedetty jo puoliksi kiinni ja sammutettu osa valoista sulkemisajankohdan lähestymisen merkiksi. Ei oo sillä hetkellä fiilikset ihan tapissa tehdä ja speksailla hankintoja, kun myyjä keskittyy kotiinlähtöön, alkavaan saunavuoroonsa tai tulevaan ruokakauppareissuunsa. Siinä sitten oven välissä palvellaan hätäisesti ja luvataan soitella perään, kun kamaa olisi tulossa. Arvatkaa vaan, kuinka puhelinlangat laulaa noitten käyntien jälkeen - niin just, ei tarvi ootella sormi vastausnapilla, kun ei sitä puhelua tule.

Onko se nyt ihme, jos porukka ostelee netistä tavaraa, on hintatietoista ja huoltaa pyöränsä ite? Mun fillarille on ihan sama mihin aikaan sitä roplataan, mutta miten ihmeessä ne fillarit löytää itekseen perille sinne liikkeeseen? Ei se nyt niin herkkua ole katsella japaninkielisiä asennusohjeita, mutta kansalaisopiston japanin kurssit sentään pyörii iltasella! Sitten uusien pyörien ja varusteiden osalta ollaan netin testiraporttien varassa, kun sitä samaa pyörää, joka on fyysisesti parin kilometrin päässä itsestä vahditaan kuin kultaa Fort Knoxissa. Ja vielä tulee helpommin innostuttua niistä kamoista, joita löytyy saatavilta. Ei kai se nyt ihme ole, että kotikylän tarjonnasta tulee valittua harvemmin, jos toista kamaa on ihan oikein kuvien ja kunnon tuotekuvauksen kanssa nettikaupoissa tarjolla ja kivijalan nettikaupassa löytyvät tiedot mahtuu yhdelle riville: merkki, malli ja suositus vähittäismyyntihinta!

Nana
20.02.2016, 22.37
Tuota noin, täälläpäin pyöräliikkeet on yleensä auki 6 päivänä viikossa ja työpäiviä taas yleensä on vain 5, joten viimeistään sinä vapaapäivänä luulisi ehtivän käydä ihan sisäpuolellakin. Tietysti eriasia jos on päättänyt tehdä töitä 7 päivää viikossa 365 päivää vuodessa, mutta se on oma valinta.