PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkövaihteet vs mekaaniset?



KingOfTheRoad
20.07.2015, 22.28
Olisi tarkoitus koota lähitulevaisuudessa maantiekiituri ja kiinnostaa onko noi sähkövaihtajat tosiaan tätä päivää vai kannattaako laittaa mekaaniset, jos ei ole rahasta kiinni?

Mattia
20.07.2015, 23.06
Minulle ei tule asphalttipyörään enää ikuna vajjereita. Muut tehköön kuin haluuvat.

Vaihtaa tarkasti nappia "hipaisemalla", ei tarvii huolehtia etuvaihtajan trimmaamisesta, ajaessa voi säätää vaihtajan kohilleen eli ei rutise vaihteet, jäätyneillä/tunnottomilla sormilla ei vaihtovirheitä, etuvaihtajaakin voi käyttää täyteen vetoon, ei veny/ katkea vaijerit...ehkä vielä muutakin.

Negatiivista on se, että pitää jatkuvasti olla lataamassa akkua, abaut 3000 km välein ja kai ne painaa enemmän kuin mekaaniset (?).

sledgehammer
20.07.2015, 23.07
Kun on kerran ollut pyörä sähköisillä vaihteilla, niin kyllä niitä on ikävä ihan joka lenkillä. Ultegrassa hinta ja laatu kohtaa loistavalla tavalla.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Grandi66
20.07.2015, 23.11
Maantiesykkelissä on sähköt, tandemissa on sähköt (jäi vaijereiden säätämiset historiaan sekä vaihtajissa että jarruissa), retkipyörään tulee sähköt (ultegran kahvat ja xtr/xt vaihtajat) Maasto kulkineet on vaijereilla tosin on vaan käytössä takanen eli yksi vaijeri, sen kestää.

KingOfTheRoad
20.07.2015, 23.22
Olikos niitä langattomia saatavana? Tietysti akulta vaihtajiin menee piuha, mutta käyttönappeja.

Grandi66
21.07.2015, 00.27
Ei vielä, proto on mut ei lopullista versiota.

Esa S
21.07.2015, 00.40
Olikos niitä langattomia saatavana? Tietysti akulta vaihtajiin menee piuha, mutta käyttönappeja.

Sramin langattomia "testailevat" tourissa. Ei mene yhtään piuhaa, akut on vaihtajissa kiinni, käyttönapeissa nappipatterit.
Syklossani on sähköt, niitä kyllä kaipaa välillä maantiellä. Juuri vaihdoin vaijerin maantiepyörään, kun vaijeri oli rispaantunut.

plr
21.07.2015, 01.16
Muistan lukeneeni, että SRAMin langattomissa oli vielä erittäin näppärä tapa vaihtaa vaihteita: Molemmissa kahvoissa on yksi vaihtajanappi. Toisesta napista painamalla vaihtaa pienemmälle ja toisesta isommalle takarattaalle. Molemmista yhtä aikaa painamalla vaihtuu eturatas pienelle/isolle. Kuulostaa järkevältä.

TMo
21.07.2015, 01.38
Eikös se shimanon XTR di2 ole vielä kätevämpi kun ei tartte huolehtia pitääkö vaihtaa etu vai takavaihtajalla vaan painaa isompaa/pienempää niin vaihtajat ite ruksuttaa menemään etu/takavaihtajaa tarpeen mukaan. Eli käytännössä siellä on vaan +/- napit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jarit
21.07.2015, 09.11
Tuota xtr di2:sen ominaisuus pitäisi olla ihan softalla toteutettavissa myös maantie vaihtajiin ?
Minulla ei ole vielä sähkövaihteita, mutta talven aikana tulee. Runko on sekä mekaanisille että sähköille suunniteltu ja keväällä hankin kitin jolla muutos tehdään. Kesken ajokauden en halunnut laittaa fillaria osiksi, jos vaikka jokin kaapeli jää lyhyeksi tms.
SRAM:n langattoman ajatus laittaa akut etu ja takavaihtajiin on jotenkin mielestäni hieman hassu, sillä siinä on kaksi ladattavaa akkua joiden on painon nimissä oltava hieman kompromisseja kapasiteetilleen. Toki saavutetaan komponenttien itsenäisyys ja helppo vaihdettavuus tuolla tavoin.
Mä olisin speksannut noille yhden isomman yhteisen akun keskiön alle tai satulaputkeen joista piuhoitus takavaihtajaan ei pitäisi olla vaikea. Latausportti etuvaihtajan seudulle helpon pääsyn vuoksi ja suojaa pölyltä. Tuo olisi semi-langaton eikä siten täysin markkina hypen mukainen :) Sen sijaan tuo käyttölogiikka että kahvoissa on vain yksi nappi on loistava ja kuin tehty cx1:stä ajatellen.

KingOfTheRoad
21.07.2015, 10.01
Toi Sramin ratkaisu voisi olla lähimpänä mitä mää haen. Kaikki johdot pois vaan. No.... ei kai tässä muu auta, kun odotella että se tulee kaupan.

maalinni
21.07.2015, 10.45
Offtopic: Millonkohan ensimmäinen sähkövaihteinen markettihybridi tulee markkinoille? Akut ladataan tietty napadynamosta.

Bassopiste
21.07.2015, 10.58
Itsellä on shimanon sähköt maantiepyörässä ja Sramin mekaaniset vaihteet hydraulisilla jarruilla cyclossa.

Maantiellä nuo sähköt on kyllä todella mukava asia, jotenkin toiminnan tarkkuus korostuu erityisesti kun vaihtaa kevyempää silmään silloin kun on kunnolla veto päällä: ei rutinaa tai mutinaa takavaihtajasta. Ärsyttävänä puolena sähkövaihteista mainittakoon etuvaihtajan äänekkyys, takavaihtaja on melkein täysin äänetön mutta etuvaihtajan servo on todella äänekäs. Ensimmäisen maailman ongelmia...

Sähkövaihteiden huomattavasti sirommat kahvat istuvat paremmin omaan hanskaan mikä lisää ajomukavuutta. Sramin mekaaniset kahvat hydraulisilla sylintereillä tuntuvat aivan järjettömän isokokoisilta noihin verrattuna, mutta tietysti ovatkin kaksi aivan eri asiaa.

Ammattilaispuolellahan jengi käyttää sähköjä myös cyclocross -ajossa, mutta itseäni vähän epäilyttää noiden säänkestävyys, siksi cyclossa mekaaniset palat. Onko muilla kokemusta miten sähkövaihteet suoriutuvat toistuvasta kastelusta ja mudasta?

Mekaaniset vaihteet myös tuntuisivat olevan hieman nopeammat vaihtamaan kuin sähköiset, mutta tästä ei ole kyllä mitään perstuntumaa tarkempaa faktaa tiedossa.

Speksaan kyllä sähköt tästedes kaikkiin tuleviin fillareihin.

MRa
21.07.2015, 11.13
Shimanon maantievaihtajillakin noita nappien toimintoja voi muuttaa vaikka niin että taaemmat napit vaihtavat takavaihtajaa ja edessä olevat etuvaihtajaa. En tuota kuitenkaan uskaltanu tehdä ku cyclossa on vielä "perinteisellä" tavalla nuo napit, niin ei tiedä miten se selkäranka tottuu noihin...
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/10/Shimano-Di2-firmware-software-update-procedure-tech-tips10.jpg

nure
21.07.2015, 19.08
Jostain syystä ei ole osannut kaivata sähköisiä vaikka testasinkin, ei kummasti tullut kiksejä... Saa nähdä kun ensinmäiset kunnon käyttötestit tulee vastaan niin harkitaan... Jotenkin vain niin pieni vaiva tuo gripparin vääntäminen ja edes säätämistä pahana en pidä, onkohan sitten vain kyse taidoista...?

sledgehammer
21.07.2015, 23.34
Omalla kohdalla huomasin, että tulee käytettyä ihan eri tavalla etuvaihtajaa, jos on sähköt. Monesti ajoin isompaan mäkeen niin, että annoin tahdin vain hiipua ja tipautin suoraan pienelle rattaalle, mekaanisilla tulee tosi harvoin käytettyä pientä ratasta. Omilla lenkeillä ei niin hirveitä makiä ole. Varsinkin Mallorcalla nuo sähkövaihteet olivat aivan lyömättömät. Toimivat sikahyvin mäissä. Mun Storckin sähköissä oli feelua, mutta se korjaantui, kun parit kaapeloinnit vaihdettiin. Vika oli kyllä paskamainen, kun ilmaantui randomisti sateiden jälkeen. Kuntoon ne kuitenkin tuli ja siitä eteenpäin ajo oli yhtä riemua niillä. Toinen bonus olis maantiepyörän lisötankoihin vaihtajat. Olis ihan helmi juttu.

edit:
Tykkäsin myös siitä, että vaihteet sai ohjelmoitua vaihtamaan pienemmälle niin kauan, kun piti nappia pohjassa.

PK1
21.07.2015, 23.47
Jostain syystä ei ole osannut kaivata sähköisiä vaikka testasinkin, ei kummasti tullut kiksejä... Saa nähdä kun ensinmäiset kunnon käyttötestit tulee vastaan niin harkitaan... Jotenkin vain niin pieni vaiva tuo gripparin vääntäminen ja edes säätämistä pahana en pidä, onkohan sitten vain kyse taidoista...?

Toiset vaan tykkää ajaa manuaalilla vaikka automaattejakin olis saatavilla.

Ja mullakin maantiepyörässä sähkövaihteet enkä sähköttömiin vaihtaisi, vaikkei kilsoja juuri nyt tulekaan kun ajelen mieluummin läskillä metsässä. Tälle suvelle vissiin alle 500 kilometriä maantiepyörällä :D

jarit
22.07.2015, 10.39
FSA on tulossa mukaan tähän peliin. Proto pongattu Tourilla. Etu ja takavaihtajien ratkaisu vaikuttaa olevan toteutettu semi-langattomasti.
http://velonews.competitor.com/2015/07/gallery/spotted-new-fsa-drivetrain-on-kwiatkowskis-bike_378938

Juide
22.07.2015, 12.35
Aivan lyhyellä tasamaan lenkillä ei vielä pääse kunnolla sisälle sähkövaihteiden hienouksiin. Kun takana on sähköillä joitain tonneja, joista suurin osa etelä-euroopassa mäkisessä maastossa, mekaanisiin ei ole sen jälkeen paluuta. Missään olosuhteissa. Erityisesti etuvaihtajan käyttö myös Suomen olosuhteissa on lisääntynyt, koska se on niin helppoa ja toimintavarmaa. Kokemusta on myös +3 C sateisista maantiekisoista, jolloin mekaanisia vaihteita alkaa olla hankala käyttää sormien tunnon hävittyä. Sähkövaihteiden käyttö onnistuu myös erittäin kohmeisin sormin, myös etuvaihtajan käyttö.

KingOfTheRoad
22.07.2015, 13.07
Kyllä mää melkein kallistun noihin sähkövaihteisiin, nyt kun tässä on kommentteja niistä lukenut. Mutta kumpi Ultegra Di2 vai Dura Ace Di2? Onko suuria eroja?

pekoni
22.07.2015, 13.25
Kyllä mää melkein kallistun noihin sähkövaihteisiin, nyt kun tässä on kommentteja niistä lukenut. Mutta kumpi Ultegra Di2 vai Dura Ace Di2? Onko suuria eroja?

Jos kerta lätää löytyy, niin DA:t tietysti. Intrenetsin mukaan sokkotestissä vaihtamista ei huomaa ja erot on lähinnä painossa.

sledgehammer
22.07.2015, 15.28
Mun mielestä ei oo mitään järkevää syytä sijoittaa ultegroita kalliimpiin. Toki kalliimpi on katu-uskottavampi ja varmaan jonkun gramman kevyempi, mutta ultegra on kyllä hinta/laatusuhteeltaan aika lyömätön.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

kuovipolku
22.07.2015, 15.34
Ovatko ne Campagnolon (http://eps.campagnolo.com/en/collection) uudemmat EPS:it, Athenasta Super Recordiin, sitten täysin kilpailukyvyttömiä Shimanoon nähden ettei niitä kannata edes mainita?

tunkkari
22.07.2015, 16.38
Ovatko ne Campagnolon (http://eps.campagnolo.com/en/collection) uudemmat EPS:it, Athenasta Super Recordiin, sitten täysin kilpailukyvyttömiä Shimanoon nähden ettei niitä kannata edes mainita?

Ja onhan Campalla vielä Chorus EPS, jota tuossa ei ollut...

http://www.campagnolo.com/WW/en/Electronic_Groupsets/chorus_eps/road

Kyllähän jokainen itseään arvostava pyöräilijä laittaa Campat virvelin sijasta ;) Saadaan ainakin lisää keskustelua.... :)

leecher
22.07.2015, 17.36
Dura-ace Di2 etuvaihtaja on ilmeisesti hiukan nopeampi ja "silky smooth" vrt. Ultegra vastaava.

sledgehammer
22.07.2015, 18.53
No ei siinä ultegrassakaan mitää kovin tahmeaa toimintaa ole huomattavissa. Hiton hyvin se toimii. Kun campakerho alkoi jo trollaamaan, niin jatketaan kertomalla, että afrikka alkaa alppien alapuolelta ja Italiasta ei tuu muuta käyttökelpoista kuin nahkakenkiä :D ja tää oli sit ihan kieli poskessa heitetty ; ) Silti yhden Alfa romeon jälkeen pelkkä ajatus Italialaisista sähköosista saa jo karvat pystyyn :D Sieluton japanilainen vaihderobotti kelpaa mulle [emoji14]

Mulle merkkaa paljon ns. Huoltovarmuus. Jos jotain hajoaa h-hetkellä, on mukavaa, että lääkkeet löytyy kivijalasta. Siks mulla ei oo enää Look polkimiakaan. Meni klossi hajalle päivä ennen route 300 tapahtumaa. Kiersin joka ainoan Turun filokaupan, että olisin saanut homman kuntoon. Ei löytynyt. Sitten hain ultegra polkimet ja klossit... Nykyään en jaksa pitää hillitöntä varastoa varaosia siltä varalta, että jotain hajoaa. Ostan lähinnä sellaista tavaraa, jota hätätapauksessa saa paremmin varustetuista pyöräkaupoista.



Sent from my SM-T315 using Tapatalk

TuH
22.07.2015, 19.27
No ei siinä ultegrassakaan mitää kovin tahmeaa toimintaa ole huomattavissa. Hiton hyvin se toimii. Kun campakerho alkoi jo trollaamaan, niin jatketaan kertomalla, että afrikka alkaa alppien alapuolelta ja Italiasta ei tuu muuta käyttökelpoista kuin nahkakenkiä :D ja tää oli sit ihan kieli poskessa heitetty ; ) Silti yhden Alfa romeon jälkeen pelkkä ajatus Italialaisista sähköosista saa jo karvat pystyyn :D Sieluton japanilainen vaihderobotti kelpaa mulle [emoji14]

Arvokkaita mielipiteitä mieheltä, jolla on epäilemättä laajalti käyttökokemusta Campagnolon osasarjoista.


Mulle merkkaa paljon ns. Huoltovarmuus. Jos jotain hajoaa h-hetkellä, on mukavaa, että lääkkeet löytyy kivijalasta.

En ole ihan vakuuttunut, että sähköosasarjaa voi valita huoltovarmuuteen vedoten, ainakaan vielä. Varsinkin Dura-ace DI2 -varaosat ovat sen verran tyyriitä, ettei niitä huvin vuoksi tilata jonkun pienen erikoisliikkeen hyllyyn vanhentumaan. Eikä Shimano muutenkaan ole mikään merkkitakuu osien välittömästä saatavuudesta. Mulla odotti maastopyörä kerran kuukauden päivät XT-levyjarrusettiä, jonka piti saapua maahantuojalta "any day now". Bike-Discountista sen olisi tilannut neljässä vuorokaudessa.

pekoni
22.07.2015, 19.37
Täytyy kompata TuH:ia ja kertoa kaveristani, jonka ekat maantielenkit jäi väliin, kun Ultegran sähkövaihteista oli akku kuollut talven aikana. Sitä sitten venttailtiin tietääkseni toista viikkoa tai kolmatta. En ihan varmasti tiedä, kun sähkövaihteita ei ole, mutta mutu sanoo, että mekaaniset on huoltovarmuudeltaan ainakin samalla tasolla tai ehkä vähän paremmat.

Juha Lehtinen
22.07.2015, 19.39
Itselläni on toisessa maantiefillarissa Campan mekaaninen Chorus osasarja ja toisessa maantiefillarissa Ultegran sähköosat. Hienosti on sähköinen Ultegra toiminut ja mielestäni akun lataamista ei usein tarvitse harrastaa, tosin sen lataamisessa ei muutenkaan ongelmia ole. Jatkossa pysyn sähköisissä osasarjoissa. Ultegra toiminut niin hyvin että Dura-Acea en ole osannut kaivata. Mitään toimintaongelmia ei ole myöskään ollut.

TuH
22.07.2015, 19.44
Sinänsä jos huoltovarmuus tuntuu oikeasti tärkeältä, niin parasta mitä asialle voi tehdä on hommata kakkospyörä pahan päivän varalle. Tai kolmospyörä. Tai nelos. Tai... You get the idea. Vaikka varapyörä olisi miten basic, niin aina sillä ajaminen kokonaan ajamattomuuden voittaa.

kuovipolku
22.07.2015, 20.46
Joo, Milanossa sanotaan että "Africa comincia a Roma" ja Kööpenhaminassa että "Sibirien begynder i Malmø", mutta aika vähän niillä kummallakaan on tekemistä otsikossa esitetyn kanssa. Mun kysymykseni oli vilpittömässä tiedonhalussa esitetty - ja kuvaa mun täydellistä asiantuntemattomuutta ja kaikenlaisen kokemuksen puutetta että en edes osannut nimetä Campagonolon uudempia sähkövaihdesarjoja. Athena taitaa olla vähintään yhtä kuopattu kuin Shimanon 10-vaihteiset ja uusi "ylemmän keskiluokan" sarja on kuten yllä jo korjattiin Chorus.

Campagnolot on ymmärtääkseni edelleen hinnoiteltu Shimanon "vastaavia" korkeammalle ja Ultegra di2:ta vastaava sisäänvetoartikkelia (eli jo alle kolmen tonnin pyöristä löytyvää) ei edes ole. Ominaisuuksista tiedän tai pikemminkin luulen tietäväni että tien päällä yllättäneen täydellisen toimintahäiriön sattuessa Shimanolla voi olla ikävämpää kuin Campagnololla jossa on jonkinlainen sisäänrakennettu "pelastusrengas" niin ettei kotiin tarvitse polkea huonoimmassa tapauksessa mahdottomalla välityksellä.

Markkinaosuuskilpailun Campagnolo näyttäisi hävinneen ajat sitten, mutta jos unohdamme sen ja oletamme että taskusta löytyy pätäkkää sen verran että hintaeroa saa olla kohtuullinen määrä: kannattaako silloin harkita sähköistä Campagnoloa varteenotettavana vaihtoehtona?

sledgehammer
22.07.2015, 21.47
Se nyt menee pelkästään tyhmyyden piikkiin, jos päästää akun kuolemaan talven aikana. Vähän sama kun pitäisi puhelinta pöytälaatikossa puoli vuotta ja sitten valittais, että on paska vehje, kun ei lähde päälle. Ainakin ultegraan saa lähes mitä tahansa osia ihan Turku nimisestä kylästäkin. Jos akkua pitää odotella pari viikkoa, hankintakanava on huono. Se, että maksaa, on tietysti tylsää, mutta ei sillon taaloja lasketa, kun hätä on kädessä. Mua ainakin kovasti helpottaa se ajatus, että ongelma on edes ostettavissa pois, jos on pakko. Kyllä varmasti campakin on ihan jees, ei oo vaan ollut mitään tarvetta/syytä kokeilla. Se on 100% varma, että niihin ei ainakaan löydy samalla tavalla osia täältä länsirannikon hyllyistä.

Kun nyt jo vajassa lepää kolme omaa pyörää, ja muksujen fillarit, en enää neljättä filoa viitsi hankkia pahan päivän varalle.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

pekoni
22.07.2015, 22.54
Noita tyhmiä oli Suomessa riittänyt, kun akut olivat ilmeisesti joka paikasta loppu ja Shimano vaihtoi ne takuuna. Mut sä näytät tietävän asiat paremmin, niin en ala neuvomaan.

Tomi L.
23.07.2015, 10.06
Ominaisuuksista tiedän tai pikemminkin luulen tietäväni että tien päällä yllättäneen täydellisen toimintahäiriön sattuessa Shimanolla voi olla ikävämpää kuin Campagnololla jossa on jonkinlainen sisäänrakennettu "pelastusrengas" niin ettei kotiin tarvitse polkea huonoimmassa tapauksessa mahdottomalla välityksellä.


Shimanon takavaihtajan saa myös väännettyä käsin toiselle vaihteelle.

Jami2003
23.07.2015, 11.27
... kannattaako silloin harkita sähköistä Campagnoloa varteenotettavana vaihtoehtona?

Ei. Niin kauan kun puhutaan mekaanisista ratkaisuista joilla pitää olla sielu on campa hyvä vaihtoehto mutta heti kun mennään sieluttomiin sähköleluihin on vain jaappanilainen oikea ratkaisu :)

TuH
23.07.2015, 15.19
Ei. Niin kauan kun puhutaan mekaanisista ratkaisuista joilla pitää olla sielu on campa hyvä vaihtoehto mutta heti kun mennään sieluttomiin sähköleluihin on vain jaappanilainen oikea ratkaisu :)

Paras arvaukseni: et ole koskaan käyttänyt Campagnolo EPS:ää?

Meanwhile in Japan...

http://www.bbc.com/news/business-33532673

maalinni
23.07.2015, 15.55
Hyvä esimerkki siitä miksei kannata sotkea softwarea pyöriin.

MRa
23.07.2015, 17.21
Noh ainakin Shimpat pystyy kotioloissa päivittämään. Voihan siitäkin saada kicksejä että pystyy kytkeen läppärin kiinni fillariin [emoji3]



Sent from my iPhone using Tapatalk

plr
23.07.2015, 18.21
Tämä on tulevaisuus:

- Fläshätään pyörä.
- Bootataan pyörä niin alkaa taas toimia.
- Ladataan virustorjunta pyörään.
- Chippituunataan pyörä.
- Valmistajan over-the-air firmispäivitys tulee kesken ajon, pyörä resetoituu ja pysähtyy.
- Hakkerit murtautuvat pyörään ja vievät syke-, teho- ja luottokorttitiedot.

Jami2003
23.07.2015, 18.51
Paras arvaukseni: et ole koskaan käyttänyt Campagnolo EPS:ää?

Meanwhile in Japan...

http://www.bbc.com/news/business-33532673
Hymiö yritti ilmentää etten ihan vakavissaan ollut. Mielipide on muodostettu muutamat testit lukemalla ja kavereiden kokemuksia kuuntelemalla. Voin tunnustaa etten ole ajanut millään sähkövaihteilla :)

KingOfTheRoad
23.07.2015, 20.06
Ajaaks tuol Touril kukaan manuaalivaihteisel?

Bassopiste
23.07.2015, 20.13
Ainakin Fabian Cancellara käsittääkseni ajaa / ajoi manuaaleilla kevätklassikoissa, joten varmaankin ajoi tourin ajan myös manuaaleilla ennen kuin kolaroi itsensä sairaalaan. Ei siis mitään varmaa tietoa mutta tällaista olen ymmärtänyt. Jostain luin että myös Alberto Contador olisi käyttänyt manuaalivaihteita, mutta en tiedä sen tarkemmin.

Cancellara on muistaakseni haastattelussa todennut että hän ajaa manuaalivaihteilla koska pitää niiden tuntumasta, ja koska "real men drive manual gears".

Valtaosa pelotonista kuitenkin käyttää sähkövaihteita.

Edit:

Luulisin myös että ne tallit jotka ajavat SRAM:n sponssiosilla pääosin käyttäisivät mekaanista osasarjaa, tuskin niitä langattomia sähköprototyyppejä ihan jokaiseen pyörään riitää jaettavaksi.

CamoN
23.07.2015, 20.17
Valtaosa pelotonista kuitenkin käyttää sähkövaihteita.

Ja toisaalta yllättävän monella kärkiukolla on mekaaniset. Muistaakseni Nibali ajaa Touria Campan mekaanisella setillä. Liittyisikö sitten perinteisiin, tottuneisuuteen vai tietynlaiseen perusvarmuuteen.

Jami2003
23.07.2015, 20.25
Kun on mekaanikon juuri kohdalleen säätämät mekaaniset vaihteet niin kai sähkövaihteiden tuoma hyöty on aika pieni. Riskeihin nähden.

Isoin perustelu sähkövaihteiden puolesta ainakin minun kaveripiirissä on ettei tarvitse säätää. Ja taitaa noilla ammattikuskeilla olla tuo lähtötilanne sama mitkä vaihteet ovat.

KingOfTheRoad
23.07.2015, 21.20
Tässä nyt hetken pohtineena taidan odotella, kunnes joku osasarjavalmistaja tuo markkinoille järkevän hintaisen langattoman osasarjan. Siihen asti käytän noita hyväksitodettuja perusmallin mekaanisia.

Täytyyhän tässä kehityksen mukana pysyä, kun kaikki muutkin härpäkkeet on mulla jo pitkään ollut niin langattomia kun mahdollista😎

maalinni
23.07.2015, 22.08
Ja hyvinpä kävi Cancellaralle selkä murtui ja kauden hienoin otb Tourilla, ois kannattanu ottaa sähkövaihteet. Pakkohan noita on kokeilla kunhan vähän vielä halpuuntuuvat.

leecher
23.07.2015, 22.12
Olen ajanut shimanon viimeisintä di2 ultegran ja dura-acen osasarjaa. Hemmetin hienosti pelaa kyllä molemmat. Sokkotestinä ei ehkä olisi osannut sanoa kummalla ajaa. Dura-acen etuvaihtaja oli ultegran vastaavaa jotenkin vielä tarkemman oloinen. Johtuuko kammista, en tiedä?
Kyllähän noiden jälkeen oma mekaaninen 10 lehtinen Ultegra tuntui aika ankealta. Dura-acen vannejarrut oli parhautta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Lehtinen
23.07.2015, 22.56
Ajaaks tuol Touril kukaan manuaalivaihteisel?
Jos en väärin katsonut niin Bardet taisi mekaanisella osasarjalla olla liikkeellä myös tänään. AG2R:llä taitaa olla SRAM käytössä.

Ihmekameli
23.07.2015, 23.05
Ja toisaalta yllättävän monella kärkiukolla on mekaaniset. Muistaakseni Nibali ajaa Touria Campan mekaanisella setillä. Liittyisikö sitten perinteisiin, tottuneisuuteen vai tietynlaiseen perusvarmuuteen.

Sponsori määrää millä ajetaan, pl. todelliset tähdet joilla on sananvaltaa kalustoonsa. Tässä yhteydessä täytyy muistaa sponsoroinnin ainoa tarkoitus, myynnin lisääminen.
Molemmissa on puolensa, itse uutta kamelia speksatessani päädyin mekaaniseen Campan Super Recordiin.Kokeilin toki sähköjäkin, mutta mekaanisen nopeampi vaihtaminen, varaosat omassa hyllyssä, ei servojen surinaa, +puran pyörän, pesen osat ja läjään sen (pitkässä) illassa.
Itselleni suuri osa harrastuksen tuottamaa mielihyvää on kaluston hiominen 100% kuntoon, kun perusasiat on tehty kunnolla, ylläpito on helppoa. Putsauksen ja ketjun huollon yhteydessä pyörä pukille ja kaiken läpikäynti, muutama minuutti.
Reilun parikymmentä vuotta itse kalustoni kasanneena oli suuri yllätys pitkän tauon jälkeen muutamilla porukkalenkeillä käyneenä, ettei osalla kuskeista ole mitään käsitystä alkeellisimmistä huoltotöistä.
Jokaiselle löytyy mieleiset palikat, ja hyvä niiin.
Ei mulla muuta.

TMo
23.07.2015, 23.06
Ainakin Fabian Cancellara käsittääkseni ajaa / ajoi manuaaleilla kevätklassikoissa
Ajaako Paris-Roubaixin joku sähkövaihteilla, tai muita mukulakiviklassikoita? Olen ymmärtänyt että pääosin siellä ajetaan mekaanisilla.

leecher
23.07.2015, 23.20
Tuon katsauksen mukaan mennään ihan samoilla kuin muissakin kisoissa https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAAahUKEwjA9q6x_PHGAhUqv3IKHVr4C40&url=http%3A%2F%2Fvelonews.competitor.com%2F2015%2F 04%2Fgallery%2Fgallery-technical-preparation-for-paris-roubaix_366453&ei=Yj6xVcC9I6r-ygPa8K_oCA&usg=AFQjCNGNYU2QKz4cr-gh2DT6LiaavQHQYg&sig2=DVjaTTMYmqWgEpVz-S3OAQ&bvm=bv.98476267,d.bGQ

TMo
23.07.2015, 23.39
^ totta tosiaan. Olin väärässä luulossa/ymmärryksessä.

erkkk
28.07.2015, 17.06
Ja toisaalta yllättävän monella kärkiukolla on mekaaniset. Muistaakseni Nibali ajaa Touria Campan mekaanisella setillä. Liittyisikö sitten perinteisiin, tottuneisuuteen vai tietynlaiseen perusvarmuuteen.
En tiedä mitä paremmuutta sähkövaihteet voi tuoda fillariin jonka vaihteita ei ole tullut säädettyä pariin viime kauteen. En edes muista olenko säätänyt sitten fillarin hankinnan, josta on kulunut muutama vuosi. Campan Chorus kyseessä. Harkitsen sähkövaihteita siinä vaiheessa kun ovat halvempia kuin mekaaniset :)

J N
29.07.2015, 22.58
Nyt noin vuoden vanhassa pyörässäni on Campagnolon Athena EPS. En voisi tyytyväisempi olla. Ovat toimineet kuin unelma. Takana on reilu 4000 km ajoa tällä pyörällä. Käyttöön otettaessa ja viime syksynä latasin akun. Talvella kerran, vaikka en ajanutkaan ja keväällä uudestaan.

Ajaessa vaihteisto on toiminut kuin unelma. Mutta akkulaturin kanssa tuli ongelma. Meni mykäksi. Onneksi myyjäliike hoiti asian takuuasiana kuntoon. Eikä omani ole ainoa, joka on maailmalla mennyt omia aikojaan rikki.

Esa S
29.07.2015, 23.20
En tiedä mitä paremmuutta sähkövaihteet voi tuoda fillariin jonka vaihteita ei ole tullut säädettyä pariin viime kauteen. En edes muista olenko säätänyt sitten fillarin hankinnan, josta on kulunut muutama vuosi. Campan Chorus kyseessä. Harkitsen sähkövaihteita siinä vaiheessa kun ovat halvempia kuin mekaaniset :)

Tai sitten kun se vaijeri katkeaa kesken lenkin, kun ei ole tullut vaihdettua vaijeria muutamaan vuoteen. Vaijerin vaihdon yhteydessä kun sen joutuu säätämäänkin.

sledgehammer
29.07.2015, 23.56
Oikeasti, en tiedä kyllä montaa kaveria, jotka olisivat sähköillä ajettuaan halunneet vaijerit takaisin. Toki näitäkin varmsti on, mutta lähipiirissä nuo ovat kyllä aiheuttaneet lähinnä ihastusta vihastuksen sijaan. Joku puristi varmaan koeajanut päästäkseen sanomaan jotain kielteistä. Itsellä ei valitettavasti tällä hetkellä ole sähköjä, mutta niiden päivittäminen on "to do" listala. Ja kyllä, molempien pyörien mekaaniset ultegrat toimivat vallan moitteettomasti, mutta silti.

axel
05.08.2015, 10.40
Ajoin pari vuotta Di2 ultregalla ja nyt vaihdoin pyörään jossa mekaaninen dura-ace. En hirveästi kaipaa sähkövaihteita, vaihtamisen tuntuminen on paljon parempi mekaanisessa. Ainut miinus mekaanisessa on että etuvaihtajaa joutuu vähän trimmaamaan. Tosin nämä on makuasioita mistä pitää, joten jokainen ajaa millä tykkää.

jeijei
06.08.2015, 10.55
Vaikkakaan ei ole niin päässyt runttaamaan nousuissa vaihteita, niin kyllä mekaanisesta da:sta siirtyminen sähköiseen on aiheuttanut kuskille virneen.
Niin helppoa ja täsmällistä. Vaikkakaan ei ole tarvinnut mekaanisia säätää sen jälkeen, kun ne on kertaalleen laittanut kohdilleen, niin vaihtotapahtuman
nopeus ja täsmällisyys ovat jotain aivan uutta.

Se, että meneekö vanha mekaaninen vaihtoon kokonaan - jää nähtäväksi.
Varsinais-Suomen tasaisilla pätkillä painaessa ei välttämättä aivan parasta puolta sähköistä saa esiin, mutta aika näyttää.
Selkeää edistystä ainakin on tullut ja lisäpaino ei haittaa laisinkaan.

Hans Opinion
09.08.2015, 12.12
Vaikkakaan ei ole niin päässyt runttaamaan nousuissa vaihteita, niin kyllä mekaanisesta da:sta siirtyminen sähköiseen on aiheuttanut kuskille virneen.
Niin helppoa ja täsmällistä. Vaikkakaan ei ole tarvinnut mekaanisia säätää sen jälkeen, kun ne on kertaalleen laittanut kohdilleen, niin vaihtotapahtuman
nopeus ja täsmällisyys ovat jotain aivan uutta.

Se, että meneekö vanha mekaaninen vaihtoon kokonaan - jää nähtäväksi.
Varsinais-Suomen tasaisilla pätkillä painaessa ei välttämättä aivan parasta puolta sähköistä saa esiin, mutta aika näyttää.
Selkeää edistystä ainakin on tullut ja lisäpaino ei haittaa laisinkaan.

Onko tietoa kuinka paljon enemmän sähkö DA painaa kuin mekaaninen DA?

jaksu
09.08.2015, 13.04
9000 2016gr
9070di2 2047gr

jeijei
10.08.2015, 11.01
Ensimmäinen kunnon rykäisy takana.
Sähköinen vaihtaminen on uskomaton. Ei ole merkitystä missä mennään ja vaihtuuko etu- vai takarieska, aina napilleen sen enempää mukisematta.
Oli ylä- tai alamäki, niin ei merkitystä miten vaihdat, vaihteet löytävät samantein oikean kohdan pienen servon äänen jälkeen.
Käsittämättömintä on se, että kuinka nopeasti etuvaihtaja vaihtaa.
Aikaisemmin käytössä ollu 10-lehtinen Dura-Ace ja nyt 11-lehtinen Di2. Ero on käsittämätön.

Niinkään takavaihtajassa eroa ei huomaa. Niin mekaaninen kuin sähkökin vaihtavat nopeasti ja eleettä, mutta etuvaihtajassa on huikea ero.
Myöskin automaattinen etuvaihtajan trimmaus hoitaa sen, että kun sahaa edestakaisin takavaihtajaa, niin missään kohtaa ei etuvaihtajan häkki ota kiinni.

Muutaman sadan kilometrin jälkeen alkaa tuntua siltä, että vanhan pyörän voisi vaikka laittaa myyntiin.
Aivan eri tavalla ajossa hakee pieniä optimointeja vauhdin ja kadenssin suhteen sähköisillä, koska se on niin paljon vaivattomampaa.
Sprintterivaihtajat (sprinshifts) helpottavat hieman alaotteelta ajoa ja vaikka suoranaisesti ei niitä alkuun tuntunut tarvitsevan, niin käytössä kuitenkin helpottavat elämää.

Jos vain budjetti kestää (sähköinen on kuitenkin edelleen poskettoman kallis), niin en miettisi sekuntiakaan kumman ottaisin.
Nykyisessä pyörässä tulivat mukana ja hinta oli kohtuulinen kokonaisuutta ajatellen (pirkkapyörä Canyon).
Kuitenkin uudempaa kasattaessa painoero ja hintaero on niin suuri, että harkitsisin kahdesti jollei kyseessä ole valmis paketti. Hintaeron siirtäessä kiekkoihin saa kuitenkin paljon muuta kivaa.

Hans Opinion
10.08.2015, 11.28
9000 2016gr
9070di2 2047gr

Grazias!
31gr mekaanisen hyväksi ei ratkaise valintaa... päivitystarvetta on... sähkölle tämä rupeaa kääntymään...

CamoN
10.08.2015, 13.03
Suapi nähdä miten SRAM:n ja FSA:n sarjat suhtautuu Di2:een mm. vaa'alla. Tietysti vähintään yrittävät tehdä niistä kevyempiä, mutta eipä sitä tiedä miten kevyitä 1. sukupolven langattomista vehkeistä lopulta saadaan.