PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän kuljetus risteilyllä



NeitiNopsa
19.07.2015, 18.03
Kiinnostaisi ottaa pyörä matkaan esim. Tukholmaan laivamatkalle vaan kuinka turvallista tuo lienee, kun perusmummiksesta ei ole kyse vaan ihan ok maantiepyörästä...? Koetin etsiä vanhoista keskusteluista/hakusanoilla vaan en löytänyt aiheesta äkkisellään kirjoittelua.

Onko joku ottanut maantiepyörää matkaan (muuten kuin pyörälaukussa) risteilylle ja jättänyt sen autokannelle yön yli?

Hääppönen
19.07.2015, 18.44
Kiinnostaisi ottaa pyörä matkaan esim. Tukholmaan laivamatkalle vaan kuinka turvallista tuo lienee, kun perusmummiksesta ei ole kyse vaan ihan ok maantiepyörästä...? Koetin etsiä vanhoista keskusteluista/hakusanoilla vaan en löytänyt aiheesta äkkisellään kirjoittelua.

Onko joku ottanut maantiepyörää matkaan (muuten kuin pyörälaukussa) risteilylle ja jättänyt sen autokannelle yön yli?
Jos maantiepyörä matkassa ja autokannella, on ollut aina auton sisällä. Muuten hytissä. Ei antaisi luonne periksi kokeilla laatupyörän seinänvierustalla säilymistä.

NeitiNopsa
19.07.2015, 19.12
Jep, juurikin näin (luonne). Miten olet saanut pyörän otettua hyttiin? Eikö ole kiellettyä vai onko ollut pyörälaukussa tms?

Hääppönen
19.07.2015, 19.15
Jep, juurikin näin (luonne). Miten olet saanut pyörän otettua hyttiin? Eikö ole kiellettyä vai onko ollut pyörälaukussa tms?
Pehmeä, olalla kannettava pyörälaukku toiminut hyvin. Ja toisaalta, jos lastenvaunut saa ottaa hyttiin, miksei pyörää?

nure
19.07.2015, 21.23
Ei Varsinaisesti Tukholman risteilystä pyörän kanssa kokemusta muuta useita kertoja Ahvenanmaalle kulkeutunut autokannella ja ei pientäkään huolta tai epäilyä ole ollut.

timpe
19.07.2015, 21.55
Katolla on pyörät olleet kun vätternillä käyty, ja aika monella autokunnalla oli pyörät katolla samassa laivassa.

Pexxi
19.07.2015, 22.50
En oo ihan varma mutta eikös ovet autokannelle ole lukittuna matkan ajan ja aukaistaan sitten tuntia tai jotain ennen? Itse jättänyt pyörän sinne ja kyllähän sen taitaa sinne johonkin seinäänkin saada lukittua. Ja kameroitahan noilla kansilla taitaa olla aika paljon. Jos nyt monen tonnin pyörä on niin sitten varmaan itsekin miettisin pariin kertaan uskaltaako tonne jättää.

viivi
19.07.2015, 23.10
Sitä pyörää ei sieltä autokannelta kukaan vie risteilyn aikana. Usean kerran ottanut mankelin risteilylle ja aina sille on joku ainakin puolipehmeä paikka löytynyt johon nojata.
Viimeksi menin juniorin kanssa Tukholmaan ja ainakin viikkarilla homma hoituu mallikkaasti. Jos fillareita on paljon niin silloin ne yleensä ottavat koko letkan kerralla sisään. Tukholmassa kun oli vähän kolea ja tuulinen päivä niin satamassa ei kauan tarvinnut odotella kun jo ohjasivat sisään.

Sekä Tukholma että Tallinna on sellaisia paikkoja jonne en enää ilman fillaria lähde, sitä näkee ja kokee niin paljon enemmän kuin jossain vanhan kaupungin turistihelvetissä.
Riski että pyörä varastetaan Tukholmassa tai Tallinnassa on sama kuin Helsingissä tai vaikka esim Lahdessa tai Jyväskylässä.

Anzah
20.07.2015, 00.15
Itse olen lähdössä reissuun siten, että ajatuksena oli pitää fillaria auton katolla laivamatkan ajan. Nyt kun tsekkailin tarkemmin varaamaani auton paikkaa huomasin ettei korkeus aivan riitä auton ja fillarin yhdistelmälle. Jää n. 20 cm kiinni. Korkeampi autopaikka on taas jonkin verran kalliimpi. Onko kokemuksia kuinka tarkkoja ovat tuosta korkeudesta? Ja jos ovat niin tässä tapauksessa pyörää voi varmaankin säilyttää laivamatkan ajan vetokoukkuun kiinnitetyssä kuljetustelineessä?

Esa S
20.07.2015, 08.57
Tavallaan ovat tarkkoja, eivät varmaan halua että pyörät menevät rikki laivaan ajettaessa. Viron reissulla check innissä sanoivat molempiin suuntiin, että otattehan nuo pyörät pois katolta ennen laivaan ajoa. Mennessä joutuikin ottamaan hetkeksi, talutin pyörät laivaan, jossa ne pystyikin laittamaan takaisin katolle. Oli joko hyvää tuuria tai lastaajilla pelisilmää laivan lastauksessa. Paluumatkalla meidät ohjattiinkin korkeiden puolelle, kun siellä oli hyvin tilaa.
Eli pientä jännitystä matkaan, kun varaa liian matalan autopaikan :) Vetokoukkuteline olisi hyvä hätävara, mutta ei ollut nyt autossa edes vetokoukkua.

Seteh
20.07.2015, 09.29
Kerran kävi niin, että olin omalla supertarkalla mittauksellani päätynyt tulokseen, että "kyllä se varmaan just ja just menee sen rajan alle", eli mahtuisi tavalliselle henkilöautokaistalle laivassa. Korkeushan tarkastetaan satamassa jo siinä lippuluukulla, ja siinä henkilö oli myös sitä mieltä, että kyllä se mahtuu. Laivaan ajaessa "lastaaja" oli kuitenkin eri mieltä ja meinasi jo käännyttää takaisin. Hetken neuvottelun jälkeen kuitenkin rekkakaistalta löytyi rekkojen perästä juuri henkilöautolle riittävä tila.

Jami2003
20.07.2015, 10.25
Tulee vuosittain parikymmentä ylitystä laivalla ja viime aikoina ainakin tallink on alkanut tarkaksi korkeuden kanssa. Ihan business syistä veikkaisin. Tosin lippuluukullahan voi extran maksaa, mutta veloittavat ainakin lipunostoista tallinnan päässä 8 euron palvelulisän.

Jos pelkällä pyörällä menee niin omaa pehmustetta pikkaisen mukaan ja vaijerilukko millä saa pyörän lukittua ja pysymään pystyssä. Vahingoittuminen keinumisesta johtuneen kaatumisen seurauksena on suurin murhe. Ovet autokansille ovat lukossa ja siellä on kyllä paljon arvokkaampaa/kiinnostavampaa tavaraa kuin joku polkupyörä.

El-Carpaso
20.07.2015, 12.45
Jos menee ns reissupyörällä eli tarakkalaukut edessä ja takana niin kannattaako jättää laukut fillariin kiinni ylityksen ajaksi vai kantaa mukana hyttiin tai käytävälle?
Viis laukkua + telttaosa (kepit tai kangas) per läpä on aika paljon kannettavaa laivan ahtailla käytävillä...

via
20.07.2015, 12.46
olen katsellut Hesassa kun mittasivat jenkkipakun korkeutta - matkalla Tallinnaan fillarilla

via
20.07.2015, 12.49
jos kamoja jaksaa kantaa, silloin kannattaa viedä, mutta jos on hankalaa niin laittaisin mielenrauhan vuoksi jonkinlaisen lukituksen / laukku - itse käytän Bob Yakia enkä kanna laukkua

Jami2003
20.07.2015, 12.49
Jos menee ns reissupyörällä eli tarakkalaukut edessä ja takana niin kannattaako jättää laukut fillariin kiinni ylityksen ajaksi vai kantaa mukana hyttiin tai käytävälle?
Viis laukkua + telttaosa (kepit tai kangas) per läpä on aika paljon kannettavaa laivan ahtailla käytävillä...
Jättäisin kiinni pyörään sen mitä ei laivassa tartte. Kuten sanottua, siellä on mm olutlavoja joiden bäksit kiinnostaa varmaan näpistelijää enemmän. Jos hävikki olisi kova niin tuskimpa ne siellä olisivat...


Itellä toisinaan peräkärryssä tavaraa monen pyörän arvon edestä pelkillä liinoilla kiinni eikä koskaan ole mitään kadonnut.

NeitiNopsa
20.07.2015, 16.16
Kiitti paljon vastauksista ja kokemuksien jakamisesta kaikille! Itse tosiaan ilman autoa liikenteessä, joten vaihtoehdot lienee uskallus (vaijerilukko ja autokansi), pyörälaukku tai jotenkin muutoin pyörän hyttiin keplottelu.

stenu
20.07.2015, 16.40
Keskimäärin kerran kesässä ollaan oltu pyörien kera Tukholmassa risteilyllä tai muutama yö. Aina on pyörät kulkeneet autokannella ihan turvallisesti. Yleensä suurempi huoli on ollut pyörien säilömisestä perillä. Nykyään osaa katsoa sellaisen hotellin, missä on autotalli.

Laivamatkaa varten kannattaa varata vähän jotain pehmikettä, jota voi laittaa väliin, kun vetää liinalla pyörän kiinni jonnekin, niin että se pysyy paikoillaan. Liinoja saa sieltä. Samoja käytetään moottoripyörien kanssa. Osassa laivoista on myös sellaisia koukkuja, mihin pyörän saa etypyörästä roikkumaan.

Tukholman ympäristössä on mahtavia pyöräilymaastoja millaiseen pyöräilyyn hyvänsä. Kaupungin turisti-infosta saa kohtuuhyvää fillarikarttaa, joka kattaa suur-Tukholman alueen ja jo pelkästää kaupungin rantoja pitkin kierteleviä hiekkaulkoilureittejä kierrellen saa hyvin kulumaan päivän tai kaksi. Uimarantoja on paljon ja Tukholmalaiset osaa nauttia kaupunkinsa rannoista. Erstaviksbadet on yksi meidän suosikeista, mutta sinne pääsemiseksi joutuu polkemaan jonkin verran soratietä. Saaristoinen asfalttilenkki syntyy, kun suuntaa Värmdöhön, menee Rindössä lossilla salmen yli ja polkee Vaxholmin kautta takaspäin. Maasturointiin Hellasgårdenin Gröna Spåret ja Blåa Spåret on loistavia, samoin Sörmlandsledenin alkupätkät.

viivi
20.07.2015, 16.59
pyörän hyttiin keplottelu.

Jätä se autokannelle niin jää enemmän aikaa ajamiseen ja kahvilla istumiseen. Vähän ennen satamaan tuloa puikkelehdit sieltä autojen välistä paalupaikalle niin pääset ensimmäisten joukossa maihin.
Siellä hytissä ei todellakaan ole kiva olla fillarin kanssa ellei tapoihisi kuulu ottaa fillari joka yö sänkyyn. Toinen vaihtoehto on tietenkin ottaa tarpeeksi iso hytti...

nure
20.07.2015, 18.58
Hieman tosiaan liioittelua tuo hyttiin raahaaminen...

Kapu
20.07.2015, 22.17
Useempana vuonna tullu käytyä kerran, pari Tukholmassa fillaroimassa. Aina on mankeli kulkenu autokannella. Kiinnitystä varten oon kuskannu omia retkeilyyn tarkoitettuja kiinnityshihnoja ja jotain vanhaa pyyhettä pehmikkeeksi.

Ainoo ongelma oli pari vuotta sitten, ku jotain helvetin enkuloit tuli samalla lautalla. Se möykkä, ku toistakymmentä suorilla putkilla varustettua konepyörää metelöi teräksisellä autokannella...

PeeHoo
20.07.2015, 23.34
Jos maantiepyörä matkassa ja autokannella, on ollut aina auton sisällä. Muuten hytissä. Ei antaisi luonne periksi kokeilla laatupyörän seinänvierustalla säilymistä.

Mulla on ollut hiilikuituinen maantiepyörä useita kertoja sekä Siljan että Vikingin autokannella Helsinki-Tukholma -välillä. Ei ole ollut ongelmia. Pääsee yleensä ensimmäisenä ulos laivasta.

Juha_H
24.07.2015, 15.40
Korkeus on kai ongelma lähinnä siellä yläkannella ja ylikorkea kuljetus hidastaa ja hankaloittaa varmasti laivan lastaamista jos autokansi on täydempi ja autoja joudutaan lastaamaan yläkannelle. Veikkaan että on siis vähän tapauskohtaista kuinka tarkkoja tuosta ovat.

pyörälaukkujen kanssa olen pakannu arvokkaamman ja laivamatkalla tarvittavan kaman yhteen satulalaukkuun, napannu sen hyttiin ja jättäny muut tavarat autokannelle.

Veivaaja
27.07.2015, 12.19
Tallinaan vienti: Lindalla kun ei ole autokantta, pyörä talutetaan takakannelle. Ovet ovat matkan ajan kiinni, joten en usko tavaroidenkaan olevan vaarassa. Otimme tosin tandemista laukut sisään, jotta pyörä pysyisi varmemmin kaiteeseen tuettuna paikallaan. Mielestäni mukavampi kuin isommat laivat, joissa saa jonotella autojen kanssa ja kärsiä pakokaasuista. Hintakin oli edullinen, muistaakseni viisi euroa (tänä kesänä). Voin vaan suositella.

via
27.07.2015, 16.23
Tandem on vähän pitempi kulkine, viittaan siihen että mulla olis perässä kärry, saako pitemmän yhdistelmän kulkemaan siististi sisään Lindaan, mennäänkö sinne samasta portista muiden kanssa, en ole arvannut vielä yrittää

Halloo halloo
27.07.2015, 19.52
Peräkärry menee Lindaan ok. Rampeissa joutuu menemään varoen, mutta niin se aina peräkärryn kanssa. Pyörät laitetaan paatin peräosaan.

Veivaaja
30.07.2015, 09.03
Lindasta ja peräkärrystä: Mennessä oli joku vähän pienempi paatti, jolloin kuljetimme tandemin matkustamon läpi (tai sitten emme huomanneet taaempaa ramppia, tai se ei ollut ko. laivassa käytössä) - peräkärryn operointi olisi ollut hankalaa (yhdessä tandemin kanssa). Paluumatkalla laivaan oli kaksi kävelyramppia, joista peräpuolella olevasta pääsi suoraan takakannelle - peräkärrynkin kuljettaminen olisi ollut melko helppoa tandeminkin kanssa.

via
30.07.2015, 11.40
mulla on normaalipyörä mutta pitkä kärry - Bob Yak - kiitos näkymistä

Halloo halloo
30.07.2015, 12.57
Lindallle mennessä ehkä taluttaisin pyörä-kärrin pakettina laivan (rampin) viereen ja nostaisin kahtena kappaleena laivaan.

via
31.07.2015, 08.31
kiitos - kärri painaa pusseineen sen verran että ei nouse - on mielenrauhalleni parempi etten edes suunnittele Lindaa, yhdistelmän vekslaaminen on ollut haasteellista lautoillakin eli paikalleen peruuttelu ahtaisiin paikkoihin tai sieltä pois

Halloo halloo
31.07.2015, 17.42
Ramppi on muutamien metrien mittainen. Jos asut lähellä, niin käy katsomassa etukäteen. Toki Linda on hitaita paatteja hinnakkaampi.

kpyora
02.08.2015, 23.53
...Nykyään osaa katsoa sellaisen hotellin, missä on autotalli...

Viikkarin satamaa lähellä oleva Scandic Malmen on antanut säilyttää fillaria matkalaukkuvarastossa.

gzmi
04.08.2015, 08.31
Hei vain, teen perinteisesti pyöräretken Tukholmaan syyskuussa. Viime vuonna mentiin Serenadella ja pyörinä olivat tietä nähneet hybridit. Kun Tukholmaan ja ympäristöön lähtee, siellä on paljon sorateitä puistoissa ja metsissä. En lähde sinne ajamaan puhkikäveltyyn keskustaan. Viime vuonna reitti vei Värtahamnista Norra Djurgårdenin puistometsän läpi Bergianska Trädgården puutarhaan. Sieltä Ulriksdalin linnaan ja edelleen Kistan kautta Husbyn ohi luoteeseen ja takaisin hieman eri reittiä. Nämä paikat ovat näkemisen arvoisia. Siirtymätaipaleilla puistot ja metsät ovat erittäin virkistäviä antavat oikotietä ja selkeyttä suureen kevyenliikenteenverkostoon, kun asfaltilla risteyksiä on tiheässä ja suunnistaminen on hankalampaa. Nyt on tilattu Edge 1000 ja ehdin tottua käyttämään sitä ennen tämän vuoden retkeä.

Laitoin linkin, täällä on muutama kuva viime vuodelta, näkyy miten pyörät olivat viimeksi autokannella. Ei sinne kannata monen tonnin huippufillaria jättää, se voi saada osumia, kun sitä ei ole itse huolehtimassa matkan aikana. https://onedrive.live.com/redir?resid=6E1EFF2FBFC04966!34651&authkey=!AGDFSe_lRnIuuyk&ithint=folder%2cPNG Tuo kannattaa tiedostaa. Muistan 90-luvulta, kun fillarit pistettiin kiinnittämään ruosteisiin merikontinjalkoihin. Kuvissa näkyy myös minä tuolla puutarhassa.

Suosittelen, "Tukholman risteily" on mukavampi, kun on fillari mukana. Perinteisesti pakkaan mukaan yhden repun, jossa ovat kevyttä vaatetusta siis painon mukaan. Laivallakin pidän ohuita siistejä verkkareita ja kenkinä mahdollisimman kevyet tossut. Sateenpitävä takki kuuluu varustukseen kuten sortsitkin. Viime vuonna oli ennustettu koleaa, mutta tulikin mahtava likipitäen hellesää!

Siljalla aktiivista ajoaikaa on hieman yli 5 tuntia riippuen miten nopeasti pääsee laivasta ulos, kun on se ongelma, että ahtaajat tuppaavat pistämään fillarit parkkiin Serenaden/Symphonyn takaosaan. Ja kerran siellä oli sitten aamulla yllätys, kun edessä oli pelkkiä rekkojen trailereita. Kesti vartin löytää reitti trailerien alta keulaportille. Nyt tulevalla reissulla juttelen tämän ahtaajien kanssa läpi, että keulaan on päästävä, siellä on myös paikkoja fillareille reunoilla.

annkknn
01.08.2016, 09.01
Mulla on edessä pyörän muutto Tukholmaan ja mietin tässä juuri vaihtoehtoja, mennäkö laivalla vai etsiä kuljetuspalvelu. Kyseessä on £2k+ Condor, joka kulki edellisessä muutossa Englannista kokonaisena pakettiautossa. Tällä kertaa muutan lentokoneella, joten pyörälle pitää keksiä jokin toinen ratkaisu (en aio purkaa ja lennättää sitä, liian vaikeaa kun on paljon muitakin matkatavaroita)

Onko eri laivoilla tai laivayhtiöillä eroa autottoman pyöräilijän kannalta? Entä olisiko Turusta parempi mennä kuin Helsingistä kun matka on lyhyempi? Edellisen pyörän jäljiltä on Kryptoniten lukko vielä olemassa, joten periaatteessa lukitsemisväline löytyy.

Jurpu
22.05.2017, 09.12
Onko laivayhtiöt ottanut Minkämoisen maksun pyöristä jos pelkät pyörät mukana eikä autoa?

Markku Liitiä
22.05.2017, 11.03
^
Taisi olla viimeksi Tallinnassa fillarilla käydessäni peräti 5 euroa/ suunta. Tarkkaa tietoa saa kysymällä ko. laivayhtiöstä.

Jurpu
22.05.2017, 11.17
Ok.Kysyinkin jo mutteivät oo viä vastanneet.

Grandi66
22.05.2017, 12.02
Noin 5-10 euroo riippuen yhtiöstä. Siel on ihan omat paikat pyörille.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Jurpu
22.05.2017, 22.29
Ok. Kuulostaa sopivalta.

lansive
23.05.2017, 10.17
Onko laivayhtiöt ottanut Minkämoisen maksun pyöristä jos pelkät pyörät mukana eikä autoa?

Tallink-Silja ottaa vitosen per pyörä per suunta kun menee Helsingin ja Tallinnan väliä. Matkan joutuu varaamaan soittamalla puhelinpalveluun jos lähtee lasten kanssa, koska netin kautta ei pysty, koska systeemin mukaan alaikäisellä ei voi olla ajoneuvoa. Jos lähtee pelkästään aikuisia niin sitten menee netistäkin OK.