Näytä tavallinen näkymä : Voimansiirron uusimisen kysymyksiä?
Eli kun aloittelija tässä olen vasta ja nykyisessä pyörässä on Shimano (todennäköisesti alivio tai acera) kampisarja edessä ja mahdollisesti alivio sarjan musta takapakka.
Hiukan alkaa jo paikat olla kuluneet ja vaihtaminen ruvennut tahmaamaan vaikka säädöt on kohdillaan.
Vaihtajina on niin edessä kuin takana Deore XT sarjan ja vipuina Deoren kahvat.
Nyt siten että käykö eteen 3x10 vaihteistolle tarkoitettu kampisarja vaikka onkin 3x9 vaihteet, eihän se etupakka tiedä mitä takana on, vai???
Ja saanko käymään eteen SLX sarjan kampisarjan vaikka nykyisessä keskiössä on neliskanttinen kiinnitys kammille, eli varmaan vanha keskiölaakeri
pitää poistaa ja sitten uutta tilalle, vai onko mitä mitä pitää huomioida???
Ja minkälaiset työkalut tarvitse vaihto työhön?
Ja onko tällä hetkellä järkevin ottaa SLX sarjaa, vai jotain muuta shimanoa mahdollisesti missä hinta/laatu on hyvä?
maalinni
18.07.2015, 23.45
Keskiö pitää feissata, jos vaihdat nelikantin ulkoisiin laakereihin.
Googlaa "facing bb"
Jos pyörässä on nelikantti, niin pysyttelisin siinä. Se taitaa olla kuitenkin pitkäikäisin laakeriratkaisu.
orc biker
19.07.2015, 00.04
Keskiö pitää feissata, jos vaihdat nelikantin ulkoisiin laakereihin.
Miksi ihmeessä? Eihän tuota tee enää nykyisin kukaan ja syystä, että ei sitä juuri koskaan tarvitse tehdä. Tosin, mitä vanhempi pyörä, niin sen todennäköisemmin täytyy.
Blueprinttaako kaikki keskiön feissaajat myös autonsa moottorin?
nää on näitä ikuisuuskysymyksiä....
maalinni
19.07.2015, 09.37
Okei ei sitten kait tarvitse. Omassa hybridissä oli aikanaan aika paksu maalikerros keskiön reunoilla kun nelikanttia vaihdoin, siihen ei ainakaan olisi ulkoiset ihan suoraan.asettuneet.
Edit: en omista autoa.
Edit edit: katsopa youtubesta "replace square taper bb bracket" tai vastaavaa. Tarvitsee muutamia erikoistyökaluja ja sitten ulkoisten asentamiseen pari lisää.
Hollowtech 2:n asennus löytyy "hollotech ii replacement".
arctic biker
19.07.2015, 10.03
No jos nelikanttikeskiöstä siirtyy ulkoisiin laakereihin niin minusta muhvin päitten oikaisu eli facing on rutiinitoimenpide sikäli kuin homman aikoo kunnolla tehdä.
Toki tuurilla voi mennä ilmankin. Senhän viimeistään hoksaa kun kampia tunkee paikalleen, vetopuolen laakerin läpi akseli sujuu sulavasti mutta jos vasemman puolen läpi vaatii vasaraa tahi isompaa niin sitten ois pitänyt...
Eihän tuota tee enää nykyisin kukaan ja syystä, että ei sitä juuri koskaan tarvitse tehdä. Tuossa olet Orc yksinkertaisesti väärässä.
kolistelija
19.07.2015, 10.18
Ihan rutiinihommaa se keskiön päiden suoristaminen on, paitsi tietty uudemmissa joissa on pressfitlaakerit.
arctic biker sen tuossa jo kertoi, mitä olisin sanonut: sen kyllä huomaa kampia asentaessa jos homma on pielessä. Suoralla keskiöllä menee ihan kämmenellä työntäen paikalleen, muuten vaatii apuvälineitä.
orc biker
19.07.2015, 10.28
Tuossa olet Orc yksinkertaisesti väärässä.
Toki vähän liioittelin, kun sanoin, ettei juuri kukaan tee, mutta yhä harvempi tekee, koska uudet rungot ovat parempia tässä mielessä. Itse kuulun siihen leiriin, jonka mielestä viime aikojen rungoissa tuota ei tarvitse yleensä tehdä. Kierteethän ne keskiön suoraan ohjaavat.
orc biker
19.07.2015, 10.37
Nyt siten että käykö eteen 3x10 vaihteistolle tarkoitettu kampisarja vaikka onkin 3x9 vaihteet, eihän se etupakka tiedä mitä takana on, vai???
En asiasta muuta tiedä, mutta eikös 10-ketju ole kapeampi ulkomitoiltaan. Eli mitenhän 9-ketju mahtuu 10-ketjulle tarkoitetuille rattaille?
Ja onko tällä hetkellä järkevin ottaa SLX sarjaa, vai jotain muuta shimanoa mahdollisesti missä hinta/laatu on hyvä?
Se on yleensä hyvä valinta. Kannattaa varmaan myös katsoa Deore ja jopa Alivio, koska niissä saattaa saada vielä paremman hinnan ja laadun suhteen.
arctic biker
19.07.2015, 10.59
"Is bottom bracket facing necessary" hakusanoilla sitten! Isommalla kielellä todennäköisyys jotta joku asiasta oikeasti tietävä kirjoittaa toki kasvaa. Mun viimeisin, CrossCheck-runko tottakai feisattiiin sekä keskiö että emäputki. Saksalainen myyjä piti operaatiota välttämättömänä.
Ja en, en todellakaan ole hakunii linkkejä lukenut.
No ei oikeastaan ole välttämätön mutta kuitenkin niin pieni homma että kannattaa tehdä.
Harryupp
19.07.2015, 11.33
Kun on kyseessä pyörän kokoaminen noi hommat ovat yhtä lailla tarpeellisia kuin että tarkistaa rengaspaineet ennenkuin lähtee lenkille.
Jotkut liikkeet ja firmat työstävät aina rungot ja haarukat valmiiksi asennusta varten.
Toiset eivät koska tilaaja haluaa tehdä sen osan rungon valmistelusta itse.
Jos tarvittavat työkalut löytyy on helppo toiminpide.
Ellei niitä ole eikä taitoja löydy eikä ole huomannut tilata sen rungon valmistelua myyjäliikkeestä se rungon valmistelu ohjainlaakerin ja keskiölaakerin asennusta varten saattaa olla hankala toimenpide joka vaatii rungon lähettämistä johonkin liikkeeseen jolla on näitä työstötyökaluja.
maalinni
19.07.2015, 12.06
Msktv ajattali että mä nyt vaihdan noi kammet, ei se ny kovin hankalaa voi olla. Pitäskö kysästä ensin palstalta... Se oli virhe!
arctic biker
19.07.2015, 12.15
Tässä vaiheessahan vastuu siirtyy kysyjälle. :). 10rattailla eli kammilla toki 9ketju pelittää hyvin. 10 ja 9ketjujen sisäleveydet kun on aivan samat.
Eli käytännössä pitäisi olla kohtuu helppo toimenpide kun vaan oikeat välineet, eli tuon vaihto onnistuu Hollowtech II:een.
Ja 3x10 etupakka ja kammet käy siis käytännössä 3x9 jos kerran ketjun sisäleveys on sama, kun ei taida tuota SLX oikein löytyä 3x9 etukammilla.
Onko sitten millaiset ero Deoren, SLX ja XT setin välillä käytännössä?
orc biker
19.07.2015, 15.24
Ja 3x10 etupakka ja kammet käy siis käytännössä 3x9 jos kerran ketjun sisäleveys on sama
Ei sisäleveys riitä itsessään perusteluksi, koska 3x10:ssä rattaat voivat ainakin teoriassa olla vähän lähempänä toisiaan, joten ketjun ulkoleveys tietysti kuuluu myös asiaan. Mutta käytännössä ilmeisesti toimivat ja rattaiden etäisyyskin lienee yleensä ihan sama, ainakin pikaisen tutkimisen jälkeen.
Onko sitten millaiset ero Deoren, SLX ja XT setin välillä käytännössä?
Hinta. Gramman viilaus. Nehän se yleisimmät erot ovat. Lue tämän vuoden mallien tuotekuvauksia, kun nehän vähän vaihtelevatkin vuosittain. Eiköhän niistä asia selviä.
maalinni
19.07.2015, 16.14
Vaimolla toimi kymppikammet ysiketjun kanssa ongelmitta, kammet oli Aliviota. Nykyään tosin mennään yhdellä eturattaalla.
Laiton just 10 speed merkinnöillä varustetut kolmirattaiset kammet kiinni pyörään jossa 7 pakka ja ketju. Ja sehän toimii ongelmitta.
orc biker
19.07.2015, 19.07
Laiton just 10 speed merkinnöillä varustetut kolmirattaiset kammet kiinni pyörään jossa 7 pakka ja ketju. Ja sehän toimii ongelmitta.
Mikähän noista sitten tekee edes 10-speediä? On varmaan taloudellisesti helpompaa tuottaa vain yhdenlaista kamaa, eikä vaihdella rattaiden etäisyyksiä, eli liekö sitten vain markkinointikikka erotella noita? Että jos ajatellaan vaikka Deorea, niin saa pyydettyä 10-versiosta muutaman euron enemmän kuin 9-versiosta, josta saa pyydettyä enemmän kuin 8-versiosta jne.? Tietysti HTII:sta tai noita kalliimpia sarjoja ei välttämättä sitten ihan kaikkiin enää löydy, mutta periaatteessa siltähän tuo vähän tuntuu.
maalinni
19.07.2015, 19.40
Ehkä tosiaan kalliimmat kammet on oikeasti optimoitu kapeammalle ketjulle, mutta halvemmat tehdään samoilla muoteilla kuin vanhatkin. Onhan se hienompi myydä 10sp kampia kuin wanhalta kuulostavia 9sp.
arctic biker
19.07.2015, 19.42
Maastopuolen 3rattaisissa taija juuri muuta käytännön tasolla olla kuin merkinnät rattaiden sivuissa. Maantiepuolen 2lehtisissä sitten on rattaiden etäisyyksissä eroja, milloin ne on lähempänä ja milloin kauempana toisistaan, tämäkin sitten enempi etuvaihtaja probleema ja häkin leveys juttu.
Aika monta kilsaa ajoin Shimanon 10maantiekammilla ja 7pakalla ja ketjulla. Etuvaihtaja oli alkuperäinen 7ketjulle tarkoitettu. Ketju sen verran leveä että pikkurieskalla ei voinut pakan kahta pienintä pakan lehteä käyttää, ketju hinkkasi isomman eturattaan sisäpintaan. Ysiketjulla sitten tilanne parani.
Joskus mittailin noita 7/9/10rattaiden paksuuksia enkä niistä eroja keksinyt.
arctic biker
19.07.2015, 20.05
Maalinni osuu minusta oikeaan sillai jotta jos halutaan parasta mahdollista toimivuutta niin tottakai osien pitää olla toisiensa kanssa toimimaan alunperin suunniteltu. Shimanon hyvin pedanttiset kaaviot palasten yhteensopivuudesta ovat hyvä esimerkki, mutta jos tarve on puhtaasti hyötypuolella, siis ei työmatkatempoilussa niin aika surutta noita voi sotkea. Toki voi ylläreitä tulla, joitten ratkaisu aloittelevalle sepälle tuo harmaita hiuksia.
Maastoajossa olen kokenut järkeväksi pitää osasarjan insinöörien suunnittelemassa koostumuksessa, välillä semmoista reuhaamista mullakin jotta haluan voimalinjan toimivan niin hyvin kuin mahdollista.
Amatööri kaipaisi neuvoja: Olen tilaamassa pyörään uudet kammet, Tarkoitus olisi ostaa shimanon zee:n kammet. Keskiö on vasta vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja on Race face:n xc. Muuta ei nöösi poika tästä keskiöstä ymmärrä... Akseli on vanhoissa kammissa 24mm paksu ja keskiö on pyörässä kiinni niin tönärillä mitattuna 100mm pitkä. Mitä mittoja tarvitsen keskiöstä että uskallan ostaa käypäset kammet? Tarkennuksena vielä että olisi tarkoitus jättää tämä keskiö käyttöön kun on käytännössä ihan uusi. Netistä selailin niin keskiö näyttäisi lähinnä tältä: http://www.hi5bikes.fi/~Pd58x0000001/?Y999=PIF&Y104=RF-BB30 mutta en sata varma ole onko juuri tämä keskiö kyseessä. Saako sitä mitattua ilman irroittamista että onko se 68 vai 83 keskiö?
Sitten kun kampia saksan maalta katselin niin noissa shimanon Zee:n kammissa ei mainita akselin paksuutta ollenkaan. http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-zee-10-speed-crankset-fc-m645-36t-175mm-40539/wg_id-420
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.