Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Satulatolppa yli maksimikorkeuden - Living on the edge



latuman
17.07.2015, 18.45
Kuinka vaarallista on mennä maksimikorkeudesta ilmoittavan viivan yli? Tällä hetkellä menee noin 19mm danger zonelle. Runkotakuu menee varmasti, mutta käytännössä kuinka vakava tommonen parin sentin ylitys on kestävyyden puolesta? Alurunkoinen Kona Hei Hei 2015 kyseessä.

ViliA
17.07.2015, 19.05
Mitä vähemmän putkea on rungon sisällä, sitä enemmän vääntöä runkoon kohdistuu pienemmälle alueelle. Onhan noita runkoja ollut täälläkin, jotka ratkenneet juurikin tuon takia pystyputken ja vaakaputken tietämiltä.
Suosittelen ostamaan pidemmän tolpan, varsinkin kun maastossa ajelee.

MRa
17.07.2015, 19.44
En kyllä ajais, ei olis luottoa. 19mm on jo aika paljon kuitenkin. Vääntöä tulee turhan paljon sekä runkoon, että myös tolppaan painetta. Ei minusta väliä vaikka olis maastossa tai maantiellä, kummassakin voi tulla isoja voimia tolppaan.

JiiJiiKoo
17.07.2015, 19.46
Mullakin ratkes yksi runko juuri tuon takia. Eli vaikea suositella ajon jatkamista.

latuman
17.07.2015, 20.37
Ostetaan uusi

noniinno
17.07.2015, 21.38
Pitempää tolppaa? Jos on jo nelisatanen niin valistunut arvaukseni on, että runko on liian pieni.

NikHa
17.07.2015, 22.43
Uudet Konat on rungoltaan pirun matalia. Jäi siksi ostamatta.

nure
18.07.2015, 10.58
Sen verran kiveksiäni arvostan etten halua kokea moisen takia satulaputken murtumista... Toisaaltaan, monenlaisia mieltymyksiä ihmisillä on...

latuman
18.07.2015, 16.25
Pitempää tolppaa? Jos on jo nelisatanen niin valistunut arvaukseni on, että runko on liian pieni.
Se on 350. Runko on pienehkö, mutta niin on mun kaikki pyörät ollu. Pitkät jalat ja notkea kuin näkkileipä vaatii erityisen konfiguraation

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

LJL
18.07.2015, 16.39
350 tolppa voi hyvin olla liian lyhyt sopivan kokoisessakin maastorungossa.. 400mm tolppa pitäisi riittää, +50mm on satulankorkeudesta puhuttaessa itseasiassa todella paljon lisää

Nufan
19.07.2015, 12.31
400mm tolppa itsellä käytössä Giantin Anthemissa. Matala ja pitkä runko. M-koko ja omat mitat 181cm ja inseam jotain 82cm

A.M.®
19.07.2015, 12.42
Eikös se tolpassa oleva limitti viittaakin lähinnä tolpan omiin sietorajoihin? Ei rungon.

latuman
19.07.2015, 14.13
400mm tolppa itsellä käytössä Giantin Anthemissa. Matala ja pitkä runko. M-koko ja omat mitat 181cm ja inseam jotain 82cm

Jep, itse luonnonoikkuna pituutta 176cm, mutta inseam sama kuin sinulla. Olisko sulla kuvaa sun setupista, mihin voisin verrata oman pyörän geometriaa?


Eikös se tolpassa oleva limitti viittaakin lähinnä tolpan omiin sietorajoihin? Ei rungon.

Googletellessani aika moni tiesi kertoa, että "kaikki on OK kunhan rungossa olevasta reijästä ei näy tyhjää". Eli tuossa pikalinkun alapuolella, takapuolella on tommonen hahlo jonka pohjassa isompi reikä, josta näkee onko tolppa vielä siinä kohdassa menossa. Onhan se kyllä, varmaan ton mukaan jos menis niin noin 3cm "riittäis" rungolle tolppaa. Eli onko se limitti vaan tolpan keston puolesta? Onhan putkella iso halkaisija, 30,9mm, mutta sitäkin ohuemmalla seinämällä. Kyllä se voi taipua kun mies tarjoaa persettä.

CamoN
19.07.2015, 17.49
Kaikissa rungoissa ei ole sitä tarkistusreikää, jolloin on mentävä sen tolpan maksimirajan mukaan. Jos eri tolpissa raja on eri kohdassa, se rungon minimi muuttuu vähän häilyväksi käsitteeksi.

Joka tapauksessa siinä vaarantaa omaa turvallisuuttaan kun menee jonkun näinkin selkeän rajan yli. Se tolpan katkeaminenkaan tuskin kamalasti naurattaa, koska todennäköisesti se tapahtuu kuitenkin juuri silloin kun se ei saisi katketa. Uuden tolpan saa toki uutta runkoa halvemalla. Pidempää tilaukseen.

AnttiL
19.07.2015, 21.05
En ikinä ajaisi sellaisella vehkeellä jossa tolppaa 30mm rungon sisällä tuon reikäjutun väittämän mukaan...

Nufan
19.07.2015, 21.12
Jep, itse luonnonoikkuna pituutta 176cm, mutta inseam sama kuin sinulla. Olisko sulla kuvaa sun setupista, mihin voisin verrata oman pyörän geometriaa?



Piti varmistella mittoja, ettei puhu paskaa muistinvaraisesti.

Inseam onkin vähän enemmän, 87cm ja satulaa pidän 76cm korkeudella keskiöstä.
Anthemin M-koon rungossa 400mm tolppaan jää 25mm min insertti rajaan. eli 350mm satulatolppa ei riittäisi.
Runkokorkeus on 45cm

http://kaipatjas.1g.fi/kuvat/Ajo%20kuvia/DSC_7367.jpg?img=smaller

latuman
19.07.2015, 21.20
Jep, näyttää yhtä häröltä kuin kuvittelinkin. Mulla ollu kans noin 76cm korkeudessa (vajaa), vaikka se on virallisesti liian korkealla. Se vain sattuu selkään kaikkein vähiten. Ei kuitenkaan tarvitse kurkottaa, niin mikäs siinä. Toivotaan vaan että maaston haastavuus ei tuhoa joka tapauksessa selkää tämän vuoden Tähtisadeajoissa...

Antti Salonen
20.07.2015, 00.49
Rungon suhteen on yksi periaatteessa selvä raja. Useimmat laaturungot on nimittäin tehty ohennetuista putkista, eli sisähalkaisijaltaan esim. 27,2 mm pystyputki levenee jossain kohtaa sisäpuolelta suuremmaksi, eikä tuota alemmas ulottuvalla tolpan päällä ole mitään rakenteellista merkitystä. Käytännössä tuon kohdan määrittäminen rungosta voi olla aika vaikeaa.

Kona Hei Heissäkin on aika perinteisen näkönen vaaka- ja pystyputken liitos. Olen yleensä ajatellut niin, että jos tolppa ulottuu edes hieman vaakaputken liitoksen yli, ollaan turvallisilla vesillä. 3 cm ei todellakaan riitä, ikinä. Siinä olisi helvetinmoinen vipuvarsi vääntämässä todella lyhyttä pätkää pystyputken päästä.

El-Carpaso
20.07.2015, 10.47
Plus et ko uudet tolpat ei maksa käytännössä mitään ni aika pieni vaiva hommata pidempää tilalle

ealex
20.07.2015, 11.35
Tuo pyöreä reikä kiristyshahlon päässä ei ole satulatolpan korkeuden tarkastusreikä ikinä missään rungossa. Se on hahlon aiheuttamien pistejännitysten poistoa varten, ettei putki lähde halkeamaan sieltä.

Kaikissa rungoissa, missä olen nähnyt mainittuna satulatolpan minimi insert mitta, se on ollut aina enemmän, kuin satulatolpalle yleisesti oleva 9cm. Yleinen ohje on, että satulatolpan pitää yltää yli vaakaputken alemman liitoskohdan.

Tuo satulan korkeus 76cm keskiöstä on 93,5cm poljinakselista. Kun vähennetään polkimen paksuus n. 1cm ja kengän pohjan paksuus n. 1cm niin jää 91,5cm. Kun inseam on 82cm niin siinä on 9,5cm eroa…

latuman
20.07.2015, 12.00
Tuo satulan korkeus 76cm keskiöstä on 93,5cm poljinakselista. Kun vähennetään polkimen paksuus n. 1cm ja kengän pohjan paksuus n. 1cm niin jää 91,5cm. Kun inseam on 82cm niin siinä on 9,5cm eroa…

Joka meinaa...?

ealex
20.07.2015, 12.36
…pitää kurkottaa polkimen ala-asentoon aika monta senttiä tai inseam olisikin enemmän...

latuman
20.07.2015, 12.54
Mmm ja se on paha? Voi olla että oon mitannut väärinkin.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

ealex
20.07.2015, 13.02
Ei tarvitse inseamia mitata, kunhan olet varma, että satula ei ole liian korkealla…

latuman
20.07.2015, 13.03
Se on siinä kohdalla missä on vähiten kipua alaselässä. Lantio alkaa keikkumaan jos vielä nostaa. Se on aika tarkka raja

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

n0mel
20.07.2015, 13.07
Olipa sopiva aihe ylimmäisenä. Omassa Kona Unitissä (2014) laitoin tolpan puolisen senttiä yli maksimiviivan, ja rupesinkin jälkeenpäin miettimään, että ehkä ei kannata. Ensimmäinen maastopyöräni, enkä tiedä miten tarkasti pitäisi säätää korkeus. Kyseessä myös ensimmäinen sinkula, joten kaikinpuolin uusi kokemus (ja tähän asti pidän aivan mahdottomasti!). En tunne pyörän rungon sisäistä rakennetta tarpeeksi hyvin tietääkseni miten tämä kestää.

Pitänee katsoa pidempää satulatolppaa. Eiväthän ne mahdottomia maksa.

maalinni
20.07.2015, 14.59
Puoli senttiä mennee vielä teräsrungossa ongelmitta.

PuffySticker
20.07.2015, 15.22
Ensimmäinen maastopyöräni, enkä tiedä miten tarkasti pitäisi säätää korkeus.

Tähän heittäisin vinkiksi, että kokeile vaihtaa välillä korkeutta, jos epäilyttää. Jos ajat maastossa, kannattaa ehdottomasti kokeilla penkin laskemista sen verran alas, että sinulla on runsaasti tilaa liikkua. Yleinen suositus maastoon on se, että kuski pääsee siirtymään penkin takapuolelle vaivattomasti, kun kammet ovat suunnilleen vaaterissa. Jalan ei tulisi olla täysin suoristettuna silloinkaan kun poljin on alhaalla. Itse nostan tai lasken satulatolppaa varsin usein, riippuen käyttötarkoituksesta. Tällä tavalla saa maalit kulumaan tolpasta varsin nopeasti, jos maastossa säätää, mutta käyttöön se on tehtykin.

n0mel
20.07.2015, 16.04
Jees, ehkäpä tuolla tolpalla mennään toistaiseksi. Maastossa en pahemmin vielä ajele, mutta tämä voi muuttua. Talvella myös tarkoitus ajella työmatka ja muuta.