Näytä tavallinen näkymä : Ensimäinen maantiepyörä.
Moro.
En haulla löytänyt vastaavista fillareista tietoa ja ajattelin suoraan kysyä neuvoa.
Ensimmäisen maantiepyörän hankinta edessä ja Tampereen Xxl:n valikoimista budjettiin sopivia vaihtoehtoja löytyi 2 kpl.
Ridley Fenix 800€
http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/maantiepyorat-cyclocross-pyorat/ridley-fenix-a-105-mix-maantiepyora/p/1108467_1_style
ja
White rr pro 900€
http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/maantiepyorat-cyclocross-pyorat/white-rr-pro-eu-maantiepyora-15/p/1108155_1_style
Kauppias tottakai kehuu omaa tuotemerkkiä ja suositteli sen hankkimista.
Molemmilla varmasti työajot ja lenkit pystyy järkevästi ajamaan, mutta kumpi olisi fiksumpi hankinta?
Se kumpi istuu paremmin käteen. Itse luultavasti kaatuisin valkoisen puolen ultegran vaihtajien takia.
White on paremmilla osilla ja 1.5kg kevyempi...
Pitää vielä käydä paikallisessa Nippelissä katsomassa tarjonta ja kunnolla koeistua uudelleen toi White xxl:ssä.
seppo_taalasmaa
17.07.2015, 13.30
http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maantiepyorat/agree-gtc-compact-2013.html
Jos pystyt vähän venyttämään budjettia niin uskoisin, että tämä kannattaa käydä koeajamassa. Hiilikuitu runkoon todella iso parannus ja tiagralla pärjää hyvin perus lenkkikäytössä. Tonnilla pyörä on kyllä aika pirun hyvä kauppa.
Ei mulla tarkkaa budjettia ole. About tonni +-. Pitää käydä katsomassa. Jäljellä olevat runkokoot ei välttämättä passaa. Minulla on pituutta 181cm.
Muista vain sitten että kun ostat hiilikuiturunkoisen pyörän, että sulla on toinen tonni säästössä uutta pyörää varten, kun kaadut kerrankin ja kuituun tulee kolhu, koska se runko tulee siitä kohdasta epäonnistumaan dramaattisesti.
(Tämä kommentti on tulenarka ja tulee aiheuttamaan vastaväitteitä ja kritiikkiä. Siinä on myös - myönnettäköön - hieman liioittelua, mutta vain hieman).
Lainaan itseäni toisesta ketjusta, koska olen yksiselitteisesti oikeassa.
Don Frostyn prinsiipit aloittelijalle, perustuvat absoluuttiseen totuuteen.
1) Osta pyörä tunnetulta merkiltä, jolla on hyvät jälkimarkkinat, vaikkapa Spessu, Cannari tai Bianchi.
2) Osta kohtuullisen hintainen, toimivalla perustason osasarjalla varustettu pyörä. Uusi Sora on jo ihan kelpaava.
3) Älä päivitä osia, ainakaan suurella rahalla. Pidä kunnossa.
4) Aja kilsoja. Tämän jälkeen aja lisää kilsoja. Samalla voit miettiä, mistä pyörässä pidät, ja mitä muuttaisit seuraavaan. Vinkkinä, monet juttelevat mielellään pyöristä rennommilla ryhmälenkeillä.
5) a) Jos koet tarvetta päivittää, pistä kiertoon, kts. kohta 1.
b) Vaihtoehtoisesti voit pitää pyörän kakkoslenkkipyöränä tai työmatkapyöränä. Tässä tapauksessa kannattanee varmistaa että 28 mm rengas mahtuu. 28-millisissä alkaa olla jo rengasta useimpiin käyttötarkoituksiin.
Eli ehdottomasti Ridley, hands down. Pääasia että koko menee oikein.
kuovipolku
17.07.2015, 15.07
Muista vain sitten että kun ostat hiilikuiturunkoisen pyörän, että sulla on toinen tonni säästössä uutta pyörää varten, kun kaadut kerrankin ja kuituun tulee kolhu, koska se runko tulee siitä kohdasta epäonnistumaan dramaattisesti.
(Tämä kommentti on tulenarka ja tulee aiheuttamaan vastaväitteitä ja kritiikkiä. Siinä on myös - myönnettäköön - hieman liioittelua, mutta vain hieman).
En tiedä olenko nyt yli-innokas veepeekoolainen vai pikku pyromaani, mutta jos nyt tekisimme kyselyn kaikille niille jotka ovat kaatuneet hiilikuitupyörällään ei vain kerran vaan n kertaa, veikkaisin että vastaukset jakautuisivat kutakuinkin näin:
98% vastaajista on sitä mieltä että "Ei näkyvää eikä tuntuvaa vauriota; pyörällä ajettu kaatumisen/viimeisimmän kaatumisen jälkeen tuhansia kilometrejä." on oikea vaihtoehto
2% vastaajista on sitä mieltä että "Vaurio oli selvä tai huollossa kehotettiin vaihtamaan uuteen runkoon." kuvaa parhaiten hänen kokemuksiaan.
Hiilikuituinen runko tai haarukka hajoaa enemmän tai vähemmän dramaattisesti kun siihen kohdistuu (pinta-alaan nähden) suurehko voima väärästä suunnasta. Tyypillisesti rajuhko törmäys johonkin kovaan ja liikkumattomaan objektiin (yleensä kolarissa) tai kapean tai terävän esineen (kiven, kannon, kulman) iskemä sivusuunnasta. Edellisessä ei kannata luottaa liikaa alumiininkaan kestävyyteen ja jälkimmäisessä tarvitaan myös reiluhko annos epäonnea.
Edellämainitusta huolimatta valitsisin Ridleyn, Whiten ja Cuben välillä Whiten alumiinirungosta huolimatta. En tunne uudempaa eli 10s Tiagraa, mutta arvostan Ultegraa, Ridleyllä voi ehkä olla tunnettuna ja coolimpana merkkinä parempi jälleenmyyntiarvo, mutta en osaa antaa sille painoarvoa.
Tosin ykkösneuvoni on että valitsee sen josta löytyy omiin mittoihin sopiva pakottamaton mutta urheilullinen ajoasento. (Tähän pääseminen vaatisi ehkä ns. asiantuntevaa kaveria kaupanteon avuksi.)
Ei mennyt helpoksi tämäkään valinta. Harmi kun xxln pyöriä ei voi koeajaa.
Ei mennyt helpoksi tämäkään valinta. Harmi kun xxln pyöriä ei voi koeajaa.
Miten niin, kyllä mä sain kokeilla ihan rauhassa?
Lielahdessa kyselin, niin myyjä sanoi ettei voi koeajaa. Mahtaisiko olla käytäntö vai myyjältä palvelualttius vähissä...
No Lielahdessa minäkin asioin ja myyjä itse tarjosi koeajoa, ei kyllä tapa taida olla vaan tais olla tampio myyjä...
Ajokortti tai henkkari pantiksi ja menoksi ☺
Koeajo ensimmäistä hankittaessa on melko turha. Kokenut myyjä, kaveri tai mieluusti molemmat on tärkeämpi apu.
^Vmp, aivan varmasti on tarpeellinen.
Pyörämerkkien välillä on eroja ja toinen voi tuntua ihan paskalta kun toinen taas istuu niinkuin hanska.
^Ja kun ei ole koskaan maantievillaria omistanut/ edes ajanut, niin "hanskalta" tuntuu helposti se missä ajoasento on lähimpänä sen kotona olevan hypridin tai maasturin asentoa. Hetken päästä harmittaa, kun alkaa ymmärtämään mitä olisi pitänyt ymmärtää koeajolla. Toisaalta pääseepähän nopeammin hommaamaan uutta ja sehän on pääasia :)
En sitä sano, etteikö "korttelin ympäri" koeajoa voi tehdä, mutta pelkän tunteen perusteella en eka maantietsygää lähtis ostamaan.
^Tuskinpa vaan, myyjän ja koeajon avulla se pyörä ostetaan...
Täytyy olla täys idiootti joka ostaa pelkästään kavereiden ja muiden mukaan pyöränsä ilman omaa kokeilua.
Jos maantiepyörää on ostamassa ja niitä kokeilee huomaa takuulla eron vaikkei olisi aiemmin ajanutkaan.
Hanskalta tuntuu se mikä jokaisesta itsestä tuntuu hyvältä, vittuako sitä kisakireintä laitetta ostaa sunnuntailenkeille(ja ei se silti ole mikään hybridi)
^ Yhtään maantiepyörääni en ole kokeillut ennen ostamista ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. En ole tosin ikinä ostanut kokonaista pyörää vaan aina pelkän rungon...
^Tuskin ostit ensimmäistä tietämättä mitä haluat pyörältä ja mikä tuntuu sinusta hyvältä?
Silloin jos tietää mitä haluaa on aivan eri asia...
Kyllä alumiinirunkoiseenkin pahojakin kolhuja saa aikaiseksi ja hiilari sentään helpompi korjattava kuin esim. kunnon lommo aluputkessa.
Kävin toisessa xxl:n liikkeessä testiajamassa molempia pyöriä ja Ridleyn kannoin kotiin. Ridley tuntui ensimäisistä metreistä paremmalta ajaa. Whitessä on ehkä liian kisainen fiilis ja sitäkautta tuntui liian väkinäiseltä.
Kiitos mielipiteistä!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.