Näytä tavallinen näkymä : Hybridipyörä jossa on pakkari
Olen ostamassa polkupyörää. Pyörän joka päivä kaupungissa ja 1-2 kertaa vikossa noin 40km maatiellä.
Haluan maksaa noin €400-€550. Pakko on että pyörässä on pakkari, dynamo ja jalkajarrut. Mielummiin max 7 vaihteinen.
Naapurikaupasta sain tämä tarjous: Tähtipyörä Wega (http://www.tahtipyora.fi/index.php/capella-1335.html?___store=fi&___from_store=se#.VafI8vlly_A) €500. Muuten ehkä tämä Ortler Saragossa (http://www.bikester.fi/384178.html) €500?
Saisinko vähän neuvoa?
Anteeksi minun suomeani, minä olen Ruotsista.
Miksi jalka jarru pakko olla? Ite en huolisi napavaihdetta sen monimutkaisuuden ja raskauden takia
Tapatalk
Jos et ole jostain syystä rajoitteinen käyttämään käsijarruja sekä ulkovaihdetta suosittelen unohtamaan nuo napavaihteiset ja jalkajarrulliset ☺
Kiitos vastauksesta. Edellinen pyöräni oli vanha mummopyörä ja pyörin paljon ja pitkä sillä. Siis viihdyn kun on jalkajarru ja helpot vaihdet.
Jos jalkajarru ja vaihdet eivät ole pakko, minkä pyörää suositteletteko?
snowfake
16.07.2015, 21.46
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3336681/daily.jpg
Specialized Daily Sport. Sain omani 539€. Ei tarvii laittaa yhtään mitää muuta kuin ehkä paremmat polkimet ja kovaa ajoa. 8 vaihdetta, jalka, heijastimet, kilikello, etutarakka. On hyvä, eikä yllättäen edes mitenkään halvan oloinen kun ajelee.
Giant Escape2 city. Ei ole jalkajarruja, mutta käsijarrut ovat helpommat. Kannattaa kokeilla, totut niihin hetkessä. Tarakka, soittokello yms löytyy.
Tarakan saa Biltemasta parilla kympillä. Ei kannata muodostaa siitä kynnyskysymystä.
Naapurikaupasta sain tämä tarjous: Tähtipyörä Wega (http://www.tahtipyora.fi/index.php/capella-1335.html?___store=fi&___from_store=se#.VafI8vlly_A) €500. Muuten ehkä tämä Ortler Saragossa (http://www.bikester.fi/384178.html) €500?
Saisinko vähän neuvoa?
Anteeksi minun suomeani, minä olen Ruotsista.
Kätevin kaupungissa olisi hyvät napavaihteilla ja käsijarru, mutta sellainen ei mahdu budjettiin. Toistaiseksi esillä olleista ottaisin tuon Ortlerin. En keksi mitään erityisen huonoa siitä. Napadynamo on mainio keksintö Ja se taisi noista muista puuttua. Jos tavaraa kuskaa, niin tuo etutarakallinen spessu täydennettynä takatarakalla ja lukittavalla muoviboksilla olisi aika taydellinen myös.
Älä ota semmoista, missä joustohaarukka. Ei sitä tarvitse maantiellä, se vain aiheuttaa lisäkuluja kun sitä joutuu joskus huoltamaan.
http://m.bikester.fi/384229.html
Vaikka tämä mielummin kuin nuo kaksi.
Lokarit ja tarakka ei paljoa maksa.
Esim. Giant Escape 2 cityssä on valmiiksi tarakka, lokasuojat sun muut. Moni haluaa ne valmiina niin ei tarvitse erikseen ostaa ja asennella. Ei toki sen vuoksi hyvää pyörää kannata hylätä, että nuo puuttuvat jos se muuten on edullinen ja täyttää vaatimukset.
Itselläni kokemusta vain Escapen naisten mallista, mutta varmasti myös miehille löytyy omansa.
Ulkorengas
17.07.2015, 08.19
Älä ota semmoista, missä joustohaarukka. Ei sitä tarvitse maantiellä, se vain aiheuttaa lisäkuluja kun sitä joutuu joskus huoltamaan.
Ei sitä tarvitse edes kaupungissa.
Kuten joustohaarukkakin, myös napavaihde on kallis ratkaisu. Parempaan hinta/laatusuhteeseen pääsee jäykällä keulalla, ketjuvaihteella ja käsijarruilla. Myös turvallisuus paranee, kun todellisuudessa pyörää jarrutetaan etu- ja takarenkaalla, eikä vain heikosti pitävällä takarenkaalla. Käsi- ja jalkajarrun yhdistelmä on kaikkein vaikein tapa jarruttaa, jonka käyttöä tuskin kukaan hallitsee.
Eikös Whitellä ollut jokin tarjous XXL:ssä, hintaan 499 tjsp? Tarakan tuohon taisi joutua laittamaan, mutta se ei ole ongelma, kun budjetti pitää silti.
^Oliko tämä http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/hybridipyorat/white-sc-comp-ff-hybridipyora-15/p/1108146_1_style
Mun mielipide joustohaarukasta ja napavaihteista on, että tietyntyyppiseen fillariin tottuneet harrastajat mollaa liikaa jalkajarruja, napavaihteita ja kohtuuhintaisia joustohaarukoita.
Näillä on kuitenkin omat etunsa ja paljon käyttäjiä, jotka ovat tyytyväisiä, eivätkä halua luopua noista mistään hinnasta. Moni näistä tietämistäni käyttäjistä on aloittanut fillaroinnin ja fillaroinut ketjuvaihteisella ja käsijarrullisella täysjäykällä vuosia (tai vuosikymmeniä) ja hakeneet vanhan pyörän kuluttua loppuun niiden heikkoihin puoliin parannusta ja löytäneet sen ko. tekniikoista.
Itteläkin se "täydellinen kauppakassi" on vielä toteuttamatta, mutta varmuudella siinä ei ole kapeita renkaita, ketjuvaihteita tai jäykkää alumiinikeulaa. Lista on aika pitkä ja kallis mm. leveät renkaat, rohloffin napavaihteet, hydrauliset levyjarrut, joustava keula (joko kuitukeula tai joku lyhytjoustoinen) siitä löytyy.
Harvemmin täällä forumilla kiinnitetään huomiota pukeutumiseen, tyyliin yms. Siis tavallisten ihmisten.
Jos ajaa joka päivä ja ei vaihda pyöräilyvaatteita, kannattaa pyörässä olla lokarit, ketjunsuoja ja mainitsemasi varusteet. On tärkeää että pyörästä on saatavissa itsellesi sopiva koko.
Hommasin "kauppakassiksi" Helkama Oivan. Siinä on: lokarit, tavarateline, napadynamo ja etuvalo (takavalo paristolla), napavaihteet, rullajarru edessä. Runko, vanteet ja lokarit ovat terästä, joten painaahan se, mutta myös kestää.
Kiitos kaikesta vastauksista. Alhaalla olen vanhan pyörän kanssa (menossa 75km retkillä). Eli en käytä mitään erikoisvaateita, ja ”tavallinen” polkupyörä riittää. Totta kai haluan paras mitä rahana salli, mutta pakkari, dynamo ja jalkajarrut ovat tärkeä.
http://i.imgur.com/XMpoPsj.jpg?1
Minun mielestäni Tähtipyörän tiedot vaikuttavat hyvältä. Tai jotain muuta?
Paino (kg)
15.5
Koko
28"
Runkokoko
54 cm
Runkomateriaali
Alumiini
Haarukka
Hi-ten
Vaihteet
3-v Shimano nexus
Jarrut
Jalkajarru, edessä V-jarru
Renkaat
Schwalbe 40-622 Road Plus - Pistosuojattu, heijastinnauhalla
Vanteet
Zac 21 kaksoisseinämä
Ohjainkannatin
Korkeuden ja kulman säätömahdollisuus
Istuin
Velo
Valot
Napadynamo, etuvalo AXA ja Herrmans Led takavalo
Lukko
Turvalukko
Polkimet
Muoviset Non Slip
Vakiovarusteet
Antirost-ketju, Herrmans-Ergonomiset kädensijat, Seisontatuki, Soittokello, Tavarateline
Jos haluat parasta mitä rahalla saa niin jätä tuo kauppaan...
Käsijarrut on vain monta kertaa tehokkaammat ja ulkovaihtaja taas monta kertaa helpompi ja halvempi huoltaa.
orc biker
17.07.2015, 17.43
Jalkajarru on hankala, tehoton ja turvaton. Ymmärrän, jos yli 70-vuotias ei yksinkertaisesti pysty vain hyväksymään ajatusta uudesta, koska joskus vanhuksilla aivot lukkiutuvat menneeseen. Mutta perusterveen ihmisen ei pidä ostaa jalkajarrulla varustettuna pyörää, koska itselleen siinä vain hallaa tekee. Ja ehkä muille, jos ei pysty pysähtymään tarvittaessa ajoissa. Ei niin mitään järkeä. Ei siitä hyödy mitään.
Täysin kelvollinen tavarateline maksaa Biltemassa 12,99 €. Aiemmin linkitetty Seriousin hybridi on järkevä valinta. Täyspitkille lokareillekin näyttäisi olevan erittäin hyvin tilaa.
Jalkajarru on hankala, tehoton ja turvaton.
Niin on käsijarrukin, jos sitä ei pidä kunnossa. Kunnossa olevassa jalkajarrussa riittää kyllä tehot ja se on turvallinen joka säällä. Hankalilla keleillä vanteet jäätyy ja jarrut katoaa tai käyttäytyy hyvin epämääräisesti. Levyjarruissa jäätymisongelma ei ole yhtä paha.
Tuo käsijarrun huolto onkin niin vaikeaa, aavistuksen ontuva vertaus kun verrataan kunnossa olevaa epäkuntoiseen...
Kiitos taas vastakusesta. Olisiko Crescent Kebne 2014 (http://www.crescent.fi/pyoramallisto/hybridipyorat/kebne-24-v-2014), €600 hyvä vaihtoehto (ja miksi?)?
Aiemmin linkitetty Seriousin hybridi on järkevä valinta. Täyspitkille lokareillekin näyttäisi olevan erittäin hyvin tilaa.
En yrityksistä huolimatta löydä siitäkään napadynamoa. Halpaa ja hyvää levyjarrullista napadynamokiekkoa kun ei niin vaan löydä. Ei noiden vaatimusten pitäisi olla mahdottomia, lukuunottamatta jalkajarrua jota en itsekään ottaisi kirveellä uhattunakaan.
orc biker
18.07.2015, 10.24
Kiitos taas vastakusesta. Olisiko Crescent Kebne 2014 (http://www.crescent.fi/pyoramallisto/hybridipyorat/kebne-24-v-2014), €600 hyvä vaihtoehto (ja miksi?)?Aika halvan sarjan osilla hintaan nähden. En ole tunnetusti gramman viilaaja, mutta onhan tuo pyörä tarpeettoman painava, mistä ei kuitenkaan ole etuakaan, joskaan ei juuri haittaakaan. Noin suuri ero moniin vastaaviin kuitenkin synnyttää jo huonon laadun vaikutelmaa, että on niin halpaa bulkkitavaraa kuin vain voi.
Tai ei vaan osata tai malteta lukea kysymystä ;)
Tosin kysymyksestä riippumatta voi sitten vastata oman vastauksen.:p
orc biker
18.07.2015, 10.30
En yrityksistä huolimatta löydä siitäkään napadynamoa.
Eihän siinä olekaan. Minusta tuollainen ehto on liian rajaava. Onko oikeasti mahdoton ajatus ostaa LED-lamppu, joka näkyy, jos ei suuremmin näytäkään, jopa kymmeniä tunteja samoilla AA(A)-akuilla kertaakaan niitä lataamatta? Luultavasti ei, koska ainakin tuossa kysyjän itsensä miettimässä Crescentissä on tekstin mukaan "paristovalaisin" edessä. Jos se on ihan pakko olla, niin vaihtaa siihen uuden kiekon. Biltemasta näyttäisi lähtevän moinen kuudella kympillä. Satasella varmaan jo saa lisää valinnanvaraa. Vielä jää voitolle, jos valitsee fiksun pyörän ilman noin rajoittavaa ehtoa.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vanteet/Etupyora-jossa-Shimanon-napadynamo-2000018864/
Jos osaa tarakan asentaa, niin varmaan osaa vaihtaa renkaatkin uudelle vanteelle. Jos ei osaa, niin on hyvä syy opetella, koska rengashan voi tunnetusti puhjeta vaikkapa siellä 40 kilometrin päässä kotoa.
Tai ei vaan osata tai malteta lukea kysymystä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png
Tosin kysymyksestä riippumatta voi sitten vastata oman vastauksen.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/tongue.png
Tai tai tai tai. Siinähän arvailet.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skill-6.5-434918/wg_id-6672 Vaikka tosta Radon Skill 6.5
Eihän siinä olekaan. Minusta tuollainen ehto on liian rajaava. Onko oikeasti mahdoton ajatus ostaa LED-lamppu, joka näkyy, jos ei suuremmin näytäkään, jopa kymmeniä tunteja samoilla AA(A)-akuilla kertaakaan niitä lataamatta? Luultavasti ei, koska ainakin tuossa kysyjän itsensä miettimässä Crescentissä on tekstin mukaan "paristovalaisin" edessä. Jos se on ihan pakko olla, niin vaihtaa siihen uuden kiekon. Biltemasta näyttäisi lähtevän moinen kuudella kympillä. Satasella varmaan jo saa lisää valinnanvaraa. Vielä jää voitolle, jos valitsee fiksun pyörän ilman noin rajoittavaa ehtoa.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vanteet/Etupyora-jossa-Shimanon-napadynamo-2000018864/
Mutta kun toi Bilteman kiekko ei syö levyjarrua. Arkipyörässä napadynamo on ehdoton, miksi siitä pitäisi tinkiä? Dorkan hommaa puljata pattereiden kanssa kun ei tarvitse. Tällaisen rajaavan ehdon ketjun aloittaja nyt on vaan asettanut, hän haluaa ostaa valmiin pyörän eikä mitään aihioita.
Leewin ehdottama Radon alkaa jo muistuttaa sopivaa pyörää. Jalkajarru on tunnetusti perkeleen keksintö ja pysyy mielikin virkeänä kun opettelee jotain uutta.
Itse hankkisin Kona Dew:n ja siihen lokasuojat ja telineen, napadynamon unohtaisin ja hankkisin ladattavilla paristoilla varustetun ledlampun... Pysyis suht budjetissa ja ei painokaan hirvitä.
orc biker
18.07.2015, 11.00
Mutta kun toi Bilteman kiekko ei syö levyjarrua.
No, sehän riippuu, millaisen pyörän ostaa. Toki kannattaa ostaa levyjarrullinen, mutta tässä nyt muutenkin tunnutaan menevän antiikkilinjalla jalkajarruista haaveillen, että en tiedä, mitä tapahtuu. Noin satasella pitäisi saada levyjarrullinen versio. Myy uuden pyörän mukana tulevan etukiekon saman tien uutena, niin siitä varmaan joku vähän maksaakin. Pointti on kuitenkin siinä, että ei kannata tehdä pyörävalintaa noin harvinaisella osalla rajaten, jos haluaa saada mahdollisimman hyvän pyörän. Mieluummin vaihtaa itse, kun operaatio on vain renkaan vaihtamisen veroinen.
Arkipyörässä napadynamo on ehdoton, miksi siitä pitäisi tinkiä? Dorkan hommaa puljata pattereiden kanssa kun ei tarvitse. Tällaisen rajaavan ehdon ketjun aloittaja nyt on vaan asettanut, hän haluaa ostaa valmiin pyörän eikä mitään aihioita.
Ei se ole ehdoton. Suurin osa tuntemistani arkipyöräilijästä, sellaiset 90 %, ajaa paristojen kanssa. Ihmiset lataavat älypuhelimensa suurin piirtein joka ilta, mutta ilmeisesti ovat sitten niitä dorkia, kun vanha kunnon nokialainen meni viikon samalla latauksella. Jos on ihan pakko saada kaikki vakiona, niin sitten varmaan on, mutta älä sinä puhu toisen puolesta. Homma vain menee niin, että jos ei edes renkaita voi vaihtaa itse, minkä se uuden vanteen laittaminen vaatii (ja usein muutenkin kannattaisi vaihtaa ensirenkaista fiksumpaan, ainakin nyt arkipyörässä pistosuojattuihin), niin sitten joutuu ajamaan huonommalla pyörällä, koska valinnanvaraa on niin paljon suppeammin. Se ei varmaan sitten ole dorkaa, että ajaa tarpeettoman huonolla pyörällä? No, kaikilla on prioriteettinsa. Tarjosin kuitenkin vaihtoehtoista suunnitelmaa. Ottaa tai jättää.
Ei se ole ehdoton.
Pakko on että pyörässä on pakkari, dynamo ja jalkajarrut.
Jalkajarrut ei kuitenkaan ehdoton, koska dorkaa :rolleyes:
Kaupassa nyt he suosittelevat Felt QX65.?
Micro-usb-laturilla ladattava 3w led-valo leikatulla valokuviolla maksaa kokonaiset 29,90€ kotimaassa, ja akku kestää tuntitolkulla pakkasissakin. Ihan hyvä syy unohtaa napadynamo.
orc biker
18.07.2015, 11.54
Jalkajarrut ei kuitenkaan ehdoton, koska dorkaa :rolleyes:
Huono kauppias tarjoaa sitä, mitä asiakas haluaa. Hyvä kauppias tarjoaa sitä, mitä asiakas tarvitsee. Lopulta asiakas toki itse päättää.
Kauppias myy QX65 e500.
http://www.feltbicycles.com/international/2015/bikes/allround/qx/qx65-mens.aspx
Siinä on Acera vaiheet mutta hän voi vaihda ne Alivioon kahdella kymmenellä eurolla.
Ostaisinko ja kannattaako vaihda vaihteet?
Ei ole felt 500,- arvoinen enään tänä päivänä, vanhaa tekniikkaa enkä suosittele.
Aiemmin on ehdotettu oikeasti ihan hyviä pyöriä, tutustu nyt vaikka niihin ensin.
orc biker
18.07.2015, 12.23
Siinä on Acera vaiheet mutta hän voi vaihda ne Alivioon kahdella kymmenellä eurolla.
Ei kannata. Kumpikin toimii ihan hyvin.
^Juu, ko. ajossa Acera toimii kuin junan vessa... Tuossa olis mys vaihtoehto jos koko natsaa http://www.bikeshop.fi/Kona_Dr_Good_13/ekauppa/pKODRG13/
Kiitos kaikesta vastauksista. Alhaalla olen vanhan pyörän kanssa (menossa 75km retkillä). Eli en käytä mitään erikoisvaateita, ja ”tavallinen” polkupyörä riittää. Totta kai haluan paras mitä rahana salli, mutta pakkari, dynamo ja jalkajarrut ovat tärkeä.
Ei ehkä parasta, mutta Pelagon Stavanger (http://www.pelagobicycles.com/bicycles/men/stavanger.html) on ihan hyvä. Tuo alussa asetettu hintahaarukka on sellainen, missä joka tapauksessa haetaan vähiten huonoa.
Napadynamoa pidän vähän menneen ajan tekniikkana. Se oli ihan perusteltu ennen led-lamppuja.
Vaatetuksesta olen taas jyrkästi eri mieltä. Miksi pitää maksimoida kurjuutta, kun voi pukeutua mukavastikkin?
Ostan tosta kaupasta Felt. Mutta QX65 vai +150e QX75?
http://www.feltbicycles.com/International/2015/Bikes/allround/qx/qx75-mens.aspx
Miksi kyselet neuvoja pyörän ostoon jos ei neuvot kelpaa?
Sen kun ostat minkä paskan vaan, sinähän sillä ajat...
http://www.urheilupajala.fi/miesten-tunturi-c-31_47_111_119_129.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.