Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : levykiekoista



sledgehammer
15.07.2015, 18.45
Täällä on varmaan ukkoja, jotka ovat moisella ajaneet ja osaisivat kertoa, minkälaista muutosta nopeuteen tuollaisella olisi saatavissa. Olen vähän kahlannut nettiä läpi asian tiimoilta ja kiinnostaisi tietää paljonko tuollaisella keskinopeus nousee suhteessa vaikka hyvään 50mm aerokiekkoon. Sivutuuli ei lopulta ilmeisesti ole niin paha ongelma kuin väitetään. Näin ainakin olen lukenut. Toki levykiekkoja on paljon erilaisia, mutta niiden kesken ei ilmeisesti ole ihan hirvittäviä eroja aerodynamiikan suhteen. Painossa sitten paljonkin... Jos esimerkiksi vaihdan alla olevan citec 6000cx takakiekon vaikka pro:n levyyn, niin mikä mahtaa olla ero nopeudessa ajettaessa samalla teholla samoissa olosuhteissa. Tällä pohjustan lähinnä sitä, että kannattaisiko tommonen lainata tai peräti ostaa 180km matkaa varten? Voisiko sillä teoriassa voittaa vaikka transitioon menevän ajan, jos muuten pitäisin normikiekoilla yllä 33km/h keskaria tuon matkan ajan? Voi olla että on vähän turhanaikaista pohdintaa, kunhan tuli mieleen. Onhan sekin nöyrää, jos vetelee levyllä ja ohi painaa ukkoa normaaleilla maantiekiekoilla. Tietty parhaiten asia varmaan selviäisi ihan kokeilemalla, jos saisi jostain levyn lainaan.

mhelander
15.07.2015, 19.36
Ilmeisesti Tri-touhuja mielessä ?

Toimiihan levy takana etenkin jos on taitoja pitää vauhti tasaisena. Eteen syvä aerovanne niin aerodynamiikan puolesta homma on kaluston puolesta kunnossa.

Äijän ajoasento on kyllä kiekkojakin tärkeämpi saada kuntoon mutta jos on jo hiottu äärimmilleen niin sitten on vaikka lainakiekoilla helppo nähdä niiden mahdollinen etu.

Puuskatuulet tuntuu enemmän kuten ohittavat rekat ja pakut... voivat tehdä ajamisesta hallinnan suhteen rasittavampaa kuin keskisyvillä aerovanteilla.

Etu paranee jos keskinopeus on korkeampi...

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

sledgehammer
15.07.2015, 21.54
Joo, tri-touhuja ajatellen mietin tuota vaihtoehtoa. Tuosta hyödystä on kirjoiteltu niin, että hitaammat kuskit hyötyisivät peräti enemmän. No mene ja tiedä. Nyt olen ajellut 50/85 setillä ja vielä ei oo parin kesän aikana ollut sellaista keliä, että tuo setti olisi muodostunut esteeksi ajamiselle. Oman lisänsä tuohon tuo vielä speedfill juomasäiliö rungossa, jota en kyllä nyt aio käyttää. Melkoisia tuulia on ollut. Oman analyysin perusteella mun vahvimpia puolia on tasaisen vauhdin pitäminen pidemmässä reissussa. Kun saan vaihteen ja sykkeen kohdalle, se ei siitä juuri muutu, vaikka mentäisiin tunteja.

Asento on nyt semmonen, että stemmiä ei kauheasti lasketa, tai saa ajaa niska ihan tiltissä ja käsinojat ovat kapeimmassa asennossa. Nytkin air attack pitää laittaa vähän takaraivolle päähän, että ei etureuna tuu näkökenttään tielle. Toisilla sarvilla vois saada kapeammallekin kädet, mutta kyynärvarret ovat joka tapauksessa torson sisäpuolella. Mitä muuta siitä vois enää säätää? Olen ainakin lukenut, että korkeus ei ole niin merkitsevä hidaste, kuin paketin leveys. Kiekkovaihtoehtoina on nyt 50/85 gigantex-sapim cx ray-DT240 setti, citec 6000cx 50/50 (pärjäsi hyvin tourin testissä) tai sitten levy + 50mm citec.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

CamoN
15.07.2015, 22.34
Sellaista nyrkkisääntöä olen Esson baarissa kuullut, että levykiekon hyödyt alkaa konkretisoitua keskinopeuden noustessa noin 40km/h tuntumaan, kun painavamman kiekon momentti ja pienin mahdollinen ilmanvastus kumoavat painavamman kiekon haitat.

Hankin itselleni levyn alkukesästä aika-ajokäyttöön. Tähän mennessä on tainnut tulla ajettua muutamia satoja kilometrejä, ja on levystä ihan selvää hyötyä jos reitti on edes kohtuullisen tasainen. Mitään keskinopeuseroja en kuitenkaan uskalla hakata kiveen, enemmän se hyöty realisoituu mielestäni sitä kautta että levykiekko pitää sen nopeutensa paremmin kunhan sen kerran kiihdyttää haluttuun nopeuteen. Kun nopeuden ylläpitäminen on vaivattomampaa, ainakin omalla kohdalla kadenssi tippuu 5-10rpm ja se tekee koko suosituksesta taloudellisemman ja kontrolloidumman. Jos aika-ajon yhteydessä voidaan ylipäänsä puhua varsinaisesta taloudellisuudesta tai kontrollista. Omat kymppitempot on kulkeneet tänä kesänä muistaakseni 40-42km/h haarukkaan reitistä, olosuhteista ja päivästä riippuen.

timppa_234
15.07.2015, 22.50
Joskus kun ajettiin kymppitempoa levyllä ja tavallisella 32 pinnaisella matalalla kiekolla niin levy voitti noin 2 sekuntia/km kun keskinopeus oli 40 km/h.

Triathloniin ei kannata ostaa kallista hiilarilevyä vaan päällystää nykykiekot 'wheel covers' muovihärpäkkeillä. Toimii aivan yhtä hyvin eikä maksa kuin muutaman kympin.

sledgehammer
15.07.2015, 22.51
https://youtu.be/cmql1byoYIE

Tuosta 40km/h rajasta on ollut useassa lähteessä juttua, että se ei ihan pitäisi paikkaansa vaan hyöty olisi selvästi havaittavissa alemmillakin nopeuksilla. Tää nyt on vaan lyhyt pätkä, mutta siinäkin sivutaan tuota asiaa. Saattaisin saada levyn lainaan, tai sitten semmosen vois löytää sopivasti 400-550€ haarukkaan. Esimerkiksi Vision trimax levyn tai pro-lite padovan. Prootakin näytti saavan 10 pakalle 500e hujakoilla.
Pro-lite padovasta lyhyt mainos:
https://youtu.be/sPTOt33i5eM