Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 ja kadonneet vaihteet
Moro,
Parin pidemmän lenkin jälkeen ilmeni ongelma vaihteissa. Shimano 105:n (11 speed) oikean käden vaihtajasta on kadonnut kaksi indeksiä. Naksahtelee siis vain yhdeksän kertaa luvatun 11 sijaan, joten väkisin jää pari vaihdetta käyttämättömäksi. Kahvassa siis lienee jotain pahemman kerran vialla. Onko kellään käryä miten ongelmaa voisi ruveta korjaamaan vai onko auttamatta edessä uuden kahvan osto?
Kiitokset! :)
Marsusram
14.07.2015, 23.09
Katso ettei vaijerinkuori ole hypännyt missään jatkoksessa ulos kolostaan ja jäänyt kantamaan.
Kummast pääst ne naksut uupuu?
FillaRilla
15.07.2015, 01.20
^Jos pikkurarattailla, eli isoilla vaihteilla, ehkä vaijeri on alkanut jumitusvi...tuilun. Koita rasvata vaihtajaan menevää viimeistä pätkää. Jos ei avita, vaihda vaijeri. Voit tsekata kahvan puoleisesta päästä irroittamalla vaijerin vaihtajasta, tai kuoren yhdestä rungon stopparista, ja ujuttamalla kahvan puoleisen pään ulos kahvasta (suurimmalla vaihteella, eli pienimmällä rattaalla) Näin näet jos on säikeet ovat rispaantuneet kahvan puoleisesta päästä.
Jos kilsoja alkaa pyörällä olla useita tuhansia, on tämä tod. näk. ongelmavaihtoehto.
arctic biker
15.07.2015, 08.02
Niitä maksuja on kyllä 10...
Sori, alkuperäinen viesti oli hieman vajaa. Tsekkasin toissapäivänä vaihteiden vaijerin ja kahvan päästä se tosiaan oli pahasti rispaantunut -> vaijeri vaihtoon, mutta tästä ei ollut apua. Kaksi indeksiä edelleen puuttuu. Puuttuvat naksut ovat pikkurattailla, eli isoilla vaihteilla. Kahvasta siis puuttuu kaksi naksua kokonaan, joten normaalilla vaijerin ja takavaihtajan säädöllä takapakasta jää aina kaksi ratasta käyttämättä, kun vaihtoindeksejä kahvassa on kaksi puuttuvaa.
"Niitä maksuja on kyllä 10..."
Totta. My bad. Oli hieman hutiloiden kirjoitettu viesti, kun kelasin takalehtien määrää :) Indeksejä on siitä huolimatta oikean käden vaihtajassa kaksi vähemmän mitä kuuluisi.
kuovipolku
15.07.2015, 10.33
Naksuja on tosiaan edessä aina yksi vähemmän kuin takana rattaita...
Vaijerista lähtisin minäkin vikaa etsimään. FWIW cyclocrossari oireili siten ettei takavaihtaja suostunut vaihtamaan pienimmille rattaille. Aikan ihmeteltyäni tajusin vilkaista keskiön alle ja selvisi heti että rispaantunut säie jumitti vaijerin ohjaimen aukkoon.
(Oli se vaijeri kahvan päästäkin vaihtokunnossa...)
Oma 105 vaihtoi ongelmitta, mutta usean vuoden ajon jälkeen muun rempan yhteydessä vaihdoin huvin vuoksi vaijeritkin. Oli takavaihtajan vaijerista monta säiettä kahvan sisällä poikki. Ihme, että yleensä toimi.
Hääppönen
15.07.2015, 11.08
Tsekkasitko naksujen määrän vaijeria vaihtaessasi siinä vaiheessa, kun vaijeria ei ollut paikallaan? Jos naksut puuttuivat tuolloinkin, ei paljon muuta vaihtoehtoa kuin kahva jää jäljelle.
JiiJiiKoo
15.07.2015, 11.12
Sori, alkuperäinen viesti oli hieman vajaa. Tsekkasin toissapäivänä vaihteiden vaijerin ja kahvan päästä se tosiaan oli pahasti rispaantunut -> vaijeri vaihtoon, mutta tästä ei ollut apua. Kaksi indeksiä edelleen puuttuu. Puuttuvat naksut ovat pikkurattailla, eli isoilla vaihteilla. Kahvasta siis puuttuu kaksi naksua kokonaan, joten normaalilla vaijerin ja takavaihtajan säädöllä takapakasta jää aina kaksi ratasta käyttämättä, kun vaihtoindeksejä kahvassa on kaksi puuttuvaa.
"Niitä maksuja on kyllä 10..."
Totta. My bad. Oli hieman hutiloiden kirjoitettu viesti, kun kelasin takalehtien määrää :) Indeksejä on siitä huolimatta oikean käden vaihtajassa kaksi vähemmän mitä kuuluisi.
Kokeilepa seuraavaa proseduuria
Irrota vaijeri takavaihtajasta.
Vedä vaijeria ulospäin samalla kun naksuttelet vivusta vaihdetta pienemmille rattaille päin niin kauan kuin vaijeri liikkuu
pyöritä polkimia kunnes ketju on siirtynyt pienimmälle rattaalle
kiinnitä vaijeri takavaihtajaan
säädä vaijeri normaalisti
Jos kahvassa on vikaa niin tuon jälkeen vaihde ei siirry suurimmille takarattaille.
maalinni
15.07.2015, 13.42
Jos olet ajanut vain pari "pidempää lenkkiä" niin eikö menisi takuuseen? Tämä siis jos ei naksut löydy vaijerin ollessa irti takavaihtajasta.
Jiijiikoolla hyvä ohje. Tuolla tulee kuntoon. Luulen minä.
JiiJiiKoon ohjetta seurailin ja kyseisten säätöjen jälkeen kaksi suurinta ratasta jäi tyhjäksi. Tästä rohkaistuneena tuuppasin tänään fillarin huoltoon, joten saa nähdä lyövätkö uutta kahvaa kehiin.
Kiitos kaikille jeesistä!
FillaRilla
21.07.2015, 13.05
^Loistavaa, että joku kyselijä vaivautuu laittamaan kaikkien saamiensa neuvojen jälkeen lopputuleman näkyville. Vastailijat tietävät, ettäivät vastailleet turhaan ja jokuku myöhemmin neuvoa hakeva löytää ehkä ratkaisun omaan ongelmaansa suoraan.
Mulla on kerran jäänyt kahvapäästä rispaantuneen vaijerin biittejä kahvan sisään ja häirinnyt indeksointia.
maalinni
21.07.2015, 13.25
^Loistavaa, että joku kyselijä vaivautuu laittamaan kaikkien saamiensa neuvojen jälkeen lopputuleman näkyville. Vastailijat tietävät, ettäivät vastailleet turhaan ja jokuku myöhemmin neuvoa hakeva löytää ehkä ratkaisun omaan ongelmaansa suoraan.
+++
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.