Näytä tavallinen näkymä : 1x6 kiekot
ErnoNykanen
11.07.2015, 12.21
Moi,
Anopin kellarista löytyi lähes ajamaton citypyörä, joka pitäisi saada ajoon. Pyörä on muuten moitteettomassa kunnossa mutta takavanne on pahoinpidelty ja aivan mutkalla. Nyt täytyisi siis hankkia joko uusi kiekko tai ainakin vanne.
Pyörä on melko uusi (~2008), joten vähän olin ihmeissäni kun olin löytävinäni siitä kierrepakan. Vaihteet ovat siis Shimanon 6 speed revoshift ja ainakin sheldon Brownin mukaan kaikki 1x6 ulkoiset vaihteistot ovat kierrepakkoja ja pakan mallinumerokin viittasi kierremalliin. Luulin että nämä olivat vain jotain taruja vanhoista hyvistä ajoista nämä kierrepakat mutta näköjään halvimmissa pyörissä on vielä viime vuosinakin käytetty.
Mikäs tähän olisi fiksuin ja ekonomisin vaihtoehto saada pyörä ajoon? Uusi vanne vai kiekko? Onko suosituksia malleista?
Vaikeesti saatavaa tuollainen mooseksen aikainen teknologia, Biltsulta löytyy kai seiskaa mutta kannattaa suunnata katse vaikka Pyörätohtoriin...
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Vanteet/Takapyora-kierteitetty-vapaaratas-1821-vaihdetta-2000021379/
Luulin että nämä olivat vain jotain taruja vanhoista hyvistä ajoista nämä kierrepakat mutta näköjään halvimmissa pyörissä on vielä viime vuosinakin käytetty.
Ei ne ole vielä kadonneet. Tänäkin päivänä valmistetaan ja myydään halvimpia "hybridejä" marketeissa sekä 24" lasten maastureita joissa on kierrepakat. 6 tai 7 lehtisinä.
Tuo Biltsun kiekko ihan toimiva ja tuskin halvemmalla saa...
ErnoNykanen
12.07.2015, 12.04
Joo toi biltsun kiekko vaikuttaa kyllä ihan ok valinnalta.
Mietin vaan, että onkohan joku hinnat-alkaen-luokan maantie/cyclo-vanne kuitenkin käytössä paljonkin parempi vaikka tuplahinnan joutuisikin maksamaan kiekon kasauksen myötä. Mutta taitaa olla niin että noilla citypyörillä ei oo kiva ajaa vaikka olis mitkä kiekot alla.
^Pyörä missä on alkujaankin tuon tasoiset osat niin varmaan vaatisi muutakin remonttia ansaitakseen paremmat kiekot kuin nuo Biltsun, niillä tulee hyvin toimeen
ErnoNykanen
23.07.2015, 19.30
Btw, Motonetin "Vapaaratasavain" on muuten oikeasti kasettiavain. Ei edes hirveästi ketuta.
Molemmissahan on siis 12 hahloa ja halkaisijat ovat 0,4 mm päässä toisistaan niin on aika vaikea kaupassa edes arvoida.
Tämä siis kyseessä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/380913/Polkupyoran-vapaaratasavain
Joo lukeehan siellä vikalla rivillä tuoteselosteessa, että sopii Shimanon kasetteihin, mutta silti...
Noh, huomenna pitää yrittää livistää ajoissa töistä, että kerkeää johonkin pyöräliikkeeseen
ErnoNykanen
25.07.2015, 10.27
Mites toi frame spacing menee näiden 6-7spd kierrekiekkojen kanssa? Tuntu, että joutui ihan huolella takahaarukkaa levittämään että sai uuden kiekon (toi yllä linkattu biltsu) menemään. Ei ollu oikeita työvälineitä ja vanhan kiekonkin olin jo heittänyt mäkeen niin ei tullut otettua mittoja.
Onko tossa murtumisen vaaraa, kun takahaarukkaan jäi varmaan jonkinmoinen jännitys vai mukautuuko toi takahaarukka siihen?
maalinni
25.07.2015, 11.34
Jos takavanne oli mutkalla, niin ei kai ihme jos takahaarukkakin ottanut osumaa. Varsinkin jos on tahallaan väännetty.
ErnoNykanen
25.07.2015, 13.50
En tiedä tarkkaan mitä sille oli oikein tapahtunut, mutta ei noissa chainstayssa ainakaan päällisin puolin näkynyt mutkia.
Jos runko on terästä voit huoletta levittää takahaarukkaa, jos runko on alumiinia et todellakaan voi tehdä sitä.
Noiden napojen OLD-mittaa (Over Locknut Dimension) säädetään vaihtamalla laakerin kartion ja lukkomutterin välissä olevia prikkoja. Tämän jälkeen kiekon yleensä joutuu rihtaamaan uudestaan jotta vanne saadaan keskelle haarukkaa.
Se uudelleenrihtaus ei tossa tapauksessa ole kovinkaan vaikeaa. Toisen puolen pinnoja löysätään ja toista kiristetään. Aloita venttiilin kohdalta ja kiristä/löysää nippeleitä 1/2 kierrosta kerrallaan kunnes vanne on keskellä haarukkaa. Helpoiten homma hoituu ruuvarilla kun ensin otat renkaan ja vannenauhan pois. Jos pinnat ovat niin pitkät ettei se enää onnistu ruuvarilla tarvitset (hyvän) pinna-avaimen.
ErnoNykanen
26.07.2015, 19.41
Yks prikka siinä oli välissä, mutta niin oli vanhassakin kiekossa. En kattonu tarkemmin vielä että onko kiekko keskellä takahaarukkaa, mutta lokariin ei ainakaan hangannu. Park Toolin pinna-avain kyllä löytyy jos ei asetu kiekko keskelle. Sen prikan otan kyllä pois kunhan käyn hakee vaan cone spannerin jostain putiikista. Ei pääse perus kiintoavaimella siihen laakeriin kiinni, kun on se prikka edessä.
Oon sen verran tumpelo noiden runkomateriaalien erottamisessa, että en osaa varmaks sanoa, mutta teräkseks epäilin, kun on niin riivatun painava ja koska se takahaarukka ylipäätään taipui sen sentin-pari.
Oon sen verran tumpelo noiden runkomateriaalien erottamisessa, että en osaa varmaks sanoa, mutta teräkseks epäilin, kun on niin riivatun painava ja koska se takahaarukka ylipäätään taipui sen sentin-pari.
Ota jääkaapin ovesta magneettikoriste ja kokeile. Alumiiniin ei oikein ota kiinni.
Ainakin osa Shimanon 6-vaihteisista taisi ennen olla kasettipakkoja. Muut teki kierrepakkoja. Olisiko Shimanolla ollut patentti kasettipakkaan ja kun patentti meni vanhaksi muutkin alkoivat käyttämään sitä tai tekivät vähän erilaisen, että patentti ei rajoittanut käyttöä. Maillardin:n Helicomatic oli vähän kasettipakkaa vastaava viritys tuolloin 5/6-pakkoken aikaan eli vapaaratas oli navassa ja navan laakerit lähellä haarukan lehtiä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.