Näytä tavallinen näkymä : Tankoteipit maantiepyörään

WetWillie
08.07.2015, 21.32
Millaisia ja minkä merkkisiä tankoteippejä käytätte käyräsarvissanne? Väri/ paksuus?
http://www.bike-discount.de/en/buy/lizard-skins-bar-tape-dsp-2.5mm-black-37961/wg_id-483
Hyvää tavaraa toi lizard skins 2,5mm.
^ samaa mieltä [emoji106]
sledgehammer
08.07.2015, 21.43
Pro.  Halpa ja hyvä. 
http://www.pro-bikegear.com/en-gb/catalogue/accessories/102/grips-and-tapes/prta0023_main/pu-sl-handlebar-tape
On myös helppo irroittaa ja sen saa vielä ehjänä sen jälkeenkin takaisin. Jämäkät päätytulpat tulee mukana.  Mukavan tuntuinen kouraankin.
Viimeksi laitoin Selle Italia Smootape Corsa 2.5 mm. On mukava, pito hyvä ja edullinen. Esim. http://www.bike-discount.de/en/buy/selle-italia-smootape-corsa-2.5mm-red-163179/wg_id-8851  
Mutta ei tämä Selle Italiankaan punainen ollut niin punainen kuin kuvasta voisi päätellä. Enemmänkin pinkin puolella. Vielä kun joskus löytäisi Wilier Izoard vm. 2011 rungon punaiseen sävysävyyn sopivan punaisen teipin. :rolleyes:
Munarello
08.07.2015, 23.04
Hieno allekirjoitus aloituspostaajalla. Lähes melkein kertoo paljon kaverista, joka kysyy minkälaista tankoteippiä toiset laittaa pyöriinsä. Minä laitoin viime kerralla valkoista Fizikkiä, joka oli jonkin paksuista. En mitannut.
Viimeksi laitoin xxl:stä hankittua BBB:n mustaa nauhaa, halvalla kun sain. Synteettistä korkkia tms. ja "ihan OK" kamaa vaikka tärinänvaimennuskyky saisi olla parempi.
Mie käärin 2.5mm lizardia. Hi5bikesistä
löytyi, kuten ne loputkin osat mitä tarvii maantiepyörän kokoamiseen...
El-Carpaso
09.07.2015, 08.34
Fizikin microtex on tosi hyvä. Ohutta on mutta jotenki toimii paremmin kuin paksummat teipit.
WetWillie
09.07.2015, 10.04
Hieno allekirjoitus aloituspostaajalla. Lähes melkein kertoo paljon kaverista, joka kysyy minkälaista tankoteippiä toiset laittaa pyöriinsä. Minä laitoin viime kerralla valkoista Fizikkiä, joka oli jonkin paksuista. En mitannut.
Arvasin että löytyy mielenlaadultaan sellaisia jotka laittavat valkoista teippiä pyöräänsä 😄😄😄, paksuutta mittaamatta😁😁
WetWillie
09.07.2015, 10.07
http://www.bike-discount.de/en/buy/lizard-skins-bar-tape-dsp-2.5mm-black-37961/wg_id-483
Hyvää tavaraa toi lizard skins 2,5mm.
Kiitos vinkistä, en tiennyt että Lizardia löytyy tankonauhana☺
kuovipolku
09.07.2015, 11.18
Ohuempi on parempi (ellei aja nupukiviteitä). Viimevuotinen on huonompi. Prologo on myös hyvä.
Väri on musta, jos (a) satula ja renkaat ovat mustia, (b) jos emäputken yläosa on musta, tai (c) runko ei ole musta mutta tekstit ja merkit ovat.
Pro.  Halpa ja hyvä. 
http://www.pro-bikegear.com/en-gb/catalogue/accessories/102/grips-and-tapes/prta0023_main/pu-sl-handlebar-tape
On myös helppo irroittaa ja sen saa vielä ehjänä sen jälkeenkin takaisin. Jämäkät päätytulpat tulee mukana.  Mukavan tuntuinen kouraankin.
+1 Pro teipeille, parempi kuin alkuperäinen Prologo ja tosiaan idioottihelppo asentaa ensinertalaisellekin.
^ samaa mieltä [emoji106]
Toivottavasti on hyvä nauha! Meinaan koko elämäni käyttänyt Cinellin korkkitankonauhaa, ja nyt odottaa ensimmäinen tuommoinen juurikin 2.5mm musta rinkula asennusta kilpuriin!
twentyniner
09.07.2015, 13.54
Liskoa suosin/suosittelen :)
MacGyver
09.07.2015, 15.39
Cinellin ja Syntacen korkkinauhoista ei pahaa sanottavaa, kestävät ympäri vuoden käyttöä hyvin.
Kerran ostin Spessun tankonauhaa, jossa ei ollut teippiä vaan silikonimainen tarttumapinta, muuten hyvä muttei pysynyt paikallaan;(
Liskoa käytän minäkin. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Prologo Skin Touch. Mustaa ja melko ohutta.
Mustaa. Merkistä ei hajuakaan/muistikuvaa. Sattui olemaan Lundbergilla tarjolla kun tarvitsin. Ihan ok (varmaankin kun en mistään hipomerkeistä mitään tiedä).
Sakari_N
11.07.2015, 02.20
Cinellin geelikorkkiteippi. Musta. Ainakin on pehmeä, jos sitä haluaa.
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Jake_Kona
11.07.2015, 12.09
Lizard Skins DSP 3,2mm on paras. Ehdottomasti. Pitävä, paksu ja märkänäkin miellyttävä.
Lizard Skins DSP 3,2mm on paras. Ehdottomasti. Pitävä, paksu ja märkänäkin miellyttävä.
Joskin hieman hintava. Lähes puolet halvemmalla saa Zippin service course CX:ää, joka on Lizard Skinsin valmistama. Sama paksuus, hieman eri tuntuinen matsku.
WetWillie
11.07.2015, 17.54
Joskin hieman hintava. Lähes puolet halvemmalla saa Zippin service course CX:ää, joka on Lizard Skinsin valmistama. Sama paksuus, hieman eri tuntuinen matsku.
Eilen tuli hiplattua Zsc tankonauhaa kaverin pyörässä, kehui sitä estoitta.
Munarello
11.07.2015, 22.49
Meneekö vielä pitkään, että tuollainen maailmaa nähnyt oman tiensä kulkija saa päätettyä, millaista nauhaa laittaa omaan pyöräänsä? :)
WetWillie
14.07.2015, 00.16
Meneekö vielä pitkään, että tuollainen maailmaa nähnyt oman tiensä kulkija saa päätettyä, millaista nauhaa laittaa omaan pyöräänsä? :)
Kiinassa käyneenä, päädyin kiinalaiseen tankonauhaan €2,35/2mtr 😄😄😄
Löytyykö Espoosta tai Helsingistä joku paja mikä myy tätä?
Maantiepyörässä taitaa olla tällä hetkellä Fizikin Microtex, ostin varmaan ohuuden/keveyden takia. En ole tykännyt, edellinen teippi oli Spessun S-Works Roubaix tms. joka sopi paksuutensa ja pintansa puolesta paljon paremmin omaan käyttöön. Sen ainut vika oli valkoisen nopea likaantuminen. Sitä edellinenkin teippi oli joku Spessun malli, joka pysyi valkoisena ja kohtalaisen puhtaan näköisenä huomattavasti kauemmin. Ei uskoisi miten suuri ero pelkällä tankoteipillä on, mutta tietysti järjellä ajatellen pyörän kontaktipintojen vaihto muuttaa ajotuntumaa huomattavasti. Paksumman ja pehmeähkön teipin kanssa sain mielestäni tangosta aina erittäin hyvän otteen, tuon ohuen Fizikin kanssa samanlaista hyvää tunnetta ei ole syntynyt.
Aika-ajopyörässä on Lizard Skinsin ohut (1,8mm?) DSP. Sen pintatuntuma on vielä huonompi enkä käyttäisi sellaista varsinaisessa maantiepyörässä. Joissain arvioissa on sanottu sen olevan erittäin pitävä pinnaltaan ja pidon vielä paranevan märkänä, oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Asentaminen oli normaalia tarkempaa hommaa, kun teippi pitää saada kohtuullisen tiukaksi mutta tuota DSP:tä ei ilmeisesti saa venyttää yhtään. Hyvän näköinen se on ja ilmeisesti pysyy puhtaana tai on ainakin helppo puhdistaa, mutta mustan kanssa ei ole niin väliksi.
arctic biker
15.07.2015, 08.20
Fizik Performance Classic, hivenen paksumpaa.
Cinellin geelikorkille myös pisteet. Käsittämättömän mukava yllättävän hyvällä pidolla. Ainakaan hetkeen ei tule mitään muuta pyöriin (valkoisen pysymisestä valkoisena en osaa sanoa tuon taivaallista, pelkkiä tummia värejä käytössä).
Jöpöttäjä
15.07.2015, 11.43
Mulla on joku ohut pinkki Fizik, joka oli kiinni fillarissa, kun tuon ostin keväällä. On ohut ja kova tuntumaltaan. Pitäis keksiä jostain pinkki, selkeästi paksumpi ja tuntumaltaan mielyttävä nauha ton nykyisen tilalle...  Väri on ehdottomasti oltava pinkki :)
Väri on ehdottomasti oltava pinkki :)
Lizard Skin DSP Pink:
http://d3d71ba2asa5oz.cloudfront.net/52000839/images/picture_128.jpg
(sen verran iso kuva että en laita tähän suoraan kuvaa vaan pelkän linkin)
Edit: Ei _mitään_ muuta tullut mieleen kun nimimerkkiä valitsit? :p
Edit2: Cinellin korkkinauhaa, pinkki:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41giOnjQTIL._SX355_.jpg
Jöpöttäjä
15.07.2015, 13.57
Toihan DSP pitää tilata! 
Nimimerkki...  Eka kirjoitin Jopottaja , mutta parin Karhun jälkeen iski fiksu ajatus ja sit ilmaantukin ään ja  öön pisteet....
Löytyykö Espoosta tai Helsingistä joku paja mikä myy tätä?
Toni & Toni Cycles. Hyllystä löytyy
sledgehammer
17.07.2015, 00.29
Nyt saa sitten nauraa kuset housussa mun tri-pyörän tankonauhapatentille, mutta 1,5v kokemuksen perusteella en ole vieläkään  vaihtamassa muihin.  Vetelin lisätangot ja ohjaustangon päät BBB:n vaahtomuovituubilla (todellista työmatkatempokamaa) ja tuli hyvät. Vaimentaa vissiin jonkin verran tärinöitä, mutta ennnen kaikkea näyttää siistiltä.  Mä en halunnut laittaa lyhyitä pätkiä tankonauhaa ja kruunata kokonaisuutta sähkäriteipillä.  
http://bbbcycling.com/bike-parts/grips/BHG-27
Hiuslakalla tyrkkäsin paikoilleen ja tosi napakasti ovat pysyneet.  Kestävät tosi pitkään siistinä, eikä kädet luista, vaikka olisivat kuinka hikiset.  
https://db.tt/D559ftr0
Edit: Jokaisen kuvan linkkauksen jälkeen oon ihan valmis paloittelemaan android tikkataulun ja kuristamaan kaikki tapatalk kehittäjät pianolangalla...
Sent from my SM-T315 using Tapatalk
Jöpöttäjä
18.07.2015, 23.18
Lizard Skin DSP Pink löytyi Velosportista! Tankoteipit vaihdettu ja on tuo paljon mukavampi kuin tyystin pehmustamaton ja liukas vanha teippi.
Velo & Oxygenista tarttui mukaan Pron Smart Silicone tankoteippiä. Oli helppo asentaa ja tulee olemaan myös helppo poistaa + erittäin miellyttävän tuntuista. Tätä tulee varmasti hankittua toistekin.
Ite tykkään pehmeästä teipistä. 3T Pro on useimmissa pyörissä ja Dedan teippi on myös miellyttävän tuntuista + saa väreissä.
Toivottavasti on hyvä nauha! Meinaan koko elämäni käyttänyt Cinellin korkkitankonauhaa, ja nyt odottaa ensimmäinen tuommoinen juurikin 2.5mm musta rinkula asennusta kilpuriin!
PASKA NAUHA!! Tuo Lizard Skin siis. 2.5mm paksuna. Kahteen pyörään asentanut. Kahdesta pyörästä nauhan liimapinta irronnut itse nauhasta ja nauha mennyt rullalle tangossa. Mielestäni en ole asentanut sitä mitenkään väärin. Hiki sulattaa tankonauhan irti tangosta ja menee rullalle. Muuten olis kivan tuntuinen kädessä mutta eihän tuommosella tee mitään.
Eli seuraavaksi takaisin samaan Cinellin korkkinauhaan mitä olen sata vuotta käyttänyt ennen tätä DSP kokeilua. Harmi kun on yksi avaamaton paketti vielä tallella kun luulin että nää on hyviä ja ostin läjän kerralla.
Edit: Molemmat pyörät olleet trainerissa ja siksi saaneet osakseen normaalia ulkoajelua enemmän hikeä osakseen. Mutta ei sen noin pitäs silti toimia. Cinellin korkkinauhaa saa uittaa hiessä ja laittaa rullan vaikka viikoksi aanukseen ja silti se on täysin uuden veroista sen jälkeen vielä.
sledgehammer
09.05.2016, 14.16
Täällä mennään edelleen Pro:n nauhalla kun se on halpaa halpaa ja hyvää :D  Lisäksi sen voi asentaa vaikka kuinka moneen kertaan, jos on tarvetta säätää.
arctic biker
10.05.2016, 21.56
http://www.bike-discount.de/en/buy/fizik-performance-classic-bartape-black-71019/wg_id-8851 Pari vuotta noilla ,ainakin yhden kuorten vaihdon sietävät.
El-Carpaso
10.05.2016, 23.09
Fizik on kyllä ehkä parasta teippiä maailmassa. Nahka saattaa olla parempi mutta miksi vaivautua jos voi käyttää fizikkiä
Pannaanpas Fizik muistiin. Ajankohtainen vasta seuraavan teippauksen tullessa. Ajankohtaiseksi tämän tekee eilen aamuinen teipinvaihto maantiepyörään. Oikea kahva vaihtui 105/5700, oli kaatumisen seurauksena ruvella, vaijerin kuoret valkeista mustiksi ja teipiksi lähikaupasta ostettu Velo musta perusteippi, matalan vaatimustasoni tuokin kyllä täyttää. Molemmissa kippuratankoisissa ollut tuo käytössä aina kun itse teipannut.
Fizik on kyllä ehkä parasta teippiä maailmassa. Nahka saattaa olla parempi mutta miksi vaivautua jos voi käyttää fizikkiä
Puolto Fizikille minultakin. Säilyy siistin näköisenä pitkään.
Lizard Skinin paksuin versio käytössä ekaa ja vikaa kertaa. Samat kokemukset VesaP:n kanssa.
Miellyttävä kädessä, mutta olematon liima ei ainakaan tuota paksuinta versiota pidä tangossa kiinni.
3T Pro on näköjään uusimmassa versiossa muuttunut pehmeästä nahkaa muistuttavaksi. Ihan hyvältä tuntuu tuokin.
El-Carpaso
11.05.2016, 13.02
Fizik ei muuten sitten ole maailman helpoin käärittävä. Se pitää vetää oikeasti aika kireälle, että toimii. Tosin se sit pysyykin kuin liimattu, mutta ei jätä niitä veemäisiä vaahtomuovipalasia tankoon samalla tavoin kuin esim. Pro:n teipit.
Syntacen korkkinauha on hyvä - vähän kilometrejä kertynyt mutta jo kolmatta vuotta paikallaan. Fizikin geelit hyllyssä varalla mutta eipä ole viitsinyt toimivaa vaihtaa.
Markku Silvenius
11.05.2016, 14.44
Lizard Skin DSP 2,5 mm on kyllä ihan paras nauha.
^Niin kauan kun hän suvaitsee pysyä tangossa kiinni rullaantumatta läjään. :rolleyes:
Bontrager gel cork on varsin kestävä ja miellyttävän tuntuinen. En pidä sticky-tyylin nauhoista vaan tälläinen hieman karheampi jossa on muutama korkin murunen on aika hyvä.
^Niin kauan kun hän suvaitsee pysyä tangossa kiinni rullaantumatta läjään. :rolleyes:
Usein väärinkäyttö aiheuttaa ongelmia kaikenlaisten välineiden käytössä.
^Tankonauhan väärinkäyttöä kun ajaa pyörällä. :D Jopa täyshiilariset eturattaat OLI aikanaan kun moiset omistin niin täysin ajettavia ja toimi loistavasti. Tankonauha ei. Vaikka vois kuvitella toisinpäin. No, kyllä minä vielä ruuvasin nuo Liskotkin takaisin paikalleen, ja lisää vaan mustaa erkkaria tankoon pitämään se paikoillaan. Katotaan kestääkö nyt yhtään enempää "väärinkäyttöä" vielä. :)
Mulla pysyny lizardi 2,5mm ihan hyvin paikallaan vaikka kertaalleen sen oon irrottanutkin.
Nyt tulossa tota paksumpaa lizardia.
^Tankonauhan väärinkäyttöä kun ajaa pyörällä. :D Jopa täyshiilariset eturattaat OLI aikanaan kun moiset omistin niin täysin ajettavia ja toimi loistavasti. Tankonauha ei. Vaikka vois kuvitella toisinpäin. No, kyllä minä vielä ruuvasin nuo Liskotkin takaisin paikalleen, ja lisää vaan mustaa erkkaria tankoon pitämään se paikoillaan. Katotaan kestääkö nyt yhtään enempää "väärinkäyttöä" vielä. :)
Ihan vaan katsos puolueettomana kannanottona - jos ketjussa on monta Jaa -ääntä ja yksi Ei -ääni, se yksittäistapaus on vähemmistössä. Jos tunnet ihan välttämätöntä tarvetta toistaa omaa kantaasi, se ei varsinaisesti tee siitä yhtään vahvempaa. Eli mahdollisesti ajat väärin tai asennat väärin, ainakin ajat eri tavalla tai asennat eri tavalla.
arctic biker
11.05.2016, 20.33
Oiskoon niinkin että meillä foorumille kirjoittajille on paha taipumus kertoa omaa näkemystä niin sanottuja ainoana oikeana totuutena?
Itse olen välillä koittanut muutamia eri vaihtoehtoja mutta palannut aina takaisin Cinellin korkkiin. Siihen perusmalliin, joku geeliversio oli huonon tuntuinen.
Anaxagore
12.05.2016, 20.02
Bontrager gel cork on varsin kestävä ja miellyttävän tuntuinen. En pidä sticky-tyylin nauhoista vaan tälläinen hieman karheampi jossa on muutama korkin murunen on aika hyvä.
Tuo on varsin hyvä. Tykkään myös. Tosin nyt tällä hetkellä on kiinni bontrager gel grip joka on tosi hyvä, ehkä parempi omaan tassuun. Tosin se on tuollainen tahmeampi. Mutta sopivasti.
Antti Salonen
12.05.2016, 20.50
Mulla pysyny lizardi 2,5mm ihan hyvin paikallaan vaikka kertaalleen sen oon irrottanutkin. Nyt tulossa tota paksumpaa lizardia.
1,8-millistä en saanut kyllä millään pysymään paikoillaan kunnolla. Tonnin tai pari kesti vielä ihan OK, mutta vähitellen se valui pois paikoiltaan, kun ei vaan ollut riittävän lujasti ohjaustangossa kiinni. Liimapinta on huono eikä sitä oikein voi eikä asennusohjeen mukaan saakaan venyttää. Samanlaisia kokemuksia on ollut kyllä muillakin, eli esim. minä tai VesaP emme ole ongelman kanssa ihan yksin...
Tatsin puolesta Lizard Skin oli kyllä mainio, hanskalla tai ilman, sateella tai kuivalla, mutta vaihtoon meni silti. 
Fizik Microtex Superlight (https://www.bike-components.de/de/Fizik/Microtex-Superlight-Lenkerband-p13862/) on ollut toistaiseksi ihan hyvä useamman tuhat kilometriä. Siitä pitää vaan älytä jättää kiiltävät versiot kauppaan, sillä se oli märkänä ihan helvetin liukas.
Mulla toimi ihan ok Lizardin 3,2mm, mutta sen ollessa hieman hintavaa vaihdoin samaan mutta halvempaan eli Zippin Service Course CX:ään. Käytännössä sama teippi mutta erilaisella pinnalla, Zipp ei ole niin tahmea ja hintaa alle puolet LS:n teipistä. Mun käteen situu paremmin nuo paksummat teipit, Trekissä olleesta Bontragerin Gel corkista taas en tykäänyt yhtään, jotenkin se eristi kädet liikaa ohjauksesta eikä ollut millään tavalla tunnokas.
Anaxagore
13.05.2016, 14.44
Mulla toimi ihan ok Lizardin 3,2mm, mutta sen ollessa hieman hintavaa vaihdoin samaan mutta halvempaan eli Zippin Service Course CX:ään. Käytännössä sama teippi mutta erilaisella pinnalla, Zipp ei ole niin tahmea ja hintaa alle puolet LS:n teipistä. Mun käteen situu paremmin nuo paksummat teipit, Trekissä olleesta Bontragerin Gel corkista taas en tykäänyt yhtään, jotenkin se eristi kädet liikaa ohjauksesta eikä ollut millään tavalla tunnokas. Tuon Bontrager Gel corkin on tarkoitus vaimentaa tärinää. Samoin Gel gripin. Siihen molemmat toimivat varsin hyvin. Makuasioita nämä. Jos haluaa tärinänjohtumisen maksimointia, niin hyvä valinta on Fizikin superlight mahdollisimman ohuena versiona.
Pro.  Halpa ja hyvä. 
Tätä oli muutama muukin kehunut, miten se on kestänyt teillä käyttöä? Hintoja hakiessa vaan osui silmiin asiakasarvosteluita, ettei kestäis tuhattakaan kilsaa, esim:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/pro-pu-sl-bar-tape-2015/rp-prod127683
Motonetin 13,90e nauha on vissiin tuota Smart siliconia? Ainakin kuva ja kuvaus näyttäis osuvan siihen, onkohan se nyt hyvää vai huonoa? (koska sitä sais lähimmästä kouraan heti tänään)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385082/Tankonauha-PRO-silikoni-takaosalla
http://www.pro-bikegear.com/en-gb/catalogue/accessories/102/grips-and-tapes/prta0004_main/smart-silicone-handlebar-tape
sledgehammer
13.06.2016, 17.53
En tiä miten muilla on kestänyt, mutta pari talvea traineritreeniä ja muutama tonni kesällä menny ihan hyvin.  On jopa siirretty kerran sarvista toisiin, kun piti uusia sarvia päästä heti testaamaan :D
Mites pidätte tankonauhat puhtaana? Mieluusti vaihdan pari kertaa kaudessa, ihan hygieniasyistä. Välillä näkee sellasia tankonauhoja, ettei tee mieli koskea ilman nitriliinihanskoja.
Juha Lehtinen
14.06.2016, 23.26
Itselläni on teipit pysynyt yllättävän puhtaana vaikka ovatkin valkoiset. Säännöllinen fillarin pesu on ollut lääke tuohon. Mutta hygieniasyistä vaihdan kerran vuodessa. Sisätreeneissä kun kämmen hikoilee kohtuullisesti.
Mites pidätte tankonauhat puhtaana?
Pyyhitään samalla pesuaineella kuin muukin pyörä. Vaihdetaan kun ovat kuluneet. Siihen on syynsä miksi vain musta tankonauha kelpaa. :)
Samuel72
15.06.2016, 01.33
Vuosittain vaihdetaan tai tarpeen mukaan. Tankoteippi on kuitenkin halpa sijoitus mukavuudesta vs muut osat.
Sitä "parasta" vielä etsitään. Kaikilla lienee omat mieltymykset, joten absoluuttinen totuus tuskin löytyy koskaan tältä foorumilta. Jotkut tykkäävät paksummasta ja osa ohkaisemmasta...
Suositukset perusteluineen silti kiinnostavat, mutta kukaan ei varmaan voi sanoa, että tää on paras. Korjatkaa jos olen väärässä.
Makuasioita sano koira ku muniansa nuoli... Aika montaa on tullu kokeiltua ja tällä hetkellä mieltynyt ZIPP:n Road Bar tapeen ja cyklossa CX bar tape. Jälkimmäinen kuluu hiukan nopeammin, mutta ihan normi vaihtovälin mukaan pysyy ehjänä ja on parempi grippi etenkin hanskojen kanssa.
>  ja kruunata kokonaisuutta sähkäriteipillä.
Itse olen ryhtynyt punomaan nauhaa keskeltä päätyihin. Ei tarvitse teippiä.
^Siihenhän tulee väkisin paksumpi kohta stemmin vierelle jos tuolleen tekee? Ja jos laitat taas lomittain alkamaan niin tarviit tuota sähkistä/tms teippiä siihen että pysyy paikoillaan eikä irvistele? Saksilla saa leikattua toki reunan "suoraksi" mistä aloittaa vedon mutta silti, jää siihen liimaton lärpäke mistä lerputtaa inhasti?
T: Ylpeä sähköteipin käyttäjä jo vuodesta XX! :)
PASKA NAUHA!! Tuo Lizard Skin siis. 2.5mm paksuna. Kahteen pyörään asentanut. Kahdesta pyörästä nauhan liimapinta irronnut itse nauhasta ja nauha mennyt rullalle tangossa. Mielestäni en ole asentanut sitä mitenkään väärin. Hiki sulattaa tankonauhan irti tangosta ja menee rullalle. Muuten olis kivan tuntuinen kädessä mutta eihän tuommosella tee mitään.
Itse en kans tykkää liskoteipistä. Vaikeampi asennettava kuin normiteippi (ei saa venyttää) ja varsinkin värillisten kanssa ongelmana ollut että valkoinen alkaa aika nopeasti paistamaan joltain reunalta kun päälykerros päättää rullautua. Siinä vaiheessa se värikin on vähemmän tyylikäs. Vaihtokunto on tullut vastaan parhaimmillaan parissa viikossa.
noniinno
15.06.2016, 17.55
Bilteman nauha rules. Velon peruskauraa, samaa löytyy eri brändeiltä. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ohjaus/Ohjaustangon-nauha-D2-Gel-Velo-2-kpl-2000018265/
Helppo asentaa, hyvä tatsi ja vaimennus. Haittapuolena heikko kestävyys esim. kaatuessa. Omat nauhani olleet aina täysin mustia, toisin kun netin kuvassa.
Asentaessa reilu venytys, niin pysyy käytössä paikoillaan eikä rullaannu.
Ah, löytyi toinen matalan vaatimustason teippaaja. Tuota samaa Velon mustaa perusnauhaa on tullut teippailtua kaikkiin omiin tankoihin, ostopaikkana oma kyläkauppa. Hinakin näyttää olevan reilassaan. Ei vuosittain vaan tarvittaessa.
En taida huono ihminen ollakaan!
^Siihenhän tulee väkisin paksumpi kohta stemmin vierelle jos tuolleen tekee?
Ei siihen mitään huomattavaa paksunnusta tule. Alku tangon alapuolelle, ja siitä sitten eka punos vinottain yli niin että alku jää juuri ja juuri kokonaan sen alle.
Tykkään muutenkin tuollaisesta kohtuuohuesta nauhasta jota saa vetää ihan huolella kireälle. Tarranauha on melkein turha. Halpis-Look esim. toimii aika hyvin, samoin microtex.
Kuka tietää mikä on ns. tyypiltään tuo Bianchissa käytettävä ensiasennus teippi. Hyvin pehmeä tankoteippi se on ja itse olen siihen tykästynyt. Tarkoitus vaihtaa jossain kohtaa uudet joka olisi samaa tai ainakin hyvin lähelle tuota tuntumaltaan. Mitään tarttuvaa grippi pintaa en halua. Oma pyörä siis vm 2013 Bianchi Impulso.
http://www.bike-discount.de/en/buy/fizik-performance-classic-bartape-black-71019/wg_id-8851 Pari vuotta noilla ,ainakin yhden kuorten vaihdon sietävät.
Tuossa on niin vahva suositus, että uskaltaa jakaa edelleen. Omissanikin lähestyy vaihto ja taidan tilata tätä kahteen tankoon. Vaihto sittenku pakko.
arctic biker
23.05.2018, 10.39
Tuo Fizik on sitten aika paksua tavaraa, ei sovi ohkaisesta tykkäävälle.
Kuka tietää mikä on ns. tyypiltään tuo Bianchissa käytettävä ensiasennus teippi. Hyvin pehmeä tankoteippi se on ja itse olen siihen tykästynyt. Tarkoitus vaihtaa jossain kohtaa uudet joka olisi samaa tai ainakin hyvin lähelle tuota tuntumaltaan. Mitään tarttuvaa grippi pintaa en halua. Oma pyörä siis vm 2013 Bianchi Impulso.
Voisiko olla tätä: https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-cork-tankonauha
Tuo Fizik on sitten aika paksua tavaraa, ei sovi ohkaisesta tykkäävälle.
Onko se paksumpaa kuin esim. Velon perusteippi?
Oikeastaan paksuus ei haittaa kun on tuota kouraakin. Vissiin ei kahvoje ympärille pidä kiertää liikaa? 
Aiemmin tangossa olikin Bianchin teippi ja nyt jo pidempään tuo Velo, ei noissa ihmeempää eroa.
Gary oin'
23.05.2018, 16.35
Katsotaanhan miten käpälät tottuu, sama Fizik on nyt mullakin käytössä ja ensituntuma oli vähän nihkeä. Perusteippiin verraten tuo kuvan sininen on ihan millin paksuinen vaahtomuovipehmuste
Aiempi oli tämä http://road.cc/content/review/17417-fizik-microtex-dual-bar-tape ja tykkäsin mielettömästi (kun punoo niin että värirantu jää piiloon, hyh), mutta enpä enää mistään löytänyt. Tuo oli Microtexiä eli mokkanahkafiilistä, Performance-Fizik taas kumimaisesti tahmeampi ja topatumpi. Harmi ettei tuollaista välimuotoa taida enää olla mallistossa, Microtex Superlight on jo liian ohkainen ja fiilikselle tärkeä tikkaus puuttuu.
arctic biker
23.05.2018, 17.29
@Teru ,luulen että on Dedan ja Bilteman teippiä paksumpi ainakin, sen luulen tietäväni. Pirun kestävää toki. Mutta kun varhaisesta teini-iästä totuin jotta jotain paksua mun kädet vaatii...
GG-touhussa -vaikka se tässä maantiepyörätopicissa offtopiccia onkin- parasta on Lizard Skinsin DSP 1.8mm paksuna.
Miten niin? No koska mulla on. Sopivan ohut, muttei liian ohut. Sopivan tahmea, muttei liian tahmea.
kuovipolku
23.05.2018, 20.58
Joko sä osaat laittaa teipit taitavammin kuin minä ja moni muu tai sitten vaihdat teipit selvästi tiheämpään tahtiin.
Itsekin tykästyin aikanaan DSP:n tuntumaan, mutta kyllästyi vähitellen lopullisesti siihen että jostain nauhan keskeltä teippi rupesi kierroksittain irtoamaan, mikä oli paitsi ikävän näköistä myös ikävän tuntuista. Ensiapuna saattoi tietysti katkauista nauha läystyneestä kohdasta,. vetää molemmat päät kireälle ja kiinnittää mahdollisimman samansävyisellä teipillä. Mutta ei se ollut oikein elegantti eikä pitkäikäinenkään ratkaisu.
Oletin ensin tietysti ensin että vika piili osaamattomuudessani, mutta kun samaa valittivat muutkin ja sama toistui kiistatta pätevän huoltomiehenkin jäljikltä tein tarvittavat johtopäätökset ja vaihdoin merkkiä.
Joko sä osaat laittaa teipit taitavammin kuin minä ja moni muu...
Enpä kyllä jaksa uskoa tuohon! Pidän hommaa ärsyttävänä nysväämisenä ja usein pitää ottaa monta kertaa uusiksi ennen kuin olen tyytyväinen.
...tai sitten vaihdat teipit selvästi tiheämpään tahtiin...
Tjaa... mikähän sellainen normitahti -johon verrata- voisi olla? Itsellä ei mitään käsitystä.
Vaihdoin sykloon ekan kerran 4v kohdalla. Oli pakko. Toinen vaihto 7v kohdalla. Oli pakko. Ja vuosi takaperin pyörän 10v synttärivuonna taas. Ei ollut pakko, mutta piti vanhaa herraa palkita hyvästä palveluksesta. Edelleen jatkuu suhde. 4-6 tonnia tullee ajettua vuoteen. 
Eli itse en vaihda mielestäni todellakaan usein. Ja jos joku nyt miettii, että enkö vaihda teippejä vaijereiden kanssa samaan aikaan, niin enpä ole vaihtanut.
Jotenkin samaan tahtiin astellaan, ei inspiroi vaihtaminen, ei tankonauhojen mutta eipä vaijereidenkaan, sitten vasta kun on "pakko"; siihen toisinaan jokin sisäinen pakko tulee tai sitten materiaalinen, kun on jotain rikki tai pienkin ongelma toimivuudessa. "Ei pidä korjata mikä ei ole rikki", oli erään alan ammattimekaanikon mieleen painuva neuvo.
kuovipolku
24.05.2018, 09.39
Tjaa... mikähän sellainen normitahti -johon verrata- voisi olla? Itsellä ei mitään käsitystä.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa normitahti on sellainen että Lizard Skinin teipin liimaus ehtii pettää ja teippi kiertyä irti. Ja tiheämpi tahti on vastaavasti sellainen ettei tätä ominaisuutta ehdi huomata vaan on erinomaisen tyytyväinen DSP:ihinsä.
Laajempaa tai tarkempaa tutkimustulosta mulla ei tietenkään ole, mutta omassa käytössä keväällä laitettu DSP ei pysynyt nätisti kiinni syksyyn eikä syksyllä laitettu kevääseen. Kun vaihdoin Prohon, tankoteipin vaihtovälin pituuden määritteli enää halu antaa pyörälle uusi ilme väriä vaihtamalla:eek: Eli vielä kahden kaudenkaan ahkeran joka sään käytön jälkeen ei olisi tarvinnut teippiä vaihtaa - senkään takia että Pro on ollut minusta helpommin puhtaana (tai myönnettäköön: puhtaahkona) pidettävä kuin Lizard Skin.
kuovipolku
24.05.2018, 09.52
Jotenkin samaan tahtiin astellaan, ei inspiroi vaihtaminen, ei tankonauhojen mutta eipä vaijereidenkaan, sitten vasta kun on "pakko"; siihen toisinaan jokin sisäinen pakko tulee tai sitten materiaalinen, kun on jotain rikki tai pienkin ongelma toimivuudessa. "Ei pidä korjata mikä ei ole rikki", oli erään alan ammattimekaanikon mieleen painuva neuvo.
Jälleen kerran: yksi "kausi" tai "vuosi" voi tarkoittaa niin eri määrää ajokilometrejä tai -tunteja ettei se merkitse enää yhtään mitään muuta kuin kysessä olevalle fillaristille itselleen. 
Muuten ole samaa mieltä - ja lisäisin vielä senkin että "Ei pidä säätää muka paremmin toimivaksi mitään mikä toimii riittävän hyvin" - mutta kokemuksen kautta väittäisin että takavaihtajan vaijeri kannattaa vaihtaa ajoissa, vain varmuuden vuoksi ja jo ennen kuin pienintäkään oiretta on ilmaantunut. (Mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin riippuu tietenkin ajomäärästä, vaijerin laadusta, vaijerin viennistä, vaihtotavoista ja rties mistä...)
Itsekin tykästyin aikanaan DSP:n tuntumaan, mutta kyllästyi vähitellen lopullisesti siihen että jostain nauhan keskeltä teippi rupesi kierroksittain irtoamaan, mikä oli paitsi ikävän näköistä myös ikävän tuntuista.
Juuri kuin minun näppäimistöltäni tämä ylläoleva teksti. Luulin löytäneeni maailman parhaat nauhat kun ekoihin tuommoisiin törmäsin, mutta sitten alkoi nauhan rullaantuminen vittumaisesti. DSP:n kerrokset irtoaa toisistaan, nauha ei sinällään irtoa tangosta. Jää vittumainen tahmainen ura vaan nauhan keskelle. Tuota ei kyllä millään erilailla asentamisellakin voi välttää. Ei tuo nyt rakettitiedettä ole. Ne kun on nätin näköisesti tangossa, nauha on silloin tarpeeksi oikein asennettu. Ja jos silti lähtee kerrokset irti niin ei hyvä. Asennus hyvä. Nauha paskaa. En itsekään enää mihinkään pyörään laita noita liskonauhoja. Harmi vaan kun taitaa miljoonalaatikossa paritkin skinit olla vielä avaamattomissa paketeissa. No, ajan ne loppuun vaikka trainerissa. Siinäkin on jo nykyiset nauhat rullalla... Ja juurikin sähköteipillä fixattuna pahimmat rullailut piiloon. Äärettömän epäseksikästä.
3T:n teippi on muuttunut aiemmasta ja vanha ei pysy enää siististi tangossa joten ostin kokeeksi Supacazin hifiteippiä. Asennus sujui aika helposti mitä nyt tangon päissä pitää käyttää vähän eri tekniikkaa kuin tavallisilla tulpilla. Tuntuma on aika paksu vanhaan verrattuna mutta eiköhän tähänkin totu. Jos ei niin pitää siirtyä Dedaan.
3T:n teippi on muuttunut aiemmasta ja vanha ei pysy enää siististi tangossa joten ostin kokeeksi Supacazin hifiteippiä. Asennus sujui aika helposti mitä nyt tangon päissä pitää käyttää vähän eri tekniikkaa kuin tavallisilla tulpilla. Tuntuma on aika paksu vanhaan verrattuna mutta eiköhän tähänkin totu. Jos ei niin pitää siirtyä Dedaan.
Samalla tavalla kai se menee ruuvattavillakin tulpilla ja ainahan ne voi heittää mäkeen ja käyttää normaaleita. Faustino näyttää miten: https://youtu.be/lFY-J9FVo9s?t=417
Lähinnä haaste oli se että tulppa on hieman kapeampi kuin tavallisessa ja teippi jäi siksi hieman repsottamaan päästä mutta eipä tuo juuri haittaa.
Nauha paskaa. En itsekään enää mihinkään pyörään laita noita liskonauhoja.
Aika jännä miten voi kokemukset erota noin totaalisesti jostain niinkin yksinkertaisesta mekaanisesta laitteesta kuin tankoteippi. Mutta ajomäärät ja -olosuhteet tietysti vaihtelee ja vaikuttaa kokemuksiin.
Mulla on ollut mustaa ja räikeän oranssia Lizardia parissa pyörässä ja niiden vaihtoikä lienee ollut jossain 4000-5000-6000 km paikkeilla, vaimokkeella on valkoinen Lizard jo kolmatta tai neljättä vuotta, mutta kilometrejä kyllä on kertynyt tosi vähän. Oranssia on tullut vaihdettua vähän useammin likaantumisen vuoksi, musta kesti ainakin 5000 km ennen kuin pinta alkoi hajoamaan. Ei ne koskaan ole lähteneet purkautumaan ja itse olen kyllä pitänyt tuntumaa parhaana kokeilemistani, niin sateessa kuin paahteessakin. Muista teipeistä mieleenpainuvin kokemus oli joku Pro:n valkoinen teippi, joka oli varsinainen likaimuri ja suunnilleen tippui palasina maahan muutaman kuukauden käytön jälkeen.
Käytännössä aina kun teipit on menneet vaihtoon, niin samalla olen vaihtanut vaijeritkin. Pari kertaa on käynyt myös toisinpäin, eli vaijerin vaihtotarve vaihdatutti myös teipit.
Motonet pani sähköpostia ja tarjosi vitosen halvennusta viidenkympin ostosta, täälläpäin noita ylitarjontakeskuksia on muutaman polkaisun päässä! Käytin tuon ja ostin kahdet teipit, ajokäsineet, juomapullon ja öljyäkin. Ensimmäinen teippi maantiepyörän tangossa, hanskat testasin jo heti kaupasta lähtiessä. Kunnon tavaraa nuo, maailmalta ei oikein nyt löytynyf isompaa tilattavaa. Teippi tämä:
https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/accessories/Handlebar_Tapes/PRO_TA_SPORTCONTROL1
arctic biker
26.05.2018, 19.28
http://road.cc/content/review/219654-fizik-performance-bar-tape .Tuossa innostuin säikeen takia  alucrossariin  uudet Performanset vaihtamaan, samalla tangon kun esikoinen 3 v sitten halusi mun WCS Evon ittelleen. Oiskoon tuokin teippi  5 vuotta ympärivuotista käyttöä nähny .Pari vuotta onkin oottanu WCS Evo Curve Alu ikävissään tallin katossa.
Pyöräytin tällä kertaa teipin maantiepyörän tankoon Velogin videon ohjeella. Edellisen kerran tuli pyöritettyä kahvan ympärille noiden yleisohjeiden mukaan ja kahvan tienoolle tuli liikaa muhkeutta. Nyt saa olla monia vuosia näin. Krossarin tanko onkin aiemmin teipattu käteen sopivamalla tavalla ja saa jatkaa vielä vanhalla. Monia vuosia samat teipit käy kun tyytyy mustaan. 
Shimano-korporaation teippi ylittää riittävästi tarpeenni, ei tarvitse moninkertaista ylitystä.:)
Motonet 
Teippi tämä:
https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/accessories/Handlebar_Tapes/PRO_TA_SPORTCONTROL1
Mä laitoin tuota samaa valkoisena. 3tkm paikkeilla oli pinta kulunut puhki paikoista, joissa kädet enimmäkseen on. Saattaa johtua osin siitäkin, että valkosta joutuu puunaamaan aika kovasti ja usein..
Kerrohan kokemuksia, kun aikaa ehtii kulua. :)
Ei nyt vielä varsinaisia kokemuksia, mutta pyörittelin toiseenkin tankoon saman teipin, siis mustana. En usko noiden kuluvan vuosiin, pesuainevesi saattaa pilata nopeastikin. Saman tuntuinen Velo kesti arkipyörässä monia vuosia eikä ollut vieläkään ihan loppu. Hyvältä tämä tuntuu ja mikseipäs kun on Shimano Pro laatua!
Muita pyöräilyaiheisia ohjevideoita selatessani osuin tähän tankoteippiohjeistusvideoon, joka oli mielestäni erittäin erittäin hyvä ja perusteellinen. 
Siinä oli kerrottu miten tulee tehdä ja vielä miksi niin tai näin tehdään. Aika lailla noin olen itsekin kyllä teipit jo laittanut mutta pari pikkuista lisäajatusta sain. 
Tankonauhan viimeistelyn osalta teen kyllä tuosta poiketen siten, että laitan vielä toisen sähköteippikerroksen, joka on sellainen, että puolet teipin leveydestä menee tankonauhan päälle ja puolet yli tangon puolelle. Tulee päättelystä silleen vielä siistimpi mielestäni mutta toki teippaukset jatkuvat siten vielä aavistuksen keskemmälle ja eivät siten päästä vaijerinkuoria kääntymään kovin aikaisin pois päin tangosta. 
https://www.youtube.com/watch?v=5MzIiv7pewE
^Kun tuon videon katsoin, niin syntyi heti päätös vaihtaa illalla tankoteipit maantiepyörään. :D Ihan hyvin se on ennenkin sujunut se teippien vaihto, mutta on ne jo likaiset ja kulumistakin näkyvissä. :cool:
Pyörittelin kahteen tankoon teipit Velogin ohjeen mukaa, jossa ei kierretä ylimääräistä teippiä kahvojen ympäri, tykkään kahvojen "luisemmasta" otteesta, kun kahvoilta paljon ajan.
Mitkähän tankoteipit olisivat pitävät hikisillä käsivarsilla tangon suoraan osaan nojatessa? Välissä tietenkin vielä aurinkorasvaa. Nyt nauhojen liukkaus rajoittaa muuten mukavassa aeroasennossa ajoa.
Pyörittelin kahteen tankoon teipit Velogin ohjeen mukaa, jossa ei kierretä ylimääräistä teippiä kahvojen ympäri, tykkään kahvojen "luisemmasta" otteesta, kun kahvoilta paljon ajan.
Mun linkittämässä videossa näytetään just 3 eri tapaa kiertää kahvat. Ensimmäisessä menee yläotteelle nauha väärään suuntaan, toisessa kierretään kahdeksikko ja silloin kahvojen kohdasta tulee paksu, kolmannessa tavassa nauha tulee optimisuuntaan eikä kahvojen alue paksuunnu liikaa. Musta tuntuu, että olen vetänyt tuolla 3 tavalla ihan ajattelematta sen enempää. 
Tankonauhan osalta olen muutamaan kertaan tehdyn harharetken jälkeen palannut aina Cinellin korkkiteippiin. Ei geeliversioon, jonka tuntuma ei ollut yhtä hyvä, vaan tavalliseen. 
Tykkään myös nojailla välillä ikään kuin aika-ajoasennossa kyynärvarsia tangon suoralle keskiosalle nojaten ja ei mulla ole ollut ongelmaa lipsumisen kanssa edes näillä helteillä. Tiedä sitten johtuuko tankonauhasta, siitä että hikoilisin vähemmän tai siitä, että asento on sellainen, ettei painetta eteen tai taakse tule liikaa.
http://www.wiggle.co.uk/cinelli-cork-ribbon-bar-tape/
Mitkähän tankoteipit olisivat pitävät hikisillä käsivarsilla tangon suoraan osaan nojatessa? Välissä tietenkin vielä aurinkorasvaa. Nyt nauhojen liukkaus rajoittaa muuten mukavassa aeroasennossa ajoa.
Kyllästyin tohon liukasteluun, enkä jaksanut alkaa teipin metsästykseen, vaan pistin profile design aerokahvat keskelle ja nyt skulaa hyvin. Pääosa matkoista taittuu nykyään niillä lepuutellen. Painoa tuli vähäsen lisää, mutta ei haittaa, koska muuten matkat kulkee oikeesti paremmin.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.