Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Käyräsarvinen työmatkoille vuoden ympäri pitkäjalkaiselle

KimmoKäyrä
07.07.2015, 21.34
Olen ostamassa uutta pyörää, kun nykyinen (Nishiki Race Hybrid Comp - ohutrenkainen hybridi) tuntuu väärän kokoiselta ja muutenkin vähän nihkeältä, vaikka ihan siedettävästi rullaakin.

Ajo on enimmäkseen asfaltilla, mutta pyörään pitäisi mahtua myös talvirenkaat alle. Nykyisen pyörän leveä ja suora tanko tuntuu ikävältä ja ainakin mutu-tuntumalla käyrien sarvien kanssa saisi ranteet kivempaan asentoon. Eli jotain CC-tyylistä, tosin ei tarvitse olla kisakireä. Mutta saisi olla tosi kiva ajaa pidempiäkin matkoja, tosin työmatka on vain sen 5km / suunta.

Nyt sitten haasteet.
1) Olen tosi kankea, tosin se helpottaa ajan kanssa, kun venyttelee ja polkee. Olen myös reilusti ylipainoinen (n. 105kg ennen kuin saan läskit pyöräiltyä pois).
2) Olen ilmeisesti aika pitkäjalkainen ja lyhytkätinen. Nykyinen runko on varmaan sopivan korkea, mutta tuntuu, että ohjaustanko on tolkuttoman kaukana. Tässä mitat:

Your Measurements

Inseam:
Trunk:
Forearm:
Arm:
Thigh:
Lower Leg:
Sternal Notch:
Total Body Height:
85
63
32
65
63
55
148
177

Eli tuon Competitive Cyclistin mittojen mukaan runko saisi olla Top Tubeltaan (sori, en osaa vielä alan sanastoa) 52,5 - 54 riippuen fititstä ja Seat Tube (c-t) saisi olla 58-60 riippuen fitistä. Eli siis ilmeisesti aika korkea, mutta lyhyt runko. Tähän vielä kun otetaan huomioon kankeus, niin ongelma vain korostuu. Eli minkä tyylistä / minkä valmistajan mallistoa kannattaa katsella? En ole mikään super hifistelijä ja nykyiselläkin pärjää (ei levyjarruja ja vaihtajat aika huonot jne), mutta haluaisin nyt ostaa vähän paremman fillarin kerralla, jolla jaksaa ja haluaa polkea, niin että tule poljettua enemmän. Ajattelin ostaa käytettyä (jos löytyy) ja budjetti on varmaankin ihan super-maksimissaan 1500€ kaikkine varusteineen, mutta mielummin ostaisin alle tonnilla käytetyn. Jos löytyy esim. hyvärunkoinen fillari huonoilla osilla, niin niitä voi sitten vaihdella parempiin hissun kissun. Lokarit pitäisi saada kiinni ja laukku voisi olla joskus ihan kiva. Reput kun hiostaa aika paljon.

Munarello
07.07.2015, 22.06
Viiden kilometrin työmatkat ajaa vaikka jopolla. Se vaan kuulostaa vähän pöljältä, että jos nykyinen hybridi tuntuu nihkeältä niin pitäisi vaihtaa vielä kumarampaan krossariin. Jos mahdollista niin käy kokeilemassa cyclocrosseja. Tokihan monet pyöristä tulee suht pitkillä emäputkilla melkoisen korkealla välipalapinkalla joten ehkä niistä löytyy sopiviakin. Jos hommaa jonkin pystyasentoisen krossarin niin eiköhän niillä pääse hyvin pyöräilyn makuun.

IncBuff
07.07.2015, 22.07
Kona Rove on varmaan sellainen joka kannattaa tarkistaa alkuun.

KimmoKäyrä
07.07.2015, 22.24
Viiden kilometrin työmatkat ajaa vaikka jopolla. Se vaan kuulostaa vähän pöljältä, että jos nykyinen hybridi tuntuu nihkeältä niin pitäisi vaihtaa vielä kumarampaan krossariin.
Muutama tarkennus. Ensinnäkin on tarkoitus ajaa myös pidempää lenkkiä, tosin ei varmaan mitään yli 50km ainakaan alkuun. Työmatkat nyt olisi tarkoitus ajaa joka päivä ja sitten pari kertaa viikossa vähän pidempiä reissuja. Mutta se pyöräily saisi tuntua mukavalta, kuten nykyinen pyörä vs. mummopyörä rullaavuudeltaan. Nykyisen pyörän Top Tube vaan on tuon taulukon mukaan n. 5cm liian pitkä, niin ehkä siksi tuntuu vähän liian pitkältä matkalta tankoon. Lisäksi 60cm leveä tankokin on vähän enemmän kurottamista kuin käyräsavisen levyinen (?).

Tuo Rove näyttää kyllä aivan kivalta, tosiaan olisi kivaa löytää käytetty, kun on ehdottomasti kipurajoilla ja vielä lisävarusteita pitäisi saada mahdutettua budjettiin.

Munarello
07.07.2015, 22.33
Nojuu ehkä ymmärsin mainitun kankeuden hieman väärin. Krossarit on sopivampia lenkkeilyyn. Se vaan, että hyvät pyörät maksaa sen minkä maksaa. Käytettyjä voi totta kai hakea, mutta sehän on sattumasta kiinni, milloin sopivan kokoinen tulee myyntiin järkevään hintaan.

KimmoKäyrä
07.07.2015, 22.46
Joo, siis mielummin maksan vähän enemmän nyt kärkeen, jos se on fiksua. Kerralla kunnollinen jne. Sen verran tunnen itseäni, että harrastus varmasti jää, jos pyörä ei tunnu kivalta ajaa.

TERU
08.07.2015, 07.05
Muutama tarkennus. Ensinnäkin on tarkoitus ajaa myös pidempää lenkkiä, tosin ei varmaan mitään yli 50km ainakaan alkuun. Työmatkat nyt olisi tarkoitus ajaa joka päivä ja sitten pari kertaa viikossa vähän pidempiä reissuja. Mutta se pyöräily saisi tuntua mukavalta, kuten
nykyinen pyörä vs. mummopyörä rullaavuudeltaan. Nykyisen pyörän Top Tube vaan on tuon taulukon mukaan n. 5cm liian pitkä, niin ehkä siksi tuntuu vähän liian pitkältä matkalta tankoon. Lisäksi 60cm leveä tankokin on vähän enemmän kurottamista kuin käyräsavisen levyinen (?).

Painoa lukuunottamatta mittasi ovat hyvin normaalit, noista ei vaikeutta valintaan. Maantietankoisen suositus on muutaman sentin lyhempi kuin suoratankoisen. Ensihätään vois säätää nykyistä, tankoa kaventaa 3...4 cm, stemmiä lyhentää sentin pari ja tanko n. satulatasoon. Kokonaisajopituus arviolta voisi olla sopiva tuommoisen 65...66 cm.

Krossari uudeksi pyöräksi noilla ajatuksilla on hyvin perusteltu.

Cyclooppi
08.07.2015, 10.27
Ajattelin ostaa käytettyä (jos löytyy)
Kun tiedät mitä haet, laita Fillaritorille ostoilmoitus, voi löytyä ns. hiljaisessa myynnissä olevia. Itse ostin keväällä omani näin.

maudicel
08.07.2015, 11.05
+1 TERU:n kommenttiin.

Itse kyllä kaventaisin 60cm leveää tankoa ainakin 10-15 cm, jos tarkoitus on ajaa vain kovapäällysteisellä alustalla.
Tein taannoin saman omalle commuutterille. ~60 cm tanko kaventui ~40 cm leveäksi ja tuntui heti kuin olisi uusi pyörä alla.
Myöhemmin tanko vaihtui dropiksi (käyräksi). Itse en cycloa ole koskaan kaivannut, koska tallista löytyy myös maantiepyörä.

Jos mulla ei olisi tällä hetkellä minkäänlaista fillaria ja olisin sellaista ostamassa, olisi cyclo ehdottomasti ensimmäinen vaihtoehto.

nure
08.07.2015, 16.51
Eikös 40cm tanko ole liian kapea, joskus määriteltiin että tangon ja hartioiden leveys vähintään sama? Noista 70-luvun kelvottomien "retkipyörien" kapeista tangoista surkeita kokemuksia. Toisaaltaan en tiedä kysyjän hartioiden leveyttä.

TERU
08.07.2015, 17.13
Kapeaksi menee, käytännössä ihan hyväksi havaittu suoratankoiselle tuollainen hartianleveys + 2 kertaa n. kämmenen leveys. Minulla kapeaharteisena hyvä 54...53 cm ja ajo pelkkää tieajoa, maastoajosta en sano mitään.

KimmoKäyrä
13.07.2015, 01.49
Kiitos kaikille avusta, löytyi edullinen ja hyvän malliselta tuntuva Marin koossa 56.

TERU
13.07.2015, 13.06
Marineja melkoinen liuta, mikä malli tuli?

KimmoKäyrä
13.07.2015, 13.29
Lombard, luokkaa 2010-2011 oli malli ja sain hyvään hintaan. Osasarja nyt on mitä on, mutta parempi on pyörä ku kuski vielä tällä hetkellä.

TERU
13.07.2015, 17.03
Hyvinhän tuolla pääsee kippuratankoisen tuntumaan. Kokokin riittävän lähelle sopivaa. Osien päivitystä kun tarvii, jos pyörä edelleen miellyttää. Onnea ja iloisia kilometrejä!

KimmoKäyrä
13.07.2015, 22.56
Katsotaan nyt miltä tuntuu, kun pääsee vauhtiin. Vielä ajoasennon kanssa hakemista, kun tuntuu olevan ihan liikaa painoa käsillä ja kädet puutuu. Varmaan keskivartalon heikkous osasyynä. Ja sitten totuttelu käyrään tankoon ylipäänsä ja ajoasennon hienosäätö.

TERU
14.07.2015, 09.15
Ite pittää hienosäädöt etsiä, mutta alkeisohjeena, kun käsille liikaa painoa, ajoasentoa hakea taaksemmaks. Satulaa puolisenttiä taakse ja senttiä lyhyempi stemmi.

Sepsal
15.07.2015, 20.39
Itse ajelin työmatkaa pari talvea cyclolla. 6 km matka, mutta peukalo kylmettyi. Joten ostin talvikäyttöön maastopyörän.

kpyora
18.07.2015, 14.56
Eikös 40cm tanko ole liian kapea, joskus määriteltiin että tangon ja hartioiden leveys vähintään sama? Noista 70-luvun kelvottomien "retkipyörien" kapeista tangoista surkeita kokemuksia. Toisaaltaan en tiedä kysyjän hartioiden leveyttä.

Hartian levyisiin droppitankoihin päädyttiin kisapyörissä kaiketi sen takia, että uskottiin sen olevan paras kompromissi hengityksen ja ilmanvastuksen kesken. Sitä kautta se levisi muihille droppitangon käyttäjille. Nythän on taas joku WorldTour tasonkin kuskeista vaihtanut vähän kapeampaan.

Itse ajelin työmatkaa pari talvea cyclolla. 6 km matka, mutta peukalo kylmettyi. Joten ostin talvikäyttöön maastopyörän.

Minulla on turhan herkät sormet, kun olen nen joskus pentuna palelluttanut. Tangon muoto ei kuitenkaan minusta vaikuta, vaan pyörästä tuleva tärinä ja sitten tietysti hansikkaat. Minulla halpis keulainen maasturi tuntuu kylmemmältä kuin kuitukeulainen crossari, koska kaikki tärinät tulevat läpi. Hyvät, riittävän väljät kelkkailuhanskat ja alle silkkisormikkaat, pitää jopa minunkin käteni lämpimänä.