Näytä tavallinen näkymä : Kuinka monta polkupyörää on tarpeeksi?
seppo_taalasmaa
06.07.2015, 06.55
Hei,
Oman pyöräkuumeen keskellä olisi kiva kuulla millaisella kalustolla ihmiset harrastelevat ? Oletko puhdas maantiekiituri tai maastomörssäri vai jopa sekakäyttäjä ? Kuinka monen käyttöpyörän hankinta on perusteltua ? Itselläni on 29er jäykkäperä ja yritän juuri perustella itselleni miksi tarvitsen CC pyörän. Pyörissä esiintyy kuitenkin runsaasti päällekkäisyyttä ja pohdin tulenko hankinnan jälkeen enään ajamaan molemmilla. Toinen näkökulma pyörien hankinnalle on tietenkin rahoitus ja kanssa eläjän huomioon ottaminen :D CC:tä suunnittelen lähinnä kevyen maantielenkkeilyyn, kevyeen touring ajoon ja kesällä työmatka-ajoon (20km/pv). Useilla omakotitalon asukeilla on toki mahdollisuus säilyttää useaa pyörää mutta onko niillä sitten tullut ajettua säännöllisesti ? Olisiko järkevä vaihtoehto uudelle pyörälle toisten kiekkojen hankinta ja niihin vaikka schwalben big applet, joilla rullailisi kevyet työmatkat ja touring ajot.
Kevät terveisin
NÖÖSI
Useilla omakotitalon asukeilla on toki mahdollisuus säilyttää useaa pyörää
Olen kuullut villiä huhua että myös muilla kuin omakotitalon asukeilla ON useampia pyöriä. :eek:
Eikös täällä ollut joskus topikki aiheesta: "jos sinulla voisi olla vain kaksi pyörää, mitkä ne olisivat?" eli kai niitä nyt vähän enemmän olisi hyvä olla. Itselläni on kolme maastopyörää, bmx, "käyttöpyörä" ja maantiepyörä ja kyllä kaikilla tulee ajettua. Ei ehkä ihan kuukausittain vaan vähän sillai kausittain. Itsellä näyttäisi olevan trendinä ostaa yksi pyörä lisää joka vuosi :D saas nähä kuinka kauan tätä voi jatkaa. Nyt näyttäisi kyllä tulevan kahden pyörän vuosi kun ostin jo bmx:än keväällä ja nyt olen tekemässä kilpailukäyttöön nojapyörää :D Paras tapa pitää kanssaeläjä tyytyväisenä on yllyttää hänet samaan kierteeseen mukaan, tosin tästä seuraa vielä enemmän haasteita tilan kanssa, meillä taitaa olla yhteensä 11 pyörää tällä hetkellä kun lasketaan vaimon fillarit tuohon oman jonon jatkoksi.
Itse olen tuolta cyclolta säästynyt jostain syystä. Aika monelta se löytyy jo sieltä ensimmäisten parin kolmen pyörän joukosta mutta itselle ei oikeen ole iskenyt.
Niin ja tuohon ei-omakoti-asujan, tila haasteisiin kuva meidän vanhasta kerrostalokaksiosta
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1398435_10202985129808324_893104903_o.jpg
Kyllä se pyörien määrä siitä alkaa pikkuhiljaa muotoutumaan eikä niitä "koskaan liikaa ole" tavataan sanoa :o .. Itsellä tällähetkellä 29" täpäri ja 2 maantiepyörää (alunen arkisempaan ajoon ja hiilari-cervelo "parempaan ajoon") Tuosta alusesta maantiepyörästä on muodostunut syys/kevät rospuuttokelien pyörä .. Aiemmin oli cc pyörä tätä toimittamassa, mutta siitä hankkiuduin eroon painon ja kelvottoman talvikäytön vuoksi. Talvikäyttöön maastopyörä ja kunnon nastarenkaat niin ei tarvi luistella missään kelissä :D Itselläni pyörien oikea määrä on tällähetkellä siis KOLME :seko:
Keskiäkäinen lohjalainen
06.07.2015, 08.28
N+1 ja täts it.
Tuo kaava on universaali totuus. Aina löytyy joku "perusteltu" käyttötarkoitus yhdelle uudelle fillarille. Nyt sortimentissa on maantiepyörä ja 29-täpäri. Läskin pistin tilaukseen, kun huomasin, että sillä voi jatkaa ajokautta ainakin parilla kuukaudella.
Hei,
Oman pyöräkuumeen keskellä olisi kiva kuulla millaisella kalustolla ihmiset harrastelevat ? Oletko puhdas maantiekiituri tai maastomörssäri vai jopa sekakäyttäjä ? Kuinka monen käyttöpyörän hankinta on perusteltua ? Itselläni on 29er jäykkäperä ja yritän juuri perustella itselleni miksi tarvitsen CC pyörän. Pyörissä esiintyy kuitenkin runsaasti päällekkäisyyttä ja pohdin tulenko hankinnan jälkeen enään ajamaan molemmilla. Toinen näkökulma pyörien hankinnalle on tietenkin rahoitus ja kanssa eläjän huomioon ottaminen :D
Tuskimpa CC:llä 29 korvaat. Päinvastoin paremminkin. Itse sanoisin, että jos fillarilla ajaa alle 1000 km vuodessa tai sen kanssa viettää aikaa alle 50 tuntia vuodessa, niin sen tarpeellisuus on enemmän tai vähemmän kyseenalainen. Poislukien tietysti eka pyörä. Kyllä jokaisella ihmisellä pyörä tarvii olla...
Hei, Itselläni on 29er jäykkäperä ja yritän juuri perustella itselleni miksi tarvitsen CC pyörän. Pyörissä esiintyy kuitenkin runsaasti päällekkäisyyttä ja pohdin tulenko hankinnan jälkeen enään ajamaan molemmilla.
Päällekkäisyyttä? Miten niin? Kummassakin kaksi rengasta ja vaihteet? Minulla oli aiemmin tuollainen setuppi ja ei käynyt mielessäkään, että toinen olisi voinut korvata kokonaan toisen.
paskalokki
06.07.2015, 09.23
Läski metsään ja talvelle, maantiepyörä kesällä lenkkikäyttöön, hybridi työmatkoihin ja terassiajeluihin. Lisänä vielä vanha ja ruosteinen perintö-Monark häkkikellarissa, millä en tosin aja oikeastaan, kesällä meinasin fiilistellä sillä kyllä terassille kerran tai kaksi.
Pystyn vielä perustelemaan cyclocrossin syksyn ja talven maantielenkeille jos työt jatkuvat ja budjetti antaa näin ollen myöten, täpäriä en viitsi testata edes koska voin kuvitella mitä siitä seuraisi.
Tuskimpa CC:llä 29 korvaat. Päinvastoin paremminkin. Itse sanoisin, että jos fillarilla ajaa alle 1000 km vuodessa tai sen kanssa viettää aikaa alle 50 tuntia vuodessa, niin sen tarpeellisuus on enemmän tai vähemmän kyseenalainen. Poislukien tietysti eka pyörä. Kyllä jokaisella ihmisellä pyörä tarvii olla...
Itse sanoisin, että tuollainen suuri käyttöaste voi olla ihan hyvä tarkastellessa hyvin samankaltaisia pyöriä kuten vaikka 29'' ja cyclo. Mutta jos haluaa pitää harrastuksen oikeasti monipuolisena ja hankkia peruskuntoa ympäri vuoden maantieltä ja maastosta sekä treenata ajotekniikkaa kesällä alamäkipyörällä ja bmx:llä niin ei siinä ehkä tule ihan tonnia täyteen bmx:llä.
Jos ei ole säilytystilan kanssa ongelmia niin lähestyisin asiaa ihan budjetin, huoltotarpeen ja käyttöiän kannalta. Itsellä esimerkiksi bmx:llä tulee ajotunteja varmaan 10 vuodessa, mutta koska se maksoi vain 250€ ja ei vaadi tuolla käytöllä käytännössä ollenkaan huoltoa eikä kulu ikinä loppuun. Eli jos lasketaan vaikka kahdelle kymmenelle vuodelle pyörän käyttö tuntihinta tulee ajettua kuitenkin 200h ja jos nyt uudet renkaat ja jotain pientä joutuu laittamaan niin kokonaiskulut ovat luokkaa 300€ eli ihan hyvä tapa käyttää rahaa ostaa vähän erikoisempiakin pyöriä vaikka niillä ei niin tulisi ajettua.
Toisaalta taas täysjousto/alamäki pyörä on kallis ja vaatii paljon huoltoa jolloin sitä pitää oikeasti käyttää usein, että kannattaa ostaa vs. vuokrata.
Omassa yksiössä majailee tällä hetkellä yksi CX sekä maantiefilo ja maaseudulla on vanhempien luona jemmassa vanha mummis sekä täysjäykkä ysäriretro. Kämppään ei oikeastaan mahdu enempää fillareita ilman, että joutuu sisustusta muuttelemaan, mutta silti sitä himoitsee kaunista citysinkulaa ja parempaa maasturia... Jokaisella pyörällä on käyttönsä ja funktionsa tai tunnearvoa - yksikään ei ole ylimääräinen.
kuovipolku
06.07.2015, 09.50
Yksi - kunhan se on riittävän hyvä ja speksit osuvat kohdalleen:
http://thumbs.dreamstime.com/x/junge-der-gl%C3%BCcklich-ein-fahrrad-reitet-14267492.jpg
Juha Lehtinen
06.07.2015, 10.21
Minulla on tällä hetkellä 2 maantiepyörää ja 2 maastopyörää. Tällä hetkellä ainakin toinen maastopyörä on minulle liikaa kun ei ole minuutteja tullut tänä vuotena yhtään.
Miksi hommata montaa pyörää, kun voi hommata läskin? Vuohellakin niin montaa laitetta, että kun olisi hommannut yhden kunnon pyörän niin ei tarvisi omistaa montaa Meridaa :D :D vitsi vitsi
Jami2003
06.07.2015, 10.31
Kolme löytyy; hiilikuitu maantiepyörä, teräs cyclo ja alumiininen jäykkäperä 29er. Vielä jos hankkisi jossain vaiheessa kisakireän täysjousto xc:n ja aika/tri pyörän niin siinä olisi suunnilleen kalusto.
Kokonaan uuden lajin pyörien lisäksi vanhaa kalustoa pitää toki päivittää. Ainakin maantiepyörä vaihtuu jossain vaiheessa sähkövaihteiseen.
Mutta olipa pyöriä kuinka monta tahansa niin onhan itse pyöräkalusto halpaa kuin saippua verrattuna monen muun harrastuksen kalustoon kuten esimerkiksi veneilyyn. Pelkillä kesän polttoainekuluilla ostaa jo yhden hyvän pyörän :) Eli pyöriä voi kyllä ostaa niin monta kuin tilaa sattuu olemaan, lompakko kestämään ja mieli tekemään.
Läski on kyllä monikäyttöinen, täytyy myöntää. Itse ajattelin aluksi, että ajaisin tuolla vain talvella mutta aika paljon tulee kesälläkin ajettua. Jos pitäisi vain yksi maastopyörä pitää, enkä ajaisi alamäkeä, niin pitäisin varmaan läskin.
Nykyään on muuten 1 merida vähemmän vaikka pyöriä on paljon enemmän :D Noi jäykkäperät löytyvät kyllä edelleen ja ovat kovassa käytössä.
seppo_taalasmaa
06.07.2015, 10.40
Eikös täällä ollut joskus topikki aiheesta: "jos sinulla voisi olla vain kaksi pyörää, mitkä ne olisivat?" eli kai niitä nyt vähän enemmän olisi hyvä olla. Itselläni on kolme maastopyörää, bmx, "käyttöpyörä" ja maantiepyörä ja kyllä kaikilla tulee ajettua. Ei ehkä ihan kuukausittain vaan vähän sillai kausittain. Itsellä näyttäisi olevan trendinä ostaa yksi pyörä lisää joka vuosi :D saas nähä kuinka kauan tätä voi jatkaa. Nyt näyttäisi kyllä tulevan kahden pyörän vuosi kun ostin jo bmx:än keväällä ja nyt olen tekemässä kilpailukäyttöön nojapyörää :D Paras tapa pitää kanssaeläjä tyytyväisenä on yllyttää hänet samaan kierteeseen mukaan, tosin tästä seuraa vielä enemmän haasteita tilan kanssa, meillä taitaa olla yhteensä 11 pyörää tällä hetkellä kun lasketaan vaimon fillarit tuohon oman jonon jatkoksi.
Itse olen tuolta cyclolta säästynyt jostain syystä. Aika monelta se löytyy jo sieltä ensimmäisten parin kolmen pyörän joukosta mutta itselle ei oikeen ole iskenyt.
Niin ja tuohon ei-omakoti-asujan, tila haasteisiin kuva meidän vanhasta kerrostalokaksiosta
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1398435_10202985129808324_893104903_o.jpg
Maisema selkeesti mikontalosta. Mahtoi maistua pyörän tunkeminen niihin mikkiksen säälittävän kokoisiin hisseihin :D
seppo_taalasmaa
06.07.2015, 10.44
Kolme löytyy; hiilikuitu maantiepyörä, teräs cyclo ja alumiininen jäykkäperä 29er. Vielä jos hankkisi jossain vaiheessa kisakireän täysjousto xc:n ja aika/tri pyörän niin siinä olisi suunnilleen kalusto.
Kokonaan uuden lajin pyörien lisäksi vanhaa kalustoa pitää toki päivittää. Ainakin maantiepyörä vaihtuu jossain vaiheessa sähkövaihteiseen.
Mutta olipa pyöriä kuinka monta tahansa niin onhan itse pyöräkalusto halpaa kuin saippua verrattuna monen muun harrastuksen kalustoon kuten esimerkiksi veneilyyn. Pelkillä kesän polttoainekuluilla ostaa jo yhden hyvän pyörän :) Eli pyöriä voi kyllä ostaa niin monta kuin tilaa sattuu olemaan, lompakko kestämään ja mieli tekemään.
Niin jos suhteuttaa vaikka sen 50k€ farmarivolvon hankintaan niin alkaa tuntua se parin tonnin pyörä aika halvalta. Tosin tälläisen opiskelijan budjetissa tonni tuntuu todella leveänä lovena.
Jami2003
06.07.2015, 10.49
Niin jos suhteuttaa vaikka sen 50k€ farmarivolvon hankintaan niin alkaa tuntua se parin tonnin pyörä aika halvalta. Tosin tälläisen opiskelijan budjetissa tonni tuntuu todella leveänä lovena.
Opiskelijalle monesti kaikki on kallista, löytyy ihan omakohtaistakin kokemusta :)
Mutta monesti jaksaa pyöräilyä harrastamattomat päivitellä jonku muutaman tonnin pyörän hintaa. Ja sitten tosiaan vaihtaa kolmen vuoden välein sitä farmarivolvoa jonka arvon tippumisella saisi jo pari pyörää vuodessa.
Liikaa (ainakin muiden mielestä) on..., eli cyclo (ikivanha), maantiehiilari, teräsretromaantie ja xc täpäri, jäykkäperä xc ja täysjäykkä 29 terässinkula.
Sitten vielä pojan pari maastopyörää ja tytön kaksi pyörää. Pojalle ollaan lisäksi katsomassa maantietiekonkelia.
Molemmat olkapäät loppu (leikattu vuoden aikana ja toinen revennyt taas uudelleen) ja metsässä ei saisi ajaa. Samaan aikaan murrosikäinen poika haluaa isän kanssa poluille ja hammasta purren täytyy kieltäytyä.Myisin maastopuolta pois, mutta vielä on toive, että poitsun kanssa ajellaan ja syödään jossain kannonnokassa eväitä.
Hellasäröä ei synny, kun on poikamiehellä vanha rintamamiestalo, niin mahtuuhan noi tonne kellariin ja autotalliin, eli siltä osin tilannehan on peräti täydellinen.
Ulkorengas
06.07.2015, 11.00
Oletko puhdas maantiekiituri tai maastomörssäri vai jopa sekakäyttäjä ?
Sekakäyttäjä.
Kuinka monen käyttöpyörän hankinta on perusteltua ?
Riippuu siitä, millaiset perusteet hyväksyy. Itselleni riittää varsin hyvin cc ja 29. Polkupyöräteollisuuden markkinointikoneisto takaa sen, että houkutusten ja mahdollisuuksien rajat ei ihan heti tule vastaan muualla kuin omassa kukkarossa, ajankäytössä, hallituksen suhtautumisessa yms. reunaehdoissa.
Itselläni on 29er jäykkäperä ja yritän juuri perustella itselleni miksi tarvitsen CC pyörän. Pyörissä esiintyy kuitenkin runsaasti päällekkäisyyttä ja pohdin tulenko hankinnan jälkeen enään ajamaan molemmilla.
Päällekkäisyys tulee käyttötarpeesta. 10 kilsan kauppamatkoilla päällekkäisyyttä voi olla runsaastikin, metsäpoluilla cc:n ominaisuudet loppuu siihen, missä 29:n ominaisuudet alkaa viehättää.
Olisiko järkevä vaihtoehto uudelle pyörälle toisten kiekkojen hankinta ja niihin vaikka schwalben big applet, joilla rullailisi kevyet työmatkat ja touring ajot.
Mielestäni järkevämpi vaihtoehto kustannusten takia on hankkia vain pelkät Big Applet ja vertailla niitä erilaisilla paineilla nappulakuvioisiin ylimääräisten muuttujien vaikutus minimoiden. Sehän on merkittävä osa harrastusta. Siinä näkemykset alkaa hahmottua, jolloin on parempi pohja tehdä kalliimpia ratkaisuja, esim. kiekot tai uusi pyörä.
seppo_taalasmaa
06.07.2015, 11.07
Tosiaan jos golf osake voi maksaa vaikka sen 30k€ on pyöräilyharrastuksen aloitushintaa helppo perustella. Jos nopeasti laskee myös 20km/pv kesätyömatkan kustannuksia ja jos kulkeminen tapahtuisi autolla, niin auton jouksevien kulujen säästöllä ostaisi joka vuosi vaikka sen uuden hiilikuitu konkelin.
Miksi hommata montaa pyörää, kun voi hommata läskin? Vuohellakin niin montaa laitetta, että kun olisi hommannut yhden kunnon pyörän niin ei tarvisi omistaa montaa Meridaa :D :D vitsi vitsi
Miksi hommata vain läski kun voi hommata monta muuta pyörää sen läskin lisäksi :D
Fillareita on tällä hetkellä 3 (cyclocross, 27.5" jäykkäperä Marlin ja Giant Escape), joista 1 (Escape) menossa myyntiin ylimääräisenä.
Minusta cyclon ja jäykkäperän käyttötarkoitukset eivät ole samat. Cyclolla voin ajaa maantielenkkejä maantiekumeilla ja cyclolenkkejä cyclokumeilla ja se on mainio peli molempiin, mutta ei tulisi mieleenikään lähteä cyclolla laskemaan tai kiipeämään portaita tai rosoista kalliorinnettä alas, mitä jäykkäperällä teen. Liioin en lähtisi cyclolla pahimmille poluille, kun Marlin sopii siihen paremmin.
Jos tykkää ihan kunnon maastoajoa ajaa ja hypellä yms. niin minusta maasturi on ihan perusteltu. Onhan cyclokin maastoajoa toki, mutta erityyppistä. Minusta ne eivät siis kilpaile keskenään, vaan tukevat toisiaan.
Lisättäköön nyt vielä, että tämä maasturin tarvekin on tapauskohtaista. Jos en laskisi portaita tai kallioita alas ja hyppelisi kivillä ja haluaisi etsiä välillä hankaliakin polkuja yms. en välttämättä olisi vielä hommannut maasturia, kun cyclollakin voi hyvin ajaa metsätiet ja polut jne, mutta itsellä aika monipuolisia mielenkiinnonkohteet (maantiestä metsään) niin siksi osoittautui hyväksi hankinnaksi tuo maasturi, sillä kun käy myös kaupunkiajot ja koiralenkit mukavasti, eikä tarvitse pelätä, että se heti hajoaa jos innostuu maastossa portaita laskemaan tms.
Ulkorengas
06.07.2015, 11.33
Tosiaan jos golf osake voi maksaa vaikka sen 30k€ on pyöräilyharrastuksen aloitushintaa helppo perustella.
Tai sitten voi verrata maastojuoksuun, kun hyvät kengät maksaa 100-150 € ja jos muut sopivat vaatteet löytyy jo entuudestaan, muuta ei tarvitakaan.
Tai sitten voi verrata maastojuoksuun, kun hyvät kengät maksaa 100-150 € ja jos muut sopivat vaatteet löytyy jo entuudestaan, muuta ei tarvitakaan.
Maksaa se juokseminenkin. Itse kun joskus aikanaan tuli juoksenneltua niin tuntui, etteivät yhdetkään kengät kestäneet kuin max. 1000km. Vaikka hölköttelisi hyvin maltilliset 20km viikossa tulee siittä jo vuodessa tonni ja jos juoksu on ainoa laji niin kai niitä kilometrejäkin tulee reilummin. Eli ainakin 150€ menee pelkkiin tossuihin joka vuosi ja nykyäänhän pitää olla erikseen talvilenkkarit, treenilenkkarit, kisalenkkarit, polkujuoksukengät.... Eli siinä sitä taas ollaan :D
En ymmärrä kaiken arvottamista aina rahassa. Pyöräilyyn menee rahaa juu, mutta sen antamia hyötyjä en ainakaan itse pysty määrittämään rahassa. Joo juokseminen olisi varmaan halvempaa, mutta kun se ei kiinnosta tai nappaa yhtään niin mitä väliä.
Golffaaminen tms. on varmasti kalliimpaa, mutta jos se kiinnostaa ja pyöräily ei niin taaskaan ei ole mitään väliä. Ihmisen pitää harrastaa.
Olisi muuten ollut tällainen vanhakin ketju: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46980-Kuinka-monta-fillaria-on-tarpeeksi
N+1-vaihe vaihtui muutama vuosi sitten N-1-vaiheeksi ja nyt olen ollut erittäin tyytyväinen N=2-tilanteeseen.
Ulkorengas
06.07.2015, 11.58
En ymmärrä kaiken arvottamista aina rahassa. Pyöräilyyn menee rahaa juu, mutta sen antamia hyötyjä en ainakaan itse pysty määrittämään rahassa. Joo juokseminen olisi varmaan halvempaa, mutta kun se ei kiinnosta tai nappaa yhtään niin mitä väliä.
Golffaaminen tms. on varmasti kalliimpaa, mutta jos se kiinnostaa ja pyöräily ei niin taaskaan ei ole mitään väliä. Ihmisen pitää harrastaa.
Tuota ajatusta koitin esimerkilläni tavoittaa. Ainahan asioita voi vertailla ja saada ne näyttämään juuri niin hyviltä tai huonoilta kuin itse haluaa (esim. 30 k€ osake vs 1-3 x 1 k€:n pyörä), mutta tuolla tavoin ei itseään pidä huijata. Golffari varmaan löytää n+1 syytä, miksi hänen harrastus on parempi valinta 30 k€:n osakkeesta huolimatta/sen takia kuin pyöräilijän valinta.
Itselläni on muutakin puuhaa kuin pyöräily, joten se rajaa tehokkaasti mahdollisuuksia mielekkääseen harrastamiseen. Ei kannata satsata liikaa liian moneen asiaan. Tulee vain stressi tekemättömistä jutuista.
Jami2003
06.07.2015, 11.59
En ymmärrä kaiken arvottamista aina rahassa. Pyöräilyyn menee rahaa juu, mutta sen antamia hyötyjä en ainakaan itse pysty määrittämään rahassa. Joo juokseminen olisi varmaan halvempaa, mutta kun se ei kiinnosta tai nappaa yhtään niin mitä väliä.
Golffaaminen tms. on varmasti kalliimpaa, mutta jos se kiinnostaa ja pyöräily ei niin taaskaan ei ole mitään väliä. Ihmisen pitää harrastaa.
Tämä. Harrastus antaa sisältöä elämään ja jokainen harrastakoon sitä minkä katsoo mielekkääksi. Ja jos sisällä asuu pieni välineharrastaja niin se välineiden haaliminen ja speksailu on yksi osa-alue harrastusta. Ja jos ei asu ja tykkää ajaa vaikka sillä läskillä kaikki lenkit niin sitten ei haali välineitä vaan ajelee yhdellä tyytyväisenä. Jokainen tyylillään mistä tyydytyksen saa.
seppo_taalasmaa
06.07.2015, 15.25
Ruohohan näyttää aina vihreämmältä aidan toisella puolella. Maantiepyörän keväällä myyneenä vannoin etten enää hamua kippurasarvista, mutta nyt kuitenkin tekisi Cycloa kovasti mieli. Tiedän myös 29 jäykkäperän olevan riittävä omaan maastoajooni ominaisuuksien puolesta, mutta silti läskipyörälläkin rymistely kiinnostaa pirusti. Täytyy hankkia paksumpi lompakko, isompi parveke ja emännälle parit käsilaukut niin tilaa tulevaisuuden konkeleille luulisi järjestyvän.
Mulla on nyt kaks fillaria; täysjäykkä sinkula 29" ohuilla nakeilla kaupunkiin ja 26" täpäri. Täpärillä tulee ajettua kaikki harrasteajelut enskasta tahkoon.
Maantiepyörän möin kun vaihdoin täpäriä parempaan, nyt kuitenkin kun täpärissä on joku kohta rikki koko ajan niin sitä paikkaamaan kaipaisi semihyvää ja kevyttä lenkkipyörää, kuten 29" jäykkäperää tai peräti cycloa. Tässä tosin tulee sekä tilanpuute että lompakko vastaan. Tosin jos sinkulan vaihtaisi jäykkäperään niin sitten sitä ei kehtaisi enää jättää asemalle yöksi. Eli molempi parempi.
150mm joustava täpäri, läski ja CC tallissa, katse pikkuhiljaa siirtynyt XC jäykkäperää kohti. Omien kokemuksien mukaan tarpeellinen määrä on tosiaan ollut se kuuluisa N+1, jossa N = jo tallissa olevat.
Läskimasa
07.07.2015, 01.14
1 riittää, niin pyöriä kuin autoja. Pitää hommata tai pikemminkin muokata siitä semmonen että riittää joka lähtöön.
Mun auto on maasturi, joka on samalla työmatkakulkine, perhevankkuri, asuntovaunun veturi ja harrasteauto. Kiihtyy ja kulkee reippaasti, mukava niin asfaltin ulkopuolella kuin moottoritiellä, halpa ajaa ja vieläpä ympäristöystävällinen (maakaasu). Kaikki kärpäset yhdellä iskulla. :)
Läskissä ainekset samaan, toimii metsässä ja kadulla, sopii kaikkeen käyttöön hienosti ja fiilis on hyvä. :)
N+1 on vastaus kysymykseen!
Onko läski nykypäivän sinkula? Siis tän vouhotusmäärän perusteella? 10-vuotta sitten piti kaikilla olla sinkula tai fiksi! Bullhorni tanko tai 35cm kapia riseri, ku läheteillä nevjorkissaki on! Silti oli aina väärä vaihde ja muutenki paskaa!
Ilmeisesti kaikki läskin omistajat kehuu niitä "et tää on niiin hyvä jokapaikassa" ku todellisuudessa se on paska kaikkialla?
Jäsen Hösö puhuu asiaa.
Itsellä täpäri maastopyörä 26" 100 mm joustava on hoitanut ajot tiellä ja maastossa, juuri hankittu maantiepyörä vie tästä lähtien maantiekilometrit täpäriltä.
Kahdella, maantie ja maasto, pärjää teoriassa.
Löytyy Läski, täpäri, maantiepyörä, cc, tempopyörä ja hybridi. Lisäksi fiilistelyihin teräsmaantiepyörä ja jopo. Ja nämä tuplana (muut paitsi läski) kun taloudessa asuu toinen pyöräintoilija. Kaikilla ajetaan,mut jos vähentää pitäisi, niin ekana lähtis tempopyörä ja läski.
Pitkään olin sitä mieltä, että yhden naisen ja yhden pyörän mies, mutta ehkäisystä huolimatta pyöriä on nyt kolme. Itsekasatut krossari ja suoratankoinen, tehtaan kasaama maantiepyörä, enkä yhtään pois antaisi, enpä tuota yhtä naistakaan...
Pyöriä on silloin tarpeeksi, kun ei halua enää yhtään pyörää lisää eikä halua luopua yhdestäkään.
pturunen
07.07.2015, 23.17
Nyt löytyy kunnolla joustava täpäri ja XC-jäykkis. Just nyt en keksi, mitä tarvitsisi lisää (paitsi AM-jäykkiksen ja kippurasarvisen matkapyörän ja...)
1 riittää, niin pyöriä
Ei millään. Pakko olla vähintään kaksi pyörää. Harrastepyörä on kuitenkin aina niin kallis oli se mikä vaan ettei sitä tohdi jättää kaupungille tai työpaikan eteen parkkiin seisomaan.
Paitti jos ei käy "kylillä" fillarilla nii sitten riittää yksi fillari.(150/160mm joustava enska täpäri)
mhelander
07.07.2015, 23.41
Pyöriä on silloin tarpeeksi, kun ei halua enää yhtään pyörää lisää eikä halua luopua yhdestäkään.
Jep.
Ei millään. Pakko olla vähintään kaksi pyörää. Harrastepyörä on kuitenkin aina niin kallis oli se mikä vaan ettei sitä tohdi jättää kaupungille tai työpaikan eteen parkkiin seisomaan.
No kyllä mä ajan työmatkat mun kalliimmalla kisa/harrastevärkillä. Samoin juoksevat asiat ja talviajot.
Kuitenkin maasturin lisäksi tarvii vähän nopeamman ja mukavamman maantielle.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Jos nyt tiukkaan puristaisi niin maantie ja 29 jäykkäperä. Toisaalta jos sua itseäsi ei haittaa se nykyinen (ilman +1 määrää) pyöriä, niin mitä sitten? Ainakin itsestä on kiva raapasta työmatkat ja varsinaiset lenkit pääsääntöisesti eri kamppeilla. Ainakaan itsellä cyclolla/29 ss kokojäykäykällä ei tule kuin työmatkaajoa. Noi pyörät onkin sitten paskaisia ja työkaluhuolenpidolla, kun ns. harrastepyöriä tulee hinkattua verstaalla ennen ja jälkeen.
Jep.
No kyllä mä ajan työmatkat mun kalliimmalla kisa/harrastevärkillä. Samoin juoksevat asiat ja talviajot.
Kuitenkin maasturin lisäksi tarvii vähän nopeamman ja mukavamman maantielle.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
No hieno homma. Itse en kyllä omaa täpäriä veis työpaikan pihalle seisomaan päiväksi, mutta kukin tavallaan.
Paitti jos ei käy "kylillä" fillarilla nii sitten riittää yksi fillari.(150/160mm joustava enska täpäri)
"Kylillä" eli töissä, ruokakaupassa tai esim. ostamassa uudet farkut. Joo mikäs siinä eihän se pakko ole.
Arhipoff
08.07.2015, 13.20
Nii voihan kaikki asioinnit kulkea autolla niin ei tartte pyörän varastamista pelätä :)
Se on vähän niinku muissaki välineistä, että se paras ja sopivin alkaa olla siinä kunnossa, että hajoo koht. Toine o käytös ja kolmas sisääajos ja vähä niiku varal. Eli vähintää kolme. Jos polkee metsässä, työmatkoja ja maantietä, niin kai sitä just neljäl pärjäis. Kiakkoja voi vaihdel ko vähä kattoo ketjuje ja rattaide pääl ja vanteet o muute sopivat jarruihi ja lokareihi. Kumejaki voi vaihdel, mut siin o oma hommans.
Sit o tiätysti noi luonnolliset olosuhteet, jotka vähä välii huamauttelee su huanoist harrastuksistas. Mäki annoi pualilmaseks pois hiano käppyräsarvise alumiinitunturi deore osil ja nyt sil olis tarvetta ja siit sais myymälki kymmenkertase hinna ko tuli tää maantiäpyäräpuumi Suameeki. Kyl mää oo katkera.
Kyl niit ny vähintään 5 pitää olla. Tyäpyärä, mettäpyärä, retkipyärä, kotipyärä ja pari työn alla. Nii ja sit viä mökkipyärä ja mummolapyärä, jos o nii onnekas, et sellasetki omistaa.
Kotona eteisessä ja varastossa X4 pyörää... jotta niitä olisi sitten joka lähtöön, niin kunnollinen maantiepyörä pitänee vielä hankkia :cool:
Tällä hetkellä löytyy enduro täysjousto, kisakiree xc-jäykkäperä, maantiepyörä ja crossari.. Crossarilla menee työmatkat ja metsälenkit tulee ajettua 95 prosenttisesti Endurolla, mutta on kiva olla myös jäykkis antamassa vastapainoa.. Maantietä tulee ajettua kyllä todella vähän..
Ömm.
Ykköspappiska Svalan (http://pappiskapartio.blogspot.fi/2014_12_01_archive.html) 1940-luvulta. Tällä tulee eniten kilsoja, lenkkejä, arkiajoja ties mitä.
Sunnuntaipappiska Svalan vm 1937, alkuperäistä kaikki paitsi takarengas ja takasisuri.
Vieraspappiska Helkama Regent 1950-luvulta
Ydintuho (halbrenner) 1910-1940 -luvuilta
Tavarapyörä Pyrkijä (http://pappiskapartio.blogspot.fi/2014/09/pinkki-kostaja-kenpeleessa-2892014.html) 1950-luvulta
Pinkki Kostaja (http://pappiskapartio.blogspot.fi/2014/09/pinkki-kostaja-kenpeleessa-2892014.html)
Cotic Roadrat fiksisyklo
Maantiepyörä
Täysjäykkä maasturi
Täysjoustomaasturi
Läski
Alamäkipyörä.
Yht 12. Jos jostain pitäisi luopua, niin DH-konkeli. Mutta sen tilalle vois ostaa jonkun yleispätevän viihdepyörän, vaikka jonkun 150-180mm joustavan. Muutoin ei ole hinkuja hommata yhtään lisää, mutta eipä kyllä luopuakaan mistään. Paitsi ehkä hieman houkuttelisi hommata jostain oikein kunnon vanha isopyörä, penny-farthing.. ;)
Niin, ja asun 48m^2 kerrostalokaksiossa. DH-pyörä on vanhempien varastossa, muut kotona. Kaks parvekkeella, yks taloyhtiön luvalla talon eteisessä ja loput 8 sisällä.
Kiovan Dynamo
10.07.2015, 10.08
Justiinsa huomasin, että mulla on viime aikoina pyörät vain vähentyneet. Enää nykyään on kolme:
- Maantiepyörä, Storck Scenario 1.1 (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2014/04/maantiekausi.html)
- Maastopyörä, Santa Cruz Tallboy C (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2015/07/shakki-ja-matti.html)
- Täysjäykkä yleiskulkine, Salsa Mamasita (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2013/09/salsa-next-generation.html)
Sitten on tietysti muutama runko, mistä voisi taas joskus rakennella jotain kivaa, mutta nuo ovat viime talven varastonsiivouksen jälkeen enää ainoat kokonaisena olevat kulkupelit. Työmatkaa noillakin on ajettu kaikilla, pyöräthän tykkäävät siitä, että niillä ajetaan.
Hösön kanssa on pakko olla samaa mieltä, jälleen. :D
Ömm.
Ykköspappiska Svalan (http://pappiskapartio.blogspot.fi/2014_12_01_archive.html) 1940-luvulta. Tällä tulee eniten kilsoja, lenkkejä, arkiajoja ties mitä.
Sunnuntaipappiska Svalan vm 1937, alkuperäistä kaikki paitsi takarengas ja takasisuri.
Vieraspappiska Helkama Regent 1950-luvulta
Ydintuho (halbrenner) 1910-1940 -luvuilta
Tavarapyörä Pyrkijä (http://pappiskapartio.blogspot.fi/2014/09/pinkki-kostaja-kenpeleessa-2892014.html) 1950-luvulta
Pinkki Kostaja (http://pappiskapartio.blogspot.fi/2014/09/pinkki-kostaja-kenpeleessa-2892014.html)
Cotic Roadrat fiksisyklo
Maantiepyörä
Täysjäykkä maasturi
Täysjoustomaasturi
Läski
Alamäkipyörä.
Yht 12. Jos jostain pitäisi luopua, niin DH-konkeli. Mutta sen tilalle vois ostaa jonkun yleispätevän viihdepyörän, vaikka jonkun 150-180mm joustavan. Muutoin ei ole hinkuja hommata yhtään lisää, mutta eipä kyllä luopuakaan mistään. Paitsi ehkä hieman houkuttelisi hommata jostain oikein kunnon vanha isopyörä, penny-farthing.. ;)
Niin, ja asun 48m^2 kerrostalokaksiossa. DH-pyörä on vanhempien varastossa, muut kotona. Kaks parvekkeella, yks taloyhtiön luvalla talon eteisessä ja loput 8 sisällä.
Tuossa on jo yritystä.
Kiinnostaisi kyllä nähdä kuva asunnon sisältä millaisia luovia sisustusratkaisuja on mahdollisesti käytetty :)
seppo_taalasmaa
10.07.2015, 19.06
Selkeesti mun on haettava uutta fillaripaikka lupaa hallitukselta, koska konkeleita tällä hetkellä vain cruiser sinkula ja 29er jäykkäperä. Jos se lupa irtoisi vielä ilman hellasäröjä niin eiköhän se rahoituskin sitten. Läskikuume kasvaa sitä mukaa kun nää kelit pysyy näin huonoina.
29" Canyon grand canyon 6,9 työmatkalle ja maastoonkin sekä 27,5" Canyon nerve al 6 täpäri maastolenkeille.
Näillä pärjää kivasti.
Miulla oli tallissa joitain vuosi sitten iso läjä erillaisia pyöriä. Oli dh-pyörä, täysijoustomaastopyörä, jäykkäperämaastopyörä, maantiepyörä, triathlonpyörä, dirttipyörä.
Aloin laskeskelemaan näiden eri pyörien päällä vietettyä aikaa ja tulin siihen päätelmään, että lojutan sairaan kalliita vempeleitä enemmän tai vähemmän pölyä keräämässä.
Myin kaikki pois ja ostin yhden tilalle, jolla ajelen nykyään ihan kaikki ajoni, dh:sta maantielle. Tämä sykkeli ei ole täydellinen kuin traili-ajossa, mutta nuo kaikki muut menevät kuitenkin keskivertoa reippaasti paremmin. Kahdet kiekot on ja niissä päällä eri renkaat, toiset vähän jyhkymmät ja toiset keposemmat.
Olen ollut aika tyytyväinen tähän. :) Pyörä saa ajoa tosi paljon, korjattavaa ja huollettavaa on vain yhdessä pelissä. Sattui vielä niin hyvin, että tämä pyörä on mitoitukseltaan ja ajettavuudeltaan minulle tosi hyvä, jos ei täydellinen.
Tuollaisella 29" Stumpjumper Evolla ajelen.
Rata, road, TT, CC ja MTB + yksi nainen. Olisinko 5 naisen ja yhden filon kanssa onnellisempi?. No eihän vähemmällä filomäärällä voi tulla toimeen.
seppo_taalasmaa
10.07.2015, 20.29
^^ kp63 eikö tuossa tule jo aika paljon päällekkäisyyttä. Rata, road,TT ja CC voisi oman näkemyksen mukaan niputtaa samaan pakettiin. Tietenkin jos harrastaa kaikki alalajeja aktiivisesti voi paremmin ymmärtää pyörien eroja. Yksi vaihtoehto tilanpuutteen iskiessä on myynä nuo kaikki neljä pois ja ostaa yksi kunnollinen hiilikuitu CC ja siihen kahdet kiekot toiset tie ajoille toiset CC tai GG puuhiin. Tietenkin asia riippuu omasta taustasta jne. Maantiepyöräilijälle jäykkäperä xc 29er, xc-täpäri, endurotäpäri, dh, ja läski tuntuvat kaikki olevan vain maastopyöriä pienillä eroilla.
Nykyinen pyörä määrä ja plus 1 lisää (ostetun jälkeen edelleen +1). Oon kerran itse tiputtanut pyörien määrään yhteen ja ei se riittänyt kuin vuodeksi.
timppa_234
10.07.2015, 21.16
TT, Rata- ja CC-pyörät on tietysti sen vuoksi että voi kisailla noissa lajeissa. Jostain syystä maantiepyörä ei kelpaa radalle vaikka me ajettiin sellaisilla junnuna eikä huomattu mitään ongelmaa. CC pyörä pitää olla cyclocrosskisoja varten vaikka ne radat ajaisi nopeammin jollain muulla jos olisi sallittu.
Mulla ei ole mitään noista koska en kisaile. Kolme lenkkipyörää on kertynyt: Maantiepyörä, endurotäpäri ja jäykkäperämaasturi hiekkatielenkeille. Sitten vielä vanha maasturi-kaupunkipyörä jonka voi jättää huoletta asemalle ja napavaihteinen, huoltovapaa työmatkapyörä.
Neljä pyörää tällä hetkellä. Läski maastoon ja talviajeluihin. Hiilikuituinen maantiepyörä lenkkipyöränä, kuntoajoihin ja työmatkoihin. Juuri valmistui ajokuntoon vanha teräsrunkoinen maantie/retkipyörä sinkulaksi muutettuna työmatka-ajoon ja ehkä satunnaisesti lenkkikäyttöön. Lisäksi sellainen perus sinkula miestenpyörä asiointipyöränä, tällä hoituu siis kauppa- ja terassireissut.
Ainakin sellaista kunnon täpäriä tekis mieli vielä.
Eihän sitä ihminen tarvitse kuin 1 harrastuspyörän, 2. harrastuspyörän toisentyyppiseen harrastamiseen 3. asiointipyörän, 4. työmatkafillarin, 5. tyylikkään sinkulan kaupunki- ja baarikruisailuun, 6. täpärin jousitetulla satulatolpalla täysryskytykseen, kun edellisistä on jo peppu puutunut ja 7. läskin talviajoja varten. Kyllä näillä jo alkuun pääsee.
Sakari_N
11.07.2015, 01.31
2 Pyörää.
29 jäykkäperä maastoon ja työmatka/kauppa ajoon.
Syklo jonka kuvittelen olevan maantiepyörä.
29 on taloyhtiön pyöräkellarissa ja syklo sisällä asunnossa.
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Löytyy retkipyörä ja täpäri. Viel vois olla joku halpa romu kolmantena minkä voi unohdella johonkin ja ruostuttaa pihalla. Mutta lisää parempaa pyörää en kaipaa, kun menee turhaks säädöks, miettimiseks ja tilaa vie.
Nyt mennään kahdella joista toinen muuttuu tarpeen mukaan. Läski on syrjäyttänyt täpärin ja se jouti pojan käyttöön. CC:n möin kun ajattelein etten tarvitse maantiepyörää ja 27,5 jäykkäperäisen Walkon hankin kun huomasin olleeni väärässä. Pääasiassa läskillä ajelut mutta Walko saa muuttua välillä CC kiituriksi tai jäykäksi maasturiksi, joskus myös jäykkäperäksi tarpeen ja inspiraation mukaan.https://lh3.googleusercontent.com/-FXxLWER05hM/VfU3vKhSNeI/AAAAAAAAN-c/QH4Kq68sesE/s1280-Ic42/DSC_0236.JPG
26" täysjäykkä, diy-ghettoläski, retro-maantiekiituri. Rakenteilla toinen läski, ghettoläski menee kai vaimolle. Täpäriä ja bemaksia tekis mieli, kuin myös jotain hipsterikommuutteria... Ai niin, mistä tilaa?
Yks hyvä riittää ympäri vuoden :)
no syklo roikkuu varaston seinällä, ja täysjousto 29 on ajopyörä, sit on mummo mankeli saunakaljan hakuun. Mutta tänään koe ajoin Läskiä josta saa pikku muutoksella joustokeula läskin ja toisilla vanteilla 29+ fillarin. Sopivasti osia nii 1 riittäs periaatteessa?
Kahdella pärjäisi jotenkin, kolme riittäisi, neljä on hyvä määrä.
Jami2003
13.09.2015, 17.36
Kolme on aika optimi. Tällä hetkellä neljä mutta neljäs on toisella paikkakunnalla vakiopyöränä niin ei tarvitse kuskailla...
Neljällä vois pärjätä, mutta viisi olis parempi. Vaikkakin vaan kahta tulee oikeastaan käytettyä..
nih..
Tänään kävin hakemassa maantiefillarin ja Cyclon kaveriksi Fättärin ja pikkasen reilu 5 km lenkin kävin ajamassa.Olihan se kiva mut totesin et penkki on tässäkin vaidettava tuohon DDK Snake malliin joka löytyy kahdesta muustakin pyörästä.Huomenna sit lisää ajelua :)
Madone 4.9
11.01.2017, 06.07
7, lyhyesti ja ytimekkäästi. Enää kyllä 3 👍
Sotanorsu666
11.01.2017, 06.52
Tämän hetken ajoihin riittää maantiepyörä, cyclocross, fatbike ja 27.5"+, eli vastaus on 4kpl. Ensi vuonna vastaus voi taas olla jotain ihan muuta..
Tähänkin asiaan on tehty säännöt jo kauan sitten: rule 12.
http://www.velominati.com/the-rules/#12
Jooseppi
11.01.2017, 17.46
Yksi pyörä riittää, 27.5 enskatäpäri. Sillä sujuu kaikki ajot, maantiellä en liiemmin aja. Mummopyöräkin taloudesta löytyy, joka on pääasiassa käyttämätön tällä hetkellä.
Tähänkin asiaan on tehty säännöt jo kauan sitten: rule 12.
http://www.velominati.com/the-rules/#12
Melontapuolella kysytään kuinka monta kajakkia meloja tarvitsee. Vastaus on: vielä yhden. Eli tuo ylläoleva sääntö pitää paikkansa ilmeisen yleisesti.
Reippailija
11.01.2017, 19.12
Taittopyörä on hyötypyörä
Nojapyörässä saa köllötellä
intin pyörällä ei ole niin nuukaa
hybridille on monet renkaat
maantiepyörällä pidemmät lenkit
Tähänkin asiaan on tehty säännöt jo kauan sitten: rule 12.
http://www.velominati.com/the-rules/#12
Kun vaimokkeen mielesta $1000 mummopyora, ja sen hakeminen 2000 km paasta on ihan kohtuullista, niin se n sijaitsee varsin kaukana Gaussin kayran huipusta. Auttaa harrastusbudjetin hyvaksyttamisen ja budjetin ylittamisen kanssa.
Kolme.
Viesti on liian lyhyt. Pidennä se vähintään 10 merkin mittaiseksi.
Sitten pyöriä on sopivasti, kun ne sopivat niiden säilytystilaan juuri ja juuri niin, että jokaisen saa ajoon muita siirtämättä. Saa nojata ja jopa kolahdella, kunhan ei ole akuuttia naarmuuntumisen riskiä.
Lievästi turvoksissa oleva tila tietysti johtaa isomman kiinteistön hankintaan tai rakentamiseen, jolloin hetkellisesti pyöriä ei enää ole sopivasti.
^ Rajaton kasvu rajallisessa tilassa mahdoton yhtälö, sano. Tuossa määritelty hyvin se mitä ajattelen myös omissa, tuolla tyylillä lisääntyminen ehkäisty, nyt kolme kiitettäväsi tyydyttävää.
maalinni
12.01.2017, 07.06
^ Rajaton kasvu rajallisessa tilassa mahdoton yhtälö, sano. Tuossa määritelty hyvin se mitä ajattelen myös omissa, tuolla tyylillä lisääntyminen ehkäisty, nyt kolme kiitettäväsi tyydyttävää.
Entä jos seuraava pyörä on kooltaan aina puolet edelllisestä? Vertaa sarjaan: 1 + 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 +...
Kyseisen sarjan summa on tasan 2, vaikka positiivisia termejä summataan rajaton määrä.
2 maantiepyörää, 1 TT-pyörä, 1 cyclocross ja 1 maastopyörä.
Tallissa on kisacyclocrossari (ja monta tuubikiekkosarjaa), reenimaantiepyörä ja 29" AM täpäri. Vain kisakiree ja kevyt jäykkäperänen kuitu 29" XC loivemmalla keulakulmalla puuttuu. Eli vastaus on n+1
Melontapuolella kysytään kuinka monta kajakkia meloja tarvitsee. Vastaus on: vielä yhden. Eli tuo ylläoleva sääntö pitää paikkansa ilmeisen yleisesti.
Oon kyllä huomannut että käytettyjen fillareiden saatavuus on aika paljon parempi.. kajakkeja harvemmin löytyy roskalavoilta tai kirpputoreilta
Kuitua maantielle, retkiterästä maantielle, pappis jonka takavaihtajan ajoin solmuun, sinkula jonka ketjut polkaisin valtavilla reiskoillani poikki, ysärimaasturi jonka takanavan ajoin loppuun. Jälkimmäiset kauppakasseina, jonka takia kauppareissut tällä hetkellä vähän lyhyitä. Alumiinirunkoisia nolla, jotain uudempaa levyjarrullista terästä etsin n+1 kauppakassiksi.
Volvospede
12.01.2017, 10.24
Oikea lukumäärä = N+1
Anaxagore
12.01.2017, 11.38
29 jäykkäperä ja maantiepyörä löytyy itseltä. Pyöriä on ollut joskus kolminkertainenkin määrä... Nykyiset sopivat hyvin varastoon ja tämän hetkiseen elämäntilanteeseen. Yllättävän monikäyttöinen kapistus tuo xc jäykkäperä. Työmatka, retkeily, kärrynveto ja kevyt maastoajelu. Maantiepyörällä sitten maantiellä porukkalenkit.
Yks lisää vois olla. Kaava toimii ainakin mulla.
Nyt tuntuu, että neljä pyörää on tarpeeksi. Tosin ainahan niistä jonkun voisi päivittää uudempaan. :)
Oatmeal Stout
12.01.2017, 14.22
42 on elämän tarkoituksiin oikea määrä.
sisurisampsa
12.01.2017, 14.30
42 on elämän tarkoituksiin oikea määrä.
Onko sulla hyväkin lääkitys? Tai palaako ruoho? Ihan päättelen viestiesi ja allekirjoituksesi sisällöstä.
Mut mulla on pari pyörää. Maasto ja maantie. Riittää toistaiseksi.
Bansku81
12.01.2017, 15.14
Läski möyrimiseen, 29+ jäykkäperä nopeampaan möyrimiseen, bmx kaatuiluun ja täysjäykkä nakkirenkainen 26 maasturi terassilla käyntiin (myös kaatuiluun) :) eli 4 on sopiva määrä mulle.
Samuli24
12.01.2017, 15.43
Kahdella pärjään hyvin.
1.Maantiepyörä kesä/harrastus ajoihin.
2.Sähköpyörä (maastopyörä) talvi/työmatka ajoon.
Oatmeal Stout
12.01.2017, 15.43
Onko sulla hyväkin lääkitys? Tai palaako ruoho? Ihan päättelen viestiesi ja allekirjoituksesi sisällöstä.
Mut mulla on pari pyörää. Maasto ja maantie. Riittää toistaiseksi.
Lääkitys on hyvä ja lääkäreiden seuranassa kroonisten tautien osalta. Ruoho palaa, kuivana toki paremmin, mutta tuoreenakin sopivilla apuvälineillä - itse poltan sitä keväällä ja sitä kutsutaan kulotukseksi, mutta en tarkoituksellisesti vedä savua henkeen enkä edes poskareina.
Viestin osalta kannnattaa, jos osaa lukea, lukea kirja "Elämän tarkoitus" tai katsoa saman niminen elokuva.
Mitä allekirjoitukseeni tulee, niin mikä siinä ei avaudu tai avautuu liikaa?
Onko sulla hyväkin lääkitys? Tai palaako ruoho? Ihan päättelen viestiesi ja allekirjoituksesi sisällöstä.
Mut mulla on pari pyörää. Maasto ja maantie. Riittää toistaiseksi.
42 on vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen 😋
JohannesP
12.01.2017, 15.57
Voisi olla enemmänkin paremmalla rahoituksella. Lähinnä retro maantiepyöriä voisi kerätä silmäniloksi ja miksei sijoitusmielessäkin.
Tilan määrä ei ole rajoittava tekijä. Pitää osata hajauttaa.
Viisi on hyvä, mutta yksi lisää olis vielä parempi.
Amerikkalaisilta, rikkailta, jotka eivät edes tienneet omaisuutensa määrää, olivat siis todella rikkaita, kysyttiin paljonko enemmän heillä pitäisi olla omaisuutta, jotta he olisivat onnellisia, vastaukseksi saatiin 20% enemmän,
Kait se on sama pyörien suhteen, vasta se seuraava, tuleva pyörä on se onnen tuoja.
asiantuntija
14.01.2017, 14.35
Itsellä:
1. Maasturi. Vanha 15v. Erittäin kulunut. Rahallinen arvo ehkä n. 200e. Tunnearvo niin suuri, joten en voi myydä tai hankkiutua eroon.
2. Maantiepyörä. Vanha 5v. Kaikki vaihdettu paitsi runko. Myyn sen kesällä ja ostan cx:n tilalle.
3. Uusi cx. Tällä ajan kaiken aikaa. Kun en aja niin huollan tai silittelen.
Uutta kalustoa. Cuben cx olen katsellut, mutta en osaa päättää 53/56 koon välillä. Nykyinen cx on 55. Joten se hankinta on muhimassa. Ylimääräiset M530-polkimet on jo hommattuna. Loput pyörästä vielä puuttuu...
42 on vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen
Mutta mikä olikaan se kysymys?
Tämän ketjun alkuperäiseen kysymyksenasetteluun vastaisin: "Vähintään sen verran kuin enintään voi olla".
Satunnajaisajajalla 1, työmatkapyöräilijällä 2, ja harrastajilla 4 tai enemmän.
Selkä paskana viidestä nikamavälistä ja viimeksi pyörän päällä joulukuussa, joten nyt yksikin olisi liikaa, mutta tallissa on 7 omaa ja 3 pojan konkelia.pyöriä on vaan kasaantunut, kun on poikamies ja oma lämmin talli:
2007 cx
2008 teräs maantie (tätä en myy koskaan)
2011 hiilarimaantie
2013 täysjäykkä 29
2013 täysjousto
2015 uusi cx
2016 uusi hiilari jäykkäperä 29 (kisapyörä)
pojalla 15 vee
2x maasturi - toinen myyntiin keväällä
maantiepyörä
Selkä paskana viidestä nikamavälistä ja viimeksi pyörän päällä joulukuussa, joten nyt yksikin olisi liikaa, mutta tallissa on 7 omaa ja 3 pojan konkelia.pyöriä on vaan kasaantunut, kun on poikamies ja oma lämmin talli:
2007 cx
2008 teräs maantie (tätä en myy koskaan)
2011 hiilarimaantie
2013 täysjäykkä 29
2013 täysjousto
2015 uusi cx
2016 uusi hiilari jäykkäperä 29 (kisapyörä)
pojalla 15 vee
2x maasturi - toinen myyntiin keväällä
maantiepyörä
Ei perse , eihän tää riitä, lisäksi yhden naisen pyöräsuojassa keskustassa kona cinder come vm 1998, kauppapyörä dbs teräs ja pojalla marin 90-luvun mtb koulupyöränä ja yksi 26 mtb vielä varapyöränä:)
Ohiampuja
14.01.2017, 21.52
Optimi tilanteessa yksikin riittää, mutta oikeasti niitä pitää olla kaksi. Yksi harrastuskäyttöön ja sitten toinen arkiajeluun.
Jos ei tarvisi varkaita tai ilkivaltaa pelätä, niin minä pärjäisin yhdellä hyvällä 29" maasturilla. :)
Mulla on tällä hetkellä ~9,1kg teräskrossari ja ~9,5kg 26" täysjoustomaasturi. Ajattelisin että koska molemmat on siinä kiikun kaakun sopivalla hifiasteella ja hyvin mieleisiä ajaa, niin ne riittävät joskaan eivät ole tarpeeksi.
Yksi pyörä lisää olisi hyvä, ja se olisi 29" täysjoustomaasturi kisakäyttöön, treenit ajaisin edelleen 26":lla. Viimeksi kun katsoin, niin sopivilla spekseillä ei alle 5000€ oikein meinaa sellaista löytyä... Täytyy ensin kotia rempata niillä rahoilla.
Niin ja JackOjan teräsjäykkää maasturia kokeiltua tuli sellainen fiilis, että tämmöinenkin on joskus saatava.
asiantuntija
16.01.2017, 01.19
Optimi olisi 3 cycloa. Yksi käytössä, toinen varalla ja kolmas huollossa/odottelemassa varaosia. 3 pyörää saisin jotenkin säilöttyä pieneen kämppään ja huolleltua. Läskipyörää tai edes täyjoustoa ei onnistuisi säilöä siististi mitenkään.
kurvaaja
31.10.2019, 19.59
musta joka vuodenaikaan täytyy olla vähintään 2, ainakin jos työmatkaa ajaa. ei tarvi sitten yhden hajotessa tai aamulla tyhjän kumin odottaessa muuta kun ottaa pakasta uusi.
2 pyörää per laji vähentäsi stressiä kummasti! Tällä hetkellä löytyy vain 1x maantiepyörä ja 1x hybridi. Ajan työmatkat ympärivuoden. Kesällä isoin kauhuskenaario on, että maantiefillari hajoaa eikä pääse ajamaan. Samoin talviaikaan stressaa, että jos hybridi hajoaa niin, millä sitten töihin. Nyt hankintalistalla onkin "gravel"-pyörä. Se toimisi ensisijaisena kulkupelinä syys-talvi-kevät ja jos hajoaisi voisi tilapäisesti körötellä hybridillä. Kesä(=maantie)kaudella graveli taas toimisi varapyöränä maantiepyörälle.
No tokihan sitten vielä yksi lisää pitäisi olla.... nimittäin läski niille talvipäiville, kun lunta tupruttanut ja kelvit auraamatonta perunapeltoa...
ikispessu
31.10.2019, 21.23
Olen pohdinnan jälkeen päätynyt tulokseen 8. Kahdeksan pyörää on(olisi) tarpeeksi.
3 täysjoustoa (short travel, mid travel ja dh), 1 jäykkäperä, 2 maantiepyörää(hiilikuituohjus, vintage), 1 gravel/retki, 1 trial.
hphuhtin
31.10.2019, 21.57
^Tavarapyörä ja taittopyörä vielä mukaan ;)
Ohiampuja
31.10.2019, 22.01
Yksi olisi paras, jo kahdessa on vähän liikaa. Jostain syystä minua on aina kiehtonut asioiden yksinkertaistaminen. :)
ikispessu
31.10.2019, 22.06
^^Kieltämättä olen tavarapyörää miettinyt kun on iso mobiilikaiutin jonka kuljettaminen kesäisin muuten kuin autolla on vaivalloista ja tämän hetkisillä pyörillä se on mahdotonta.
Voi olla myös jos totaalinen kilahtaminen talvipyöräilyyn tapahtuisi niin fatbike tuohon vielä sopisi eli ehkäpä tuo 8 on se minimi ja tarpeen tullen venyy kymppiin.
Yksi, tosin jos olis kaksi ei tulis turhaa taukoa kun toinen pyörä toimintakyvytön.
Mulla on tällä hetkellä ~9,1kg teräskrossari ja ~9,5kg 26" täysjoustomaasturi. Ajattelisin että koska molemmat on siinä kiikun kaakun sopivalla hifiasteella ja hyvin mieleisiä ajaa, niin ne riittävät joskaan eivät ole tarpeeksi.
Yksi pyörä lisää olisi hyvä, ja se olisi 29" täysjoustomaasturi kisakäyttöön, treenit ajaisin edelleen 26":lla. Viimeksi kun katsoin, niin sopivilla spekseillä ei alle 5000€ oikein meinaa sellaista löytyä... Täytyy ensin kotia rempata niillä rahoilla.
Niin ja JackOjan teräsjäykkää maasturia kokeiltua tuli sellainen fiilis, että tämmöinenkin on joskus saatava.
Heh, tässä on tullut 2,5v aikana sellaisia muutoksia että on edelleen kaksi pyörää (aika passeli määrä itseasiassa), mutta nykyisin tallissa hiilarigravel ~8,5kg ja 29” täysjousto ~10,3kg. Jälkimmäinen on tällä hetkellä rungonvaohto-operaation kohteena joten sillä ei voi toistaiseksi ajaa, niin kaikki kortit yhden pyörän varassa.. Mä luulisin että tulisi ainakin halvemmaksi alkaa ostaa kokonaisia uusia pyöriä vanhojen tilalle sen sijaan, että koko ajan päivittää jostakin jotakin.
Jami2003
01.11.2019, 06.51
Tällä hetkellä löytyy hiilikuitu maantiepyörä, teräs crossari, alumiini 27,5+ täysjäykkä (tämä toisella paikkakunnalla), alumiini 27,5+ jäykkäperä, 29er hiilikuitu täpäri (projekti vaiheessa) ja täpäri sähköenduro. Lisäksi muilla perheenjäsenillä on maastopyörät ja emännän/tyttären cyclo sekä vielä tyttärien asiointi jopo. Ikiprojektina on läski johon löytyy keula, runko ja renkaat vanteineen. Pitäis kai sekin joskus kasata...
Jos ei tarttis huoltaa pyöriä niin voisin ottaa enemmän. Nyt tuntuu että tässäkin on vähän liikaa...
F. Kotlerburg
01.11.2019, 07.38
Tällä hetkellä on neljä pyörää ja tuntuu aika sopivalta määrältä.
- Trail-täpäri
- AM-jäykkäperä
- Fatbike
- Lokarein ja tarakoin varustettu täysjäykkä 29er.
9 tuntuisi riittävän nurkkiin. Kaiken sortin ja kokoista polkukonetta lähinnä maastoon kykeneviä. Yhtä lähes turhaa maantiepyörää lukuun ottamatta, jolla tullut ajettua viimeisenä kahtena kesänä alta 50km yhteensä. Muutama täytys myydä pois ja hankkia tilalle sopivampaa.
KetjutOn
01.11.2019, 08.02
Tällä hetkellä on yksi kuitucyclo ja siihen neljät kiekot, joita vaihtelen kelien ja fiiliksien mukaan. Hyvin on riittänyt. Harkinnassa on ollut jo jonkin aikaa maastopyörä. Viime talvena käsi oli jo nettikaupan ostonapilla. Eerehdyin kysäisemään rouvalta, että tilaanko. Sai puhuttua silloin järkeä; mitä sä kahdella pyörällä teet. Kallis ostos olisi ollut (yli 5000 €).
5 + 1 + 1. Viisi aktiiviajossa, titaanirunkoinen jäykkä Kona HeiHei viettää eläkepäiviä ja Ibis Ripley on projektivaiheessa.
Yksi riittäisi : Pole Staminan geometrialla ja joustolla 1kw/1kWh sähköavusteinen missä edessä 27.5 x 3.8" ja takana 26x5".
Muuta en kaipaisi. Tuollaisella punnertaisi hangessa ja ajaisi isomatkin ylipäänsä ajettavat kivikot ym.
Ohiampuja
01.11.2019, 10.07
Onkohan meitä yksinkertaisuuden tavoittelijoita kuinka paljon? Muutamia varmaan, mutta valtaosa taitaa tykätä tästä N+1 kaavasta. :)
Mutta jollain kierolla tavalla olen aina arvostanut sitä kun joku osaa ammattitaidolla ja osaamisella paikata välineiden määrää. On kyseessä sitten valokuvaaja tai puuseppä.
Ja samaa ajattelutapaa tulee sovellettua myös tähän pyöräilyyn. Minusta tuntuu jotenkin ADHD oireelta jos esim yksi maantiepyörä ei riitä. Vaan niitäkin samaan käyttöön tehtyjä pyöriä pitää olla useita. Ja sama myös maastopyörissä. :rolleyes:
Tottakai jokainen saa ostaa niin monta pyörää kuin tykkää. Ja yhtälailla minä saan sitä ihmetellä. :o
Ps. Pahimmillaan minullakin oli neljä pyörää olohuoneessa, yksi makuuhuoneen seinällä ja yksi oli parvekkeella...
BB Holland
01.11.2019, 10.18
Noita on kylppärissä, parvisängyn alla, heinäladossa ja työpaikalla. Meinasi melkein unohtua, että tällä hetkellä on myös kellarissa. Uusia en kaipaa ja noikin on enimmäkseen vanhoja ainakin rungon osalta. 12. Joku 6-7 on oikeasti vähän.
Itsemurhayksiö laittaa aikalailla rajotuksia. 2 pyörää sisällä, yks parvekkeella ja yks varastossa.
Olen kyllä alkanu etsimään isompaa asuntoa
N+1, nyt N=3, muovia maantiellä (endurance) ja täysjoustossa (XC/trail) , amuliinia jäykkäpyrstössä (AM). +1 olis pitempijoustoinen enduro (aluminiumia tai carboniumia:)),
vanhoja muille lainattuja ei lasketa (N= 3 + 2).
Jami2003
01.11.2019, 10.40
Onkohan meitä yksinkertaisuuden tavoittelijoita kuinka paljon? Muutamia varmaan, mutta valtaosa taitaa tykätä tästä N+1 kaavasta. :)
Periaatteessa tykkäisin "yksi hoitaa kaiken" ajatuksesta mutta ainakin tekniseen maastoon on helppo perustella ylimääräisiä kulkineita. Ja oikeestaan koskaan ei ole tullut hankittua tarkoituksella lähellä samaa käyttötarkoitusta olevia pyöriä mutta joskus 10 vuotta sitten huomasi että vanhoja pyöriä ei kannata myydä pois kun mitään niistä ei saa ja jossain vaiheessa kuitenkin kaipaa, vähintää osia :D
F. Kotlerburg
01.11.2019, 10.49
Vaan niitäkin samaan käyttöön tehtyjä pyöriä pitää olla useita. Ja sama myös maastopyörissä. :rolleyes:
Kaikki maastopyörät onkin tehty ja suunniteltu samaan käyttöön :rolleyes:
SamiMerilohi
01.11.2019, 11.39
Nyt kun hankin neljännen pyörän, niin sanoisin että kolme. Ainakin kerrostalossa asuessa, ei riitä järkevästi tila neljälle. Muutenkin tuntuu, ettei noin monella ehdi ajaa kunnolla. Yksi varmaan lähtee myyntiin.
Tämänhetkinen kokoelma:
Kaupunkipyörä
Gravel-pyörä
XC-jäykkäperä
Trail-täpäri
Graveli joko lähtee tai vaihtuu maantiepyörään.
Snapcazz
01.11.2019, 11.50
Pari vuotta sitten oli vielä neljä.
Sinkula, jäykkäperä 29', cyclo ja maantiepyörä. Sitten myin muut paitsi cyclon.
Cycloa tuunasin gravelin suuntaan leveämmällä kumilla ja tangolla.
Olin onnellinen.
Tuolla ajaa metsäpoluilla ja asfaltilla. Seikkailee ja ajaa työmatkat.
Kunnes viime talvena kaaduin kahdesti töihin mennessä. Aikainen aamu + uutta lunta jäätyneen kelvin päällä + jyrkähkö alamäki ja ajoasento = muksis ja pelko takaraivoon.
Nyt tilattu täysjäykkä 29' talviajoon.
Viisi on hyvä, mutta yksi lisää olis vielä parempi.
Pari päivää oli vain viisi pyörää ja eihän se riittänyt ollenkaan. Onneks on uusi projekti, huh.
Yksi pyörähän hoitaa kaiken. Itsestä se vain on kiinni ja korvien välistä. Jossain kohdissa joutuu toki ajamaan pyörän ehdoilla, mutta niinhän se on aina.
Muuten en kyllä jaksa kauheasti tätä pohtia. Mulla on niin monta pyörää kuin mitä minusta tuntuu hyvältä. Ei kai noita kukaan kiusakseen hanki? Ei mulla ole yhtään lumikelkkaa tai mönkkäriä. Kangaspuita? Sirmakkaa?
ikispessu
01.11.2019, 12.13
Onkohan meitä yksinkertaisuuden tavoittelijoita kuinka paljon? Muutamia varmaan, mutta valtaosa taitaa tykätä tästä N+1 kaavasta. :)
Mutta jollain kierolla tavalla olen aina arvostanut sitä kun joku osaa ammattitaidolla ja osaamisella paikata välineiden määrää. On kyseessä sitten valokuvaaja tai puuseppä.
Ja samaa ajattelutapaa tulee sovellettua myös tähän pyöräilyyn. Minusta tuntuu jotenkin ADHD oireelta jos esim yksi maantiepyörä ei riitä. Vaan niitäkin samaan käyttöön tehtyjä pyöriä pitää olla useita. Ja sama myös maastopyörissä. :rolleyes:
Tottakai jokainen saa ostaa niin monta pyörää kuin tykkää. Ja yhtälailla minä saan sitä ihmetellä. :o
Ps. Pahimmillaan minullakin oli neljä pyörää olohuoneessa, yksi makuuhuoneen seinällä ja yksi oli parvekkeella...
Kun pyöräilyn lisäksi harrastukseksi muodostuu myös pyörät itsessään niin siinä kyse on mielestäni enemmän jonkinlaisesta keräilyyn verrattavasta toiminnasta, kuin käyttötavaran hankkimisesta, vaikka niillä kaikilla pyörillä ajaisikin.
Minulla on nelinumeroinen kokoelma sarjakuviakin ja monista on tarkoituksella tuplakappaleet eli se mihin ei kosketa ja lukukappale, useista on myös kaikkia eri versioita(alkuperäinen julkaisu, suomijulkaisu, juhlaedition, artist edition jne.). Suurinta osaa en kuitenkaan lue ikinä, enkä edes muista omistavani.
Keräilyssä ei ole mitään järkeä, sehän on aika selvä, vaikka noin teoriassa joidenkin arvo voi nousta ja jostain voi tehdä voittoa myymällä jne.
Kun pyöräilyn lisäksi harrastukseksi muodostuu myös pyörät itsessään
Aika monella mitä tahansa asiaa vakavammin harrastavalla kalusto nousee harrastuksen keskiöön ennemmin tai myöhemmin. On se sitten valokuvausta tai pyöräilyä. Kalastus? Metsästys? Uiminen? AIkanaan kun harrastin uimista, niin mulla taisi olla viidet simmarit. Aikana, jolloin ne maksoivat n. 100 mk/kpl ja duunarin tuntipalkka oli siellä kympin alapuolella.
casanova
01.11.2019, 15.05
Yhden pyörän periaate on omalla tavallaan kiehtova ajatus, mutta monelleko se lopulta sopii? Jos taas pyöriä alkaa olla varastossa puoli tusinaa tai enemmän, ehtiikö niillä kaikilla oikeasti ajaa?
Vertaus valokuvaukseen on sikäli sopiva, että niillä foorumeilla vasta onkin tullut pyörittyä. Osa harrastaa oikeasti valokuvausta, osa lähinnä väliner********a. Välillä tulee vastaan hämmästyttävän taitavia valokuvaajia, joilla on käytössään joku peruskamera ja normaaliobjektiivi. Mutta jos harrastaa esimerkiksi tähtikuvausta, makrokuvausta, arkkitehtuurikuvausta että lintukuvausta, alkaa erilaisia tarpeita olla jo kasassa. Määrittelykysymys sekin, missä vaiheessa valokuvausharrastus muuttuu kameraharrastukseksi. Jonkinlainen keräilyharrastus mm. neuvostoliittolaisten optiikan haalimisesta on tullut myös allekirjoittaneelle. Viime aikoina ei ole tullut juuri valokuvattua, mutta en onneksi myöskään ole sortunut uusiin välinehankintoihin.
Ja mitä pyöriin tulee, itselläni on kaksi: työmatkacyclo ja maantiepyörä. Luulin pitkään pärjääväni yhdellä hybridillä, kun en hyötyajon lisäksi harrastuspyöräillyt muuta kuin kuvarasteja. Harrastuksen viedessä mukanaan tuli uusia tarpeita, mutta yritän pitää kiinni vain niistä pyöristä, joilla myös ajan. Hybridi meni myyntiin toissa kesänä ja huvikseni hankittu terassipyörä (teräsrunkoinen sinkuloitu Peugeot) viime kesänä. Hetkeäkään ei ole kaduttanut niistä luopuminen.
Jos säilytystilaa olisi varmasti jatkossakin riittävästi, keksisin minäkin tarpeita ties minkälaisille pyörille, joista muutama:
- Läskipyörällä voisi työ- ja huviajella ne talven päivät, jolloin lunta todella tulee.
- Pystyasentoinen peruspyörä mallia Kööpenhamina/Amsterdam olisi toisinaan tarpeen normaaleissa vaatteissa pyöräillessä (kaupunkipyöräkäyttö).
- Teräsrunkoinen italialainen vintage-maantiepyörä kelpaisi jollekin seinälle koristeeksi. Voisi sillä kerran kesässä nättinä päivänä ajaakin.
Yhdellä ei pärjää oikein huonostikkaan. Graveli kulkee huonosti 15cm hangessa metsässä, läski ei ole erityisen miellyttävä maantieajelulla, kumpaakaan ei viitsi käyttää kaupunkipyöränä ja roikuttaa matkailuauton perässä. Ja kun on kiva ajaa kevyemmällä täpärillä ja toisinaan raskaammalla sähkötäpärillä, niin viisi pyörää tuosta tulee. Kaikkiin kertyy kilsoja, tosin läskiin vain talvisin (lähestulkoon).
... Graveli kulkee huonosti 15cm hangessa metsässä ....
Uteliaisuuttani kysyn mikä siellä menee hyvin? Tai ylipäätään?
arctic biker
01.11.2019, 16.21
6 kpl + äidin vanha mummis. Se on ainakin varmaa että loppuiäkseni riittävät. Sitten tätä oheissälää kuten kiekkoja ,kampia ,ohjaustankoja etc. Pieni kylä niinnei mitään kirpparia jossa vois myydä tarpeetonta rompetta pois.
Ja kolme runkoa, kahteen jopa osatkin löytyis, 2003 mallinen GT:n I-drive täysjousto on niveliltään sen verran loppu että jopa Usko Juntuselta loppuisi usko kesken restaroinnissa.
Edit , pojat on sillain samankokoisia jotten yhtään pyörääni myy, kelpaavat perinninöksi myös pojanpojalle..
Tällä hetkellä kaksi pyörää; retki, työ-/kauppamatkapyörä. Toisena jäykkäperäinen 29 maasturi, joka toimii maastossa ja korvaa edellä mainitun talviajossa.
Ensi vuonna hankin täpärin. Sitten on auki hankinko myöhemmin läskin tai sähköavustuksen jäykkäperään. Eli 2-4 pyörää saa riittää.
Uteliaisuuttani kysyn mikä siellä menee hyvin? Tai ylipäätään?Jos se on nuoskaa tai vielä pahempi, pinnaltaan hieman jäätynyttä nuoskaa. Ei mikään (pyörä siis, tarttee telan, sukset ja 170hv ja metri lisää lunta, jolloin menee hyvin)
Jos kovan pohjan päällä on 15cm pakkaslunta, niin läskillä menee mielestäni mukavasti. Kovemmassa vauhdissa alkaa nousta liikaa ja lähtee lapasesta, mutta minä olenkin hidas.
Ohiampuja
01.11.2019, 19.03
Tietenkin aktiivikäytössä samalla pyörällä on paha osallistua Pirkan pyöräilyyn ja enduro-cuppiin.
Eli joku voi oikeasti tarvita useampia pyöriä. :)
Neljä pyörää tällä hetkellä. Läski maastoon ja talviajeluihin. Hiilikuituinen maantiepyörä lenkkipyöränä, kuntoajoihin ja työmatkoihin. Juuri valmistui ajokuntoon vanha teräsrunkoinen maantie/retkipyörä sinkulaksi muutettuna työmatka-ajoon ja ehkä satunnaisesti lenkkikäyttöön. Lisäksi sellainen perus sinkula miestenpyörä asiointipyöränä, tällä hoituu siis kauppa- ja terassireissut.
Ainakin sellaista kunnon täpäriä tekis mieli vielä.
Reilun neljän vuoden jälkeen omia pyöriä tallissa on edelleen neljä, joista kaksi samaa kuin edellis kerralla kirjoittaessa. Muut pyörät on useaan otteeseen vaihtunut sitä oikeaa etsiessä. Ne kaksi vanhaa on hiilikuituinen maantiepyörä ja perus sinkula asiointipyörä. Maastoon mennään 29" täpärillä ja uusin tulokas on teräs gravel monipuoliseen ajoon. Tilanpuutten vuoksi yhdestä olisin valmis luopumaan, eli tuosta asiontipyörästä. Jos pakko olisi niin seuraavaksi lähtisi maantiepyörä, koska sillä tulee ajettua vähiten. Kuntoajojakaan en enää harrasta niin tuolla gravelilla pärjäisi ihan hyvin.
F. Kotlerburg
01.11.2019, 20.20
Kun pyöräilyn lisäksi harrastukseksi muodostuu myös pyörät itsessään niin siinä kyse on mielestäni enemmän jonkinlaisesta keräilyyn verrattavasta toiminnasta, kuin käyttötavaran hankkimisesta, vaikka niillä kaikilla pyörillä ajaisikin.
No jaa. Näin insinööriluonteena niin on mukava värkätä ja väsätä kaikenlaista vapaa-aikana. Autot ei kiinnosta muuten kuin kulkuvälineinä niin fillarien kanssa puuhastelu toimii ihan mukavasti ja jokaikinen fillari mun varastossa on rakennettu ajamista varten ja niillä on ajettukin. Itse asiassa ne on kaikki itse rakennettu paitsi tuo käyttis, johon vaihdettiin toisena päivänä kaikki paitsi runko, laakerit ja satulatolppa.
Jos harrastaa pyöräilyä monipuolisesti niin todennäköisesti tarvitsee useamman fillarin. Yksinkertaisuutta voi tavoitella, mutta ei kukaan hiihdonharrastajakaan hiihdä samalla parilla pertsan ja vapaan lenkkejä.
ikispessu
01.11.2019, 21.26
^mutta eihän se että tykkää pyöriä rakentaa ja värkätä niiden kanssa sulje pois sitä että voi hommata ja omistaa pyöriä samalla myös keräilymielessä. Kuten sanoin ”vaikka niillä kaikilla ajaisikin”. Ainakin itse olen noita molempia pyörien suhteen.
F. Kotlerburg
01.11.2019, 21.31
Niin itse en omista pyöriä keräilymielessä vaikka tykkään niiden kanssa värkätäkin.
Iglumies
01.11.2019, 22.11
Tarpeeksi on silloin, kun kaikki haluamansa ajot saa tehtyä tarkoitukseen sopivalla pyörällä.
Tällähetkellä se on mulla täysjäykkä 10 kiloinen maastopyörä ympärivuotiseen työmatkailuun, millä voi halutessaan mennä myös poluille.
Teräsrunkoinen etujousitettu hauskanpitoon poluilla ja leppoisaan kruisailuun teillä sekä köykäinen kuituläski, millä voi tehdä samaa, mitä noilla kahdella muullakin.
Kohta voi mieli muuttua ja sitten saattaa tarvita lisää.
Onhan mulla vielä CCG:n armeijamallinen 5kytävuotislahjapyöräkin, jota voi käyttää juhlatilaisuuksiin ja kalianhakuun lähikaupasta.
Autot ei kiinnosta muuten kuin kulkuvälineinä niin fillarien kanssa puuhastelu toimii ihan mukavasti
Eikä näitä nykyautoja oikein voikaan värkkäillä. Renkaat voi itse vaihtaa ja sekin on siinä ja siinä. Tuulilasinpesunestettä lisätä, jos tekee sen pimeässä eikä poliisi näe.
Itse tykkään toki ajella pyörillä, mutta eritoten rakennella niitä. Itse rakennetussa (kasatussa) fillarissa on vain sitä jotakin ja huoltaminenkin on helpompaa, kun tietää miten jokainen osa on kiinnitetty ja miten se lähtee irti.
Aivan hyvin voi. 2009 A4:een vaihdoin juuri peilin vilkkumoduulin, takalevyt ja -palat sekä virtalukon (työnnettävä avain). Itse asiassa helpommin kun ennen koska tietoa on valtavasti tarjolla. Ainoa uusi työkalu on tietokone, mutta useimmilla on ainakin yksi tällainen jo ennestään. Se työkalu auttaa samalla valtavasti vianetsinnässä.
F. Kotlerburg
02.11.2019, 12.59
Eikä näitä nykyautoja oikein voikaan värkkäillä. Renkaat voi itse vaihtaa ja sekin on siinä ja siinä. Tuulilasinpesunestettä lisätä, jos tekee sen pimeässä eikä poliisi näe.
Toki voi. Ihmiset niitäkin huoltaa.
Nykyäänhän voi autoa diagnosoida ja säätää ym vaikka puhelimella, kätevää. Muuten autot onkin sitten aikalailla perustekniikaltaan melko samanlaisia kun ennenkin, riippuu toki autosta. Ei ainakaan omissa vm14 autoissa mitään kummallisuuksia ollut, huoltokohteetkin helposti käsillä. Mut nää on enemmänkin auto kun ikäkohtaisia asioita.
Oma pyörienvähennysprojektini otti loppukesästä hiukan takapakkia, kun pitkän tauon jälkeen ostin maastopyörän. Nyt on sitten kolme maantiepyörää ja maastopyörä ja tuo on mielestäni oikein sopiva määrä.
Kaikille kilpureille on oma käyttönsä. Yksi on se ykköspyörä, jolla ajetaan normaalisti. Yksi on sadekelinpyörä, jolla ajellaan esimerkiksi nyt rospuuttokaudella: Contin 4-seasonit, valot ja tarvittaessa jopa lokarit. Ja yksi on sitten välikelille eli jos esim.näyttää, että kesälenkillä on sateista.
Jep, kaksi pyörää käytössä.
A. Pyörä 700c hybrid-trekking, metsäautotielle, soratielle, kaupunkiin, retkeilyyn, talveksi, kuntoiluun toisinaan, mukava pystympi ajoasento, tarakoita tarvittaessa, muovilokarit, mukava joustohaarukka ja -tolppa, 35mm kesä- ja talvikumit.
B. Pyörä 700c fitness, sileille maanteille, kevyt, kuntoiluun, matalampi ajoasento, carbonhaarukka, lokasuojat, 25mm kesäkumit.
Neljä noita on löytyy eikä enempää ole tulossa :rolleyes: Orange Five 26er lollerotäpäri, Canondale CAADX, 7(?) vuotias 7v Helkama Kulkuri ja tänään haettu Spessun Rockhopper Pro. Ohan tuo aika hurja määrä, mutta on noilla kaikilla omat käyttönsäkin. Orange (suht) halpa löytö Tori.fistä, mukava ja ketterä varsinkin kun nokka osottaa alaspäin (kuin surffailis sohvalla, tosin seisten). Cannari pitemmille lenkeille ja tien laitaan, on kyllä hävettävän vähälle käytölle jäänyt kun aina tiet vie maastoon.. Kulkuri on se eka oma vaihdepyörä, varastossa korjaustoimia oottamassa. Ja sitten aiemmin oli tuo Rockhopper Expert mutta päivitin nyt tohon Prohon.
//Ja eka viesti foorumilla, moikka vaan!
4 tuntui liialta ja luulin pärjääväni kahdella (cc ja fätti) ...
Kesän / syksyn jälkeen varastoon tulossa kuitenkin se 3. eli täpäri 29" jota jäi kaipaamaan vauhdikkaampaan polkuajoon..
Noilla ois sitten ajatus pärjätä [emoji848]
Sama^: fläsä, täpäri ja viimeisimpänä cyclo. Fläsä enimmäkseen talvikäytössä, muut vuorotellen kesällä. Cyclo tuonut yllättävän mukavaa vaihtelua. Kaikki joka tapauksessa riittävän erilaisia, joten siksi mielestäni hyvä kombo.
Tulevista säilytystila- ja aikahaasteista sekä osin nykyisistä Mikkelin reiteistä johtuen harkinnassa luopua täpäristä.
Jos yksi pitäisi valita, niin se olisi läski ja siihen kesäksi joustokeulaa, hissitolppaa ja vaikka 29+ kiekot. Pärjäisi aika hyvin ympäri vuoden maastoajot.
Vaihtelee iän mukaan.
Alle 45 v optimi lienee n+1, 45 - 55 v noin 5, 55 - 70 v noin 4, ja yli 70 v noin 2.
Olen 55 - 70 vuoden välissä ja omistan tällä hetkellä 3 pyörää: Bromptonin, hybridin ja jäykkäperäisen maasturin. Kaikista pidän ja kaikilla ajan. Sähköisen täpärin haluaisin enkä gravelistakaan pahastuisi.
Jatkossa painopiste siirtyy iän lisääntyessä ja kunnon heikentyessä hiljalleen sähköpyöriin, joista tarvitsen hybridin tai Bromptonin sekä täpärin.
Jotenkin näin.
Matti Heikkinen
07.11.2019, 18.41
Pyörämäärä riippuu vähän säilytystiloista,asun ok-talossa ja tilaa riittää.ei yli seitsemänkymppinenkään pärjää kahdella pyörällä,itselläni on 26" jäykkäperä talvella maitokauppa ym pyöränä,kesällä vaihtuu hybridiin,toinen hybridi vain retkikäyttöön,maantiepyörä,cc jokseenkin käyttämättömäna,26" täpäri ja 29" jäykkäperä eikä yhtään liikaa.Tässä iässä alkaa olla aina vaan tärkeämpi pyörän kevytkulkuisuus,mopo pitää varmaan ostaa kun ei jaksa enää polkea
Onkohan meitä yksinkertaisuuden tavoittelijoita kuinka paljon? Muutamia varmaan, mutta valtaosa taitaa tykätä tästä N+1 kaavasta. :)
Mutta jollain kierolla tavalla olen aina arvostanut sitä kun joku osaa ammattitaidolla ja osaamisella paikata välineiden määrää. On kyseessä sitten valokuvaaja tai puuseppä.
Ja samaa ajattelutapaa tulee sovellettua myös tähän pyöräilyyn. Minusta tuntuu jotenkin ADHD oireelta jos esim yksi maantiepyörä ei riitä. Vaan niitäkin samaan käyttöön tehtyjä pyöriä pitää olla useita. Ja sama myös maastopyörissä. :rolleyes:
Tottakai jokainen saa ostaa niin monta pyörää kuin tykkää. Ja yhtälailla minä saan sitä ihmetellä. :o
Ps. Pahimmillaan minullakin oli neljä pyörää olohuoneessa, yksi makuuhuoneen seinällä ja yksi oli parvekkeella...
Itseänikin kiehtoo ajatuksena yksinkertaisuus, tai pyörien määrästä puhuttaessa minimalismi. Tämän takana oleva vallitseva ajatus itselläni on minimoida pyöriin kohdistuva säätäminen sekä rahan käyttö ja keskittää pyöräilyyn kuluva aika ja raha mahdollisimman tehokkaasti itse ajamiseen.
Alkukesästä, 4 pyörää sillä hetkellä omistaneena, myin 3 pois ja ajattelin, että yhdellä pyörällä pystyn hyvin kattamaan omat tarpeeni, jotka koostuvat käytännössä ympäri vuoden maantielenkkeilystä, maastopyöräilystä, päivittäisestä arkiajosta, 2/3 osaa vuodesta tapahtuvasta raskaiden taakkojen viikottaisesta kuljettamisesta, pyöräretkeilystä ja helpossa maastossa tapahtuvista pyörätapahtumista. Pari kuukautta selvisinkin yhdellä pyörällä, joka oli lokareilla, tarakalla ja leveähköllä rengastilalla varustettu gravel-pyörä. Tuona aikana tuolla tulikin harrastettua kaikkea edellämainittua ja hauskaa oli. Lopulta tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että yksi pyörä riittää vain, jos se on koko ajan ajokunnossa. Nyt pyöriä on kolme, joista toinen on arkikäytössä oleva halpa jäykkä maasturi ja kolmas jäykkä läskipyörä. Läskipyörä pysyy maastoajossa paremmin kasassa kuin gravel ja halpaa jäykkää maasturia kehtaa säilyttää taloyhtiön pihassa sekä heikommin huollettuna, mikä vähentää huomattavasti arkiajon vaatimaa säätämistä.
Pari kuukautta selvisinkin yhdellä pyörällä, joka oli lokareilla, tarakalla ja leveähköllä rengastilalla varustettu gravel-pyörä. Tuona aikana tuolla tulikin harrastettua kaikkea edellämainittua ja hauskaa oli. Lopulta tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että yksi pyörä riittää vain, jos se on koko ajan ajokunnossa.
Olen viela harrastukseni alkuvaiheilla ja toistaiseksi tuo vastaavan kaltainen graveli vastaavassa käytössä on se ainoa pyörä, mutta kovasti tullut siihen tulokseen että toinen on hankittava kun taas olisi siinä tilanteessa että pitäisi pyörää huollattaa mutta kun kyseessä on ainoa kulkuneuvo niin se on hieman hankalaa niin olisi hyvä saada toinen pyörä kaveriksi. Tällähetkellä kiikarit ovat kohdistettuna jäykkäperäiseen kevyeen XC pyörään hieman sivusilmällä trail jäykkäperiä vilkuillen että olisiko sittenkin jämäkämpi. Sillä ajelisi hädän tullen työmatkatkin reppuselässä ja voisi huolettomammin mennä ajamaan maastolenkkiä ilman että tarvitsee takaraivossa olla pieni nalkuttava koputus että parempi olla sit rikkomatta pyörää tai sit ei mennä minnekkään. Tietenkin mikäli pyörä ei olisi se päivittäin tarvittava työmatkajuhta niin siinätapauksessa varmasti yhdelläkin pärjäisi vallan mainiosti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.