Näytä tavallinen näkymä : Kona Lava Dome 1995 Keskiö
Yritän vaihtaa keskiön, mutta mikä siihen sopii, tarvitsen varmaan jonkun ulosvetimen jotta se onnistuu ja mikä siihen sopii, neliskannttiset on jne.
Kammen ulosvetäjän ja keskiöavaimen sekä tarpeeksi pitkän vääntövarren, voi olla todella tiukassa. Jos vaihdat nelikanttilaakeriin niin kasetin halkaisija sekä akselin pituus pitäisi tietää uutta hankkiessa.
arctic biker
02.07.2015, 21.59
BSA-keskiöhän siinä on, ennen Nuren neuvomia hankintoja hommaat pänikän WD-40 jota ruiskuttelet keskiön kierteisiin muutama kerta päivässä vajavan viikon tai jotain. Helpottaa kummasti irrottamista.
Ainakin mulla on vain sellaisia keskiöhylsyjä, jotka tahtovat muljahtaa hiukka enempi voimaa (kuten vasaraa) käyttäessä. Helpottaa, jos työkalun saa kiristettyä paikoilleen pitkällä pultilla tai kierretangolla+prikoilla+muttereilla.
Yhdestä saman ikäluokan Marinista sain keskiön irti kovalla työllä ja huolellisella liottelulla. Käytin monitoimiöljyjen lisäksi tätä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/crc-penetrating-oil-mos2-300-ml-irroitus%C3%B6ljy
Tarvittavat erikoistyökalut siis tämän tapaisia:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Kammen-ulosvedin-2000023875/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Keskiolaakerin-asennustyokalu-2000023876/
Ja keskiön irrotussuunta on sama johon kammet pyörivät pyörällä ajaessa eli rattaiden puolella vasenkätinen kierre.
http://www.parktool.com/blog/repair-help/cartridge-bearing-type-bottom-bracket-service-bbt
tomibert
02.07.2015, 23.24
Ainakin mulla on vain sellaisia keskiöhylsyjä, jotka tahtovat muljahtaa hiukka enempi voimaa (kuten vasaraa) käyttäessä. Helpottaa, jos työkalun saa kiristettyä paikoilleen pitkällä pultilla tai kierretangolla+prikoilla+muttereilla.
Niin helpottaa. Itse olen käyttänyt kiristämiseen myös ihan tavallista rakennuspuristinta, toinen pääty akselin toiseen päähän ja toinen hylsyn päälle, kiristämällä paketti kasaan. Silloin työkalu ei luiskahda ja keskiön saa liikahtamaan kierteillään.
http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/21602193/bessey-puristin.jpg
- Tomi
^Erinomainen konsti, samaa käytin myös. Exän suht samanikäisessä Fire Mountainissa oli inhoittava muovinen lukitusrengas joka hajosi heti alkuun ja siinä men lopulliseen tuhoamiseen aikaa että koko laakerin sai irti.
BBB:llä on hyvä työkalu, joka pultataan kiinni keskiöakselin kierteisiin lipsumisen estämiseksi.
http://bbbcycling.com/accessories/workshop-tools/BTL-20L
BBB:llä on hyvä työkalu, joka pultataan kiinni keskiöakselin kierteisiin lipsumisen estämiseksi.
http://bbbcycling.com/accessories/workshop-tools/BTL-20L
Ja tällä saa tuunattua vanhan keskiötyökalun, jossa ei ole pulttia valmiina:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/pedros-bb-socket-holder/rp-prod14426
Biltema työkalulla löhti irti toinen kampi, mutta kun toista irroitin niin jengat meni, mutta irti sain lämmittämällä ja vähän hakkaamista, kiitos vinkeistä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.