Näytä tavallinen näkymä : Garmin Edge 520
Tää karmini on kyllä ollut epäluotettavin, mutta kuitenkin toimiessaan eniten dataa antava, sykemittari/gps kaikista.
Haluisin ostaa mittarin, että saan toisen ajaman reitin netistä ladattua laitteelle. Onko Edge 520 passeli siihen vai kannattaisiko satsata suoraan Edge 820?
Nyt on taas 520 toiminut nätisti, ja tänään halusi asentaa ohjelmistopäivityksenkin. Aika samalla tavoin 500 kiukutteli aika ajoin.
Garmin Suomen huolto on kyllä palvelussaan paras mihin olen kotimaassa törmännyt. Nopea, joustava, kohtelias ja hiukan kuin kaveri.
Tänään pukkasi tällaista päivitystä:
Changes made from version 6.20 to 7.00:
New feature! CIQ Apps. This release adds the ability run Connect IQ 2.1 apps, which can be downloaded from Garmin Connect. On the device, apps can be accessed from the Connect IQ menu item.
New feature! CIQ Widgets. This release adds the ability run Connect IQ 2.1 widgets, which can be downloaded from Garmin Connect. Widgets allow for convenient access to information any time. On the device, widgets are accessible by selecting the Widgets item from the Status Page.
Improved experience with ANT+ Bontrager Transmitr bike lights.
Nämä päivitykset on aina vähän veret seisauttavia tapahtumia, kun Edge alkaa yhtäkkiä juuri ennen lenkkiä tai heti sen jälkeen päivittämään softaa.
Päivityksen jälkeen ei enää pariudu älypuhelimen kanssa :( on käynnistelty laitteita uusiksi ja yritetty modostaa laiteparia uudelleen, mutta kun eivät vaan suostu keskustelemaan. Muiden laitteiden kannsa puhelin kyllä saa bluetooth yhteyden muodostettua.
Laita läppäriin kiinni ja lataa lisäpäivitys mikä korjaa tuon ongelman
Laita läppäriin kiinni ja lataa lisäpäivitys mikä korjaa tuon ongelman
Jaa pitää kokeilla, kunhan saa akan läppäriin kiinni. Omassa koneessa ei ole kuin Linux. Garminin sivuilla joku päivitys vai missä?
Lähetetty minun XT1039 laitteesta Tapatalkilla
Mulla Garminin softa päivittää Macissa automaattisesti tuon laitteen. Sinne tuli melko pian tuon päivityksen jälkeen uusi pienempi päivitys joka korjasi tuon yhdistämisongelman.
Mukava kun Garmin muuttaa asetuksia päivityksen yhteydessä... taas muutti wattimittarin laskemaan nollat mukaan.
Mitä ideaa wattimittaria on käyttää sillain ettei nollia huomioida? Kadenssin osalta sen ymmärrän, mutta en wattien.
Kyllähän nollat kuuluu laskea watteihin mukaan. Antaa muuten ihan liian korkeat avg watit ja tätä myötä sotkee kaikki muutkin arvot
Mä en ole laskenut watteihin nollia, keskiwatit/NP jne. vaihtelee muuten reitin mukaan. Kelvipujottelussa tulee paljon nollaa kun taas rauhallisen maantien laidassa ei tule juurikaan nollia. Mut oisko toi nollien mukaan laskeminen siis jotenkin oikeampi/standardi tapa?
E: Strava näyttää jokatapauksessa nollien kanssa.
Se on se ainoa tapa. Googlaa vaikka hieman jos et usko.
Googlasin jo, samaa mieltä. Aina oppii. Oon kyllä tietysti huomannu et menee aveW ja NP korkeiksi ja sotkee IF ja TSS ilman nollia mut oon samalla seuraillu myös Stravan avewatteja, se kun laskee nollat.
Jos 520:n akun kesto kiinnostaa, niin yhtämittaisella lenkillä 50% varauksen raja tuli vastaan jossain 6-6,5 tunnin paikkeilla. Lenkin keskilämpötila oli 19C. YMMV.
Ei tämä mitään uutta päivitystä löytänyt Windows läppärin Garmin Expressillä. 7.10 versiota näyttää ja muuta ei Expressissä näy. Edelleen ei muodosta yhteyttä puhelimeen. :(
jannelah
23.08.2016, 11.51
PItää parittaa uudelleen puhelin ja Edge. Itsellä yhdistää taas tuon jälkeen.
Changes made from version 7.00 to 7.10:
Fixed an issue with syncing Connect IQ settings.
Fixed issue where activities using Connect IQ data fields could be corrupted.
We apologize for the inconvenience, but this update will require you to pair your Edge and phone after the update
Useamman kerran oli jo paritettu uudelleen. Noin kymmenen kertaa ja sit alkoi taas toimia. Sää nähdä miten kauan pysyy.
Haluisin ostaa mittarin, että saan toisen ajaman reitin netistä ladattua laitteelle. Onko Edge 520 passeli siihen vai kannattaisiko satsata suoraan Edge 820?
Tämä kiinnostaisi itseäkin kun luurilla navigointi "sinne päin ' johtaa usein eksymiseen...
820 on uudempi mutta luonnollisesti melkein puolta kalliimpi joten kumpi olisi hyvä 520 vai 820.. Täysin navigointi käyttöön+lenkin perus tiedot kuten pituus, nopeudet yms haluisin talteen. Ei sen kummempaa
Saa lisättyä reitin netistä. Itse olen käyttänyt wikiloc.com sivun reittitietoja esim. Espanjan reissuilla.
Eipä taida onnistua millään bluetooth smart -sykevyöstä sykkeen poimiminen edge 520?
(esim. kääntäis tiedon kännykästä bluetoothin avulla tms..)
Eipä taida onnistua millään bluetooth smart -sykevyöstä sykkeen poimiminen edge 520?
(esim. kääntäis tiedon kännykästä bluetoothin avulla tms..)
Jälkikäteen datoja voi kyllä yhdistellä, vaikka käsipelillä.
Tämä voisi toimia suoraankin.
http://gotoes.org/strava/Combine_GPX_TCX_FIT_Files.php
Tietääkö joku, löytyykö Garmin 820:een ranneketta jonka avulla voisi näppärästi käyttää juoksussa ja hiihdossa? 800:aa olen käyttänyt juoksussa, juossut pari maratoniakin 800 kourassa, mutta ranneke olisi jees.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tietääkö joku, löytyykö Garmin 820:een ranneketta jonka avulla voisi näppärästi käyttää juoksussa ja hiihdossa? 800:aa olen käyttänyt juoksussa, juossut pari maratoniakin 800 kourassa, mutta ranneke olisi jees.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
920xt quick release ja ranneke varmaan toimii. Tosin laite tulee pitkittäin tuohon käteen sen kanssa.
Väkästin OpenStreetMaps kartat Edge 520:een ja dokumentoin sen videolle:
https://www.youtube.com/watch?v=z8TENscXz58&list=PLsDJucv3JYFWDpnuWS3fOVHbnr17iZ2Lx&index=32
VeloGirl
24.10.2016, 19.58
Pitaa varmaan hommata uusi vempain, kun oma Edge 500 on alkanut kuolemaan lenkilla n. 50 km jalkeen, ajalla ei nayta olevan merkitysta. Kesti lauantain puolentoista tunnin kahvi keskustelun ja sitten kun jatkoi ajamista ja tuo 50km tuli tayteen akku oli sippi. Taydesta latauksesta joka kerta. Tympeaa joka kerta kattella kartasta paljonko sita matkaa tuli talle paivaa (tamahan on tarkeeta kun vuosi alkaa olla lopuillaan, ja pitaisi tietty saada paljon kilometri/maileja ennen tammikuuta).
Kaverin Edge 520sta raplasin ja kai se ois se loogisin valinta.
Kysymys onkin, etta toimiiko vanhan viissatasen kadenssi etc. taman uuden kans? Etta vois vahan hinnassa saastaa kun ei tarvisi mitaan bundle-juttua ostaa.
Nimimerkilla, ulkona melkein sataa, ja lahin pyorakauppa on maanantaisin kiinni. Ja liian laiska kelaamaan ketjua taapain.
mhelander
24.10.2016, 20.19
Kyllä toimii. Jos vaan on muuten ehjä ja paristossa on potkua jäljellä.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
VeloGirl
24.10.2016, 22.46
Kiitos sinne kotipuoleen.
Laitoin tilaukseen viiskakskymppisen.
Päivitin 520:n versioon 8.00 heti kun se tuli tarjolle. Seuraavalle lenkille lähtiessä Garmin ei sitten meinannut millään käynnistyä vaan jäi jumiin käynnistyskuvaan. Annoin laitteelle viitisen minuuttia aikaa ennen kuin kokeilin uudelleen käynnistystä useampaan kertaan, aina yhtä laihoin tuloksin. Lopulta, kun aloin olla jo liian viluissani, lähdin ajamaan ja jätin Garminin virrat päällä telineeseen. Jossain 20 minuutin kohdalla lenkkiä huomasin, että Garmin oli normaalissa tilassa ja laitoin lenkin nauhoituksen päälle.
Mitä tästä opimme? (1) Älä koskaan tee päivityksiä ja lähde lenkille testaamatta laitetta ensin ja (2) 8.00 version ensimmäinen käynnistys kestää piiitkäään. Tämä vaan tiedoksi kaikille 520:n päivittäjille. YMMV.
kolistelija
29.10.2016, 10.38
Päivitin 520:n versioon 8.00 heti kun se tuli tarjolle. Seuraavalle lenkille lähtiessä Garmin ei sitten meinannut millään käynnistyä vaan jäi jumiin käynnistyskuvaan. Annoin laitteelle viitisen minuuttia aikaa ennen kuin kokeilin uudelleen käynnistystä useampaan kertaan, aina yhtä laihoin tuloksin. Lopulta, kun aloin olla jo liian viluissani, lähdin ajamaan ja jätin Garminin virrat päällä telineeseen. Jossain 20 minuutin kohdalla lenkkiä huomasin, että Garmin oli normaalissa tilassa ja laitoin lenkin nauhoituksen päälle.
Mitä tästä opimme? (1) Älä koskaan tee päivityksiä ja lähde lenkille testaamatta laitetta ensin ja (2) 8.00 version ensimmäinen käynnistys kestää piiitkäään. Tämä vaan tiedoksi kaikille 520:n päivittäjille. YMMV.
Meil samat, mut mä oon oppinu et pitää päivittää sillon ku ei oo just nyt lähössä lenkille ja muistaa kokeilla et homma toimii päivityksen jälkeen.
Meil samat, mut mä oon oppinu et pitää päivittää sillon ku ei oo just nyt lähössä lenkille ja muistaa kokeilla et homma toimii päivityksen jälkeen.
Just näin. 7.00 version kanssa oli sama homma, eli ainakin nämä isommat versiopäivitykset näyttää olevan niitä missä on hyvä muistaa testata käynnistys laite ennen seuraavalle lenkille lähtöä.
Markku Silvenius
29.10.2016, 17.17
Hmm, mulla ei tuollaista ollut tämän uusimman version kanssa. Lataus taustalla kun oli tietsikassa kiinni. Sit kun lähdin lenkille ja laitoin virrat päälle niin asensi n. 2 min päivityksen paikalleen ja menoksi. Valikkojen personoinnit säilyi ym sälä.
Hmm, mulla ei tuollaista ollut tämän uusimman version kanssa.
Kyse on kaiketi siitä, miten päivitys on valunut laitteeseen ja onko asentunut oikein. Ei itse päivityspaketista ja sen toimivuudesta.
hampurilainen
02.11.2016, 11.51
Sopiiko 520 vanhaan kiinnikkeeseen? Vai onko tullut joku uusi kiinnityssysteemi? Tarvitsen toinen kiinnittin toiseen pyörään. Kiitos.
Halvin pelkästään laite on tällä hetkellä evans cyclesistä 220€.
Sopiiko 520 vanhaan kiinnikkeeseen? Vai onko tullut joku uusi kiinnityssysteemi? Tarvitsen toinen kiinnittin toiseen pyörään. Kiitos.
Halvin pelkästään laite on tällä hetkellä evans cyclesistä 220€.
Jaa? Esimerkiksi täällä 194€
http://www.slanecycles.com/garmin-edge-520-gps-computer-head-unit-black-p-27235.html
hampurilainen
02.11.2016, 13.16
Ouh YEAH! Kiitos oikein paljon!
Höh, paitsi että lähetys maksaa 34€!!!
Ei ne ihan noin paljon ole. Itse mittari ~207 tällä hetkellä. Juuri tilasin ja alle 220 oli postituksineen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ouh YEAH! Kiitos oikein paljon!
Höh, paitsi että lähetys maksaa 34€!!!
What? £10 maksaa alle £250 tilaukset?
Polun tukko
20.11.2016, 20.34
Mites muilla tuo lämpötilan mittaus on pelannu? Mulla tuntuu aina parin asteen plussa kelillä näyttävän nollaa tai jopa asteen pari pakkasta.
Tänään ulkona reipas aste lämmintä mutta päälle 2h lenkin ajan edge väitti että on -2'c.
Edge tonnikin näyttää minulla 2-3 astetta todellista kylmempää.
Onko ero sama jos mittari on huoneenlämmössä paikallaan? Mulla on edge 520 mutta en ole tuota noin tarkkaan miettinyt. Ajoviiman vaikutusta mietin, mutta lämpötila-anturi on kuitenkin suojassa...
Mites muilla tuo lämpötilan mittaus on pelannu? Mulla tuntuu aina parin asteen plussa kelillä näyttävän nollaa tai jopa asteen pari pakkasta.
Täällä tekee ihan samaa.
Näppituntumalla mittari näyttää 3–4 astetta todellisuutta vähemmän.
casanova
23.11.2016, 17.39
Onko kenelläkään foorumilaisella kokemusta Edge 520:n ja Oneplus One -luurin parittamisesta bluetooth-yhteydellä?
GPS-vermeen hankinta on mielessä, mutta jouduin jo palauttamaan Lezynen Super GPS:n, koska en saanut sitä edes valmistajan teknisen tuen avustuksella toimimaan. Muutamaa muutakin puhelinta kokeilin, joista vaimon Samsung kyllä pelasi, joten varsinaista vikaa laitteesta ei löytynyt. Bluetooth-yhteys on tunnettu yhteensopivuusepäselvyyksistään eikä kiinalaisen pikkuvalmistajan seka-android varmaan ainakaan helpota tilannetta.
Voisin tarjota tuopin sopivassa paikassa jollekulle välillä Espoon keskus - Pohjois-Helsinki, jos saan samalla kokeilla Garminin 520:n yhdistämistä puhelimeeni. Yhden GPS:n takia en ala hankkia uutta puhelinta, joten toimivuus pitää tarkistaa. Jos joku haluaa myydä oman Edge-laitteensa minulle, onnistuu sekin kokeilun jälkeen. Nythän on hyvä hetki myydä - ensi vuonna tulee varmaan Edge 530. :)
Onko kenelläkään foorumilaisella kokemusta Edge 520:n ja Oneplus One -luurin parittamisesta bluetooth-yhteydellä?
Täältä löytyy Edge 520 + Oneplus 3 ja BT-paritus onnistui ongelmitta. OP 1 ja 3 on tietysti eri puhelimet, mutta ehkä tästä on jotain apua.
casanova
23.11.2016, 22.53
Täältä löytyy Edge 520 + Oneplus 3 ja BT-paritus onnistui ongelmitta. OP 1 ja 3 on tietysti eri puhelimet, mutta ehkä tästä on jotain apua.
Kiitos vastauksesta. Ainakin tuosta saa vinkin, että ihan toivoton yritys ei ole kyseessä. Vielä odottelen ystävällistä viiskakskymppisen omistajaa, jonka laitetta voisin hetken hipelöidä.
Kiinaluuri http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_5s_plus-8350.php paritettu viime viikolla edge tonnin kanssa. Turbo muin ja Eliten oma softa joka käyttää BT;tä toimi myös ok.
casanova
25.11.2016, 22.45
Edellisten esimerkkien ja nettikaupan joviaalien palautusehtojen rohkaisemana laitoin Edge 520:n tilaukseen. Palailen asiaan, toimi yhteys tai ei.
Saman mittarin laitoin black fridayn viimeisinä tunteina tilaukseen. Espanjan Amazonin huippuhintaa (bundle 230€) ei voinut vastustaa.
casanova
16.12.2016, 23.26
Edge 520 ja Oneplus One pelaavat hyvin yhteen. Ensimmäiset ajot suoritettu tänään.
Sen sijaan Chainreactioncyclesin lupaus 4-6 työpäivää kestävästä toimituksesta ei ollut ihan tästä maailmasta. Tällä tilauksella sain sentään tavarat Suomeen asti hitaasti mutta varmasti. Edellisellä kerralla CRC:stä tilaamani paketti kun ehti kiertää takaisin lähettäjälle ennen kuin heidän käyttämänsä mikäliekuljetus Trak Pakin seurantakoodissa näkyi mitään. Noh, tällä kertaa kotoinen Posti sössi toimituksen niin, että kävin lopulta itse hakemassa paketin Postin logistiikkakeskuksesta.
Huoleton
06.01.2017, 00.07
Olipas temppuilua edgen kanssa.
10.0 päivitys lopetti yhteyden expressin kanssa. Ei sillä nyt niin suurta käyttöä muuten ole mutta huomasin että segmentit katos myös.
Pitkän jälhityksen jälkeen huomasin että garmindevice.xml file oli kadonnut laitteesta. Onneks sain sen pelastettua experssistä vielä takas laitteeseen mutta kyllä siinä heti meni tutkiessa.
Segmentit ei silti tullu takasin ennenkun tajusin connectista laittaa stravasegmentit pois päältä ja sitten takas päälle.
Siis jos muilla käy noin niin siitä näköjään selviää. Supportista ei ollu mitään apua.
Kannattaa otta kyllä joku backup laitteesta ennen päivitystä näköjään.
Polun tukko
16.01.2017, 11.16
Mites tässä tää palautumisaika? Ihmeen pieniä aikoja näyttänyt itsellä. 70km maastoa ja suht reiluilla sykkeillä mentiin niin 19h näytti palautumiseen?
Vastaavissa tilanteissa polar näytti paljon pidempää aikaa? Mistä tämä nuo repii?
https://www.firstbeat.com/fi/kuluttaja-tuotteet/garmin/
Mites tässä tää palautumisaika? Ihmeen pieniä aikoja näyttänyt itsellä. 70km maastoa ja suht reiluilla sykkeillä mentiin niin 19h näytti palautumiseen?
Vastaavissa tilanteissa polar näytti paljon pidempää aikaa? Mistä tämä nuo repii?
Veikkaisin että kaikki palautumisaika-arviot on ensisijaisesti syke- ja sykealuepohjaisia. Riippuen laitteesta, palautumisaika kumuloituu eri tavoin. Siinä tulee ensimmäinen iso ero, kun laite X huomioi sitä äskeistä harjoitusta edeltänyttä laitetta enemmän kuin laite Z. Sitten jos laite vielä seuraa leposykkeitä, palautumisaika-arvion laskenta on monisyisempää.
Eilen tein FTP-testin harjoitusvastuksella ja tallentavana laitteena Edge 1000. Harjoituksen kokonaisaika 1h 10min, aika reilu siivu maksimialueella. Palautumisaika taisi olla 46h. Periaatteessa varmaan ihan oikealla hehtaarilla, mutta kun tänään teen tunnin sweetspottia (3x 10min tai 12min vetoja), veikkaan että palautumisaika on vuorokauden luokkaa tai alle.
Polun tukko
26.01.2017, 21.34
Tänään matkalla töistä kotiin meinas mennä sormi suuhun ja jännäkakka housuun.
Laite siis edge520, luuriksi vaihtui toissapäivän samsungin galaxy 7 edge.
Nämä paritettu yhteen ja toimivat normaalisti. Strava beacon käytössä.
Noh, kotimatkalla ajoin yksiä portaita ylös, kuitenkaan pääsemättä ylös kun vauhti loppui ja yritys tyssäsi kuin seinään.
Tämän jälkeen alkoi kuulua repusta puhelimesta kova piipittävä hälytys ääni ja vastaava ääni kuului myös edgestä. Katsoin edgeä ja näytössä luki "lähetetäänkö hätä ilmoitus-viesti:kyllä/ei".
Valitsin ei ja summerit sammui. Aiemmin oli ios laite eikä vastaavaa tullut koskaan. Mistä tätä kontrolloidaan kun en stravasta enkä connectista löytänyt?
E: kyse lienee "tapahtumantunnistus" ominaisuudesta, mutta miten laite määrittelee tapahtuman?
E: kyse lienee "tapahtumantunnistus" ominaisuudesta, mutta miten laite määrittelee tapahtuman?
Se tunnistaa kaatumisen hahmon jollakin yksinkertaisella tilastollisella menetelmällä kiihtyvyysanturia datasta... ja homma ei toimi kuin maantiellä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ihan vaan mielenkiinnosta: Kummassa värkissä (edge vai luuri) tuo tapahtumatunnistus löyty?
Mielenkiintoinen suomennos taas kerran. Englanniksi tuo on incident detection. Itse olisin kyllä suomentanut onnettomuudeksi tai tapaturmaksi.
Oon yrittänyt 520 viedä GPX karttapohjia, mutta se tyssää Garmin Connectin GPX/TCX filun upload vaiheessa jo. Mikäköhän mättää??
Kyseinen filu löytyy täältä http://www.gpsies.com/map.do?fileId=nrltotkekuktjdnx ....
Oon yrittänyt 520 viedä GPX karttapohjia, mutta se tyssää Garmin Connectin GPX/TCX filun upload vaiheessa jo. Mikäköhän mättää??
Kyseinen filu löytyy täältä http://www.gpsies.com/map.do?fileId=nrltotkekuktjdnx ....
Siis reittitiedostoa varmaan tarkoitit? Lataa se tietokoneelle ja kopioi sitten Garmin\NewFiles -kansioon.
Siis reittitiedostoa varmaan tarkoitit? Lataa se tietokoneelle ja kopioi sitten Garmin\NewFiles -kansioon.
Jaa ok, mä yritin sitä Garmin Connectista uploadata. Kiitos!!
Jaa ok, mä yritin sitä Garmin Connectista uploadata. Kiitos!!
Kyllä sekin pitäisi toimia, mutta tuo on se manuaalinen tapa jos se ei toimi.
Polun tukko
27.01.2017, 11.08
Se tunnistaa kaatumisen hahmon jollakin yksinkertaisella tilastollisella menetelmällä kiihtyvyysanturia datasta... ja homma ei toimi kuin maantiellä.
Hyvin toimi maastossa eilen
Hyvin toimi maastossa eilen
Aika paljon riippuu maastosta ja siitä miten siellä ajetaan.
Mulla on tosin 820, mutta ainakin siinä hälyttää oitis kun ajaa vähänkään kovempaa poluilla.
Mitenkäs mittarin saisi opastamaan reitillä myös 'väärään'suuntaan?
alakampi
21.02.2017, 19.43
Onko kukaan muu kohdannut vaikeuksia ladatessa karttoja openstreetmap.nl:stä. Pyyntö näyttäis menevän perille, mutta kartta ei vain tule.
Ymmärtääkö 520 iäkkään 705:n kadenssianturin?
Grandi66
25.03.2017, 13.29
Pitäisi ymmärtää
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Voiko Edgen akun terveyden tarkistaa jotenkin kotikonstein? Tuntuu että omastani on vuodessa akunkesto heikentynyt huomattavasti. Esim. tänään neljän tunnin lenkillä akun varaus tippui 100% -> noin 40%. Toki ulkolämpötila oli vain viiden asteen tienoilla, mutta vaikuttaako se tosiaan niin paljon että akku ei nyt kestä kuin reilut 6,5 tuntia kun kesällä kesto on 10 tunnin luokkaa?
En tiedä voiko, mutta jos on ollut talven vähällä käytöllä niin tarvii jonkun lataus syklin toipuakseen.
kolistelija
08.04.2017, 20.02
Anna akun välillä tyhjetä kokonaan niin näytää taas prossat oikein
Voiko Edgen akun terveyden tarkistaa jotenkin kotikonstein? Tuntuu että omastani on vuodessa akunkesto heikentynyt huomattavasti. Esim. tänään neljän tunnin lenkillä akun varaus tippui 100% -> noin 40%. Toki ulkolämpötila oli vain viiden asteen tienoilla, mutta vaikuttaako se tosiaan niin paljon että akku ei nyt kestä kuin reilut 6,5 tuntia kun kesällä kesto on 10 tunnin luokkaa?
Kyllä se ulkolämpötila vaikuttaa todella paljon. Ilmeisesti joku litium tms akku tuossa garmiinissa. Pidemmillä hiihtolenkeilläkin hyvä pitää mittaria hihan alla suojassa.
//Juha H
Kyllä se ulkolämpötila vaikuttaa todella paljon. Ilmeisesti joku litium tms akku tuossa garmiinissa. Pidemmillä hiihtolenkeilläkin hyvä pitää mittaria hihan alla suojassa.
//Juha H
Puhutaan siis 520:sta? Ei kuulosta tutulta. Tosin pakkasella minulla lenkit ovat lyhyehköjä, ja latausväli voi olla parin päivän työmatkojen verran eli 4 x 1,5h. Omani on jo vuosikaudet vanha eli luulisi, ettei akkukaan ole parhaimmillaan.
Puhutaan siis 520:sta? Ei kuulosta tutulta. Tosin pakkasella minulla lenkit ovat lyhyehköjä, ja latausväli voi olla parin päivän työmatkojen verran eli 4 x 1,5h. Omani on jo vuosikaudet vanha eli luulisi, ettei akkukaan ole parhaimmillaan.
Garmin ku Garmin tai mikä vaan ko akkutekniikkaa käyttävä laite.
Pidemmällä siivulla kylmässä tosiaan huomaa tuon akun hiipumisen, lyhyemmällä työmatkatemmon jauhannalla ei.
Garmin ku Garmin tai mikä vaan ko akkutekniikkaa käyttävä laite.
Pidemmällä siivulla kylmässä tosiaan huomaa tuon akun hiipumisen, lyhyemmällä työmatkatemmon jauhannalla ei.
//Juha H
Nyt, kun täällä näyttää olevan aktiivisuutta, niin kyselen uudellen, jos joku sattuisi tietämään. Eli miten saan Edgen ohjaamaan reitillä väärään suuntaan? Kun olen piirtänyt reitin Edgeen niin se opastaa hienosti alkuperäiseen suuntaan, mutta kun käännyn takaisin päin, niin sitä se ei ymmärrä, vaan koittaa ohjata takaisinpäin.
Valikosta sai laitettua päälle, palaa reitillä takaisin, mutta ei reakoinut mitenkään siihen..
Grandi66
09.04.2017, 12.04
Kun haluut takaisin samaa reittiä niin ensi alkuperäinen reitti pois päältä ja sitten palaa reitillä takaisin. Tämä siksi kun kone yrittää ohjata sinne tehdyn reitin suuntaan ja kun se on pois päältä niin sitten käyttää ajettua jälkeä takaisinpäin.
Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Kun haluut takaisin samaa reittiä niin ensi alkuperäinen reitti pois päältä ja sitten palaa reitillä takaisin. Tämä siksi kun kone yrittää ohjata sinne tehdyn reitin suuntaan ja kun se on pois päältä niin sitten käyttää ajettua jälkeä takaisinpäin.
ok, kiitos!
Talvella 520 piippaa viiden tunnin kohdalla jo että akkua alle 20 % jäljellä mutta toimii sitten ongelmitta kun akkua 1% jäljellä :)
Kuulostaa ikävältä tämä 520 akun tehottomuus. Seuraavassa alla kysymysten ja pohdinnan sekamuotoa, johon kommentteja ja kokemuksia pyytäisin.
- taustavalo, varmaan 0% säästää merkittävästi
- BT pois, minkä verran tuo säästäisi akkua?
- onko tallennusvälillä, nyt 1 s, mitään väliä akun kestoa ajatellen
- miten anturien määrä vaikuttaa, nopeus, syke ja woima?
- paljonko GLONASSin pudottaminen säästää akkua?
Bluetoothilla ei uusissa laitteissa ole juurikaan merkitystä, kun BT Smart on valmiustilassa niin virtapihi.
Tallennusväli kannattaa olla ehdottomasti asetuksella Smart, jos akun säästäminen kiinnostaa.
Anturien määrä ei mielestäni vaikuta kamalasti, koska tallennuksen ollessa päällä sensorien "kuuntelu" on myös.
GLONASS toimii käsittääkseni omalla erillisellä sirullaan, joten sen pudottaminen säästää akkua.
Nämä kokemukset Edge 1000:sta, 520 lienee saman suuntainen.
GLONASS toimii käsittääkseni omalla erillisellä sirullaan, joten sen pudottaminen säästää akkua.
Nämä kokemukset Edge 1000:sta, 520 lienee saman suuntainen.
Hyvä pointti tuo Glonass - täytyykin testata saako toiminta-aikaa tuolla pidennettyä. Tallennusväli on jo smart mutta silti alkaa mennä rajoille kun aletaan ajamaan Team Rynkebyssä pidempiä lenkkejä.
Mikä karttatyyppi on selkein 520:n pienen näytön kanssa? Mahdollisimman yksinkertainen ilman mitään ylimääräisiä maastoikoneita.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Ensimmäinen generic routable on aika sekava.
Mistä tuon livetrack/stravan beacon toiminnon saa päälle Edge 520 laitteella?
Stravasta ainakin olen aktivoinut tuon beaconin..
kaveri1200
25.04.2017, 23.02
Ajoin kouluun räntäsateessa noin 15 minuuttia. Kouluun tultuani kuivasin mittarin paitaan, jonka jälkeen jätin mittarin kaappiin. Koulun jälkeen (8h) lähdin koulusta ja Garmin 520 ei käynnistynyt. Olin ihan varma että akku siitä ei ollut ainakaan loppunut. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kosteusvaurio.
Eikös Garminin vesiluokitus ole IPX7, joka tarkoittaa sitä että se kestää hetkellisen upotuksen veteen. En ainakaan tietääkseni ajanut yli 0,5m syvästä lammikosta tullessani kouluun... Ja kyllä oli latausaseman "läppä" kiinni...
Onko kellään käynyt vastaavanlaisesti?
Kokeile ensimmäiseksi painaa virtanappia pitkään, olikohan 10s. Sillä heräsi ainakin minulla sen ainoan kerran kun kyseinen laite on tökkinyt.
kaveri1200
26.04.2017, 12.00
Joo yritin eilen samaa.
Yön yli oli riisikupissa ja nyt Garmini lähti tulille, mutta hitaasti. Vihdoin kun aukesi akku oli ihan loppu.
Olen ajanut 520 tangossa vesisateessa useampiakin tunteja, eikä mittari ole valitellut käynnistymisen kanssa sen jälkeen. Kumiläppä usb-portin suojana kannattaa kyllä olla hyvin kiinni, ettei kontaktit hapetu. Mutta ei sekään vaikuta mittarin käynnistyvyyteen.
Veikkaan että syystä tai toisesta ei olekkaan sammunut kokonaan tai jopa käynnistynyt itsestään kaapissa ja kuluttanut akun loppuun. Kännykän kanssa käynyt samoin.
keskinopeusmies
06.05.2017, 14.59
Tuli nyt ostettua garmin 520. Yritin ladata karttoja tähän openstreetmap.nl sivustolta mutta linkkiä ei tule sähköpostiin ja jonoa serverillä näytti olevan about 3000 x.
Onko tietoa onko toi palvelu milloin toiminut vai pitääkö kartat ladata jostain muualta?
Minullekkaan ei viimeisin kartta enää tullut. Hyvä ja selkeä kartta eteläsuomeen kelpaisi. Se generig on melkoista puuroa pienellä näytöllä.
Ei minulla ole mitään ongelmia ollut, mutta jono on tällä hetkellä useita päiviä. Eli joudut odottamaan omaa latausvuoroasi.
keskinopeusmies
06.05.2017, 21.38
No kuulostaa aika mopohommalta jos serverillä on jonoa about 3000 ja joutuu odotteleen päiviä omaa vuoroa. Donatea vois laittaa jos siitä olis malttamattomille välitöntä hyötyä eli sillä pääsis jonon ohi esim 5$ ja se raha menis noin muuten kehitytyöhön jatkoa ajatellen.
keskinopeusmies
12.05.2017, 10.28
Openstreetmapista ei tule latauslinkkiä. Onko kellään tietoa mistä suomikarttoja saa ladattua?
Liekö siellä vain jonoa, itelläkin kestänyt joskus melko kauan.
Antti Salonen
13.05.2017, 02.00
Mikä karttatyyppi on selkein 520:n pienen näytön kanssa? Mahdollisimman yksinkertainen ilman mitään ylimääräisiä maastoikoneita.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Ensimmäinen generic routable on aika sekava.
Mulla on ollut Generic Routable ja siihen valittuna Mapnik TYP-tiedosto. En tiedä mitä tuo teknisesti edes ihan tarkkaan ottaen tarkoittaa, mutta kartta on varsin luettava 520:n näytöllä ja nimenomaan sillä perusteella olen valinnut. Turhaa paskaa ei juuri ole näkyvillä. Kartan värit ovat samat päivällä ja yöllä.
keskinopeusmies
13.05.2017, 11.30
Mulla on ollut Generic Routable ja siihen valittuna Mapnik TYP-tiedosto. En tiedä mitä tuo teknisesti edes ihan tarkkaan ottaen tarkoittaa, mutta kartta on varsin luettava 520:n näytöllä ja nimenomaan sillä perusteella olen valinnut. Turhaa paskaa ei juuri ole näkyvillä. Kartan värit ovat samat päivällä ja yöllä.
Olisiko tuo karttadata jostain ladatavissa?
keskinopeusmies
16.05.2017, 18.35
Upload?
keilailija
18.05.2017, 14.41
tuli hommattua toinen pyörä ja tuli mieleen että osaako tämä vekotin tunnistaa eri pyörät toisistaan jos molemmissa pyörissä on kadenssi/nopeus anturit kiinni? eli saako anturit liitettyä tiettyyn pyörään? uudesta pyörästä ne vielä puuttuu enkä niitä edes osta jos kyseistä ominaisuutta ei ole
Toimii kätevästi. Paritat vain kaikki eri anturisi kaikista pyöristä laitteen kanssa. Sitten lähtiessä ennen harjoituksen käynnistystä se hakee aina kaikkia antureita. Kun näet, että kaikki sillä kertaa tarvittavat ovat löytyneet, niin aloitat harjoituksen ja niillä mennään. Ja yleensähän ne löytyy paljon nopeammin kuin GPS-sijainti kun vaan muistaa vähän liikuttaa pyörää ja kampia.
tuli hommattua toinen pyörä ja tuli mieleen että osaako tämä vekotin tunnistaa eri pyörät toisistaan jos molemmissa pyörissä on kadenssi/nopeus anturit kiinni? eli saako anturit liitettyä tiettyyn pyörään? uudesta pyörästä ne vielä puuttuu enkä niitä edes osta jos kyseistä ominaisuutta ei ole
Ei ole pyöräprofiileja. Eli ei tunnista.
magnuken
18.05.2017, 16.14
Ei ole pyöräprofiileja. Eli ei tunnista.
Vaikka Edge 520:ssa ei ole pyöräprofiileja, niin siinä on kuitenkin ns. anturi lista (sensor pool). Eli voi parittaa monia nopeus/kadenssi antureita vehkeen kanssa, josta se sitten automaattisesti tunnistaa sen joka on hengissä kun fillaria liikutellaan.
Vaikka Edge 520:ssa ei ole pyöräprofiileja, niin siinä on kuitenkin ns. anturi lista (sensor pool). Eli voi parittaa monia nopeus/kadenssi antureita vehkeen kanssa, josta se sitten automaattisesti tunnistaa sen joka on hengissä kun fillaria liikutellaan.
Tottakai, mutta eri pyöriä ei Garmin erota. En tiedä hakiko kysyjä sitä että pystyy träkkäämään ajettuja kilsoja per pyörä, vai sitä että toimiiko useammat sensorit eri pyörissä automaattisesti.
Voihan siihen tehdä profiilit maasto, maantie etc. Voit valita profiilin nimen ja mitä alalajia se edustaa. Mulla pelaa noin hyvin. Menee esim. Training peaksiin suoraan mtb ja road automaattisesti erikseen
keskinopeusmies
18.05.2017, 17.58
Ja oliko niistä kartoista kenelläkään mitään tietoo?
keilailija
19.05.2017, 13.34
Tottakai, mutta eri pyöriä ei Garmin erota. En tiedä hakiko kysyjä sitä että pystyy träkkäämään ajettuja kilsoja per pyörä, vai sitä että toimiiko useammat sensorit eri pyörissä automaattisesti.
just tämmösestä haaveilin että vois liittää anturit tiettyyn pyörään niin että garmini tietäisi millä pyörällä ajelen ja kerryttäisi sen pyörän maileja, se olis ollut kiva ominaisuus.
just tämmösestä haaveilin että vois liittää anturit tiettyyn pyörään niin että garmini tietäisi millä pyörällä ajelen ja kerryttäisi sen pyörän maileja, se olis ollut kiva ominaisuus.
Edgeen luodaan toimintoprofiili, jossa hallinnoidaan esimerkiksi tietonäkymiä. Toimintoprofiiliin voidaan määrittää oletusalalaji, esimerkiksi maastopyöräily. Garminin nettiharjoituspäiväkirjaan Garmin Connectiin voi määritellä omistamansa varusteet, ja harjoittelun alalajeihin voi sitoa varusteet joita käytetään. Kun harjoitus synkronoituu Edgestä Garmin Connectiin, varusteelle (vaikka pyörälle) kertyy kilometrit harjoituksesta. Käytettyjä varusteita voi muuttaa harjoituksesta jälkeenpäin.
Sitten täytyy tietysti rikkoa tuota alalajilogiikkaa jos tallissa on vaikka kolme maastopyörää.
keskinopeusmies
19.05.2017, 18.41
Juu ja jos vielä sais ladattua ne kunnolliset suomikartat jostain niin [emoji106]
Juu ja jos vielä sais ladattua ne kunnolliset suomikartat jostain niin [emoji106]
Vastatkaa nyt joku sille, että se lopettaa tämän ketjun floodaamisen tuolla vaatimuksellaan.
magnuken
19.05.2017, 22.55
Vastatkaa nyt joku sille, että se lopettaa tämän ketjun floodaamisen tuolla vaatimuksellaan.
Mitäköhän Suomi-karttoja tässä nyt kaivataan? Mutta esim. hyvät maastokartat saa osoitteesta http://kartat.hylly.org/ . Koska Edge 520 vehkeessä on niin pieni muisti eikä SD-kortin lukijaa, niin tuolta sivustolta pitää ladata tiedosto mtk_suomi31.zip (http://jekku.hylly.org/kartat/2016-12-03/mtk_suomi31.zip) ja sitten esim. Mapsourcella valita halutut alueet jotka sopivat 520:n kovin pieneen muistiin.
http://garmin.openstreetmap.nl/ toimii ihan normaalisti lukuunottamatta useiden päivien jonoa, mutta jos tuo ei kelpaa, niin muitakin vaihtoehtoja on. Esim. https://extract.bbbike.org/, jossa räätälöinti mahdollisuuksia on hieman enemmän.
keskinopeusmies
19.05.2017, 23.49
Kiitoksia vastauksista. Täytyy huomenna tutkia asiaa ja linkit. Openstreetmapista ei ole tullut mitään linkkiä eli se palvelu on varmaan liian jumissa tjs..
Nyt on Garmin edge 520 käsissä ja ihmettelen Strava Live Segmenttien toimintaa...täytyykö kaikki segmentit "liputtaa" sillä tähdellä Stravassa, vai osaako 520 ottaa niitä lenkin aikana lennosta?
Ne täytyy liputtaa mitä haluat 520 seuraavan "livenä"
Pitää tosiaan tähdittää etukäteen. Segmentin liputus (flagging) on sitten ihan toinen juttu :)
Ne täytyy liputtaa mitä haluat 520 seuraavan "livenä"
No ei tuo olekkaan niin iso ongelma kuin aluksi luulin.
VeloViewer:llä saa kaikki koskaan ajamasi segmentit liputettavaksi...ne kun sorttaa paikkakunnan mukaan niin ne saa "tähditettyä" ja siirrettyä reaaliaikaisesti 520:lle. VeloViever juttelee Stravan kanssa ja kännykän Garmin Connect siirtää sitten segmentit 520:lle.
Vähän offtopic mutta VeloViewer on kyllä Amerikkaa...13€ pro versiosta on pikkuraha ja ilmaisversiollakin näkee hiukan mihin se pystyy :)
Ajelin eilen 165km ja Garminissa riitti juuri akku, täydellä lähdin ja 4 prossaa jäi jäljelle. Näytön kirkkaus oli 0%. Viileä sää varmaan verotti hieman akun kestoa. Seuraava projekti oli 200km lenkki, mitenköhän tuon akun saisi kestämään vai otanko powerbankin tms. mukaan ja lataan välillä? Paljonkohan BT vie akkua jos sen laittais pois päältä?
Oma käsitys on että viileän sään pitäisi lisätä pariston ikää. Akun kapsiteetti laskee ja elinikä pitenee. Kun taas keli lämpenee kapasiteetti kasvaa mutta elinikä lyhenee. Normaali paristoilla ja ladattavilla akuilla varastointi lämpötila on yleensä viileässä juuri tästä syystä. Veikkaisin että BLE on yksi iso tekijä. Mitä tälle luvataan? Vanha Edge 500 jaksaa hyvin 8-10h parilla anturillakin.
Powerbank siinä taitaa olla ainoa vaihtoehto. Edge520 ainoa vastaantullut miinus on tuo akkukesto. Muuten on kaikki mitä kaipaa mukavan pienessä koossa. Jopa kartta on ok kunhan pistää seurattavan reittiviivan sisään ennen lenkkiä.
Itsellä kestänyt akku GPS+glosnass ja sykevyö päällä sen 18-20h kunnes tarvinnut laittaa ulkoiseen virtaan, yhtenäistä harjoitusta siis. Toivottavasti tuo ei ala tuosta kovin nopeasti tippumaan.
Ajelin eilen 165km ja Garminissa riitti juuri akku, täydellä lähdin ja 4 prossaa jäi jäljelle. Näytön kirkkaus oli 0%. Viileä sää varmaan verotti hieman akun kestoa. Seuraava projekti oli 200km lenkki, mitenköhän tuon akun saisi kestämään vai otanko powerbankin tms. mukaan ja lataan välillä? Paljonkohan BT vie akkua jos sen laittais pois päältä?
Tarkista, onko tallennusväli 1 sekunti, vai "älykäs".
Oon käyttäny 1sek tallennusta koska Stages suosittelee sitä.
Piti hommata uusi, kun olin sadelenkillä jättänyt USB-portin kumisuojan auki ja laitoin lataukseen portin ollessa märkä. Käryhän siinä kävi.
Uudessa paketissa tuli sykevyö sekä nopeus- ja kadenssianturi. Kaksi ensinmainittua tunnistuu hyvin, mutta kadenssianturi ei. Koitin poistaa sen ja yritin parittaa uudelleen. Ei näy mitään lediä, kun pyörittää kampia. Pariston otin pois ja laitoin takaisin.
Mitä seuraavaksi? Uudella paristolla kokeilu? Entä muita ideoita, kun sellaista ei ole käsillä?
Tarkista, onko tallennusväli 1 sekunti, vai "älykäs".
Älykäs: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/EN-US/GUID-FE104A15-5FB4-4AA7-B3C4-1DF71F2A6CED.html
Powerbank siinä taitaa olla ainoa vaihtoehto. Edge520 ainoa vastaantullut miinus on tuo akkukesto. Muuten on kaikki mitä kaipaa mukavan pienessä koossa. Jopa kartta on ok kunhan pistää seurattavan reittiviivan sisään ennen lenkkiä.
Laitteen pieni muisti vähän harmittaa. Ei mahdu kaikki kartat sisään kerralla. Muuten on kyllä toiminut hienosti. Ei yhtään katkennutta tallennusta ja omassani akku kestää vielä tuon 200km lenkin syksylläkin.
kuovipolku
10.10.2017, 14.15
Piti hommata uusi, kun olin sadelenkillä jättänyt USB-portin kumisuojan auki ja laitoin lataukseen portin ollessa märkä. Käryhän siinä kävi.
Tekisi ehkä mieli kirjoittaa jotain nasevaa tyhmyydestä ja siitä miten siitä voidaan sakottaa, mutta en kirjoita koska tiedän ennen pitkää tekeväni jotain aivan yhtä tyhmää.
Käyttöohjeissa tosin muistutetaan siitä että laitetta ei pidä ruveta latamaan tai edes liittämään kaapelilla tietokoneeseen ennen kuin on kuivannut mini-USB-portin sekä suojaläpän ja sen ympäristön, mutta syyksi mainitaan vain korroosion välttäminen.
Löytyyhän sieltä sitten myös: "Prolonged submersion can cause damage to the device. After submersion, be certain to wipe dry and air dry the device before using or charging." Mutta en ainakaan minä olisi osannut tuossakaan tilanteessa suhtautua sateessa ajoon "prolonged submersionina".
Uudessa paketissa tuli sykevyö sekä nopeus- ja kadenssianturi. Kaksi ensinmainittua tunnistuu hyvin, mutta kadenssianturi ei. Koitin poistaa sen ja yritin parittaa uudelleen. Ei näy mitään lediä, kun pyörittää kampia. Pariston otin pois ja laitoin takaisin.
Mitä seuraavaksi? Uudella paristolla kokeilu? Entä muita ideoita, kun sellaista ei ole käsillä?
Hemmetti! Mulla oli Garmin 500:lla täsmälleen sama ongelma johon ihan turhaan hain ratkaisua säätämällä anturin ja magneetin paikkoja loputtomiin, mutta joka lopulta ratkesi vaivattomasti koska vika oli nimenomaan 500:n sisäinen. En vaan muista mitä oikein silloin tein oikein! Luultavasti poistin *kaikki* paritetut laitteet, minkä jälkee 500 sitten hep voilaa löysikin myös kadenssianturin.
aikoinaan 500:n ja magneetiton kadenssianturi vastusti ja oli mittarin asetuksissa täppä magneettianturin, vai yhdistelmäanturin kohdalla.
Löytyi netin kautta ohje, että anturin voi resetoida laittamalla pariston puoleksi minuutiksi väärin päin paikalleen. Hokkuspokkusta tai ei, nyt 520 löysi ja paritti. Hyvin pelaa. Kyseessä siis anturi ilman magneettia. On se vaan näppärä verrattuna aiempaan magneettiversioon, joka minullakin oli.
kuovipolku
10.10.2017, 23.45
Pääasia että toimii. Ehdin silkkaa uteliaisuuttani vilkaista Tourin - siis sen saksalaisen lehden - foorumia ja siellä ihmeteltiin noin viikko sitten alkanutta temppuilua: kun on oltu välillä yhteydessä GarminExpressiin, laite rupeaa seuraavan käynnistyksen jälkeen näyttämään matkaa maileina. Ongelmaa esiintyi sekä viimeisintä että sitä edellistä ohjelmistopäivitystä käyttävillä.
Lisäksi ainakin yksi käyttäjä ihmettelee sitä ettei kadenssianturi käynnistyksen jälkeen näy, mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, taas näkyy...
Löytyi netin kautta ohje, että anturin voi resetoida laittamalla pariston puoleksi minuutiksi väärin päin paikalleen. Hokkuspokkusta tai ei, nyt 520 löysi ja paritti. Hyvin pelaa. Kyseessä siis anturi ilman magneettia. On se vaan näppärä verrattuna aiempaan magneettiversioon, joka minullakin oli.Patteri väärinpäin yhdistää anturista pariston kontaktit pariston miinusnapaan, eli yhdistää pinnit toisiinsa ja varmaan resetoi anteron. Saman voisi tehdä vaikka kolikolla, eli ei ole Hokkuspokkusta.
No hittolainen. Taisi hajota 520 minultakin. Laite toimi vielä eilen ihan normaalisti sisällä ajaessa, mutta tänään lataukseen laittaessani edge ei käynnistynytkään. Eikä käynnisty enää ilman virtajohtoakaan. Latausliittimen ympäristö näyttää kyllä huonolta. Muistelen, että läppä oli avoinna yhden maastoreissun jälkeen. Saisivat tehdä laadukkaammasta matskusta tuon liittimen. Eihän tuossa ole mitään tolkkua, jos liitin hapettuu laitteessa, jota käytetään jatkuvasti ulkona. Sonyn vesitiiviissä puhelimessa usb liitin on täysin avoin, eli ilman ulkoista suojaa. Olen pitänyt puhelinta jatkuvasti takataskussa vesisateellakin ja hiestähän se nyt on aina märkä. Ei mitään ongelmia tämän kesän ajoilla.
Edit: Haa, heräsi se onneksi lataamisen jälkeen henkiin. Mutta kaamean näköinen tuo liittimen ympäristö on edelleen. Taidanpa suhauttaa tuonne hivenen avaruusöljyä.
Hyvä että heräsi.
Minulla on usein jäänyt läppä auki sateessakin, eikä ole hapettunut. Vasta nyt, kun aloin ladata märkänä, kävi käry.
Vähän kyllä herääminen kesti. Jollain tapaa oli softa jumissa. Sai bootata pariin kertaan ja siltikin odotutti pitkään.
On nyt harkinnassa hommata joko Garmin 520 tai 820 ja olisi kysymys littyen antureihin. Kuinka hyvin tuo toimii ilman nopeusanturia? Riittääkö pelkkä GPS/Glonass nopeuden mittaamiseen? Mittari tulee sekä maantie että maastokäyttöön ja ajattelin että tarviiko kahta nopeusanturia hommata...
GPS on kovin epätarkka nopeuksien suhteen pyöräilynopeuksissa, on tehty enemmänkin isompi nopeuksia varten. Maastossa kasvisto ja kaupungissa rakennukset saattaa blokata satelliittiyhteyttä.
Enpä ole 520:ssä maantiellä tai Keskuspuiston poluilla nopeusanturia enää vuosiin kaivannut, ainoastaan sisällä Zwiftin parissa. En ole varma onko kehitystä tapahtunut satellittidatassa vai Garminin softassa, mutta kyllä GPS/Glonass on nykyisellään varsin tarkka. Toki metsäkonekuljettajat osaavat kertoa paremmin miten esim. kasvillisuus vaikuttaa syheröisillä tekniikkapätkillä.
Huoleton
29.03.2018, 15.42
Toimii pelkällä GPS:llä vähintään niin hyvin että alkuun pääsee. Voihan sitten hommata jälkeenpäin erillisen anturin jos ei tarkkuus riitä.
Kai se tarkuus lähinnä tulisi vastaan jossain hetkellisessä nopeudessa jos vaikka haluaa mittailla maksimisprinttinopeutta tai vertailla vaikka asennon vaikutusta aerodynamiikkaan.
Syheröisillä tekniikkapätkillä on muutakin tekemistä kun katsoa nopeusmittaria :)
Ite kanssa puljasin noitten mittareiden kanssa joskus joissa piti kehämitta laittaa laitteeseen. Lopetin sen kun huomasin että eroa tuli min-max paineilla 60 metriä 30 kilometrin matkalla(23mm leveä rengas).
Nyt ajelen gps päällä ja toimii hyvin. Tieto lisää tuskaa monesti.
okahkonen
29.03.2018, 19.50
GPS on kovin epätarkka nopeuksien suhteen pyöräilynopeuksissa, on tehty enemmänkin isompi nopeuksia varten. Maastossa kasvisto ja kaupungissa rakennukset saattaa blokata satelliittiyhteyttä.
Voisiko tämä olla merkki siitä että olisi aika ryhtyä polkemaan kovempaa? (edit: hymiö unohtui, anteeksi :))
Vastaus siis alkuperäiseen kysymykseen: pärjää ilman antureita. Se missä hitaiden nopeuksien epätarkkuus tulee esiin, on Garmininkin mittaama nousukulma. Eikä siihen taida auttaa kehänopeusmittari kun pyörä pyörähtää vaikkapa kierroksen sekunnissa, niinkun jyrkällä bruukaa käymään. Eli kun unohdat nousukulmat, kaikkeen muuhun gps toimii hyvin.
Minullakin oli ensimmäinen Edge 520 (sarjanumero ...000490) erittäin huono korkeusanturin osalta. Viime syksynä piti ostaa uusi - onneksi, sillä se on paljon tarkempi pystysuunnassa, suorastaan ihan käyttökelpoinen :)
Voisiko tämä olla merkki siitä että olisi aika ryhtyä polkemaan kovempaa? (edit: hymiö unohtui, anteeksi :))
Hyvin sanottu. Oma mielipide saattaa enempikin koskea vähän vanhempaa kepsikalustoa, on ne varmaan nykyään tarkempia. Itellä on nopeusanturi traineria varten, enkä oo sen enempää ajatellut et senhän vois dumpata ulos siirtyessä.
Ostat vielä wattikammet niin ei oo kadenssianturiakaan pistämässä silmään. näin meillä ;-)
Petteri Ellilä
06.04.2018, 15.58
Miten teillä on tarpeen vaatiessa toiminut 520:n Incident Detection? Vuoden verran olen nyt liikkunut 520 paritettuna Android-puhelimeen, ja (mielestäni) ko. feature on ollut jatkuvasti aktivoitu. Äkkipysähdyksiä on tullut aina silloin tällöin ilman automaattisia soittoja yhteyshenkilölle, mutta vasta muutama päivä sitten hälytys pärähti soimaan aivan "vaarattomassa" stopissa. Connect-softaan ei ole tullut päivityksiä, eikä myöskään 520:een. Onko vastaavia havaintoja?
Miten teillä on tarpeen vaatiessa toiminut 520:n Incident Detection? Vuoden verran olen nyt liikkunut 520 paritettuna Android-puhelimeen, ja (mielestäni) ko. feature on ollut jatkuvasti aktivoitu. Äkkipysähdyksiä on tullut aina silloin tällöin ilman automaattisia soittoja yhteyshenkilölle, mutta vasta muutama päivä sitten hälytys pärähti soimaan aivan "vaarattomassa" stopissa. Connect-softaan ei ole tullut päivityksiä, eikä myöskään 520:een. Onko vastaavia havaintoja?
Hyvin on toiminut. Joka kerta maastossa pannuttaessa on yrittänyt soittaa
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/hands-on-garmin-edge-520-plus-with-mapping.html
Kai tämä menee samaan ketjuun?
Miten teillä on tarpeen vaatiessa toiminut 520:n Incident Detection?
Kaksi kertaa on soittanut vaimolle ja molemmat kerrat ihan aiheesta (kontaktia pakettiauton ja suojatien valkoisen maalin kanssa). Kummallakin kerralla sillä oli tähdellisempää hommaa kuin alkaa huolestua. En kuitenkaan lähde päivittämään käyttöliittymän tätä päätyä.
Pari kertaa on häly pärähtänyt päälle. Eka kerta tapahtui kun olin täristellyt pitkin vanhaa ratapohjaa muutaman minuutin. Toinen kerta sattui kun vedin pannut maantiellä. Mielestäni toimii ihan hyvin.
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/hands-on-garmin-edge-520-plus-with-mapping.html
Kai tämä menee samaan ketjuun?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen uutuus. Oon vähän miettinyt oman Edge 1000 vaihtamista johonkin pienempään laitteeseen, mutta haluan silti navigoida karttojen avulla. Olisikohan tässä sitten sopiva päivitys minun tarpeisiin?
Wigglellä kohtuullisen hyvä tarjous tuosta ei plussa mallista: 187,20€ posteineen Suomeen
http://www.wiggle.co.uk/garmin-edge-520-gps-cycle-computer/
Tämä on kyllä mielenkiintoinen uutuus. Oon vähän miettinyt oman Edge 1000 vaihtamista johonkin pienempään laitteeseen, mutta haluan silti navigoida karttojen avulla. Olisikohan tässä sitten sopiva päivitys minun tarpeisiin?
DC Rainmakerin mukaan 520 Plussan navigointi on niin buginen että Garmin päätti viivästyttää toimitusten aloitusta jotta saisivat softaviat korjattua ennen sitä. Eli kannattaa varmaan odotella käyttäjien raportteja ennen kuin laittaa tilauksen sisään. Paperillahan Plussa vaikuttaa täysosumalta laajalle käyttäjäkunnalle.
DC Rainmakerin mukaan 520 Plussan navigointi on niin buginen että Garmin päätti viivästyttää toimitusten aloitusta jotta saisivat softaviat korjattua ennen sitä. Eli kannattaa varmaan odotella käyttäjien raportteja ennen kuin laittaa tilauksen sisään. Paperillahan Plussa vaikuttaa täysosumalta laajalle käyttäjäkunnalle.
Joo tuo bugisuus näissä uusissa Garminin laitteissa aina eniten huolettaa. Toivottavasti saavat tuon korjattua jo ennen kuin laite tulee edes myyntiin, kuten on tarkoituskin. Muilta osinhan tuo on sama laite kuin vanha 520 eli periaatteessa olisi toivoa, että se voisi jopa toimia näin muuten?
https://www.bike-components.de/en/Garmin/Edge-520-Plus-GPS-Bike-Computer-p64908/
Bike-Components näyttää uuden 520 Plussan olevan jo varastossa vaikka Garminin sivuilla ei vielä ole tarkentunut toimitusaika. Pitäiskö tuota uskoa? Toneilta saisi 299, mutta tuote on tilapäisesti loppu.
https://www.bike-components.de/en/Garmin/Edge-520-Plus-GPS-Bike-Computer-p64908/
Bike-Components näyttää uuden 520 Plussan olevan jo varastossa vaikka Garminin sivuilla ei vielä ole tarkentunut toimitusaika. Pitäiskö tuota uskoa? Toneilta saisi 299, mutta tuote on tilapäisesti loppu.Suomen maahantuoja arvoi toimitusajaksi "alkaen 19.6." mutta saksalaisilla toki eri jakelija kuin pohjoismaihin, voihan niillä niitä olla..
Suomen maahantuoja arvoi toimitusajaksi "alkaen 19.6." mutta saksalaisilla toki eri jakelija kuin pohjoismaihin, voihan niillä niitä olla..
No tuolla on kanssa http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/garmin-edge-520-plus-gps-cycling-computer-2018/rp-prod171386
No tuolla on kanssa http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/garmin-edge-520-plus-gps-cycling-computer-2018/rp-prod171386No, ei oo pohjoismaiden jakelun piirissä sekään..
Olikos tuossa kartoissa jotain eroa tai muuta säätöä jos tilaa ulkomailta?
Tuolta tilasin tänään 290€ -10€ uutiskirjeellä.
https://m.bikester.fi/garmin-edge-520-plus-navigointilaite-musta-809006.html
Alppipyöräilijä
10.06.2018, 21.03
Miten tämä plussa nyt käytännössä ero 820:sta muuta kun kosketusnäytön osalta? Pohdin tässä kumpaan kallistuisi, niin hyviä neuvoja otetaan vastaan 🙂
Jostain muistan lukeneeni, että tuo 820 olisi ollut ihan täysi floppi? Kosketusnäyttö toimii huonosti jne. En osaa sen tarkemmin sanoa kun itsellä kokemusta vain Edge 1000:sta.
Tuolla käyty jotain eroja läpi.
Jostain muistan lukeneeni, että tuo 820 olisi ollut ihan täysi floppi?
Eiköhän se ole ihan yhtä toimiva (hehheh) vehje kuin muutkin Edget, mutta olisiko ollut julkaisuhetkellä niin ettei ohjehinta oikein antanut perustetta 820:n ostamiselle 520:n tai 1000:n sijaan? Nyt 1000:tta ei taida enää saada kaupasta uutena ja 1030 on käsittääkseni pykälän arvokkaampi, jolloin Garminin mallisto on ehjämpi ja 820:lle löytynee oma asiakkaansa.
Ja päivitysten myötä 820:stä on tullut ihan käytettävä laite. Kosketusnäyttökin pelaa paremmin, mutta ei se totuuden nimissä vieläkään kovin häävi ole. Käytettynä tai tarjouksesta ihan järkiostos. Mutta nyt kallistuisin itse Wahoon Elemnt Bolttiin.
travelleroftime
12.06.2018, 15.41
Miten olette vaihtaneet laitteen rekisteröintisähköpostia ?
"Parasta" tällä hetkellä Garminin nettisivulla kun klikkaa kirjautuneena profiilia niin pukkaa 404 virhettä... Argh.
Mulla tällä hetkellä käytössä Garmin 800. Lähinnä käyttö on kartalta polkujen katsomista ja ladattujen reittien ajoa koti ja ulkomailla. Ulkomailla ollut ladattuna OSM ja kotimaassa kartta.hylly.org.
Nyt mietin että jos olisi päivittänyt uudempaan? Mutta kannattaako? Onko näyttö niin paljon parempi 520+tai 820? Tonninen tuntuisi liian isolta kun maasturilla päästelee poluilla. Kädessä on fenix jossa yleensä seuranta päällä eli karttoja varten lähinnä.
Nyt näyttäisi olevan 520 Plussaa saatavilla jo Suomestakin.
Pari tyhmää kysymystä laitteen vaihtamisesta:
Riittääkö jos vanhalle laitteelle tekee jonkun factory resetin ja sitten ottaa uuden laitteen käyttöön ihan normaalisti? Vai pitääkö sieltä Garmin Expressistä tai Garmin Connectista jotenkin poistaa sen vanhan laitteen linkittyminen mun tiliin?
Grandi66
14.06.2018, 09.44
Jos jää itelle niin ei tarvitse, mut jos myy eteenpäin ni kannattaa.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Myyntiin menee vanha laite. Eli menenkö eka roplaamaan Garmin Connectia tai Expressiä ja sitten vasta teen factory resetin?
Myyntiin menee vanha laite. Eli menenkö eka roplaamaan Garmin Connectia tai Expressiä ja sitten vasta teen factory resetin?Kyl sen saa kytkettyä irti connectista/expressistä vaikka se olis resetoitu. Ei ole järjestyksessä väliä
Kiitos vastauksista. Pari jatkokysymystä vielä varmistukseksi:
1. Pitääkö tuo vanha laite siis poistaa Garmin Expressistä JA Garmin Connectista?
2. Onko Edge 1000:ssa useampi kuin yksi resetointitapa? Jostain muistan lukeneeni, että ainakin joissain Garminin kelloissa oli kaksi eri resettiä. Toinen poistaa ihan kaiken ja toinen jättää jotain tietoja sinne laitteeseen.
Grandi66
15.06.2018, 09.36
Ku poistat expressistä ni kysyy vielä mistä kaikkialta poistetaan, jos oikein muistan.
Kakkoseen en osaa vastata ku ei oo ollut tarvetta resetoida.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Olisikohan tonnisessa ollut tosiaan ihan softalla kaks eri versioita.. kevyempi bootti ja sit totaali resetti..
Joissain kelloissa pystyy tekemään "hard resetin" tietyllä näppäin yhdistelmällä painamalla niitä x-sekuntia..
Oli tonnisessakin toi nappihomma;
https://www.gpsnation.com/support/gps-factory-reset/garmin-edge-1000-factory-reset.html
Antakee apuja! Mistä ladataan ja mikä kartta niin, että saisi esim. keskuspuiston polutkin näkyviin? Tein kommervenkit Velogin Youtube-ohjeiden mukaan ja latasin Garminin omat ’paremmat’ kartat, mutta polkuja ei näy vieläkään. Tarvetta on myöhemmin myös saman tarkkuusluokan Tanskan ja Viron kartoille. Kiitti jos saan apuja taas kerran :)
Siis näin tein: https://www.youtube.com/watch?v=z8TENscXz58&feature=share
Antakee apuja! Mistä ladataan ja mikä kartta niin, että saisi esim. keskuspuiston polutkin näkyviin? Tein kommervenkit Velogin Youtube-ohjeiden mukaan ja latasin Garminin omat ’paremmat’ kartat, mutta polkuja ei näy vieläkään. Tarvetta on myöhemmin myös saman tarkkuusluokan Tanskan ja Viron kartoille. Kiitti jos saan apuja taas kerran :)
Siis näin tein: https://www.youtube.com/watch?v=z8TENscXz58&feature=share
En tiiä onko perus 520:ssä sama, mutta 520 Plussassa pitää olla kartan tarkkuus täysillä, että nuo polut näkyvät.
Menu - Settings - Activity Profiles - haluamasi profiili - Navigation - Map - Map Detail - Most
Miten saan takaisin 520 live segment näytössä aikaa edellä tai jäljessä? Nyt näkyy vaan matkaa jäljellä ja kartassa oma ja KOM täppä.
Näyttö muuttunut jonkun päivityksen jälkeen
En tiiä onko perus 520:ssä sama, mutta 520 Plussassa pitää olla kartan tarkkuus täysillä, että nuo polut näkyvät.
Menu - Settings - Activity Profiles - haluamasi profiili - Navigation - Map - Map Detail - Most
Kiitos! Minullakin on tuo plussamalli. Meinasi usko loppua kesken zoomailun, mutta kyllähän ne polutkin sieltä löytyivät.
Vanha 520-mittarini päätti jokin aika sitten jäätyä totaalisesti, kun sammutin sen lenkin jälkeen. Mikään ei tuntunut auttavan, kunnes garminin foorumeilta löytyi joku näppäinyhdistelmä, jolla laite heräsi henkiin. Siinä samalla laite meni tehdasasetuksille eli näytöt, kaikki sensorit ym.piti asentaa uudelleen.
Siinä viritellessä unohdin asettaa yhden pyörän sensorien asetuksiin renkaan ympärysmitan ja sainkin yhden lenkin datasta hyvän muistutuksen siitä, miksi en enää vuosiin ole käyttänyt matkan mittaamiseen GPS:a:
Garminin GPS-mittauksen tulos voi noin neljänkympin matkalla heittää pahimmillaan lähes puolitoista kilometria.
Menköön tähän ketjuun kyssäri. Garmin Edge 510 on ruvennut oireilemaan joka kolmas/neljäs tallennus "hirttää" kiinni. Laite resetoitukin tehdasasetuksiin välillä. Versio 6.1, mutta tekee edelleen. Onko tuo SW täyttä kuraa vaiko laitteen elinkaari luonnollisesti loppumassa ?
Ainakin Garminin omat sekä XXL:n nettisivut mainostavat, että 520 plussan ostaessa saa 60 pvän kokeilun Strava Premiumiin. Saakohan tuon saman jakson muistakin kaupoista ostettaessa? Entä jos ostaa bundlen, tuleekohan tuo kokeilujakso silloinkin?
Ainakin Garminin omat sekä XXL:n nettisivut mainostavat, että 520 plussan ostaessa saa 60 pvän kokeilun Strava Premiumiin. Saakohan tuon saman jakson muistakin kaupoista ostettaessa? Entä jos ostaa bundlen, tuleekohan tuo kokeilujakso silloinkin?Kyä se ihan laitetta seuraa ja on Garminin tarjoama.. myös bundlessa tulee laite [emoji6]
Kyä se ihan laitetta seuraa ja on Garminin tarjoama.. myös bundlessa tulee laite [emoji6]
Jep, mietin vain, kun monissa nettikaupoissa tuosta kokeilujaksosta ei puhuta mitään.
lastumaki
05.02.2019, 23.31
Mikähän on pasko, kun ei onnistu kartan teko MTK Suomi pohjasta? Kokeiltu kolmella windows koneella ja eri Garminin ohjelmistojen versioilla...
Markku Silvenius
11.02.2019, 22.10
Mikähän on pasko, kun ei onnistu kartan teko MTK Suomi pohjasta? Kokeiltu kolmella windows koneella ja eri Garminin ohjelmistojen versioilla...
Onko pakko olla MTK:n pohja? :cool:
http://www.openfietsmap.nl
lastumaki
12.02.2019, 17.26
Onko pakko olla MTK:n pohja? :cool:
http://www.openfietsmap.nlEi ole pakko olla, mutta tuota karttaa en saanut asennettua edes koneelle. Alkuperäinen vaiva ratkesi, kun kaivoin vanhan mäkin laatikosta. Pitäisi vielä kokeilla, asentuuko Garminin topokartta win-koneella.
Lähetetty minun VIE-L09 laitteesta Tapatalkilla
Lainaan nyt tätä vanhaa ketjua. Ostin käytetyn edge 520 ja muistin omistavani polarin vanhan, mutta kuitenkin blutooth-käyttöisen, wearlink vyön.
Se yhdistyy kyllä puhelimeen ja saan esim. sports trackeriin sykkeen näkyviin. Garmin taas ei löydä kyseistä vyötä ollenkaan.
Kysymys kuuluukin, onko laitteet yhteensopimattomia vai teenkö jotain väärin?
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
^Laitteet eivät ole yhteensopivia, Edge 520 käyttää ANT+ protokollaa ja sykevyö bluetoothia..
^Laitteet eivät ole yhteensopivia, Edge 520 käyttää ANT+ protokollaa ja sykevyö bluetoothia..Tähän lopputulokseen tulin ja sopiva vyö on tulossa. Ajattelin, että kun edgessä on tuo bluetooth niin se toimisi, mutta sillä ilmeisesti yhdistytään pelkästään puhelimeen tms.
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.