PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörää aloittelijalle

nakkimakkara
30.06.2015, 02.03
Nopeasti läpi kahlattuna en kaikkiin kysymyksiini vastausta löytänyt, joten päätin avata uuden threadin.

Eli aloitteleva pyöräilijä kaipaisi suht halpaa max 400-500e maksavaa pyörää. Olen pari päivää vertaillut lähinnä maastopyörän sekä hybridipyörän ominaisuuksia ja olen kallistunut jäykkäkeulaisen maastopyörän puoleen. Haluan suht kevyen pyörän, joka lähinnä tulisi työmatkojen ajamiseen, sekä hieman maastopyöräilyynkin. Pinnaclen Ramin One on hintaluokkaani sopiva pyörä. Myös Pinnaclen Lithium onea sekä twota olen katsellut.

Miksi jäykkäkeula mielummin kuin jousto? Onko Pinnacle Ramin One paras vaihtoehto, mitä muita suosittelette?

Olen myös miettinyt, että toimiiko tuo maastopyörä kuinka hyvin asfaltilla? Jos vaihtaa esimerkiksi kumit hieman paremmin rullaaviin? Onko suurikin ero esimerkiksi Pinnaclen Lithium Two pyörään?

Sinänsä Hybridi varmaan kannattaisi ostaa, mutta toisaalta voisin kuvitella eksyväni sillointällöin myös vaikeampaankin maastoon. Ammunko itseäni jalkaan ostaessa maastopyörän, kun ajelen sillä asfaltilla pääsääntöisesti?

L koko lienee sopiva minulle, 183cm mittaa, 77kg painoa.

http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/ramin-one-2015-mountain-bike-ec071312

Onko pyörässä ns ''paska osia'', jotka kannattaisi vaihtaa?

Maastopyöräily kuitenkin kiehtoo, joten pitäisikö vain ostaa joku kunnon joustokeulainen maastopyörä, jolla kuitenkin saisi varmasti pätkät asfalttiakin surffailtua? Työmatka vajaa 5km. Pinnaclea ei ymmärtääkseni suomessa pääse testailemaan liikkeistä.

Kuten huomaatte, amatööri olen tälläisten asioiden kanssa, olkaa kilttejä.:)

nure
30.06.2015, 06.08
Ramin kyllä hyvä vaihtoehto, hyvin harvoin tuossa hintaluokassa löytyy kunnollista joustokeulaa ja täysjäykät aika harvinaisia.

Esuli
30.06.2015, 08.56
Kyllä noihin sun kysymyksiin löytyy jo vastaukset, et vain laiska viitsi etsiä ja asiaan paneutua.

nakkimakkara
30.06.2015, 12.10
Jaahas Essillä taitaa olla se aika kuusta. :) Noh, ei se mitään.

Jos en muihin kysymyksiin saa vastausta, voisiko joku laittaa hyviä pyöräehdotuksia tuohon hintaluokkaan, itse kun en tiedä juuri mitään esim hyvistä merkeistä yms, niin olisi kiva jos saisi muutaman luotettavan vaihtoehdon. Tällä hetkellä arvon siis Pinnacle Ramin Onen ja Pinnacle Lithium Onen välillä.

jperala
30.06.2015, 12.16
Jaahas Essillä taitaa olla se aika kuusta. :) Noh, ei se mitään.

Jos en muihin kysymyksiin saa vastausta, voisiko joku laittaa hyviä pyöräehdotuksia tuohon hintaluokkaan, itse kun en tiedä juuri mitään esim hyvistä merkeistä yms, niin olisi kiva jos saisi muutaman luotettavan vaihtoehdon. Tällä hetkellä arvon siis Pinnacle Ramin Onen ja Pinnacle Lithium Onen välillä.

Esuli vihjaisee että samanlaisia kysymyksiä on palstalla noin tuhat :) pienellä pläräämisellä voi selvitä aika paljon jos jaksaa keskittyä.
Vaihtoehtoja on melkein yhtä paljon + käytetyt päälle, vaikea sanoa mikä on juuri sinulle se oikea.

adx
30.06.2015, 12.22
Itse ostin maastopyörän keväällä melkein hetken mielijohteesta kun olin pojalle uutta pyörää hankkimassa. Harvoin kukaan aloittelijalle ymmärtää kertoa että joustokeula voi olla lukittavissa (hydraulic lockout) ja jäykkyys säädettävissä (preload adjust), itsekin vasta myöhemmin aloin hämmästelemään että mitäs nuo säädöt tuossa ovat ;-) Ruhon massan vuoksi pidän preloadin suhteellisen kovalla tasolla ettei esteeseen tökätessä niiaa liikaa ja heitä yli. Kaupungissa ja retkiajossa pidän keulan lukossa ettei mene turhaa energiaa joustoihin. Jos satasen pystyt jostain nipistämään budjettiin lisää niin esim. Specialized Pitch Sport:issa on lukitus ja preload, ja varmasti monessa muussakin fillarissa. Maastossa on kyllä todella hauskaa ajaa ja joustokeula on melkeinpä ehdoton kun mennään kivikossa ja juurakossa.

nakkimakkara
30.06.2015, 13.27
Mielenkiintoista. Valitettavasti budjetti on aika tiukka tällä hetkellä ja pyörä olisi hyvä saada mahd. pian. Taidan pistää Ramon Onen tilaukseen vain, turha lähteä summamutikassa maastopyörää valikoimaan, tuo nyt on ainoa varma vaihtoehto alle 500e hintaan. :)

nure
30.06.2015, 15.36
Siitä vaan, hyvä valinta, maastopyörämäinen ilman tarpeetonta pomppukeppiä!