PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräilyyn GPS reititykseen soveltuva laite?

JarkkoR
20.06.2015, 12.56
Tervehdys,

Itselläni on ollut vuosia käytössä sports tracker ja sykevyö niin on sen kautta tullut seurailtua ajettuja reittejä sekä sykettä. Joskus olen kokeillut puhelinta pitää telineessä tangossa niin on nähnyt reitin ja syketiedot mutta puhelimen akku ei riitä tuohon mitenkään. Huonoimmassa tapauksessa akku loppunut ja koko reitti jäänyt tallentamatta.

Välillä olen myös yrittänyt ajaa GPX-tiedoston mukaista reittiä Android puhelimen kanssa mutta sama ongelma kun puhelimesta loppuu akku hyvinkin nopeasti.

Nyt olisi hakusessa laite joka osaisi näyttää syketiedot sekä kartan ja tarpeen mukaan pystyisi importtaamaan GPX tiedostoja ja laite osaisi reitittää GPX tiedoston mukaista reittiä.

Kartasta en ole vielä täysin varma tarvitsenko sitä vai onko vain "kiva lisä" mutta tuo reitin seuranta on pakollinen.

Osaakos arvon palstalaiset suositella mikä olisi riittävä laite tähän eikä tarvitsisi ensin ostaa sitä halpaa ja sitten sitä hyvää :)

Katselin tällaisia itse:

Sigma Rox 10.0 GPX - 150€ (http://www.xxl.fi/pyoraily/urheiluelektroniikka/pyoramittarit/rox-10-gps-gps-paikannuksella-varustettu-polkupyoratietokone/p/1097021_1_style#details)
Garmin Edge 810 - 275€ (http://www.bike-discount.de/en/buy/garmin-edge-810-76381) (ero 510 malliin niin pieni, että sitä en paljon katsellut)

Garminista löytyi palstalta juttua mutta ei oikein löytynyt niistä vastausta, että olisiko tuo laite joka maastossa ajaessa toisi itselleni kaivatut ominaisuudet - tai toisaalta, tekeekö joku halvempikin laite sen mitä itse tarvitsen eikä tarvitse välttämättä kalleinta ostaa?

Jarkko

VanhaPate
20.06.2015, 19.11
Itselläni on Garmin Edge 800 ja siihen kartta tuolta > http://kartat.hylly.org

Kotikoneella on Garmin BaseCamp, jolla voi suunnitella reittejä ja siirtää ne laitteeseen ja laitteesta voi tuoda ajetut reitit sinne.
http://www.garmin.com/fi-FI/shop/downloads/basecamp

Training Centerissä voi sitten ihmetellä sitä omaa surkeaa kuntoaan.
http://www.garmin.com/garmin/cms/cache/offonce/us/intosports/training_center

Juze
20.06.2015, 20.51
Reittien seuraamisesta en tiedä mutta Polar M400 on toiminu mulla hyvin reittien ja sykkeiden tallennuksessa.

JarkkoR
20.06.2015, 20.59
Tuo m400 kiinnostaa myös kun toimisi muutakin kuin pyörätietokoneena, tosin kartat sitten puuttuisi.

Miten tuo edge 800, miten osaa navigoida importattua gpx tiedostoa, onko maastossa helppo pysyä reitillä?

JarkkoR
22.06.2015, 11.52
Tarkennuksena siis, että olisi tarkoitus ajella välillä reittejä mille löytyy GPX/TCX jälki jota laite osaisi näyttää ja sen mukaan ajella. Testaan tässä vielä Android sovelluksia miten toimii (OsmAnd, Omat reitit, GPX viewer) mutta noissa on ongelmana, että tarvitsee viritellä joku akkuhässäkkä jotta näyttö päällä voi ajella, toisena on, että näytölle ei sitten saa reittiä ja syketietoja samaan aikaan.

Myös sports trackerin pro-versiota pitää testata jos sillä onnistuu tuo mutta tuo akun kesto on se ongelma näissä kännykkäratkaisuissa (on toki power bank mutta vaatii hiukan kikkailua, että koko setti fillarissa järkevästi kiinni).

VanhaPate
22.06.2015, 13.48
Edge 800:ssa GPS ei ole umpimetsässä ihan kaikkein tarkin mutta kyllä sillä uutta reittiä ajelee valmiin reitin mukaan. Vaikka jälki ei aina olisi ihan polun kohdalla niin oikea suunta kyllä selviää ja etenkin risteykset ja isommat suunnan muutokset.

Edge 1000 näyttäisi olevan GPS ja GLONASS ja on varmaan tarkempi myös peitteisellä alueella.

JarkkoR
22.06.2015, 14.11
Joo, pitää käydä testailemassa tuota puhelimen kanssa vielä kun tuo puhelin on kuitenkin aina mukana, että jos saisi tuon akunkeston ratkaistua hyvin niin voisi olla kätevä (ja edullisempi), toki aina himottaa uusi laite hommata siihen tankoon vilkkumaan :)

noniinno
22.06.2015, 14.19
Garmin Edge Touring plus osaa reitittää pitkin Cyclestreetmapin polkuja.. eli tyyliiin "käänny vasemmalle, polku.. käännökseen 30metriä / 7s". Muussa tapauksessa näyttää Maanmittauslaitoksen topokartan. Suunnistus onnistuu MML:n kartoilla hyvin, jos edes vähän on hajulla alueesta, toimii paremmin pienillä mittakaavoilla. Suuremmat mittakaavat menevät aika tuhruiseksi. Aikaisemmin vannoin kännykkäkartan nimeen, mutta takki tuli käännettyä tuon laitteen mukana, ja ihmettelen, miksi ei aikaisemmin ole ko. värkkiä tullut ostettua. Aikaisemmin olen suunnistellut vedenpitävillä Sonyn puhelimilla ja maastokrtat -sovelluksella. Jääpä puhelin siihen varsinaiseen käyttöön.

JarkkoR
22.06.2015, 14.27
Katselin itsekin tuota Touring laitetta mutta kiinnostaisi saada myös nuo harjoitustiedot samaan näyttöön, niin tuon takia nyt katsellut tuota 810/1000 mallia, hintaviahan nuo ovat mutta varmaankin kerran hankittua ei tule enää palattua puhelimeen.

Itselläni ollut puhelimen kautta sports tracker sykevyöllä jo vuosia ja sen kautta karttaakin välillä katsellut mutta toisten reittejä ei ole tullut ajeltua kun akku hyytyy varmaan jo reilun tunnin jälkeen jos näyttö päällä koko ajan.

Nyt tarkoitus selvittää saako tuosta puhelimesta rakennettua lisäakulla toimivan setin vai onko vain maksettava se +300€ jotta saa homman pelittämään.

Suurimmaksi osaksi tulee ajeltua vain omia reittejä tai vain seikkailtua metsässä polkuja mutta välillä kiinnostaa joko ajaa jo ajettu reitti uudestaan tai ajaa muiden jo löytämää reittiä, ja tähän juurikin nyt etsin ratkaisua, eli vaihtoehdot ovat siis:
-kännykkä ja lisäakku jotenkin tankoon (joku tuollainen pussukka jossa muovikansi ja pussukkaan mahtuu lisäakku)
-Edge 810/1000 tms

Onhan tuo oikea laite kätevämpi niin on sitten kartta/harjoitustiedot samassa eikä kuten kännykällä sportstrackerissa harjoitustiedot ja sitten toinen ohjelma millä seurataan sitä reittiä (eli ajon aikana ei näy syke ym).

noniinno
22.06.2015, 14.36
En tiedä, mitä harjoitustietoja tarvitset, mutta tuossa plussasta näkyy syketiedot ja sihen voi asettaa rajat ym. Kadenssiahan tai tehomittaria tuohon ei saa. Toki 800 tai 810 on monipuolisempi treenilaite.

JarkkoR
22.06.2015, 14.50
Sykettä kiinnostaisi seurata, kadenssia ja tehoja en seuraa kun maastossa tulee ajeltua pääsääntöisesti. Katsoin tuota Touring mallia myös mutta oli hinnaltaan melko lähellä 810 mallia joten sitä ehkä enemmän katsonut. Nyt siis tarkoitus miettiä, että millaisen "lisän" tuo 810/tai joku muu toisi tuohon kännykkäversioon (Sports Tracker tms) ja onko se tuon sijoituksen arvoinen.

Tietty jos ei rahasta olisi kiinni niin varmaan olisi kaikki erilaiset hilavitkuttimet stongassa kiinni :)

mutanaama
22.06.2015, 14.57
Polarin v800:n akku kestää ihan riittävän pitkään ja datat saa reitin ohella tarkasti talteen. Appseilla saa varmaan lisää iloa aiheeseen.

JarkkoR
22.06.2015, 15.04
Tuo Polarin V800 on myös pätevä vehje mutta itse etsin nimenomaan laitetta jolla voin kartalta katsella missä menen, tai sitten seurata valmista reittiä sekä nähdä myös tarpeen mukaan sykkeen, nopeuden, matkan ym.

JackOja
22.06.2015, 15.10
Sittenhän sun vehje on Garmin 800/810/1000... tuollaiset virtapankki + puhelin -viritelmät on hieman... noh, viritelmiä.

JarkkoR
22.06.2015, 15.22
Sehän se varmaan on, on vaan suolasen hintanen +300€ vaikka mistä tilaisi.

Jami2003
22.06.2015, 16.34
Pyöräsuunnistajan karttateline ja siihen kohteen kartta on edullisin, paras ja varmin keksintö. Eikä lopu virta kesken. Itse kun tykkään siitä että saa oikeasti suunnistaa eikä tarvitse sokkona navin pohjalta ohjeita seurata. Siihen päälle on vanhassa nokiassa ilman simmiä sport-trackeri tallentimena ja android puhelimesta voi katsoa karttaa jos nyt niin sekaisin olisi että täysin eksyisi.

Ei sillä etteikö tuollainen Garmin edge 800/1000 tule jossain vaiheessa ostettua kun ei enää mitään muita investointi kohteita tässä harrastuksessa keksi :)

Jufo
22.06.2015, 17.41
Katselin itsekin tuota Touring laitetta mutta kiinnostaisi saada myös nuo harjoitustiedot samaan näyttöön, niin tuon takia nyt katsellut tuota 810/1000 mallia, hintaviahan nuo ovat mutta varmaankin kerran hankittua ei tule enää palattua puhelimeen.

Itselläni ollut puhelimen kautta sports tracker sykevyöllä jo vuosia ja sen kautta karttaakin välillä katsellut mutta toisten reittejä ei ole tullut ajeltua kun akku hyytyy varmaan jo reilun tunnin jälkeen jos näyttö päällä koko ajan.

Nyt tarkoitus selvittää saako tuosta puhelimesta rakennettua lisäakulla toimivan setin vai onko vain maksettava se +300€ jotta saa homman pelittämään.

Suurimmaksi osaksi tulee ajeltua vain omia reittejä tai vain seikkailtua metsässä polkuja mutta välillä kiinnostaa joko ajaa jo ajettu reitti uudestaan tai ajaa muiden jo löytämää reittiä, ja tähän juurikin nyt etsin ratkaisua, eli vaihtoehdot ovat siis:
-kännykkä ja lisäakku jotenkin tankoon (joku tuollainen pussukka jossa muovikansi ja pussukkaan mahtuu lisäakku)
-Edge 810/1000 tms

Onhan tuo oikea laite kätevämpi niin on sitten kartta/harjoitustiedot samassa eikä kuten kännykällä sportstrackerissa harjoitustiedot ja sitten toinen ohjelma millä seurataan sitä reittiä (eli ajon aikana ei näy syke ym).

Mä olen käyttänyt pidemmän aikaa tuota halpaa ratkaisua eli kiinnitin 6000mAh virtapankin nippusiteillä fillarin vaakaputkeen, josta menee latausjohto ohjaustangossa haenleuka-pidikkeessä olevaan älypuhelimeen. Puhelimena Lumia 925. Ei tuo virtapankki vaakaputkessa ole mitenkään tiellä vaikeassakaan maastossa. Toinen toimiva vaihtoehto on tämä: http://www.xxl.fi/pyoraily/kuljettaminen/pyoralaukut/bits-pyoralaukku-ohjaustankoon-lapinakyva-alypuhelintasku/p/1096538_1_style

Kyllähän tuo akkua kuluttaa eli yleensä mulla on päällä Runtastic Pro trackeri (sama kuin Sports Tracker) + navigointi + sykkeenmittaus + musiikkia kuuntelen langattomista kuulokkeista niin akku tyhjenee jopa nopeammin kuin mitä virtapankki sitä lataa 2A virralla. Ei kuitenkaan lopu puhelimen akku kesken jos on täysi virtapankki lähtiessä. Kyllä tuota vaihtoehtoa kannattaa ensin kokeilla, että pärjääkö sillä.

Itselläni suurin ongelma tällä hetkellä tässä virityksessä on se, että Windows Phonen Sportstrackerin/Runtasticin navigointikartta ei ole maastokartta vaan yleiskartta ja jos avaan Windows Phonen oman Maastokartat sovelluksen niin sitten Sports Tracker ei jostain syystä pysty enää mittaamaan sykettä & piirtämään reittiä. Kaikki toimisi hyvin, jos Sports Tracker ohjelman sisällä olisi maastokartta valittavissa mutta ei ole.

Käytännössä oon sitten luopunut Sports Trackerista ja pidän vain luurissa Maastokartat sovellusta auki, jolla navigoin polkuja. Maastokartat-sovelluksessa ei ole sykkeenmittausta mutta reitin se sentään piirtää ja siihen voi ladata pohjaksi noita muiden ajamia reittiä GPX-tiedostoina, joita seurata.

Jami2003
22.06.2015, 17.59
Sports Trackerin premiumissa on maastokartat nykyään mukana.

Jufo
22.06.2015, 18.10
Sports Trackerin premiumissa on maastokartat nykyään mukana.

Jeps mutta sitä ei ole saatavana Windows Phonelle. Lumialle ei oo muuta navigoitavaa maastokarttaa kuin Maastokartat-appsi, joka taas ei toimi muiden trackereiden kanssa samanaikaisesti eli ei pysty mittaamaan sykettä.

Nicco
12.07.2015, 19.42
Android luurissa navigointiin toimii hyvin oruxmaps joka osaa lukea maanmittauslaitoksen kartat puhelimen muistikortilta. Liikkeellä ollessa tiedonsiirto voi olla pois päältä ja vaikka näyttö olisi jatkuvasti päällä riittää virtaa moneksi tunniksi. Näyttöä kannattaa toki himmentää. Saa tuolla reitin tallennettuakin, mutta itsellä sen tekee suunnon mittari.

JarkkoR
13.07.2015, 08.28
Tuli itselle hommattua tuo Garmin 810 ja kyllähän tuossa iso ero on vanhaan Android+sports trackeriin missä piti puhelimesta kytkeä mobiilidata pois jotta kestää +3h lenkin. Nyt ajelee tuolla laitteella kevyeen kolme tuollaista lenkkiä ilman latausta, ja puhelin kestää koko lenkin data+bluetooth päällä. Vielä testaamatta gps-reitin seuranta, pitää se vielä joku päivä kokeilla.

beehoo
13.07.2015, 18.56
Kyllähän se nyt kumminkin taitaa olla niin, että puhelin on vain puhelin vaikka se kuinka älykäs olisikaan.
Nykypyhelimien kanssa taitaa monella tulla laitettua kaikki munat samaan koriin.
Vai mitenkäs se sanonta nyt menikään...

fättärix
16.07.2016, 00.22
Suunnitelmissa Garminin hankinta, olen miettinyt Etrex:n ja Garmin GPSMAP 64S:n välillä. Onko kokemuksia, mitkä ovat isoimmat erot?

Ohiampuja
24.07.2016, 15.23
Minäkin olen näitä härveleitä katsellut, mutta en ole tullut hullua hurskaammaksi.

Alle 300 euron hinnoissa on Edge, Etrex ja GPSMAP malleja mutta mikä niistä? Tärkeintä olisi helppo ja luotettava OSM yhteensopivuus. Se kartta on tärkeä tällaiselle eksyjälle. :)

https://scandinavianoutdoor.fi/garmin/?gclid=CK_rxuT6i84CFSL3cgodGWcNyw

Laerppi
24.07.2016, 21.18
Mulla on vanha android kännykkä ilman sim-korttia ja Oruxmapsissa MML maastokartta, jossa onnistuu reitin seuraaminen todella hyvin. Akku kestää ainakin 6+ tuntia.

Ohiampuja
24.07.2016, 22.21
Onhan kännykkä halpa ja ajaa asiansa. Mutta jotenkin kömpelö se on käytössä. Ensin se on tangossa suojakotelossa ja sitten vielä itsellä hanskat kädessä.

Luulisin että joku ilman suojaa pärjäävä kenttäkelpoinen GPS, jossa on vielä kunnon näppäimet olisi käytössä mukavampi.

mjjk
24.07.2016, 22.42
Suunnitelmissa Garminin hankinta, olen miettinyt Etrex:n ja Garmin GPSMAP 64S:n välillä. Onko kokemuksia, mitkä ovat isoimmat erot?Mulla on nykyään maastokäytössä tuo GPSPAP 64S. En oikein osaa vertailla tuota Etrexiin kun en fillarikäytössä ole sitä käyttänyt. Varsinaisena navigaattorina en tuota ole käyttänyt vaan vähän kuin kartan korvikkeena. Pitääkin joskus kokella kuinka tuo navgoi valmista jälkeä/reittiä. Tyytyväinen olen tuohon ollut, vielä kun oppisin siirtämään tuosta harjoitusdatan sellaisessa muodossa että kaikki palvelut sen ymmärtävät.

fättärix
25.07.2016, 01.07
Gpsmap64s lähti tilaukseen.

Myrtillus
25.07.2016, 19.19
Uittokalustossa 64s malli 249eur, löytyykö parempaa hintaa jostain?

Sent from my SM-A500FU using Tapatalk