Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijalle hybridi vai maastopyörä?



Terroo
19.06.2015, 20.46
Tere!

Olen käytännössä uusi polkupyöräilyn ihmeelliseen harrastelijamaailmaan. Aiemmin on kokemusta max. 40 kilometrin lenkeistä markettipyörällä ja nyt olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin ja hankkia alle edes kelvollinen menopeli. Kulkureittini voisi ajatella olevan 80% asfaltilla ja loput sora/hiekkatiellä. Asun Tampereen keskustassa joten suuri osa ainakin arkiliikkumisesta tapahtuu siis keskusta-alueella. Aivan maastoon tuskin olen menossa. Nyt kysynkin teiltä, että onko järkevämpää hankkia kyseiseen käyttötarkoitukseen maastopyörä vai hybridipyörä? Itseä tavallaan houkuttelisi enemmän maastopyörien rento ajoasento, mutta kokemuksen puutteesta haluaisin kuulla teiltä heimon vanhemmilta ja viisaammilta mielipiteen. Voiko maastopyörälläkin rullailla asfaltilla vähän pidempääkin reittiä ilman puhjenneita aivoverisuonia? Onko rullaavuus edes kohtuullisen mukavalla tasolla?

Valintaprosessi on tällä hetkellä todella alkuvaiheessa, joten olen avoin ehdotuksille. Alkuun haluaisin kuitenkin kuulla teiltä mielipiteitä ylläoleviin asioihin.

Varreltani olen noin 171 cm pitkä. Pahoittelut jos jotain oleellista jäi sanomatta. Annan lisäinfoa tänne, kun on paremmin aikaa enkä istu työmaalla.

Nöyrimmät kiitokset jo valmiiksi!

EDIT: Niin ja lisäyksenä tosiaan olennainen, eli budjetti max 600 euroa. Joitakin vaihtoehtoja esim http://whitebikes.fi/white2015/maasto/xc275-comp/ tai http://www.cyclecenter.fi/product/821/nishiki-hybrid-401-m

jperala
19.06.2015, 21.09
MTB rullaa asfaltilla jos rengastus sopiva, itse ajelen pakostakin asfaltilla jonkin verran eikä ongelmia.. toki en ajele 50km lenkkejä pelkällä asfaltilla joten siitä ei kokemusta.

Terroo
19.06.2015, 21.56
Kiitos vastauksesta. Minkälaiset renkaat sulta löytyy?

Tätä forumia lukiessa on tullut itelle vähän kaksjakonen kuva siitä mitä maastopyöristä ajatellaan asfaltilla.

jperala
19.06.2015, 21.57
Kiitos vastauksesta. Minkälaiset renkaat sulta löytyy?

Tätä forumia lukiessa on tullut itelle vähän kaksjakonen kuva siitä mitä maastopyöristä ajatellaan asfaltilla.

Continental Traffic 26"

pepper
19.06.2015, 22.04
Jos ei maastossa ole tarkoitus ajella niin turha maastopyörää on ostaa(ehkä joku täysjäykkä 29")
Jäykkäkeulainen hybridi tai cc ois varmaan järkevimmät vaihtoehdot tuonlaisessa käytössä...

seppo_taalasmaa
19.06.2015, 22.06
Heität vaikka http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-super-moto-evo-pacestar-29x2%2C35-folding-238132 tai http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-plus-performance-50-622-wired-66515. niin rullaa kyllä maastopyöräkin. Vakiovastauksena suosittelisin että katsot tuonne cyclocross pyöriin myös. Pyörän valinta on perkeleen vaikeaa ja jos hankkinnan jälkeen ei ala kaduttamaan valinta on mennyt nappiin. 600 eurolla ei mitään huikeita saa mutta tän sais suurinpiirtein tohon budjettiin http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL/ekauppa/pKOROVAL/.

Moska
20.06.2015, 08.12
Itelle ostin keväällä oikeastaan heräteostoksena hybridin ja mieli tekisi nyt cc tai gg pyörää. Tuo hybridikin rullaa slikseillä tosi hyvin, mutta alkanut tuntua että tarvii kippurasarvisen.

via
20.06.2015, 09.35
ajellut jäykällä maasturilla parikymmentä vuotta lähinnä asfaltilla, renkaat on tällä hetkellä Big Apple - kyllä täällä Tampereen keskustan epätasaisella asfaltilla maasturi on ihan OK, Kauppi - Niihaman kautta olen välillä ajanut Kangasalle - renkaat on 26" - on ollut todella kätevät täällä kaupungin hyötypyöräilyssä - tiellä on sitten tullut välillä 100km päivästä toiseen kamojen kanssa - sileät renkaat on se mikä merkitsee, nousukahvat auttavat ajoasennon muutoksissa

Läskimasa
20.06.2015, 11.46
Nyt kysynkin teiltä, että onko järkevämpää hankkia kyseiseen käyttötarkoitukseen maastopyörä vai hybridipyörä? Itseä tavallaan houkuttelisi enemmän maastopyörien rento ajoasento, mutta kokemuksen puutteesta haluaisin kuulla teiltä heimon vanhemmilta ja viisaammilta mielipiteen. Voiko maastopyörälläkin rullailla asfaltilla vähän pidempääkin reittiä ilman puhjenneita aivoverisuonia? Onko rullaavuus edes kohtuullisen mukavalla tasolla?

Hybrideissähän on monessa hyvin pitkälti maastopyörän ajoasento, joten siinä mielessä menis varmaan sekin sulla. Ite suosisin kuitenkin paksumpia renkaita mukavuussyistä, niin paljon helpompaa mennä kanttareittenkin yli kun ei tartte varoo renkaita. Hyvin ne rullaa.

Mahdollinen 20% soratietä sisältävä ajo puoltais sekin maastopyörää renkaiden puolesta.

oem
20.06.2015, 12.46
Käy koeajamassa maastopyörä ja hybridi. Oman koeajon perusteella tuo Nishiki tuntui kevyeltä ja rullaa hyvin. Ei ehkä edullisin.
Aja samaa koeajoreittiä myös markettipyörälläsi. Älä ratkaise sen varaan että voit myöhemmin vaihtaa siihen parempia osia, renkaita tms. Jos se uutena ei tyydytä, jätä kauppaan.
Halvin ratkaisu on vaihtaa markettipyörääsi herkät tai pitävät tai kestävät renkaat, käyttösi mukaan, jos et tarvitse tietyn näköistä pyörää ja se muuten toimii.

nure
20.06.2015, 12.47
Tuon Rove AL:n jättäisin puotiin, järkyttävän kova ajettava. CRC:ltä löytyy Pinnaclen Ramin One, täysjäykkä maastopyörä...

perttime
20.06.2015, 13.23
Tätä forumia lukiessa on tullut itelle vähän kaksjakonen kuva siitä mitä maastopyöristä ajatellaan asfaltilla.

Maastopyörä asfalttirenkailla voi olla oikein näppärä kaupunkipyörä - varsinkin kun asfaltissa on usein railoja ja muita koloja.
Jos ei vanhan pyöräni runko olisi väsynyt rikki, ajaisin Tampereen katuja ja pyöräteitä vieläkin 90-luvun alun täysjäykällä "maastopyörällä".

Terroo
20.06.2015, 14.39
Kiitos vastauksista.

Tällä hetkellä taivun enemmän "maastopyörän" hankkimiseen. Lähinnä sen vuoksi, että pääsen kaupungissa liikkumaan kanttikivien yms. yli sujuvasti ilman renkaiden varomista.

Onko teillä ehdottaa jotain tiettyjä pyöriä, mitä voisi lähteä liikkeistä kyselemään koeajoon vai lähdenkö summittain vain haeskelemaan? Onko merkkinä esimerkiksi Radon, Scott tai tuo White millaisia? Onko jotain ehdottomia sudenkuoppia mitä kannattaa välttää? Ja renkaan valinnassa ilmeisesti kaupunkimaastoon on olennaista renkaan sievempi kuviointi ja osittain myös renkaan koko?

orc biker
20.06.2015, 14.51
Tällä hetkellä taivun enemmän "maastopyörän" hankkimiseen.

Varmaan ihan fiksua. Siinä ei häviä mitään olennaista, mutta saa laajemmat mahdollisuudet. Pidä mielessäsi se rengasvalinta. Esim. Big Apple on oikein kiva asvaltilla ja pehmustaa pienen tärinän paljon paremmin kuin esim. keskimääräinen hybridin rengas. Sama rullaavuus alhaisemmilla paineilla.



Onko teillä ehdottaa jotain tiettyjä pyöriä, mitä voisi lähteä liikkeistä kyselemään koeajoon vai lähdenkö summittain vain haeskelemaan? Onko merkkinä esimerkiksi Radon, Scott tai tuo White millaisia? Onko jotain ehdottomia sudenkuoppia mitä kannattaa välttää? Ja renkaan valinnassa ilmeisesti kaupunkimaastoon on olennaista renkaan sievempi kuviointi ja osittain myös renkaan koko?
Jos haluat mahdollisimman edullisesti hyvän pyörän, niin Suomesta ei oikein kannata katsoa kuin Cubea. Ellei sitten saa jotain supertarjousta, mutta harvemmin saa tähän aikaan vuodesta. Radon on parasta hintalaatua jokaisessa hintaluokassa. Siinä mielessä siinä ei voi mennä harhaan. Scottiin saa laittaa montaa sataa lisää samantasoiseen pyörään. Jos Whitestä löytää hyvän tarjouksen, niin se voi olla siinä mielessä ihan jees. Jäykkäperääkö olet ostamassa? 29er? Käytännössä etujousitus tekee suurimman yksittäisen eron. Jos katsot, että pyörässä on Rockshox tai Fox ja mallissa on "Air" tavalla tai toisella ilmaistuna, niin se on varmasti riittävän hyvä.

Mutta sinulla oli tuo tiukka budjetti, joten homma on ihan selvä. Radon Team 29 7.0 tai Canyon Yellowstone AL 4.9. Menee vähän yli noinkin, mutta et tule katumaan. Jos otat yhtään huonomman, niin se on selvästi huonompi, koska niissä on selvästi huonompi keula. Se on postikuluineen sellaiset 130 € yli 600, mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa. Nämä maksavat itsensä takaisin yleensä jo kestävyydessä siihen verrattuna, jos tinkii vaikka tuosta parisen sataa. Fillareilla on sellainen "riittävän hyvän" taso, että sen alle jääminen ei vain kannata. Noilla mainituilla voi jo ihan huoletta vedellä maastossakin, jos innostut sellaisesta, ihan kelpo harrastuspyöriä ovat. Näin minä sen näen.

Terroo
20.06.2015, 15.08
Informatiivinen postaus, kiitti!

600e ei nyt ihan ehdoton raja ole, mutta ylitse 700e maksavat alkaa oleen jo tähän konkurssiin poissuljettuja. 730e postikuluineen EHKÄ vielä voisi mennä. Mutta katson nyt maltilla ja lähden alkuviikosta koeajamaan eri pyöriä. Harppaus kuitenkin tulee olemaan vanhasta markettipyörästä luultavasti melkoinen. Olen tottunut nyt siihen, että vaihteet pomppivat miten sattuu yms. niin pelkästään toimiva polkupyöräkin tuntuu tässä tilanteessa loistavalta.

Ehdotuksia koeajettavista otan vastaan!


Jäykkäperääkö olet ostamassa? 29er?

Niin ja jäykkäperää olen ajatellut. 27,5 tai 29 todennäköisesti, mutta en ole sen suhteen lyönyt mitään lukkoon.

seppo_taalasmaa
20.06.2015, 17.38
Kyllä jäykkäperässä ehdottomasti suosisin 29er:a en keksi mitään suurta hyötyä otaa 650B renkaita jos 29er on valittavissa. Saksasta vaan pyörää tulille.

perttime
20.06.2015, 18.33
Saksasta vaan pyörää tulille.
Tai sitten katsoisi ensin kotikylän tarjonnan, joka ei aina häviä Gyntterin vastaavalle.

Greycap
20.06.2015, 19.01
Aina kehotetaan tilaamaan Saksasta ja tuijotetaan pelkkää hintalappua sekä kuolataan osia joita sillä rahalla saa mutta kaikilta tuntuu unohtuvan se pyörän tärkein osa eli runko. Itseltä jäisi ne kaikki hyvät ja halvat tilaamatta ihan yksinkertaisesti siksi että niiden geometria on aivan pielessä omiin tarpeisiin, lyhyitä ja korkeita runkoja jonkun nykysuuntauksen mukaisesti. Kun ensin on vaihdettu stemmi niin pitkään että yleensä mahtuu jotenkin järkevästi ajamaan sekä mahdollisesti satulatolppa erilaisella offsetillä olevaan että satulan saa edes suunnilleen kohdalleen niin niihin on mennyt jo hyvinkin satanen, varsinkin jos stemmin valinta ei osunut ekalla ihan nappiin.

Toinen asia on se miltä se vehje tuntuu ajaa. Osat saattaa olla vaikka miten hienoja mutta jos satula on kirjaimellisesti päin p*rsettä, kaikki kun ei sovi kaikille, niin siinä on helposti 50-100€ menoerä. Tankoja on erilaisilla taivutuksilla ja aste tuntuu jo paljon. Liian suora tanko niin ranteet saattaa "kiittää" ja sekin menee vaihtoon. Nekin on ikävän kalliita jos sattuu tarvitsemaan tietyillä mitoilla olevan.

Ja sitten tietysti ihan se rungon ajettavuus. Itse pitkään 26" maasturilla ajettuani aloin ajatella että olisiko se 29er kiva ja pyysin "paikallisesta" yhden koeajoon. Aivan kamala rahtipaatti, kaikki negatiiviset stereotypiat samassa pyörässä. Se siitä ideasta sitten. Jonkun aikaa myöhemmin kävin taas kääntymässä ja pyysin saada kokeilla eri mallia joka alkoikin jo muistuttaa polkupyörää, sittemmin kävin eri liikkeessä kokeilemassa vielä yhtä erilaista ja se olikin jo hyvä. Ostin sellaisen. Nyttemmin sekin on jo myyty ja tilalle tullut on ketteryydeltään ja käsiteltävyydeltään samaa luokkaa kuin se minun vanha 26" mitä en olisi ikinä uskonut mahdolliseksi sen ekan koeajon jälkeen.

Yritän tässä siis lähinnä hakata ihmisille päähän että halvalla voi saada hyvää, tai ihan toivotonta. Se on aika tuurissaan. On mahdollista että se 999€ postimyyntipyörä täyttää kaikki toiveet ja sopii kuskilleen kuin hanska mutta yhtä hyvin on mahdollista että siihen menee ensin muutama satanen kun siitä yrittää saada jotenkin ajokelpoista ja sittenkin vielä käsiteltävyys on mitä on jolloin käsissä on 1200-1300€ pyörä jolla ei vieläkään ole kiva ajaa. Koeajamalla ja ostamalla kivijalasta olisi saattanut joutua maksamaan kerralla sen saman rahan mutta huomannut puutteet jo koeajolla ja osannut olla ostamatta ainakin sitä joka ei käy käteen yhtään. Ne rungon geometrian muutamat millit ja asteiden osat tekee todella paljon, joskus vielä täysin vastakkaiseen suuntaan kuin mitä äkkiseltään luulisi, ja niitä tuijotellessa on parempi olla tarkasti kartalla siitä mitä omalle kohdalleen haluaa. Tietystihän voi ostaa vaan jotain ja ajaa tyytyväisenä kun ei paremmasta tiedä mutta joku päivä se valaistuminen tulee kuitenkin.

orc biker
20.06.2015, 23.58
Yritän tässä siis lähinnä hakata ihmisille päähän että halvalla voi saada hyvää, tai ihan toivotonta. Se on aika tuurissaan.
No, ei se nyt ole niin nuukaa, jos ei ole tiettyä preferenssiä lähtökohtaisesti. Lyhyt tai pitkä, kumpaankin sopeutuu. Ei näitä kuitenkaan selkä mutkalla tarvitse ajaa, aina saa sen verran korjattua ajoasentoa. Osia voi joutua vaihtamaan, mutta niin voi joutua joka tapauksessa. Koeajot ovat useimmille yhtä tyhjän kanssa, kun pyöriä ei säädetä kunnolla, ja vaatisi tuntikausia, että tietäisi, miten ajoasento toimii pidemmän päälle. Minusta pyörän sovittaminen stemmiä, tankoa ja satulatolppaa vaihtamalla on ihan normaaliin prosessiin kuuluvaa toimintaa, koska pyörät ovat jollekin keskivertoihmisen keskivertotarpeille.

seppo_taalasmaa
21.06.2015, 00.10
Aina kehotetaan tilaamaan Saksasta ja tuijotetaan pelkkää hintalappua sekä kuolataan osia joita sillä rahalla saa mutta kaikilta tuntuu unohtuvan se pyörän tärkein osa eli runko.
Yritän tässä siis lähinnä hakata ihmisille päähän että halvalla voi saada hyvää, tai ihan toivotonta. Se on aika tuurissaan. On mahdollista että se 999€ postimyyntipyörä täyttää kaikki toiveet ja sopii kuskilleen kuin hanska mutta yhtä hyvin on mahdollista että siihen menee ensin muutama satanen kun siitä yrittää saada jotenkin ajokelpoista ja sittenkin vielä käsiteltävyys on mitä on jolloin käsissä on 1200-1300€ pyörä jolla ei vieläkään ole kiva ajaa. Koeajamalla ja ostamalla kivijalasta olisi saattanut joutua maksamaan kerralla sen saman rahan mutta huomannut puutteet jo koeajolla ja osannut olla ostamatta ainakin sitä joka ei käy käteen yhtään. Ne rungon geometrian muutamat millit ja asteiden osat tekee todella paljon, joskus vielä täysin vastakkaiseen suuntaan kuin mitä äkkiseltään luulisi, ja niitä tuijotellessa on parempi olla tarkasti kartalla siitä mitä omalle kohdalleen haluaa. Tietystihän voi ostaa vaan jotain ja ajaa tyytyväisenä kun ei paremmasta tiedä mutta joku päivä se valaistuminen tulee kuitenkin.

Tai sitten käy niin, että tekee useamman kuukauden vertailevaa tutkimusta ja sijoittaa pyörään omalla budjetilla todella suuren summan ja ostaa kivijalka kaupasta ja sitten muutaman ajokuukauden jälkeen alkaa ymmärtää, että kauppiaan sinulle myymä pyörä on väärän kokoinen ja vielä aika reippaasti. Tuleekohan vähän kusetettu olo kun kaikki laskurit huutavat eri kokoa ja pyörä on toista. Mitähän tästä voisi sitten sanoa? Ainakin sen, että pyörää ostaessa nöösin kannattaisi ottaa mukaan pyöräilystä enemmän tietävä kaveri. Luulisi suomalaisen kivijalan pärjäävän nimenomaan tällä asiakaspalvelulla. Noh totuushan pyörän koossa taitaa olla, että vain ajamalla löytää sopivan pyörän ja erilaiset geometriat sopivat erilaisille ihmisille.

latuman
21.06.2015, 00.11
Ite en oikeastaan huomaa hybridissä mitään etua täysjäykkään maasturiin nähden asfaltilla. Maasturi himpun mukavampi ja rennompi ehkä. Maastossa sitten taas toinen on lähes mahdoton ajettava, kun täysjäykkä maasturi sentään yrittää.

Nana
21.06.2015, 00.13
^ Jos maastoajoa 20% kaikesta niin todennäköisesti se tarkoittaa suht kevyttä hiekkatie- ja polkuajoa, ei kalliokiipeilyä tms. ja kyllä hybridi hiekkatie-ja polkuajoon käy mainiosti.


Käy kokeilemassa erilaisia Cycloja ja hybridejä niin saat vähän kuvaa miten ne eroavat toisistaan ja mikä sinua miellyttää. Toiset tykästyvät cyclon ajoasentoon yms. ominaisuuksiin ja toisille taas tuntuu ajoasento jäävän liian matalaksi tms. vaikka mitä tekisi, mutta varmasti saat jotain kuvaa tästä kun käyt useampia erilaisia koeajamassa ja mielellään vähän pidemmästi kuin korttelin ympäri.

nure
21.06.2015, 14.57
Itsellä kaksi 26" täysjäykkää maastopyörää, maantiellä rullaavilla renkailla mukavaa menoa ja aivan huolettomasti poluilla voi ajella kuskin taidoista riippuen. Maastopyörän rungolla ainakin se hyvä puoli että rengasvalikoima ja kokojen sopivuus huomattavasti parempaakuin hybridillä.

Terroo
21.06.2015, 20.59
Selailin tänään vähän pyörävaihtoehtoja ja totesin, että Suomesta tosiaan ei saa ilmeisesti edes kelvollista minun budjetilla. Suntourin haarukat on kuulemma täysiä pommeja ja ne näyttää olevan kaikissa tuon hintaluokan maastopyörissä. Siksipä suuntasin katseeni ainakin tällä hetkellä tuonne ulkomaailmaan. Sieltä mielenkiintoa herättää esimerkiksi seuraavat pyörät:

Radon ZR Team 29'' 7.0 699e
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237611/wg_id-117

Cube Analog 29'' 599e
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-analog-29-blue-n-black-230684/wg_id-117

Onko mielipiteitä, miltä vaikuttavat? Toki saa Suomestakin ehdottaa ja kiva olisi ainakin koeajamaan päästä jossain ettei ihan sikaa säkissä joutuisi ostamaan.

nure
21.06.2015, 22.27
Noista Radon ilman muuta jos mielestäsi tarvit joustokeulan...

orc biker
21.06.2015, 22.46
Tuohan on se Radon, jota suosittelin. Ei pysty laittamaan paremmaksi tuohon hintaan. Ja tuo on jo ihan täysiverinen maastopyörä. Ei tuossa ole mitään olennaista vikaa.

kpyora
22.06.2015, 00.15
Noilla alkuperäisillä spekseillä ainoa järkevä valinta on maantiepyörä. Oikea valinta on maastopyörä maastoon, maantiepyörä tielle ja kaupunkiin kaupunkipyörä tai jopo. Jos soratieosuudet ovat kovin huonoja, pitää rungossa olla hyvä tärinänvaimennus oli pyörägenre mikä tahansa. Eli joko teräs tai kuitu runko. Koska kuiturunkoa ei saa tuohon hintaan, on ainoa järkevä vaihtoehto katsella tarjouksista teräsrunkoisia pyöriä. Tämä Jamis (http://www.evanscycles.com/products/jamis/quest-sport-2015-road-bike-ec072108)oli ainoa, jonka pikaisesti löysin. Itse en tuota ostaisi, enkä mitään muutakaan alta tonnin vaihdepyörää.

Läskimasa
22.06.2015, 00.22
Jos soratieosuudet ovat kovin huonoja, pitää rungossa olla hyvä tärinänvaimennus oli pyörägenre mikä tahansa. Eli joko teräs tai kuitu runko.Saanen huomauttaa että läskipyörän kumit imee ihanasti soratien kivet ja isommatkin, kananmunan kokoisetkin murkulat uppoo niin että hyvä kun huomaa kun on paineet sopivat eli 0.3-0.4 bar joilla rullaa mukavasti soratielläkin. Ei tartte jousitusta muuta kun isommassa hyppelyssä.

Smo
22.06.2015, 01.44
Maastopyörä asfalttirenkailla voi olla oikein näppärä kaupunkipyörä - varsinkin kun asfaltissa on usein railoja ja muita koloja.
Jos ei vanhan pyöräni runko olisi väsynyt rikki, ajaisin Tampereen katuja ja pyöräteitä vieläkin 90-luvun alun täysjäykällä "maastopyörällä".

Tollasella olen ajellut teillä ja maastossa vaihtelevalla rengastuksella kun jäykkäperämaasturi on ollut pois käytöstä / ei saatavilla .. oikein hauskaa.

Terroo
22.06.2015, 18.10
Noista Radon ilman muuta jos mielestäsi tarvit joustokeulan...

Jotenkin joustokeula vetoaa. Haluan, että pääsen tarvittaessa asteen hankalemmassakin maastossa liikkumaan ja kaupungilla kivetysten yli loikkiminen yms. olisi vaivatonta ja mielyttävää. Lisäksi haluan jättää liikkumavaraa sillekkin, jos kiinnostunkin hyödyntämään enemmissäkin määrin Tampereen alueen metsälenkkejä. Aiempi pyörä on tavallaan sitonut liikkumaan pitkin katuja ja sen vuoksi on tullut jonkun verran välteltyä noita hiekkareittejä yms. Tiedostan kyllä sen, että asfaltilla ajettaessa hybridi on maastopyörää edellä. Mutta luulen, että pääsisin esimerkiksi tuolla Radonilla liikkumaan sen verran ympäri maanteitäkin pitkin mitä tarve on!



Tuohan on se Radon, jota suosittelin. Ei pysty laittamaan paremmaksi tuohon hintaan. Ja tuo on jo ihan täysiverinen maastopyörä. Ei tuossa ole mitään olennaista vikaa.

Juu kappas vain. Itsekkin perusteisiin perehtymisen jälkeen huomasin, että tuo taitaa olla tässä hintaluokassa parhaimmistoa. Nyt koitan selvittää Tampereen alueelta liikkeen missä pääsisin mahdollisesti koeajamaan tuota. Olen nimittäin juuri 16'' ja 18'' runkokokojen välimaastossa mitoiltani.

pepper
22.06.2015, 18.21
^Et missään liikkeessä, ei ole maahantuojaa...
Mutta 18"on melko varmasti iso sun kokoiselle...

perttime
22.06.2015, 18.48
Ei rotvallia päin kovin suruttomasti kannata ajaa vaikka pyörässä olisikin joustokeula. Jäykkää keulaa on melkein helpompi nostaa kiveyksen tai juuren yli kuin jousitettua.

pepper
22.06.2015, 20.44
^Suomennan "ulkomaalaisille" että rotvalli on reunakivi tampereeksi 😀