Näytä tavallinen näkymä : Pyörän geometrian vaikutus ajoasentoon. Ajoasentojen variaatioita eri pyörä tyypeissä
seppo_taalasmaa
18.06.2015, 16.41
Heipä hei,
Osaakos kukaan argumentoida mitä geometrian mittoja pitäisi erityisesti ottaa huomioon pyörää valittaessa. Hakusessa olisi pystyhköä ajoasentoa, joten onko tällöin ainoana vaihtoehtona trekking/mtb osasto. Miten ohjaamon kokoa muuttamalla voi vaikuttaa ajoasentoon. Erityisesti tuo Radon Scart on pyörinyt mielessä mutta ei oikein uskaltaisi kokeilematta ostaa.
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-scart-7.0-239210 Riser tangolla pystyisi käsittääkseni muuttamaan asentoa vähän, mutta kääntyvä stemmiä en pyörään oikein viitsis ahtaa. 175/81 mitoilla pitäisikö valita pyörä pienempänä 52cm vai isompana 56cm ? Matala "aero" asento kipeyttää selän pahasti ja vie näin kaiken ajamisesta. Kuitenkin maaston rinnalle haluaisin suht nopean työmatkapyörän. Kiitos kaikille ja hyvää juhannusta.
Aapo Jäykkäperä
18.06.2015, 17.14
Hakusessa olisi pystyhköä ajoasentoa ajoasentoon. .. Radon Scart on pyörinyt mielessä mutta ei oikein uskaltaisi kokeilematta ostaa.
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-scart-7.0-239210 Matala "aero" asento kipeyttää selän pahasti ja vie näin kaiken ajamisesta. Kuitenkin maaston rinnalle haluaisin suht nopean työmatkapyörän. Kiitos kaikille ja hyvää juhannusta.
Hyvät Jussit Sepolle ! Olis se Radonilla rennomman ajoasennon tarjoava malli eli Radon Skill 7.0, jos yhtään ymmärsin niin tuollainen olisi sulla hakusessa. http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-skill-7.0-239420/wg_id-27
Noita kun vertailet näet näet miten lyhyemmällä vaakaputkella+korkeammalla emäputkella se rennompi ajoasento tehdään.
Rentoa Juhannusta muillekkin geometriaa pähkäileville palstalaisille :D
Eikä Skillissä ole tuota paskaa pomppukeppiä riesana... 56 sentin runko mielestäni pätkälle liian suuri mutta kannattaa testata jokin suurin piirtein vastaavan tyyppinen pyörä ja vertailla geometriaa aiottuun pyörään suhteuttaen omat mitat/toiveet. Kun ei ko. seikoista ole kokemusta niin koeajo loppupeleissä ainoa oikea konsti valita sopiva koska jokainen kuski on yksilö sekä mittojen että tottumusten mukaan.
Samaa ajattelen edellisten kanssa, kun tavoitteena pystyhkö ajoasento, ei pyörä saa olla pätkääkään liian pitkä. Seppo pärjää paremmin pienemmällä ja 8-9 cm kiinteällä stemmillä. Hyvää Juhannusta teille kuin muillekin!
Ulkorengas
19.06.2015, 10.38
Samansuuntaista pohdiskelua laitoin 29/CC keskusteluun. Stack/Reach-mittoja pidetään monesti tärkeinä. Entä jos vaakaputken vaakamitta on kahdessa pyörässä sama, mutta reachissa n. 25 mm eroa, eihän tuo periaatteessa vaikuta kuin polkimien sijaintiin? Ajoasennon makaavuus määräytyy satulan ja ohjaustangon perusteella, toki korkeus huomioiden? Entä mikä merkitys satulaputken kulmalla on?
orc biker
19.06.2015, 12.16
Kuitenkin maaston rinnalle haluaisin suht nopean työmatkapyörän.
Se on vastakkainen tavoite selkä pystyssä ajamiselle. Ilmanvastus on ylivoimaisesti suurin yksittäinen tekijä nopean menon tiellä. Pyörän mittailu ilman mieleistä vertailukohtaa on aika hankalaa ja sen kanssakin vielä kohtuullisen vaikeaa, kun muuttujia on paljon. Jos sinä tuon Scartin haluat, niin viimeistään haarukkaa vaihtamalla pitäisi tulla tanko riittävän ylös ja lähelle, kun jättää putken pitkäksi. Monihan haluaakin noista joustokeuloista eroon. Tangolla saa myös tehtyä tosi paljon ja stemmillä helposti parisen senttiä suuntaan, jos toiseen. En noista hyrbideistä tiedä, mutta n. 20,5" olisi tuo 52 cm, mikä kuulostaa tosi isolta maastureiden mittoja ajatellen. 56 kuulostaa valtavalta.
Itse olen 180cm ja testaillut Kona Dew:n eri versioita, koot 54-56 ok mutta jo 58cm on valtavan tuntuinen. Maastopyörärunkoiset kokoa 18-19"...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.