Näytä tavallinen näkymä : Tankorukkaset
vainikaisenvesa
17.06.2015, 20.25
Onko kellään kokemuksia tankorukkasista?
Esim. http://www.fatbikes.com/dogwood-designs-winter-pogies/
Mitkä olisi hyvät tällaiselle kylmäkätiselle talvipyöräilijälle?
Biltemasta taitaa lähteä halvemmalla.
HanttaHoo
17.06.2015, 21.06
Ehkäpä näitä löytyisi myös kelkka- ja endurokamppeita myyvästä puulaakista?
Yläfemmassa on vastaavia.
http://www.hi5bikes.fi/~xx5rx0000001/?Y999=PGR&Y174=75
Jsavilaa
17.06.2015, 21.54
Bilteman versio tosiaan hitusen edullisempi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/ATV/Ohjaustankosuojukset-yleismalli-2000020295/
Joskus muinoin kelkkahommissa testailin mutta en tykänny. Pyöräilyssä vois toimia, eipä tuossa iso tappio tuu jos kokeilee.
Hei Vesa on lähössä vaan Juhannusta viettämään Pläskin kanssa;). Biltemat toimii, kun ruuvaat ne tangon päätykorkkeihin kiinni, niin pysyy asennossa ja on helppo sujauttaa sisään.
noniinno
17.06.2015, 22.11
tuollaset http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvaatteet/pyorailyhanskat/white-bike-mittens-one-size/p/1107159_1_size_1 saattais olla kaupankin. Voin kertoa yksärillä lisää. Noi on hemmetin hyvät kesälläkin, ei pala iho, ei syö hyttyset. :)
tuollaset http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvaatteet/pyorailyhanskat/white-bike-mittens-one-size/p/1107159_1_size_1 saattais olla kaupankin. Voin kertoa yksärillä lisää. Noi on hemmetin hyvät kesälläkin, ei pala iho, ei syö hyttyset. :)
Jos sinne sisälle lentää ampiainen? Tuollaiset pitää hommata syksyllä. Vanhuus ei tule yksin ja käsien paleleminen jopa juoksulenkeillä on tullut ongelmaksi.
Nöösi varustautuu Juhannukseen! Siis samalla rattoisat Jussit kaikille, tasapuolisesti!
vainikaisenvesa
19.06.2015, 11.23
Nöösi kiittää jo noista linkeistä. Jos tulee vielä jotain aiheeseen mieleen, niin laittakaa vinkkejä.
Nyt hyvät jussit kaikille
Kannattaa valita sellaiset joissa on kiinnitys myös tangon päihin, "reikä", kuminauha tms. Biltema järjettömän kokoinen (kerää kyllä katseita läskissä), ja kiinnitys on vain keskeltä hihnalla.
Mä tein itse. Ne on rumat ja eriparia, mutta toimivat. Materiaali maksoi pari kymppiä ja aikaa meni pari iltaa, tosi rauhallisesti tehtynä.
Tee "liian isot" ensin, niitä on helpompi kaventaa. Jäykisteenä käytin parketin alussolumuovia kun sattui olemaan sopivasti kotona, paksuus on ihan ok, ja on helppo ommella. Pintamateriaali on jotain vähän säänkestävää ja sisäpuoli mahdollisemman liukasta materiaalia. Tarranauhalla olen kiristänyt tangonpuoleisen pään ja kuminauhalenkillä olen asemoinnut rukkasen tangon päähän.
Nöösi kiittää jo noista linkeistä. Jos tulee vielä jotain aiheeseen mieleen, niin laittakaa vinkkejä.
Nyt hyvät jussit kaikille
EMC:ltä löytyy jotain myös, aika edukkaitakin, laadusta ja toimivuudesta ei kokemusta.
http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=29976
Voiko ja jaksaako noita tankorukkasia siirrellä pyörästä/laitteesta toiseen vai kannattaako hankkia jokaiseen omat?
Voiko ja jaksaako noita tankorukkasia siirrellä pyörästä/laitteesta toiseen vai kannattaako hankkia jokaiseen omat?
Riippuu varmaan hiukan mitkä rukkaset hankit, ts. kuinka helppo se siirto on.
Mulla on XXL versiot ja niiden tangonpääkiinnitys on aina vähän äheltämistä (tarranauha), joten ostin toisen parin tälle talvelle, kun mulla on kolme pyörää ympärivuotisesssa ajossa (yks kommuutteri ja kaks maasturboa).
Tosin tänä"talvena" pääkaupunkiseudulla on yksi pari ollut hetken kiinni, talvea odotellessa :P
Minulla on käytössä Yokon tankopussit ja ovat helppo ottaa pois sekä tietty takas. Pussi pysyy noissa hyvin muodossa ja on mielestäni turvallinen maastossakin pyöräilessä (jossa itsellä tulee eniten vietettyä aikaa).
https://www.allrightshop.fi/tuote/725124
Multa saa hakea pois Bilteman jättihanskat.
White hanskat on nyt, ne on jo kätevän pienet, mutta kiinnitys ei sovi mun Fatty-läskin toisen puolen jarrukahvan kanssa (yli vuosi sitten, onkohan sama malli vielä?), joutui leikkaamaan auki ja neulomaan ison kiilan kangasta siihen.
Tangonpään kiinnitys pitäisi ehdottomasti olla kuminauha, noissa Whitenkin sen liian lyhyen tarranauhan laittaminen on widdumainen homma kun on vain peukaloita.
Whiten rukkaset saisivat olla hieman pitemmät, nyt jää ranne ikävästi tietyissä tilanteissa paljaaksi. Täytynee modata kunhan talviajot taas jatkuvat.
arctic biker
18.01.2017, 18.33
Jos tässä säikeessä on kyse Bar mittseistä niin kippuratankoiselle ne on pirun hyvät. Kolmisen viikkoa yläfemmasta ostamani ollut käytössä, niin -24 kuin nollakelissä.
Sanalla sanoen lämpimästi suositan kokeilemaan, IMO.
Malamuutti
18.01.2017, 19.54
Jos tässä säikeessä on kyse Bar mittseistä niin kippuratankoiselle ne on pirun hyvät. Kolmisen viikkoa yläfemmasta ostamani ollut käytössä, niin -24 kuin nollakelissä.
Sanalla sanoen lämpimästi suositan kokeilemaan, IMO.
En ole kunnon pakkasessa päässyt kokeilemaan, mutta muuten kyllä noilla Bar Mittseillä lämpöä riittää. Nollan/parin miinusasteen lämpötilassa mietin, että pitääkö ottaa ohuetkin hanskat pois ja ajaa käet paljaina tankorukkasten sisällä. Vaikuttaisi siltä,että kyllä kylmemmässäkin tarkenee.
Tankotumput on niin hyvä keksintö, että syksyllä oikein odottaa sitä hetkeä, että ne kehtaa laittaa fillariin ja keväällä pitkitän viimeiseen asti niiden ottamista pois. Paras syksy/talvi/kevät-ajovaruste ikinä.
minimake
19.01.2017, 08.19
Raval tekee sellaisia missä on suuaukon ympärille fleecen ja päälikerroksen väliin ommeltu joku vaijeri tai vastaava jotta suu aukko pysyy ovaalin muotoisena.
Nyt toista talvea käytössä kahdessa läskissä ja voi ajella pikku pakkasilla vaikka ilman hanskoja.
Tankotumput on niin hyvä keksintö, että syksyllä oikein odottaa sitä hetkeä, että ne kehtaa laittaa fillariin ja keväällä pitkitän viimeiseen asti niiden ottamista pois. Paras syksy/talvi/kevät-ajovaruste ikinä.
Kuten itsekin laitoin toisessa ketjussa näihin liittyen jokunen viikko sitten:
Nehän on tissien jälkeen jumalan paras keksintö! (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33560-Viimeisin-ei-postaamasi-kommentti&p=2615645#post2615645)
Mistähän saisi hyvät ja halvat tankotumput käppyräsarviseen? Kovasti tässä jo ootellaan talviajokautta...
Mistähän saisi hyvät ja halvat tankotumput käppyräsarviseen? Kovasti tässä jo ootellaan talviajokautta...Nämä on hyvät ja halvat. Hidas toimitus mutta aikaahan tässä vielä toivottavasti on.
http://www.ebay.com/itm/311734032525
Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos vinkistä. Tilluuseen lähti sen enempiä miettimättä.
H. Moilanen
05.09.2017, 11.59
Mikä näiden funktio on? Vai korvata huonot hanskat?
Ei tarvi ku ohuet hanskat alle. Paljon helpompi käsitellä vaihtajia ja jarrua.
Ihan ehottomat kovilla pakkasilla
H. Moilanen
05.09.2017, 12.56
Eli huonojen hanskojen korvikkeet.
Mun mielestä perkeeleen hyvät. Ei jäädy tumput kovillakaan pakkasilla. Jarrutkaa ei mee kohmeeseen pakkasella.
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Blackborow
05.09.2017, 17.51
Eli huonojen hanskojen korvikkeet.No niin. Toki kaikkea on kiva väheksyä ja niin edespäin, mutta tässäkin asiassa on henkilökohtaisia eroavaisuuksia ja jotkut palelevat sen verran herkästi, että niitä hyviä hanskoja ei vaan ole, mutta tankotumput toimivat.
El-Carpaso
05.09.2017, 19.10
Ehkä ennemminkin liian jytkyjen hanskojen korvikkeet. -40 astetta kestävillä laskettelu lobstereilla ajelu on varsin veemäistä puuhaa
Plus et ei tarvii vedenpitävää hanskaa kun neopreeni pitää kuivana. Gorehanskat hengittää kuitenkin niin hemmetin huonosti, että pienen ajon jälkeen on yks hailee onko näpit märkänä hiestä vai rankkasateesta
Jarrukahva hohkasi kylmää ja tuntui ikävältä kun -10 tai kylmempi. Kieputin tankonauhaa ja hyvin pelittää.
Itse vertaisin lähinnä fiksuun kerrospukeutumiseen. Jotkut käyttävät kengänsuojiakin kylmällä ja kurasäällä ajokenkien päällä mitkä lienevät huonojen kenkien korvikkeita..?
Juha Jokila
05.09.2017, 21.14
Jos ei tykkää tankorukkasista, niin nämä Hestra Leather Box (https://hestragloves.com/sport/fi-fi/gloves/alpine/35371-leather-box-man-woman-mitt/100/) kintaat toimii hyvin. Ovat valmiiksi käppyrät, ohut kämmenen alta ja paksu ja lämmin ulkopuolelta. Eriste ei muljua tai pyöri käden alla vaan tarjoaa lujan pitävän otteen tangosta.
Vuori on myös irrotettavissa helposti pesua tai kuivausta varten. Varavuoria myydään myös erikseen ja sen tilalla voi halutessaan käyttää lapasta tai alussormikasta. Ovat myös kestävät, en edes muista montako talvea niillä on jo ajettu, ehkä 5. Kostumista pystyy ehkäisemään nahkan vahauksella tai öljyämisellä. Kokeillut minkkiöljyä ja Nixwaxin kenkävahaa ja molemmat on toiminu. XXL:n tankorukkaset ostin yli vuosi sitten, mutta on vielä laput kiinni, eikä hirveästi kiinnosta kokeillakkaan, ankean oloiset lärpyttimet.
noniinno
06.09.2017, 06.52
Tankotumput ovat kyllä lämpimät. Omat huomioni XXL:n tuotteesta:
- Oksilta putoava lumi solahtaa tumpun aukosta sisään > märät sisähanskat
- Kovassa ajossa hiki tiivistyy tumpun sisään >kastelee hanskat
- sadevesi valuu tumppuun sisälle
Märilläkin hanskoilla pysyy lämpimänä niin kauan kuin kädet on tumpuissa. Vaihtaja ja hissitolpan vipu ei tuosta kosteudesta oikein tykkää ja tauon jälkeen voikin matka jatkua sinkulalla. Rauhallisessa ajossa ja työmatkalla ihan jees, mutta hikiliikunnassa noillakin on omat ongelmansa.
H. Moilanen
06.09.2017, 11.32
No niin. Toki kaikkea on kiva väheksyä ja niin edespäin, mutta tässäkin asiassa on henkilökohtaisia eroavaisuuksia ja jotkut palelevat sen verran herkästi, että niitä hyviä hanskoja ei vaan ole, mutta tankotumput toimivat.
Niin... itselläni on joskus paleltuneiden sormien takia käsien kylmänkesto olematonta. Ja silti löydän kaupasta hyviä hanskoja, joilla pärjää -20*C kylmemmälle puolelle. Tämän kylmemmässä ei ajaminen muutenkaan ole enää mistään kotoisin ja muidenkin paikkojen suojaaminen alkaa olla ongelmallista.
Itse vertaisin lähinnä fiksuun kerrospukeutumiseen. Jotkut käyttävät kengänsuojiakin kylmällä ja kurasäällä ajokenkien päällä mitkä lienevät huonojen kenkien korvikkeita..?
Nimenomaan. Kaupasta saa kunnollista kenkääkin ettei kengänsuojia tarvitse käyttää. Ja jos kengät ei kestä konepesua, ei niidenkään laadussa ole hurraamista.
Spessun Sub Zerolla pärjäsi viime talven ilman sisähanskaa. Päälimmäinen hanska muistuttaa jotakin yksinkertaista tuulenpitävää kalvoa ohuella sisävuorella - tiedä sitten mitä materiaalia se on, mutta pirun lämmin. Pätkii mm. Sinisalon paksun lobsterin mennen tullen.
Tulipa laitettua tilaukseen tuollaiset Hestra Leather Boxit, kokoa 11. Jännä nähdä millaiset ovat.[emoji1]
Itsellä siis viime syksynä/talvena/keväänä käytössä Whiten tankorukkaset, en niistä varsinaisesti huonoa keksi muuta kuin joillain hikilenkeillä oli vähän kuumat.
-15C vielä ihan ok ohuen hiihtohanskan kanssa. Sitä kylmemmässä en ole kokeillut.
Blackborow
06.09.2017, 20.11
Niin... itselläni on joskus paleltuneiden sormien takia käsien kylmänkesto olematonta. Ja silti löydän kaupasta hyviä hanskoja, joilla pärjää -20*C kylmemmälle puolelle.
No hieno juttu sinulle.
Käyräsarvisille on varsin vähän vaihtoehtoja, semmoisia siis missä kaikki otevaihtoehdot on käytössä, mutta tämmönen löytyy näköjään. Näyttää karulta mutta eihän sillä olis mitään väliä jos yksin talvella pimeessä vääntää kilsoja mittariin.
Onko kokemuksia? Eli Moose Mitsin Dropbar versio:
http://moosemitts.com/index.html
Saakohan noita jostain EU alueelta tilattua?
Edit: Ja tosiaan maastopyörässä oli viime talven 45nrth Cobrafistit ja ne oli aivan kurkot. Tuntui että sormet jäätyi kun sekunniksi otti käden pois pussukasta mutta kun laittoi käden takaisin niin samantien lämpeni taas.
Löysin toisenkin valmistajan ja laitoin heille tiedustelumailia aiheesta, eli Alaskalainen Dogwood Desing. Katsotaan mitä vastaavat. He jos ketkä tietänevät mitä on KYLMÄ keli! :)
Tänään posti toi jäsen veskuh suosittelemat tumput. Täytyi heti sovitella stongaan. Just täydelliset minulle. Tulispa talvi pian...
http://imageshack.com/a/img923/3235/clz5Kb.jpg
Mulle tuli kans eilen samanlaiset lihikset cycloon. Talven tuloa en silti toivo
cyclomiha
08.09.2017, 19.55
Minulle on samanlaiset RockBros-tumput postipaten kyydillä tulossa alilta. Mielenkiinnolla odotan miten toimivat :)
Löysin toisenkin valmistajan ja laitoin heille tiedustelumailia aiheesta, eli Alaskalainen Dogwood Desing. Katsotaan mitä vastaavat. He jos ketkä tietänevät mitä on KYLMÄ keli! :)
Onko Dogwoodin vastausta kuulunut? Kiinostaisi ittiäkin moiset kinttaat.
^Joo, vastasivat eilen. Eivät kuulemma tee käyrätankoisille noita. :(
Tässä olis selvä markinarako jollekin osaajalle! Kunnolliset systeemit tekis missä olis mahdollisuus ainakin kahvoilta PLUS yläotteelta ja siltä väliltä ajaa niin mä ainakin ostasin heti! Ja tuskin olisin ainoa.
Jos tumput on niin avoimet, että pystyy ajamaan kahvoilta ja yläotteelta niin silloin ne ovat lähinnä viimasuojat eivätkä suojaa/lämmitä juuri lainkaan. Esmes nuo ylempänä linkitetyt moosemittsit on järjettömän avoimet tekeleet. Ehkä jos rinnan olisi yläotetumppu ja vieressä kahvatumppu niin voisi toimia, mutta olisi ehkä vähän epäkäytännölliset.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.