Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Puntarointia semifatin ja fatin välillä

TomiKoo
16.06.2015, 11.07
Mielessä pyörii itselle haastava kysymys, johon ei löydy ratkaisua, kuin kahdella tavalla. Joko joku on jo kokeillut ja osaa kertoa vinkkejä. Tai sitten täytyy itse koittaa. Aloitan siis siitä halvemmasta keinosta... :D

Kaipaan pyörän syksyn lällyihin, talven lumikeleille ja kevään kosteille poluille. Käsityksen ja vähäisen kokemuksen mukaan fat kantaa sellaisissa kohtuu hyvin, toki fysiikan rajat noudattavat sitäkin. Oma ajo olisi hitaan puoleista nautiskelua ja retkeilytyyppistä ajelua. Vauhdikkaaseen menoon maastossa ja assulla olisi sitten omat juttunsa. Kaverilla on näihin ajoihin White 2fat Pro, mutta minä mietiskelen, selviäisinkö itse himpun kaposammalla. Tähän saakka 2,4:lla on mennyt tunkkaamiseksi noissa paikoissa. :D

Kysymyksenä oikeastaan on: jos tiedossa on normi maasturin kyky edetä 26x2,4 Ardenteilla tai ISP:lla (35mm vanne), niin kuinka suuri ero on 26x3 pyöräkoon (50mm Rabbit Hole) tai esim 26x4,8 pyöräkoon (80-100mm vanne) välillä? Ero lähinnä kantavuudessa eri maastoissa ja kyky edetä vs ketteryys. Onko paksumpi selkeästi parempi? Jos Ardent on kantavuuden ja etenemiskyvyn kannalta 1 asteikolla 1-10, niin mihin kaksi muuta asettuvat? Onko jotain miksi semifat olisi parempi, kuin fat?

Taustalla ajatuksena, olisiko omaan käyttöön noille alustoille riittävä semifat vai pitäisikö ihan suosiolla unohtaa se kokeilu ja mennä budjetti-fatin suuntaan. Täysjäykkänä nämä kumpikin vaihtoehto olisi joka tapauksessa.

Vaikea esitettävä tämä kysymys, korjatkaa ilmaisua, jos meni väärin. Useimmat varmaan kuitenkin hoksaa, mitä tässä haetaan? Kiitos, jos jaksatte vastailla ja opastaa!

Antza44
16.06.2015, 11.49
^Minusta ilman muuta oikea läski, jos tarkoitus on nautiskella kiireettömästi, retkeilla ja saatika ajaa talvella. 4" keveillä kumeilla läskikin liikkuu ihan nopeasti kesä ajossakin ja jousto kesä ajossa mukavampaa, kuin semillä. Kantavuus talvella luultavasti jo ihan toista. Talvella ajelin kokeeksi 29er Ice spiker takana ja 4" edessä latupohjalla, niin perä ei yrittänytkään kantaa ja edessä ei ongelmaa. Talvella mahdollisimman leveästä on jossain varmasti hyötyä, mutta 4" kumeilla pärjää jo. Kokeilin talvi muhkura pehmeällä poluilla kaverin 29er pitkästä aikaa, no sillä tosiaan sai ajaa siinä missä läski vain meni ja tunkkaajaa sai odotella.

Ketteryys voi olla kehnompi, mutta aika vaikea verrata riippuu kumin leveyksistä, rungon koosta ja geosta paljon. Läski ei ole yleensä, niin OTB herkkä joten runkokokoa ei sen pelossa kannata ottaa liian isoa, vaan sopiva ennemmin sieltä pienestä päästä.
Itse vaihdoin Muklukin L koon M kokoon ja ketteryys lisääntyi selkeästi, kun akseliväli lyheni 2cm ja silti pyörä on vakaa ajaa kovaakin.

Mielstäni ainoa syy on valita laiha on, jos ei voi ajaa leveällä Q- factorilla(kammet) tai haluaa kesä ajoon nopeutta, mutta sitten pehmeellä se kostautuu rankasti. 190mm peräinen läski on aika monipuolinen ja muuttuu rengas vanne komboilla aika rankasti mieltymyksiin sopivaksi. Kesällä esim. 65mm vanne 4" kevytkumi nopea ja pärjää kesällä hienosti ja 100mm vanne 4.8" talvella antaa kantoa ja kaikki välikombot tuohon lisäksi mieltymyksen mukaan.

TomiKoo
16.06.2015, 12.40
Tuossa tuli jo monta hyvää ajatusta, kiitos. Varsinkin tuo kommentointi kokovalintaan oli hyvä. Täytyy koeajaa noita tarjolla olevia fatteja kunnolla, jos sille tielle nyt lähtee. Laitan vielä taustaksi tuota nykyistä tilannetta ja miten se muuttuisi.

Tällä hetkellä "tallissa" on Surly Instigator 2 juurikin mukavana jäykkäperänä (160mm keulalla), tilanteesta riippuen 2,4 - 2,75 renkailla 35mm vanteella. Isntigatorin mukana tuli 50mm rabbit hole kehät, joille ei nyt ole käyttöä.

Kysymyksen taustana oli pohdinta, mihin suuntaan tuon nykyisen kanssa lähtee. Jos semifätillä selviäisi talviajot ja lällyt, voisi Instigatoriin laittaa jäykän keulan ja 26x3 Knardit noilla Rabbit Hole kehillä. Siinä vaiheessa laittaisin kisaisemman jäykkäperän reipastahtisempaan trail-ajoon ja Instigator saisi jäädä retkipyöräksi.

Toisaalta jos semifat ei kuitenkaan palvele minun tarkoutuksessa kunnolla ja fat olisi selkeästi parempi hankalien kelien pyörä, voisi Instigator jäädä nykyiseen kuosiin ja talliin tulisi oikea fat ihan omille keleille. Talvella positiivisena puolena olisi, että voisi valita fatin lumikeleille ja Instigatorin ISP rengastuksella jäisille keleille. Tässä vaihtoehdossa ehkä sitten joskus rahatilanteen salliessa voisi se kisaisempi jäykkäperä ilmestyä myös kuvioihin. Siinä vaiheessa kyllä Instigator voisi jäädä aika turhaksi. Ellei siitä sitten tee sellasta "välikelin fättiä" jäykkänä ja 3" Knardeilla.

Vähän ehkä turhamaista pallottelua, mutta nythän tämä spekulointi on vielä halpaa. :D

noniinno
16.06.2015, 12.51
Miksi ei kisakireä fatti kaksilla keikoilla? Toisille läskikumit ja toisille 29+.

marmar
16.06.2015, 12.54
Toisaalta jos semifat ei kuitenkaan palvele minun tarkoutuksessa kunnolla ja fat olisi selkeästi parempi hankalien kelien pyörä, voisi Instigator jäädä nykyiseen kuosiin ja talliin tulisi oikea fat ihan omille keleille. Talvella positiivisena puolena olisi, että voisi valita fatin lumikeleille ja Instigatorin ISP rengastuksella jäisille keleille. Tässä vaihtoehdossa ehkä sitten joskus rahatilanteen salliessa voisi se kisaisempi jäykkäperä ilmestyä myös kuvioihin. Siinä vaiheessa kyllä Instigator voisi jäädä aika turhaksi. Ellei siitä sitten tee sellasta "välikelin fättiä" jäykkänä ja 3" Knardeilla.

En usko, että 26x3 tuo kovin merkittävää parannusta nykytilanteeseen. Kannattaa muistsaa, että leveyden lisäksi myös kantavan pinnan pituus kasvaa ja parannus tulee nopeammin kuin pelkän leveyden suhteessa. 2,75 -> 3" on kuitenkin verraten pieni parannus.

Kunnon läski tai jos semiläskiä, niin sitten 29+ koossa.

Shimaani
16.06.2015, 13.05
Vahva puoltoääni fätin suuntaan. ostaostaosta.

Nimim
Koeajo kannattaa aina

TomiKoo
16.06.2015, 13.10
Miksi ei kisakireä fatti kaksilla keikoilla? Toisille läskikumit ja toisille 29+.

Niin, en tiedä miksei. Täytyy varmaan äkkiä koittaa keksiä jotain syitä! :D

Ei vaan, olishan tuossa lähes naapurissa aika lähelle sopivan kokoinen Salsa Beargrease 2 (http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/49692-salsa-beargrease-2-vm2015-fatbike-runkosetti-koko-m/) runkosetti, onko tuo nyt sellanen kisakireä? Aivan fateimpia ei taida mahtua edes 1x10 setupilla, mutta melko isot kumminkin. Napojen mitat (142x15 ja 170x10) näyttää äkkiseltään oudolta?

Itsellä on sen verran Surly-sydän syttynyt, että fatin osalta voisi Ice Cream Truck olla minun valinta jos sille linjalle lähtee.

Niin ja koeajosta. Keväällä tätä fattikuumetta jo alottelin, silloin koeajoin kaikki, jotka Oulusta ajoon sai. Silloin koitin seuraavat:

Kona Wo koko S
Trek Farley 8 koko 17,5 (Blutolla)
Specialized Fatboy koko M (Blutolla)
Salsa Mukluk koko S

Koeajot oli keskustan alueella pienessä lumikelissä, joten ei siinä saanut kokonaiskuvaa tilanteesta. Se jäi mieleen, että 169cm pituuden mukaan mitoitettuna "oikea" runkokoko tuntuu näissäkin pieneltä ja kaipasin pykälää isompaa lyhyellä stemmillä. Ja silloin tykkäsin kyllä, mitä paksumpi rengas oli, mutta ei osannut yhtään verrata eroa 4" ja 4,6" välillä.

TomiKoo
16.06.2015, 21.09
Nonni, nyt on käyty tarjousta kyselemässä fatista ja osasarjoista. Paljon oppi taas tänäänkin, akseli standardeista ynnä muusta!

On myös käyty keskustelua linkkaamastani käytetystä Salsasta, huomenna selviää raskiiko myyjä myydä vai ei. Voisinpa ehkä innostua tuon paketin ostamaan. Ehkä käyttöön nähden vähän turhan kisainen, mutta sen käytönkin tietää vasta kun on päässyt ajamaan. Tuohon voisi mukavasti mennä Hopen navoille 50mm Rabbit Holet, jotka jo löytyy. Päälle 4" kumit. Voisi olla alkuun aivan hyvä juttu. Myöhemmin sitten isompaa tilalle.

Toisaalta jos lähtee vielä vähän muhkumpaan, niin Salsan Blackborow 1 oli kanssa ihan kiinnostava. Paperilla liki sama geometria, kuin Ice Cream Truck, mutta täys alumiininen. Siihen kaveriksi Actionsportista DT Swiss BR710 kiekot ja 4,5-5" kumit. Tuskinpa olis huono vaihtoehto tämäkään?!

Tässä vaiheessa muuten kärsii vielä kommentoida, että mille sitä alkais! :D

TomiKoo
17.06.2015, 15.01
Jatkan nyt vielä yksinpuhelua viimeisen kerran. Asiaa puntaroitu ja kommentteja kuultu. Myös oletettu käyttötarkoitus vähän tarkentui, mennään selkeästi retkeilyn puolelle. Käytetty Salsa ei liene omaan tarpeeseen se juttu, kuten ei myöskään kisaisemmat pelit.

Luulen, että ICT tai Blackborow 1 on suunta, johon lähdetään. Noiden käytännön ero vielä mietityttää, mistä Salsassa maksetaan 500€. Myös halvemmat vaihtoehdot kiinnostavat, mutta vähän on vaikea hahmottaa eri pyörien eroja. Onko esim Kona Wo samalla hehtaarilla edellisten kanssa? Lopulta käytetty White 2Fat Pro lienee myös aivan kelvollinen peli minun tarpeeseen, jos sellaisen nyt sattuisi jostain saamaan. Tahtovat kadota fillaritorilta ennenkö ehtii sanomaan mitään. :D

EDIT: Niin siis unohdin tietysti, että Blackborow 1 mukana tulee myös navat.

Antza44
17.06.2015, 16.14
^Jätski ehkä hieman enemmän AM henkinen loivemmankeulansa johdosta. Muuten aika makuasia haluaako terästä vai alua. Surlystä tulee tuosta johtuen automaattisesti paivavampi samoilla osilla. Geometriossa on eroja. Muutenhan nuo rungot on teknisesti aika samalla viivalla. Läpipulttiakselit sama leveä/tukeva pressfit keskiö. Makuasia sano koira, kun piip nuoli:).

tinke77
17.06.2015, 16.23
Kona wo on ainakin minulla osoittautunut sopivaksi retkikulkineeksi ja toiminut luotettavasti. Tavaroille löytyy reilusti kiinnike paikkoja ja muutenkin ihan toimivista palikoista kasattu peli. Rengastukselle löytyy tilaa reilusti vaihdella mielensä mukaan ja tubeless viritys on tuohon helppo.
Monen mielestä varmaan tylsän näköinen, eikä herätä suuria tunteita, mutta simppeli ja toimiva.

TomiKoo
17.06.2015, 17.25
Olin jo tuossa hetken aivan vakuuttunut, että Blackborow se on, M kokoisena. Vaikuttaa niin hyvältä kaikin puolin, vaikken noin kallista varmaan tarvitsekaan. Mutta sitten tuli myyjäliikkeen tylytys, koko on ihan väärä. Hitto tuo oikean koon määritys on hankala. Kellään ideaa, missä pääsis koeajamaan tuollaisen Salsan Oulussa? Paperilla M-kokoinen White 2fat Pro näyttää aika samalta, mutta niille kun ei reach ja stack ole tiedossa, niin hankala on verrata. White:llakin olen ajanut ja koko oli ihan jees, jopa ehkä pienen oloinen.

Kona Wo 2015 mallin tosiaan koeajoin silloin keväällä, helmikuuta taisi olla. Oli vain koko S, jonka perusteella olin vakuuttunut, että haluan M-kokoisen. Silloin ei vaan ollut mania. Nyt kun raha polttelee tilillä niitä ei ole enää missään saatavilla, loppuunmyyty kaikkialta. :D Se olisi varmaan minulle aivan passeli kampe kaikin puolin. Ei tartteis olla niin tunteita herättävä. Jos joku haluaa myydä omansa, niin ottaapa yhteyksiä!

Toisaalta nyt taitaa olla ihan väärä hetki ostaa fättiä yleensäkään. Ilmeisesti uudet 2016 mallit julkaistaan ihan kohta ja kaikki spekulaatiot alkavat ihan uudelta pöydältä. Ehkäpä sitten on vanhoilla malleilla ostajan markkinat! :D Täytynee kaivaa pakkasesta hemapa-pussi hattuun.

Antza44
17.06.2015, 18.18
^Minä ajan Salsan M kokoisella Muklukilla mikä aika sama kuin Blackborow 182.5cm 87.5 haara. Vaihdoin L kokoisesta tämä M parempi. Stemmi 60mm L kokoisessa oli 50mm. Sarvina tosin minulla Answerin 20/20 millä voi ajaa 10-20mm lyhemmällä stemmillä. Enkä aja pääedellä XC hengessä. Sarvet aikalailla hitusen satulaa alempana. L oli ihan sopiva ohjaamosta, mutta kankeus ahisti.

Nämä on suht isoja M kokoja Spessun M aika sama. Jätskin M vielä isompi. Kona ja Trek M pienempiä itse en enään niitä ottas.
Olen samaa mielta kauppiaan kanssa, että S koko Salsasta on oikea sinulle alle 170cm mitalla. No tietysti tottumis kysymys, mutta sitäkin kannattaa hivenen kyseenalaistaa.

Minkä kokoinen sinun Surly Instigator 2 on? Stemmi ja tanko?

TomiKoo
17.06.2015, 19.52
Instigator on M kokoa. Stemmi ja tanko hakee vielä lopullista mieltymystä. Ehkä paras yhdistelmä on stemmi suora 40mm ja tanko Boobar (20mm korotus) 760mm levyiseksi kavennettuna. Tuon kanssa penkki on aika lailla puolivälissä. Olen kokeillut myös 50mm stemmiä ja korkeampaa tankoa, mutta penkki tulee ehkä turhan eteen tai jotain. Paremmalla setupilla olen tykännyt, kun tuo on pitkän ja matalan tuntuinen, ei tunnu OTB pelkoa. On myös miellyttävä ajaa putkelta. Kunnon teknisessä en varmaan ole ajanutkaan vielä. Nopeampaa polkua jne menee kivasti.

Myönnän, että minulla on kammo liian pieniä runkoja kohtaan. Eka ns kunnon pyörä oli Mondraker Foxy M-kokoisena ja se on aina ollut liian pienen tuntuinen. Lyhyen, kiikkerän ja korkean tuntuinen. OTB pelotti alamäessä ja teknisessä tanko tuntui olevan polvissa. Nyt Instigator on eka, joka tuntuu hyvältä. Tykkään olla enemmän "sisällä" pyörän päällä.

Toki voi minulla hyvin olla vikaa ajotavassa ja kaikessa, en ole mikään mestari näissä. Kaikki sanoo, että itse sen tietää, mutta voi se oma kompassi olla pielessäkin.

Niin ja siis olen 169 sukat jalassa, insteam taisi olla noin 75. Sormien väli kädet sivulla oli muistaakseni 172 ja sormet on lyhkäset, eli kädet lienee pitkän puoleiset.

Antza44
18.06.2015, 00.09
^Minulla oli eka pyörä XC kovaperä 100mm 29er ja voi sitä OTB määrää mitä sillä tuli tehtyä. M Mukluk saman kokoinen ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Läski on vaan niin erilainen kulkine. Nyt on XC pyörän osat L kokoisen Ragleyn AM kovaperä 29 ja ei silläkään voi, niin huoletta ajaa lähellekkään, kuin läskillä.

M Salsat on aikas samaa kokoa, kuin M Instigator, että senpuoleen pitäs olla oikea mieltymyksiisi. Sehän se on ostettava mikä itseä miellyttää sanoo muut mitä hyvänsä.

Ps. eikös satulanpaikka pitäs olla sama samassa rungossa oli sitten stemmi ja tanko mikä hyvänsä?

Oulussa on aika paljon läskejä kannaatta koittaa vielä, jos mahdollista. Setupit tuppaa vaan olemaan aina pielessä muiden pyörissä ja pienet erot vaikuttaa paljon.
Vaihdoin taakse 4" tilalle 4.6" kumin perä nousi ja tuntui, ettei oikeen osaa ajaa enään, kun painoa meni liikaa eteen. Nostin 5 mm sarvia ja pyörä oli taas entisellään:).

TomiKoo
18.06.2015, 00.58
Kiitos taas neuvoista, mukava kun jaksat kommentoida! Instigatorista M tuntuu kyllä ihan oikealta, mutta en minä väitä, etteikö pikkasen pienempi voisi olla fätissä hyvä.

Ps. eikös satulanpaikka pitäs olla sama samassa rungossa oli sitten stemmi ja tanko mikä hyvänsä?

Siinäpä se just on, kun en tiiä. Olen siis toki joskus katsellut säätöohjeita ja koittanut säätää myös satulan paikkaa, asentoa ja korkeutta niiden pohjalta. Pituus suunnassa paikka taisi olla sääri pystyyn, kun kammet on vaaka-asennossa, poljin päkiän alla. Asentona satulan keskimmäinen 1/3 osa vaateriin. Ja korkeus niin, ettei lantio kierry, kun kantapää on polkimella ja jalka suorana. Mutta ei se aina tunnu yhtään huonommalta, vaikka satulaa toisi vähän eteen ja samalla muutaman millin ylös, tuntuu että saisi enemmän voimaa polkemiseen. Eli mennään niin fiiliksellä, ettei mitään jakoa! :D

Olen nyt säätänyt hommaa sillai, että olisi mahd lyhkänen stemmi (tavoitteena suora ohjauksen tuntuma) ja mahd matala tanko (tehokkaan tuntuinen ajoasento). Fätissä tietysti toivoisin pystymmän asennon, kuin Isntigatorissa nyt on. Muutamalla eri mittaisella stemmillä ja parilla tangolla kokeilu on ollut vähän sekavaa. Kuitenkin niiden kanssa sitten satulan laitan "sopivalta tuntuvaan" kohtaan, eli sillai ettei tartte kurkottaa ja niin, että on hyvä polkea. Satula liian takana polkeminen tuntuu, kuin polkisi etuviistoon. Liian eteen en ole satulaa vielä saanutkaan, aina tuntuu mukavammalta polkea satula edempänä. Mutta tosiaan satulan paikka on mulle muuten vähän mysteeri, kuten on kaikki muukin varmaan. Sen olen huomannut, että fiiliksellä säätäessä saan satulan aina samalle etäisyydelle, eli niin, että juuri ja juuri pääsee satulan taakse pudottautumaan kädet suorana. Yhtään sen edempänä tuntuu tanko tulevan syliin.

EDIT Niin joo, mietinhän minä tuossa, että voisi kait se olla mahdollinen myös kokonainen ICT laittaa. Pääsee ajamaan ja vaihtelee siitä sitten epämieluisia osia pois. Taitaisi olla yksi 16" vielä ehkämeibikait maassa. Vai onko mitään järkeä??

Hissitolppa
18.06.2015, 10.07
Kunnon läski tai jos semiläskiä, niin sitten 29+ koossa.

Miksi näin? Oliko tämä "sääntö" ihan kiveen kirjoitettuna jossain, että jos alle 4" kumit, niin 29" vanne oltava. Ja jos 4" tai yli, niin sitten saa olla 26" vanne?

@TomiKoo, speksailet aivan turhia. Rabbit holet kasaan ja knardit päälle talveksi. Se on peiliin katsomisen paikka jos tuolla ei pärjää, tai ei ole ajaminen kivaa. Sulla on erinomainen runko josta on todella moneksi, käytä sitä hyväksi. Jossain joku jopa mainitsi 3.8" renkaan istuvan Instigatoriin taakse. Jos tuo pitää paikkansa, niin eihän sulta puutu kuin keula joka syö paksun gummin.

Toki uuden speksaaminen ja uusi pyörä on aina kiva juttu. :)

Hissitolppa
18.06.2015, 10.35
Kysymyksen taustana oli pohdinta, mihin suuntaan tuon nykyisen kanssa lähtee. Jos semifätillä selviäisi talviajot ja lällyt, voisi Instigatoriin laittaa jäykän keulan ja 26x3 Knardit noilla Rabbit Hole kehillä. Siinä vaiheessa laittaisin kisaisemman jäykkäperän reipastahtisempaan trail-ajoon ja Instigator saisi jäädä retkipyöräksi.

Tässäkin taas mennään mun mielestä metsään aika huolella. Miksi Instigator ei sovi reipastahtiseen trail-ajoon? Instigator on AM fillari, joka on kuin kotonaan aggressiivisessa ja reipastahtisessa ajossa, maastosta riippumatta. Retkipyörähän se ei ole, mutta miksipä ei toimisi siinäkin.

Suosittelen tutustumaan siihen nykyiseen pyörään ja sen ominaisuuksiin sekä vaihtoehtoihin. Saatat yllättyä miten moneen sen saa käännettyä ihan vain eri kiekkoseteillä ja keulan vaihdolla.

Esimerkiksi, jos jotain on hommattava, niin hommaat 27.5" kiekkosetin, johon saat sitten tarvittaessa nastat ja kesällä "nopeammat" kumit. Toimii ne sun omistamat 26" kiekotkin tässä vaihtoehdossa. Toinen kiekkosetti sitten vaikka ne rabbit holet, joille sitten talveksi ja miksei kesäkäyttöönkin ne 3" knardit.

Kyllä tuolla setillä pärjää aivan heittämällä kaikki vuodenajat.

Jos nyt jotain uutta on kummiskin saatava rahan polttaessa, niin mitäpä jos laittaisit sähköfillarin mopoilun nyt jäädessä? Se voisi olla oiva laite kehittämään ilmeisesti heikohkoa kuntopohjaa. Jaksaisi ajaa pidempiä lenkkejä ja ehkä haastavemmissa maastoissa. Ei kummiskaan veisi läheskään samalla tavalla aikaa kuin moottoripyöräily.

TomiKoo
18.06.2015, 11.38
Miksi Instigator ei sovi reipastahtiseen trail-ajoon?

Suosittelen tutustumaan siihen nykyiseen pyörään ja sen ominaisuuksiin sekä vaihtoehtoihin. Saatat yllättyä miten moneen sen saa käännettyä ihan vain eri kiekkoseteillä ja keulan vaihdolla.

Jos nyt jotain uutta on kummiskin saatava rahan polttaessa, niin mitäpä jos laittaisit sähköfillarin mopoilun nyt jäädessä?

Hyviä kommentteja. Ehkä vähän mustavalkoisesti otat minun kirjoitukset tai sitten sinun kommentit vaan tuntuu hyökkääviltä ja osuu minua johonkin. Aika rennolla otteella koitan vain pallotella vaihtoehtoja, ei näistä kannata pulssia nostaa kenenkään.

Instigator on minusta oikein mainio polkuajossa, niin reipastahtisessa kuin nyt minun kunto riittää. Vähän painavan puoleinen se on. Jos muuttaisin Instigatoria jäykälle keulalle ja paksummille kumeille, olisi polkuajoon aiemmin hylkäämäni Mondraker Vantage varsin kiinnostava pyörä. Kevyempi ja jämäkämpi. Sitä en kelpuuttanut ainoaksi yleispyöräksi juuri alumiinirungon terävyyden takia, mutta omassa lajissan tykkäsin tosi paljon.

Joo, Instigatorin eri variaaioihin olen tutustunut ja siksihän tässä tyhmiä kysellään. Että mihinkä suuntaan sitä lähtisi, kun vaihtoehtoja on aika paljon. Tuosta on harvinaisen moneen, lähinnä vain se oikea fätti ja 29+ jää tuolla tekemättä.

En nyt ihan heti kokenut sähköfillaria vaihtoehtona. Ei tässä mopon korvaajaa olla hakemassa. Minulle kelpaa ajella vähemmän ja hitaammin, jos kunto ei salli muuta.

Minulle fillarihommat eivät ole pelkästään ajamista. Jotain tekemistä ja näperrettävää täytyy olla, kun kaikki aika ja raha ei enää mene mopon laittoon. Minä tarvitsen jotain mielenkiintoista tekemistä, sellanen addiktin ikävä piirre jonka vain hyväksyn itsessäni. Enää kun ei viinaa juo ja muutenkin koittaa saada elämää mallillee, täytyy vähän jättää liikkumavaraa johonkin asiaan. Olkoon se sitten tällasessa fillarispeksailussa! Vaikka uuden pyörän kuumotus ja speksailu on kivaa, on myös nykyisten pyörien tuunailu hyvä ja halvempi vaihtoehto. Ensi kauden fättejä tai kiinnostavia käytettyjä odotellessa voisi hyvin koittaa Instigatorissa jäykkää keulaa ja paksuja Knardeja. Siinähän sitä viisastuu puuhastellessa ja saa kait ne kaupaksi, jos ei nappaakaan.

Hissitolppa
18.06.2015, 11.56
Hyviä kommentteja. Ehkä vähän mustavalkoisesti otat minun kirjoitukset tai sitten sinun kommentit vaan tuntuu hyökkääviltä ja osuu minua johonkin. Aika rennolla otteella koitan vain pallotella vaihtoehtoja, ei näistä kannata pulssia nostaa kenenkään.

No hätä. Ei täällä päässä ainakaan pulssi nouse, kunhan vain koitan rauhoitella tätä perus foorumin menoa, missä aina ainoa vaihtoehto on uusi pyörä. :) Ja pahoittelut jos tuntuu hyökkääviltä nämä kommentit, ei ollut tarkoitus.

Tuo on vaan pisti silmään, että et ole ajanut Instigatoria talvella, ja olet jo "dumannut" sen heikoksi ja että tarttis paksumpaa kumia saada. Muistelen myös viime talvelta sinun kirjoittaneen ettei ne läski kokeilut mitään kovin kummoista kuumetta aiheuttaneet.

Sähköfillari oli ehdotus, jonka tarkoitus oli tuoda jotain erilaista peliin. Tuo läskin tai 29+ hommaaminen tuohon rinnalle menee hieman nimittäin päällekkäin tuon Instigatorin kanssa. Näkisin, että saisit paljon enempi eroa nykyiseen sillä.

Usean pyörän omistaminen on helpommin perusteltavissa ainakin itselle sillä, että ne on oikeasti erilaisia.

TomiKoo
18.06.2015, 12.28
No hätä. Ei täällä päässä ainakaan pulssi nouse, kunhan vain koitan rauhoitella tätä perus foorumin menoa, missä aina ainoa vaihtoehto on uusi pyörä. :) Ja pahoittelut jos tuntuu hyökkääviltä nämä kommentit, ei ollut tarkoitus.

Tuo on vaan pisti silmään, että et ole ajanut Instigatoria talvella, ja olet jo "dumannut" sen heikoksi ja että tarttis paksumpaa kumia saada. Muistelen myös viime talvelta sinun kirjoittaneen ettei ne läski kokeilut mitään kovin kummoista kuumetta aiheuttaneet.

Sitten se oli minun päässä, kun oli mustavalkoista. :)

Joo en ole ajanut Instigatorilla talvella. En mollaa pyörää siinä käytössä, kun ei ole kokemusta. Talvella alla oli Ragley Piglet 2,35 ISP:lla. Ja sillä homma meni kelkkauralla vahvasti tunkkaamiseksi samalla, kun kaveri polki vierellä 2fat Pro:lla. Pari kilsaa kun siinä työnsin, niin alkoi kehittymään tarve fätistä. Reissu jätti arven. Ja siitähän tämä ketju lähti, eli voisiko toimia semifättinä vai laitanko ihan suosiolla fätin kaveriksi. Että kantaako 3" tai 4" juuri sen paremmin, kuin 2,35". Kuitenkaan talvella ajelu ei ole AM tykittelyä, vaan selkeästi laavuretkeilyä kelkkaurilla ym vastaavaa. Ja siis maastokelpoisen retkipyörän minä tarvitsen, se tässä on jo selkiytynyt. Sille on tarvetta myös ruska-aikaan, ajatuksissa tehdä telttaretki pohjoiseen. Tietysti jos vaan kiekkoja vaihtamalla Instigatorilla hoituisi kaikki nuokin, olishan se aika hyvä sekin. Ei kait sitä rahaa ole aivan väkipakko tuhlata! :D

Jos tuollaista yhden pyörän taktiikkaa miettii, niin sittenhän Blackborow 1 tosiläskeillä olisi hyvä. Menee hienosti retkipyöränä vakio keulalla. Siihen kaveriksi 29+ hiilikuitukiekot ja Bluto AM tykittelyyn? :D

Hissitolppa
18.06.2015, 14.33
Tuosta päästäänkin hyvin siihen melko oleelliseen seikkaan, eli jokaisella meillä on omat ajotottumukset ja tässä pitkässä maassa myös melkoisen erilaiset olosuhteet ajomaastojen osalta. Itsehän en ole koskaan esim. pyöräillyt kelkkauralla, joten siihen ei osaa ottaa mitään kantaa, eikä näin espoolaisena ihan heti tartte huomioida pyörän ominaisuuksia ihmetellessä. :) Täällä meidän "talvessa" koin läskipyörän itse hieman "överiksi". Hemmetin hauska kapistus, mutta on siinäkin omat miinuksensa.

Mitä tulee noihin rengaskokoihin, niin kyllähän tuommoinen 3" knard on ihan eri kuin 2,35 isp. Sanoisin, että kannattaa kokeilla tuo Instigator kortti joka jo kädessä on, ennen kuin hosuu läskin siihen rinnalle. Instigatoriinkin saa melkoisen helposti huomattavan leveän kumin keulille ja taaksekin saattaa mahtua jopa 3.8".

Ja siis sen verran korjattava, että eihän yhden pyörän taktiikassa ole mitään järkeä, jos siihen ei ole pakottavia syitä. :)

Antza44
18.06.2015, 16.15
Sen voin kyllä vielä sanoa, että jos kelkka-ura ym. ajoa talvelle haikailee, niin IceCream tai Blackborow on ihan eri planeetalta, kuin tuo Ingnisator oli siinä sitten kumit mitkä hyvään(no jos 3.8" menee taakse ja keulan vaihtaa blosöksi on eri juttu si). Viimetalvena edessä 4.8 ja takana 4" 80mm vanteet, niin pärjäs just takapää aika-ajoin meinas olla tiukalla kelkkauralla kapeemmalla olis mennyt kävelyks. Painoa takanakilla enempi 95 kilosta. Koirankusetus poluilla missä on kävelty menee millä vaan. Läskin tosin vie aina suhteessa huonompaan paikkaan ja peesee sitäkin tunkkaamaan, kuin ei kanna vaikka kuinka haluasi.

Tuo valmis jätski on varmasti hyvä vaihtoehto ja varmasti tarpeeksi erilainen, kuin toinen Surlysi, niin kuin Blackborowkin. Kevyt Jätskikään ei tietysti ole teräsrunkoisena.
S ja M rungon ohjaamon/Reach ero on aikalailla kumottu 15-20mm lisällä stemmissä. Itsellä riitti 10mm L ja M kokoisten muutoksessa. Tuli hitusen lyhempi ohjaamo, mutta ei huono. 60mm Stemmi on max läskissä IMO, muuten ohjaus hidastuu liikaa.

noniinno
18.06.2015, 18.01
Mulla stemmi 45mm, ei oo hidas. Voihan sitä kaikkea viritellä, kunnon läski on ainakin meidän talvessa paras. Siihen tulet päätymään joka tapauksessa, koska muut ovat korvikkeita. Joku tietysti väittää, että muullakin pärjää. Jos oikeasti talvella haluaa maastossa lumiseen aikaan ajaa, on läski välttämätön.

marmar
18.06.2015, 18.27
Mulla stemmi 45mm, ei oo hidas. Voihan sitä kaikkea viritellä, kunnon läski on ainakin meidän talvessa paras. Siihen tulet päätymään joka tapauksessa, koska muut ovat korvikkeita. Joku tietysti väittää, että muullakin pärjää. Jos oikeasti talvella haluaa maastossa lumiseen aikaan ajaa, on läski välttämätön.

Tuo on paljon talvesta Ja siitä missä asuu kiinni. Nuo ns kunnon talvet meni täällä etelässä niin, että läskiä ei paljon kaivannut. 2 viimeistä vähälumisena on ollut paljon surkeampia, kun routaakaan ei tullut ja vettä satoi läpi talven ja vieläkin pahimmissa paikoissa läski 4 tuuman renkaalla tuntuu turhan kapearenkaiselta.

Kysyjän tilanteessa hankkisin läskin leveimmällä mahdollisella kumilla. Ja sitten nuo semiläskit voi jättää sellaiseen ajoon, mihin leveä ei ole se paras.

Ratkaisu joka ei kaduta ;)

noniinno
18.06.2015, 19.03
Niin, alle 100km pääkaupunkiin, että ei täälläkään vielä poroja kulje. Mutta joo, yritin sanoa, että läski on talvella ja myös kevään ja syksyn märässä limanuljaskassa se pyörä, jolla hoitaa kaikki ajot, eikä tarvitse juuri säätiedotuksia tutkia. Toimii loskassa, uudella pehmeällä lumella, kelkkauralla, jne... Että jos tosissaan haluaa kaiken riemun talviajosta, niin ilo ilman läskiä on teeskentelyä. Toki maasturillakin koirankusetuspolkuja ajaa, mutta läski tuo tähänkin rutkasti mahdollisuuksia. Siinä missä 2,5" 29er rengas polulla lumisateen jälkeen on mahdoton, menee läski kun kiskoilla. Toisaalta sohjolumessa ei juuri pysty etenemään järkevästi millään muulla kuin läskillä. Voi noista kolmen tuuman renkaista olla jotain apua, mutta korvikkeelta vaikuttaa. Minulla asia kristallisoitui, kun ajelin täysjäykkämaasturilla 2,4" Ardenteilla jotka oli asennettu 45mm leveille kehille. Luulin sen olevan jotenkin näppärä talvella, kunnes hankin oikean läskin. Joten skeptikko olen 26"x3" renkaan lumiominaisuuksista. Varmasti parempi kuin ISP, mutta ei eroa ihan mahdottomasti ole. Mutta hieno pelihän tuo Instigator on, eikä AM-henkisyys estä retkeilykäyttöä. Itse nyt meuhkaan lähinnä lumikäyttöä ajatellessani, viime talven maantielekit ajoin Mondrakerin Vantagella.

TomiKoo
19.06.2015, 00.03
Kiitos taas kommentoineille. Hyvää keskustelua ja oikeastaan vastaus on se, mitä odotinkin. Jos olisin silloin Instigatoria hankkiessa tiennyt, että mopo ja koko mp-harrastus lähtee, olisin kyllä lähtenyt noniinno linjalle ja laittanut Vantagen ja sille kaveriksi kunnon fätin. Ei kait sitä muuta tarvihtis minun ajoilla. Mutta nyt ei paljoa kannata Instigatoria vaihtaa poiskaan, passaa minun käytölle aivan hyvin. Tein tuossa vähän hankintoja Bike Componentista ja Actionsportista, otin samalla muutaman osan fättiinkin jemmaan. :D Nyt kun pahin osteluvimma on hoidettu alta pois, voi makustella rauhassa fätin tilannetta, että mille sitä alkais.

Varteenotettavia isorenkaisia taitaa nyt olla ICTn ja Blackborown lisäksi ainakin käytetyt Kona Wo ja White mallit. Spessu Fatboy taisi olla myös 4,6 kumeilla, muistaakseni siitä keväällä koeajamani M-kokoinen oli aivan ok mutta kaipasi vaan lyhyempää stemmiä. Myös Mondraker Panzer on ollut jossain vaiheessa kuumottava, olisi pitänyt silloin Vantagea koeajaessa koittaa sekin. Täytyypä ottaa vielä pieni tutustumiskierros teknisiin eroihin ja geometrioihin. :)

tinke77
19.06.2015, 09.08
Nuo konan original Snowshoe renkaat ei ole sitten kovinkaan mainiot, vähän kuin liimassa ajaisi ja pienillä paineilla vetelee sinnetänne. Mutta renkaathan on tehty vaihdettaviksi ja konan ominaisuudet muuttuvat kyllä reilusti hyvillä kumeilla. Taitaa vaan saatavuus pyörällä olla vähän heikko tällä hetkellä. ...

twentyniner
19.06.2015, 11.33
Tiedä sitten meneekö pahasti OT puolelle...itselläni yli kymmenen vuoden kokemus jäykistä 29ereista, täpäreistä ei juurikaan. Viime syksynä ostin Whiten Pro2 mallin ja litkutin siitä kiekot. Varsin mukava ja erilainen kokemus 29ereiden jälkeen. Juuri sellainen mennään mistä halutaan, minun tapauksessani rauhallisesti.

Sitten alkoi kevät aurinko paistamaan ja se fillarin vaihtokiima iski. Ehkä kaipasin enemmän takaisin tuonne täysjäykkä 29er fiiliksiin, saattoi olla vain tottumaa? No Whitelle oli tietenkin ottajia, mietin ennen ilmoituksen laittoa, mitä ei ole tullut kokeiltua, mitä haetaan mahdollisesti vaihdossa. No Krampusta haettiin ja sellainen saatiin.

Ensi fiilikset olivat tietenkin mahtavat, mutta jokin tuossa 29+ koossa mättää, Rabbit Hole+ Knard litkutettuna = painavan tuntunen ja tuo rengas , kevään mutakeleillä tukossa ja nyt muka kesäkeleillä, kuivalla etenkin kalliolla ja kivikoilla nappulat murtuvat ja kertaalleen on litkut lentäneet kyljestä ulos, kun ovat niin tanan ohuet etteivät kestä kivikkoja.

Nopea analyysi 29+ , ei niin mukava ja pitävä kuin oikea läski. Ei taas yhtä "kevyt " kiihdyttää yms. kuin perus 29er.

No jotain plussaa myös, "normi " standardi navat , kammet, keskiöt yms. käy, joten itse ainakin muokkaan tuota lähemmäksi normi 29eria.

Vaikka ketutus päissäni laitoin ko. pelin myyntiin, taitaa se jäädä minulle.

Hyvää Jussia kaikille.

Hissitolppa
19.06.2015, 11.43
Onhan noita läskejä vaikka ja mitä mitkä sopii sun haarukkaan. Trek Farley(aivan varma en ole miten leveät kumit istuu), Canyon Dude, Rocky Mountain Blizzard ja 907 nyt ensimmäisenä tulee mieleen joita ei ole mainittu.

Heitänpä vielä yhden ajatuksen kehiin. Kelkkaura ei ole se ainut paikka missä tarvitaan maksimaalista leveyttä kumilta talvisin, eikä siitä kantavuudesta juurikaan haittaa ole talvi käytössä muutenkaan. Mutta kuinka paljon sitä ajoa tulee sitten semmoisella alustalla, että iso läski on aivan pakollinen? Meinaan nyt semmoista, jossa plus koon renkaalla ei ole mitään asiaa ja vain iso läski toimii. Tämä kysymys lähinnä siksi, että sen mitä itsellä oli kaksi eri läskiä, niin niistä luovuttua olen silti ajanut aivan samat maastot kaposemmillakin kumeilla. Jos nyt lenkin aikana kerran tai kaksi on tullut joku höttö kohta vastaan, jossa isompi kumi olisi mahdollisesti toiminut paremmin, niin se ei ole kyllä ainakaan omia fiiliksiä latistanut ollenkaan ajamisen suhteen.

IncBuff
19.06.2015, 11.50
Jos tarkoituksena erityisesti talvikäyttö niin tottakai oikea läski. Viime talvenakin oli Oulussa polkukelit sellaisia, että juuri ja juuri siellä 4,6" kumeilla pääsi ajelemaan ja luulen, että 3" olisi ollut pulassa. Sellaiset kovat tykitysbaanat oli tosi harvassa.

Uudessa Trek Farley 5:ssa on 4,7" kumit vakiona. Vaikuttaisi aivan kelpo mankelilta. Jos noihin Salsaan tai Surlyyn kallistut niin molemmat on tosi hienoja vaihtoehtoja ja Special Bike toimittaa.

Grandi66
19.06.2015, 12.12
Sen mitä voin sanoa 29+x3 niin menee muut vuoden ajat hyvin mut talvella ottaisin läskin suosiolla ja leveellä kumilla. Tuo kaponen häviää 10-0 läskille talvella. Nimimerkillä "miulleki tulee läski verottajan avustuksella"

Bulkkaaja
19.06.2015, 14.20
En ihan kaikkia analyysejä lukenut mutta otsikon kysymykseen vastaisin että molemmat ja samaan pyörään samaan aikaan. Eli eteen 29+ ja taakse 4" läski! Itsellä moinen on onen fatty ja siinä pyörä jolla voi ajaa hiljaa ja lujaa, jopa alamäkeen menee kuin täysjousto, ihan hullu konsepti, tasaisella loppuu itestä tehot vaikka pyörä huutaa lisää vauhtia, mutta myös kivikko möyriminen onnistuu.
Mutta tosiaan kompromissi tuo on mikä ei välttämättä muualla tai muilla toimi mutta omaan ajoon ja paikallisiin teknisiin polkuihin täydellinen setuppi.

Jos kelkkauria olis täällä ja semmosia retkeilisin niin sit ihan perus 4.8" läski, mut mielummin menisin moottorikelkalla kelkkauralle...

Salomo
20.06.2015, 23.52
Eli eteen 29+ ja taakse 4" läski! Itsellä moinen on onen fatty ja siinä pyörä jolla voi ajaa hiljaa ja lujaa, jopa alamäkeen menee kuin täysjousto
Nyt taidat vähän hassutella, ei taatusti mene alamäkeen kuin täysjousto. Siis jos puhutaan jostain muusta kuin n. 100mm joustavasta xc täpäristä.. ;-). Anyway, tuo ei varmaan ole huono konsepti sinänsä. Saman tyyppistä rengastustahan käytetään moottoripuolella crosseissa/enskoissa.

Itsellä on ollut pari läskiä, muutama 29er isolla ilmatilalla varustetulla rengastuksella sekä Krampus. Tällä hetkellä läski on se mitä ei löydy tallista, johtuen siitä että omaan makuun se alue missä läski on parhaimmillaan on melko kapea. Totta on että läskillä "pärjää" ja se on ihan ok melkein missä vaan, mutta omasta mielestä se on loppupeleissä kankea, hidas, raskas ja varustettu ärsyttävän leveällä q-factorilla leveän keskiön takia. Jos toisaalta asuisin pohjoisemmassa jossa talvien voi odottaa olevan kunnollisia, olisi läski oikein oiva ja varmaan oma valinta. Pääkaupunkiseudulla taas 29+ on talvella aivan "riittävä" about aina, ja yleensä omaan makuun huomattavasti kivempi ajaa kuin läski.

Empiirisiä huomioita lenkeiltä mitä tuli ajettua läskien, 29ien ja 26+:ien kanssa Krampuksella viime talvena (eli lunta ei mitenkään järjettömästi pk-seudulla).
-Kun lunta on kunnolla, läskillä voi pyöritellä kevyellä vaihteella kun 29+:lla joutuu pitämään reilusti kovempaa vauhtia yllä jottei hyydy ja uppoa.
-Jos sitä vauhtia jaksaa pitää yllä, läskipyöräilijä saattaa hyvinkin joutua tunkkaamaan ennen 29+:aa.
-Sekä 29+ tai 26+ kantaa selkeästi paremmin kuin 29er isolla (2.35-2.4) kumilla, siinäkin tapauksessa että 29:ssä olisi edessä 3" kumi.
-Paineilla on 29+:ssa about yhtä iso merkitys kuin läskissä kantavuuden ja pidon kannalta.
-Kuskilla on isoin merkitys jos ajetaan kovemmaksi tampatuilla poluilla, olipa alla läski, 29+ tai 29er.

Yllä olevat havainnot niin että Krampuksessa Knardit sisureilla istutettuna 35mm kehille. Leveämmällä kehällä ero läskiin tasoittuisi varmaan jonkin verran.

Jos haluaa pyörän jolla varmasti pärjää, läski on aika selkeästi paras valinta. Sillä nyt vaan pärjää käytännössä aina. Jos taas haluaa pelin jolla on omasta mielestä hauskin ajaa ja joka sopii itselle parhaiten, ei sitä oikein foorumilta kyselemällä löydy, valitettavasti. Pakko se vaan on koeajaa ja kokeilla mistä itse tykkää eri olosuhteissa. Se on sitten kallista tai halpaa, riippuen siitä mitä pyöräliikkeitä on hollilla ja mitä konkeleita kavereilta sattuu löytymään.

Jos itellä olisi tallissa Instigator ja tämän asian kanssa pähkisin, ilman muuta lähtisin liikkeelle hommaamalla siihen leveät kehät ja 3" kumit. Läskejä löytyy todennäköisesti koeajoon joten vertailua on helpohko tehdä.

latuman
21.06.2015, 00.07
Myykö joku jossainpäin suomea näitä 27.5+ pyöriä? Halkaisija ja leveys kuulostaa sopivammalta kompromissilta ihmiselle joka ei osaa vielä ajaa maastossa, mutta enhän minä mistään mitään tiedä

TomiKoo
21.06.2015, 01.09
Jaaha, kirjottelin pitkän stoorin ja se katosi bittiavaruuteen. Siispä enää lyhyesti: Vaiherikkaan pohdinnan ja excel-painin jälkeen tuntuisi ICT koossa S tulevan joka kerta voittajaksi. Syyt tähän olivat aika pitkät, mutta ei jaksa enää uudelleen kirjoitella. Blackborow koossa M on vielä rinnalla jonkin tasoisena vaihtoehtona.

Jos valinta on ICT, oli yhtenä kiekko vaihtoehtona DT Swiss BR2250 kiekkoja vastaava actionports:n paketti (http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-cl-disc-big-ride-br-710-fat-bike-laufradsatz-26er-15605?c=706). Mitä raati on mieltä, kelpuutetaanko nuo? Lukemani perusteella pitäisi olla ihan ok kiekot? Itteä närästää vain centerlock-levyt, joten vanhat eivät sovi. Jos valinta on sittenkin Blackborow, vaatii mukana tulevat navat jonkin kotimaisen tekijän. Jätin viime viikolla Shock Therapyyn yhteydenotto pyynnön, jos sieltä saisi Blackborown valmiilla kiekoilla. Ehkä paikallinenkin liike voisi kiinnostua tekemään.

Asioiden edistymistä odotellessa kerrotaan, että eilen lähti saksasta matkaan paksumpia renkaita Instigatorin 26+ kokeiluun ja eiköhän ensi viikolla myös actionsports saa matkaan 27,5 kiekot, joten kokeilu onnistuu 2.4 Ardenteilla tulee tehtyä ennen fätin hankintaa. Tässä käy varmaan nyt niin, että katson kaikki kortit ja tämä keskustelu käy lopulta turhaksi. :D

Läskimasa
21.06.2015, 03.07
Se jäi mieleen, että 169cm pituuden mukaan mitoitettuna "oikea" runkokoko tuntuu näissäkin pieneltä ja kaipasin pykälää isompaa lyhyellä stemmillä.

Myönnän, että minulla on kammo liian pieniä runkoja kohtaan. Eka ns kunnon pyörä oli Mondraker Foxy M-kokoisena ja se on aina ollut liian pienen tuntuinen. Lyhyen, kiikkerän ja korkean tuntuinen. OTB pelotti alamäessä ja teknisessä tanko tuntui olevan polvissa.

Tykkään olla enemmän "sisällä" pyörän päällä.

Niin ja siis olen 169 sukat jalassa, insteam taisi olla noin 75.
Mä kans tykkään että mieluummin isompi/pidempi runko ja lyhyt stemmi. Tietysti standover kasvaa, mutta ei silläkään niin väliä monen runkotyypin kohdalla. Hitot taulukoista jos koko tuntuu itelle parhaimmalta.

Mä 175/84 cm ja 19"/L-koon Fatboy 38 mm stemmillä (alkup. 70 mm), nyt viimeisen päälle just mieluinen mulle mitoitukseltaan (tietty yläputki vois olla himpun alemmalla). Nyt toisaalta kaikki mitat just samat mitä M-koossa, mutta akseliväli/eturengas 23 mm edempänä ja tanko 15 mm ylempänä korkeamman emäputken myötä. Luulen että tykkäisit 17.5"/M:stä Fatboyn kohdalla. Fillaritorilla olis yks päivitetty versio kaupankin.

Nuokin koot mokomat kun menee miten menee, esim. Felt DD30:n M on 18.5" eli liki sama mitä Fatboyn L.

Antza44
21.06.2015, 13.17
Dt:n kiekoista kannattaa lukaista Canyonin läskipyörä ketjusta. Tubeless toiminta ei ole välttämättä täydellistä.

Bulkkaaja
21.06.2015, 17.44
Nyt taidat vähän hassutella, ei taatusti mene alamäkeen kuin täysjousto. Siis jos puhutaan jostain muusta kuin n. 100mm joustavasta xc täpäristä.. ;-). Anyway, tuo ei varmaan ole huono konsepti sinänsä. Saman tyyppistä rengastustahan käytetään moottoripuolella crosseissa/enskoissa.

Täytyy sanoa ettei ole mitään hajua millaisia noi täysjoustopyörät on ajaa, ei täällä kyllä ole oikeen kunnon alamäkiäkää ei sen puoleen. Itse olen ennen ajanut prätkällä enskaa ja siitä syystä en pysty ajamaan samankokoisilla kiekoilla maastossa, ei vaan ole mitään järkeä. Itsellä etu ja takapyörällä on niin eri tehtävä että ei auta eri kuviointi renkaassa :), ajoasento itellä myös takana jolloin painojakauma jota on n 100kg on aika pitkälti takarenkaalla. Täysläskillä oli niin levee rengas jota sihtailla kivien väliin muutenki et en pystynyt käyttää ees lukkopolkimia kun en saanut sitä välillä uraan sopimaan ja kaatuilin paikaltaan... Ennen oli kapearenkainen 69er kiekoilla enkä siinäkään joustoa kaivannut, pirun pitkällä stemmillä "xc-setupissa" meni kevyesti tekniset paikat ym, siinäkin oli eri levyiset renkaat eli takana hieman leveempi... Tiedän ei tollai kuuluis fillaria rakentaa mutta sillee teen mikä itselle sopii.

Ihan trail mikä lie enduropyörä tuo läski mun mielestä on. Missään kohtaa ei tee elettäkään et lähtis näpeistä, täytyis käydä jossain mäessä testaamassa missä rajat kulkee... Hitaissa jyrkissä laskuissa parhainmillaan, mm paikassa josta esim ennen ollut ajanut ihmettelin tällä että pitäsköhän jo siirtää paino satulalta vaik millään ei ala kippaa otbtä.

Ton läskin tokalla lenkillä oli kamerakin mukana, ei mitään ihmeempää mut ihana hauska ja nopea pyörä se on. https://www.youtube.com/watch?v=HsGGgwSTsRA

Tällä foorumilla moni vaihtelee pyörää erikiekkoisiin löytämällä koskaan oikeaa koska yksinkertaisesti etu ja takapyörällä on maastoajossa hyvin erillainen tehtävä...

TomiKoo
23.06.2015, 01.12
Taas on aihetta palloteltu. Joo, ehkä liikaakin, mutta mitä väliä. :D

Jätin viime viikolla Shock Therapyyn yhteydenotto pyynnön, jos sieltä saisi Blackborown valmiilla kiekoilla. Ehkä paikallinenkin liike voisi kiinnostua tekemään.

Shock Therapyltä sain mainiota palvelua. Aikansa kun siinä aihetta keskusteli, niin selkeni, että minun tapauksessa järkevin keskittyä valmiisiin paketteihin, oli kyse sitten ICT tai Blackborow. Blackborow kun löytyisi S- tai M-koossa koeajoon, niin auttaisi valintaa kummasti. Täytyy viimeistään perheen kesälomamatkalla osuttaa kyseinen liike matkan varrelle.

Samalla muitakin valmiita katsellut läpi ja jostain syystä Felt DD30 tuntuu olevan noista aika kiinnostava. Täytynee lisätä sellainenkin kelpuutettavien käytettyjen listaan ja katsoa myös uusien saatavuutta uusin lasein.

Hösö
23.06.2015, 01.24
Mites Mondraker Panzer? Olit jo tykästynyt Vantagen geoon, Panzer myös forward geolla joten miksei semmonen?

TomiKoo
23.06.2015, 18.37
Mites Mondraker Panzer? Olit jo tykästynyt Vantagen geoon, Panzer myös forward geolla joten miksei semmonen?

Kysäsin minä yläfemmasta sitäkin, mutta uusia ei ole eikä tule ennen kuin ensi vuoden mallit joskus syksyllä.

Päätin siirtyä loputtomasta speksailusta toteutukseen ja kävelin lähikauppaan. Sattui Ulapalta löytymään Felt DD30 M-koossa varsin sopivaan hintaan. Ajellaan tuolla talvi ja kahtellaan sitten ensi kesänä päivityksiä parempaan, jos tarvetta löytyy. Seuraavaksi tuunaamaan tuota omille spekseille. :D

http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Fillarit/Felt+DD30/uusi.jpg/_smaller.jpg

IncBuff
23.06.2015, 18.38
Näin sitä pitää.. Olikos Ulapassa noita enemmän?

TomiKoo
23.06.2015, 18.51
Ainoa oli, kuulemma oli tullut yksi kappale aivan pyytämättä. Oli kyllä tuuria, että löytyi noin sopivasti kivenheiton päästä. Kokokin natsaa, mitta stemmin kiinnityspultin keskeltä satulatolpan keskelle on parin millin sisälle sama, kuin Instigatorissa. Niinpä stemmin vaihto 70 -> 50mm lienee varsin lähellä haluttua.

HarMi
23.06.2015, 20.57
Jahas, Tomi löysikin jo kaupan hyllyltä apua läskikuumeeseen.

Omilla lenkeillä ja Salomon perässä räpiköiköidessä olen huomannut +kokoisten renkaiden etenevän ja kantavan löysällä ja lumisella alustalla paremmin kuin normi maastorenkaiden. Sopivilla paineilla kulku tuntuu jopa joustavalta.
ISP tuntuu aika kovalta renkaalta, vaikka olen mielestäni tottunut ajamaan täysjäykällä EKP:n juurakkoja. Itsenastoitettu 26x3.0 Duro Leopard on parempi lumirengas. Jäällähän ISP on jäätävän hyvä. Ymmärrän, jos ISP-kuskilla on ollut takki tyhjä kelkkauralla.

Tänään kokeilin Surlyn Natea (27tpi) Instigatorin takahaarukkaan. Ei istunut vielä ihan tasaisesti 35mm vanteelle ja hinkkasi muutenkin haarukkaan , joten jyystin ulommaiset nappulat pois. Vielä pitäisi säätää ketjulinjaa ulospäin. En ihmettele, jos joku on saanut saanut jonkun muun 26x3.8 renkaan toimimaan Instigatorissa. Naten kyljessä on kokomerkintä 26x4.0.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16012&d=1435071988
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16013&d=1435071991

Salomo
23.06.2015, 23.06
No nyt on.. Sulla kyllä menee noi viritykset aina vaan villimmiksi :-) Onko toi keula edelleen 180mm joustavana? Toihan alkaa olla ihan aito läski jos vaan lykkää eteen keulan johon läskikumi menee. Tietty 35mm kehä ei varmaan ihan optimi ole 4.0 kumilla mutta eipä nää suositukset ole teikäläistä ennekään estänyt kokeilemasta.

Antza44
23.06.2015, 23.33
http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Fillarit/Felt+DD30/uusi.jpg/_smaller.jpg
Ei menny kiihotukset hukkaan:cool:.

noniinno
23.06.2015, 23.48
Jees, hyvän ratkaisun teit imo.

HarMi
24.06.2015, 00.17
No nyt on.. Sulla kyllä menee noi viritykset aina vaan villimmiksi :-) Onko toi keula edelleen 180mm joustavana? Toihan alkaa olla ihan aito läski jos vaan lykkää eteen keulan johon läskikumi menee. Tietty 35mm kehä ei varmaan ihan optimi ole 4.0 kumilla mutta eipä nää suositukset ole teikäläistä ennekään estänyt kokeilemasta.No piti kokeilla kun sain renkaan halvalla. Enkä löytänyt netistä kuvaa tai juttua että 3.8" leveä kumi mahtuu Instigatoriin. Knardiin kaipaisin hiukan lisää märkäpitoa. Lisäksi, jo kaksi ice hissitolppaa jäykkäperällä paskoneena, pullean renkaan jousto on tervetullutta. Keula on edelleen 180mm, eikä ole aikomusta lyhentää sitä. Eteen en välttämättä kaipaa oikeaa läskirengasta. Täytyy kokeilla halkaistua 24" sisuria ghetto-tubeless-vannenauha viritykseen, jos sillä saisi Naten tasaisesti vanteelle.

TomiKoo
24.06.2015, 01.29
Ei menny kiihotukset hukkaan:cool:.

Joo ei mennyt! Sain tässä asiaa ääneen pohtiessa paljon hyviä kommentteja ja ajatuksia avartavia näkemyksiä. Toisaalta osasin myös lopulta laajentaa omaa ajattelua pinttyneiden ajatusten ulkopuolelle. Minusta tässä pyörässä on aivan riittävästi ominaisuuksia ja laatua minun tämän hetkiseen tarpeeseen, onnistuu retkeilyt ja mahtuu muhkut renkaat. Osienkin osalta perusasiat ovat hyvin mallillaan. Ja kun olen tykästynyt Shimanon osiin oli tämä niitä harvoja, jossa ei väkisin tullut SRAM osia mukana. Kiekkoja on arvosteltu huonoiksi, mutta jos esim vertaa noin 2x kalliimpiin ICT/BB, niin vielähän tuohon jäi hintaeroa vaikka päivittää paremmat kiekot, jos tuntuu nuo ahdistavan. Koko on kuitenkin sellainen, ettei kiekot mene aivan heti "vanhaksi", jos haluaa päivittää pyörää toiseen esim vuoden päästä.

Enkä löytänyt netistä kuvaa tai juttua että 3.8" leveä kumi mahtuu Instigatoriin. Knardiin kaipaisin hiukan lisää märkäpitoa. Lisäksi, jo kaksi ice hissitolppaa jäykkäperällä paskoneena, pullean renkaan jousto on tervetullutta. Keula on edelleen 180mm, eikä ole aikomusta lyhentää sitä. Eteen en välttämättä kaipaa oikeaa läskirengasta.

Paljon samoja ajatuksia täälläkin! Instigatorissa keulaan ja perään kaipaa erilaisia juttuja. En ole keulassa kaivannut oikeastaan 2,4 isompaa, vaikka siellä nyt 2,75 on ollutkin. Taakse taas 3" voisi olla ihan mukava kivikossa.

Tässä kun asioita on pyöritellyt, on suunnitelma seuraava:

Felt saa nyt olla noin, perus tuunaukset ja tarakka. Syksyllä siihen muhkut kumit talven lumiajoihin, ehkä nastat.

Instigatoriin on nyt tulossa 27,5 kiekot, joille koitan 2,4 Ardentit, toivottavasti mahtuu kumpaankin päähän. Ajatuksena käyttää niitä reipastahtisessa polkuajossa nyt kesällä. Lisäksi on tulossa navat, joille ajattelin opetella rihtauksen salat kietaisemalla Rabit Holet kasaan. Rabit holen kanssa voi sitten maistella Instigatorissa vähän muhkumpia kumeja "välikeleille", kokeeksi on tulossa ainakin 3" ja 3,8" Knard ja tietysti niiden kanssa kelpaa edessä 2,75 Dirt Wizard.

Nykyiset 26" 35mm leveät kiekot taas menevät Ragley runkoon, johon on tulossa OnOne MKM35 kuitukeula. Siihen laitan alle 2,35 BigApplet ja Feltistä yli jääneet osat (tanko, jarrut ja takavaihtaja). Talveksi ISP voisi mennä tähän, tykkään ajella ISP:lla niillä peilijäisillä keleillä, kun en uskalla normikumilla ajaa metriäkään.

Tuolla tyylillä olisi siis hetken päästä kolme aika erilaista pyörää: Fätti huonoille säille ja retkeilyyn, lähinnä talvella. Jäykkäperä sykettä nostavaan polkuajoon. Täysjäykkä katupeli lähiseudun kauppareissuille ja "arkiajoon" sekä talvella pk-lenkiin pyöräteillä.

Voi olla jonkun mielestä turhan vaikeaa säätöä ja joku olisi käyttänyt rahat fiksumminkin, mutta tämä oli nyt minun tapa lähestyä asiaa omien tarpeiden kautta.

Perään vielä fiilistelyksi kuva, kun sain tangon ja stemmin vaihdettua ja etuvaihtajan sekä rattaiden tilalle vaihtui n/w.

http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Fillarit/Felt+DD30/Tunattu.jpg/_smaller.jpg

Mika K
24.06.2015, 10.51
Uutta läskiä pohjoiseen Ouluun, asiaa!

HarMi
24.06.2015, 23.15
Laitoin uuden teipin vannenauhaksi, putsasin vanteen sisäreunat ja Nate meni melko suoraan vanteelle. Ketjulinjaa piti siirtää muutaman spacerin verran ulospäin. Kammen kiristin paikoilleen kampiakselin sisään laitetun kartiomutterin ja pitkän M6 pultin avulla, kun kampien oma pultti ei ottanut tarpeeksi kiinni. Nyt ketju ei osu renkaaseen edes 1-vaihteella. 0.4 bar painetta takarenkaaseen ja suunta kohti sateista metsää. Märkien rinteiden kipuaminen ylös ilman alkuvauhtia oli järkyttävän helppoa. Ei haittaa vaikka sutaisee märässä juurakossa, liike jatkuu jotenkin itsekseen, vaikka monesti luulin turhaan että nyt tunkataan. Jännä tunne kun voi pysähtyä rinteessä seisomaan polkimilla ja jatkaa sitten helposti eteenpäin. IMO ehkä jopa liian helppoa ajoa. 26x2.4 chunky monkey trail extreme olisi ollut hyvä eturengas tällä kelillä, nyt sai varoa Knardin lipsumista juurakoissa. Natessa on ilmatilaa ja joustoa selkeästi enemmän kuin Knardissa.

Tämä oli nyt vain kokeilu ja laitan Knardit takaisin molempiin päihin. Jos omasta Instigaattorista joskus teen oikean läskiperän jatkuvaan käyttöön, niin kammet pitäisi vaihtaa ja ehkä yksi pieni takaratas pitäisi poistaa jotta ketjulinjan saisi suoremmaksi pienillä vaihteilla. Rengasvalmistajat saisivat ottaa valikoimiinsa 3.25" leveitä renkaita myös 26" vanteille.

Sivunappulat poistettuna, 35mm vanteella ja 0.4barilla Nate on 80mm leveä. Jälki märässä kivituhkassa näytti mp-enduron jäljeltä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16024&d=1435168222

TomiKoo
25.06.2015, 00.54
Rengasvalmistajat saisivat ottaa valikoimiinsa 3.25" leveitä renkaita myös 26" vanteille.

Tämä on totta, olisi mukava nähdä kunnollista valikoimaa 3-3,5" välillä.

Eli Instigatoriin mahtuu järkevästi ilman kikkailuja vain 3" Knard tai sitä vastaavat. Duro taisi olla sun testeissä himpun kaposampi, kuin 3" Knard? Käytännössä joku tuollainen kumi olisi se, jonka laittaisin 50mm kehälle ja eteen Maxxista, Ardent, HR2 tms. On se vielä koitettava! :) Ennen sitä kiinnostaa nähdä, kuinka 27,5 x 2,4 Ardentit mahtuu alle ja varsinkin Vengeance keulaan. Jos taakse jäisi hyvin tilaa, voisi sinne koittaa myös 2,8 WTB Trailblazeria (http://twentynineinches.com/2014/09/14/wtb-trailblazer-27-5-x-2-8-tires-exclusive-b-review-first-impresions-part-2/)... :D

Täytyy loppuun parjata tätä suomen kaupankäynnin kulttuuria. Kyselin siis monen firman ohella eräästä hyvässä maineessa olevasta firmasta tarjousta pyörästä. Tänään sitten soittivat takaisin, että mitkäs fiilikset jäi. Toki loistavaa, että soittivat, varsin asiallista toimintaa! Mutta olipas hämmentävä tapa reagoida, kun kerroin päätyneeni Feltiin. Vastapuolen pettymys purkautui vuodatuksena, jossa kuulin kaikki ongelmat, joita "niiden halpamerkkien" kanssa tulee. Kuulin myös, kuinka kallista se sitten on, kun huonolaatuiset kiekot hajoavat ja aletaan kyselemään uusia. Että säästin kyllä nyt väärässä paikassa. Ei edes auttanut kertoa, että onhan tässä nyt ne samat kiekkojen standardit, kuin esim ICT olisi ollut. Että eihän se parempien kiekkojen laitto sitten mene hukkaan, jos tulee kuitenkin vaihdettua myös parempi runko myöhemmin. Loppuun todettiin "noh, ei muuta kun onnea nyt, toivottavasti ei heti hajoa". Voi perkele, että jäi tympimään koko puhelu. Taas yksi firma, jonka palveluksia voi koittaa vältellä jatkossa.

HarMi
25.06.2015, 02.05
Tämä on totta, olisi mukava nähdä kunnollista valikoimaa 3-3,5" välillä.
Eli Instigatoriin mahtuu järkevästi ilman kikkailuja vain 3" Knard tai sitä vastaavat. Duro taisi olla sun testeissä himpun kaposampi, kuin 3" Knard?
Itseasiassa 26x3.5 On-One B.S.C. Type 1 meni ilman kikkailuja. Duro taisi olla jopa hiukan kapeampi kuin DirtWizard.
Laitan Instigatoriin 83 mm keskiölle tarkoitetut kammet ja niihin Race Face BB Shell Conversion Kit For 83mm BB With 68/73mm adapterit.

stumpe
25.06.2015, 02.17
Mutta olipas hämmentävä tapa reagoida, kun kerroin päätyneeni Feltiin. Vastapuolen pettymys purkautui vuodatuksena, jossa kuulin kaikki ongelmat, joita "niiden halpamerkkien" kanssa tulee. Kuulin myös, kuinka kallista se sitten on, kun huonolaatuiset kiekot hajoavat ja aletaan kyselemään uusia. Että säästin kyllä nyt väärässä paikassa. Ei edes auttanut kertoa, että onhan tässä nyt ne samat kiekkojen standardit, kuin esim ICT olisi ollut. Että eihän se parempien kiekkojen laitto sitten mene hukkaan, jos tulee kuitenkin vaihdettua myös parempi runko myöhemmin. Loppuun todettiin "noh, ei muuta kun onnea nyt, toivottavasti ei heti hajoa". Voi perkele, että jäi tympimään koko puhelu. Taas yksi firma, jonka palveluksia voi koittaa vältellä jatkossa.

Liikkeen nimeä vaan kehiin, tietää muutkin välttää kyseistä puljua. Todella lapsellista käytöstä.

TomiKoo
26.06.2015, 02.17
Vielä on tultava heittämään viimeiset fiilistelyt tähän ketjuun. Pääsin tänään tekemään ensimmäisen edes vähän pidemmän lenkin. Kylkiluutkin tuntuivat sen verran kestävän, vaikka tärinä vähän vihloikin. Kyllä fätti on monella tapaa hauska peli. Tykkään täysjäykän tavasta välittää voima suoraa alustaan, turha jousituksen pumppailu on poissa. Tuntuu, kuin olisi menoa ja meininkiä vaikkei silti olekaan. Ei tuolla kärsi niin kovaa painaa, kuin Instigatorilla. Tai en minä ainakaan. Vaikka renkaat nielevätkin loistavasti alustan epätasaisuuksia, pompottavat ne paljon jos koitetaan mennä kovempaa. Ajo on leijuvaa ja epämääräistä, jos vertaa Instigatoriin. Alumiinirunko on aika jäykkä ja tunnokas, mitä minä näistä nyt ymmärrän. Paljon tunnokkaampi, kuin Instigator.

Jossain vaiheessa mietittiin, onko fätti riittävän erilainen. Minusta fätti on nyt ihan selkeästi eri käyttöön, kuin Instigator. Olen todella tyytyväinen, että päädyin tähän ratkaisuun. Jos on fiilis heittää reipastahtinen lenkki, jossa haluan sykkeen nousevan eikä katsella maisemia, otan selkeästi Instigatorin. Jos taas on leppoisampi päivä, haluaa vähän möyriä rauhallisemmin tai haluaa retkeillä, niin fätti lähtee mukaan. Nyt näitä voi tuunailla juuri niihin käyttötarkoituksiin ja kamahomostella rauhassa kumpaakin. Fättiä fätimpään suuntaan ja Instigatoria tykittävämpään suuntaan. Todella jees näin!

Jälkikäteen tekemäni geometria vertailun pohjalta Salsa Blackborow olisi ollut M-koossa aiemmin spekuloiduista vaihtoehdoita selkeästi nappi valinta. Vaikka mittojen ei minulle pitänytkään sopia, mutta kun vaan tykkään. BB:ssä on todella lähelle sama geometria kuin Feltissä. Myös nyt jälkiviisaana alumiini vs teräs olisin ollut jälleen selkeästi Blackborown kannalla ICT jäädessä pois laskuista. En kyllä siltikään osaa perustella itselle, miksi olisin nyt laittanut yli 2500€ fätin, kun käyttötarve ja käytön määrä on vain mielikuvutksissa ja jää nähtäväksi syksyn ja talven aikana. Katsotaan nyt Feltillä, miltä läskipyöräily alkaa maistumaan ja mikä pyöristä lopulta saa ajoaikaa. Jos fätillä tulee paljon ajoa ja retkeilyä ja hommat menevät toivomaani suuntaan, voisi jossain vaiheessa Blackborow päivityskin olla hyvin todennäköinen.

Siihen saakka case closed, minä kiitän suuresti raatia saamastani avusta!

PS: En tykkää julkisesti dissata yrityksiä ja henkilöitä nimeltä. Ehkä joskus sorrun, mutta en ota tavaksi. Minusta se on aivan turhan kova rangaistus, meillä jokaisella on huonot päivämme. Epäkohdista voi vähän purnata ja purkaa paineita tänne, mutta yksittäisen ihmisen tai yrityksen olemassaolon vetäminen lokaan ei ole minusta asiallista eikä tarpeellista.

Shimaani
26.06.2015, 12.42
Kovin lyhyt itämisaika oli tällä läskikuumeella, isosti ilometrejä uudelle kulkimellehttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png
Korrektista nettiketistä toinen http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png

Hissitolppa
26.06.2015, 14.27
Onko se lokaan vetämistä, jos asiallisesti kertoo mistä on mimmoistakin palvelua saanut?

Felt on kyllä nätti ja aivan varmasti asiansa ajava laite. Äläkä nyt Tomi viimeisiä fiilistelyjä tähän ketjuun heitä. Aihe on mielenkiintoinen, keskustelua ja kokemuksia plus koon pyöristä sekä läskeistä lukee mielellään.

stumpe
26.06.2015, 17.17
PS: En tykkää julkisesti dissata yrityksiä ja henkilöitä nimeltä. Ehkä joskus sorrun, mutta en ota tavaksi. Minusta se on aivan turhan kova rangaistus, meillä jokaisella on huonot päivämme. Epäkohdista voi vähän purnata ja purkaa paineita tänne, mutta yksittäisen ihmisen tai yrityksen olemassaolon vetäminen lokaan ei ole minusta asiallista eikä tarpeellista.

Ymmärrän kantasi. :)

Tää on ollut hyvä ketju itelle, talvikin tulee kuiteski taas eteen, ja orastavaa läskikuumetta on ilmoilla. Kivaa speksausta.

TomiKoo
26.08.2015, 00.56
On taas tullut aika nostaa tämä aihe keskusteluun! Kesä on mennyt vahvasti eri suuntauksia tunnustellen ja ennen kuin ehti edes lumi laskeutua, on palattu periaatteessa lähtöpisteeseen. Tässä lyhyessä ajassa olen oppinut vaikka mitä. Esimerksiksi sen, että läski on minulle juuri oikea peli ja pienellä varauksella voisi jopa olla ainoa pyörä tallissa. Kun aiemmin arkailin kalliimman pyörän hankintaa, niin voin sanoa, että ihan turhaan. Semifät on siinä rinnalla kivana kakkospyöränä ja sillekin on oma paikkansa, mutta joustokeulaa en taida enää kaivata. Ehkä. Olen kuitenkin ihastunut jäykän keulan fiilikseen, riippumatta onko se nopeampi vai ei.

Läskeistä aiemmin spekuloinnissa oli Surly ICT ja Salsa Blackborow. Feltin laiton jälkeenkin ICT jäi kaivelemaan aivan pirusti ja nyt kun Felt poistuu uuteen kotiin, olisi elämässä ICT mentävä aukko. Feltiin hankittuja päivitysosiakin on sen verran, että pelkän runkosetin ympärille kammet ja ohjainlaakerin hankkimalla saisi ajovalmiin pyörän tehtyä. Kylläkin myös ajovalmis ICT on kiinnostava paketti, hintava toki, mutta omat etunsa siinäkin. Kahdet kiekot (pyörän 100mm + omat 80mm) ovat yksi iso plussa. Täytyy laskea nyt kahdesta vaihtoehdosta, kumpaan lähtisi. ICT vaikuttaa joka tapauksessa todella siltä, mistä tykkäisin. Spessun Command post sopii runkoon ja rungon kiinnityspisteet sallivat hyvän retkeilytarpeiden kiinnityksen. Felt oli minulle ehkä inan verran iso M-kokoisena ja ICT S-kokoisena vaikuttaisi tekemieni geo-vertailujen pohjalta olevan juuri tarvittavan verran pienempi. ICT:n suurin miinus taitaa olla paino, jonka kanssa joutuu elämään.

Oikeastaan ainoa kysymyksiä herättävä juttu ovat muut vaihtoehdot. Salsa Blackborow lienee myös loistava pyörä ja S-kokoisena runkosettinä sekin saatavissa. Olemassa oleva hissitolppa ei siihen sovi, joka on isohko miinus. Toinen miinus on rungon mukana väkisin tulevat navat, joille ei sellaisenaan olisi tarvetta. Plussiakin löytyy; vaihdettavat ja säädettävät dropit sekä ilmeisesti tämän hetken pyöristä suurin tila renkaille, joka sallii ne kaikkein övereimmätkin pallot talvikäyttöön. :D

Siinäpä taas pohdittavaa tälle illalle. Hyviä ideoitakin ehtii taas heittämään, vielä saa pään sekoittaa luvan kanssa! Ajattelin ajella huomenna vielä kiusaamaan itseäni Trek 5 koeajolla, vaikkain siinä jo monikin kohta sotii omia tarpeita vastaan. Onkohan ensi viikonlopun messuilla isojen julkistusten listalla jotain sellaista, jota pitäisi vielä odottaa? Toisaalta uutuuksia odotellessa ehtii se talvikin vihdoin tulemaan.

Mattia
26.08.2015, 02.34
ICT on kiva ja sininen. Tarviiko muuta ? Paina vaan tilaa nappulaa, niin pääset ajelemaan ennemmin kuin myöhemmin.

TomiKoo
26.08.2015, 11.12
Joo, on se varmaan just noin. Kaupan kautta kotiin ja sillä hyvä. :D

Läskimasa
26.08.2015, 17.01
Onkohan ensi viikonlopun messuilla isojen julkistusten listalla jotain sellaista, jota pitäisi vielä odottaa?Mikä, missä?

TomiKoo
26.08.2015, 17.05
Eurobike (http://www.eurobike-show.com/eb-en/) Saksassa, sieltä varmaan uutuuksia tippuu hiljalleen.