Näytä tavallinen näkymä : Valmistautuminen ensimmäiselle brevetille
Mitä olisi hyvä tietää ja ottaa huomioon, kun valmistautuu ensimmäiselle yli 200 km lenkille. Jonkinlaista pyöräilyharrastusta takana noin 7 vuotta. Tähän mennessä pisin lenkki on 120 km, joka meni noin viiteen tuntiin. Pyöränä cyclocross maantiekumeilla.
Mietinnässä pyöräillä heinäkuussa loman aikana ensimmäinen "brevet" eli yli 200 km. Päätepiste on tiedossa, mutta lähtöpaikka ja reitti ei ole. Järkevän lähtöpaikan saisi 200-600 km päästä.
Miten tankkaus ennen lenkkiä ja lenkin aikana?
Miten lepo ennen ennen lenkkiä ja lenkin aikana?
Millä vauhdilla liikkeelle?
Mihin vuorokauden aikaan lenkki kannattaa aloittaa? Onko parempi ajaa yö vai päivä ensin, jos molempina joutuu ajamaan?
Mikä olisi sopiva pituus ensimmäiselle brevetille?
Mikä vaatetus?
Mitä tavaraa mukaan? Vaihtovaatteet? Peitto jos nukkuu välillä? Aku Ankan taskukirja nukahtamiseen? :) Mitä muuta?
Kaikenlaiset neuvot otetaan erittäin mielellään vastaan.
No varmaan kannattaa aloitaa B200:sta jos ei ole muita ajanut. Ei tarvii muuta kuin muutaman geelin enemmän taskuun mitä pisimmällä 120km lenkilläsi oli. Lisäenergiaa ja juomaa saat ostettua huoltoasemilta lenkkisi aikana samalla kun otat leimoja/kuitteja leimoiksi. Jos ajo menee yön yli, itse tykkään lähteä ajamaan vasta illalla, eli pohjalle ensin täyspitkät yöunet ja virkeänä sit illalla lähteä liikenteeseen. Yö menee sit hyvissä voimissa eikä tarvitse pimeään lähteä jo valmiiksi väsyneenä. Vaatetuksena toki kelin mukainen vaatetus, satulalaukkuun vaikka joku pitkähihainen paita yön viileitä tunteja varten. Et tarvitse mitään vaihtovaatteita <1000K breveteillä ainakaan. Sama unen kanssa, tuskin tarvii <1000K breveteillä unta. Tästä tosin itsellä ei kokemusta kun pisin on reilut 600km (ajoaika 22h).
Ei muuta kun varaat vähän enemmän aikaa mitä normilenkillesi, ostat vaikka marssin lähi-kaupastasi (= eka leima eli lähtöleima), ajat 100km johonkin suuntaan, ostat sieltä kokiksen ja snickkerssin (=kääntöpaikan lakipisteen toinen leima), ajat takaisin lähtökauppaasi hakemaan vaikka uuden Cokiksen (=maaliintuloleima). Itse ajan aina vain "kuiteilla" kun jaksa koskaan mitään oikeita leimoja kinuta kassalta.
Ei se sen ihmeellisempää ole. Hyvää matkaa!
Edit: Ainiin, laitoit ensimmäinen "brevet" eli yli 200k. Ei ole "brevettiä". On joko brevetti tai ei ole brevetti. Jos ajat sääntöjen mukaan leimojen kanssa, ilman peesausta (jos ei muita brevetistejä ole mukana), se on brevetti jos matka ylittää jonkun ennaltamääritelly matkan (200,300,400,600 tai 1000km). Jos ei aja sääntöjen mukaan tai ei ota leimoja/kuitteja, se on vain normilenkki. Toki pitkä lenkki jos >200K matkaa mutta se ei ole Brevetti eikä "brevetti".
Kiitos hyvistä neuvoista. Tarkoitin "brevetillä" että sääntöjen mukaan ja aikarajojen sisällä on tarkoitus ajaa, mutta virallista brevet korttia en varmaankaan hanki enkä aio lähettää korttia Pariisiin rekisteröitäväksi. Ainakaan vielä. Ehkä myöhemmin, jos ajaa pitemmän (= > 600k)
Oma ensimmäinen 600 2 vkoa sitten. Tausta, pyöräilyä 4 vuotta á 10 tkm / vuosi. Lyhyempiä brevettejä (200 ja 300) muutama alla.
Valmistelut l. edellinen viikko
- syönti, normaalisti
- uni, kuin normaalisti (6-8 h)
- työmatkat pyörällä 40 km/pvä
Lähtö aamulla, en tiedä miksi, ehkä vain koska aamu.
Matkalla:
- ruoka- ja kahvitauot 50 - 80 km
- pitemmillä etapeilla (140 km) lyhyt jaloittelu n. 5 min. 3 krt.
- matkalla tunteen mukaan snickersiä/banaania/muuta patukkaa/pähkinöitä/rusinoita oma mau mukkaa.
- matkalla juonti on tärkeää, itsellä alkuun omaa mehua suolalla maustettuna, myöhemmin cocista.
Ajettiin 4 kuskin tasapaksussa porukassa, jolloin kaikki vetivät kutajoinkin saman verran 10 - 20 min. pätkiä, eli sai levätä aika hyvin.
Keskarit tais olla etapeille 26 - 29 km/h. Niin kannattaisine ajaa, että pysyy lähes koko ajan PK-sykkeillä.
Eräs asia, joka on taottu vakavasti ja huolella mieleeni pitkien ajojen suhteen, että ylämäet ajetaan erittäin voimia säästellen, max 200W joka on h i d a s t a.
Tähän asti kaikki ajot on menty yksillä silmillä, joten nukkumisesta ei ole ollut kokemusta.
Jos on sopiva matkakassi joko satulalaukun tms. muodossa niin irtohihat ja -lahkeet on must, lämpimämpi ajopaita tai kuoritakki yön kylmiä tunteja varten.
Myös, jos keli on märkä mutta tiedossa on kuivuminen myöhemmin, voi vaihtohousut ja -sukat olla cool.
Sitten vain leimojen hakuun.
Edit: Pakko kysyä, että mikset keräisi samalla leimoja korttiin?
Ajoa ei tarvitse ilmottaa etukäteen, joten kukaan ei tiedä vaikka olisit käynyt yrittämässä.
Kuitenkin jos sattuisit onnistumaan, sittenkään korttia ei tarvitse lähettää. Toisaalta jos lähettäisitkin niin se olisi yksi ajo lisää omiisi sekä Suomen recordeihin.
ylämäet ajetaan erittäin voimia säästellen, max 200W joka on h i d a s t a.
200W ei ole hidasta... No, toki jyrkkään ylämäkeen voi olla, mutta esmes oma lauantainen >300:nen meni yli 28 keskarilla 137W keskitehoilla. 200W:lla olis suorastaan lentänyt. Jos olis jaksanut pitää siis sitä 200. Mulla olis jäänyt pitämättä. :)
Avg Power:
137 W
Max Power:
611 W
Max Avg Power (20 min):
182 W
Normalized Power (NP):
165 W
Disclaimer: Tietysti _hitaus_ on suhteellinen käsite. Joillekin 35 km/h voi olla hidasta, toisille 15 km/h on hidasta. Omalla asteikolla 28 ei ole hidasta vaan ihan lupsakkaa vauhtia jo.
On niin muodikasta heitellä noita wattilukemia :) Ihan pikkasen vaan vaikuttaa, painaako kuski 50 vai 100 kiloa, ja brevet pyöräkin voi painaa lastattuna 7 tai 17 kiloa. Ja kilot vaikuttaa nimenomaan ylämäessä. Aika harva raavas mies malttaa ajaa ylämäessä alle 200W teholla, siis näissä Suomen lyhkäsissä mäissä.
Mutta itse asiaan:
B200n aikaraja on 13.5 tuntia, joten sen voi hyvin ajaa kokonaan päiväsaikaan, mutta toki myös yöllä. Öiseen aikaan pitää vaan suunnitella reitti niin että löytyy taukopaikkoja. Tosin keväällä kun ajettiin B600nen iltapäivälähdöllä, ja oltiin suunniteltu yksi stoppi vähän ennen puoltayötä 6-24 auki olevalle huoltsikalle (ABC), niin se olikin mennyt kiinni jo klo 22. Eli netissä vanhaa tietoa, korjasivat sitten kun valitettiin tästä. Siinä tulikin sitten ajettua vähän yli 200 km ilman huoltoa, eli ei B200lla tarvi välttämättä huoltoa :)
On niin muodikasta heitellä noita wattilukemia :)
Noin pienissä wateissa mitä heitin ei ole mitään muodikasta. :eek:
Mutta tosiaan noin muuten originaalille kysyjälle, ei muuta kuin rohkeasti baanalle, ja aloita siitä 2-satasesta! Jos 120 meni kuolematta, kyllä se 200:nen ainakin menee sit "pientä kuolemaa" tehdessä! Ja kun 200:sen saa ajettua, kroppa imee siitä voimaa niin paljon että parin viikon päästä siitä mennee 300 jne! Tsemppiä vaan!
The flying Chocobo
15.06.2015, 15.56
Vaikka en ole brevettiä tai "brevettiä" ajanutkaan (saattaa sekin päivä kyllä vielä koittaa) ja mutta pisin matka hiukan yli 300km - ja muutenkin: kannattaa katsoa sääennuste ja tuulen suunnat suhteessa reittiin. Ettei tule yllärinä jos ei kovin kovaa kuljekaan jossakin kohtaa ja sen takia ei tule vedettyä itseään puhki. Oleellisinta on mielestäni juuri se voimien jakaminen huolellisesti että jaksaa hyvin loppuun. Mäet tosiaan kannattaa hiipimällä mennä. Kun voimien jakamisesa onnistuu hyvin, niin silloin on aika mahtava olo kun pääsee perille. Onnea matkaan!
Edit: Pakko kysyä, että mikset keräisi samalla leimoja korttiin?
Ajoa ei tarvitse ilmottaa etukäteen, joten kukaan ei tiedä vaikka olisit käynyt yrittämässä.
Kuitenkin jos sattuisit onnistumaan, sittenkään korttia ei tarvitse lähettää. Toisaalta jos lähettäisitkin niin se olisi yksi ajo lisää omiisi sekä Suomen recordeihin.
Ja jos ottaa vain ostokuitit talteen, ei tarvii edes mitään kortteja jos ei hotsita niitä sit myöhemminkään täytellä. Kuitit säilyttää brevettien deadlineen asti niin sit voi hyvällä omallatunnolla viskata ne pois jos ei tarviikaan. Mutta jos ei kerää kuitetteja ja jälkeenpäin sit haluiskin mitalin ansiokkaasta ahertamisesta, niin johan sit "vituttaa" kun joutuu ajaa koko roskan uudestaan jotta saa ne leimat/kuitit.
Mutta toki kukin tavallaan! :)
Kiitos tsempeistä. Ainakin yritän brevettiä loman aikana. Menee heinäkuun puoleen väliin. Tai jos oikein nipistää aikatauluja niin 4. tai 5. päivä heinäkuuta voi ehtiä. Sitten voisi kokeilla toista brevettiä heinäkuun puolessa välissä, jos nälkä kasvaa syödessä :)
Ymmärsinkö oikein, että brevet kortit voi tilata ja brevetit ilmoittaa jälkikäteen, kunhan kuitit on tallessa? Paljonko pelkkien korttien tilaaminen maksaa? Onko niin että yksi kortti = yksi brevet vai voiko samalla kortilla ilmoittaa useampia brevettejä?
Ymmärsinkö oikein, että brevet kortit voi tilata ja brevetit ilmoittaa jälkikäteen, kunhan kuitit on tallessa?
Onko niin että yksi kortti = yksi brevet vai voiko samalla kortilla ilmoittaa useampia brevettejä?
Ekaan kysymykseen JOO. Jälkimmäiseen kysymykseen eka vaihtoehto oikein, eli 1 kortti = 1 brevet. Jokainen kortti saa oman "homologation" vaimikäseoli numeron, eli järjestysnumeron monesko brevetti on mualimassa se. Siksi yksi per kortti. Ne kortit on kiva säilöä mitalien ja kuittien kanssa johonkin kansioon. Sit voi ihailla missä huoltsikoilla on Cokista esim 5 vuotta sitten ostanut ajaessaan. :)
Wateista veilä puheen ollen. Mitä tarkoittaa 200 wattia noin suurin piirtein vauhdeissa 100 kg kuskilla? Mulle watit on täyttä hepreaa...
Wateista veilä puheen ollen. Mitä tarkoittaa 200 wattia noin suurin piirtein vauhdeissa 100 kg kuskilla? Mulle watit on täyttä hepreaa...
Data parilta viime lenkiltä näyttää että minulla keskiteho 200-210W tarkoittaa noin 29 km/h keskinopeutta. Ajot suoritettu Espoon/Kirkkonummen ympäristössä ja kuskilla painoa aikalailla tuo 100 kg.
Ymmärsinkö oikein, että brevet kortit voi tilata ja brevetit ilmoittaa jälkikäteen, kunhan kuitit on tallessa? Paljonko pelkkien korttien tilaaminen maksaa? Onko niin että yksi kortti = yksi brevet vai voiko samalla kortilla ilmoittaa useampia brevettejä?
Sikäli mikäli ehdit saada kortin ja lähettää sen eteenpäin ajoissa niin juu. Kaksisatasten jäljellä olevat deadlinet on 5.7. ja 13.9. eli viimeistään noina päivinä pitäisi brevetti aloittaa (lopetus saa mennä seuraavalle päivälle) ja siitä viikon sisällä pitäisi olla kortit Paavolla. Kortit maksaa egen kpl, lisäksi pitäisi maksaa kympin kausimaksu. Eli ekan brevetin hinnaksi tulee 11€, sitten 1€ per brevetti. Jos et ole vielä löytänyt tänne (http://www.randonneurs.fi/nain-osallistut-brevetille/) niin kannattaa lukea.
Mitä tarkoittaa 200 wattia noin suurin piirtein vauhdeissa 100 kg kuskilla?
Riippuu esim. mäen jyrkkyydestä, tuulesta, ynnämuusta :) http://bikecalculator.com on kapistus jolla voit laskeskella tommoisia.
Noin pienissä wateissa mitä heitin ei ole mitään muodikasta. :eek:
Mutta tosiaan noin muuten originaalille kysyjälle, ei muuta kuin rohkeasti baanalle, ja aloita siitä 2-satasesta! Jos 120 meni kuolematta, kyllä se 200:nen ainakin menee sit "pientä kuolemaa" tehdessä! Ja kun 200:sen saa ajettua, kroppa imee siitä voimaa niin paljon että parin viikon päästä siitä mennee 300 jne! Tsemppiä vaan!
En minäkään omista mitään watteihin päinkään, mutta näin on minulle noilla reissuilla puhuttu ja taottu kalloon :).
Kortinkin saa edullisesti ja vaivattomasti (http://www.randonneurs.fi/nain-osallistut-brevetille/).
Matkalla, väsymyksen hetkellä hämmästelin taskuun taitellun pienen pahvinpalan ryhdistävää ja päämäärätietoisuutta lisäävää vaikutusta.
Loppuleimaa R-kioskilta hakiessa myyjäänkin tarttunut innostus ja saadut onnittelut lämmittivät mieltä.
Nyt se on sitten takana. Lähtö eilen klo 18.14 ja paluu tänä aamuna klo 4.18. Ajonaikainen keskivauhti ehkä 23. Matkaa tuli 202 km. Tosin tämä ei ollu brevet koska, ei täällä aamulla neljän aikana ollut mikään paikka auki enkä lähtiessäkään hakenut kuittia. Lähtiessä söin pizzan ja sitten reissun aikana ruisleipää, banaania, kahvia ja energiapatukoita. Juomana urheilujuomaa ja vettä. Tuuli oli pääasiassa sivuttainen. 90-120 km oli pieni vastatuuli. Yöllä yhden jälkeen piti laittaa pitkät housut ja hiihtotakki päälle.
mikkopoika
06.07.2015, 08.14
Onnea Ahvenelle! Oliko hyvä reissu?
Itseänikin kiehtoisi brevetit, ei ole tullut kokeiltua. Toistaiseksi pisin päivämatka 144 km. Minkälaisella varustuksella teillä on tapana noita ajaa, lähinnä tavaran määrä, meneekö kaikki tarvittava takataskuihin? Reppu selässä, laukun kanssa? Miten esim. lukko, voisi kuvitella, että pidemmällä siivulla voisi olla kiva pitää taukoa, miten pyörän kanssa, jos olisi tarve jättää se hetkeksi parkkiin?
StantheMan
06.07.2015, 08.41
Pyörässä ei koskaan ole lukkoa ollut. Ja aika usein tauolla toive on ollutkin, että joku varastaisi pyörän. Olisin voinut työntää alkuvauhdit ;)
Kiitos. Oli niin hyvä reissu, että tämä ei varmasti jää viimeiseksi brevetiksi.
Minulla oli pieni juomareppu mihin kaikki tavara mahtui kyytiin. Alkumatkasta repussa olleet takki ja juoksutrikoot veivät repusta suurimman tilan samoin kuin 1,5 litraa vettä. Voisin kuvitella, että vähän isommalla satulalaukulla reppua ei tarvisi. Varsinkin, jos juomapuolen saa muuten järjestettyä.
2 kertaa pysähdyin Shellille kahville enkä lukinnut pyörää. Jätin sen niin, että se näkyi osittain ikkunasta.
Nostetaanpa tätä ketjua ylös. Ensimmäisestä brevetistäni on lähes päivälleen 5 vuotta aikaa ja sen jälkeen on joka kesä tullut ajettua yksi tai useampi, mutta matkat ovat jääneet kuitenkin tuohon lyhimpään. Nyt tänä kesänä on paremmat mahdollisuudet ajaa pidempi brevet, joko 400 tai 600 km. Mitä on otettava huomioon pidemmälle brevetille valmistauduttaessa? Matka on kilometreinä kaksin- tai kolminkertainen kaksisataseen, mutta rasittavuudessaan varmastikin enemmän. Tuleeko nukkumatti jossain välissä pidemmällä matkalla? Päähän tulee varmasti ajatuksia harrastuksen järjettömyydestä ja reissun keskeyttäminen käy varmasti monta kertaa mielessä etenkin kun tarkoitus on ajaa yksin. Miten te kokeneemmat brevet kuskit olette päässeet näistä mentaalipuolen jutuista yli, jos ja kun tosissaan alkaa väsyttämään?
Nukkuu kun väsyttää? Minulle tuli yllätyksenä, että 600km brevetillä saisi ottaa täydet yöunet hotellissa välillä. Illalliset ja aamupalat päälle.
Sittenhän se on kaksi 300km ajoa, jotka menevät nätisti.
Nukkuu kun väsyttää? Minulle tuli yllätyksenä, että 600km brevetillä saisi ottaa täydet yöunet hotellissa välillä. Illalliset ja aamupalat päälle.
Sittenhän se on kaksi 300km ajoa, jotka menevät nätisti.
Minulla luultavasti menisi ensimmäinen kohtuudella, mutta toinen ei. Siksi tarkoitus ajaa (lähes) samoilla silmillä.
Minä en siis ole mikään brevetti kuski, mutta kyseenalaistan kyllä samoilla silmillä ajamisen, mikäli aikaraja antaa periksi.
Hyvät yöunet ja kunnon ruoka. Ajaminen on toisena päivänä helpompaa, mitä ensimmäisenä.
The flying Chocobo
06.07.2020, 14.17
Unen tarve on kovin yksilöllistä eikä yleispätevää ohjetta voi antaa. Minä olen sen verran hidas kuski, että noin puolivälissä ei jää aikaa (omasta mielestä) kunnon uniin. Lisäksi jonkun 300km jälkeen muinulla käy keho niin kierroksilla, että nukkuminen on aika onnetonta. Mutta kyllä pienikin silmien ummistaminen auttaa. Jos saat helposti unen päästä kiinni ja aikaa on, kannattaa torkkua hiukan. Itse olen ajanut omat 600:ni sekä yksillä silmillä, että minitorkuilla. Väsymyksen määrä minulla molemmissa sama. Mutta saat osviittaa hyvin kun ajat nuo lyhyemmät alle. 200 valmistaa 300:lle joka puolestaan valmistelee sinua 400:lle joka sitten on hyvä astinlauta 600:een. Viimeistään tuon nelisatasen jälkeen alkaa olla hyvä kuva siitä mitä 600 vaatii. Minulla suurimmat haasteet on liittyneet satulaan (jota ei pitäisi olla) ja toisaalta ruoansulatuksellisiin juttuihin. Juu, ja kyllä mentaalipuolen haasteitakin tulee muiden haasteiden kautta, jolloin sitä miettii homman järkevyyttä. Minulla matkan pituuteen liittyvät henkiset haasteet on vahvoimmillaan ensimmäisten satasten aikana ja kun puoliväli on ylitetty niin se helpottaa kun vaan rallatellaan kotimatkaa. Jos saat kavereita mukaan, niin ne auttaa ihan suunnattomasti henkisen väsymyksen puolella. Yksin ajaessa minä höpisen itsekseni aika tavalla. Olen koettanut ottaa nuo henkiset haasteet tässä kohtaa hyvänä itsetuntemuksen lisääjänä ja matkana oman mielen niille alueille joissa ei välttämättä aina vieraile. Joka tapauksessa suosittelen lämpimästi myös pidempien matkojen kokeilemista, niistä avautuu aika lailla toisenlainen kuva hommaan kuin pelkistä 200:sta. Onnistuneita reissuja!
tempokisu
06.07.2020, 15.50
Ei nukuttanu, saa perillä sitten nukkua ( paitsi ei pystyny...)ja kun olen muutenkin vähäuninen.... sama juttu kun ^ 400km lenkin jälkeen alkoi hahmottua mitä ylipäätään voi jaksaa. Mutta se henkinen päätös että nyt ajetaan 700km oli tärkeä; eikä siten että ajetaan nyt 500km ja katsoo sitten.
Kyllä, sitten kun on "enää" reilu satanen jäljellä niin sehän on että kohta ollaan kotona...
Pahinta oli hiertymät kämmenissä, ja oli se peppukin hellänä. Pitkien lenkkien päätteeksi kävin uimassa, mutta noitten 700+km jälkeen vain pieni kastautuminen rannassa kun oli hivenen heikko olo....
Yllätyin että sitä ei ollu mikään kaamea nälkä lenkin jälkeen, 12 tuntia lenkin jälkeen tärisin ja hikoilin sängyssä, join jotain ja sitten kun pystyi, niin keittoa varovasti.
Mutta olihan se hieno tunne kun mittarin lukemat vääntyi 700-muotoon :cool:
Pitkiä lenkkejä ei ole ikävä, olen iloinen että ajoin ne aikanani ( reilu 10v sitten) niin tuli ajettua. Jännitti kun kisoihin olisi menny, hieman pidempiin lenkkeihin varmaan rahkeet kestäisi, mutta jos suunnittelen etukäteen että nyt ajetaan 300km - alkaa jännittään niin paljo että ....en kaipaa sitä jännittämistä enää ollenkaan.
Jami2003
06.07.2020, 17.19
Joo kyllä tuo lepäily on itsestä ja omasta nopeudesta kiinni sekä tarpeesta lepäämiseen. Omasta kokemuksesta sanoisin että aamuyön tunteina jostain klo 4 - klo 7 välillä mun on kyllä hyvä ottaa torkut. Viime kolmesatasen jälkeen kun kotiuduin 3.30 sain ihan hyvin unen päästä kiinni. Ja kun heräsin puoli kasilta oli olo hämmästyttävän freesi 3 ja puolen tunnin unien jälkeen.
Tässä kuussa ajettavan 400 km aikataulutus on aamulla klo 6 matkaan ja puolilta öin kotona ja joka siis menee samoilla silmillä. Jos kaikki menee hyvin elokuussa ajan 600 km ja siihen kyllä pitää jo sitten lepotauko suunnitella. Varmaan joku 350 ekana päivänä ja 250 km toisena. Paljon kiinni minne keksii ajaa. Yritän aina suunnitella reitin mielekkääksi ja jos 600 km lepää niin pitäähän se olla joku kiva paikka.
Mutta kaiken kaikkiaan brevettien ajaminen on minusta sellaista että ajamalla niistä oppii joka kerta lisää itsestä, kalustosta, reitistä jne. Sen takia itse pidennän reissua kuukausi kuukaudelta.
twentyniner
06.07.2020, 17.38
Itse olen ajanut aikoinani yhden kuussatasen, minulla oli ilo ja kunnia ajaa se kokeneen kaverin kanssa. Vedettiin perus tyyliin, aamusta aikaisin liikkeelle ja seuraavana päivä puolita päivin kotona. Omat huomioni matkan varrella oli tasaisuus kaiken suhteen, vauhti, tauot, ravinto, neste jne. Itselleni ehkä vaikein paikka oli 24h kohdilla aamun sarastaminen kivasti alkoi aamuaurinko lämmittämään ja kun aikaa takarajaan oli reilusti, alkoi jokainen pienikin nurmialue näyttämään sopivalta pikku nokosille. Turha venyttäminen olisi vain pidentänyt aikaa tienpäällä ja ei se ainakaan väsymykseen olisi auttanut. Yksillä silmillä ja mahdollisimman tasaisesti olisi minun vinkkini.
Profiilissa näyttää edelleen olevan mies kuussatasen jälkeen kotiportilla ��
tempokisu
06.07.2020, 18.30
Mun mielestä nämä pitkät pitää ajaa yksin. Se kun on niin yksilöllistä eväshetkien tarve yms. ei nämäkään aina ihan putkeen menny, pariin otteeseen piti keskeyttää koko pitkä lenkki kun yksinkertaisesti energiat loppui kesken. Kun ei tajunnu minnepäin tässä nyt pitäisi ajella niin - paras soittaa isälle että tuu hakeen....no siitäkin sitten oppi että evästä on syötävä suht tasaseen, ja juotava nestettä kans.
Mulla oli hyvä kun oli vakioeväspaikka Valkeakoskella, ja pariin paikkaan huolto toi evästä. Eväspaikoilla ei saa istua!
pimeän hetket oli vaikeimpia ja välillä pelottikin, mutta sitten taas aamunsarastuksen hetket kaikkein hienoimpia kun luonto heräsi ja ihan varmasti ne peurat ja ketut ja puput oli siinä mua tsemppaamassa :) mutta useaankin otteeseen pidin mielessä että ( Apulantaa mukaillen) "kivusta nautintoon on matkaa pelottavan vähän, jos edes sitäkään..."
Kun se matkan tasaluku kääntyi vähän ennen "maalia" niin kyllä mä nostin kättä ylös että jees :D
Vanhana mikään ei ole hauskempaa kuin muistella nuorena kokemiaan koettelemuksia, kuten kisoja ja pitkiä lenkkejä. Se mikä silloin itketti, naurattaa nyt.
( tarkennuksena että ihan kaikki koettelemukset ei edelleenkään naurata, mutta niitä ei auta edes muistella )
Mutta eikös tuossa 600km brevetissä ole tosiaan 40h aikaa? Ymmärrän kyllä yöllä ajamisenkin mahtavuuden ja itsensä haastamisen, mutta jos vaan mietitään ajamisen helppoutta, niin kunnon yöunia ja ateriaa puolimatkassa ei kyllä voita mikään.
Ymmärrän kyllä pointin. Itselläni jokainen kerta on ihmetyttänyt että miksi kaikesta huolimatta ajaa kuin tuli takapuolen alla sen sijaan että menisi rauhassa nautiskellen. Joku vamma päänupissa varmaankin.
Jami2003
07.07.2020, 08.40
Ehkä kyse on siitä että vaikka brevet ei ole kisa niin kello kuitenkin käy koko ajan :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.