PDA

Näytä tavallinen näkymä : takavaihtaja osuu pinnoihin, Campagnolo



mikkopoika
14.06.2015, 09.49
Onko ratkaisuehdotuksia tai kokemuksia tällaisesta? Kun ketju on suurimmalla rattaalla, takavaihtaja hipsuu pinnoihin. Rajoitinruuvilla vaihtajan saa säädettyä siten, että kevyesti polkien ongelmaa ei ole, mutta kovemmin kammetessa osuu. Jos rajoittimen säätää hyvin siten, että ketju ja ratas ovat kunnolla linjassaan, vaihtaja hipsuu pinnoihin jatkuvasti. Tietenkään ongelmaa ei ole muilla vaihteilla.

Pitäisikö rataspakan juureen laittaa joku spaceri vai mitä? Voimansiirto on Campagnolo Centaur, 10 pykälää. Vaihtajan vääntymisestä ei varmaankaan ole kyse, suurin ratas vaan on niin lähellä pinnoja, että vaihtajan on tultava ihan pinnoihin kiinni.

Ostin pyörän käytettynä vuosi sitten, sama ilmiö on ollut koko ajan, mutta nyt rupesi vasta enemmän häiritsemään, kun säädin noita vaihteita.

http://i3.aijaa.com/b/00112/13868893.jpg

http://i10.aijaa.com/b/00599/13868894.jpg

pepper
14.06.2015, 10.02
En tiedä valehteleeko mun silmät mutta näyttäs olevan kierossa koko vaihtaja?

lai
14.06.2015, 10.18
En tiedä vääristääkö kuva, mutta mun mielestä vaihtajan korvake näyttää vääntyneeltä.

Kannattaa nyt ensiksi tarkistaa seuraavat asiat:
-Onhan kiekko kunnossa/pinnat varmasti riittävän kireällä? Kuulostaa siltä kun runttaa niin pinnat elää liikaa?
-Onhan Campan pakka oikein kasattu/ ainakin toisissa Campan pakoissa on nuo rattaiden välispacerit irtonaisia. Siis jokaisessa välissä on varmasti spacer.
-Pakka kunnolla kiinni muistaakseni noin 40Nm kireydellä.
-Vaihtajan korvake suorassa, vaihtaja pakka ketjut yhdistelmä linjassa.
-Kiekko varmasti takahaarukassa oikein ja pikalinkut riittävän kireällä

Tuon jälkeen vaihdevaijeri irti ja säädetään rajoitinruuvi siten että ei ota pinnoihin kiinni jne...

nure
14.06.2015, 14.03
Mikä takanapa/vapaaratas? Oliskohan se mahdollista että tungettu kymppipakka sopimattomaan napaan, ajatus vain...

Jos kaikki suoria niin koittaisin spaceria tuonne sisäpuolelle, ei sinäänsä haittaa jos ei sitten taas pakka ala raapia haarukkaa...

Fuuga
14.06.2015, 14.07
Esim. Mavicin campan vapaarattaassa ei ole spaceria viimeisen (isoimman) rattaan ja vapaarattaan rungon välillä. Sen sijaan vapaarattaan rungossa on pienet pykälät, jotka erottavat isoimman rattaan rungosta ja pitävät rattaat riittävän erossa rungosta ja pinnoista..
Äkkiseltään tosiaan näyttäisi siltä, että korvake olisi vääntynyt pystysuoran akselin suhteen vasemmalle.

ealex
14.06.2015, 17.11
Kiekko ei ainakaan ole Sheldonin opin mukaisesti kasattu – vetopuolen vetopinna on sisempänä, joten veto päällä se työntää toista pinnaa ulos, jos se olisi ulompana, pinnat työntyisivät sisään veto päällä. Voisi tosin tälläkin kiekolla kaikki toimia hyvin, jos ongelma on esim. korvakkeessa tms.
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#side

juu-zo
14.06.2015, 21.42
Tarkista vaihtajan korvakkeen suoruus ihan ekana.

mikkopoika
14.06.2015, 22.19
Kiitos vastauksista.

Kiekko on kunnossa ja pinnat kireällä. Kiekko on varmaan löysähkö (ja väärinpäin pinnattu), mutta en pitäisi sitä merkittävänä ongelmana. Pakka on juuri äskettäin kasattu ja kiristetty, spacerit on ok. Myös napa ja vapaaratas näytti asialliselta, tarkempaa mallia niistä en tiedä.

Vaihtajassa ei ole erillistä korvaketta, vaan se on kiinni ruuvilla teräsrungossa. Näytti mun silmään suoralta. Otin tarkempia kuvia, ehkä tuossa näyttäisi olevan kuitenkin turhan sisässä tuo vaihtaja... Tuntui vain, että jos vaihtajaa säätää ulommaksi, ketju ei täysin pykimättä mene pikkurullille.

Ehkä seuraavaksi zoomailen vielä kiinnityskohdan suoruutta ja koitan säädellä tarkemmin.

http://i1.aijaa.com/b/00598/13870105.jpg

tunkkari
14.06.2015, 22.35
Kyllä kait tuo ketju näyttää sissäänpäin kiertävän ekan rissan kohdalta. Taitaa olla vaihtaja saanut kipeetä?

arctic biker
14.06.2015, 23.12
Häkki näyttää todellakin propellilta! Ja taitaa vaihtajan säätökin olla poskellaan, lienee teräsrunko niin niissähän ei erillistä irrotettavaa kannatinta olekaan.

pepper
14.06.2015, 23.21
Ei silmät valehdellut tossa ekassa kuvassa, melko kierossa on toi vaihtaja(tuohan vääntää ketjulinjankin jo ihan perseelleen tossa kuvassa)
Vaihtaja vaihtoon, tuskinpa enää saa kuntoon.

Fuuga
14.06.2015, 23.22
Juu, tuosta kuvakulmasta näkee, että ketjulinja ei ole suora rattaan ja rissapyörän välillä, eli rajoitinta tiukemmalle vain.
Se, että häkki ei ole ihan suora ei haitanne, sillä se on vino alhaalta ja nimenomaan ulospäin, jolloin sen ei ainakaan pitäisi ottaa kiinni pinnoihin.

Antti Salonen
15.06.2015, 00.37
Viimeisen kuvan perusteella takavaihtaja on useamman millin liian sisällä, ja siksi varmastikin osuu pinnoihin. Ylempi rissa on kuvassa aika vinossa, mutta luultavasti vain siksi, ettei se ole isoimman rattaan kanssa linjassa ja ketju vääntää sen vinoon. Ylemmässä rissassa on aika paljon vapaaliikettä vaihtajan paremman toiminnan takia.

Eli rajoitinruuvia vähintäänkin kireämmälle, ettei vaihtaja pääse osumaan pinnoihin, ja luultavasti vaijeria myös löysemmälle jotta vaihtaja olisi paremmin linjassa rattaiden kanssa.

TERU
15.06.2015, 07.26
Häkki näyttää todellakin propellilta! Ja taitaa vaihtajan säätökin olla poskellaan, lienee teräsrunko niin niissähän ei erillistä irrotettavaa kannatinta olekaan.

Häkki on vääntynyt, liekö ketju vetänyt ongelmatilanteessa kun uolspäin on propelilla. Sisärajoitinta on siksi pitänyt säätää liian alas, toiminta muutoinkaan ei voine olla kunnollinen.

Häkin aisat oikeavat helposti kun purkaa ne erilleen ja oikaisee tarkasti jotain todella suoraa pintaa mittauksessa apuna käyttäen. Mieluummin hiukkka sisäänpäin kuin noin ulospäin, jos itse ei ryhdy hommaan, niin uusi vaihtaja on edullisempi kuin huoltoliikkeeseen vienti.

orc biker
15.06.2015, 09.07
Kannattaa varautua siihen, että jossain vaiheessa paukkuu pinnoja, jos ketju on kihnuttanut niihin jo tosiaan vuoden verran. Metallin väsymisen alkuja ei välttämättä silmälläkään näe.

Ihmekameli
15.06.2015, 09.11
Eli rajoitinruuvia vähintäänkin kireämmälle, ettei vaihtaja pääse osumaan pinnoihin, ja luultavasti vaijeria myös löysemmälle jotta vaihtaja olisi paremmin linjassa rattaiden kanssa.

Tämä.
Mikä Tommasini, Fire?

lansive
15.06.2015, 10.00
Korvake kannattaa myös tarkistaa. Liikkeestä löytyy siihen työkalu, jos itsellä ei sellaista ole. Silmällä ei näe riittävän tarkkaan onko suorassa vai ei. Tässä tapauksessa epäilisin vahvasti, että korvakekin on vähän mutkalla kun vaihtaja on noin paljon rusetilla.

arctic biker
15.06.2015, 17.16
Sillai hauska säie taas kerran että aloittajan pulmaan tulee vastauksia, Mikko vetää synteesiä kehen vaiko mihinkäänkö uskois!
Luin läpi ja Lansive kirjoittaa asiaa, Teru tottakai enkä minäkään aivan ulalla ole. Tunkkari ja pepper ovat minusta asian oivaltaneet.
Oma hoito-ohjeeni on että uusi takavaihtaja ja lansiven ohjeitten mukaan. Ugh.

mikkopoika
15.06.2015, 20.53
Kannattaa varautua siihen, että jossain vaiheessa paukkuu pinnoja, jos ketju on kihnuttanut niihin jo tosiaan vuoden verran. Metallin väsymisen alkuja ei välttämättä silmälläkään näe.

Kirjoitin aiemmin "Kun ketju on suurimmalla rattaalla, takavaihtaja hipsuu pinnoihin. Rajoitinruuvilla vaihtajan saa säädettyä siten, että kevyesti polkien ongelmaa ei ole, mutta kovemmin kammetessa osuu."
-> Eli aika vähän on kihnuttanut. Kilometrejä pienimmällä pykälällä tulee melko vähän. Mutta hyvä huomio.


Mikä Tommasini, Fire?
Hienosti bongattu, juuri se.


Korvake kannattaa myös tarkistaa.

Vaihtajassa ei ole erillistä korvaketta, vaan se on kiinni ruuvilla teräsrungossa.
Myös rungon uloke näyttäisi omaan silmään normaalilta.


Sillai hauska säie taas kerran että aloittajan pulmaan tulee vastauksia, Mikko vetää synteesiä kehen vaiko mihinkäänkö uskois!
Luin läpi ja Lansive kirjoittaa asiaa, Teru tottakai enkä minäkään aivan ulalla ole. Tunkkari ja pepper ovat minusta asian oivaltaneet.
Oma hoito-ohjeeni on että uusi takavaihtaja ja lansiven ohjeitten mukaan. Ugh.
Juu, hienoa että tulee vastauksia. Hyvähän tätä on spekuloida. Kävin säätämässä ja kattelemassa lisää. En tiedä valehteleeko kuvat, mutta livenä tuo vaihtaja näyttäisi olevan ok.

Ja vaikka olisikin vääntynyt, ei se poista sitä faktaa, että häkki tulee vain liian lähelle pinnoja. Ylempi rissa ei voi olla kauempana pinnoista, muuten putoo ketjut jo pienemmälle rattaalle. Joten olen päätymässä siihen, että kyse on kiekon epäoptimaalisesta kasaustyylistä ja/tai löysyydestä tai jostain epäsopivuudesta alueella napa/vapaaratas/kiekko. Ehkä mä ajelen tuolla tollai ja kattelen ens kesänä tiukempaa ja kepeempää kiekkoo alle. Nyt on tosiaan säädetty siten, että isoimmalla rattaalla kevyesti polkien ei osu, mutta runtattaessa osuu.

https://photos-2.dropbox.com/t/2/AACGwEiDkQNoD0VnDoLJBjQro8TNuz7-zcfIbqy8YtGUSA/12/3818237/jpeg/32x32/1/_/1/2/2015-06-15%2019.11.55.jpg/CP2F6QEgASACIAMgBCAFIAYgBygBKAI/ZerhcrLxj_JfhCfNNE2wMJ-YW4ZdEf9xQyd39EDCpdc?size=1280x960&size_mode=2

mikkopoika
15.06.2015, 20.58
Offtopic: tuli noista kuvista huomattua, että onpa sköndäset ketjut taas. Vaihdoin uudet recordin ketjut kuukausi/500 km sitten ja öljyä on käytetty hyvin kohtuudella. Putsasin tuolloin rissat ja takapakan. Olen vain ollut sitä koulukuntaa, että tehdasrasvoja ei kannata poistaa. Ehkä pitää kääntää takkia tuossa asiassa, melkosta töhnää maantien varsilta löytyny.

mhelander
15.06.2015, 21.15
Mun Campan vaihtajan säädöt oli vaikeita kun ylempi rissa oli väljä. Silloin joutuu rajoitinruuvilla antamaan tilaa että vaihde vaihtuu ja herkästi jää häkki kihnuttamaan pinnoihin.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

tunkkari
15.06.2015, 22.33
Offtopic: tuli noista kuvista huomattua, että onpa sköndäset ketjut taas. Vaihdoin uudet recordin ketjut kuukausi/500 km sitten ja öljyä on käytetty hyvin kohtuudella. Putsasin tuolloin rissat ja takapakan. Olen vain ollut sitä koulukuntaa, että tehdasrasvoja ei kannata poistaa. Ehkä pitää kääntää takkia tuossa asiassa, melkosta töhnää maantien varsilta löytyny.
Vaihdoin ketjut ja unohdin puhdistaa tehdasrasvat ennen testilenkkiä. 10km ja ihan musta ketju... Ei se normivoideltuna sellaseksi mene millään lenkillä. Kannattaa varmaan kääntää takki :)

TERU
16.06.2015, 07.29
"Ja vaikka olisikin vääntynyt, ei se poista sitä faktaa, että häkki tulee vain liian lähelle pinnoja. Ylempi rissa ei voi olla kauempana pinnoista, muuten putoo ketjut jo pienemmälle rattaalle. Joten olen päätymässä siihen, että kyse on kiekon epäoptimaalisesta kasaustyylistä ja/tai löysyydestä tai jostain epäsopivuudesta alueella napa/vapaaratas/kiekko. Ehkä mä ajelen tuolla tollai ja kattelen ens kesänä tiukempaa ja kepeempää kiekkoo alle. Nyt on tosiaan säädetty siten, että isoimmalla rattaalla kevyesti polkien ei osu, mutta runtattaessa osuu."/mikkopoika

Ei pitäis ajaa ollenkaan ennenkuin oikaistaan häkkiä. Ketju kulkee pahasti väärin rissoilla, kun häkki on klinahtanu. Kiekon vaihdolla ei asia korjaannu. Takavaihtaja tarttuminen pinnoihin voi rikkoa rungonkin, kun ei ole erillistä vaihtajan korvaketta. Henkilövahingoista puhumattakaan!

mikkopoika
16.06.2015, 08.02
Tämän mä laitoin eilen, mutta ei näytä puhelimen kautta näkyvän.

Eli nyt takaisin säädettynä näyttää tuolta.
http://i10.aijaa.com/b/00541/13871432.jpg

TERU
16.06.2015, 08.18
Kuvat näyttävät vääristävän ja lisäävän vinoutumaa, viimeisen kuva mukaan asia ei niin pahalta näytäkään. Mikäli vaihteet toimivat koko alallaan tyydyttävästi, niin mikäpä tuossa ajellessa.

oem
16.06.2015, 09.01
Näyttää siltä että pinnit on mutkalla. Kannattaa korjata jollakin aikavälillä ja laittaa uudet pinnit oikein.

lansive
16.06.2015, 09.40
Offtopic: tuli noista kuvista huomattua, että onpa sköndäset ketjut taas. Vaihdoin uudet recordin ketjut kuukausi/500 km sitten ja öljyä on käytetty hyvin kohtuudella. Putsasin tuolloin rissat ja takapakan. Olen vain ollut sitä koulukuntaa, että tehdasrasvoja ei kannata poistaa. Ehkä pitää kääntää takkia tuossa asiassa, melkosta töhnää maantien varsilta löytyny.

Päälipuoleltahan ne ketjut tietysti puhdistetaan ennen käyttöä. Ei se varastorasva pinnassa auta mihinkään. Älä liota niitä vaan pyyhit tärpättiin kostutetulla rätillä ylimääräiset pois.

On topic. Minulla on pyörä jossa on Campan vaihteet, suora korvake ja ehjä vaihtaja, eikä todellakaan mene noin läheltä pinnoja takavaihtaja. Akuutin ongelman olet saanut poistettua, mutta suosittelen silti korvakkeen tarkastusta. mhelander muistuttikin jo ylärissasta, jonka ylenpalttinen väljyys aiheuttaa ongelmia missä tahansa pyörässä.

cuppis
16.06.2015, 09.55
Itsellä meni takavuosina runko lunastukseen kun pinnoihin osunut vaihtaja pyörähti ympäri ja silpoi mennessään haarukan yläputken. Suosittelen ongelman poistamista pikimmiten etenkin kun on kyseessä kaunis Tommasini.

mikkopoika
17.06.2015, 07.58
Intouduin tilaamaan uudet kiekot. Katsotaan noin viikon päästä, miltä näyttää niitten kanssa... Edelleen olen sitä mieltä, että perusongelma on se, että rataspakka tulee liian lähelle pinnoja. Jos mulla ois luotisuora häkki, ei sitä kuitenkaan voisi säätää kauemmaksi pinnoja, muuten tippuu jo kakkosrattaalle.

Kiekkojen uusiminen on himottanu aiemminkin, nyt sai hyvän syyn painaa nappia. Ny on tulossa Campan Sciroccot.

Warlord
17.06.2015, 08.53
Kokeile laittaa millin spaceri pakan taakse.

TERU
18.06.2015, 16.17
Intouduin tilaamaan uudet kiekot. Katsotaan noin viikon päästä, miltä näyttää niitten kanssa... Edelleen olen sitä mieltä, että perusongelma on se, että rataspakka tulee liian lähelle pinnoja. Jos mulla ois luotisuora häkki, ei sitä kuitenkaan voisi säätää kauemmaksi pinnoja,
muuten tippuu jo kakkosrattaalle.

Kiekkojen uusiminen on himottanu aiemminkin, nyt sai hyvän syyn painaa nappia. Ny on tulossa Campan Sciroccot.


Hyvä, uusien kiekkojen hankinta on aina mielekästä. Ongelmaa takavaihtajasta ne eivät poista, jotain siinä on sujahtanut, joko häkki tai korvake. Uusien kiekkojen innoittamana yritä saada myös tuo sujahdus pois, se parantaa vaihteiden toimivuutta, hienosäädön ei tarvitse olla kovinkaan kohdilla, kun toimivat hienosti. Samalla poistuu uhka vaihtajan joutumisesta pinnoihin.

mikkopoika
26.06.2015, 17.20
Nyt on uudet kiekot alla. Ko. ongelma poistui sen myötä. Nyt pakka on kauempana pinnoista, eikä häkki enää osu pinnoihin. Bonuksena pyöriviä massoja lähti melkein puol kiloo pois :eek:. Ei huono päivitys... Ehkä spacerilla oltais päästy samaan lopputulokseen, mutta kyllä nuo kiekotki oli päivittämisen tarpeessa.

http://i10.aijaa.com/b/00465/13881653.jpg

RaleK
02.07.2015, 09.21
Onko sattumaa vai tyyppivika, mulla on 12v vanha Olmo jossa C:n Xenon-osat. Sama vika, kun ketju on edessä ja takana isolla rattaalla niin takavaihtaja osuu pinnoihin. Säädot ei auta, jos takaa kiristää l-ruuvia niin kilinät loppuu kyllä mutta eipä ketjukaan enää kiipeä isolle rattaalle..

Velogi
11.07.2015, 11.35
Itsellä meni takavuosina runko lunastukseen kun pinnoihin osunut vaihtaja pyörähti ympäri ja silpoi mennessään haarukan yläputken. Suosittelen ongelman poistamista pikimmiten etenkin kun on kyseessä kaunis Tommasini.

Komppaan täysillä. Vuosi takaperin itsellä 100 m sen jälkeen kun vaihtaja kuului napsuttavan pinnaan rämähti kunolla ja vaihtaja meni haarukassa kierroksen ympäri. Tänäkään päivänä en tiedä mikä oli alkuperäinen syy, todennäköisesti vaihtaja / korvake oli kuljetuksessa saanut siipeensä. Uusiksi meni korvake ja vaihtaja. Runko sentään selvisi 2 mm isolla maalin lohkeamisella.