PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kumpi polkupyörä pitkälle miehelle?

random_name
13.06.2015, 23.52
Hei kaikki,

Aluksi haluaisin kiittää tosi kivasta foorumista. Olen vähän silmäillyt tätä (myös muita ketjuja, joissa suositellaan hybridejä) ja mulle jäi tosi hyvä fiilis.

Nyt kuitenkin joudun tekemään vielä uuden ketjun, jossa pyydän apua.

Eli ensin tietoa musta:
186cm pituus, 115 paino ja polkupyöräharrastus on alkanut viime kuun alusta. Ostin tori.fistä käytetyn pyörän, joka ei kestänyt mua (molemmista pyöristä on irronnut 1 pinna ja etupyörä tekee ajaessa kahdeksikkoa). Olen opiskelija, joten hinta on mulle tärkein tekijä. Myöskään fillarin paino ei ole ongelma.

Löysin itselleni 2 sopivaa pyörää XXL:stä. Miksi XXL? Koska hintaan sisältyy 2 huoltoa, jotka maksavat yleensä vähintään 50 euroa. Mielestäni on tosi hyvä lisäys.

Eli seuraavat pyörät:
1) http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/hybridipyorat/merida-crossway-woodland-gent-15-miesten-hybridipyora/p/1109229_1_style
Sopiva koko (löytyy 52, 55, 58). Katselin sitä tänään ja se näytti ihan hienolta (vaikka ulkonäkö on ihan viimeinen juttu mulle). Maksoi 599€ (vaikka en usko, että se on fillarin oikea hinta).

2) http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/hybridipyorat/dbs-logic-k320-md-hybridipyora-15/p/1108339_1_style
Kokoja on vain 48 ja 52. Näytti hienolta. Hinta on 50€ enemmän kuin edellisessä.

On olemassa vielä tämä vaihtoehto:
http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/hybridipyorat/merida-crossway-redwood-gent-eu-15-miesten-hybridipyora/p/1109227_1_style
Koot 52-58. Mutta V-jarrut.

Valitettavasti osia en tunne ollenkaan, joten en osaa sanoa mikä on parempi niissä kaikissa.

Fillaria kaipaan työmatkoihin kesän aikana (320 km kuukaudessa) ja sen jälkeen kouluun (20 km per reitti).

Kiitos kaikille etukäteen.

pepper
14.06.2015, 09.44
Noista kolmesta toi ensimmäinen..
Toisen saat unohtaa,liian pienet koot ja kolmannessa vaihteet hieman heikommat(v-jarrut ei tuonlaisessa käytössä ole yhtään heikommat/huonommat)

via
14.06.2015, 10.31
kaiken kaikkiaan pitkän matkan ajoon V-jarrut on kätevämmät, painaa vähemmän ja ovat halvemmat kuin levyt - levyillä saattaa pysähtyä nopeammin mutta maantiellä on harvoin siihen tarvetta jos ajaa silmät auki

mulla on omassa edessä rullajarru ja takana canti- kyllä kaupungin risteyksissä on pysähtynyt kun olen todennut kulman takaa tulevan etuajo-oikeutetun, kun useimmin on tottunut vain polkemaan läpi, niin ne harvat autot yllättää - ja kun on lähes pysähtynyt kuski usein vinkkaa jatka vaan

nure
14.06.2015, 12.38
Kaikilla jarruilla pysähtyy kuin seinään, kaikilla saa renkaan lukkoon joten ei niitä kannata pitää kriteerinä.

noniinno
14.06.2015, 13.14
Unohda ne V-jarrut. Ihan oikeasti.

pepper
14.06.2015, 13.35
^Varmaan pystyt perustelemaan?

random_name
14.06.2015, 13.52
Kiitos kaikille. Levy- tai v-jarruja en pidä kriteerinä.

Noista kolmesta toi ensimmäinen..

Minäkin olen päätynyt siihen tulokseen.

(v-jarrut ei tuonlaisessa käytössä ole yhtään heikommat/huonommat)

Minulla ei ole koskaan ollut levyjarruja, mutta en ole huomannut mitään vikoja v-jarruissakaan.

painaa vähemmän ja ovat halvemmat kuin levyt

Ei tarvitse aloittaa holy waria pyörän painosta :) Minulle se ei ole ongelma, vaikka olisi +1 kilo. Joka tapauksessa ehkä aion laittaa tarakan ja lastenistuimen, joten kilo enemmän tai vähemmän ei vaikuta.

Todennäköisesti eka vaihtoehto on paras minulle. Varmaan ostan sen.

nure
14.06.2015, 13.57
Taitaa olla tuo eka vähiten huono joten sitten vaan kaupoille!

noniinno
14.06.2015, 14.59
^Varmaan pystyt perustelemaan?
Pystyn, mutta tästä on niin paljon jauhettu, että kukin muodostakoon oman käsityksensä ja arvioikoon tarpeensa. Faktaa on internetti pullollaan. Jopa tällä foorumillakin saattaa asiasta olla joitakin mainintoja. Vaikka en mitään sotaa tässä virittele minäkään, en kuitenkaan pyöränhankkijalle 115kg + lastenistuin suosittele hankkimaan V-jarrullista pyörää ympärivuotiseen käyttöön 100km/viikko joka säällä ajoon. Kuka soratiellä on vannejarrulla vesisateella jarrutellut, tietää perustelemattakin.

nure
14.06.2015, 18.43
Jos ajamisen aloittanut 70-luvulla sen aikaisilla jarruilla ja siitä cantien kautta siirtynyt v-jarruihin jotka tullessaan oli se millä vihdoin saadaan pyörä pysähtymään tehokkaasti, niin nyt vain ihmettelee kuinkas ei pärjätä muuta kuin levyillä? Taitaa olla hieman tuollainen "Miehet puuta laivat rautaa" juttu kyseessä.
Kyllä hyvät v-jarrut kunnon paloilla ja vaijereilla pysäyttää tilanteessa kuin tilanteessa, jopa hiekkatiellä vesisateessa.

JKK
14.06.2015, 19.12
En kyllä ymmärrä miksi levyt olisi huonot? Itse suorastaan rakastan nykyisen pyörän hydraulisilla levyjä. Jarrutustuntuma on aivan loistava.

noniinno
14.06.2015, 19.18
Sanoisin tähän, että ihan sama minulle, uskon että ketjun aloittaja osaa tehdä itselleen parhaan valinnan.

pepper
14.06.2015, 20.33
Eihän levyt huonot ole, ei kukaan niin ole sanonut?
Mutta ei ne mitenkään ylvertaisetkaan ole jarrutehoiltaan ja toisten mielestä noita levyjarruja ei kannata pitää valintakriteerinä...
Toki jos on kaksi tuotetta jotka ovat hinnaltaan kuin muiltakin osin identtiset ja ainoa ero on nuo jarrut niin silloin vaaka varmaan suurimmalla osalla kääntyy levyllisen puoleen ☺

nure
14.06.2015, 22.22
^Ei tosiaan kukaan niin ajattele mutta lähinnä toiset toitottaa sitä että ilman niitä ei edes toimeen tule...

marmar
14.06.2015, 22.38
^Ei tosiaan kukaan niin ajattele mutta lähinnä toiset toitottaa sitä että ilman niitä ei edes toimeen tule...

Varmasti tulee ilmankin levyjä toimeen, mutta talvella sopivalla säällä, kun jarrut häipyy, niin levyjarrujen teho palautuu nopeammin. Lisäksi levyjarruilla kelejä, joissa jarrut menettää tehonsa on paljon harvemmin.

JKK
14.06.2015, 23.02
Varmasti tulee ilmankin levyjä toimeen, mutta talvella sopivalla säällä, kun jarrut häipyy, niin levyjarrujen teho palautuu nopeammin. Lisäksi levyjarruilla kelejä, joissa jarrut menettää tehonsa on paljon harvemmin.

Muistanpa yhden talven kun tulin isoa mäkeä alas ja vannejarruissa ei ollut mitään pitoa. Paksu lumikerros oli satanut päivän aikana ja töistä lähtiessä tapahtui tuo. Ei tullut edes mieleen, että jarrut menettäisivät kaiken tehon.

via
15.06.2015, 11.36
rullajarru on huolettomin

lansive
15.06.2015, 11.58
Todennäköisesti eka vaihtoehto on paras minulle. Varmaan ostan sen.

Jos ei itse osaa säätää napojen laakereita, niin kannattaa kysyä voivatko valmiiksi tarkastaa ettei ole liian tiukalla. Pojalle kun ostin tuollaisen niin siinä olisi aivan ylitiukassa etupää ja varmaan olisi ollut vaihtokunnossa nopeasti jos en olisi säätänyt. Muuten ei pyörästä ole mitään erikoista tullut esille. Ei tuolla hinnalla mitään parempaa löydy uutena. Käytetyistä ehkä löytyy, mutta siinä on omat riskinsä jos ei ole kokemusta pyörien tekniikasta.