PDA

Näytä tavallinen näkymä : Täpäri 26" -> 29" kokemuksia?

JarkkoR
10.06.2015, 15.31
Tervehdys arvon palstalaiset,

Itselläni ollut nyt pari vuotta 26" Gary Fisher 2007 Hi-Fi deluxe täysjousto ja nyt on alkanut himottamaan 29" fillari jossa vaihteet olisi 2x10. Olen itselleni uskotellut, että tuo olisi ehkä "parempi" omassa ajossani, joka keskittyy metsäpoluille (juurakkoa, kiviä) jossa 29" ehkä hiukan "helpommin" ajettava. Myös vaihteista 2x10 tuntuisi jotenkin paremmin toimivalta kun tuo nykyinen 3x9 jossa tuo isoin eturatas ajaa ehkä bashringin virkaa puiden yli ajaessa. Toki tykkään ajella teknistä polkuakin, joten myös kiinnostaa kokemukset miten ketterä 29" on 26" jälkeen.

Budjettina olen miettinyt max ~2000€ jolla pitäisi päästä XT osasarjaan kiinni ja jouston ollessa siellä 100-130 mm luokkaa, joka omaan tarpeeseen pitäisi olla hyvinkin riittävä.

Olisi kiva kuulla palstalaisten kokemuksia, varsinkin jos on kokemusta 26" ja 29" täpäristä, että miten ajo on muuttunut 29" kanssa. Toisena tietenkin kiinnostaa, että onko 29" niin suuri ero onko jäykkäperä vai täysjousto, itse kuitenkin ajelen huvin vuoksi joten täysjousto on ihan omaa mukavuudenhalua kun pystyy ajamaan perse penkissä siellä juurakossakin.

Nyt tullut katseltua millaisia poistoja ja tarjouksia on ollut CRC ym sivuilla ja tuohon budjettiin osuu melko paljon tarjontaa mutta ennen kuin klikkaillaan joku ostoskoriin niin olisi hyvä kuulla mielipiteitä niiltä ketkä oikeasti ovat ajaneet 26" ja 29" pyörillä ja osaavat sanoa onko siirtyminen ollut vaivan arvoista vai ei.

Etukäteen kommenteista kiittäen :)

Jarkko

marmar
10.06.2015, 15.50
Olisi kiva kuulla palstalaisten kokemuksia, varsinkin jos on kokemusta 26" ja 29" täpäristä, että miten ajo on muuttunut 29" kanssa. Toisena tietenkin kiinnostaa, että onko 29" niin suuri ero onko jäykkäperä vai täysjousto

Ero on todella selvä täpärin ja jäykkäperän välillä. Ei se isompi rengas missään nimessä joustoa korvaa. Jos Kriteerinä mukavuus, niin ajele ennemmin 26 täpärillä, kuin 29 jäykkäperällä.

29" kantaa pehmessä merkittävästi paremmin ja ei tökkää yhtä helposti juurakossa / kivikossa. Kovalla alustalla aikalailla sama kummalla ajaa. Ketteryydessä en ole huomannut merkittävää eroa. Siihen vaikuttaa mielestäni rungon geometria ja mitat enemmän kuin rengaskoko.

Tietysti paras on, jos pääset koeajamaan kunnon ympäristöön, niin voit muodostaa käsityksen ihan itse.

JarkkoR
10.06.2015, 15.58
Ok, tämä vastaa omaa käsitystäni myös joten vielä löytyy "perusteita" uuden kaluston hankinnalle :)

Näyttää tuo suomen hinnoittelu olevan vain sen verran eritasolla ulkomaisten kauppojen kanssa joten helposti osto tapahtuu ulkomailta eikä koeajon mahdollisuutta oikein ole vaan osto tapahtuu melko lailla speksien pohjalta.

no-saint
10.06.2015, 16.45
29" on kankea, hutera, istuu tolpan nokassa fiilis, pinnat paukkuu paljon herkemmin, tylsä, harvaan mahtuu leveitä renkaita 2.30->...
26" hauska, ketterä, matalammalla niin varmempi ajofiilis, kiekot kestää paremmin, osat paljon halvempia tällä hetkellä kun 29" ja läskibuumit.
Nämä siis pitkän ihmisen mielipiteet jolla luonnollisesti myös isot rungot. 29" ollut etujousto, täysjousto ja täysjäykkä ja minkään kanssa ajo ei ollut niin varmaa kuin aikanaan 26" täpärillä. Nykyisin läskikuski ja ajo on paljon hauskempaa ja varmempaa kuin 29" ikinä.

no-saint
10.06.2015, 17.08
Sanokaa ny LJL ja Korpelakin jotain 😉

marmar
10.06.2015, 17.40
29" on kankea, hutera, istuu tolpan nokassa fiilis, pinnat paukkuu paljon herkemmin, tylsä, harvaan mahtuu leveitä renkaita 2.30->...
26" hauska, ketterä, matalammalla niin varmempi ajofiilis, kiekot kestää paremmin, osat paljon halvempia tällä hetkellä kun 29" ja läskibuumit.
Nämä siis pitkän ihmisen mielipiteet jolla luonnollisesti myös isot rungot. 29" ollut etujousto, täysjousto ja täysjäykkä ja minkään kanssa ajo ei ollut niin varmaa kuin aikanaan 26" täpärillä. Nykyisin läskikuski ja ajo on paljon hauskempaa ja varmempaa kuin 29" ikinä.

Itse en tunnusta mitään noista 29" heikkouksista. No ehkä helppoudessaan tylsä. No tonnin maasturi pikalinkuilla ja orkkiskiekoilla oli ehkä vähän hutera, mutta kunnon kiekoilla se ei sitä ole alkuunkaan.

Makuasioita, mutta kyllä läskissä jos jossain on tolpan nokassa fiilis. Kokemuspohjainen mutu sanoo, että suunnilleen saman kantavuuden ja ajomukavuuden saa 29" kiekoilla 2 tuumaa leveällä kumilla, kuin 26 kiekoilla 2,35 tuumaa leveällä.

29" osuu mielestäni kaikilta ominaisuuksiltaan suunnilleen 4" kumeilla varustetun läskin ja 26" maasturin puoliväliin. Ihan niinkuin rengaskoosta voisi päätelläkin. Näin siis, jos geometriat ja runkoko samat. Renkaat kapearenkaisissa 2,35...2,4 tuumaa.

Jäykällä läskillä ei pääse kyllä lähellekään hyvän 29" täpärin mukavuuteen, jos meinaa penkistä ajaa mahdollisimman paljon, niin läski ei ole mielestäni vaihtoehto.

IncBuff
10.06.2015, 17.45
Toisena tietenkin kiinnostaa, että onko 29" niin suuri ero onko jäykkäperä vai täysjousto, itse kuitenkin ajelen huvin vuoksi joten täysjousto on ihan omaa mukavuudenhalua kun pystyy ajamaan perse penkissä siellä juurakossakin.

On siinä eroa. Jäykkäperäinen on jäykkäperäinen vaikka siinä isot kiekot olisikin. Sun kannattaa katsoa varmaan joku väh. 120-130mm joustava noilla kriteereillä.

Oulunjulli
10.06.2015, 17.53
Mulla teki muutaman otteeseen mieli rasvata köyttä kun laittoi tuon 29" täpärin parin 26" Cube AMS täpärin jälkeen.
Olisko se ero ollut kerta laakista liikaa kun isommat rattaat ja pari senttä lisää joustoa ja kilo painoakin lisää.
Mutta nyt siihen alkaa tottuu ja jopa tuntuu hauskalta. Eikä tarvi pelätä niinkään lentävänsä tankon yli.

Mutta jos ei kukaan koskaan näkis, eikä tarvis ajaa ikinä jonkun kanssa jolla on 29", niin ehkä mulla olisi ikävä sitä Cubea. Jotenkin irtonaisempaa menoa.
Niin ja on mullakin se läski.

CamoN
10.06.2015, 18.15
2012 alussa 26" Canyon Nerve XC 5.0 (120mm joustoa) vaihtui 29" Specialized Epiciin (100mm joustoa). Kiekkojen kasvu korvasi suunnilleen tuon 20mm eron joustopituudessa. 29" on selvästi vakaampi ja sillä parhaat ajolinjat on tyypillisesti suorempia esteet ylittäviä, ei niinkään kiertäviä. 26" on hauskempi ketteryytensä takia ja sitä tuntee ajavansa paljon aktiivisemmin, vaikkei vauhtia välttämättä ole aina yhtä paljon kuin 29erilla. Voi johtua pitkälti geometriaeroista, mutta keskimittaisena (180/84) minun tuntemukseni oli että Nervellä olin selkeästi "pyörän päällä" kun Epicillä olin "pyörän sisällä".

Hetkeäkään ei ole kaduttanut tuo vaihto. Vaihtoehtona oli tuohon aikaan myös Spessun Stumpjumper FSR, mutta se tuntui pidempijoustoisena aivan sohvalta sekä Nerveen että Epiciin verrattuna.

JarkkoR
10.06.2015, 19.07
Tuo spessun stumpjumper oli juuriki pyörä mikä osui silmään, toki kirpeän hintainen vielä alessa vaikka näyttäisi ihan hyvillä osasarjoilla olevan

http://www.evanscycles.com/products/specialized/stumpjumper-fsr-comp-evo-2015-29er-mountain-bike-ec075647

Mitä mieltä arvon raati tuon fillarin hinta/laatusuhteesta - katselin myös Cube/Radon/CRC tarjontaa mutta tuo yksilö näytti olevan parasta mitä silmään osui surffaillessa.

jcool
10.06.2015, 19.50
Tuo spessun stumpjumper oli juuriki pyörä mikä osui silmään, toki kirpeän hintainen vielä alessa vaikka näyttäisi ihan hyvillä osasarjoilla olevan

http://www.evanscycles.com/products/specialized/stumpjumper-fsr-comp-evo-2015-29er-mountain-bike-ec075647

Mitä mieltä arvon raati tuon fillarin hinta/laatusuhteesta - katselin myös Cube/Radon/CRC tarjontaa mutta tuo yksilö näytti olevan parasta mitä silmään osui surffaillessa.

Moikka,
Itse ajelen Stumpyllä ja on kyllä loistava peli! Monessa muussa pyörässä olen kokenut jäykkää fiilistä ja korkealla olemisen tuntua, mutta Stumpy tuntuu kokoaan pienemmältä ja erittäin matalalta. Kerroit kivistä/juurista, niin laita vaan enemmän joustoa. Omassa perus stumpyssä vois olla jopa enemmänkin (>130mm). Älä vaan osta 120mm:stä, usko pois ;-) Tästä tulee varmaan eriävää mielipidettä vaikka kuinka. Evossa olis ollut joustoa enemmän, mutta ei ollu rahaa silloin :-) Stumpy taitaa olla eka pyörä, minkä ajamisessa ei ole mitään kipuja. Mukava ajaa, kun ei tarvi keskittyä mihinkään epämukavaan, kuten selän jumitukseen. Olen toki vaihdellut parempia komponentteja, mutta niin se vaan aina menee. Tuskin missään pyörässä on ne palikat mitkä haluais.

JarkkoR
11.06.2015, 09.43
Pyöräkuume kasvaa :) ja nyt olisi 3 potentiaalista vaihtoehtoa:

Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo 29 2015 (http://www.evanscycles.com/products/specialized/stumpjumper-fsr-comp-evo-2015-29er-mountain-bike-ec075647)
Canyon Nerve AL 8.9 (https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3662#tab-reiter1)
Radon Slide 29 8.0 (http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/all-mountain/slide-29/slide-29-80/)

Seuraavaksi pitää hiukan mittanauhalla katsella miten noiden geometriat istuu nykyiseen pyörään niin voi arvuutella mikä noista voisi olla hyvä.

Kommentteja palstalaisilta näistä fillareista?

IncBuff
11.06.2015, 09.46
Pyöräkuume kasvaa :) ja nyt olisi 3 potentiaalista vaihtoehtoa:

Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo 29 2015 (http://www.evanscycles.com/products/specialized/stumpjumper-fsr-comp-evo-2015-29er-mountain-bike-ec075647)
Canyon Nerve AL 8.9 (https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3662#tab-reiter1)
Radon Slide 29 8.0 (http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/all-mountain/slide-29/slide-29-80/)

Seuraavaksi pitää hiukan mittanauhalla katsella miten noiden geometriat istuu nykyiseen pyörään niin voi arvuutella mikä noista voisi olla hyvä.

Kommentteja palstalaisilta näistä fillareista?
Nerve on aika eri tyyppinen pyörä kuin nuo kaksi muuta. Spectral sopisi paremmin tuohon porukkaan Canyonin malleista..

Markku Liitiä
11.06.2015, 09.50
Kun puhutaan uuden maasturin hankinnasta, spekulointi 26"- ja 29"-fillarin välillä alkaa olla vähän turhaa siinä mielessä, että 26-pyörät ovat aika lailla katoamassa tai jo kadonneet markkinoilta, jos puhutaan vähänkään kalliimmista pyöristä.

Katsokaa vaikka huviksenne yllämainittujen Spessun ja Cuben nettisivuja. Montako 26"-mallia löytyy? Spessulla taitaa olla yksi DH-pyörä ja Cubella joku hinnat alkaen -laite.

Sama pätee kolmen eturattaan kampiin. Kovin harvassa uudessa pyörässä niitä enää on. Toki niitä tehdään edelleen, joten omatoimiasennus onnistuu.

JarkkoR
11.06.2015, 09.57
Joo, tuo on totta, että markkinoilla ei enää 26" hirveästi tule ja itselleni tämä on nimenomaan selvitystä siitä, että saanko 29" sellaista "lisää" mitä tällä hetkellä mahdollisesti puuttuisi 26" ajellessa.

Tämä tulee välillä mieleen kun juurakossa ajelee ja töksähtelee juuriin ja välillä tekee etukautta kuperkeikan, josko se pieni ero tulee tuon 29" myötä. Myös omassa 3x9 vaihteet on jäänyt isoin eturatas turhaksi joten 2x10 voisi sekin toimia paremmin. ja tottakai on aina kiva saada uusi pyörä, parempi vielä jos sen hankinnan pystyy jotenkin itselleen perustelemaan :)

Eli nuo 3 pyörää nyt tuossa ~2000€ haarukassa löytyi kun haen vähintään samantasoisilla tai paremmilla osasarjoilla kun nykyinen kun taaksepäin ei viitsi mennä.

Miten noiden 3 osalta - itselleni kaikki näyttivät ihan ok:lta ja paljolti sitten geometrian mittailun jälkeen voi sanoa miten istuu nykyisen rinnalla, muuten on melkein sitten, että mikä näyttää omaan silmään parhaalta.

Onko noista kenelläkään kokemusta niin tietää josko on jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota valintaa tehdessä?

JackOja
11.06.2015, 10.00
Mä siirryin toissa vuonna 29er-kuskiksi täysjäykällä ja viime vuonna päivitin täpärinkin (Stumpjumper) kaksysäriksi (Stumpjumper).

Minusta 29er on vakaampi ja hauskempi enkä minä ymmärrä kommentteja kankeudesta. Varsin ketterästi taipuu minun ajeluissa ahtailla pikkupoluilla. Ja nimenomaan tuntuis, että ollaan pyörän "sisällä" eikä huojuta siellä tolpan nokassa. Ja vähempikin jousto riittää, tuolla täysjäykälläkin minä ajelen helpommin vaikeampia paikkoja kuin entisellä 120mm 26erilla. Toi nykyinen 130mm 29er Stumppi onkin musta ihan leposohva :):p

mk
11.06.2015, 10.18
Itselläni havainnot 26" täysjäykästä (trek 4900) -> 29" 100mm joustavaan täpäriin (trek fs7 superfly ) siirryttyä (nyt toukokuussa) on pelkästään positiivisia enkä vois kuvitellakkaan palaavani 26" aikaan :o .. Alkuhavainnot oli suu yhtä hymyä ja menon helppoutta ... Pyörään vähän tottuessa ja säätöjen pikkuhiljaa löytyessä tunnelma vain vahvistuu .. Nyt menee vaivatta sellaiset paikat (juuurakot ja kivikot) mitä piti 26":lla talutella :) Ihmettelen puheita 29":n kankeudesta, sillä ainakin omani taittuu joku mutkaan ihan yhtälailla kuin 26":n eikä takerru joka kivenkoloon isomman rengastuksen ansiosta :cool:

allaolevaa kommentoidakseni: hissitolppa kelpais itsellenikin pyörään eli jos budjettiin sopii niin eikun tilausta sisään ... tuskin tulet katumaan

JarkkoR
11.06.2015, 10.19
Canyonin Spectra malleista budjettiin mahtuisi juuri tuo Canyon Spectra AL 7.9 (https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3606) missä tulisi vielä hissitolppa bonuksena :)

Yritä näistä sitten valita sopiva :seko:

IncBuff
11.06.2015, 10.25
Kaikki ne on hyviä ja enemmänkin makuasia minkä ottaa. Itse ottaisin varmaan ton Spectralin, jos vaan sopiva koko on in stock.

Marsusram
11.06.2015, 10.36
Suurin ero aikanaan 26"->29" täpäri siirtymisessä oli OTB -kolhujen selkeä vähentyminen. Samalla alkoi pysyä parempien 26" -kuskien vauhdissa helposti.
Edelleen tulee ajettua eri kokoisilla 26", 29" ja fattis, täpäristä täysjäykkään. Tykkään vaihtelusta, eikä yhtä oikeaa "do-all" pyörää onneksi tarvitse olla.

JarkkoR
11.06.2015, 10.51
joo, jos budjetti sallisi niin varmasti itselläkin löytyis tallista sitten erilaisia pyöriä mutta nyt mennään kuitenkin yhdellä millä ne kaikki lenkit ajellaan, toki asfalttia ehkä vähän vähemmän reiteille pyritään saamaan.

Pitää suorittaa hiukan mittailuja tuon geometrian suhteen niin hiukan voi arvuutella josko joku sopisi paremmin.

Katsotaan josko tästä pääsee etenemään niin kohta sitten tulee myyntiin Gary Fisher jossa Trek Evo6 runko uusittuna uudella takaiskarilla (Trek antoi runkotakuuseen uuden muutama kuukausi takaperin kun meni takahaarukka rikki) :)

EsaJ
11.06.2015, 11.36
Itellä oli 26" joustava 150mm/140mm täpäri 66 asteen keulakulmalla, joka vaihtui tasan saman painoiseen 100/110mm joustavaan 29" täpäriin 70asteiseen keulakulmaan. Olen 29" nopeampi trailiajossa, kuin 26" ja joustoa en tunne tarvitsevani enempää. Enduromainen trailiajo, eli hanat kaakossa on mahtavaa. Tää 29" kiipeää kuin eläin, johtuen ehkä kevyistä kiekoista, mutta myös paremmasta pidosta. Olen suht tekninen kuski, eli olen aktiivinen pyörän päällä myös 29" kanssa.

pidon määrä yllätti positiivisesti 29" kanssa. Ei sutase tiukassakaan nousussa ja mutkissa saa kaataa pyörää kurviin reippaammin. Alle laitoinkin paremmin rullaavat renkaat, ja vaikka pito heikkeni orkkis kumeihin nähden, pidon puolella ollaan silti 26" paremmalla puolella. Nyt kulkee ihan itestään ;)
Alustan säätö on mielestäni tehtävä eri lailla, johtuen 29" paremmasta esteen ylityskyvystä. Ei tarvii olla niin löysällä alusta ja compressio vaimennustakin voi olla enemmän.
29" tuntuu siirtymillä kulkevan kevyellä effortilla yli 25kmh, kun 26" sai lykkiä jo voimaa kehiin.

Jooseppi
11.06.2015, 11.50
Pari heitto:

Entäs 27,5" pyörät?

Ja mitä virkaa esmes XT:n osilla on verrattuna SLX:ään? Muuta kuin hinta? Hintaero konkretisoituu siinä vaiheessa kun joutuu uusia osia vaihtelemaan rikkoontumisen takia, ajaessa ei vältsimättä eroa huomaa.

Enivei, kannattaa tilata pyörä ehdottomasti tässä lähiaikoina, 30 prossan hinnannousuja odotellessa. Heikko euro dollareita ja jenejä vastaan takaa sen, että kaluston hinta nousee kohta. Koskee myös teippifirmoja, vaikka eurooppalaisia ovatkin.

JarkkoR
11.06.2015, 13.32
Itse olen lukkiutunut tuohon 29" enkä ole hirvesti noita "välimalleja" katsellut, toki niitä voisi saada edullisemmin kun tuo 29" on varmaan se volyymimalli.

Itselle SLX on varmasti ihan yhtä hyvä, toki kun vertaa samanhintaisia pyöriä niin sitten saattaa painaa valinnassa jos toisen osasarja on kalliimpaa versiota vaikken sitä eroa ajaessa huomaisikaan.

Nyt kun katsellut noita fillareita niin ehkä kallistumassa Stumpjumper/Canyon suuntaan kun tuo Radon on 3x10 vaihteilla ja tuo 2x10 on ollut halutumpi (tosin sitten on esim jarrut XT eikä SLX :) )

stumpe
11.06.2015, 13.54
Itse en ole huomannut toiminnallisia eroja slx vs. xt, slx taitaa painaa hieman enemmän..

Tuo 1 tai 2x10 modaus on helppo, en sen perusteella jättäisi pyörää kauppaan.

Mutta, itse ottaisin stumpyn, rennompi geometria ja rokkari keulilla. Itsellä oli fox 32 130mm ja oli mielestäni kehno keula, surkea alkuherkkyys jos halusi keskialueen kantavaksi. Ja keulan päivitys vasta maksaakin..

joku korjatkoon, jos uusissa fokseissa sisukset päivittyneet paremmaksi.

EsaJ
11.06.2015, 14.04
Uusissa foxeissa paremmat sisuskalut, kuin pari vuotta sitten, en tiedä oliko taitekohta jo 2014 vai vasta 2015 malleissa...

JarkkoR
11.06.2015, 15.12
Stumpjumper lähti tilaukseen, sitä ensin hiukan katselinkin ja kommentit vahvisti valintaa. Nyt syödään kaurapuuroa seuraavat kuukaudet jotta tuon saa maksettua :)

stumpe
11.06.2015, 18.49
Uusissa foxeissa paremmat sisuskalut, kuin pari vuotta sitten, en tiedä oliko taitekohta jo 2014 vai vasta 2015 malleissa...

Niin, 34 ja 36 ainakin uudet sisukset. Mulla oli 2014 32 joka oli siis surkea, ja nyt mulla on 2015 34, ja eroa on paljon jälkimmäisen eduksi...

jcool
11.06.2015, 20.51
Stumpjumper lähti tilaukseen, sitä ensin hiukan katselinkin ja kommentit vahvisti valintaa. Nyt syödään kaurapuuroa seuraavat kuukaudet jotta tuon saa maksettua :)
Hyvä! Kerranhan täällä vaan eletään. Itse ostin Stumpyn ku joutu työttömäksi. Paras sijoitus oli silloin. Pelasti tosi paljon ku alkoi usko loppumaan töiden saannista! Ajelu oli henkireikä...