Näytä tavallinen näkymä : Nousumetrien luotettavuus, Ridewithgps, gpsies yms.
 
 
Mitenkähän uskottavia nuo ilmoitetut nousumetrit ovat, kun piirtää reitin esim. Ride with gps:llä kartalle, voiko niistä oikeesti päätellä edes suuntaa-antavasti mitä on edessä? En siis tarkoita itse ajamalla taltioituja reittejä, joissa esim. puhelimen gps:llä seuratut reitit saattaa käsittääkseni mennä aika vitsikkäiksikin, vaan vain suoraan kartalle piirrettyjä, joista toi sovellus antaa laskelmansa.
Tässä esimerkki, jossa nousun määrä vaikuttaa melko reippaalta: http://ridewithgps.com/routes/8136181
Samalle reitille näyttävät myös arpovan hieman eroavat luvut. Tässä malliksi HSH:n reitti, ja sama suoraan ladattuna ridewithgps:ssään, joka antaa pienemmät nousumetrit:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=gbfiatyzrxrsbntn
http://ridewithgps.com/trips/4952832
Ehkä tästä on puhuttu jo jossain, mutta en nyt löytänyt haulla.
Ainakin tuossa sun esimerkkireitissä tsekkasin muutaman oudon piikin kartalta. Ylämaa ok, Suomenniemi ok... mutta sitten tuossa mennessä ja tullessa näillä main (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Missa+taalla+53m+mpy&srs=EPSG%3A3067&y=6683939&x=405669&lang=fi) käytäis muka 53 metrissä.
Virheitä tulee karttamateriaalin (Google?) epätarkkuuksista. Kaipa noissa käytetään jotain yleismaailmallisia korkeusmalleja, jotka eivät yksityiskohdissaan ole tarkkoja. Mikä voi tarkoittaa myös sitäkin, että todelliset nousumetrit ovat enemmänkin kun korkeusmallista puuttuu pienet vaihtelut.
okahkonen
09.06.2015, 00.36
1,5 % korkeuseroa matkan pituudesta kuulostaa kovalta suomalaismaastossa. Aihetta taitaa olla käsitelty syvemmin Strava ketjussa tällä samalla foorumilla.
Ei tuo Ylämaan piikki ainakaan ole todellinen jos tarkoitetaan tuota Ylijärventien ja Jalokivimuseon välistä kohtaa. Tuon Ride with gps linkin mukaan tulisi 600 metrin matkalle 84 metrin korkeusero ja tuon olisin kyllä huomannut kun päivittäin siitä töissä autoilen ohitse. Pikkunyppylä.
...tulisi 600 metrin matkalle 84 metrin korkeusero ja tuon olisin kyllä huomannut kun päivittäin siitä töissä autoilen ohitse. Pikkunyppylä.
Niin joo totta, mä tsekkasin siltä kantilta, että noustaanko ylipäätään 70 metrin tasolle ja näköjään on mahdollista. Tuollaista suhteellista korkeuseroa ei tosiaankaan ole.
Karttadata ainakin noissa kansainvälisissä palveluissa on korkeuksien suhteen Suomessa kovin epätarkka, lähestulkoon kelvoton reitin nousumetrien ennustamiseen. Ulkomailla toimii aika paljon paremmin, tosin yleensä jos reitillä on tunneleita, niin menee pieleen. Ikäänkuin kiivetään tunnelin kohdalta vuoren yli.
Ok, mielenkiintoista. Täytyypä jatkossa ainakin varmistaa erottuvimmat piikit, jos noista koittaa reitin mäkisyyttä katsella.
Muillakin reiteillä tuo usein näemmä antaa nousumetreiksi reilua prosenttia matkan pituudesta. Ei vaikuta tässäkään reitissä esim. toi ennen Mustiota oleva nousu täysin uskottavalta, kun tuota paikkaa muistelen. http://ridewithgps.com/routes/7775716
Kertyyhän noilla pikkuteillä kai ihan hyvinkin nousua välillä, kun pieni nyppylöitä ei ole tasoiteltu, mutta kivasti nuo pienimmät jäänevät osaksi huomioimatta ja yksittäisiä isompia virheitä ilmestyy.
Antti Salonen
09.06.2015, 14.07
Ride With GPS ainakin heittää reippaasti, enkä siitä päättelisi Suomessa juuri mitään. Korkeusmalli on selvästikin hyvin karkea ja ilmasta käsin tuotettu, eli pienet terävät mäet eivät useinkaan näy mutta toisaalta tasaisella tiellä tuuhea metsikkö voi näkyä kymmenien metrien nousuna. Vuoristossa Ride With GPS toimii ihan hyvin.
Suomestahan on isosta osasta maasta olemassa vapaana aineistona Maanmittauslaitoksen korkeusmallit, koko maasta 10 m resoluutiolla ja isosta osasta maasta myös 2 m resoluutiolla. Siltoja ja tunneleita lukuunottamatta (eli kun tien korkeus eroaa korkeuskäyristä) noista saisi hyvinkin tarkat lukemat, sikäli kun käytetyt koordinaatit vain pitävät paikkaansa. Mikään tähän tarpeeseen sopiva palvelu ei vain Maanmittauslaitoksen dataa taida käyttää.
Suomestahan on isosta osasta maasta olemassa vapaana aineistona Maanmittauslaitoksen korkeusmallit, koko maasta 10 m resoluutiolla ja isosta osasta maasta myös 2 m resoluutiolla. Siltoja ja tunneleita lukuunottamatta (eli kun tien korkeus eroaa korkeuskäyristä) noista saisi hyvinkin tarkat lukemat, sikäli kun käytetyt koordinaatit vain pitävät paikkaansa. Mikään tähän tarpeeseen sopiva palvelu ei vain Maanmittauslaitoksen dataa taida käyttää.
Yksi palvelu on jolla GPX tiedostoon saa MML:n korkeuskannasta korkeusdatan
http://gpspekka.kapsi.fi/
^Toi on kiva linkki. Olis vieläkin loistavampi kun osaisi napata koordinaatit suoraan GPS-sijainnista.
Olisi näppärää lenkillä kalibroida mittaria.
Hieno palvelu, piti testata heti:
http://ridewithgps.com/routes/8037226
+ 3632 / - 3656 m
http://maplorer.com/permalink.php?file=2015-06-09_13_02_01_b_Yyteri_MMLelevation.gpx
727/237 m
Todellinen tai siis ilmanpainemittareiden kertoma selviää sunnuntaina. Veikkaisin lähempänä jälkimmäistä, mutta kuitenkin jonkin verran yli 1000 nousumetriä näyttänevät garminit yms. mittarit.
Edit: pitäisi lukea vähän tarkemmin, 2900 nousumetriä MMLn mukaan olisikin, mutta en usko. Tuo 730 onkin google mspsin.
okahkonen
09.06.2015, 16.57
2900 nousumetriä 330 kilsan matkalle kuulostaa hyvinkin uskottavalta.
supertele
09.06.2015, 17.12
Jos noista ensimmäisen viestin linkeistä lataa gpx-tiedostot ja niitä vertailee vaikka Excelissä, huomaa, että niissä on täsmälleen sama korkeusdata. Eli palveluiden antamat eri noususummat johtuvat erilaisesta tavasta laskea nousumetrejä.
^ Eli joko jotain meni pieleen muunnoksessa, tai sitten ridewithgps käyttääkin maanmittauslaitoksen dataa. Joka tapauksessa liikaa on nousumetrejä, suurinpiirtein samoja reittejä on ajeltu jo 9 kertaa, ja keskimäärin hyvin tasaisiksi on todettu, n. 1500-1800 nm tuolla matkalla. No juuri tämän reitin osalta ollaan viisaampia ensiviikolla.
Antti Salonen
10.06.2015, 00.09
Yksi palvelu on jolla GPX tiedostoon saa MML:n korkeuskannasta korkeusdatan
http://gpspekka.kapsi.fi/
Näköjään! Naputin itse taannoin hiukan vastaavan 2 m korkeusmallia käyttäen, mutta sillä erolla että oma viritykseni fiksaa FIT/TCX-tiedoston korkeusdatan MML:n korkeusmallin mukaan. Suhteelliset muutokset tulevat siis laitteen ilmapuntarista, mutta absoluuttinen taso ja säätilan aiheuttamat muutokset tulevat korjattua. Hyöty on aika kyseenalainen, ja mitään asiallista käyttöliittymää ei tällä hetkellä ole...
Yleisesti korkeusmallista tuotettu käyrä tuottaa enemmän nousumetrejä kuin mitä esim. Garminin ja Polarin laitteet laskevat. Näin siksi, että laitteiden tallentama korkeusdata on laitteesta riippuen enemmän tai vähemmän suodatettua, eli jokainen metrin tai kahden nousu ei välttämättä tule summaan mukaan. Suomessa tuo voi pienentää nousumetrien määrää todella paljon. Lisäksi korkeusmallista laskettuna tulee jokaisen sillan ja tunnelin kohdalla ylimääräistä.
Tässä em. Reitti ajettuna:
http://tpks.ws/N5DZ
eli n. 1700 nm niinkuin veikkasinkin aiempien vuosien perusteella. Vertailun vuoksi Stravan versio:
https://www.strava.com/activities/324948432
Melkein 7700 nm, mistähän Strava noita nousumetrejä oikein repii?
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.