PDA

Näytä tavallinen näkymä : Selkäleikkaus ja pyöräily

Pahkasika
07.06.2015, 17.58
Moro vaan kaikille.
Vasta oon aloittanut maantiepyöräilyn 400km takana harrastusta ja ongelmia pyörityksen kanssa pitemmillä lenkeillä +30km. Eli selkä on leikattu 1.5vuotta sitten (iso prolapsi ja pari repeytymää oli) Ennen leikkausta oli vasemmassa jalassa erittäin pahoja iskias vaivoja ja jalka lähti usein alta. Kuntoutus tehtiin huolella ja sen jälkeen oon pelannu lätkää, tennistä, salibandyä ilman vaivoja, mutta pyöräilyssä vasen jalka lähtee pitemmillä lenkeillä pois pelistä. Oikea jalka pysyy pelissä mukana ja sen avulla oon kotiin päässyt. Kadenssi ka on ollut lenkeillä noin 85-90. Työmatkaa ajan 15km suunta ja siinä ei ongelmia esiinny. Ja lenkeillä ei vauhti päätä huimaa ja matalilla sykkeillä mennään näin aluks.

Eli tarkempi kysymys kuuluu näin;
Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja jos on ollut niin hyviä vinkkejä otetaan vastaan miten kannattaa harjoitella? Tiedän että hermoilla menee pitkään tottuessa nopeampaan pyöritykseen, mutta lähinnä sitä oon miettinyt että ei vaan oikea jalka tottuisi liikaa tekemään töitä vasemman jalan takia.

TERU
07.06.2015, 20.58
Saman kaltaisia vaivoja ja selkää leikattukin, pyörä ei saa olla yhtään liian pitkä tällä selällä.

pohjola
08.06.2015, 10.15
vaihda maastopyöräilyyn asento vaihtuu useammin ja ajo asento pystympi

marmar
08.06.2015, 10.54
vaihda maastopyöräilyyn asento vaihtuu useammin ja ajo asento pystympi

Maastoajo on monestakin syystä parasta, mitä pyöräily voi selälle tarjota (kunhan touhussa ajatus ja järki mukana).

Jos aloittaja kuitenkin tykkää ennemmin ajella maantiellä, niin ajoasennon säätöön kannattaa varmasti kiinnittää huomiota ja kokeilla eri vaihtoehtoja. Lisäksi kannttaa aktiivisesti vaihdella asentoa lenkin aikana ja tarvittaessa pitää lyhyitä vaikka 1-2 min taukoja, jossa kävelee ja kevyesti venyttelee paikkoja.

Nebulus
08.06.2015, 11.18
Jos maantiellä ajat, niin mites nojapyörä? Ei kuormita selkää ja on maantiepyörää nopeampi tasaisella ja vastatuulessa.

EsaJ
08.06.2015, 16.32
Selkä leikattu 3-4 välistä 1997. lekuri käski ennen leikkausta pistää pillit pussiin urheilun osalta.. Minä haistatin pitkät. Vetoherkkyys tuli siitä muistiaisiksi. Vaikka on 34C lämmintä, on ristiselässä vyötäröllä oltava angoravillanen vyötärön lämmitin ja windstopper munuaissuoja. Muuten leipoo selkä jumiin. Kylmillä keleillä vetoherkkyys on sitten takareidet mukaan luettuna.

Takareisdet ja lonkan koukistajalihakset on sit säännöllisen venyttelyn piirissä. Jos unohdan aamulla tehdä, on selkä jumissa iltapäivällä.

Kaikista hokkuspokkus ja niks nakseista parhaiten toimii naprapaatti laukaisemaan selän jumin, jos siihen päädyn. Itse saan onnekseni ajella maantie ja maastopyörällä. Tosin maantieasentoon meni totutella yksi kausi. Lyhyestä stemmistä (85mm ->120mmm) ja korkeasta stongasta ollaan venytty jo pitkälle.

Keskivartalo kuntoon!!!!!

Pahkasika
08.06.2015, 18.22
Kiitos paljon jo vastauksista mitä on tullut. Ajoasennon pitäisi olla kohdallaan, mutta ajattelin vielä pikkusen lyhentää stemmin pituutta ja katotaan mihin se johtaa. Joku ehdotti maastopyöräilyä, mutta se ei tällähetkellä ole vaihtoehto. Huomenna olisi tarkoitus vetää noin 60km lenkki rauhallisesti ja pienemmällä kadensilla. Muut harrastukset on tosiaan semmosia että vedetään reilu minuutti täysillä ja sitten vaihdossa levätään se 2-3 min. Luulen että tässä on tosiaan tottumattomuudesta vielä kyse. Ajetaan reilusti kilometrejä vielä alle ja katsotaan mihin homma johtaa. Keskivartalosta oon pitänyt huolta monella tavalla leikkauksen jälkeen eli korsetin pitäisi olla kunnossa, mitä nyt ylipainoa on reilu 10kiloa.

Liisu
14.09.2015, 21.19
Nää on varmasti aika yksilöllisiä ja siitä miten puristuksissa hermo oli/kuinka pitkään on vaikutusta. Mä ajan maastossa, ihan samat ongelmat joten ei se maastoajo ongelmaa välttämättä poista, siinä tulee taas ongelmaksi usein iskutus jota joutuu aika pitkään varomaan.
Mulla on vajaa kaksi vuotta selän operaatiosta, pitkään meni että pääsin pyörän päälle ja sen jälkeen alussa tieajelua maastopyörällä. Samat vaivat mullakin ja edelleenkin vaivaa jos pidempään pyörittelen. Vasen jalka menee "laiskaksi", etenkin jos tiukkaa pitää pyörittää. Muuten selkä kestää kyllä jo kaikenlaista maastoajoa mutta valitettavasti toi jalan voimattomuus edelleen riesana, nyt enää onneksi vähäisempää. Itse pyrin lenkeillä siirtymillä ajamaan pätkiä niin, että irrotan vahvemman jalan ja pyörittelen pelkästään heikommalla. Toivottavasti sulla vaiva jo helpottamaan päin!

Pahkasika
15.09.2015, 14.01
No vaiva ei ole hävinnyt mihinkään eikä kyllä onneksi pahentunutkaan. Reilu 2500km pyöräilyä takana tälle kesälle. Onhan se välillä hankalaa kun pyöritys käy tökkimään vasemman jalan takia, mutta ajattelen asian nykyisin niin että sen kanssa on vaan elettävä. Kadenssilla ei tähän ole ollut pahemmin vaikutusta kun on päiväkohtaisia eroja jalan toiminnassa. Joskus saa pitkät ajat pitää kadenssin satasen paremmalla puolella ja ei tunnu missään ja joskus riittää minuutti ja jalka pelistä pois. Näillä korteilla mennään mitkä on jaettu ☺