Näytä tavallinen näkymä : Vinkkiä kampien irroittamiseen.
Osaisiko joku kuusiokoloavaimen kanssa kätevä kaveri antaa neuvon? Joku kikka tarvittaisiin Sramin kampien kiinitysruuvin irroittamiseen... siis sen mikä on nykyään rattaiden puolella. Pitkä vipuvarsi tai 82 kiloa pomppimassa päällä ei ole liikauttanut ruuvia mihinkään suuntaan. Lämmittäminen? joku irroitusaine? Painavampi mies hyppimään kampien ja kuusiokolon päällä?
Jotain on pahasti vialla...
maalinni
07.06.2015, 18.26
Väännä oikeaan suuntaan? Mikä kampi on kyseessä? Voitko laittaa kuvan?
Aukeamissuunta on vastapäivään (eli normaali kierre, muistelen). Mutta oletan että tästä ei ole kyse.
maalinni
07.06.2015, 18.42
Toivottavasti alkuperäinen asentaja ei ole laittanut punaista locktideä...
edit: eihän siinä ole sellaista ulosvetäjä pulttia, joka estää sisemmän pultin irtoamisen?
Ihan normi kierteellä se on... olen saman kampisarjan irroittanut aikaisemmin toisesta pyörästä. Ei ole mitään kikkaa... normi ruuvi joka vetää kammen kiinni akseliin. Tehtaan jäljiltä tod. näk. Tai sitten liikkeessä on käytetty irti ja laitettu takas. Yritin lämmitellä vähän ja käyttää wd:tä ja jotain irroitusnestettä: ei auennut. Nuren pureva analyysi on kyllä oikeassa: jotain on vialla.
Tässä kuva vastaavasta:
http://p.vitalmtb.com/photos/stories/2012/02/16/full_crankset.jpg?1329413530
FillaRilla
07.06.2015, 19.23
EIhä tuossa ole pultin päällä joku korkki kierteellä kammessa? Jos on, niin se pitää varmasti poistaa ennen varsinaisen pultin irroittamista. Tai sit mä oon ihan pihalla... Onneks kesä tulee, niin tarkenee:).
Ja eikös tuo ole BB30? Jos on niin miksi se pitää purkaa rattaan puolelta? Sramia tuntematta, vertaan simppaan ja se purkaantuu ihan vittuilematta toiselta puolen. Voi olla, että asiantuntemusta tähä asiaan mulla ei ole yhtään, mutta halu auttaa on kova:seko:
maalinni
07.06.2015, 20.12
Eikö lähde toiselta puoleltakaan irti? Ovat varmaan vetäneet liikkeessä kierteet paskaksi pulttipistoolilla. Tässä videossa on tuo "korkki" paikallaan: https://www.youtube.com/watch?v=zku_zqTCdPQ
FillaRilla
07.06.2015, 20.28
^Ai joo... Korkkihan toimii ulosvetäjänä. Ittellä ei koskaan ole ollu tommosta, nin en heti älynnyt ja muistanut koko juttua.
Mutta siis; rattaan puolen purkaminen muuten kuin tosi tarpeeseen on turhaa.
Tossa tsydeemissä ei pahemmin ole vaihtoehtoja. "Korkki" on kiinteästi kiinni siellä rattaiden puolisessa kammessa, toisella puolen on vain iso aukko. Yritin katsella irtonaisista vastaavista mutta ei taida tosiaan olla muita vaihtoehtoja kuin jollain se pultti saada aukeamaan. Tai sitten menee rälläkkähommiksi. Aikaisemmin ajattelin että toi systeemi on varsin kätevä shimanoon verrattuna mut nyt taidan olla toista mieltä.
FillaRilla
07.06.2015, 21.26
^Niinkuin videossa näkyi, kaveri purki keskiön vasemmalta puolen. Miksei kelpaa sinulle? Vai eikö sekään irtoa? Jos olet koittanut vasemmalta, muttet vetopuolelta, koita sitten sieltä.
Momentin saaminen avaamiseen on olennainen juttu. Suuntaa kuusiokoloavain esim. n. 5-10cm kammen yläpuolelle ennen avaamisen yrittämistä (kampi n. klo 7:ään ja avain klo9). Sitten käännät molempia vastakkaisiin suuntiin. Kuusiolkoloavaimeen vielä vaikka putkesta jatkovartta, niin kyllä pitäis irrota. Jos kampi ja avain on vastakaisiin suuntiin, ei momenttia synny.
Väännäthän nyt varmasti oikeaan suuntaan? Eli sieltä sisemmästä kuusiokolosta vastapäivään? Tuo nuoli tuossa kun kuvaa vain tuon ulosvetokorkin aukaisu suuntaa.
^Niinkuin videossa näkyi, kaveri purki keskiön vasemmalta puolen. Miksei kelpaa sinulle? .
Ei kelpaa mulle... kuten yritin juuri edellisessä viestissä kertoa, se kiinitysruuvi on siellä rattaiden puolella, toisella puolella on iso aukko. Eli juuri päinvastoin kuin videon kammissa. Kyse ei ole siis siitä ettenkö tietäisi miten ne kammet aukeaa... vaan siitä et millä kikalla sen ruuvin saa liikahtamaan. Ehkä se ongelma on etten saa tarpeeksi vipuvartta... epäilyttää vain että jotain hajoaa kun kokeilin jo omalla painolla siten että kampi oli toiseen suuntaan ja kuusiokolo sojotti toiseen, meikä siinä päällä hyppelemässä.
Iglumies
07.06.2015, 22.05
Pitkävartinen avain ja rekyylitön kumivasara toiminut mulla aina. Sopivan mittainen laudanpätkä toisen puolen kammen alle vastaanottamaan isku.
Eikös tuossa ole sama BB30?
http://simplyseanie.blogspot.fi/2014/07/removing-sram-bb30-mtb-crank-from.html
http://www.vitalmtb.com/product/feature/Out-of-the-Box-Specialized-Stumpjumper-FSR-Comp-EVO,108
Sama spessussa käytettävä kampisetti kuvissa. BB30 on. Pitkävartinen avain jatkettuna n.500mm ohjaustangolla, kumivasaralla sekä kovalla kokeilin lyödä ensin avaimeen, sitten pulttiin silloin kun vääntö päällä... sitten loppui mielikuvitus.
maalinni
08.06.2015, 06.25
Minä veisin jo pyöräkorjaamolle, ottavat tuosta pari euroa.
Minä veisin jo pyöräkorjaamolle, ottavat tuosta pari euroa.
Nyt kun on taas liikkeet auki, vien fillarin takas sinne mistä hainkin ja sanon että tää on rikki! Viikonlopun luppoajalle suuniteltu pyöräprojekti ei näköjään ollu kovin menestyksekäs.
Siellä on vasemmalla puolella se renkula millä otetaan laakerista/akselista välyys pois, niin sen kun löysäät ensin niin pitäisi se vetopuolen lukituspultti lähteä helpommin auki..
Siellä on vasemmalla puolella se renkula...
Täsmentäisin vielä, että renkula on siis siellä bb:n ja kammen välissä. Sellainen sormilla pyöritettävä.
Siellä on vasemmalla puolella se renkula millä otetaan laakerista/akselista välyys pois, niin sen kun löysäät ensin niin pitäisi se vetopuolen lukituspultti lähteä helpommin auki..
Tuttu renkula. Valitettavasti ei tuollakaan ollut vaikutusta. Pikkasen vielä napautin vasaralla rinkulan löysäyksen jälkeen kampia rattaiden suuntaan helpottaakseni painetta mutta vaikutus oli lopputuloksen kannalta heikko. Pitää tänään käydä testaamassa pyöräliikkeen huoltotaidot ;)
maalinni
08.06.2015, 10.12
Oishan se nyt ollutkin perseestä, että äly olisi päihittänyt raa'an voiman. Toivottavasti saat pultin auki, laita sitten viestiä miten kävi.
Oishan se nyt ollutkin perseestä, että äly olisi päihittänyt raa'an voiman.
Se olis väärin!
sohvapottu
08.06.2015, 11.47
Ei kai se välyksenpoistorengas niin tiukalla voi olla että se estää pultin aukeamisen. Jos jollain on niin en ihmettele miksi niitä kampia tarvii irrotella... Mut joo varsinaiseen asiaan. Itse tekisin tuon homman niin että vastapuolen kampi ruuvipenkkiin sillee kiinni että varmasti ei notku jolloin kaikki vääntö kohdistuu sille avattavalle pultille
maalinni
08.06.2015, 14.38
Tänään tuli postissa uudet gxp:t. Toivottavasti lähtee apexit suosiolla irti.
Oishan se nyt ollutkin perseestä, että äly olisi päihittänyt raa'an voiman.
Onneksi ei näin käynyt. Pyöräliikkeessä oli paremmat työkalut: kaksi miestä yhden sijaan. Toinen piti poljinta ja toinen väänsi kunnon varrella kuusiokoloa. Kuulema varsin yleistä että alukampeen pultti jämähtää. Onneksi meni helpommin kuin aikoinaan kun nelikanttikeskiöllä oleva kampi piti irroittaa rälläkällä.
Hyvä konsti ehkäistä moinen on irroittaa kammet kerran kaudessa.
Vaseliiniä kierteisiin, niin ei jämähdä niin kovasti.
maalinni
09.06.2015, 08.19
Eilen irrottelin oman Apex kammet, niistä lähti pultti melkein puhaltamalla. Eli kannattaisi myös silloin tällöin tarkastaa kireys. Olihan se siinä jo kolmisen vuotta ennen kuin laakerit petti.
Vaseliiniä kierteisiin, niin ei jämähdä niin kovasti.
Tätä suosittelen kaikille... varsinkin niille joiden pyörien kampia joudun joskus irroittamaan ;)
Niin... tuo Apexhan olikin samalla periaatteella. Kuulosti ihan liian helpota tuo maalinnin remontti... ei varmaan tunnu edes remonttihommilta ;)
maalinni
09.06.2015, 09.50
Jatketaas offtopicilla. Sramin huoltomanuaalissa kerrotaan, että keskiölaakerit pitäisi rasvata 100h välein ja aina sateen jälkeen :) Käsi pystyyn, ketkä noudattaa manuaalia. Myös noista spacereistä on montaa erilaista infoa, toisessa manuaalissa sanotaan, että jos keskiön leveys on 68mm, niin pitää käyttää kahta spaceriä. Ja toisessa sanotaan, että ei tarvitse. Myös pikaisen googlauksen jälkeen, aika moni on sekaisin noiden spacereiden kanssa.
Jatketaas offtopicilla. Sramin huoltomanuaalissa kerrotaan, että keskiölaakerit pitäisi rasvata 100h välein ja aina sateen jälkeen :) Käsi pystyyn, ketkä noudattaa manuaalia.
En. Vanhat kesti vajaa 6000km huoltamatta. Mielestäni ihan tarpeeksi parin kympin palikalle.
Myös noista spacereistä on montaa erilaista infoa, toisessa manuaalissa sanotaan, että jos keskiön leveys on 68mm, niin pitää käyttää kahta spaceriä. Ja toisessa sanotaan, että ei tarvitse. Myös pikaisen googlauksen jälkeen, aika moni on sekaisin noiden spacereiden kanssa.
GXP:stä puhutaan siis? 68-milliseen laittaisin yhden.
maalinni
09.06.2015, 10.57
Ei ollut vanhoissa yhtään, joten ilman spacereitä meni myös uudet. Yksi sinne olisi kyllä ehkä mennyt, sellaista vaihtoehtoa ei muuten ollut missään manuaalissa. Mutta eiköhän tuo kasassa pysy ilmankin. Uudet laakerit oli muuten työntömitalla mitattuna joitain millin osia uusia ohuemmat, arviolta 0,3mm.
Ilmeisesti maastokampien kanssa pitää käyttää kahta spaceria, jos on 68mm keskiö ja maantiekampien kanssa ei tule spacereitä ?
Ilmeisesti maastokampien kanssa pitää käyttää kahta spaceria, jos on 68mm keskiö...
Niissä GXP-maastokammissa mitä mulla on ollut on käsketty laittaa 68-milliseen 1 kpl. Voihan maantiekammissa olla erilaillakin.
edit: korjaan virheeni, tarkistin. Kaksihan (2!) niissä olikin tosiaan :o
Tuliko kampien mukana samanlainen ohje kuin maastokammille löytyy? Maantiekammille en löytäny vastaavaa.
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/Vy02qqQTy-02K3bXaYJ26Hgvbf2tpZ6p0Mp81Nl9RG0/mtime:1399307259/sites/default/files/techdocs/95-6118-013-100_rev_g_mtb_cranksets.pdf
Väittää että 73mm keskiöön ei ollenkaan, muihin kaksi spaceria.
maalinni
09.06.2015, 12.33
Tätä ohjetta olen lukenut: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70740417/SramBB.pdf
Apexista ei löydy mainintaa, mutta eikös se ole vaan erivärinen Rival?
Niin ja yksi spaceri tulee PressFit GXP:n maastokampiin. Minulla on ulkoiset ei Pressfitit.
arctic biker
09.06.2015, 12.52
[QUOTE=maalinni;2387335]Jatketaas offtopicilla. Sramin huoltomanuaalissa kerrotaan, että keskiölaakerit pitäisi rasvata 100h välein ja aina sateen jälkeen :) Käsi pystyyn, ketkä noudattaa manuaalia.
Puolivuosittain tai kerta vuoteen! Ja ei kai noista spacereista mitään ihmeohjeita, Maantiekammet ei, maastokammet 68mm muhviin yksi molemmin puolin ja 73 muhviin ei yhtään. Noin GXPlaakereilla. Apex on Rivalia painavampi.
Ite viikonloppuna laitoin Rival GXP:t BSA runkoon ilman spacereita. Ja tiukasti meni. Tällä ohjella tein: https://www.youtube.com/watch?v=d7EqAZo-HTI
Eli eiköhän arctic biker oikeassa ole spacereiden määrästä. Reiluina kavereina olivat rasvanneet kamme akselin valmiiksi!
Onko jollain kokemusta Canyon Dude CF 9.0:n kampien irrottamisesta? Tuo pääpultti lähtee kyllä irti mutta kampi ei silti irtoa. Tarvitseeko tuohon jonkun erikoistyökalun? Normi ulosvetäjästä ei ole apua.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16787&d=1445413485
Onko jollain kokemusta Canyon Dude CF 9.0:n kampien irrottamisesta? Tuo pääpultti lähtee kyllä irti mutta kampi ei silti irtoa. Tarvitseeko tuohon jonkun erikoistyökalun? Normi ulosvetäjästä ei ole apua.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16787&d=1445413485
Tuolla Dude-ketjussa oli keskusteltu samasta aiheesta. Onnea yritykselle!
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52267-Canyon-L%E4skipy%F6r%E4t&p=2436445#post2436445
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.