Näytä tavallinen näkymä : 11s ja 10s osien yhteensopivuus
Moro,
yritin googlailla aiheeseen liittyen, mutta en viisastunut pikaisella googlailulla juurikaan. Ajattelinkin, että voisin luoda aiheesta uuden topikin, kun foorumin haullakaan ei hirveästi eiheesta löytynyt tietoa.
Eli minua kiinnostaisi tietää miten 11s ja 10s osat sopivat yhteen. Suuntana olisi erityisesti käyttää 11s osia 10s pyörässä ja päivitellä pyörää pikkuhiljaa kohti 11s.
Googlailun tuloksena selvisi, että ilmeisesti 10s kampisetti toimii hyvin 11s pyörässä. Tästä pystynee päättelemään, että ilmeisesti myös 11s kampisetti toimii 10s osasarjalla. Onko kenelläkään kokemusta 11s kampisetin käytöstä 10s osasarjalla? Itselläni on 105 5700 vaihtajat, mutta kampisetti kaipaa päivitystä joten ajattelin päivittää kammet suoraan 5800/6800 sarjaan, jos yhteensopivuus ongelmia ei ole.
Onko kenelläkään tietoa miten 5800 (11s) sarjan etuvaihtaja toimii, 10s takapakalla ja kahvoilla? Itseäni houkuttelisi 11s etuvaihtajassa pidempi varsi johon vaijeri tulee kiinni, mikä edesauttaa helpompaa vaihtamista. Pidemällä varrella sama momentti saavutetaan pienemmällä voimalla. Tosin tässä voinee olla ongelmana, että kahvat eivät liikuta vaijeria tarpeeksi.
Kaikki kokemukset hiljalleen tehdyistä 10s --> 11s konversioista kiinnostaa myös.
- Aleksi
maalinni
05.06.2015, 11.04
Miten se etuvaihtaja tietää montako ratasta takana on? Eipä tuo montaa kymppiä maksa kokeilla: http://www.bike-discount.de/en/shop/road-bike-2-x-11-463/o-preis
Coasting
05.06.2015, 11.43
Tämä on aika hyvä sivu yhteensopivuudesta:
http://www.celebrazio.net/bicycling/shimano_compatibility.html
No nyt tuli tämäkin testattua. Vaihdoin eilen 5800 sarjan kammet ja etuvaihtajan 10s pyörääni. Molemmat pelittävät loistavasti.
11s etuvaihtaja toimii siis hvyin myös 10s kahvalla. Tosin vaihtaminen ei ole ihan yhtä kevyttä kuin 11s kahvalla ja 11s vaihtajalla, mutta se on merkittävästi kevyempää ja miellyttävämpää kuin 10s kahvalla ja 10s vaihtajalla. Tosin tämä voi johtua myös vaihtajan säädöistä. Onnistuin kuitenkin säätmäään vaihtajan siten, ettei ketju hankaa etuvaihtajaan edes ääriasennoissa ja molemmat trimmit toimii.
Toimiikohan uusi mtb:n xt8000 vaihteenvalitsin ultegran 11 hampaisen takavaihtajan ja pakan kanssa?
Jos 10 ja 11 osat toimivat kerta keskenään niin toimivatko myös 9 ja 10 osat?
mhelander
27.06.2015, 23.33
Jostakin muistan lukeneeni että maantie ja MTB ei pelitä yhteen 11-vaihteisissa.
10s DynaSys pelaa loistavasti ainakin mun M9000 pakan ja liipasimen kanssa.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
^
Okei, jouduin tätä miettimään kun tossa 9 speed cyclossa nuo Soran kahvat vähän liian isot (siis ulottuvuusongelmia, ei meinaa yltää kahvoille) itselle, eikä Shimpalla ainakaan pienempiä taida olla kuin korkeintaan 10 tai 11 speedissä.
Oiskohan muuten Sramilla, esim. Sram Redissä pienempää kahvaa?
Oiskohan muuten Sramilla, esim. Sram Redissä pienempää kahvaa?
SRAM:n kaikissa kahvamalleissa varsinaiset kahvaosat on sirommat kuin Shimanon tai Campagnolon vastaavat, mutta riippuu tietysti myös kahvan paikasta tangolla, kahvojen etäisyyssäädöstä ja käden asettumisesta kahvalle miten isolta kahvat lopulta tuntuvat.
^ +1 eli varsinkin kahvan paikka vaikuttaa todella paljon. Kun sijoitat vähänkin alemmaksi, muuttuu kulma merkittävästi ja ulottuminen kahvaan helpottuu.
Jostakin muistan lukeneeni että maantie ja MTB ei pelitä yhteen 11-vaihteisissa.
no näin googlettelin itsekkin. Ajattelin laittaa radonin hybridiin xt 785 kampisarjan race facen yhdellä 38 rissalla ja taakse ultegran 11-32 pakan ja vaihtajan. Vaihdevivuiksi pitää varmaankin laittaa sitten nuo ultegran rs700 vivut.
SRAM:n kaikissa kahvamalleissa varsinaiset kahvaosat on sirommat kuin Shimanon tai Campagnolon vastaavat, mutta riippuu tietysti myös kahvan paikasta tangolla, kahvojen etäisyyssäädöstä ja käden asettumisesta kahvalle miten isolta kahvat lopulta tuntuvat.
Joo, näin muistelen jostain lukeneeni. Olen jo heti fillarin saatuani säätänyt ohjaustankoa (erään ystävällisen herrasmiespolkijan kehoituksesta) taivuttamalla sitä alaspäin jolloin myös kahvat siirtyvät ja näin mahdollistanut alaotteen, joka oli täysin mahdoton kun kahvat tosi korkealla ja alaotteelta liukui vaan ote pystysuorassa olevalta sarviosalta.
Nyt ulotun alaotteellekin, mutta nuo kahvat tuppaavat silti olemaan hankalasti käytettävät kun tuntuu, ettei sormet riitä kunnolla puristamaan. Laitoin jo avattavista nippusiteistä lähennykset kahvoihin, mutta jouduin poistamaan ne, koska ne estivät vaihteiden vaihdon. Kuulemma jotain lisäpalaa saisi kahvoihin ostettua, jolla kahvaa ikäänkun työnnetään lähemmäksi, mutten googlaamalla näitä mistään löytänyt ja koko härvelin päivitys 10 tai 11sta vaatisi jo kiekkojenkin päivitystä ja tulisi maksamaan ihan liikaa.
Täytyypä tutkia noita Sramin osia. Se olisi kyllä kovasti ajoja helpottava kun saisi paremman otteen kahvoista. Täytynee myös säädellä tankoa lisää ja katsoa tarttisko kahvojakin siirtää. Arveluttaisi kyllä itse mennä niitä siirtelemään.
Jos 8 asteen lähennys riittää, kannattaa varmaan ensin kokeilla niitä spacereitä: vasen (http://www.sjscycles.co.uk/shimano-sora-st-3500-adjustment-block-4-8-deg-left-hand-y6vy98070-prod33590/) oikee (http://www.sjscycles.co.uk/shimano-sora-st-3500-adjustment-block-4-8-deg-right-hand-y6vx98090-prod33591/) ei oo vaikee (joskin vähän tyyris parista muovinpalasta, kannattaa ehkä soitella kotimaisiin kauppoihin). Tulisi vähän halvemmaksi kuin uudet kahvat. Kannattaa tietysti tutkia, etteivät kahvat tule liian lähelle tankoa, jotta jarrutuspotentiaalia jää riittävästi. Olettaen, että kyseessä on Sora 3500, samassa kaupassa on muillekin malleille vastaavat tuotteet, ja ei ole kokemuksia kaupasta..
Mä yritin jo niitä netistä etsiä. En kyllä muista millä nimillä, mutten löytänyt mitään.
Eiköhän sitä voisi periaatteessa itsekin jonkun spaceriin tehdä jos ovat vielä kalliitakin.
no näin googlettelin itsekkin. Ajattelin laittaa radonin hybridiin xt 785 kampisarjan race facen yhdellä 38 rissalla ja taakse ultegran 11-32 pakan ja vaihtajan. Vaihdevivuiksi pitää varmaankin laittaa sitten nuo ultegran rs700 vivut.
No nyt on tulossa sl-rs700 oikean puolen vaihtaja ja xt785 jarrut. Jännä nähdä, saako tuon ultegran vaihtajan soviteltua i-spec vipuihin kiinni. Tuskinpa, mutta kaippa tuo toimii tankoonkin kiinnitettynä.
Nykytila: Cannondale krossari (http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/cyclocross/superx/superx-sram-rival-disc), jossa Sram Rival 11-vaihteinen osasarja. Tarkoitus olisi krossikaudella käyttää maastopyörän varakiekkoja (Mavic Crossmax SLR 29") krossarissa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että Crossmaxeihin ei saa kiinni 11-vaihteista maantiepakkaa. Olen pähkäillyt millä muutoksilla kiekot saisi krossarin alle ja olen päätynyt kahteen mahdollisuuteen:
1) Vaihdetaan Rival 11-vaihteinen takavaihtaja 10-vaihteiseksi ja laitetaan Crossmaxiin 10-pakka kiinni. Onnistuuko? Eli onko Sramin 11-vaihteinen shifteri yhteensopiva 10-vaihteisen takavaihtajan kanssa? Jos toimii, niin hankittavaksi tulisi vain 10-vaihteinen takavaihtaja.
2) Laitetaan taakse Sramin 10-42 pakka ja siihen sopiva takavaihtaja (Force 1/Rival 1) sekä eteen nw-eturieska. Tämä toimii varmasti, mutta on turhan kallis ratkaisu.
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja?
noniinno
21.08.2015, 16.31
^ Viet pakan suurimman spiderin sorvarille, ja kerrot, että tarvitsis saada pakka 1,5mm lähemmäksi akselin keskikohtaa. Voisin kohta alkaa sorvaamaan itse noita pakkoja, suurimpaan osaan kiekoista mahtuu pyörimään ihan hyvin.
Pakan sorvaaminen on ihan ok ratkaisu kunhan pakka mahtuu pyörimään kiekossa eikä ketju ota pinnoihin kiinni. Jos asut jossain Helsingin seudulla, voisin olla halukas testaamaan mahtuuko sorvaamasi 11-pakka Crossmaxeihin pyörimään.
noniinno
21.08.2015, 17.20
Ehdin jo cyclokamat diilata...pakka meni mukana. Eihän tossa ole järkyttävän isoa riskiä, sorvattuna pakka toimii spacerin kanssa 11-rungolla.
Tarkoitus olisi krossikaudella käyttää maastopyörän varakiekkoja (Mavic Crossmax SLR 29") krossarissa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että Crossmaxeihin ei saa kiinni 11-vaihteista maantiepakkaa.
Kysynpä mielenkiinnosta kun olen suunnitellut saman tapaista yhdistelmää - oletko ihan kokeillut 11s-pakan naittamista siihen Crossmaxin vapaarattaalle vai perustuuko tuo epäsopivuus virallisiin tietoihin yhteensopivuudesta?
^ En ole testannut, mutta pari keskustelua löytyi mtbr.com foorumilta, joiden perusteella päädyin em. johtopäätökseen:
http://forums.mtbr.com/shimano/shimano-11spd-road-cassette-mavic-crossmax-slr-29-compatibility-question-916232.html
http://forums.mtbr.com/cyclocross/11spd-road-cassette-10spd-mtb-freehub-935895.html#post11535955
Eikö helpoin ratkaisu ole laittaa siihen 10s vapaarattaalle 11s pakka, jättää vaan yhden rattaan pakasta laittamatta. Specereita tarpeen mukaan,että pakka kiristyy. Vaihtajan rajat kuntoon ja ajoa. Jää yksi tyhjä naksu kahvaan, mutta siihen nyt tuskin maailma kaatuu.
Eikö helpoin ratkaisu ole laittaa siihen 10s vapaarattaalle 11s pakka, jättää vaan yhden rattaan pakasta laittamatta. Specereita tarpeen mukaan,että pakka kiristyy. Vaihtajan rajat kuntoon ja ajoa. Jää yksi tyhjä naksu kahvaan, mutta siihen nyt tuskin maailma kaatuu.
Suuret kiitokset tästä vinkistä! Toteutin ja homma pelitti heittämällä. Takana oli Sramin PG 1130 pakka, josta nappasin 16 piikkisen pois ja heitin spacerin pakan taakse. Pakka kireäksi ja rajoittimet säätöihin, niin homma oli valmis.
Täällä kuva takapakasta operaation jälkeen: https://drive.google.com/file/d/0B0DGMD84dgrtcGwtSVVaaVk4aWc/view?usp=sharing
Läskimasa
06.12.2015, 01.46
Jatketaas vaikka tähän kun otsikko täsmää.
Arvon tässä että heivaisko etuvaihtajan pois kun ketjulinja ja rengas haluavat kulkea keskenään hipsuen. En haluis etuvaihtajasta luopua syystä että menettäisin tiheimmän välityksen, mutta nyt löysin 44t takarattaan: http://www.bike24.com/p2141567.html 28 eteen ja 44 taakse vastais tarpeeks hyvin 22/36 välejä.
Kysymys kuuluu siis että saako tuota 11-lehtiseen pakkaan tarkoitettua ratasta sommiteltua 10-lehtiseen SRAMin 1030-pakkaan? Vai onnistuisiko vähennellä yks ratas vähemmäs tommosesta X01-kasetista?
Kysymys kuuluu siis että saako tuota 11-lehtiseen pakkaan tarkoitettua ratasta sommiteltua 10-lehtiseen SRAMin 1030-pakkaan? Vai onnistuisiko vähennellä yks ratas vähemmäs tommosesta X01-kasetista?
Näen tuossa niin monta epävarmuustekijää etten lähtisi yrittämään. Ensimmäinen on se että tuo Wolf Toothin ratas on tarkoitettu XD-vapaarattaalle tarkoitettuun pakkaan, eli vapaarataslovituksen ei pitäisi olla siellä päinkään 10spd Shimano/SRAM -vapaarattaaseen nähden.
Sen jälkeen tulee leveysongelma, muistaakseni XD-vapaarattaalle tarkoitetun pakan isoin ratas ottaa vapaaratasrunkoon kosketuksen niin leveältä alalta, ettei se mahtuisi 10-lehtisen pakan kaveriksi.
Sitten tuo varsinainen kiinnittäminen. Ensinnäkin tuo Wolf Toothin asennusohje tuntuu minusta vähän Pelle Peloton -tyyppiseltä ratkaisulta. Tarkoituksella longotellaan tehtaan niittaus auki rattaiden väliltä ja sitten käsipelillä liitetään uusi ratas, olettaen että niittaus on sen jälkeen yhtä kestävä kuin alunperäinen. Ei varmaan nitise, natise, narise tai naksu juuri ollenkaan. Vaikka siinä 1030-pakassa olisi samalla periaatteella niitattu isoin ratas, niittauksen kehäjako tuskin on lähelläkään samaa.
Sitten tietysti vielä takavaihtajan ketjunsiirtokyvyn riittävyys. SRAM:n 1x11-osasarjoissa on ihan tarkoituksella omanlaisensa takavaihtajat, jotka kykenee siirtämään ketjua esim. 10-42 pakan läpi. Pitkähäkkisessäkin 10-lehtiseen tarkoitetussa takavaihtajassa vipusuhteet ja B-ruuvin pituus loppuu kesken tuollaisen 44-piikkisen rattaan kanssa.
Läskimasa
06.12.2015, 17.18
^ Niinpä tuo lukee Wolf Toothin sivuillakin, ei käy muihin: http://www.wolftoothcomponents.com/products/gcx-44t-cog-for-sram-xx1-x01-cassette
Compatibility:
Only compatible with X01 and XX1 cassettes, XG1195 or XG1199
NOT compatible with any other cassettes
Pitäisi uusia rikkinäinen takavaihtaja ja mietin voisiko siinä siirtyä 10:stä 11:n vaihteen tielle:
Saako siis 11-vaihteisen 105- tai Ultegra-takavaihtajan säädettyä toimimaan 105:n 10-lehtisellä pakalla? Olen melko noviisi, mutta eikö takavaihtajan liikerataa säädetä pelkästään kahvan vivuston liikkeillä (-> vaijerin kireydellä), jolloin vain kahvan pitäisi vastata takapakkaa? Aiemmin linkitetyn yhteensopivuustaulukon mukaan tuo ei toimisi, mutta jos tuo edellinen oletus pitää paikkansa, estettä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla.
arctic biker
23.12.2015, 06.44
Shimanon 10ja 11maantievaihtajien vetosuhde ei ole sama eli focus on muihin suunnitelmiin.
Kuinka paljon vaihtajan häkki liikkuu sivusuunnassa on kiinni sekä kahvan vetämään vaijerin liikkeestä ja vaihtajan geometriasta.
Jeh, kiitos vastauksesta! Tarkensin focusta nykyiseen vaihtajaan ja onnistuinkin korjaamaan sen oikaisemalla korvakkeen. :-)
Läskimasa
25.12.2015, 10.35
Saiskos tuommoista XT-M8000 11-lehtistä pakkaa purettua ja kasattua 10-lehtiseksi? Isoimman taakse spaceri ettei menis nykyistä sisemmäksi. Joku pienistä rattaista pois välistä. Saisko ratasvälin samaks mitä 10-pakassa (SRAM)?
Saa ja toimii hyvin 10spd moodissa. esim 11t ratas pois ja tämmöisellä lukitusrenkaalla jäljelle jäävä 13-42 pakka (ja ~3.1mm spacer) kiinni: http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=113073;menu=1000,2,82;pgc% 5B5996%5D=5997
käytössä itsellä toki myös 11spd XT takavaihtaja ja 11spd trigger.
toimivuudesta SRAM 10 vaihtajan/triggerin kanssa en sano mitään. eikös noin lähtökohtaisesti 11spd XTn ratasvälit ole hiukan pienempiä kuin 10spd?
11spd XT trigger + 10spd XT vaihtaja + 11spd XT pakkahan on testattu toimivaksi komboksi (a la markettipyörämies).
Ihan mielenkiinnosta: miksi ihmeessä? Onhan siinä vissiin viisi irtolehteä, jättää jonkun välistä. Mutta jos haluaa 10 pakan jaon, niin sitten joutuu purkamaan ne kaksi spideria.
Jotta saa ketjulinjan ulommas ja läskin rengas mahtuu pyörimään eikä hankaa ketjuun. 11spd XT pakan isoin ratas tulee sisemmäs kuin 10spd pakan.
Läskimasa
25.12.2015, 12.42
Jotta saa ketjulinjan ulommas ja läskin rengas mahtuu pyörimään eikä hankaa ketjuun. 11spd XT pakan isoin ratas tulee sisemmäs kuin 10spd pakan.
Juurikin näin. 45 takaratas himottais, mut mielellään mahd paljon nykyisiä osia käyttäen. Ja 11-pakka semmoisenaan, tai siis sen isoin ratas, menee turhan sisään. 10-pakkaan ei saa laajennusta 45:ksi, 11-lehtiseen saa.
Läskimasa
25.12.2015, 13.02
Mutta jos haluaa 10 pakan jaon, niin sitten joutuu purkamaan ne kaksi spideria.
Spiderin purkaminen ei vissiin niin yksinkertaista olekaan? En oo koskaan edes pakkaa irrottanut saati purkanut, niin tietotaso ei oo häävi.
esim 11t ratas pois
Ite ottasin mieluummin 15 ja 17 pois ja 16 tilalle. Tai 17 ja 19 pois ja 18 tilalle.
eikös noin lähtökohtaisesti 11spd XTn ratasvälit ole hiukan pienempiä kuin 10spd?
Eroa rattaiden keskenäisessä etäisyydessä ei ole kuin 0,05 mm. Pakka siis puoli milliä paksumpi jos yhden lehden karistelee vähemmäks. Kuulostaa merkityksettömältä, ei taida vaihtajan tarkkuuskaan olla puolta milliä tarkempi?
http://imageshack.us/a/img907/5093/2GGRrG.jpg
Pakka räjäytettynä: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-CS-M8000-3854.pdf
Onko kukaan ajellut 10-vaihteisen SRAMin triggerillä/gripshiftillä 11-lehtistä pakkaa? Tietysti 1 lehti jäis käyttämättä pakasta jos kaikki lehdet paikoillaan.
ostat sen cs-m8000 pakan, heität sen 15 rattaan ja sen spacerin alimmaiseksi ja sit kasaat normaalisti sen pakan niin siinä on sulla vähemmän sisässä oleva 10 pakka 3.9mm jaolla. Testaat toimivuuden ja jos se 0.5mm vaikuttaa liikaa niin kasvatat vaijerin viimeisen 30mm matkalta vaijerin halkaisijaa jolloin se sram x9 vaihtajassa suurentaa vetosuhdetta jolloin vaihtaja liikkuu vähemmän. Shimanon vaihtajassahan tämä onnistuu laittamalla sopivan spacerin vaijerin kiinnityskohtaan näin: http://farm9.staticflickr.com/8103/8565348321_f7d3b89901_z.jpg
Läskimasa
28.12.2015, 15.02
Testaat toimivuuden ja jos se 0.5mm vaikuttaa liikaa
Se on kymmenesosa tuosta, 0.05 mm.
Onko muuten maantie- ja MTB-ketjuja erikseen 11-vaihteisille kun ei satu silmään tai en osaa hakea? Maantiepakka kun on selvemmin kapeempivälinen niin oma kapeempi ketju sille tuntuu luontevalta. Mut tolla 0.05 mm ratasvälierolla ei ohuempiseinämäinen 11-s. ketju houkuta, 10-vaihteisen kettinki toimii varmastikin ok.
0.5mm koko pakalla. Joo maantie ja mtb ketjut on samoja 11 vaihteisissa ja samoin ajattelin kyllä itsekin mutta kerkesin jo myydä kaikki 10 ketjut pois niin en ole saanut testattua miten toimii. Pitäisi kyllä toimia ihan hyvin.
Läskimasa
30.12.2015, 00.05
Noniin, XT M8000 pakka, 32-45t extenderi, pidempi/modattu häkki SRAMin X9:iin, 16t ratas ja 1.85 mm spaceri tulossa. Katotaan mitä näistä saadaan niputettua ja kuinka toimii. Ketjun ajattelin pitää vanhan 10-vaihteisen KMC:n kun ei sillä oo ku reilun 200 km ajettu ja se on helppo katkoo ja liittää jos tarvetta.
Katselin tuota linkattua 11spd XTn PDFää ja sen jälkeen 10spd XT:n vastaavaa ja yksi arvo mikä tuossa pisti silmään on tuo listattu spacerin paksuus: XT 11spd on 2,18mm ja XT (tai XTR) 10spd on 2,35mm. Eroa siis 0,17mm.
shimanon 11spd maantiepakassa on myös 2,18mm spacer (https://www.canyon.com/download/manuals/CS_9000.pdf)
Tuo 3,9mm jakohan 11spd MTB pakalle ei tainnut olla mikään Shimanon virallisesti julkaisema arvo vaan jonkun mittaama/arvioima?
Sattui tuossa olemaan yksi XT M8000 pakka hyllyssä (11-40t) niin innostuin mittailemaan: tönäri näyttää noin 7,5mm lukua (tai vähän allekin) kun laittaa kaksi irtoratasta ja kaksi spaceriä kasaan. Tuon perusteella olisi siis noin 3,75mm tuo jako.
Läskimasa
02.01.2016, 01.30
Hmm... mielenkiintoista, mut harmi jos alkaa heittämäänkin jo enemmän. Sprocket pitchithän kaivelin täältä: http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Ei siis Shimanon ilmoittama vaan eri lähteistä kerätty ja kai itsekin mittailtuja arvoja seassa. Tuo 771-pakan spaceri on paksumpi, totta, rattaat on kaiketi saman paksuiset?
Tossa vielä toi 10-vaihteisen pakka: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-CS-M771-10-3017.pdf Jos 3.95 mm pitää paikkaansa 10-pakassa, pitch olisi sitten 3.78 mm XT M8000:ssa.
No, mallaillaan mittaillaan ja testaillaan kunhan saadaan rattaita kasa pöydälle.
Edit: Löytyi hiukka lisää "dataa", tiedä sitten tarkkuudesta http://www.bike.bikegremlin.com/2015/07/15/speeds-rear-sprockets/
11 “speeds”
About the same sprocket width (1.6 mm) as the 10 speed, but even tighter spacing, now down to just 3.74 mm. These cassettes require freehubs with about 1 mm wider splines, in order to accommodate all the 11 sprockets.
En tiedä onko rattaat sitten tarkasti 1.56 mm paksuja eikä 1.6 mm, jolloin 2.18 mm spacerillä päästäisiin 3.74 mm ratasväliin. Maccin mittaus puoltaisi samaa.
Pakka olisi sitten jo 2.14 mm kapeempi alkuperäistä 10-lehtiseksi kasattuna (38.96 mm), eli ei olis kuin 1.6 mm leveempi 11-lehtisenä (42.7 mm) verrattuna alkuperäiseen.
Kuvan perusteella kyllä enempi:
http://flowmountainbike.com/wp-content/uploads/2015/04/XT-11-speed-5.jpg
Viittisitkö macci mitata jos sulla on irtopakka pöydällä, paljonko se tuo pakan kiinnitystaso on isointa ratasta sisempänä?
Läskimasa
03.01.2016, 17.34
^ Näemmä pykälän verran väärin nuo laskin nuo mitat, eli 35.22 mm olis tuo XT M8000 10-lehtisenä ja 38.96 mm mun laskujen mukaan täyspaksuna. SRAMin 10-lehtinen 37.15 mm. Eli eroa 1.93 mm eikä 2.14 mm.
No, huomenna kait tulee toi tilattu pakka, pääsee oikeesti mittailemaan ja mallailemaan. Jukiksen kikkakolmosella saanee vaihtajan passattua, jos vaikka kutistesukkaa sulattelis vaijerin loppukaaren päälle, sais helposti ohuen kerroksen ja mahdollisesti sitten toisen päälle jos ei yks riitä.
Läskimasa
04.01.2016, 00.58
Viittisitkö macci mitata jos sulla on irtopakka pöydällä, paljonko se tuo pakan kiinnitystaso on isointa ratasta sisempänä?
Olitkin jo näemmä mittaillut 1x11-topikkiin:
Paljonko Shimanon 11XT pakan 42 ratas on sisempänä, kuin XT10 pakan 36 ratas vai onko yhtään?
Sramin 42 menee sisemmäs ymmärtääkseni ainakin, kuin 10 vaihteisten 36 hampainen, mutta tässä yhtälössä onkin eri vapaarattaan runkokin.
Spaceri, jonka laitoin 11-42XT (tai no 13-42t se nyt on) pakan taakse oli muistaakseni 3,1mm. Tuolla ketjulinja isoimmalla rattaalla hyvin pitkälti sama kuin 11-36 XT 10spd pakan isoimmalla rattaalla. Eli vähän reilu 3mm on ero ja 11spd 42t sisempänä.
Eikä näytä nää mun laskelmat pitävän kuitenkaan kutiaan.
35.22 mm olis tuo XT M8000 10-lehtisenä ja 38.96 mm mun laskujen mukaan täyspaksuna.
Voisko joku mitata XT11 pakan leveyden vielä?
Aika tasan 40 mm reunasta reunaan. Tönäri ei oikein taipunut rattaan keskeltä keskelle, mutta sanotaan ehkä karvan yli 38 mm.
Shimano xt 40t leveys on 40.9mm ja painokin tuli mitattua eli 414g.
Xx1 42t lev. 41.3mm ja 271g.
Mitat mauserilla lasinpäällä keskireijästä, joten heittoa voi vähän olla ja painossa myös kun molemmat suoraan käytöstä likaisena.
Jos se nyt onkin niin vähän leveämpi niin eikös se sit 11 spd käy kuitenkin sen ketjulinjan puolesta? sen puoleenhan sä et hirveästi metsään mene kun ei tuosta oo iso homma päivittää siihen 11spd, tosin se 16t ja pitempi häkki jäis sit turhiksi hankinnoiksi.
No niin, nyt on mittailtu lisää tönärillä.
Arvojen tarkkuus ei absoluuttisen tarkka mutta tein parhaani käytettävissä olevalla kalustolla =)
mittasin osissa (jolloin sain ainakin osan mitattua tönärin leukojen välissä):
11spd XT 11-40:
11-15 = 9,51mm
17-19t (spacereineen) = 7,48mm
loput = 23,7mm (lukema pöydän pinnasta spiderin sisäreijän päälle)
yhteensä noin 40,7mm ja jako 3,74mm
11t poistettuna (eli setuppi mikä on itsellä käytössä) pakan leveys on noin 36,6mm eli ketjulinja saadaan hiukan ulommas kuin 10spd pakalla.
10spd XTR 11-34:
11-15t = 9,86mm
17t + spacer = 3,95mm
loput = 24,7mm
yhteensä noin 38,5mm ja jako 3,95mm
11spd XT pakan suurin ratas (40t) on 2mm paksuinen mutta ketjulinja pöytää vasten asetettuna näyttää olevan samoissa tuon 10spd XTR pakan kanssa (jonka suurin ratas 1,6mm) eli XT 11spd ison rattaan hampaat on sisälaidassa.
http://uppaa.fi/images/2016/01/04/pakat3830f.jpg
Läskimasa
04.01.2016, 15.19
Jos se nyt onkin niin vähän leveämpi niin eikös se sit 11 spd käy kuitenkin sen ketjulinjan puolesta? sen puoleenhan sä et hirveästi metsään mene kun ei tuosta oo iso homma päivittää siihen 11spd, tosin se 16t ja pitempi häkki jäis sit turhiksi hankinnoiksi.
Joo, saattaa sopiakin, pakka on tänään tullut, tulispa eturataskin (posti vatuloi taas, ollu maassa jo toista viikkoa) niin pääsis oikeesti mallailemaan. Menis vaan vaihteensiirrinkin sitten vaihtoon, ja kun tykkään gripparista niin sit taas menee virittelyks.
http://flowmountainbike.com/wp-content/uploads/2015/04/XT-11-speed-5.jpg
Viittisitkö macci mitata jos sulla on irtopakka pöydällä, paljonko se tuo pakan kiinnitystaso on isointa ratasta sisempänä? Tuo mittaus kiinnostaa vielä itseänikin, niin siitä saa sen lopullisen vastauksen paljon sisempänä 11 pakan 40/42 on, kuin 10 pakan 36 piikkinen.
Läskimasa
05.01.2016, 00.26
paljon sisempänä 11 pakan 40/42 on, kuin 10 pakan 36 piikkinen.
No niin, mitattu: vaparin kiinnitystaso on aika tasan tarkkaan 3.0 mm rattaan ulkopintaa sisempänä. Mun SRAM PG-1030 pakassa 1.6 mm.
Ja eihän se pelaa tuo XT M8000-pakka 10-lehtisenä SRAMin X9-vaihtajalla sitten oikein mitenkään. Hyppii keskivaiheilta rattaan yli, eikä saa kuin 8 napsua vaihtajasta eli 9:lle rattaalle. 😝 Eikä auta kehän kasvattaminen vaihtajalla, sitä pitäis lienee muuttaa milli tai jotain ja sit ei enää vaijeri sovi sen reiästä.
Back to the drawing board... Odotellaan nyt vielä se eturieska niin näkis lopullisen ketjulinjan. Ketjukin näyttää käyvän lyhkäseksi.
Kun laskette sitä vaihteiden jakoa niin lisätkää siihen koko pakan leveyteen ensiksi yhden spacerin mitta ennen jakamista. 40,7+2,2 / 11 = 3.9mm. Muuten pitäisi mitata joko rattaiden keskikohdasta tai vähintäänkin samasta kohtaa jokaisesta rattaasta että saisi jaon kohdilleen, ja jos mittaa keskikohdista niin silloin pitää 11 rattaan kanssa jakaa kymmenellä. Säätelehän läskimasa viel reilusti sitä vaihtajaa kyl sen pitäis olla sen verran lähellä kuitenkin.
e: mittasin omasta xt m8000 pakasta; 3.9mm tasan rattaiden väli ulkopinnasta ulkopintaan.
Eikös se jako ole ihan suoraan rattaan paksuus (XT M8000 tapauksessa 1,56mm) + spacerin paksuus (2,18mm)?
Mittasitkos sä sen spacerin paksuuden? Tuossahan Läskimasa laski sen sun antamien mittojen perusteella :) mut siis koko pakan leveys ei kerro koko totuutta koska koko leveyteen ei kuulu 11 ratasta + 11 spaceria vaan 11 ratasta ja 10 spaceria. Sit viel se et mistä kohtaa saat mitattua sen leveyden, Tuleeko siihen mukaan jotain extraa mukaan vai tuleeko mitta juuri rattaan reunasta toiseen? Mua kiinnostais kyllä tarkat mitat 10 pakasta ja etenkin ulkopinnasta ulkopintaan mitattu rattaiden jako, Et onko se 3,95mm vai enemmän. Sekä tietenkin spacerin paksuus.
Eniveis. 11 pakka siis näyttäisi tulevan 1.4mm enemmän sisäänpäin ja koska sen koko leveys pitäisi olla 3,4mm isompi kuin 10 pakan niin se tulee 2mm ulospäin. Saitko läskimasa siis vaihtajasi vaihtamaan pienimmälle rattaalle? Jos et niin aloita säätäminen vapauttamalla vaihtajan vaijeri ja löysentämällä ylärajan ruuvia kunnes vaihtaja on suorassa 11h rattaan alla ja sit vedä vaijeri kireälle ja hoida hienosäätö+alarajan säätö.
Joo, eilen mittailin noita palikoita yksitellen ja yhdessä =)
Tuossa aiemmassa postauksessa ne oleellisimmat arvot jo on:
M8000 XT 11spd pakasta:
17-19t (spacereineen) = 7,48mm (eli tuossa on kaksi ratasta ja kaksi spaceria eli /2 = 3,74mm joka täsmää mitatun ja ilmoitetun spacerin paksuuden kanssa (2,18mm) ja mitatun yksittäisen rattaan paksuuden kanssa (1,56mm, pl. isoin 40/42t ratas joka on 2mm paksu)
XTR 10spd pakasta:
17t + spacer = 3,95mm (joka myös täsmää mitatun ja ilmoitetun spacerin paksuuden (2,35mm) ja rattaan paksuuden (1,6mm) kansssa)
pöydän pintaa vasten tehty koko pakan korkeuden mittaus on lähinnä suuntaa antava (ja hyödyllinen vain jos sitä vertaa toisen pakan vastaavalla tavalla otettuun mittaan) sillä siellä pakan takapuolella on nuo niitit jotka tulee ulommas kuin isoin ratas. Samaten M8000 pakassa tuo isoin ratas on paksumpi kuin muut raattaat (2mm vs. 1,56mm) eli sekin vääristää hieman kokonaistulosta.
Yksittäisen rattaan ja spacerin mittausta pitäisin kohtuullisen tarkkana (niin tarkka kuin tällä lidlin tönärillä omilla taidoilla saa :D).
Jep 15-17 välinen pitch on 3.74mm, en tiedä miksi. Joidenkin isompie rattaiden välinen jako on taas jopa 4mm tai ylikin. 11-13t on sen 3.9mm, kaksi väliä löysin tuolla kapeammalla jaolla. Kuitenkin koko pakan leveys on(+0.2mm paksummasta 40t rattaasta) 40.6mm eli 3.9 x11 - 2.3mm. Maantiepakan leveys on 39mm eli 11 x 3.74 - 2.14(spacerin paksuus). En löydä mikrometriäni niin en saa tarkkaa mittaa rattaiden paksuudesta, Koneistajat on opetettu että tönärillä mitataan kympin tarkkuudella, Insinöörithän saavat satkutkin mitattua tönärillä tarkasti ;)
edit. okei, jos sovitaan että tönärin tarkkuus riittää niin 11t = 1,7mm. 13t, 15t, 17t ja 19t = 1,5mm kaikki. yksittäisten spacerien paksuus 2.14mm. vaikuttais siis että pienillä rattailla jako on pienempi. sinähän olit mitanut kuuden isoimman rattaan + spacerin mitaksi 23,7mm josta pitää vähentää 0.3mm koska isoin ratas on paksumpi eli tulee 23,4 joka jakamalla kuudella on 3,9.
Läskimasa
05.01.2016, 14.37
Joo, kyl se jako sen 3,74 mm on. Ratas+spaceri yhteen, siitä se tulee. Spiderin kohdalta saa työntömitallakin otettua rattaan kyljestä toisen kylkeen, sama tietenkin.
Saan menemään pienimmälle ja isoimmalle sujuvaan (myös niin että en jätä sisäpuolelle mitään spaceriä), mut vaihtajan napsuja ei jää kun 8 eli 9:llä eri rattaalla pysyy. Ylipaksu spaceri (3 mm) väliin niin sitten löytyy 10 vaihdetta, mut luonnollisestikin kurnuttaa rattaalla kun linja vippaa välillä pahasti.
Voisi mutuilla, että pakan reunoilla rako venyy (:D) vinon ketjulinjan takia (tämä 11spd XT pakkahan on tehty myös 1x11 käyttöön). Keskellä pakkaa, jossa ketju on suorimmillaan pärjätään pienemmällä raolla.
Ei siis ole 3,74. tässä mtb pakassa on ohuemmat rattaat kuin maantiepakassa, yksittäiset spacerit joita on kaksi kappaletta on saman paksuisia kuin maantiepakassa joten näiden kohdalla pitch on 3,64mm kun taas reunoilla himpun yli 4mm pitch. Noita yhdessä olevia rattaitahan ei saa oikeen mitattua tarkasti mutta siinä toisiksi isoimmassakin setissä oli 1,5mm paksut rattaat. Sen koko nipun paksuus oli 9mm eli niiden väliin jäävien kiinteiden spacerien paksuus on 2,25mm siinä setissä, Isoimmassa setissä on varmaankin vielä isommat koska mittasin yli 4mm pitchiä sielläkin, Myös 11-13 oli pitch yli 4mm. Keskiarvoksi tulee jokatapauksessa se 3,9mm. Kiinnostais saada tarkat mitat 10spd pakasta kun tuo 38.5mm + spacerin paksuus ei ihan tee sitä 39.5mm vaan huomattavasti enemmän, Mutuilisin siis että 10 vaihtaja liikkuu oikeasti paljon enemmän kuin 3.95mm per klik, tuo 3.95mm on siinä 10 pakassa vain tuossa ohuella kohtaa mikäli siinä pakassa pätee sama että leveämpi väli reunoilla.
Ootko Läskimasa täysin varma että olet kasannut sen pakan oikein? Minkälainen spacer sulla on pakan takana ja minkä rattaan otit pois? Kuulostais vaan siltä että sulla on jossain välissä rattaat ilman spaceria. Jos sulla on noita 10 pakan 2,35mm spacereita niin lätkäise sellainen 19t päälle ja ota pois 17t+ spacerit. Tai sit sun pitää vaan käyttää niitä isoimpia kahta settiä siitä m8000 pakasta ja laitat loput rattaat siitä sramin 10 pakasta, pakan taakse riittää varmaankin sellainen 2.14mm spaceri silloin.
Läskimasa
05.01.2016, 17.15
Otan illemmalla kuvia. Pakka on oikein läjässä ja pitch oikein (mun mielestä) mitattu, välit samat joka rattaalla.
Kyl maar munkin mielestä jokanen väli on tönärin tarkkuudella sama m8000 pakassa. Siinä 13T rattaassa on upotus 11T ratasta varten, saattaapi hämätä jos mittaa pelkkiä paksuuksia.
Jep ei niitä spacerin paksuuksia voi mitata 11-13-15t väleiltä eikä sit 19t isommilta, ilman tulkkia. Mittasin jaon rattaan ulkopinnasta seuraavan rattaan ulkopintaan ja otin huomioon ne kavennukset.
Niin juu ja joku tais aiemmin kysellä sitä offsettiä ison rattaan reunasta spiderin reunaan, noin 3,0 mm. Niitit tulee vielä noin 0,9 sisemmäs.
jaa olihan tuohon vastattu jo.
Läskimasa
05.01.2016, 21.23
Jep ei niitä spacerin paksuuksia voi mitata 11-13-15t väleiltä eikä sit 19t isommilta, ilman tulkkia. Mittasin jaon rattaan ulkopinnasta seuraavan rattaan ulkopintaan ja otin huomioon ne kavennukset.
Mittasitko digitönärillä? Mä kans sain tuolla tyylin ekaks 3.9 mm tuloksen, kunnes älysin et tönäri kalibroituna nollaan ei ookkaan nollassa siinä piikkipäässä. Teki just ton verran virhettä. Mittailin niitä kiinteitä 3:n limppuja.
En digitaalisella.. No eniveis, Jotain sun olis tehtävä että saat liikkumaan vähemmän sen sun vaihtajan ja ehkä käyttää niitä paksumpia spacereita siitä 10 pakasta vielä. Siis otas kuva siitä vaihtajasta kun on 1 vaihteelle käännettynä, Kuva siitä vaijerin kohdasta et miten paljon se menee sisään kun sitä ei kuvahaulla tule enkä muista omasta enää kun en oo pariin kuukauteen enää omistanut x9 vaihtajaa. Kyllähän siihen pitäis pari senttiä paksumpaa kohtaa pystyä kuitenkin tekemään sen kaarteen kohdalle?
Läskimasa
05.01.2016, 23.39
Tuossapa muuan kännykuva hämärässä:
http://imageshack.us/a/img907/9982/le9XDW.jpg
http://imageshack.us/a/img633/818/0j8W8S.jpg
http://imageshack.us/a/img911/8570/d9gu9s.jpg
http://imageshack.us/a/img911/8332/yYU2vH.jpg
Tolleen ku on pakan välissä molemmat orkkis-speiserit, mut yks ratas puuttuu, niin löytyy kaikki 10 pykälää, mut ylöspäin vaihto rutkuttaa tietysti tuplaspeiserin kohalla. Mut jos speiserin laittaa isoimman taakse, ei löydy enää kuin 9:lle rattaalle ketju, loikkaa keskivaiheella yhen yli.
Niin, ja en tule 11-vaihteisena niputtamaan, liian sisään tulee ketjulinja tolla uudella isomman paikalle tulevalla 28t WolfToothilla. Just sopii, mut tilaa yhtä naftisti kuin aikaisemminkin (n. 2 mm) ellei milliä vähemmän, nyt tosin kasassa ilman vetopuolen kammen välissä olevaa 2 mm speiseriä mikä oli aiemmin. Kivempi olis pärjätä ilman niin olis kammet tarkalleen keskellä ja sais siellä nyt 4-5 mm olla väliä eikä 2-3 mm.
Joo kyl mä uskon et sä tuohon saat sen vaihtajan välitystä "hidastettua" sen verran että voit pitää spaceria pakan takana. Ehkä joudut viilaan ton sillan tuosta vaijerin päältä pois tai sit vaan isontaan sitä reikää siitä mut kunhan saat jotain koko kaareen vaijerin alle niin toimii.
Tai sit hommaat siihe shimanon 10spd vaihtajan joka toimii sramin kahvan kanssa 3,72 pitchillä ;)
Läskimasa
06.01.2016, 02.27
Tai sit hommaat siihe shimanon 10spd vaihtajan joka toimii sramin kahvan kanssa 3,72 pitchillä ;)Miksei sit vaikka 11spd saman sarjan vaihtajaa? Toimis vissiin noilla isommilla takarieskoilla paremmin? Noita Simppoja olis paljon helpompi passailla vetosuhteeltaan kohdalleen.
Shimanon vaihtajassahan tämä onnistuu laittamalla sopivan spacerin vaijerin kiinnityskohtaan näin: http://farm9.staticflickr.com/8103/8565348321_f7d3b89901_z.jpgViittiskö joku vahvistaa onko vaijerin pään kiinnitys kuvan kaltainen (ilman spaceriä) XT M8000 -vaihtajassa?
Kokeilin tota X9:iä niin et laitoin vaijerin kulkemaan tuon sillan yli, en huomannu oikeestaan vaikutusta. Toisaalta se ei oo alussa sen laajemmalla kaarella mitä alunperinkään. Hankala saada just kohdalleen millään purkkapatentilla, eikä oikein mieli tekiskään.
11spd olis vaikeempi passata kohilleen sramin gripshifterin kanssa, menis pitch 3.41 ja sitä on paha korjata siitä ylöspäin, tietty lyhentämällä vipua onnistuu mut mitenkä se kestää lyhennöstä on taas eri juttu. se 11spd ketju varmaan helpottais tuota passaamista kyl, kun tuo leveämpi ketju haluaa vaihtaa herkemmin isommalle rattaalle.
Läskimasa
06.01.2016, 02.41
^Tänks, hyvä tieto. Mut 10-vaihteisen Simpan vaihtajako saattais olla semmosenaan liki just SRAMin triggerin/gripparin kanssa (3.72 vs. 3.74 = sama)?
Joo no noita 10 spd vaihtajia ilman clutchia on vähän kaikilla joutilaana varastossa, jos jotai ajoporukoita tiedät niin kysäse saisitko testiin ennenkä ostat kytkimellistä uutta.
https://www.youtube.com/watch?v=1I4WzYbOb4M tuolta tyypiltä löytyy videoita tuosta m8000 vaihtajasta jos se kiinnostaa.
Lievästi OT, mutta mulla oli viimetalvena One-up 42 ja XT10 mistä poistettu 15 ja 17 lisätty 16 One-up vaihtaja X9 medium griparilla. Noita en saanut koskaan toimimaan täydellisesti 16 piikkisen ympärillä. Johtuiko siitä, kun vaihtajan joutuu säätämään 42 takia B ruuvista, niin kauas, että muilla rattailla kulkee vaihtajan rissa aika kaukana pakasta. 11 taka vaihtajillahan tätä ongelmaa ei ole. One-up myy myös erimuotoisia häkkejä Shimanoon http://int.oneupcomponents.com/collections/all-products/rad-cages.
Normi 10 XT 11-36 pakka toimii samoilla hiluilla täydellisesti.
Nyt ollut harkinnassa sunracen 11-40 10speed pakka, koska en 42 ota enään normi 10 takavaihtajalle tai sitten suoraan Shimpan 11, kun ei kerran ole, kuin 1.4mm sisempänä ja sais kuitenkin pää möyrintä rattaan 37 ulommas, kuin 10 speedin 36.
^ off topik, oman kokemukseni mukaan tuo oneupin 16 ei toiminut edes shimanon triggerillä ja vaihtajille hyvin.
Viimekesäksi otin ennen syöte-mtb pois laitoin vain 42 laajennuksen ja 15 nakkasin mäkeen xt pakasta, pelasi nätististi ja välit kävivät omaan käyttöön.
nykyisessä läskissä 11-40 xt8000 ja sen välit on tosiaan riittävät.-> jos siis olisin laittamassa 10 pakkaa laittaisin itselle 11-40 sunracen tai praxis pakan.
Offia lisää, mutta itselläni tuo OneUpin 42t + 16t toimii oikein hyvin.
Läskimasa
06.01.2016, 11.33
Myykös kukaan irrallista 18t ratasta? Olis paremmin tasajaot sitten 11-13-15-18-21-24 vs. 11-13-16-19-21-24.
mhelander
06.01.2016, 13.14
Jos halutaan tosissaan muuttaa SRAM:n vaihtajan vetosuhdetta niin ei ole mahdoton tehtävä ottaa koko vaijerin kaarta pois, se on yhdellä niitillä päädystä kiinni ja niitatun linkun akselitapin alla.
On nimittäin yksi firma joka kustomoi noita työkseen eri vaihdekahvoille ja vaihdemäärille.
Itsellä on ollut X.9 10sp Type2 9-vaihteisena, kahvan vetosuhde sopi vaihtajalle kun kaaren päälle teki laajennuspalikan. Kuumaliimalla kaareen kiinni ja rautalankalenkillä kaaren vaijerin sillan alta jottei mene hukkaan.
Paljon helpompi oli Shimano ZEE jossa vain vaijeri eri puolelle pulttia kiinni ja avot. Bonuksena helppo siirtyminen 11sp vaihteistoon joka mulla nyt on.
Molemmat pakat 11-40 ja ZEE toimii hyvin ilman Rad-Cage tai Goat Link virityksiä. Varmaan M8000 tai M9000 toimisi paremmin mutta liian suolainen hinta ja ei lyhyttä häkkiä käsittääkseni ole tarjolla.
Voin tarvittaessa kaivaa kuvia ja linkkejä jos tulee tarpeeseen näistä...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Läskimasa
06.01.2016, 23.17
Jos halutaan tosissaan muuttaa SRAM:n vaihtajan vetosuhdetta niin ei ole mahdoton tehtävä ottaa koko vaijerin kaarta pois, se on yhdellä niitillä päädystä kiinni ja niitatun linkun akselitapin alla.Mites sen akselitapin puoleisen kiinnityksen sitten toteuttais?
On nimittäin yksi firma joka kustomoi noita työkseen eri vaihdekahvoille ja vaihdemäärille.
Kuka, missä?
Läskimasa
07.01.2016, 19.53
Tai sit hommaat siihe shimanon 10spd vaihtajan joka toimii sramin kahvan kanssa 3,72 pitchillä ;)
Jos vaan pitää nuo Art's Cyclery Blogin pullit ja ratiot paikkaansa niin 10-vaihteisella Simpalla homma olis hallussa. Löyty yks vaihtaja kokeiluun, pitää huomenissa kipaista niin pääsee kokeilemaan.
Tuo selkeesti parhain vaihtoehto nyt, muuthan olis (kun Gripparin haluun pitää):
• SRAMin 11-vaihteinen Gripshift ja sille 11-v. vaihtaja = ongelmana himpun eri rataspakan välitys
• Shimanon 11-v. M8000 vaihtaja = ongelmana väärä suhde vaihtajassa SRAMin vaihteenvaihtajan kanssa
• SRAMin 10-v. pakka takaisin 29-42 extenderillä = menettäisin viimeset 3 piikkiä isoimmassa takarattaassa
Shimanon 10-vaihteisen vaihtajassa ongelmana se ettei se oo 42 yhteensopiva, eikä varsinkaan 45. Mut kaipa sekin tällä Garbarukin häkillä pelais: http://garbaruk.com/derailleur-cages/simano-rd-cage.html
Läskimasa
08.01.2016, 21.22
Löyty yks vaihtaja kokeiluun, pitää huomenissa kipaista niin pääsee kokeilemaan.
Shimanon 10-vaihteisen vaihtajassa ongelmana se ettei se oo 42 yhteensopiva, eikä varsinkaan 45.
No niin, XT M781 vaihtajaa mallailtu. Ja taas uus pikku ongelma, ottaa tuo vetokorvake kiinni isoimpaan rattaaseen (42).
http://imageshack.us/a/img905/5219/VgtMSG.jpg
http://imageshack.us/a/img633/2969/lIXv4X.jpg
Ei auta B-ruuvin kääntely, eikä auttais pidempi ruuvikaan. Tarviis pidemmän B-Linkin, niitäkin näemmä onneks on: http://www.bikerumor.com/2015/02/24/lindarets-x-wolf-tooth-components-goatlink-improves-wide-range-1x-shifting-for-shimano-derailleurs/
Edit: otin pakan takaa spacerit (2.18 mm ja 1.85 mm) pois, nyt ei enää osu ja vaihteetkin löytyy kohalleen, mut ei tietenkään mee pienimmälle rattaalle kun on 11-lehtisenä. Vaihtajan asento kyllä hassu, ylemmän rissan ja rattaan välissä pienimmällä n. 35 mm. Mut joo, hommataan tämmönen kytkimellinen, siihen GoatLink ja modattu häkki. Eiköhän se siitä, onneks jako tuntuu toimivan. 😃
Ihan ansiokasta kokeilua, mutta tuleeko noi virittelyt yhtään halvemmaksi kuin 11s GX grippari ja takavaihtaja (n.140€), varsinkin jos myy ne 10s osat veke?
Eihän kyseessä ole halpuus vaan se ettei ketjulinja riitä 11 vaihteiseen joka menee sisempään(kyseessä levein markkinoilla oleva rengas). Hitsi kun saisit jostain testiin sen shimanon 11spd m8000 vaihtajan, Kun se toimii niin täydellisesti normaalissa shimanon 10spd systeemissä niin luulis kyl tuossakin. Siihen ei tarviis mitään erikoishäkkiä kun on valmiiksi offset pulley eikä myöskään erikoista b-linkkiä. En luottais yhtään niihin artscyclery spekuloituihin arvoihin 11spd kohdalla. muistahan ne on ihan valmistajien virallisesti ilmoittamat luvut ja näkyy täsmäävän.
Läskimasa
08.01.2016, 23.51
Ihan ansiokasta kokeilua, mutta tuleeko noi virittelyt yhtään halvemmaksi kuin 11s GX grippari ja takavaihtaja (n.140€), varsinkin jos myy ne 10s osat veke?
No toistaseks ei oo muuta hutiostosta kun X9:n vaihtajan modattu häkki. Vaihtaja on lainassa kaverilta. Hintoihin tulee nuo viimeiset 3 hammasta takapakkaan (olishan tohon omaankin PG-1030 pakkaan saanu 42:een asti), mut katotaan nyt loppuun asti tämä.
GX:n 11-spd vaihtajalla on himpun väärä suhde tolle M8000 pakalle, ei viitti sellasta. Ja se ketjulinja menee tosiaan liian sisään myös 11-lehtisenä, kun just ton ketjulinjan takia tähän leikkiin läksin.
Hitsi kun saisit jostain testiin sen shimanon 11spd m8000 vaihtajan, Kun se toimii niin täydellisesti normaalissa shimanon 10spd systeemissä niin luulis kyl tuossakin.
Mistäs tämä tieto?
No voihan sen 11s pakan laittaa 10 -lehtisenä kiinni ulommas spacerin kanssa, ja jättää yhden lehden pois välistä. Jää vaan yksi napsu kahvasta käyttämättä. Ei tarvitsisi miettiä toimiiko vetosuhteet tai riittääkö takavaihtajan nivelissä mitta 42/45 takarattaalle. Mutta kuten sanoin, ihan ansiokasta kokeilua ja jos saa noi toimimaan niin kyllähän siitä joku muukin hyötyy.
Läskimasa
08.01.2016, 23.56
^Ratasväli ei oo täysin identtinen SRAMin ja Shimanon 11-pakoissa.
Vetosuhde on nyt oikea tuolle pakalle 0.02 mm tarkkuudella.
Toisaalta mukava kokeilla, saa harrastaa ja oppii uutta koko ajan. :)
Olen jäänyt kuitenkin siihen käsitykseen, että toimii ihan moitteetta samoin kuin maantieosien puolellakin? Mutta varmaan ihan hauskaa näpertelyä :)
https://www.youtube.com/watch?v=1I4WzYbOb4M Eli siis sama video minkä linkkasin aiemmin, Tuo jannu ainakin käyttää hyvinkin onnistuneesti tuota vaihtajaa 10 vaihteisena zee vivun kanssa. Mutta siis shimanossahan on 3.4 cable pull kun sulla 3.1. mutta sulla onkin pienempi pitch hakusessa. Mut myöskin se että noilla jotka on ajaneet m8000 11-40 pakkaa normaalilla 10spd shimanon vaihtajalla ja 11spd vivulla ei ole ollut ongelmia sen jaon suhteen kielii myös siitä et siinä ei ole mitään 10% eroa joka olisi niiden artscycleryn spekuloitujen arvojen perusteella.
Läskimasa
09.01.2016, 00.29
Olen jäänyt kuitenkin siihen käsitykseen, että toimii ihan moitteetta samoin kuin maantieosien puolellakin?
Tuolla oli tarinaa ettei ihan pelais: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51188-1x11&p=2471371#post2471371
Toisaalta joku toinen tuumaa ettei mitään ongelmaa.
Läskimasa
09.01.2016, 16.35
Mutta siis shimanossahan on 3.4 cable pull kun sulla 3.1.
Olisko kellään Shimanon 11-speed vaihdeliipasinta ja viitsisi mitata vaikka vaijerin päästä montako milliä vaijeria tulee ulos 10:llä naksulla? Sillähän tuo selviis, 31 mm (SRAM) ja 36 mm (artscycleryn ilmoittama Simpan 11-v.) erottaa jo varmasti toisistaan.
Edit: ei voi kyl noi Art's Cycleryn suhteetkaan pitää kutiaan 11-vaihteiston kanssa, niin moni nettikeskustelija on vaihtanut M8000 vaihtajan kymppipakkaan muitten osien pysyessä entisellään (paitsi toisinaan extender-ratas vaihdettu).
Riittäisköhän medium-häkkinen XT M8000 -vaihtaja 45:n rattaan kanssa? Taidan varalta tilata ton WolfToothin GoatLinkin (http://www.wolftoothcomponents.com/collections/small-components/products/goatlink-11) kaveriks. Jos sais vielä optimaalisempaan asentoon.
Läskimasa
11.01.2016, 20.53
http://imageshack.us/a/img907/1305/Jj0jCL.jpg
Siinäpä olis nyt vihdoin haluumani 10-pakka nipussa (löyhästi), 11-13-16-19-21-24-28-32-38-45. Näyttää asettuvan tuo Garbarukin Xtender 0.5 mm sisemmäksi mitä M8000:n vastaava. Isoimman rieskan Ø on 185 mm. Painoa 216 g spacerin kanssa vs. 224 g huolimatta että kaikki rattaat on tässä terästä. Vapaarattaaseen kiinniottavan osan leveys on 6.25 mm vs. Shimanon 10.9 mm, mut tuskin tuo siihen kairaantuu.
Tilasin eilen tuon XT M8000 -vaihtajan ja siihen varuilta GoatLinkin. Tuskin ainakaan huonommaksi muuttaa. Kallis pikku osan nysä tosin.
Ohiampuja
16.01.2016, 21.53
Kysytäänpäs tässä etuvaihtajista. Yksi projekti on ollut tuossa suunnitteluasteella jo pidemmän aikaa. Eli vanhasta 3 x 9 maasturista on isoin 44 etulimppu lähtenyt kävelemään jo aikaa sitten, mutta se pitkä häkkinen etuvaihtaja on aika hassun näköinen kun se jää aika kauaksi siitä 32 piikkisestä eturattaasta.
Ja nyt suunnittelin asentaa tuohon uuden SLX 2-lehtisen Dyna-sys etuvaihtajan. Niin että onkos sen vetosuhde sama kuin vanhoissa etuvaihtajissa, eli voinko vielä käyttää samaa vanhaa XT 3-vipua?
Läskimasa
19.01.2016, 00.23
Vetosuhde on nyt oikea tuolle pakalle 0.02 mm tarkkuudella.
Ja pskat. Ei oo kohillaan ei, ei ees sinne päinkään. Vaijerista jää puuttumaan vetoa liki 5 mm että nousis isoimmalle ja jos säätää sinne nousemaan niin sit ei mee pienimmälle ennenkun höllää vaijeria 5 mm. Muuten pelais kyllä.
Hankala se on tuostakin lyhyemmäks vipua muuttaa, vähintään vaijerin vetokulma menee vinoon = ei hyvä.
Mitäs seuraavaks kokeiltais? SRAMin 11-spd gripparia? Sen pitäis kiskoo Artsin mukaan 3.48 mm vs. tuon 3.1 mm. 10x3.1=31, 10x3.48=35. Milli jäis vielä jos oikein mittailin. Toimis jo varmaan likimain, mut tavoite on just eikä melkein.
Edit: näyttäis pelaavan: http://mtb.tools/cs/blog/13_Test-kompatibility-SRAM-GX-a-Shimano-Deore-XT
Guugle jeesaa
Käyttöön, viritetty, testattu. Ajettaessa, se toimii erittäin hyvin. Muutos on tarkka ja kauniisti napsauttaa. Kun vaihdat pienemmälle vaihdevipu voimme GX procvaknutí läpi 4 asentoa, sitten alas pieni vipu yhden (peukalo, etusormi ei). Matkustaessaan ulomman ketjun siirtojen pieni kahina, mutta tämä on normaalia ja johtuu rajan ja hyökkää ketju kapea hampaat muunnin. Ketju pitää oikeaan paikkaan erilleen kapea hampaat myös Dynasys järjestelmä, joka käyttää Shimanon menestyksekkäästi useita vuosia. Dynasys on päällä, on kilpailukykyinen vipu ei ole ongelma.
Koska kaikki toimii ilman ongelmia, se voi päätellä tämän kokemuksen, joka on yhteensopiva kaikkien MTB järjestelmien 1x11 Shimano, SRAM ja MicroShift. Nimittäin Shimano X9000, X8000, SRAM XX1, X01, GX.
Läskimasa
20.01.2016, 00.03
No niin, SRAM X01 -gripperi löytyi Espoosta nopsaan, kiitokset Pertsa78:lle! Ja nyt pelaa mulla vihdoin vaihteetkin laidasta laitaan rutisematta. :D
Hienosti vaihtaa läpi pakan, eikä tuota 11-vaihteisen gripparia huomaa 10-käytössä, se ei vaan mee enää viimeiselle. Ei oo mitään tyhjiä naksuja tai löysää vaijeria.
Nyky-setup siis:
• Shimano XT M8000 -pakka, josta karsittu 15, 17, 32-37-42 ja lisätty 16 ja Garbaruk Xtender 32-39-45
• Wolf Tooth 28t eturatas (narrow wide) 5x94BCD
• Shimano XT M8000 GS -vaihtaja
• Wolf Tooth GoatLink 11 -vaihtajan korvake
• SRAM X01 -gripshift
• KMC X10 EPT -ketju
Isoimmalla (45):
http://imageshack.us/a/img905/8084/eBASbv.jpg
Pienimmällä (11):
http://imageshack.us/a/img908/4127/nDgIrc.jpg
Ketjuohjuri nyt vissiin aika turha, mut olkoot nyt kun tuli hommattua aiemmin.
Pertsa78
20.01.2016, 11.39
Aika julman näköiset on nuo renkaat, ei ihan osannut siinä jutustellessa hahmottaa ja luonnossa näyttävät varmasti vielä isommilta.
Hienoa että sait toimimaan vaihteet ja ei mennyt grippari hyllylle pölyyttymään.
Hieno homma että sait toimiin. Voisin sanoa et sulla on nyt parhaiten välitetty 10-vaihteinen läski suomessa.
Läskimasa
20.01.2016, 21.03
^ Saattaa olla tai ainakin luultavasti ainoo tällä kokoonpanolla.
Kiitokset Jukiksellekin, ilman sun 11-vaihteiseen siirtymisajatusta ei tässä oltais. Tosin jos olisin tienny et kaikki menee vaihtoon niin olisin pysyttäytyny X9:ssä ja orkkispakassa extenderillä, tuli tällä tyylin muutamalle lisämillille ketjulinjassa hintaa. Mut nyt on viimesen päälle mieleinen ja saipahan harrastaa eli opetella kantapään kautta koko vaihteensiirron sielunelämän ja vaihtoehdot. :)
Onko kellään kokemuksia Shimanon RS-80 maantiekiekkojen sopivuudesta 11-lehtiseen takapakkaan? Shimanon omien sivujen mukaan 11-speed vapaarattaan runko ei passaa 10-speed napaan mutta luin englanninkielisiltä foorumeilta että joku olisi onnistunut vaihtamaan sen. Ja jos ei onnistu niin voiko 11-vaihteisella Ultegran vaihteistolla ajaa 10-vaihteisen takapakan kanssa väliaikaisesti ennen uusien kiekkojen hankintaa?
Vapaarattaasta en tiedä, mutta voit asentaa 11s pakan 10 vaihteisena jättämällä yhden rattaan pois välistä ja ajaa sillä.
Ei onnistunut, ei saanut kiristettyä. Mutta vanha kymppipakka sen sijaan pelaa moitteettomasti kunhan sääti vaihtajan niin ettei hyppää yli. Uusia kiekkoja odotellessa.
Pakan kuin pakan saa kiristeltyä kun panee pakan pohjalle sopivasti prikkaa.
^Juu, siis tietenkin pitää laittaa prikkaa isoimman rattaan taakse.
Sopiikohan Campan 11s kampisetti 10s tilalle? Tuleeko ongelmia? Onkos Ultra torquet yhteensopivia vai pitääkö ottaa jotain muuta huomioon?
Läskimasa
21.07.2016, 15.53
No niin, SRAM X01 -gripperi löytyi Espoosta nopsaan, kiitokset Pertsa78:lle! Ja nyt pelaa mulla vihdoin vaihteetkin laidasta laitaan rutisematta. :D
Hienosti vaihtaa läpi pakan, eikä tuota 11-vaihteisen gripparia huomaa 10-käytössä, se ei vaan mee enää viimeiselle. Ei oo mitään tyhjiä naksuja tai löysää vaijeria.
Nyky-setup siis:
• Shimano XT M8000 -pakka, josta karsittu 15, 17, 32-37-42 ja lisätty 16 ja Garbaruk Xtender 32-39-45
• Wolf Tooth 28t eturatas (narrow wide) 5x94BCD
• Shimano XT M8000 GS -vaihtaja
• Wolf Tooth GoatLink 11 -vaihtajan korvake
• SRAM X01 -gripshift
• KMC X10 EPT -ketju
Isoimmalla (45):
http://imageshack.us/a/img905/8084/eBASbv.jpg
Pienimmällä (11):
http://imageshack.us/a/img908/4127/nDgIrc.jpg
Ketjuohjuri nyt vissiin aika turha, mut olkoot nyt kun tuli hommattua aiemmin.
Tämän kanssa vielä pientä hienosäätöö. Tuon 16-piikkisen kanssa vaihdevälit ei ihan miellyttäneet, lisäksi 10-vaihteisen 16-piikkinen ei muotonsa puolesta ollut täydellinen, hieman haki ylöspäin mennessä. Otin jo talvella pois ja laitoin 15-piikkisen takaisin ja 18-piikkisen väliin (seuraava on 21t, kuten ennenkin). Tämä ratas 7-pakasta kotoisin, eikä tälläkään vaihda veto päällä puhtaasti. Tällä nyt menty kuitenkin, mutta nyt laitoin tilaten tämän: https://www.bike-components.de/en/OneUp/18-Tooth-Cog-and-Spacers-p50304/ Josko se tuon kanssa alkais pelaamaan puhtaasti. Garbarukin extenderistä ei pahaa sanottavaa, se on hyvä. Nyt sais tosin jo 50-piikkiselläkin. :D Ketjutkin tuli ajettua jo loppuun, nyt on ollu 11-vaihteisen omat ketjut. Eipä noissa toiminnan kannalta juuri eroa.
Saako kysyä miksi tuollainen rakennelma eikä suoraan 11v?
Läskimasa
22.07.2016, 13.56
Oli tuolla 2. sivulla jo juttua, ketjulinja menee turhan sisään/hipsuu renkaaseen (5.05") 11-lehtisellä takapakalla.
Läskimasa
19.08.2016, 22.23
Vihdoin sain aikaiseksi vaihtaa OneUpin 18-piikkisen, nyt on hyvä: http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/922/Kc6Cqn.jpg
jame1967
20.08.2016, 13.10
Tuli vaan mieleen , että saisi olla tarjolla enemmän pakkoja irtolehdillä , kuten kampalla .
Saisi helpommin rakennettua pakan halutulla jaolla , tosin ei vissiin sovi keventelijälle.
Vaihdoin hybridista 11s ultegran takapakan ja vaihtajan => 10s XT:n 786 shadow plus vaihtajaan ja M771 pakkaan.
Kuuluuko tuon vanhemman 10-piikkisen MTB vaihteiston olla noin jäykkä? Kitkajarru vastustaa tietenkin, mutta varsinkin vaihdetta vaihtaessa takapakka jarruttaa selvästi pyörittämistä. Muutenkin vastus on kyllä selvästi uudempaa katupakkaa+vaihtajaa suurempi.
Läskimasa
23.08.2016, 10.29
^ Pakka vastustaa?🤔 Eiköhän se oo vapaarattaan laakeroinnista kiinni kun ei siellä muuta ole. Vai samaan vapariinko laitoit? Sit on varmaan päätymutteri liian syvällä, ottaa laakeriin kiinni? 11-katupakan vapari kun on pikkusen pidempi (kuin MTB 10- tai 11-v.) jos oikein muistelen.
Eri vanne ja vapari on. Kyllä tuo minusta johtuu ketjusta/pakasta... Vaihdetta vaihtaessa tuntee selvän vastuksen, kun naksuttelee vaihteita pyörän ollessa ylösalaisin.
Täytyy ajella hetken aikaa, jospa kmc:n ketjujen varastorasva on jähmeää.
tchegge_
18.09.2016, 12.02
Olen tässä pohdiskellut talven jarruremonttia ja yksi vaihtoehto tarkoittaa Sramin 11s jarru/vaihde kahvoja.
En tunnu käsittävä näitä yhteensopivuuksia sitten millään.
Nykyinen systeemi on Sramin Apex 2x10 2014(tai 2013), takapana on Sram X9
Jos kahvat vaihtuu uusiin, etuvaihtajan kanssa ei liene ongelmia, mutta takapäässä menee sitten mitä kaikkea vaihtoon?
- Toimiiko vanha X9 takanapa 11s pakan kanssa?
- Voiko alkuperäinen takavaihtaja toimia 11s kahvan ja 11s takapakan kanssa? ilmeisesti Exact actuation-tyyppisiä ovat kaikki Sramin maantievaihtajat?
Kiitos ja anteeksi. :)
Minulle ajautui 9/10s navalla varustettu hyväkuntoinen levykiekko. Aika-ajopyörässäni on kuitenkin 11s vaihteet. Jos nyt tämän ketjun kahlattuani oikein ymmärsin niin tuon saisi vielä käyttöön pienellä vaivalla laittamalla 11s pakan, poistamalla yhden rattaan ja säätämällä takavaihtajan rajoitinta. Ymmärsinkö oikein?
Helpoin olisi tietenkin myydä kiekko pois, mutta siitä saadulla rahalla ei uutta osta tilalle. Toiseksi levykiekkoa tarvitsee sen verran harvoin, että tuon vaivan voisi nähdä. Onko muita, jotka ovat tämän saman asian kanssa pähkäilleet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onnistuuhan tuo ihan heittämällä, yksi vähiten tarvittava ratas pois, pakan alle sopiva ohut soviterinkula tarvittaessa ja vain vähän rajoitinten säätöä. On tullut tuollaista tehdyksi omilla välineillä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.