Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maguran jarrut!



Han$a
05.06.2015, 09.47
Morjensta! Tuommonen spessun epicci tuli laitettua ja yhen testilenkin heittäny nyt. Päällimmäisenä "vikana"/ominaisuutena nyt pieni klappi esim, eturenkaan jarrussa. Jarru painettuna pohjaan, rengas pääsee nitkumaa hieman ja tuntuu pieni klappi/välys jarrusta. Onko ominaisuus vai vielä hakeeko paikkaa vai viä liikkeeseen takas ja kertoa asiasta! Pyärällä ajettu vasta 25 km.

A.M.®
05.06.2015, 10.34
Käy ensin näyttämässä liikkeessä. Varmistuu aniakin ettei mitään oleellista ole jäänyt löysälle kasausvaiheessa.

Mcross
05.06.2015, 10.34
Magurasta ei ole kokemuksia. Mutta Hayes jarruissa kevyesti painettuna pääsi palat liikkumaan vähän edestakaisin. Kovaa painettaessa palat ei liikkunut ja ei tuntunut välystä.

Pullapoika
05.06.2015, 10.43
Omonaisuus toi kait on. Kaikissa levyjarrullisissa pyörissä joita olen kokeillut, niin on vähän klappia ja rengas nitkuu pikkusen. Mutta ne eivät ole ollutkaan mitään huippujarruja.

Kaatuilija
05.06.2015, 10.44
Itselläni Shimano Deore ja XT ja Formula R1 Racing jarruissa kaikissa on jarrupaloissa hieman liikkumavaraa, joka voi hämäävästi tuntua esimerkiksi ohjainlaakerin välyksenä tai vastaavana. Normaalia siis tuo liike jarrupaloissa, mutta toki jos tuo vaivaa, niin voi tarkistaa esim. levyn, kiekon ja ohjainlaakerin kiinnityksen.

Han$a
05.06.2015, 11.33
Kuulemma enempi ominaisuus tuo pieni välys. Kauppias meinas että jos vaivaa niin saapi mennä näytille, vaan katotaan ja ajellaan. Onhan takuut ja ensihuollossa voipi sitte asiasta sanoa jos vielä tuntuu tai pahenee!

aland
07.06.2015, 22.47
Itsellä sama pyörä ja samat jarrut. Haarukka tärisee jos jarrutan kovaa. Takajarrusta tulee myös tärinää.
Löysin netistä että tämä on ollut yleinen ongelma näissä jarruissa ja ratkaisu olisi jarrupalojen vaihto. Olen tilannut Maguran MT 7.1 palat (mitkä suositeltiin). Voin ilmoittaa tänne miten kävi kun olen saanut testattua.

Han$a
12.06.2015, 19.09
Laitappa tosiaa muuttuuko mitenkäännuo jarrut. Uusia ominaisuuksia tuli ilmi kun jarruttaa niin "lotinaa\ulinaa"
Ei vinkumista niinkuin normaalisti joistain kuuluu. Veteen ajamisen jälkeen tuli tuo ominaisuus. Kuivanut jo sisällä monta päivää ja sama ulina kuuluu...
JArru kyllä toimii ja ottaa kiinni normaalisti. Uutuuttaan tietenkin..mene ja tiedä..

aland
19.06.2015, 08.40
Jarrupalat vaihdettu ja loppuihan se tärinä. Jarrut parani todella paljon, ottaa paremmin ja tuntuma hyvä. Viime pyörässä SLX-jarrut ja nyt ollaan jo lähellä niiden tuntumaa näillä Maguran jarruilla.
Oli tarkoitus vaihtaa 7.1 paloihin mutta tuli luettua että niitäkin on päivitetty ja uusimmat (vieläkin paremmat) palat näihin jarruihin olisi Maguran 7.4 palat.

http://www.support-english.magura.com/index.php?showtopic=5780

Ja vakiopalat oli OEM 7.3. Tässä juttua niiden ulinasta ja tärinästä.
http://www.support-english.magura.com/index.php?showtopic=5293

Suosittelen jarrupalojen vaihto kaikkien Spessu Epic:ien (Comp) omistajille. Hyvää Juhannusta!

Greycap
19.06.2015, 13.37
Minkävuotisia pyöriä kyseessä? Olettaisin että '15 mallia koska Epiciin tuli Magurat vasta näihin uusimpiin. Ihan sillä vaan kyselen kun valmistaja ilmoittaa jarrujen kohdalla "Magura MTS, hydraulic disc, Hi Friction pad" ja tasan sama teksti löytyy myöskin jäykkäperä-Stumpjumperin specseistä. Itse ostin '15 mallisen Stumpjumper Compin tuossa heti vuodenvaihteen jälkeen, jarruissa en ole mitään sen kummempaa havainnut ja nyt tämän luettuani kävin puhtaasta mielenkiinnosta ruuvaamassa siitä palat pois että mitäs sieltä löytyy. Yllätys oli suuri kun paloissa luki 7.4 eli siihen on heitetty jo tehtaalta uusinta ja parasta, minkähän takia Epiciin sitten ei.

EDIT - jaa, väittävät että MTS on vakiona nimenomaan 7.3 paloilla. No ei ollut ainakaan minulla, ei tosin ole allekirjoittaneen eka Specialized johon luvataan yhtä ja sitten löytyykin toista mutta se toinen on astetta parempaa osaa.

Han$a
21.06.2015, 22.02
Eli pistitkö nuo maguran 7.4 palat? Mistä löysit? Onko nettitavaraa vai kivijalkaliikkeestä?

Greycap' kyseessä itsellä 15vm epicci.

aland
21.06.2015, 22.24
Itsellä 2015 Epic Comp. Juu, laitoin 7.4 palat, bike-discountista tilasin.

Han$a
21.06.2015, 22.32
Itsellä 2015 Epic Comp. Juu, laitoin 7.4 palat, bike-discountista tilasin.

Ei oo tuota jousihässäkkää noissa ollenkaan vissiin? Ja asentaminen mahtaa olla simppeliä hommaa, Joutuuko ilmaileen vai lähteekö noin vain kun ottaa tuon lukituspultin irti ja entiset palat pois ja uudet tilalle?

Greycap
21.06.2015, 23.00
Greycap' kyseessä itsellä 15vm epicci.

Itsellä 2015 Epic Comp.

Aika jännä että Epiceissä on "mitä pitääkin" ja tuossa minun Stumpjumperissa ikään kuin viritysosat suoraan tehtaalta. Liekö taas otettu vaan hyllystä mitä on sattunut käteen osumaan ja minulle osui kerrankin jotain muuta kuin se kuuluisa tyhjä arpa.


Ei oo tuota jousihässäkkää noissa ollenkaan vissiin? Ja asentaminen mahtaa olla simppeliä hommaa, Joutuuko ilmaileen vai lähteekö noin vain kun ottaa tuon lukituspultin irti ja entiset palat pois ja uudet tilalle?

Ei ole jousta, itsekin sitä etsiskelin mutta ei ole. Opin sittemmin että männät on magneettiset ja palojen tausta metallia. Pultti irti, palat pois, uudet tilalle, pultti kiinni ja ajoa. Ja se pultti on näköjään jonkun älynväläyksen seurauksena T25 eikä kuusiokolo kuten itse asiassa kaikki muukin noissa jarruissa.

Han$a
22.06.2015, 00.03
Hienoa. Pitää ottaa kierros ja pirautellu läpi lähimyymälät jos ois hyllyssä nuo palat. Ei oo hyvän kuulostaa nuo jarrutushommat nuilla alkuperäisillä paloilla.

Edit: eipä ollu paikallisilla kyseisiä paloja myytävänä. Meni nettiosteluksi, tulipa samalla muutaki räimettä tilattua.

Onko miten nopiaa Saksanpojat pistelly postiin paketit nykyään? muistaakseni edellisellä kerralla meni viikko vähän yli kun tuli kotio. Ei maha keritä perjantaiksi tahkolle... noo pysähtyy se nuilla vanahoillaki.

aland
22.06.2015, 16.57
Han$a, tarkista nyt ensin mitkä palat sulla on jarruissa. Helppoa, kestää pari minuuttia. Ei tule sitten tilattua paloja turhaan jos sinullakin on 7.4 jo siinä, niin kuin Greycapillä oli.

Han$a
22.06.2015, 22.01
No nehä oli ne 7.4 palat. Ja mikä parasta, takasin laittaessa meni kierre tuosta lukituspultista. Ei oo häävejä kestoltaan nuo spessun pultit tai sitte liikaa voimaa. Lähinnä ehkä laatu kuitenkin heikko, en nimittäin kerennyt edes kunnolla kiristää sitä.
Viime vuonna jäykkäperän(crave comp) satulatolpan klampista sama homma, kierteet rullalle... Alakaa heikottaa

Se vika taitaa olla kuitenkin siinä lukituspultissa, väljyys palojen kiinnityskohdassa aiheuttaa tuon liikkeen paloilla ja sen takia tuo ulina ja vikinä..

Greycap
22.06.2015, 22.33
Kyllä tuosta taitaa saada syyttää Maguraa, niiden tekelehän se on. Mutta eipä noita sinänsä paljoa kiristellä, kunhan kanta ottaa napakasti kiinni niin se on siinä, menee ruuvarimallisella avaimella jo enemmän kuin helposti tarpeeksi tiukalle. Jos lähtee L-mallisen pitkällä varrella vääntämään niin ei mikään ihme jos hienokierteinen alumiini antaa periksi.

Itselläkin on pohjilla parin vuoden kokemus M785 XT:istä ja vuoden verran M675 SLX:istä, XT:t edelleen toisessa pyörässä ja SLX:t nyt laatikossa jemmassa kun purin ne tätä Stumpjumperia edeltäneestä pois. Eihän nämä Magurat samanlaiset ole eikä niistä varmaan ikinä samanlaisia tulekaan, jotenkin paljon pehmeämpi ja rauhallisempi tuntuma mikä varmaan osittain johtuu tuosta paljon pidemmästä kahvasta. En silti ole varma kumpia pidän parempina, Shimanot on toki erittäin hyvät (samaa ei voi kaikista valmistajista sanoa, nimim. yhdet Avidit ja kahdet Tektrot kokeillut) mutta vaikka voisinkin niin en nyt ihan heti lähtisi tuohon niitä ylijäämä-SLX:iä työntämään. Ne toimii ehkä paremmin tilanteissa joissa jarrutuksen on oltava nopeaa niin alkamiseltaan kuin loppumiseltaankin, Maguroissa kaikki tapahtuu hitaamman oloisesti mikä taas tekee niistä mahdollisesti helpommin hallittavat.

Han$a
22.06.2015, 23.18
Räikkäväännin oli liian voimakas tuohon remonttiin. No uutta pulttia kehiin.
Kyllähän nuo on ihan erilaiset shimanoihin verraten. Pehmeemmin toimii, pysähtyy kuitenkin hyvin huolimatta nuista vikinöistä.
Eikatse ku kovaa ajoa.

J-P Ellilä
23.06.2015, 00.24
Sen ruuvin kiristysmomentti on 2,5Nm luokkaa. Lukitteen kanssa kun laittaa niin pysyy ilman suuria momentteja.

Han$a
23.06.2015, 08.03
Sen ruuvin kiristysmomentti on 2,5Nm luokkaa. Lukitteen kanssa kun laittaa niin pysyy ilman suuria momentteja.
OK. Hyvä tietää tuo momentti, tuntuu monesti että liikaa voimaa käyttää, sitte käy noin. Sininen lukite varmaan passeli nuihin?

Laitoin oldskool tyyliin sokan ja en huomannu mitään eroja jarrujen toiminnassa.

J-P Ellilä
23.06.2015, 10.51
OK. Hyvä tietää tuo momentti, tuntuu monesti että liikaa voimaa käyttää, sitte käy noin. Sininen lukite varmaan passeli nuihin?

Laitoin oldskool tyyliin sokan ja en huomannu mitään eroja jarrujen toiminnassa.
Jos ruuvissa oli valmiiksi se sininen töhnä niin se kestää parin irrotuksen ajan. Jotain helposti purettavaa lukitetta kunhan laitat tarvittaessa.

Han$a
23.06.2015, 11.06
Jos ruuvissa oli valmiiksi se sininen töhnä niin se kestää parin irrotuksen ajan. Jotain helposti purettavaa lukitetta kunhan laitat tarvittaessa.
OK. Oishan tuota punaista. Riipassa sitä vähän tuohon kierteeseen.
Ei oo käyny mielessä kyllä lukitteen käyttö pyöränkomponenteissa, enempi nuissa kelkkahommissa. Mutta ei se vara venettä kaada.

Edittiä; kalliiksi tuli palojen tsekkaus. Oli kierteet aivan soosina satulasta.
No nyt sitte mennään sokkaviritelmällä.
Oppipahan ainaki ettei väännetä liian tiukkaan nuita ruuveja.

lake
20.08.2015, 21.08
Kaverini osti pyörän jossa Maguran jarrut ja jarrukahva painui pohjaan vaikka jarrut ilmattiin. Sitten otettiin yhteyttä takuun merkeissä maahantuojaan ja tästä alkoi sitten kohta 2kk kestänyt rumpa.
Maahantuojan edusta ei vastaa puheluihin eikä jarrua kuulu takaisin. Sitten sieltä vastattiin sähköpostiin että jarru tarvitsee toimittaa heille vaikka jarru jo heillä oli silloin noin 1kk ollut.
Lopulta edustaja vastasi puhelimeen ja sanoi että saadaan uusi jarru tilalle mutta letku tarvitsee lyhentää ja tuo sen seuraavana päivänä. No päivä tuli ja meni mutta jarrua ei. Eikä edustaja enää vastaa puheluihin. Vieläkään ei tietoatuleeko jarrua koskaan takaisin. Tämän perusteella älköön kukaan sekaantuko moisen merkin tuotteisiin ja palveluihin. Ainakin itse jos ostan pyörän jossa kyseisen merkin jarrut vaadin ne vaihdettaviksi pois.

Juipp4
20.08.2015, 21.42
Miten tämä on jarruvalmistajan syy?
Eikö tässä nyt pyörän myynyt taho ole se jonka kuuluu tuon asian hoitaa?
Otitteko yhteyttä mahantuojaan vai pyörän myyjäliikkeeseen? Vai onko nämä yksi ja sama?
Laitas liikkeen nimi esille niin tiedetään edes mistä puhutaan.

lake
21.08.2015, 12.39
Magura Suomi

marco1
21.08.2015, 14.03
Asian vierestä: Magura on kai vaihtanut toimintamallia, eivät enää juurikaan myy varaosia vaan takuuhommissa vaihdetaan koko kahva / jarru ja muuten sitten onnea vaan.
Hyllyssä yksi pari viimeisintä Louisea joista toiseen vuotavaan kahvaan ei saa varaosia tai kahvaa, retromaasturissa pykälää vanhempi Louise johon ei myöskään saa varaosia vuotavaan satulaan. Virallisessa Liikkeessä kävin mutta eivät saa varaosia sinnekään.

alumiini
22.08.2015, 11.21
Magura Suomi
Kyllähän se ensin kannattaa olla yhteydessä siihen pyörän myyjään. Tai siis jos oli uusi pyörä kyseessä.
Mulla oli sama vika noissa MT-8:ssa, kahvat painui uudesta asti suoraan pohjaan. Ilmaukset helpottivat tilannetta hetkeksi. Laitoin jarrut takaisin saksaan ja nyt kaikki muu on ilmeisesti vaihdettu paitsi letkut.
En ole vielä kokeillut ilmata näitä uusia, pientä klappia tuntuu.

lake
22.08.2015, 18.25
Pyörän myyjä kehoitti laittamaan sen suoraan maguralle. Maguran edustaja ei edes vastaa puheluihin paitsi kun soittelee eri numeroista. Aika esimerkillistä asiakas palvelua.

Jani73
22.08.2015, 19.16
Hyvää palvelua kivijalassa..ja tarkoitan nimenomaan maahantuojaa. Saisiko ulkomailta, esim saksasta parempaa palvelua.