Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen cyclocross 1-2k€

-Bn
03.06.2015, 21.51
Retkipyörällä olen nyt vuoden aktiivisesti ajellut montatuhatta kilometriä ja nälkä kasvaa syödessä. Cycloja olen katsellut mutta en osaa yhtään arvioida pyöriä ja niiden eroja. Ajan työmatkat pyörällä ja yleensä aika kovaa vauhtia kesät talvet, lisäksi kesäisin satunnaisia maantielenkkejä, tähän mennessä 50-150 km. Vähän tyhmänä kriteerinä on myös ulkonäkö, eli pyörän pitäisi olla kivan näköinen; värikäs, mutta yksinkertainen ja elegantti. Muita tärkeitä ominaisuuksia ovat levyjarrut, suuret isoimmat vaihteet nopeaan menoon ja kestävyys. Olen myös vaihtoehtoiseesti miettinyt maantiepyörää, jolloin saisin maantielenkeille soveltuvan pyörän, ja ajaisin sitten sillä työmatkat säiden salliessa.

Seuraavia malleja olen pohtinut ja ne on laitettu ulkonäkönsä puolesta järjestykseen :D Genesiksen pyörät ovat tähän mennessä iskeneet eniten:
Croix de fer 30 http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/b-road/croix-de-fer-30
Merida cyclocross 500 http://www.thebikeshop.de/epages/62303450.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62303450/Products/MEY5CC500
Croix de fer 10 http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/b-road/croix-de-fer-10
ja maantiepyörä: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/road/road-disc/equilibrium-disc-ltd

Nuo ovat siis lähinnä ulkonäön perusteella valittuja malleja, ja haluaisin kuulla ehdotuksia ja arvioita edellä mainituista ja muista mahdollisista hyvistä vaihtoehdoista, mielellään tonnin pintaan, mutta jos sillä toisella tonnilla saa merkittävää lisähyötyä niin sekin on ok :D

kalleA
03.06.2015, 23.17
Noista Croix de fer 10 on ainakin mun silmään huonompi vaihteiltaan ja etuhaarukaltaan kuin muut. Muissa cuitunen etuhaarukka, mutta tossa terästä kuitunene siis mukavempi kuin teräksinen. Vaihteet muissa 105 tossa Sora. Käyttötarkotuksesta ja ulkonäöstä voisi sitten valita minkä noista ottaisi:) Näin ainakin maantie/CX pyöristä tietämättömälle. Muita ehdotuksia ei nyt tähän hätään ole, mutta noista ottaisin Croix de fer 30:sen koska hienoin:).

miku80
03.06.2015, 23.30
Tuo CdF 30 on kyllä hyvä paketti kaikin puolin, pehmonen peli ajella olematta löysä, hydrauliset jarrut ja tuo 11 vauhtinen 105 on toiminnaltaan ja tuntumaltaan todella hyvä.. Myös tuota Meridaa ajaneena kallistuisin ainakin noista kahdesta ehdottomasti genesikseen.. CdF olisi kyllä entistäkin parempi kun vaihtaisi alle keveemmät kiekot, muuten ei kyllä pahaa sanaa ole sanottavana tuosta..

Pohje
04.06.2015, 07.38
Kuten Miku yllä totesi. cdf 30-malli on hyvä paketti.
Todella tyylikäskin vielä kaikenlisäksi. Keveemmät kiekot voi hommata sitten kun ensimmäiset on täyttänyt tehtävänsä.
Pyörä on vielä sellainen mitä ei tule vastaan ihan joka kadunkulmassa. Erottaa helpommin omansa :D

nure
04.06.2015, 08.11
Croix 30 pointsit, tuo 10 kyllä myös hyvä paketti jos osat tuota 105 luokkaa eikä teräshaarukka ole lainkaan paha...

-Bn
04.06.2015, 10.00
Olin itsekin päätymässä tuohon 30:een, taitaa mennä tilaukseen. Tuo runkokoko pitäisi vielä valita. Olen 178 cm pitkä.

JackOja
04.06.2015, 10.09
Olin itsekin päätymässä tuohon 30:een, taitaa mennä tilaukseen....

Mistä meinasit tilata? Kai olet tietoinen, että Suomesta saa nykyään Genesistä ja hinnat on halvemmat kuin vaikkapa Briteissä.

Tuo runkokoko pitäisi vielä valita. Olen 178 cm pitkä

Jälleenmyyjällä vois sovittaa ja varmistaa. Ainakin Velobiassa ja Bike Companyssä olen nähnyt Croixeja livenä. Kumpikin kioski Helsingissä.

-Bn
04.06.2015, 10.39
Juu juuri sieltä briteistä ajattelin mutta jos kerran Suomestakin saa niin täältä tietysti :D Bike companyssa ainakin netissä oli vaan joku custom-malli. Voisi vähän soitella ja kysellä.

stenu
04.06.2015, 10.41
Muissa cuitunen etuhaarukka, mutta tossa terästä kuitunene siis mukavempi kuin teräksinen.

Päin vastoin. Pääsääntöisesti teräshaarukat ovat kuituisia joustavampia eli mukavampia varsinkin isommissa töyssyissä, mutta kuituiset tietenkin aina teräksisiä kevyempiä.

JackOja
04.06.2015, 10.45
...Bike companyssa ainakin netissä oli vaan joku custom-malli. Voisi vähän soitella ja kysellä.

No ne(kin)hän tilaa sulle maahantuojalta juuri sellaisen kun haluat. Tai rakentaa customin. Pointtini oli, että pääset kokeilemaan jos liikkeessä sattuis olemaan sopivia kokoehdokkaita.

Mä hieroin pitkään kauppaa Croix-rungosta Bike Companyn kanssa kunnes päädyinkin itse titamiiniin. Olikohan se niin, että n. viikossa saa mitä haluaa jos valmistajalla on tajolla.

Halloo halloo
04.06.2015, 14.59
Stevens Vapor oli minun valintani:

http://www.radsport-smit.de/epages/RSSmit.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/RSSmit/Products/00045445/SubProducts/00045445_132486

nure
04.06.2015, 19.34
^Stevensissä mitään vikaa ole mutta alu voittaa teräksen ainoastaan painossa mutta häviää reilusti mukavuudessa.

Halloo halloo
06.06.2015, 22.28
Teräs on mukavaa. Stevensissä hiilarikeula, joka sitten taas tuo puntit tasoihin.

miku80
06.06.2015, 22.39
^ mielenkiintoinen teoria tämäkin :)

Rille
08.07.2015, 14.58
Vastaavia pohdintoja itsekin käynyt läpi. Ostin viime syksynä Meridan cc:n (alu ja Tiagrat) ja sillä on ollut ihan mukava ajella. Vaihteiden toimivuus jättää toivoisen varaa, joten jossain vaiheessa se luonnollisesti menee uusiksi. Tuota Stevensiä voisin pitää varteenotettavana vaihtoehtona. Eniten minua askarruttaa se, että kumpaan kannattaa panostaa - runkoon/haarukkaan vai osiin. Tai no, kun rungonkin/haarukankin osalta on näemmä kahta koulukuntaa.
Mikä olisi foorumin porukan näkemys - hiilikuiturunko ja 105 (tai vastaava toiselta valmistajalta) vai alurunko Ultergran paloilla (tai vastaavilla). Ja ajoa käytännössä pelkästään työmatkaa kaupungissa (sen vuoksi en harkitse maantiepyörää).

Penseilijä
10.07.2015, 19.48
^ Hiilikuiturunko ja 105, ei kahta sanaa. 105 toimii jo niin hienosti, että vaikea siitä on enää parantaa lompakolle järkevään hintaan ja toisaalta hiilikuitu tuo mukavuutta ihan eri tavalla. Tämä oli tietenkin koko foorumin mielipide :rolleyes: Voi tosin olla ettei alumiini päivity samalla rahalla hiilikuituiseen kuin 105 Ultegraan, mutta riippuu tietysti kuinka laajasta setistä puhutaan.

Rille
11.07.2015, 13.42
Kiitos! Otsikon mukaiseen 1-2 k€ onneksi irtoaa tuo hiili-105 tai hiili-SRAM-Rival ilman kummoistakaan tarjousta. Tarjouksessa voi välillä olla jopa alle puolitoista tonnia.

Moska
11.07.2015, 15.43
Jos saa topikkia lainata, niin 105 lienee helppo, mutta rungosta vielä. Cromo vai hiili? Jos kasaan itse ja hommaan palikat mistä sattuu löytymään?

-Bn
28.11.2015, 02.13
Moikka taas :D nyt on croix de fer 30 alesta hankittuna, ja olen oikein tyytyväinen. Semmoista pientä tuntuvaa rohinaa olen huomannut ilmenevän suunnilleen poljinkierroksen tahdissa kun käytän isompaa eturatasta ja keskikokoisia tai pieniä takarattaita. Etuvaihtajaa koitin katsoa että hankaako tai jotain mutta näytti olevan ihan kunnossa. Mistähän mahtaa johtua? Ja yleisesti, mitä alkuhuoltotoimenpiteitä kannattaisi tehdä näin parinkymmenen kilometrin jälkeen, vai vienkö suosiolla huoltoon säädettäväksi.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Ulkorengas
28.11.2015, 11.17
Mikä on tuon pyörän keskiön tyyppi? Valmistajan nettisivuilla ei enää ole 2015 mallia ja 2016 on jotain muutoksia, ainakin haarukka on vaihdettu hiilikuidusta teräkseen.

IncBuff
28.11.2015, 11.22
Shimano SM-BB4600, 68mm sanoo Genesiksen 2015 katalogi, joka kyllä sieltä webbisivuilta löytyy. Itsellä nyt sattuu olemaan muutenkin se koneella.

Eli tuo on Tiagra-sarjan HTII BSA-keskiö.

Ulkorengas
28.11.2015, 11.47
Ei siis press fit-tyyppiä?

arctic biker
28.11.2015, 13.00
Ei siis press fit-tyyppiä?

Ei , ihan standardi BSA-keskiö ja hyvä niin.

-Bn
28.11.2015, 21.11
Niin keskiössäkö epäilette olevan vikaa? Siis mitään ääntä ei oikeastaan kuulu, vain tuntuu semmoista tärinärohinaa ja vain niillä isoilla vaihteilla.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Ulkorengas
28.11.2015, 21.30
Ensihuolto on tavallisesti ajankohtainen n. 300-500 kilsan jälkeen. Mutta kun selvästikin jotain oiretta on, kannattaa se viedä heti huoltoon/takuukorjaukseen. Tuskin vika ketjujen pesulla ja öljyämisellä poistuu.

Press fit-keskiöissä on (ollut?) runsaasti ongelmia, siksi se oli kuvauksesi perusteella ensimmäinen mieleen tuleva asia.

-Bn
26.12.2015, 20.18
Käytin Croixia huollossa kun alkoi lenkillä kuulumaan keskiön suunnalta naksuntaa, huollon mukaan naksunta tuli huonosti rasvatuista polkimista ja rohina etuvaihtajasta. No, rohinaa ei enää tunnu että kai se vika etuvaihtajassa oli, eikä naksuntaakaan kuulunut hetkeen. Nyt sitten tänään alkoi lenkillä kuulua yksi naksahdus aina tietyssä kohtaa poljinkiertoa, enkä tiedä tuleeko ääni keskiöstä vai polkimesta. Ääni tulee aina kun oikealla polkimella painetaan alaspäin, ja se kuuluu ihan pienellä paineella ja rauhallisesti polkiessa myös. Pyörittelin myös pyörä ylösalaisin samalla polkimella eikä silloin kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Koitin myös polkea yksittäisiä kierroksia vasemmalla jalalla eikä silloinkaan naksahdusta kuulunut. Onko täällä asiantuntijoilla mitään ehdotuksia missä vika voisi olla? Ja miten yleensä toimitaan jos on matkahuollon kautta pyörän ostanut liikkeestä ja pitäisi laittaa takuuhuoltoon?

Ulkorengas
27.12.2015, 08.14
Kokeile ihan ensimmäisenä vaihtaa polkimet. Sillä tavalla saat ainakin tietää, onko vika polkimissa vai jossain muualla.

Jos vanha retkipyöräsi on tallella, sen polkimilla voit kokeilla.

Postimyyntipyörän kanssa kannattaa varmaan soittaa liikkeeseen ja kysyä, miten takuuhuollon suhteen toimitaan.

TANUKI
27.12.2015, 16.14
Pakko kai se on oman fillarin hiilikuitumallia suositella :D Jake the Snake Carbon (http://www.bikeshop.fi/Kona_Jake_the_Snake_CR/ekauppa/pKOJSCR/&listpos=27). Itsellä kyseisestä vehkeestä alumiinimalli vuodelta 2014 ja todettu aika pommikestäväksi ja geometrialtaan omaan kroppaan sopivaksi aina syksyisiltä poluilta kesän pitkiin ja vauhdikkaisiin maantieporukkalenkkeihin. Loppuhinnaksi tolle tulee Bikeshopin automaattialennuksen (lisää tuote ostoskoriin, siihen lisätään alennus) 1870e.

Nautiskelija
28.12.2015, 21.10
Kokeile ihan ensimmäisenä vaihtaa polkimet. Sillä tavalla saat ainakin tietää, onko vika polkimissa vai jossain muualla.

Jos vanha retkipyöräsi on tallella, sen polkimilla voit kokeilla.

Postimyyntipyörän kanssa kannattaa varmaan soittaa liikkeeseen ja kysyä, miten takuuhuollon suhteen toimitaan.

Lisään tähän, että polkimien lisäksi naksunaa voi aiheuttaa myös se, mikäli poljinkeskiössä on muoviosa metalliosaa vasten ilman asianmukaista voitelua välissä. Ainakin oman markettipyöräni tapauksessa pääteltiin aikanaan, että vesisade oli pyyhkinyt voiteluaineet pois ja kuivat pinnat natisivat toisiaan vasten tietyssä kohdassa kampikierrosta (ja vain kuormitettuna, kuten kysyjällä). Varovainen voitelu auttoi. Sama pyörä alkoi naksumaan myös pariin otteeseen tätä aikaisemmin. Ensimmäisellä kerralla auttoi poljinten vaihtaminen. Toisella kerralla meni poljinkeskiön laakerikasetti uusiksi. Kolmas tosiaan voitelemalla. Neljännenkin kerran ilmeni naksunaa - se oli hoidettu vuosihuollossa löysäämällä ja kiristämällä uudestaan poljinkeskiön kiinnitys. Muistaakseni jouduin kertaalleen myös kevyesti voitelemaan etuakselin kumitiivisteen vieressä olevaa rakoa. Nämä kaikki probleemit siis kukin eri aikaan, enimmäkseen n. vuoden välein. Anteeksi väärät termit, jos niitä esiintyi ?-)
Edit: kyseessä oli siis hybridi, eikä cc.