PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossia hankkimassa 1. kunnon pyöräksi (GT Grade/Felt F65X/muut?)

nri
03.06.2015, 00.03
Näitä vastaavia threadeja on olemassa hirveä läjä jo valmiiksikin ja GT Gradesta löytyikin jonkin verran infoa useammasta threadista, Feltistä vähemmän. Perustetaan nyt oma ketju vielä, jotta saisi selvyyttä tähän omaan pyörähankintaan. Olen siis ostamassa 1. kunnon pyörää itselleni työmatka- ja myös lenkkiajoa varten. Cyclocross vaikuttaa näistä olevan omaan käyttöön järkevin/monipuolisin pyörätyyppi. Olen tähän mennessä saanut rajattua mielenkiintoisimmat mallit aikalailla seuraaviin kahteen:

GT Grade Alloy 105: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/57006/fmcfq/GT-Grade-Alloy-105-51-cm
Felt F65X: http://www.bikeshop.fi/Felt_F65X/ekauppa/pFEF65X/

Budjettini on n. 1000-1300e. Molemmissa mainituissa pyörissä on Shimanon 105-sarjan osat ja muutenkin näyttää hyvin vastaavat ominaisuudet olevan - GT Gradessa erona nuo TRP:n täälläkin kehuja saaneet hydrauliset levyjarrut mekaanisten sijaan. Omat mittani ovat 170cm/77cm ja runkokoosta ja näiden pyörien muista ominaisuuksista heräsi kysymyksiä, koska koeajettavissa näitä kumpaakaan ei ilmeisesti missään pk-seudulla ole (tai sitten en ole löytänyt).

1. Runkokoko: Onkohan GT Graden runkokoko 51 sopiva itseni pituiselle ajajalle? Tätä ainakin näytettiin toisessa ketjussa ehdotettavan juuri 170cm:lle ajajalle, mitä aiemmin asiasta luin. Täysin varmasti koon sopivuutta ei tietenkään pysty sanomaan ilman tarkempia mittauksia/koeajoa, mutta sattuukohan täällä olemaan ketään, jolla kyseinen pyörä on ja n. samat mitat, jotta voisi asiaa kommentoida? Feltin F65X:ssä todennäköisesti 50cm runkoko olisi pyörien geometrioita vertaillessa aikalailla samoissa mitoissa. 53cm rungoissa näyttää molemmissa standover height olevan jo >770mm, joten tuskin kovin mukavia ovat siltä kannalta.

2. Tuntuu olevan aloittelijana hankala löytää koeajettavaksi about vastaavilla geometrioilla olevia pyöriä, jotta pystyisi ylipäätään testaamaan runkokoon ym. sopivuutta. Olisikohan täällä enemmän harrastaneilla vinkkejä vastaaviin malleihin? Viimeisenä kysymyksenä vielä, että onkohan näissä pyörissä jotain, mitä erityisesti kannattaisi huomioida ostaessa tai tuleeko mieleen vielä muita järkeviä vaihtoehtoja?

Kiitos.

nure
03.06.2015, 10.18
Onks nuo ne semihydrauliset jarrut? Kiitosta ja haukkuja saaneet... Mielummin jommat kummat, mielipide, hyviä mekaanisia aivan turhaa haukutaan.

noniinno
03.06.2015, 12.06
Ei kai niitä haukuttu ole paljoakaan...arvostan enemmän joko hyviä mekaanisia tai nestejarruja ihan yksinkertaisuuden vuoksi. Tosin tuosta GT:stä on aika hyvä tarjous, joten saattaisin sietää sekasikiöjarrutkin. Mietin vaan GT:n haarukoita, mahtuuko nastakumi loksujen kanssa, kun ei kuitenkaan ole ihan oikea cyclocrossari vaan joku gravelenduranceroadcommuter. Tuo GT on varustettu korkeammalla ja lyhyemmällä geometrialla, joten Felt olisi sen puolesta ehkä sopivampi. GT voi käydä ehkä lyhyeksi tuossa 51 koossa. Kannattaisi kokeilla.

JaniM
03.06.2015, 13.13
Ei niitä jarruja ole kukaan haukkunut missään, vaan päinvastoin. Asiasta keskusteltiin täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53458-Sopivaa-cyclocrossaria

nure
03.06.2015, 14.11
No, ei tuossa topicissa nyt kauheasti kehuttukaan... Ehkä johtuu että on tuollainen välivaiheen kapistus kunnes hydrauliset yleistyy.

nri
03.06.2015, 15.33
No tähän jarrukeskusteluun jatkeeksi tuo arvostelu vielä: http://road.cc/content/review/85499-trp-hyrd-mechanical-interface-hydraulic-disc-brakes. Vaikuttaisi vähintään ihan jees olevan nuo semihydraulisetkin, vaikka kaikkia ei varmasti tuo välimuoto nappaakaan. Feltin pelkästään mekaaniset Spyret ovat kyllä varmasti toimivat myös.

ATS
03.06.2015, 15.42
Kokoasiasta. Olen itse 170 pitkä ja haarut 78. Syksyllä ostin Felt F75X vannejarrullisen koossa 53. Tämä on aivan nappi koko, vaikka en olekaan nuori ja notkea enkä ympärysmitaltanikaan vaatimaton :). Nuo pienemmät jäisivät lyhyiksi.

mthamala
03.06.2015, 21.52
Fillarin koosta en en pysty sanomaan, mutta 9kk kokemuksella nuo semihydrauliset ovat toimineet mainiosti. Mutta pakko sanoa ettei mulla ei ole juuri vertailukohtia, jos ei valittamistakaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

HC Andersen
03.06.2015, 22.48
Vaimolla on viime vuotinen malli tuosta Feltistä, toki siinä on Sramin osasarja. Hän on ollut kokonaisuuteen tyytyväinen, omassa krossarissani on 105 eikä mulla ole niistä pahaa sanottavaa.