PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillarin kuljetus lentokoneessa



jj_sivu
01.06.2015, 10.49
Olis kesällä tarkoitus hilpaista Itävaltaan, alunperin tarkoitus oli lähteä tyttöystävän kanssa patikointimatkalla, mutta nyt heräsikin idea ottaa fillari mukaan.

Onko kokemuksia fillarin pakkauksesta koneeseen?

Finnairin sivujen mukaan fillari maksaa 70 euroa suuntaansa, eli ei mitään älytöntä.

Mistä Suomesta saisi halvimmalla kuljetuslaatikon koneeseen - voisiko esim. fillarikaupoista kysellä pahvisia pyöräbokseja, ja riittäisikö sellainen jos pyörän pakkaa hyvin ja väliin tunkee pehmusteita?

seppo_taalasmaa
01.06.2015, 11.32
Oletko lähdössä kuinka pitkäksi aikaa? Keskieuroopasta saa tosi hyvin vuokrattua varusteita ja pyöriä kilpailukykyiseen hintaan. Pyörien hinnat ovat yleensä 15-25e päivä vuokrattuna. Täpärin ja läskin vuokraaminen on vähän kalliimpaa kuin jäykkäperän. Ehdottomasti voin suositella tutustumaan aiheeseen. Ei stressiä omasta kullasta ja kuljetuksesta, kustannukset about samat. Ja jos teette esim lyhyitä reissuja voi pyörää vaihtaa ja kokeilla montaa uutta kivaa pyörää ja niiden ajettavuutta. Liikkeiltä löytyi ainakin pari vuotta sitten todella kattava valikoima pyöriä. Paketteja saa myös ostettua. Täpäri Giant Stance1 10pv vuokra näytti olevan 169e tarjouksessa. Ei oikeen omaan mieleen mahdu, että miksi alkaisin siis omaa pyörää rahtaamaan.

Mattia
01.06.2015, 13.39
Pahvilaatikko toimii hienosti. Jokainen Suomeen tuotu fillarihan on jo sellaisessa matkaa ehjänä tehnyt. Varminta tietysti on käyttää kovamuovista "oikeata" laukkua.


Pahvipoksia käyttäessä olen askarrellut toisesta laatikosta tuplaseinämät vastustamaan terävien esineiden läpäisyä, rungon ympärille pehmuste/suojaputkiloa, kuplamuovia ja matkatavaroita fylliksi+suojaksi, haarukkatuet, pakasterasiasta tuunattu kotelo vaihtajalle, vaihtaja irti... Osin varmasti varmuuden maksimointia, mutta kaikki kuitenkin materiaalista, jonka voi heittää kentällä roskikseen, joten en koe pahaksi.

Paluumatkaa varten kannattaa hiukan varata aikaa pakkausmatskujen hankintaan, mikäli alkuperäisistä on matkan alussa eroon hankkiutunut. Pyörä- ja rautakaupoista ympäri maailman kuitenkin löytyy kaikki tarvittava.

"Aurinkomatkojen" osalta Seppo on kyllä jäljillä. Mikäli on reissussa vain pari viikkoa, niin kannattaa tutkia vuokrausmahdollisuuksia. Pettymyksiin täytyy tietysti varautua, koska aina interweb ja todellisuus eivät vuokraushommissa kohtaa...

okahkonen
01.06.2015, 13.46
Onko kokemuksia fillarin pakkauksesta koneeseen?

On kokemusta. Varmasti tulet tähänkin ketjuun saamaan vinkkejä "pahvilaatikkoon vain". Oman kokemuksen perusteella vaihtoehtoja on kaksi: fillari sellaisenaan (Toki polkimet irti, satula alas ja ohjaustanko rungon suuntaiseksi); tai kovassa laukussa. Välimallin pakkaukset ei tarjoa riittävää suojaa fillarille, mutta ovat hankalia ramppareiden käsitellä joten saavat kovaa kyytiä.

Kokemusta tosiaan on mm. yhdestä katkenneesta rungosta ns "puolikovalla laukulla". Nykyään käytän kovaa Sciconin laukkua, ja laukussa näkyvistä jäljistä päätellen kyyti on edelleen kovaa. Mutta tosiaan pyörä toistaiseksi pysynyt ehjänä kovan laukun sisällä.

Vuokraaminen ja oman fillarin kuskaaminen menee useimmiten aika samoihin hintoihin, joten valinta on subjektiivinen. Itse suhtaudun siten, että jos reissu on ensisijaisesti pyöräilyä, preferoin omaa fillaria, jos taas pyöräilyä muun toiminnan ohessa, koetan vuokrata. Myös laji vaikuttaa: sopivan kokoisen maastopyörän löytäminen voi olla helpompaa kuin maantiepyörän, ja tietenkin myös se, millaista oma kalusto on.

Kannattaa myös huomioida että fillarin saaminen kentältä kohteeseen on hankalampaa kuin käsimatkatavaroiden kanssa reissaaminen; kahdestaan matkustaessa kaksi fillaria menee hyvin vuokra-autoon, mutta jos reissajia enemmän, homma voi monimutkaistua. Ja tietenkin vaikuttaa se, millaisia vuokrapyöriä kohteessa on tarjolla. Itävallan alppikylissä etenkin maastopyöriä usein hyvin tarjolla.

okahkonen
01.06.2015, 13.48
Pahvilaatikko toimii hienosti. Jokainen Suomeen tuotu fillarihan on jo sellaisessa matkaa ehjänä tehnyt. Varminta tietysti on käyttää kovamuovista "oikeata" laukkua.


Pahvipoksia käyttäessä olen askarrellut toisesta laatikosta tuplaseinämät vastustamaan terävien esineiden läpäisyä, rungon ympärille pehmuste/suojaputkiloa, kuplamuovia ja matkatavaroita fylliksi+suojaksi, haarukkatuet, pakasterasiasta tuunattu kotelo vaihtajalle, vaihtaja irti... Osin varmasti varmuuden maksimointia, mutta kaikki kuitenkin materiaalista, jonka voi heittää kentällä roskikseen, joten en koe pahaksi.

Just tällaista pakkausta minä en missään nimessä käyttäisi. Mutta meitä on moneksi ja mielipiteensä ja käytäntönsä kullakin.

Mattia
01.06.2015, 14.03
^Niin onkin :)

nure
01.06.2015, 14.47
Kyytiä saavat kyllä. Yhden lennon tullut Heatrowilta kun pääterminaali rempassa ja lennot alaterminaalilta josta näki suoraa matkatavaran lemppareiden työpisteeseen... Oli aika hurjaa touhua...Kova laukku ja vielä vaikka ajokledjut fylliksi.
Toisaaltaan jos vuokraus noinkin edullista niin ei muuta kuin kypärä ja kengät mukaan niin voi olla hauskojakin kokemuksia.

pesuman
01.06.2015, 15.34
Kallista on finskillä kuskaaminen. Norwegianilla liki puolet halvempaa.

Kannattaa vakavasti pohtia kovaa pyörälaukkua. Sillä varmistaa sen, että pyörä saapuu perille mitä suurimmalla todennäköisyydellä ja varsinkin ehjänä. Omilla reissuillani eniten kärsinyt on yleensä laukku. Viimeksi hajosi laukun kahva, joten kyytiä laukut saavat. Kaikki riippuu tietysti viime kädessä ramppimiesten aktiivisuudesta ja varovaisuudesta. Siihen en luottaisi liikaa.

Pakkaamatonta pyörää on tietysti käsiteltävä silkkihansikkain, koska kuljettava yhtiö on korvausvelvollinen, jos tavara vaurioituu matkan aikana. Se ei kuitenkaan lohduta perille päästyä, kun pitäisi ajamaan lähteä ja takavaihtajan korvake on 90 astetta mutkalla ja itse vaihtaja saman verran toiseen suuntaan.

Halvat vuokrapyörät ovat mitä ovat, yleensä ne on varustettu pehmeillä ja painavilla vanteilla ja renkailla. Joka tapauksessa on otettava mukaan oma satula ja polkimet, jos haluaa ottaa pyöräilystä kaiken irti.

"Jokainen Suomeen tuotu fillarihan on jo sellaisessa matkaa ehjänä tehnyt." Ero onkin siinä, että yleensä Suomeen myyntiin tuotavat pyörät tuodaan rahtikoneilla ja siirtokonteissa, jos niitä ylipäätään lennätetään. Taitavat kuitenkin tulla tänne rekoilla. Reittilennoilla pyörien kuljetus tapahtuu normaali ruumassa, jonne sijoitettaviin "pakaaseihin" pyörätkin laukkuineen sullotaan.

Kovia laukkuja on paljonkin vuokralla, mutta jos ei halua maksaa, niin laita sitten mielummin pyörä matkaan sellaisenaan kuitenkin lentoyhtiön ohjeita noudattaen.

okahkonen
01.06.2015, 16.10
En tiedä onko niistä vaatteista laukun fyllinä apua, mutta haarukoiden väliin kannattaa laittaa jotkut palikat siihen kohtaa missä ajettaessa on napa & pikalinkku. Kaupasta saa sellaisia muovipalikoita varmaan ilmaiseksi tai parilla eurolla, tai sit tilaat tällaiset http://pro-store.it/en/home/bike-bags-en/accessories/249/dropout-spacers-kit-prostore.html - haarukat on nimittäin se fillarin heikoin lenkki silloin kun kiekot on irti.

Lentoyhtiön korvausvastuu ei ole riippuvainen siitä onko fillari pakattu vai ei. Mutta mahdollisista vahingoista tulee ilmoittaa yhtiölle pikimmiten. Tekevät kaikkensa välttääkseen korvausvastuun. Korvaavat kyllä, ainakin Finnair ja Norwegian - mutta edellyttää ronskeja otteita kuluttajalta - voin tarvittaessa antaa neuvontaa aiheesta.

Matkatavaravakuutus on tietty hyvä olla, ja varmistaa vielä että vakuutus kattaa myös pyörän.

jj_sivu
01.06.2015, 20.54
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Pitänee pohtia aihetta, mutta voi olla, että kallistun vuokrauksen suuntaan.
Pitää ainakin käydä alueen pyörävuokraamojen tarjontaa läpi etukäteen. Luulisi, että tarjontaa löytyy kun mainostavat alueen maastofillarireittejä huippuhyviksi.

Lukemani perusteella harkitsen myös jossain vaiheessa ns. kovan laukun hommaamista, jos tarve kuskata oma fillari ulkomaisille pelipaikoille iskee - vaikka ne ikävän kalliita ovatkin. Toisaalta kerran kirpaisee ja varmaan aika pitkään myös kestää sitten.

Omien polkimien mukaan otto oli hyvä vinkki - satulasta en ole ihan niin varma.

jj_sivu
01.06.2015, 21.00
[QUOTE=okahkonen;2383276]On kokemusta. Varmasti tulet tähänkin ketjuun saamaan vinkkejä "pahvilaatikkoon vain". Oman kokemuksen perusteella vaihtoehtoja on kaksi: fillari sellaisenaan (Toki polkimet irti, satula alas ja ohjaustanko rungon suuntaiseksi); tai kovassa laukussa. Välimallin pakkaukset ei tarjoa riittävää suojaa fillarille, mutta ovat hankalia ramppareiden käsitellä joten saavat kovaa kyytiä.

Eli yksi mahdollisuus olisi pelkän fillarin kuljettaminen ilman mitään boksia - perustuuko tämän vaihtoehdon edut siihen, että kun fillari on esillä niin sitä ei tieten tahtoen heitellä niin kuin pelkkää laatikkoa?

okahkonen
02.06.2015, 23.23
[QUOTE=okahkonen;2383276] Eli yksi mahdollisuus olisi pelkän fillarin kuljettaminen ilman mitään boksia - perustuuko tämän vaihtoehdon edut siihen, että kun fillari on esillä niin sitä ei tieten tahtoen heitellä niin kuin pelkkää laatikkoa?

Perustuu siihen, että pakaasit saavat sitä huonompaa kohtelua, mitä hankalampaa niiden käsittely ramppareille on. Polkupyörän käsittely sinällään ei ole lainkaan hankalaa, joten ei ole syytä kohdella kaltoin. Vastaavasti pakattu fillari on aina hankalasti käsiteltävä pakkaus, joten se saa sen mukaista kohtelua. Siksi pakattu fillari tulee olla todella hyvin pakattu ja suojattu.

Itse en hiilikuituista maantiepyörää pakkaamatta jättäisi, mutta vähemmän tunnearvoa omaava maastopyörä on lentänyt sellaisenaan ja menestyksekkäästi useamman kerran.

walto
07.06.2015, 12.41
Viime syyskuussa lensin SASilla Vantaalta Schipoliin Oslossa vaihtaen. Kuten SAS pyytää/vaatii, olin ilmoittanut erikoismatkatavarasta etukäteen. Mukana kulki pyöräliikkeesta haettuun pahvilaatikkoon sullottu teräsrunkoinen retkimankeli. Samaan laatikkoon olin sullonut reilusti matkatavaraakin, joten paino oli jotain yli 27 kg. Loput kulki juuri ja juuri alle kahdeksaan kiloon jääneessä laukussa käsimatkatavarana. Varmistin etuhaarukan siihen tarkoitukseen suunnitellulla muovinpalalla ja takahaarukkaan heitin jonkun nurkissa pyörineen navan. Laskin rengaspaineet seitsemästä yhteen baariin ettei kävisi vahinkoja. Ei hotsittanut kasata kierteellistä ohjainlaakeria reissun päällä, joten jätin haarukan paikoilleen. Pummin kyydin lentokentälle, jännitin ensimmäistä lentoani ikinä ja varauduin luopumaan toisesta munuaisestani check-innissä, mutta mitään eivät veloittaneet. Selvä.

Schipolissa vastaanotin eheän paketin, kärräsin sen pääovista ulos ja kasasin pyöräni. Vaijerit uhkasivat vähän rispaantua, mutta se nyt varmaan johtui niiden iästä eikä niinkään kuljetuksesta. Muuta ongelmaa en havainnut. Itseasiassa pääsin jopa turvatarkastuksista ongelmitta läpi kantaen laukussani kahta U-lukkoa. Paluulento lähti Stuttgartista ja kulki Köpiksen kautta Vantaalle. Erikoismatkatavarasta ilmoittaessa kertoivat, ettei fillari välttämättä mahdu ensimmäiseen koneeseen ja check-innissä kyselivätkin josko minulle sopii, että pyörä tulee viikon kuluttua perässä. No sehän sopi, käskivät jutttelemaan vantaalaisille sitten noudosta. Suomen päässä ei matkatavaroiden poimimistiloissa enää ollut henkilökuntaa jolle jutella aiheesta, mutta olin Köpiksessä sattumalta törmännyt tuttavaan joka oli sitten myös samalla lennolla, joten katselin hänen kanssaan matkatavarahihnaa ihan muutenvaan. Näin siinä sitten jonkun pahvilaatikon ja naureskelin, että joku muukin on keksinyt kuljettaa tavaroitaan sellaisessa. Nauru muuttui hämmennykseksi kun hoksasin, että siinä laatikossahan lukee mun nimi. Juoksin sen kiinni ja poimin hellään huomaani. Vähän se oli kuljetuksessa revennyt, mutta repeämän kohdalla oli onneksi vain villapaita eikä mitään pientä sälää, joten mitään ei ollut laatikosta karannut.

En oo vielä huomannu että runko tai muutkaan osat ois tästä johtuen kieroja.

Jouko_T
07.06.2015, 13.13
Mitä? Ettekö te luota työntekijöiden vastuullisuuden tuntoon?
JuuTuutti tietää, kuinka hellästi matkatavaroita voidaankaan käsitellä:

https://www.youtube.com/watch?v=vz_Sxh4526w
https://www.youtube.com/watch?v=VOP9fwnE4yY
....

fiber
07.06.2015, 21.46
Fillari mukana täällä Kosovossa. Turkish Airlinesilla 30€/lento (eli Istanbulin kautta tänne 60€). Fillari oli pahvilaatikossa, tanko käännettynä, kiekot ja satula/satulaputki irti. Takavaihtaja kiinni. Varasin fillarille kyydin etukäteen ja maksoin lentoasemalla TA:n toimistoon. Perille Kosovoon tuli ehjä paketti ja tänään tuli kierreltyä neljä tuntia.
https://www.dropbox.com/s/3md0lx2q5qkcy04/bikebox.jpg
Hmm, kuva ei näy. No tässä linkkinä: https://www.dropbox.com/s/3md0lx2q5qkcy04/bikebox.jpg?dl=0

okahkonen
08.06.2015, 10.58
Toi on muuten hauska juttu toi kun pyydetään tyhjentämään renkaista ilmat: Lentokoneen painestus kai vastaa jotain 2000 metrin korkeutta; miten ihmeessä vuorten yli sit pääsee ihan ongelmitta pyöräilemään? :) No, paineistushan voi toki myös laskea, mut veikkaan et jos näin käy, sisäkumien ehjänä pysyminen on silloin ongelmista pienimpiä.. Tämä siis relevanttia lähinnä jos sitä pyörää kuljettaa kokonaisena: paineet luonnollisesti suojaavat kehiä.

plr
01.09.2016, 13.54
Finnairilla lennettiin Müncheniin pyörien kanssa. Pyörät saatiin kuljetettua laukuissa hintaan 75 € / suunta eli yhteensä 150 € lisämaksulla. Hieman erikoista oli se, että erikseen ostettava pyörän kuljetus ei Finnairin järjestelmässä kytkeydy lennon varusnumeroon. Saksassa lentokentällä kyseltiin maksukuitteja tai erillisiä pyörälaukun varausnumeroja, joita ei löydy edes Finnair-applikaatiosta, jolla noilla matkoilla korvataan paperiset kupongit. No, ehkä Finnairin kanssa pitää mennä tulevaisuuteen printtaamalla kaikki paperille. Edistystähän se on tämäkin, että asiat muuttuvat johonkin suuntaan, vaikka sitten huonompaan.

Näin asiakkaana pitäisin siitä, että minulla näkyisi varauksessa tieto, että olen ostanut mukaan pyörälaukun. Nyt siellä lukee suunnilleen, että viimeistään bag dropissa jossakin järjestelmässä näkyy tieto, että olet ostanut mukaan pyörälaukun. Kivaa selvitellä asiaa check-inissä, kun ei ole mukana mitään todistetta maksetusta pyörälaukusta eikä lentokentällä tiedetä mitään laukusta.

nikobiker
03.09.2016, 17.11
Tulin torstaina pyöräreissultani Münchenistä Lufthansalla. Heidän sivuillansa sanotaan, että kuljettavat pyörän ilman pakkaamista. Pyörä tuli täysin ehjänä perille. Muovitin hiilikuituisen etuhaarukan sekä irrotin takavaihtajan korvakkeestaan ja laitoin sen nippusiteellä tiukasti muovitettuna kiinni alaputkeen. Lisäksi laskin satulan. Muita suojaustoimenpiteitä en tehnyt. En edes irroittanut polkimia, kun ei ollut työkaluakaan mukana.

Varmaan juuri niin, mitä joku mainitsi, että jos pyörä on laatikossa/pakattu, niin helpommin heittelevät.

Pyörän kuljetus maksoi 50 euroa lipun päälle.

okahkonen
07.09.2016, 16.47
Näin asiakkaana pitäisin siitä, että minulla näkyisi varauksessa tieto, että olen ostanut mukaan pyörälaukun. Nyt siellä lukee suunnilleen, että viimeistään bag dropissa jossakin järjestelmässä näkyy tieto, että olet ostanut mukaan pyörälaukun. Kivaa selvitellä asiaa check-inissä, kun ei ole mukana mitään todistetta maksetusta pyörälaukusta eikä lentokentällä tiedetä mitään laukusta.

Naurettavaa vaatia tuollaisia. Olisit tyytyväinen kun saat matkustaa! ;)

plr
07.09.2016, 23.34
Olisit tyytyväinen kun saat matkustaa! ;)

Näinhän se on. Poistun takavasemmalle nuolemaan haavojani. ;) Ja sitten Norwegianin tiskille seuraavalla kerralla..

ketti
08.09.2016, 13.05
Ja sitten Norwegianin tiskille seuraavalla kerralla..

Minulla on nyt varattuna kolme edestakaista lentoreissua pois Suomesta fillarin kanssa ja kaikissa päädyin Norskiin, Finnair hinnoitteli itsensä ulos ja tämä keskusteluketjukin karkoitti viimeisetkin haluni lentää Finnairilla.

Norwegianin varauksissani näkyy myös polkupyörä.

Reilu kuukausi ensimmäiseen varaukseen, sen jälkeen tiedän toimiiko myös käytännössä.

Noviisipyöräilijä
11.09.2016, 14.22
Norwegianilla mennyt Espanjaan keväällä. Fillari maksoi 49€ suunta ja ei tarvinnut mitään boksia. Riittää kun pyörän käärii muoviin, kääntää ohjaustagon pitkittäin, irroittaa polkimet ja tyhjentää renkaat. Jos haluaa suojata osia, niin kuplamuovi ja pahvi toimivat hyvin. Itse käärimiseen tavallinen talouskelmu osoittautui hyväksi. Ensin suojaa arat paikat pahvilla ja kuplamuovilla, sitten sata kierrosta talouskelmua ympäri. Helppoa. :)

Tällä syteemillä ei voi tietenkään estää kaikkia vaurioita, mutta esim. vanhan pyörän kanssa ei pienet naarmut niin haittaa. Itselläni hajosi vain yksi lokasuojan muovinen kiinnike.

Rouvashenkilö
26.09.2016, 12.17
Elokuussa Hki-Vantaalta Norskilla Madridiin, ei ongelmaa. Syyskuussa Barcelonasta takaisin ja vääntäminen kentällä, kun ei ole pakattu! Aina kun ollaan lähdetty kotia kohti Espanjasta tai Portugalista - olkoonpa lentoyhtiö sitten TAP tai Norski - ongelmia kasaantuu siellä päässä. Ja kyllä siinä saa korvat luimussa raahata pyörää sinne ja tänne, että saadaan muodollisuudet hoidettua. Tänä vuonna heräsi meidän mielessä jopa kysymys, että voivatko jopa kieltäytyä ottamasta ilman laukkua vaikka matka on varattu/tilattu etukäteen ja maksettu. Siis voisi olla niin, että lentokentän henkilökunnalla on valtuudet sanoa, että niitä ei koneeseen viedä ilman heidän vaatimiaan laukkuja. Meillä on pyörät laitettu kuten ohjeistetaan, mutta se ei espanjalaisia miellytä eikä varsinkaan heille riitä. Aina vähän jännittää, että onko fillarit edes samalla lennolla, mutta joka kerta ovat Vantaalle samalla lennolla tuleet. Meidän on mahdoton ottaa laukkuja mukaan, koska lennämme paikkaan A, teemme rundin ja lennämme takaisin paikasta B.

Mattia
30.09.2016, 13.07
Keväällä kävin Finskin avustuksella Italiassa. Olin varannut tilan "ylikokoiselle" matkalaukulle. Aikatauluongelman takia en kuitenkaan viitsinyt alkaa Hki-Vantaan tiskillä vääntämään laukun sisällöstä, vaan myönsin suoraa fillarilaukun sisältävän fillarin :) Maksoin pyydetyn 75 €.

Milanosta takas lähtiessä tiskillä sanottiin: "Oletkin näköjään maksanut laukun jo Helsingissä". Myönsin maksaneeni, enkä alkanut väkisin lisää rahaa tyrkyttämään. Hinnaksi jäi tässä tapauksessa siis 37,5 €/ suunta. Virkailijan virhe toki, mutta kuitenkin...

^Olen ratkaissut A ja B lentokenttien ongelman pakkaamalla pyörän fillariliikkeestä hommaamaani pahviboksiin. Ikinä kohdannut mitn ongelmia Espanjan kentillä tai muuallakaan. Jotkut eivät pahvilootiin luota, mutta minulla ei ikinä ole ollut ongelmia niiden kanssa. Pieniä hankausjälkiä tai naarmuja kyllä pahvilaatikon kyljistä muutaman kerran löytynyt, mutta ej muuta.

Helkamapyörä
01.10.2016, 23.10
Keväällä lensin Helsingistä Bangkok norwegianilla, pyörä maksoi 52€ per suunta netistä varattuna ja lipussa luki polkupyörä.
Menosuuntaan pyörä kokonaisena, polkimet irti vähän pahvia päälle ja koneeseen. kaikki ok.
Bangkok kentällä joku erikoissääntö, että lentoyhtiöllä ei kaiketi merkitystä ja pyörät pakataan aina "kovaan" laatikkoon.
Kentällä ei infotiskilläkään osattu tarkemmin määrittää tätä kovaa laatikkoa ja parin puhelun jälkeen virkailija sanoi että pahvilaatikko on ok.
Pakkasin pyörän 15 pahvilaatikosta teipattuun, suht neliskulmaiseen tekeleeseen, ehjänä tuli perille.

Rouvashenkilö
04.10.2016, 08.43
Ihan vastaisuuden varalle utelen, että miten pahviboksin kuljetus käytännössä fillarin ja laukkujen kanssa sujuu, pakkarilla taiteltuna? Kunhan em. kamojen kanssa pääsee kentälle, homma alkaa olla pulkassa ja paketoimista vaille, mutta tuo alkuvaihe askarruttaa.

Mattia
04.10.2016, 20.17
^Olen pakannut fillarin lootaan siellä mistä laatikon hommannut ja matkannu kentälle metrolla/bussilla/taksilla.

Helkamapyörä
30.10.2016, 14.01
Itse hain jalan laatikot lähimmästä 711 kaupasta ja pakkasin pyörän hotellin pihalla, siitä kaikki kamat taksiin ja lentällä tavarat kärryyn. Laatikoiden kuljetus kaikkien kamojen kanssa kentälle olisi varmasti ollut hyvin vaikeaa, mutta tehtävissä.

paaton
17.11.2016, 20.42
Siis mitä hittoa. Nyt finskin sivuilla lukee, että pyörä pakattava kovaan laukkuun?

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/bicycles

Eikö siis normaali evocin pehmeä laukku enää kelpaisi?

Paolo
17.11.2016, 21.07
Siis mitä hittoa. Nyt finskin sivuilla lukee, että pyörä pakattava kovaan laukkuun?

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/bicycles

Eikö siis normaali evocin pehmeä laukku enää kelpaisi?

Onko taas yksi syy lisää olla lentämättä Finnairilla..?

Tosin uskoisin, että tuo Evocin laukku voidaan luokitella "kovaksi suojakoteloksi, joka on tarkoitettu polkupyörien kuljettamiseen".

paaton
17.11.2016, 22.23
No, onneksi en ehtinyt ostaa tuota evocia. Vähän jos sattuu olemaan lähtötarkastajalla huonompi päivä, niin pehmeällä laukulla ei varmasti pääse lennolle. Airshells nimiseltä yritykseltä sai näköjään vuokrattua kohtuulliseen hintaan pyörälaukkua pidemmällekkin reissulle. 39e/vko+9e lisä viikot.
Mitenkäs se nyt menikään? Pystyykö pyörälaukunkin viemään lentokentälle jo edellisenä iltana?

Finnairilla koira saa matkussa matkustamossa, tuossa syy miksi vieläkin täytyi finski valita.

OJ
21.11.2016, 22.05
Toi vastuuvapauslause on aika monen firman ehdoissa. Tai jos ei viela ole, niin hyvin pian se ehtoihin lisataan.

Ma olen askartelemassa "aaltomuovista" pyorankuljetuslaatikkoa ja siihen paalle Cordura pussi. Periaatteessa kova laukku, mutta ei kuitenkaan mikaan lasikuitulaatikko. Laatikosta tulee niin pieni, etta haarukka on irrotettava jotta mahtuu pakettiin.

Vispe
22.11.2016, 21.14
No, onneksi en ehtinyt ostaa tuota evocia. Vähän jos sattuu olemaan lähtötarkastajalla huonompi päivä, niin pehmeällä laukulla ei varmasti

Suhtautuisin tuohon melkoisella varauksella. Tänäkin vuonna pari lentoa fillarien kanssa finskillä ja lähinnä tiskillä tullut kommentia hienoista pyöränkuljetuslaukuista evocien kanssa. Sama koskee mitä tahansa oikeasti pyöränkuljetukseen tarkoitettua laukkua.

OJ
23.11.2016, 01.30
Se lauseke on siella sita varten, etta ei tarvitse korvata rikkoutunutta polkupyoraa.

Mattia
05.03.2017, 13.16
Siis ymmäränkö oikein ?

Meneekö SASilla pahvilaatikkoon pakattu fillari ilmaseks ja ilman erillistä "rekisteröintiä" aka paikanvarausta ?

En ole löytänyt SAS:n sivuilta mitään viitteitä lisämaksuista, paketin maksimimitoista yms. rajotteista, joita muilla lentoyhtiöillä fillarin osalta on. Liian hyvää ollakseen totta...?

Bicycles
The best thing to do is to pack your bicycle in a bike carry case. If you do this, you do not need to register your bike in your booking prior to departure.
http://www.flysas.com/upload/International/Travel_info/arrow_accordion_open.pngClick here for more information (http://www.flysas.com/fi/fi/travel-info/baggage/special-baggage/#)


If you check in your bike without a bike carry case, turn the handlebars a quarter-turn, remove the pedals & reduce the tire pressure or deflate them entirely. We also recommend covering the chain.
Register your bike in your booking prior to departure. If you have booked direct with us at SAS, complete the form in the link below. If you have booked through a travel agent, contact them. Register special baggage here (http://www.flysas.com/fi/fi/s/Contact/forms/erikoismatkatavaratiedustelu/)
On smaller types of aircraft (our CRJ aircraft types), we accept bikes on a standby basis.
Electric bikes are considered hazardous goods and cannot be transported with SAS.

Mattia
09.03.2017, 16.12
^Asiakaspalvelu vahvisti puhelimessa, että pakattu fillari menee normilaukkuna, ilman sen kummempia lisämaksuja. Rajoituksena 23 kg painoraja, jonka ylittävältä tulee tietysti normaalit ylipainomaksut.

Päätin testata ja varasin lennon. Toivottavasti ei kentällä ala uituttaa :)

OJ
14.03.2017, 21.35
Erittäin varovaisella varauksella uskaltaisin veikata, että SAS (Star Alliance) saattaa kuskata fillarin ilmaiseksi. SkyTeam (KLM, Air France, Delta jne.) allianssin kanssa kannattaa olla varovainen. Nimimerkki: 250 euroa yhden suunnan lennosta ekstraa maksanut.

Päivityksenä tohon mun aikaisempaan postiin. Tällainen siitä sitten tuli ja 56cm Cervelo R3 menee sinne aika sopivasti. Haarukka, kammet ja takavaihtaja on irroitettava, mutta sitten mahtuukin monen lenotfirman matkalaukun mittoihin (pituus + leveys + korkeus <157cm)

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17190908_10158474775325533_3339765172445760308_n.j pg?oh=a3baf9e51761a402fb5d3edfd5bc6c6b&oe=596A2C3D

Jouko_T
15.03.2017, 10.52
Tällainen siitä sitten tuli ...

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17190908_10158474775325533_3339765172445760308_n.j pg?oh=a3baf9e51761a402fb5d3edfd5bc6c6b&oe=596A2C3D

Sitten vielä viimeistely ... eli sarjatuotantoon ja myyntiin.
Saanen epäillä, että olisit ommellut ihan itse? Eikä taida edes onnistua vaimon ompelukoneella?

Noviisipyöräilijä
15.03.2017, 12.33
Erittäin varovaisella varauksella uskaltaisin veikata, että SAS (Star Alliance) saattaa kuskata fillarin ilmaiseksi.

Mikä sitten on ilmaista? Jos itse lentolippu maksaa tuplaten verrattuna vaikkapa Norskiin, ja fillari on ilmainen (Norskilla 49€ suunta), niin eikö se ole hieman itsekusetusta? Norskin etuna on vielä se, että riittää, kun fillarin käärii muoviin, ei tarvitse kovaa pakettia. Tietty polkimet pitää irroittaa, ohjaustanko kääntää ja renkaat tyhjentää, mutta pieniä hommia. Toinen asia on, että ainakin retkipyöräilyssä tarvitsee sekä kuljettaa fillari, että varusteet ( = ruumalaukku) jolloin ero yhä kaventuu. Kannattaa siis katsella sitä loppuhintaa. ;)

Vkk
18.03.2017, 09.40
Muutamat kentät vaatii kovan laatikon joksi luetaan myös pahvilaatikko. Etelä Eurooppaan kuljetettaessa tanko rungonsuuntaisesti, polkimet irti, poista ilma osittain näin pyörän työntäminen kuljetuksen aikana helpompaa ei siis vaadi laatikkoa. Bangkokin kenttä vaatii pyörän pakkaamisen kovaan laatikkoon. Itse olen pakannu pyörän pahvilaatikkoon. Välillä pyörät ovat olleet paikoilla ja välillä irti. Tietysti kumit tyhjinä ja polkimet irti, tanko vinoon. Laatikon sivuille voi työntää vanerilevyt tms. Vastikkeeksi. Hinta Finnairilla 75 € suunta 2016 ja 2017. Asia Airline ei velottanu pyörästä mitään Thaimaan sisäisillä lennoilla. Homma pelaa siis hyvin, kenttien rutiinit poikkeavat toisistaan. Eka kerta aina jännä joten ole kentällä ajoissa. Fillari löytyy ylisuurten matkatavaroiden tiskiltä tms.

Mattia
18.03.2017, 13.55
Mikä sitten on ilmaista?

Tietysti, jos Elon matematiikka ei ole hallussa, niin joku saattaa kusettaa itseään noinkin. Onhan vastaavasti (tavallaan) asiakkaan kusetusta, ett mainostetaan halpoa lentoja, mut lätkitään sitten lisämaksuja vähä kaikesta. Pakkaamattoman fillarin kuskaaminen ei ole mitään erityistä, vaan useilla yhtiöillä on sama mahdollisuus.

Eikä Norskin lennot tietenkään automaattisesti ole "puoleen hintaan", vaan jokainen lentohintahan on vertailtava erikseen ja kokonaisuutena, kuten todettua.

OJ
18.03.2017, 18.22
Lähtökohtaisesti voi odottaa, että lentofirmat kusettavat tavalla tai toisella ja tietty se loppuhinta on pidettävä mielessä ellei ole "pakko" "lentää vinnairilla".

Ja toi mun kassi. Joo en ommellut itse vaan maksoin $200 huonekaluja tekevälle hepulle, joka teki ompelut. Se on vähän löysä, koska pyysin jättämään pikkuisen löysäksi että muovilaatikon uusiminen on helpompaa ilman millilleen saman kokoiseksi tekemisen tarvetta. Näin väliraporttina, laukku piti pyörän ehjänä kolmen lennon reissun kevätlomalle ja laukkukaan ei ole ottanut osumaa. Se aaltomuovista tehty sisälaatikko tosin on jo vähän käytetyn näköinen, eli sitä joutuu varmasti uusimaan, tai etsimään jotain muuta materiaalia.

90kg
19.03.2017, 12.05
Pakko kertoa tähän yksi vähän hauska fillarinkuljetustarina vaikka silloin ei oikein naurattanut. Joitakin vuosia sitten tuli vietettyä talvikuukaudet Espanjassa. Otin oman fillarin mukaan. Norskilta oli lennot. Pyöräpaikka muistaakseni 37 € / suunta tjtn. Pakkasin fillarin fillarikaupasta hakemaani pahvilaatikkoon. Oli turhan iso laatikko. Fillarin lisäksi laatikossa kuljetin monenlaista pyörävarustetta ja -vaatetta. No taksi tietysti Espanjan päässä heitti lentokentältä parin korttelin päähän oikeasta osoitteesta. Tuuli niin maan pirusti että koko laatikko meinasi lähteä lentoon kun arvoin että mitähän tässä pitäisi tehdä. Sain onneksi eri paikkakunnalla asuvan vuokraemännän kiinni puhelimella joka soitti asunnon talkkarille joka tuli pienen hakemisen jälkeen hakemaan jollain helkkarin pienellä autolla. Tungettiin laatikko takaovesta sisään siten että 2/3 oli auton ulkopuolella ja minä pidän kiristyssiteestä kiinni. Talkkari ei tietenkään puhunut englantia sanaakaan ja oma espanjankielen taitonikin rajoittuu suunnilleen Una Cervezaan, mutta silti hyvin kommunikoitiin käsiä heiluttamalla ja puhumalla paljon.

Talviasustelu meni aivan mainiosti. Fillariahan en oikein koskaan tupa jättämään mihinkään parkkiin. Sielläkin raahasin fillarin x-kerrokseen ja pidin parvekkeella. Paitsi sitten kerran kun sukulaisia oli käymässä paikkakunnalla ja tapaaminen cityssä n. 10 km päässä paikasta jossa asuin. Tietenkin myöhästyin bussista ja ainoa tapa keritä paikalle oli polkaista fillarilla kun busseja meni sen verran harvakseltaan. Jätin fillarin kaupungissa parkkiin yhtä taksitolppaa vastapäätä sellaiseen ylösalaisin olevan U-kirjaimen muotoiseen telineeseen. Kaikki irtoava mukaan ja fillari lukolla kiinni. Sen aikaa se siinä oli että kun tulin takaisin pastaillalliselta niin jokuhan oli sen nyysinyt. Vaikka oma teoriani oli että taksitolpalla on sen verran kuhinaa että kukaan ei ala mitään lukkoja vastapäätä saksimaan. Oli muuten hyvä opetus itselle ja miettii kyllä jatkossa kaksi kertaa omia nerokkaita teorioitaan. Tuli aika kalliit pastat.

Poliisillekin kävin ilmoittamassa. Ensin oli vaikea löytää oikea poliisiasema kun Espanjassa on poliiseja monessa hierarkiassa. Menin eka vahingossa maakuntapoliisille jotka sitten neuvoivat paikallispoliisille. No sielläkään ei oikein hirveän hyvin englantia taitettu mutta yksi ymmärsi joten kuten kun oli mukana kuva fillarista ja varkauspaikasta. Muut jepet katsoivat formula-kisaa ja tätäkin taisi harmittaa että joutui puhumaan kanssani. Paperit kuitenkin tehtiin ja mitään ole koskaan kuulunut. Onneksi koko homma sattui reissun loppupuolella, eikä ensimmäisellä viikolla.

Kotiinpäin lentäessä oli tietenkin se ongelma että oli ne fillarivarusteet /-vaatteet jotka oli fillarilaatikossa, mutta ei enää pyörää. Kun tavarat eivät mahtuneet matkalaukkuun helpotin kuljetusta lentokentälle saksimalla fillarilaatikosta sellaisen fillarikiekonkokoisen laatikon jossa varusteet. Pikkasen jännitti lentokentällä että mitenköhän suhtautuvat kun oli se maksettu 37 euron fillaripaikka ja yritin tietenkin selvitä sillä enkä lisälaukkupaikkoja ostanut. Lentokentän hihnan valvoja vaan nauroi että onpa sulla pieni polkupyörä (jos oikein ymmärsin) mutta ihan mukisematta otti kyytiin.

Oli opettavainen reissu. Päätin myös sen että en koskaan enää kuljeta fillaria pahvilaatikossa. Tämä tuli mieleen menomatkan välilaskulla Oslossa kun katsoin kun lentokenttäapinat purkivat konetta ja koneesta tulevalta hihnalta noin joka kolmas matkalaukku putosi 1,5 metrin korkeudesta asvaltille kun eivät kerinneet heitellä hihnalta kärryyn samaa vauhtia. Oma fillari liikkui hihnalla vähän erikseen ja ihan moitteetta mutta yleisfiilis oli se että toiminta ei luottamusta herättänyt.

Nyt jo aika kultaa muistot ja hyvä reissu silti oli. Kämppäkin oli aivan hiljaisen hiekkarannan juuressa. Oli todella mainiota lenkin jälkeen kävellä muutama metri beachille ja päräyttää uimaan. Kissanpäivät. Pitänee ottaa uusiksi oikean fillarilaukun kera. Nyt osaan jo myös enemmän espanjaa. Osaan sanoa myös Un Perro.

Opin myös sen että keltaiset ajolasit päässä lentokoneen ikkunasta katsoessa vihreät nummet korostuvat oikein viheriän kauniiksi. Ilman laseja olivat aika vaisun näköisiä. Hyvä että niitä ei varastettu.

nikobiker
19.05.2017, 15.25
Lensin keskiviikkona Helsingistä Müncheniin pyöräreissulle. Lufthansa tosiaan ottaa pyörän sellaisenaan ruumaan ja naarmuakaan ei pyörään tullut.

Harmitti tosin, että matkatavaroilleni oli Finavia tehnyt turvatarkastuksen, penkoneet sisällön ja ottaneet haltuun varavirtalähteen. Enpä tiennyt, ettei ruumaan saa power bankkeja viedä. Käsimatkatavaroihin olisi saanut ottaa. Tiedoksi, jos on jollekulle muullekin uutta.

Sent from my SM-J500FN using Tapatalk

Velogi
19.05.2017, 16.12
Haastattelin otsikon aiheesta tuttua lentokapteenia:


https://youtu.be/Iy7l79GbLtU

fiber
19.05.2017, 22.47
Lensin keskiviikkona Helsingistä Müncheniin pyöräreissulle. Lufthansa tosiaan ottaa pyörän sellaisenaan ruumaan ja naarmuakaan ei pyörään tullut.

Harmitti tosin, että matkatavaroilleni oli Finavia tehnyt turvatarkastuksen, penkoneet sisällön ja ottaneet haltuun varavirtalähteen. Enpä tiennyt, ettei ruumaan saa power bankkeja viedä. Käsimatkatavaroihin olisi saanut ottaa. Tiedoksi, jos on jollekulle muullekin uutta.

Sent from my SM-J500FN using Tapatalk

Viime viikolla Bilbaosta palatessa oma pahviboksini oli sen verran iso, ettei mahtunut kentän ruumatavaroiden skanneriin. Piti käydä purkamassa ja valaisemassa osat yksitellen. Ehkä ensi kerraksi hankin fillarilaukun, jos vaan vakuutun että saan takavaihtajan oikealle paikalle niin että sähkövaihteetkin pelaa moitteettomasti kokoamisen jälkeen.

Toinen kaveri samassa Lufthansan check-in-jonossa sai käskyn pakata retkifillarinsa pahvilaatikkoon, jonka virkailija hänelle jostain löysi. Hänellä ei ollut työkaluja, joilla olisi kääntänyt tankoa tms. ja loota oli sellainen tyypillinen kapea fillarille tarkoitettu, joten hän sitten joutui leikkelemään laatikkoon aukkoja ja käyttämään teippiä aika runsaasti saadakseen jonkinlaisen koossa pysyvän boksin.

jamming82
17.01.2019, 15.59
Moi,

Miten ootte nykyään kuljettanut fillaria koneessa. Laukussa vai ilman? Onko lentoyhtiöitä jotka ottaa ilman laukkua? Varmaankin on keskusteltu aiemmin mutta haluaisin kuulla tuoreita kommentteja?

Päiviö Pollari
17.01.2019, 19.45
Joulun alla olin 6 vk Melbournen suunnalla Qatar Airlinesilla, pahvilaatikko kelpaa ja mennen tullen kuljetus onnistui jälleen hyvin. Ruumaan saa 30 kg (oli 2 pakettia, pyörälaatikko ja laukkku) ja hyttiin 7kg, kaikki tavarat mahtuivat kiloihin. Pyörä on teräsrunkoinen perus-maastopyörä, ja sellainenhan ei mene ihan vähästä rikki.

nokku
20.01.2019, 15.48
Moi,

Miten ootte nykyään kuljettanut fillaria koneessa. Laukussa vai ilman? Onko lentoyhtiöitä jotka ottaa ilman laukkua? Varmaankin on keskusteltu aiemmin mutta haluaisin kuulla tuoreita kommentteja?

Vähän muutakin detaljiikkaa fillarin kuljetuksesta lentokoneissa,

Kaksi reissua olen fillarin kanssa tehnyt Saksaan, 2016 ja 2018. Ekalla reissulla SAS:lla Turku-Tukholma-Frankfurt pahvilaatikossa (ok, ei ongelmia eikä lisämaksua), paluu Air Balticilla Zürich-Riika-Turku. Paluureissulle olin erikseen tilannut lisämaksullisen pyöränkuljetuksen (=polkimet pois, tanko linkkuun), mikä meinasi tyssätä Zürichin check-inissä. Säälistä päästivät matkaan, kun oli mukana Air Balticin paperille tulostetut pyöränkuljetusehdot. Kilikello jäi jonkun kentän maahan tai koneen ruumaan.

Air Baltic siis periaatteessa kuljettaa ilman laukkua tahikka laatikkoa, mutta lentokentillä on eri toimintatavat.

Toka reissu sama menoreitti ja -tyyli, paluu Amsterdamista Tukholman kautta Turkuun. Schipholin kentältä sai ostettua pahvilaatikon, jonne fillari ilman pehmusteita tms. Ei ongelmia, ehkä kuitenkin olisin muutaman sanomalehden voinut ostaa pehmustamaan. Olivat avanneet teippaukset turvatarkastuksessa, vähän löysästi kiinnittäneet takaisin.

SAS:lla täytyy pikkukoneissa (esim. Turku-Tukholma) varata pyörälaatikolle paikka meno- ja paluulennolle. Tämä hoituu puhelimitse asiakaspalvelun kautta ainakin tämmöisellä prosessikaaviolla,
1) Hae haluamasi lennot valmiiksi selaimeen
2) Soita asiakaspalveluun ja kysy onko vapaana pyörälaatikolle paikat em. lennoille
3) Varaa lennot puhelun yhteydessä, anna varaustunnus asiakaspalvelijalle joka varaa pyörälaatikon paikat
4) Saat sähköpostissa päivitetyn matkalitteran jossa maininta bike bag confirmed for your name.
https://lh3.googleusercontent.com/X7PkZNZ6N67WhHzERhGm2bcbCM4QZuIm47KBg4FljNNUUF5SXx V4r_pKEygPa032Hk2foNzPyu4TEQB6X1DeM_VgzV5B35NwNpUw WQkcq6EsqE-mhYKrVc7gG8BBjt8jxQB5e9efQcUapDET6RqYupF0MTdI95Q99 MsqeOWyqEtEdUJ-_fFplpls9oLTLquOMjyzIemxjE2h4qXY5UDSzxX3hdJnx4CB2s nTT9-KzYJY2Vl_ltSmY2tsNEQ2nsriIIrx3IyaYmUKXYyk3_vfk-ND1R4Ibto7XehObylVYA5EctxfKv4VdUvwPwVHFxr3Dim5cGga PuGeVEV3GAll76awVH1xUA1WDZBuFXRhBj7gJcmLzlfY7Tt802 E2y1PVrq59mubAwDWmWkysBieBiNszH6u53o8UTPYcpBfZKwFf svQmECxSXjey_ci4-UDjj_8dFEAOdlItRqKCF_9XJaqWYxQF64Y-S2DdBDZSTHlCEpddzRi9lvvakDUv145PSK3oPi6b9O03N2yEtA 7NwjWg0TuzNZjT12nUzsP2EqE6w9KbzOlER8oMkoakyMJSTBK0 vi7SD17-LU0fcTqgUJeeW_4ADBQ394sNXehhKMOY5-HhiM4LhevuXGDG5seCy3bzYbpmFTMI1V21FAf5xj-KhQ=w366-h488-no
Hiiop, Arlandan pojat^

https://photos.app.goo.gl/mvNzuW4pfuM4S6cA7
https://photos.app.goo.gl/mvNzuW4pfuM4S6cA7
Finnairin pikkukoneilla on pyörälaatikoille maksimimitat, varmistakaa tämä Finnairin asiakaspalvelusta ennenkuin varaatte lennot! SAS:lla ei vastaavaa rajoitusta ole.

fiber
20.01.2019, 18.39
Omaa fillariani olen lennättänyt vain Eurooppaan. Usein mannertenvälisillä on väljempiä ohjeistuksia ja tulkintoja matkatavaralle, mutta siis Euroopassa aika niuvaa.

Pahvilaatikossakin enimmäkseen onnistuu ok, kunhan laittaa vähän lisäsuojausta ja irrottaa takavaihtajan. Sitten saattaa osua kohdalle joku tampio tavarankäsittelijä kentällä kuten minulla toissa vuonna. Ehdin hätiin ennen kuin kävi hullusti.

Nyt olen pari vuotta reissannut EVOCin laukun kanssa. Sen kanssa on mennyt mainiosti. Sinne mahtuu myös aika paljon matkatavaraa fillarin lisäksi, niin ei ole tarvinnut useinkaan ottaa kuin pieni lisäkassi.

jamming82
29.01.2019, 16.29
Okei, eli lentämisessä on omat haasteensa kuitenkin. Osaako joku suositella Hollanista hyvää maantiepyörän vuokrauspaikkaa? Tarkoitus olisi kiertää noin viikko maantiefillarilla

fiber
30.01.2019, 08.24
Itse vuokrasin hybridifillarini Utrechtissa De Fietsenwinkel Laag Catharijnesta, http://www.laagcatharijne.nl/vestigingen/de-fietsenwinkel-laag-catharijne/

Sieltä sain neuvot myös mistä kysellä maantiepyörää. En kuitenkaan enää muista, kun sain varsin hyvän peruspyörän 7,50 € / vuorokausi ja sillä pärjäsin yhden iltapäivän ja seuraavan aamupäivän.

Googlaten löytyy aika monta road bike rentalia vaikkapa Amsterdamista. Ei kun pistämään meiliä johonkin.

Mainio maa ajella, hyvät pyörätiet (https://youtu.be/CHvvLS6efG0) kaupunkien välillä.

OJ
07.02.2019, 20.44
Olen lahdossa vaihteeksi reissun paalle sunnuntaina, talla kertaa kahden fillarin kanssa. Vaimon fillari (pienempi) menee tohon mun puoliksi itse tehtyyn laatikkoon ja oma pyora tulee kulkemaan Biknd Jetpack laukussa, joka on nain ensihypistelyn perusteella aivan loistava. Melko samanlainen kuin Evoc Bike Travel Bag, mutta lisasuojauksella varustettu, vahan pienempi, vahan painavampi ja nakojaan vahan matalampi hinta ainakin taalla suunnalla. Fillari pakkaantuu Jetpackiin 15 minuutissa, eli ehtii hyvin viimeisenakin reissupaivana aamulenkille ilman ranta-ajan uhraamista.

OJ
27.02.2019, 18.18
Pikainen raportti. Biknd Jetpack menee kirkkaasti fillarilaukkujen ykkossijalle mun omassa rankingissa. Mulla oli suunnitelmissa ottaa kuvituksia pakkaamisesta/purkamisesta, mutta homma meni niin nopeasti, ettei "ehtinyt" kaivaa puhelinta esille. Fillarista on otettava polkimet ja ohjaustanko irti. Takavaihtajaa ei tilan vuoksi ole pakko irrottaa ainakaan maantiepyoraa pakatessa, mutta mina ruuvasin takavaihtajan irti varmuuden vuoksi. Kiekot tulevat "donitsin" ja sisasuojan valiin ja esimerkiksi jarrulevyt voi jattaa kiekkoihin kiinni. Painoa laukulla tietty on, kuten muillakin hyvin suojaavilla laukuilla, ja Jetpack painaa tyhjana 11,2kg kaikkine remmeineen, tyokaluineen ja reissupumpun kanssa. Pelkan fillarin kanssa paino jaa alle 20 kiloon, mutta tayteen pakattuna tuli 29,5kg ja siina painossa on kahden hengen snorkkelikamat, kahden pyorailyvaatteet (kolme settia), pari kenkia, tyokalut (pakkasin ihan liikaa tyokaluja reissuun), Kryptoniten mini u-lukko ja Kryptoniten 150cm vaijeri, reissupumppu ja keikkosetin sijaan pakkasin kahden pyoran takakiekot tahan kassiin. Maksoin $80 tsekatusta pyorakassista, jonka ansiosta painoraja oli 32kg, eli ei tarvinnut ahtaa 23 kiloon.

En ole koekayttanyt Evocin laukkuja, mutta Evocin mallistosta Pro on lahinna vastaava laukku, tosin siita puuttuu ilmatyynyt ja kokoa seka hintaa on huomattavasti enemman (hinnat bike-components.de mukaan 377 vs. 500 Bikndin hyvaksi).

aland
27.03.2019, 17.31
Edessä Espanjan matka Norskilla.

Onko Helsinki-Vantaalla joku erillinen piste erikoismatkatavaroille vai jätetäänkö pyörälaukku normaalisti Norskin lähtöselvitykseen?

En löytänyt netistä jos pitää olla aikaisemmin paikalla jos on kyse erikoismatkatavaroista. Lähtö jo 06:10 enkä viitsisi olla paikalla jo klo 0500 jos ei ole pakko.. :-)

Coasting
27.03.2019, 17.48
On. Se on heti Norskin tiskin oikealla puolella. Siinä punnitaan ja sitten virkailijan kanssa viedään hissiin joka on vähän siitä oikealle.

Jukka
27.03.2019, 21.34
Suunnilleen näin, mutta muutama viikko sitten itsellä pyörälaukku vietiin punnituksen jälkeen n. 100 metriä vasemmalle virkailjan kanssa, aikaa tähän ei kyllä kauaa mennyt. Muutenkin homma toimi, sekä täällä, että Teneriffan päässä pyörälaukun kanssa hyvin Norwegianilla.

aland
28.03.2019, 06.58
Ok, kiitokset vastauksista. Toivottavasti virkailijoita löytyy myös sunnuntaisin klo 0500... :-)

Laroute
28.03.2019, 13.21
Minulla ei ole koskaan punnittu pyörälaukkua. Joskus on kysytty paljon painaa.

Jukka
28.03.2019, 14.47
Minulla ei ole koskaan punnittu pyörälaukkua. Joskus on kysytty paljon painaa.

Nyt kun sanoit, niin eihän tuota minunkaan punnittu, laukku kävi kyllä punnitushihnan vieressä. Ei edes kysynyt painoa, ei kyllä olisi ollutkaan yli Norskilla sallitun 25 kg:n.

Noviisipyöräilijä
30.03.2019, 22.55
Edessä Espanjan matka Norskilla.

Onko Helsinki-Vantaalla joku erillinen piste erikoismatkatavaroille vai jätetäänkö pyörälaukku normaalisti Norskin lähtöselvitykseen?

En löytänyt netistä jos pitää olla aikaisemmin paikalla jos on kyse erikoismatkatavaroista. Lähtö jo 06:10 enkä viitsisi olla paikalla jo klo 0500 jos ei ole pakko.. :-)

Jos palaat Malagasta, niin varaa aikaa. Oma pyöräni ei mahtunut normaaliin läpivalaisuun ja sen kanssa kierreltiin pirkin kellareita. 2h ei ole yhtään liikaa.

hsr
12.05.2019, 10.42
Tähän mennessä olen aina ajanut ulkomailla vuokrapyörällä, mutta nyt on alkanut tehdä mieli ottaa oma pyörä mukaan. Tätä suunnitellessa tuli kuitenkin suurimpana ongelmana mieleen kahden pyörälaukun kuljetus lentokentälle. Yleensä olemme menneet kentälle omalla autolla. En ole mitannut mutta epäilen että pyörälaukut ja muut matkatavarat eivät mahdu katumaasturini sinänsä melko tilavaan tavaratilaan. Toinen mahdollisuus olisi mennä junalla, mutta sekin vaikuttaa aika hankalalta. Pyörien kanssa matkustavat: kuinka olette hoitaneet lentokenttäkuljetukset?

Paolo
12.05.2019, 10.56
Viimeaikoina on tullut käytettyä tuota juna-vaihtoehtoa. Pääsee kentälle asti ainakin Helsingissä.
En kyllä sanoisi erityisen hankalaksi. Riippuu tietenkin siitä, kuinka monta matkalaukkua olet ajatellut mukaan ottaa.
Pyörälaukun lisäksi kulkee kohtuudella toinen vedettävä laukku ja reppu.
Pyörälaukku on kulkeutunut junassa hyvin pyörille tarkoitetussa tilassa tai hyttipaikalla siinä käytävän seinustalla.

okahkonen
15.05.2019, 11.36
Tähän mennessä olen aina ajanut ulkomailla vuokrapyörällä, mutta nyt on alkanut tehdä mieli ottaa oma pyörä mukaan. Tätä suunnitellessa tuli kuitenkin suurimpana ongelmana mieleen kahden pyörälaukun kuljetus lentokentälle. Yleensä olemme menneet kentälle omalla autolla. En ole mitannut mutta epäilen että pyörälaukut ja muut matkatavarat eivät mahdu katumaasturini sinänsä melko tilavaan tavaratilaan. Toinen mahdollisuus olisi mennä junalla, mutta sekin vaikuttaa aika hankalalta. Pyörien kanssa matkustavat: kuinka olette hoitaneet lentokenttäkuljetukset?

Vaikkapa kaksi kovaa Scicon (Aerotech) laukkua menee mihin tahansa pystyperäiseen autoon lukuunottamatta jotain Smartia, Fiat 500:sta tai Miniä. Esim VW Poloon menee heittämällä. Kunhan muut pakaasit ovat pehmeitä, ei ongelmia pitäisi tulla kahden ihmisen, kahden fillarin ja matkatavaroiden kanssa.

PeeHoo
15.05.2019, 13.12
Varasin tänään Finnairille matkan loppukesäksi Brysseliin. Pakatun fillarin kuljetus 55 €/suunta.

Coasting
17.05.2019, 15.58
Pari Evocia menee myös lähes mihin autoon tahansa.

Nyt muuten Norski punninnut laukkuja ainakin Palmassa. Omat oli alle 25 kg mutta kaverille tuli painosta lisämaksu.

Vilhelm V
18.05.2019, 00.35
Ottaakos Finnair Evocin laukut kyytiin, onko kokemuksia?

Coasting
18.05.2019, 01.13
Tottakai ottaa!

PeeHoo
20.05.2022, 12.07
Maksoin tänään fillarin kuljetukset Helsingistä Ranskan Toulouseen ja takaisin: Lufthansalla 153 euroa. Lento heinäkuussa, joka lienee vuoden kiireisimpiä aikoja,

Olen menossa Pyreneille katsomaan Touria ja pyöräilemään,

plr
20.05.2022, 12.51
Lufthansalla pyörästä ei tarvitse maksaa ylimääräistä, jos ruumatavara sisältyy lippuun ja laukun paino on alle 23 kg. Halvimmassa (eco light tms.) lipussa on vain käsimatkatavara, mutta kalliimmissa on jo ruumalaukku mukana.

PeeHoo
21.05.2022, 11.22
Lufthansalla pyörästä ei tarvitse maksaa ylimääräistä, jos ruumatavara sisältyy lippuun ja laukun paino on alle 23 kg. Halvimmassa (eco light tms.) lipussa on vain käsimatkatavara, mutta kalliimmissa on jo ruumalaukku mukana.
Mulle ei tarjottu tuollaista vaihtoehtoa. Fillarilaukku on ehkä liian iso (ei iian painava). tai en vaan osannut pyytää oikeaa palvelua. Tyhmä maksaa aina eniten.

plr
22.05.2022, 01.16
Sitä ei erikseen tarvitse pyytää, vaan onnistuu kun ostaa lipun, johon kuuluu ruumatavara. Tällöin käytännössä pyörälaukku pitää saada alle 23 kg painoon. Pyörälaukulle pitää kuitenkin varata paikka, koska koneeseen ei mahdu pyörää jokaiselle matkustajalle.

Lufthansan sivuilta (https://www.lufthansa.com/is/en/sports-baggage ):
"Sports equipment can be counted as part of your free baggage provided that the number of items and the weight do not exceed the free baggage allowance for your travel class. This does not, however, apply to the Economy Class Light fare."

PeeHoo
01.08.2022, 12.19
Matkailua ja fillarin kuljetusta

Kävin Pyreneillä ajamassa Tourin nousuja ja näin 18. etapin loppunoususta Hautacamilla pätkän. Menomatka ja fillarointi sujuivat hyvin, mutta paluumatkalla oli ongelmia.
Päivä ennen lähtöä tuli sähköposti Lufthansalta, että lentoni on peruutettu. Pyydettiin seuraamaan uutta reititystä sähköposteja ja eSky-ohjelmasta. Viesti tuli aamulla 9.28. Olin jo Toulousessa, josta paluulennon piti lähteä.
Tulin illalla takaisin hotelliin: ei sähköpostia, ei mitään uuta eSky-ohjelmassa.
Siinä ainoassa sähköpostissa oli chatti-osoite. Sieltä selvisi, että lento on peruutettu, ja senhän jo tiesin. Homma meni tavallaan luuppiin: aina kysyttiin varausnumero ja sitten lennon numero. Vastaus oli sama: lento on peruutettu. Muuta palvelua en saanut.
Soitin vielä Lufthansan neuvontapuhelimeen. Siellä vastaaja kertoi noin kuuden sekunnin viestin, jonka sanoma oli. että palvelussa on kolmen päivän. ruuhka ja tuskin saat palvelua.
Näytti siltä, etten pääse Lufthansalla.
Katsoin korvaavia lentoja ainakin viidestä paikasta ja kaikki olivat tukossa, kun kai reilut 100 000 henkeä tarvitsi Lufthansan lennolle korvaavan lennon.
Aamuyöllä klo 02 sain varatuksi Air Francen aika hyvän lennon. Koneen vaihto oli de Gaulle -kentällä Pariisissa, mutta sopivan lyhyt vaihroaika. Ongelma oli se, että kahden päivän päähän ei saanut kuin business-luokan lentoja. Halvin maksoi 945 euroa, kun alkuperäinen edestakainen lento maksoi vähän alle 300 euroa.
Otin kumminkin sen. Business-lipun hintaan kuului kaksi enintään 32 kilon matkalaukun kuljetus, eikä senttimääriä ilmoitettu. Fillari kulki siis ilman lisämaksua. Toiseen suuntaan kuljetus oli maksanut 80 euroa ja paluumatkalla olisi kai ollut sama maksu.
Pariisissa ehdin syötä business loungessa hyvin ja paljon. Myös lentokoneessa oli aika hyvä ruokatarjoilu.
Kuluttajansuojalain mukaan minun pitäisi saada 150 euroa hyvitystä lennosta ja 400 euroa viivästymisestä, ehkä muutakin.
Eikä siinä ihan kaikki. Helsingissä laukut tulivat hihnalle 3. Matkalaukku tuli ihan normaalissa ajassa, mutta fillarilaukku ei. Odottelin sitä ehkä parikymmentä minuuttia. Menin sitten kyselemään laukkua neubonnasta. Sinne piti jonottaa puolisen tuntia. Virkailija sanoi, että se voi olla kaapissa. Siellähän se oli ihan matkatavarahihnan vieressä. Olisi asian voinut helpomminkin järjestää.

Ja mitä opimme tästä?

Kuvasta voi ehkä päätellä, ettei matka mennyt mitenkään pilalle.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEUWOcEtep5GYEC1043VzWWCSrQtbhcZpI1dxWGFmNnNFL wtqKs1KEw0eWeqqPZPDPN5_iXy2qSUDkE-GObQIJg8GHwe2CnBewTUf74kPCiJqvnVZ7hQeTYNDKwVcL8sH0 Bk16Q6JHCJ2cYHY9qgXrTK=w2756-h1528-no?authuser=0

Rouvashenkilö
14.09.2022, 11.12
Lennettiin Lissaboniin Finnairilla, pyörät pakattuina pyöräliikkeestä haettuihin pahtilaatikoihin, kaikki hyvin. Viiden viikon päästä lennettiin Norskilla Suomeen, pyörät pakattuina pahtilaatikoihin ja kaikki meni hyvin. Malagan postista ostettiin pyörän kuljetukseen tarkoitetut pahvilaatikot. Pakattiin, lähtöselvitykseen ja läpivalaisuun, joka oli muutaman tiskin päässä Norskin lähtöselvityksestä. Laatikot mahtuivat laitteen läpi eikä aikaisempaa stressaavaa tulliruljanssia tarvittu. Kannattaa ainakin harkita laatikoiden ostoa kotimatkalle, koska se säästää niin ympäri kenttää juoksemiselta kuin hermojakin. Vaivaa siitä on, mutta hyöty on moninkertainen katsoipa asiaa sitten miltä kantilta hyvänsä. Tämä oli meille ensimmäinen kerta, että ollaan fillarit pakattu ja jatkossa tehdään niin. Finnairillehan ei edes ilman laatikkoa niitä saa, Norskille kyllä ainakin toistaiseksi.

Kuljetuslaatikoihin tutustuttiin Santiago de Compostelassa. Meidän majoituspaikka ei huolinut eikä sinne olisi pyörät mahtuneetkaan, joten ne vietiin paikalliseen postitoimistoon säilytettäväksi muutaksi yöksi maksua vastaan. Pyhiinvaellusreitin pyörillä kiertäneet jättivät omat fillarinsa postin kuljetettavaksi näissä laatikoissa ja sama systeemi toiminee koko Espanjassa. Santiagossa pyörälaatikoita oli kymmeniä odottamassa kotimatkaa.

http://maalaismummimaailmalla.blogspot.com/

opadude
20.09.2022, 15.47
Finnairilla pyörän kuljetushinta noussut, nyt 70e/suunta (ennen 55e). Pyörät olivat palatessa kakkoshihnan viereisen oven takana (=hinhna 1 ?), henkilökunta piti pari kertaa patistaa niitä oven takaa hakemaan.

Tuntsan Palo
21.06.2023, 12.44
Finnair punnitsee nyt myös pyörälaukut joka tietenkin tarkoittaa että maastopyörä Evocin laukkuineen ei käytännössä millään mene 23 kilon kiintiöön vaan siitä peritään samanlainen 70€ painavan tavaran lisämaksu, jota ei tietenkään voi maksaa halvemmalla etukäteen tai pisteillä, joten käytännössä maastopyörän lennätys tällä kamsallisella Ryanairillamme maksaa nyt 280€ meno/paluu.

Minulla esimerkiksi Gold-tasolla asiakkaaana tulisi kalliimaksi ottaa palkintolento Finnairilla Italiaan kuin maksaa Norwegianin reittilento ja pyöränkuljetus normaalisti normaalihinnoin.

kaakku
21.06.2023, 20.31
Saksanreissu onnistuneesti suoritettu Finnairin kyydissä. Laatikko oli pyöräkaupasta haettu pahvilaatikko. 22,3 kiloa oli menomatkalla paino, takaisin tullessa otin varman päälle ja laitoin vähemmän nyssäkkää lootaan ja otin matkustamoon 2 nyssäkkää. Mutta eihän Frankfurtissa edes punnittu, kysyivät vaan että onko alle 23 kg johon minä tietysti että jees jees.

Vähän tuli kylmiä väreitä kun näin minkä kokoisen boksin paikallinen pyörähuolto oli minulle varannut. Sellainen megaiso sähköpyöräloota. No, ei siinä auttanut kuin soittaa Finskin aspaan ja kysyä millaiset ovat kokorajoitukset. Aspa tsekkasi konemallin (joku Airbus) ja totesi ettei ole muuta rajoitusta kuin painoraja.

Frankfurtin kentällä koneen lastauksessa jostain syystä meni puolisen tuntia aiottua pitempään. Syytä ei koskaan kerrottu, mutta minulla oli pienen pieni aavistus mistä johtui..

Menomatkalla laatikko oli täysin mintissä kunnossa, mutta paluulennolla pohjan niitit irtosivat aivan loppumetreillä. Kaikki tavarat onneksi kuitenkin tallella ja pyörä ehjänä.
edit: molemmissa tapauksissa kasasin pyörän kentällä ja lähdin ajamalla liikkeelle.

laurrennna
13.07.2023, 01.47
Onnistuneesti kuljetettu Air Balticin lentokoneessa 11.07. Helsingistä Riikan kautta Kööpenhaminaan 2 x pyörät Prismasta saaduissa pahvi-pyörälaatikoissa, joita hieman pienennettiin (160cm x 90cm x 20cm) kokoon. Ehjinä olivat pyörät perillä ja helposti saatiin kentällä kasattua pyörät takaisin käyttökuntoon :)!

nokku
28.07.2023, 11.50
Nyt Heinäkuussa Air Balticilla melko onnistuneesti väli Turku-Riika-Frankfurt (am Main) sekä takaisin. Hiilikuitu-graveli pakattu aikoinaan Canyonilta tilattuun B&W:n Bike Case II:een, yhteispaino just alle 23 kg, laatikossa kypärä, pumppu ja työkalut. Pienen odottelun jälkeen (alle tunti) tuli erikoismatkatavaraliukuhihnalta ehjänä. Pyörä kannattaa kasata jo tässä kohtaa, ennenkuin poistuu (muodolliseen) tullitarkastuksen kautta vastaanottoaulaan (Terminaali 2). Vastaanottoaulassa kun oikeastaan tuulikaappi on ainoa sovelias "kasaussopukka". Kuljetuslaatikon saa laitettua säilöön tässä(kin) terminaalissa, tyhjästä laatikosta voi ruinata vähän alennusta muutoin vähän synkkään säilytyshintaan (16e/vrk). Terminaali 2:sta poisfillarointi onkin vähän hassumpi juttu, mitään varsinaista pyöräkaistaa ei ole, vaan joutuu ajamaan muun autoliikenteen seassa lyhyehkön rampin katuverkostoon, jossa onkin pyöräväylä melko lähellä.

Siinä sitä sitten ollaankin mukavasti Keski-Euroopassa ja on vasta aamupäivä!

Paluumatkalla kuljetuslaatikon nouto ja pyörän purku taas samaisessa tuulikaapissa. Keskiyön aikoihin lähtevä Riika-Turku -kone on pääsääntöisesti _aina_ myöhässä, koska joutuvat odottamaan muita turkulaisia muilta lennoilta Riikaan. Tästä huolimatta pyöränkuljetuslaatikkoa ei enää näkynyt Turussa, mutta heti tehdyn viivästymisilmoituksen jälkeen toimittivat laatikon kotiin maanantaiaamuna (pe-la -yöllä oli paluulento), ehjänä.

Tämä oli kaikenkaikkiaan 3. reissu Frankfurtiin Turusta (kerran SAS:lla Tukholman kautta), aikaisemmin ei viivästyksiä meno/paluu. Aikaisemmilla reissuilla on menty pahvilaatikon kanssa, tämän olen jättänyt kentälle (ei säilöön) ja paluumatkaksi käyty pyöräliikkeen kautta tai lähdetty eri kentältä (Amsterdam) kotiin. Eivät taida Frankfurtin kentällä myydä pyöränkuljetuslaatikoita.

----

Finnairilla oli ainakin muutama vuosi sitten kokorajoituksia pyöränkuljetuslaatikoille, pienemmille Turun koneille . Nämä rajoitukset olivat pöljästi juuri muutaman sentin tiukempia kuin mikään oikea pyöränkuljetuslaatikko. Nythän ongelma on toki poistunut, kun Finnair on järjestänyt itsensä onnistuneesti pois Turusta. Ahne ja höntti yhtiö muutenkin, suosikaa mahdollisuuksien mukaan ensisijaisesti muita.