Näytä tavallinen näkymä : Bormion kylpylät ja Livignonen tax free
Kaveri houkutteli lähtemään syksyllä Bormioon. Tarkoituksena on ajaa Stelvio ja Mortirolo, ajoin ne myös viime syksynä. Gavia pitäisi myös nousta. Niiden reitit ovat selvät, mutta:
Millaisia ovat Bormion kylpylät?
lilluttelu 40 asteisessä altaassa voisi olla kivaa ajopäivän jälkeen
Termessä on aika halpaa, 15 € illalla
Millainen on Livignon tax free -kylä
kannattaako mennä?
millainen reitti sinne on fillarilla, Passo do Foscagnon nousu on kai reitillä?
Vanha kylpylä (Bagni vecchi) on hienoin kylpylä, jossa olen ollut. Alppivuoren seinämällä olevat ulkoaltaat näkymineen ovat sanoinkuvaamattomat. Uudessa kylpylässä, joka on alempana rinteessä, en ole käynyt, mutta ei sekään pahalta näytä. Bormion keskustassa tosiaan on jokin muukin kylpylä, ei kokemusta siitä. Vanha kylpylä on kyllä reippaasti kalliimpi kuin 15€. Ajopäivän jälkeen ei voi olla parempaa kuin mennä kylpylään. :)
Livignosta tuli ajettua lähinnä läpi. Ei tietoa mitä sieltä saisi.
Antti Salonen
01.06.2015, 00.57
Bormion ja Livignon välillä on iso tie, matkalla ensin Foscagno (nousua Bormiosta noin 1300 m) ja lyhyen laskun jälkeen Eira (nousua noin 200 m). Huomattavasti eeppisempi reitti Livignoon on ajaa ensin laaksoa alas Tiranoon ja sieltä Sveitsin kautta Forcola di Livignon yli. Tuo nousu on noin 35 kilometriä ja lähemmäs 1900 nousumetriä, välillä Poschiavon kohdalla melko tasaista mutta lopussa hyvinkin jyrkkää. Yhteensä tuo on noin 125 kilometrin ja reilun 2500 nousumetrin lenkki Bormiosta Bormioon. Sveitsin puolella voi poiketa Berninan solan huipulla jos muutama lisäkilometri ja muutama sata nousumetriä lisää ei haittaa.
Livignossa itsessään ei ole hirveästi nähtävää ja tiet Livignoon melko vilkkaasti liikennöityitä tax free -liikenteen takia.
okahkonen
01.06.2015, 10.50
Bormion ja Livignon välillä on iso tie, matkalla ensin Foscagno (nousua Bormiosta noin 1300 m) ja lyhyen laskun jälkeen Eira (nousua noin 200 m). Huomattavasti eeppisempi reitti Livignoon on ajaa ensin laaksoa alas Tiranoon ja sieltä Sveitsin kautta Forcola di Livignon yli. Tuo nousu on noin 35 kilometriä ja lähemmäs 1900 nousumetriä, välillä Poschiavon kohdalla melko tasaista mutta lopussa hyvinkin jyrkkää. Yhteensä tuo on noin 125 kilometrin ja reilun 2500 nousumetrin lenkki Bormiosta Bormioon. Sveitsin puolella voi poiketa Berninan solan huipulla jos muutama lisäkilometri ja muutama sata nousumetriä lisää ei haittaa.
Viime kesänä menin autolla tuon Passo Berninan ja melkein itkin kun en päässyt pyörällä ajamaan. No, eilen illalla ostin lennot Milanoon et ehkä nyt tulee virhe kuitattua.
Aloittajan kysymykseen: esim tuossa esitellään Bormion kolme kylpylää http://www.baitadeipini.com/en/bormio-thermal-spas-and-bormio-baths.page
-mutta onko kenellä tietoa löytyykö Bormiosta uima-allasta uimiseen? Vaimolla on Ironman edessä loppukesästä, joten saattais haluta käydä myös uimassa välillä..
Tuo Antin kuvailema reitti on upea. Sitä voi helpottaa hyppäämällä Tiranossa junaan pyörän kanssa. Ulos vaikka Berninan solassa. Juna on myös kätevä sateen sattuessa.
okahkonen
01.06.2015, 13.37
Tuo Antin kuvailema reitti on upea. Sitä voi helpottaa hyppäämällä Tiranossa junaan pyörän kanssa. Ulos vaikka Berninan solassa. Juna on myös kätevä sateen sattuessa.
Muistanko väärin, vai eikö juuri tuossa junassa ole sellainen spiraalinousu radalla jossain kohtaa?
kolistelija
01.06.2015, 13.40
Muistanko väärin, vai eikö juuri tuossa junassa ole sellainen spiraalinousu radalla jossain kohtaa?
Kyseessä on tosiaan aika huima junarata, jolla matkustaminen itsesäänkin on jo kokemus. Mutta pyräilijänä sanoisin että kivempaa on ihan ajaa fillarilla...
Kyseisen spiraalin näkee myös fillarilla ajessa, vaikka ei ihan alta muistaakseni mennäkään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernina_railway
EDIT:
Unohdin pääaiheen... ;)
Asuimme Miramonti Park hotellissa, jossa alakerrassa ihan mukava pieni kylpylä. Viikon pääsy maksoi muistaakseni noin. 40€ hotellin asiakkaalle. Pihassa lämmin poreallas, ihan toimiva suomalainen sauna ja sisällä pieni uima-allas. Kyllä siinä ihan hyvin rentoutui ajopäivän jälkeen.
Livigno oli tosiaan aika tylsä paikka. Vaikutti kesäaikaan lähinnä tauolla olevalta hiihtokeskukselta jossa paljon tax-freen tuomaa ruuhkaa. Kylmäkin oli, mutta niin kai parissa kilsassa kuuluukin olla. Ihan kiva paikka käydä nopealla kahvitauolla ja matkalla on todella komeita maisemia.
Muistanko väärin, vai eikö juuri tuossa junassa ole sellainen spiraalinousu radalla jossain kohtaa?
Et muista väärin. Pyörällä se on hieno nousu, kuten junallakin. Niinpä tuli mentyä ylös kaksi kertaa. :)
http://www.rail-info.ch/RhB-BB/pics/rhb5374.jpg
Livigno oli tosiaan aika tylsä paikka. Vaikutti kesäaikaan lähinnä tauolla olevalta hiihtokeskukselta jossa paljon tax-freen tuomaa ruuhkaa. Kylmäkin oli, mutta niin kai parissa kilsassa kuuluukin olla. Ihan kiva paikka käydä nopealla kahvitauolla ja matkalla on todella komeita maisemia.
Heinäkuun alkupuolella Livignossa pyörii ne proffat jotka eivät ole kiertämässä Ranskaa tai Itävaltaa.
heikki53
03.06.2015, 22.45
Heinäkuun viimeinen viikko on varattu Bormiossa Suomesta tulijoiden kanssa. Bagno Vecchio ilman muuta! Itse varaan ainakin yhden (väli)päivän.
Livigno on - no tax free kylä, jossa pyöräillen juo kahvit - ja jatkaa matkaa. Ei pyöräileville voi olla muita houkutuksia. En tunne hintatasoa kun ei ole ollut tarvetta pidempiin pysähdyksiin.
Noista reiteistä oma suunnitelma: ensin Bormio-Foscagno-Livigno-Ofen-Umbrail-Bormio. Ja toiseksi tuossa yllä ehdotettu reitti Bormio-Tirano-Bernina-Forcola-Livigno-Eira-Foscagno-Bormio ovat ohjelmassa. Useiden käyntien jälkeen tuo järjestys tuntuu sopivimmalta. Sitten ne pakolliset G & M & Prato säiden ja osanottajien kunnon mukaan. Jos nousumetrejä pitää huomioida, niin nuo kaikki rundit Bormiosta Bormioon ovat karkeasti n.3000m.
edit: Tiranosta voi ajaa tuon kuuluisan juna ympyrän Poschiavoon ja jatkaa siitä pyörällä. Säästää n. 600m (aika tiukkaa) nousua eikä menetä maisemissa mitään - päinvastoin. En kuitenkaan ajaisi junalla pidemmälle jos pyöräilemään on tultu.
heikki53
03.06.2015, 23.22
Kyseessä on tosiaan aika huima junarata, jolla matkustaminen itsesäänkin on jo kokemus. Mutta pyräilijänä sanoisin että kivempaa on ihan ajaa fillarilla...
Kyseisen spiraalin näkee myös fillarilla ajessa, vaikka ei ihan alta muistaakseni mennäkään.
Vaikkakin hieman off-topic. Tuo rata kokonaisuutena Tirano - Chur on Unescon listalla ja tuolta Bernina osin komia, mutta vasta se osa joka vie Albula passin yli on subjektiivisesti etenkin pyörällä ajaen mutta myös junassa istuen ehkä kuitenkin se vaikuttavin osa. Suosittelen todella.
okahkonen
04.06.2015, 11.31
Heinäkuun viimeinen viikko on varattu Bormiossa Suomesta tulijoiden kanssa.
Ollaan sit varmaankin samoihin aikoihin seudulla.
Meillä on tarkoituksena yrittää ajaa Stelviolle kahdesta suunnasta ja lenkki Sveitisn kautta. Saa vaan nähdä, riittääkö paukkuja tällaiseen.
Reitilla pitäsi olla vain 500 metriä hiekkatietä, Korjatkaa jos olen väärässä.
Kuvan aika ei ole meidän tavoiteaikamme.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11350499_10206437697641809_4005215345470278126_n.j pg?oh=7e66285fc9625060d14d8c7f25571b13&oe=55F9D158
kolistelija
04.06.2015, 16.47
Meillä on tarkoituksena yrittää ajaa Stelviolle kahdesta suunnasta ja lenkki Sveitisn kautta. Saa vaan nähdä, riittääkö paukkuja tällaiseen.
Reitilla pitäsi olla vain 500 metriä hiekkatietä, Korjatkaa jos olen väärässä.
Kuvan aika ei ole meidän tavoiteaikamme.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11350499_10206437697641809_4005215345470278126_n.j pg?oh=7e66285fc9625060d14d8c7f25571b13&oe=55F9D158
Juu, noin 500 metriä hiekkaa Umbrailin puolella. Hiekkaosuudella ei olle pelottavia mutkia, eikä muuta jännää. Laskun loppupään mutkat ovat aivan mahtavia!
heikki53
05.06.2015, 11.39
Meillä on tarkoituksena yrittää ajaa Stelviolle kahdesta suunnasta ja lenkki Sveitisn kautta. Saa vaan nähdä, riittääkö paukkuja tällaiseen.
Reitilla pitäsi olla vain 500 metriä hiekkatietä, Korjatkaa jos olen väärässä.
Pienenä toissijaisena vihjeenä: jollei ole aivan erityistä syytä, tuon Laudesin voi jättää pois ja ajaa suoraan Glurns'n pienelle torille kahville, tms. kokoamaan itsensä. Paljon idyllisempi.
edit: joo. vielä yksi pikku juttu. Tuolla Praton puoleisella nousulla muutama sata metria ennen huippua on ollut valokuvaaja ikuistamassa nousijoita (motorisoituja, ja ilman). Kuvia voi tilata netistä jälkeen päin - joten muistakaas hymyillä ;). Näin oli ainakin viime vuonna. (En tilannut kuvia, kun ei sattuneesta syystä juuri tuolla hetkellä hymyilyttänyt.)
okahkonen
05.06.2015, 17.40
Tuolla Praton puoleisella nousulla muutama sata metria ennen huippua on ollut valokuvaaja ikuistamassa nousijoita (motorisoituja, ja ilman). Kuvia voi tilata netistä jälkeen päin - joten muistakaas hymyillä ;). Näin oli ainakin viime vuonna. (En tilannut kuvia, kun ei sattuneesta syystä juuri tuolla hetkellä hymyilyttänyt.)
Sesonkiaikaan ja hyvällä kelillä niitä kuvaajia on useita molemmin puolin. Toki varmasti itäpuolella enemmän.
Pienenä toissijaisena vihjeenä: jollei ole aivan erityistä syytä, tuon Laudesin voi jättää pois ja ajaa suoraan Glurns'n pienelle torille kahville, tms. kokoamaan itsensä. Paljon idyllisempi.
edit: joo. vielä yksi pikku juttu. Tuolla Praton puoleisella nousulla muutama sata metria ennen huippua on ollut valokuvaaja ikuistamassa nousijoita (motorisoituja, ja ilman). Kuvia voi tilata netistä jälkeen päin - joten muistakaas hymyillä ;). Näin oli ainakin viime vuonna. (En tilannut kuvia, kun ei sattuneesta syystä juuri tuolla hetkellä hymyilyttänyt.)
Laudes oli vaan karttapisteenä,menemme Glurnsiin sumpille, jos jaksetaan sinne asti. Hyvä vinkki!
Livignossa voi sadekelillä ajella lipan alla lenkkiä.
Mapmyridestä löytyi reitti ja profiili Bormiosta Livignoon ja takaisin.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10502060_10206475802394404_7582975599139255627_n.j pg?oh=07af0269bc9e04d40d9252effc4afb12&oe=55E6FAE3
heikki53
28.07.2015, 11.40
Juu, noin 500 metriä hiekkaa Umbrailin puolella. Hiekkaosuudella ei olle pelottavia mutkia, eikä muuta jännää. Laskun loppupään mutkat ovat aivan mahtavia!
Se hiekkapätkä on nyt päällystetty, viimeinenkin tekosyy olla ajamatta poistettu. Aika inhottava se on ylös, etenkin navakkaan vastatuuleen.
Tiistaiaamuna lähtö. Bormiossa pitäisi olla päivällä noin +15°C, Stelviolla ja muualla korkealla iltapäivisin 2 - 9°C ja yöllä pakkasta. Pitää pakata lämmintä mukaan.
Alla Stelvion huipulta live camera -kuva, siksi yöllä katsottuma on pimeää.
http://jpeg.popso.it/webcam/webcam_online/stelviolive_11.jpg
Livignoon menin autotta sadepäivänä. Tie ei ole oikein kiva fillareilla, paljon autoja, apikoin aika kapea. Kyllä kai sen voisi ajaa, ei ihan mahdoton.
Livignossa ensa ja alkoholi olivat halpaa, kosmetiikkakin mainoksista päätellen. Fillarikamasta en oikein osannut tehdä vertailuja. Maastopyöräily näyttää olevan suosittua, paljon reittejä ja useita vuokraamojakin. On jopa fillarinperusatomaatti.
Rannekelloista saisi alvin verran alennusta, Rado.kellon listahinta 1600 €, olisi saanut 1370 eurolla. Aika paljon rahaa sekin, ainakin mille.
Sellaista kelloa ei kai edes saisi tuoda Livignon ja Bormion välisestä tullista läpi. Tullissa autoja oikein pysäytettiin ja kurkattiin sisään. Osa joutui oikeaan tarkastukseen. Kannattaa siis lukea tullimääräykset.
Kävin kahdessa kylpylässä, vai se Bormion keskustassa on eenmmänkin uimahalli, jossa on normaalia lämpiämpää ja siellä on useita löilyaltaita. On oikeat uimaradatkin. Mukana piti olla pyyhe, luikkarit, simmarit ja uimalakki. Kaikkia olisi saanut vuokratakin, lakki olisi pitänyt ostaa 1,5 eurolla. Klo 17 jälkeen pääsi syyskuussa16 eurolla.
Sauna oli ihan kiva, mutta ei suomalainen sauna.
Hintansa arvoinen paikka.
Vanha kylpylä on mäessä Stelvion suuntaan. Upea paikka, kuumaa vettä. Oli aika kummallista uiskennella kallioon hakatussa luolassa, jossa oli aika pimeää ja vesi oli kai noin 26-asteista.
Ulkoaltaassakin tarkeni, vaikka oli pieni tihkusade ja 9 astetta lämmintä. Vesi oli kai noin 36-asteista.
Sisällä oli erilaisia altaita, ilmoituksen mukaan kuumimmillaan 38 astetta.
Hinta klo 16.30 jälkeen oli 36 euroa, mutta menin vasta 17.20 ja hinta pudotettiin ilman pyyntöä 32 euroon. Pyyhkeen ja kylpytakin sai samaan hintaan käyttöön, simmarit ja luikkarit mulla oli mukana.
Ei ihan halpa, mutta kokemisen arvoinen paikka.
Joo, ajettiinkin: Gavia ja Mortiro ja sitten Bormio-Stelvio-Umbrail-Sveitsin kierros-Prato allo Stelvio-Stelvio-Bormio. 108 km ja 2460 metriä nousua. Kylmimmillään 0,8°C ja varjokohdassa jäätä, tien vieressä lunta ja Pratossa +23°C. Mulle se oli kova lenkki, toki upeakin.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/q83/p720x720/12017732_10207153087766115_2686136941347175996_o.j pg
Uimaluola
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/p720x720/12001026_10207153087806116_6456246471097688540_o.j pg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/p720x720/12038845_10207153087846117_743022316352961173_o.jp g
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/p960x960/11845232_10207153087166100_5331343684964002717_o.j pg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-0/p600x600/12022340_10207153086126074_3856514643857373431_o.j pg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12033163_10207153085046047_7712417333198065820_n.j pg?oh=97a5a7eb59ca3e17c51c04c2ff3c0089&oe=566A41B6
okahkonen
04.10.2015, 12.33
Loistavaa!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.