PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nyt aloittelijalle fillariehdotuksia!



Ullla
31.05.2015, 14.38
Hei vaan.
Viime kesänä innostuin pyöräilystä ja heitin parinkymmenen kilometrin lenkkejä Crescentin klassikko - mummopyörälläni. Tajusin että pyöräily voisi olla mun juttu, maisemat vaihtuu nopeampaa kuin juoksemalla ja kuntokin hieman koheni. Innostuin. Nyt tälle kesälle aion ostaa paremman pyörän, ja tarkoituksena olisi aloittaa myös työmatkapyöräily (alle 10 km matka, ei tarkempaa tietoa vielä tästä).
HEI AUTTAKAA! Ehdottakaa nyt hyviä pyöriä aloittelijalle että harrastus jatkuisi :) Olen ihan sekaisin fillariviidakossa mutta sen verran tajuan että ehkäpä hybridi voisi olla se juttu? Olen 159cm lyhyt ja 50kg. Mikä tuumakoko renkaisiin ja ja ja mitä näitä on? Tarkoituksena siis ajella huvikseen lenkkejä, työmatkapyöräilyä eli siis asfalttipinnalla. Lisäksi ehkä joskus mahdollista laittaa pyörään lastenistuin mutta tämä ei pakollista. Ensialkuun toki joku edullisempi mutta silti kohtuu hyvä pyörä, alle 1000€. Katsotaan sitten vuoden päästä taas uudelleen.......;)
Ideoita? Vinkkejä? Linkkejä? :)

perttime
31.05.2015, 15.39
Ensin vakiovastaukseni: asutko jollain paikkakunnalla, josta ei ole pitkä matka pyöräkauppaan? Pyöriä kannattaa käydä itse katsomassa ja kokeilemassa.

Nyt ollaan pyöräharrastajien foorumilla, joten kohta joku kehottaa ostamaan maantiepyörän tai cyclocross-pyörän. Suhteellisen lyhyille matkoille (muutamia kymmeniä kilometreja yhdellä rupeamalla) jokin hybridin tapainen voi olla kovin käytännöllinen - varsinkin jos mukana on tarvetta kuljettaa muutakin, kuin juomapulloa, energiapatukoita ja renkaankorjausvälineitä.

Merkkjä ja malleja en rupea suosittelemaan, mutta joitain ajatuksia on:
- renkaiden koko ei ole kovin tärkeää. Sopiva rungon koko on välttämätön perusasia, että saat hyvän ajoasennon.
- raskas pyörä on raskaampi saada mäen päälle.
- arkikäytössä lokasuojista ja tavaratelineestä on iloa (löytyy mummopyörästäkin...). "Huviajossa" ne ovat lähinnä lisäpainoa ja vaikeuttavat puhdistusta ja huoltoa. Sama juttu seisontatuen kanssa. Itse olen jättänyt seisontatuen pois hyötypyörästäkin.
- mummopyörä edelleen arkiajoon ja urheilullisempi pyörä vapaa-aikaan?
- tonnin pyörän lukitsemiseen kannattaa panostaa. Perinteinen runkolukko ei riitä alkuunkaan, jos pyörän haluaa jättää kadun varteen tms.
- joustokeuloja en suosittele muuhun, kuin maastopyörään. Lisää painoa ja liikkuvia osia. Halvat joustokeulat eivät edes ole hyviä.

- juuri nyt on sikäli huono aika ostaa pyörä, että sama ajatus on tullut muillekin ja kauppojen henkilökunta on kovin kiireistä.

Keskiäkäinen lohjalainen
31.05.2015, 16.05
https://www.canyon.com/fi/roadbikes/bike.html?b=3631

9-kiloinen (eli tosikevyt) citypyörä, jossa on tien epätasaisuuksia suodattava satulatolppa ja hiilikuitukeula. Osat ovat vähintään hyvää keskitasoa. Tässä hintaluokassa vastaavia ei juuri muunmerkkisistä löydy. Pelkkä satulatolppa erikseen ostettuna on hinnaltaan pari sataa euroa.

Mummopyörän jälkeen tuollainen tuntuu aika huikealta vehkeeltä.

nure
31.05.2015, 18.15
Eikö tuon Canyonin halvemmatkaan versiot huonoja ole.

Keskiäkäinen lohjalainen
31.05.2015, 21.40
Eikö tuon Canyonin halvemmatkaan versiot huonoja ole.

Juu ei. Tuossa mallissa vaan on se Canyonin kehittämä joustava satulatolppa, joka suattaa tehdä ihmeitä ajomukavuudelle. Mahtuu vielä tuohon noin tonnin budjettiinkin, joten uskalsin suositella.

via
31.05.2015, 21.51
olet lyhyt ja nainen, kannattaa ottaa huomioon myös että naisen ja miehen ruumiin suhteet on usein erilaisia - Canyonilla on koko xs joka vois olla sopiva sulle - kannattaa myös selvittää Pelagon mallit, http://www.pelagobicycles.com/bicycles.html, erityisesti Airisto ja Capri

Ulkorengas
01.06.2015, 08.16
Perttimen kanssa samoilla linjoilla eli ihan ensimmäiseksi kannattaa kierrellä pyöräkaupoissa katsomassa ja kokeilemassa erilaisia vaihtoehtoja. Tästä vähitellen alkaa hahmottua se, minkä tyyppinen pyörä vastaa tarpeitasi ja mieltymyksiäsi. Vasta sitten voi alkaa etsiä sopivaa mallia ko. pyörätyyppien joukosta. Pyöräliikkeissä kannattaa tosin pitää tiukka suodatin päällä myyjien puheille, koska ihan mitä tahansa sieltä saattaa tulla. Taustalla on joko tietämättömyys pyöristä, ymmärtämättömyys ottaa juuri sinun tarpeet huomioon ja/tai halu saada myytyä vain nopeasti jotain pyöräkuumeessa olevalle asiakkaalle.

Kuvailemaasi käyttöön itse pidän hyvinä vaihtoehtoina hybridiä tai cycloa. Lastenistuin kallistaa valintaa hybridin suuntaan, koska kippurasarvilla pyörän hallinta tuollaisessa tilanteessa on turhan hankalaa. Alle tonnin hintaluokassa hybridiin ei mielestäni kannata ottaa joustokeulaa, koska huonosti toimivasta joustokeulasta on vain vähän iloa epätasaisella tiellä, mutta se lisää painoa ja on yksi korjauskohde lisää. Moniin maastureihinkin saa tavaratelineen, joten niihinkin kannattaa tutustua. Pyörän valintaan liittyy nimittäin sellainen ilmiö, että pyörä määrittelee reitit. Jos siis ajat maastopyörällä, saatat löytää itsesi ajamasta polkuja, joihin et ennen kuvitellutkaan meneväsi. Oikein valittu maasturi on ihan hyvä pyörä monenlaiseen käyttöön arjessa. Vastaavasti cyclolla saattaa maantielenkkiesi (asfaltti/soratie) pituudet alkaa venyä yhä pitemmiksi.

Herkko6
01.06.2015, 12.15
Ostin tyttärelleni juuri Crescent Centin. Upea pyörä, ei aivan keveimmästä päästä, mutta lokasuojat, lukko ja seisontatuki löytyvät valmiina. Ja hydraulisilla levyjarruilla. Tyttäreni on erittäin tyytyväinen valintaani, kun värikin on punainen. Ja koko 51 on noista kahdesta vaihtoehdosta se oikea.

http://www.crescent.fi/pyoramallisto/centi-18-v-2014

perttime
01.06.2015, 13.32
Ja koko 51 on noista kahdesta vaihtoehdosta se oikea.

http://www.crescent.fi/pyoramallisto/centi-18-v-2014
Tai sitten se pienempikin on vähän liian suuri. Riippuu käyttäjän mittasuhteista. Selviää kokeilemalla.

Naisen ei pidä pelätä "miehille tarkoitetun" pyörän ostamista - paitsi jos jalka ei nouse tai on tarkoitus usein ajaa hame päällä. "Miesten mallinen" runko saadaan tehtyä tarpeeksi jäykäksi kevyemmillä putkilla. Insinöörit selittäköön, jos on tarpeen.

via
01.06.2015, 15.56
vaimoni ajaa maastorunkoisella mutta ei ole varmaan kertaakaan menneiden muutamien kymmenien tuhansien kilometrien aikana ajanut metsässä eli kyllä polkija määrittää minne pyörä kulkee, minä olen ajanut polkuja mm Pelagon Pietarilla ja nyttemmin Stavangerilla silloin tällöin, mutta en rouvan seurassa

Ulkorengas
01.06.2015, 17.27
No sanotaan sitten niin, että pyörätyyppi vaikuttaa suuresti siihen, missä ja miten pyörää käyttää. Maasturilla todennäköisemmin valinta osuu juurakkoiselle metsäpolulle kuin 80 km:n maantielenkille ja cyclolla päinvastoin.

via
01.06.2015, 17.52
No jatketaan aiheen vierestä - meillä on kummallakin vaimoni kanssa täysjäykät teräsmaasturit joilla olemme ajaneet lomareisuilla 60-80km päivä, kumpikin on ollut retkivarusteissa eikä ole tarvinnut liian tarkkaan katsoa tien kuntoa. esim Virossa oli muutama kymmenien kilometrien ihan kauhea pätkä isoilla nimismiehen kiharoilla, siinä ilmatila renkaissa auttoi.
Kesän reissut ovat olleet 700 - 1100km / kolme viikkoa - kesäviikonloppuisin vaimoni ajaa 50-60 km lenkkejä ihan päällysteellä vaikka renkaat siis sallisivat muutakin, mutta pää ei.

Herkko6
01.06.2015, 18.13
Jos maastopyörään laittaa renkaiksi esimerkiksi sileäpintaiset Schwalben Kojakit, niin johan rullaa kevyesti ja mäkisillä teillä aina löytyy tarpeeksi pieni vaihde vaikkei reidessä voimaa niin paljoa olisikaan. Monta eri vaihtoehtoa pyörämalleissa johtaa hyvään lopputulokseen, pienillä ominaisuuksien painotuseroilla.

Herkko6
01.06.2015, 18.31
Pinnaclen Ramin One tuli juuri taloon. Hintaisekseen 540e ihan ok: http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/ramin-one-2015-mountain-bike-ec071312
Kojakin 32mm renkaat vain nappularenkaiden tilalle. Joku voi kritisoida 29" (28") kiekkokokoa 159cm kokoiselle, mutta samaa luokkaa oleva poikani pystyy S-koolla ihan hyvin tiekäytössä ajamaan. Maastoon olisi 27,5" soppelimpi. Jos XS-koko olisi olemassa, niin se kyllä kävisi vielä paremmin.

Ullla
22.05.2016, 23.05
Hei vaan taas. Vuosi kului edellisestä viestistä, ja neuvojenne mukaan marssinkin pyöräliikkeeseen. Mukaan lähti Trek 7.3 http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/city-bikes/fitness-bikes/fx/7-3-fx-womens/p/1327013-2016
Olen ajanut Trekillä nyt ympäri vuoden, enimmäkseen työmatkaa eli 25km/päivä. Nyt olis taas hirveä fillarikuume, ja houkuttelisi laittaa cyclocross tai ehkä jopa maantiepyörä. Luultavasti kuitenkin cyclo, sillä kuitenkin talvipyöräily kiinnostaa myös.
Haaveena olisi saada lisää nopeutta, keveyttä ja ajamisen helppoutta. Lukkopolkimien hankinta on myös myöhemmin edessä, kun tuntumaa uuteen pyörään on saatu.
Eli siis nyt kyselisinkin uusia vinkkejä 159cm lyhyelle naiskuskille cyclocrosseista, jotka saisi viritettyä kesäkaudeksi mahdollisimman lähelle maantiepyörää ajettavuudeltaan ja nopeudeltaan. Kiitos jo etukäteen :)

Ullla
22.05.2016, 23.08
http://www.cannondale.com/Great%20Britain/Bike/ProductDetail?Id=a765e6a5-cfa2-4d9e-a015-189091e4f898&parentid=622a6325-7132-482b-b1e2-302fbe5ed512

Ja nyt ehkä ajatuksena ollut tämä, kävin jo koeajamassakin. Mitä ajatuksia herättää, voisiko tämä vastata tarpeitani nyt?

janne kuivakangas
22.05.2016, 23.36
Cannondale on hyvä ja hieno 😊✌Siitä..

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla